Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik stel gewoon een simpele vraag, omdat @Nicky O tegengestelde beweringen doet. Als je daar niet tegen kunt, blijf dan van de toetsen af.

Jij maakt van iets simpels een moeilijke kwestie. Dat komt omdat jij God niet kent en de verkeerde een belofte hebt gemaakt. Wat ik met mijn toetsenbord doe is mijn zaak en niet de jouwe, daar blijf jij met je dikke vingers gewoon van af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

57 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zo heel erg ingewikkeld is het allemaal niet. Alleen waren ze behoorlijk slordig met het opschrijven van de geschiedenis.
Ook hier in de bijbel vind je helaas weer allerlei tegenstrijdigheden. Zo staat aan het eind van 2 Kron 13 dat er tijdens de regering van Asa 10 jaar vrede was, en aan het einde van hoofdstuk 15 is dat ineens 35 jaar.  Ach, kleinigheden.

Begin van zijn regeren zie: 2kronieken14

1 Zo ontsliep Abia met zijn vaderen, en zij begroeven hem in de stad Davids, en zijn zoon Asa werd koning in zijn plaats. In zijn dagen was het land tien jaren stil.

5jaar daartussen /\  oorlog en zuivering.

                               \/

2kronieken15

10 En zij vergaderden zich te Jeruzalem, in de derde maand, in het vijftiende jaar van het koninkrijk van Asa.

 

Dat is dus 20 jaar vrede /\

                                           \/

19 En er was geen oorlog tot in het vijf en dertigste jaar van het koninkrijk van Asa.

 

Eerste 10 jaar vrede, 5 jaar oorlog daarna 20 jaar vrede tot aan het 35ste jaar.

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Begin van zijn regeren zie: 2kronieken14

1 Zo ontsliep Abia met zijn vaderen, en zij begroeven hem in de stad Davids, en zijn zoon Asa werd koning in zijn plaats. In zijn dagen was het land tien jaren stil.

5jaar daartussen /\  oorlog en zuivering.

                               \/

2kronieken15

10 En zij vergaderden zich te Jeruzalem, in de derde maand, in het vijftiende jaar van het koninkrijk van Asa.

 

Dat is dus 20 jaar vrede /\

                                           \/

19 En er was geen oorlog tot in het vijf en dertigste jaar van het koninkrijk van Asa.

 

Eerste 10 jaar vrede, 5 jaar oorlog daarna 20 jaar vrede tot aan het 35ste jaar.

 

Zo

 

Zou

 

Je 

/\

 

\/

het ook kunnen 

 

 

lezen

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest kun je zien, kun je horen cq waarnemen, kun je voelen en zeker ook kun je ruiken.  Dat moet je alleen nooit hardop zeggen tegen de verkeerde want dan belt men het busje.  Alleen hooggeplaatste katholieken komen ermee weg. Die bewaren de lijken van heiligen en slepen die soms op dragers door de straten, en men zegt dat De Geur die lijken nog steeds doordringt. Of dat waar is kan ik niet controleren, daarvoor zou ik in de buurt van zo'n lijk moeten zijn en daar heb ik geen behoefte aan.  Het zou kunnen. Ik vind het een vreemde gewoonte, dat rondlopen met die lijken. Een vreemde gewoonte die afleidt van waar het om draait. Namelijk dat de Geest voor iedere waarachtige levende zoeker beschikbaar is. Immanent en transcendent. Wat moet je nou met een lijk, al of niet geurend?

Paulus zou anno 2019 het stempel psychoticus hebben gekregen. Hij bazelt maar over een of ander onzichtbare realiteit, over een of ander Koninkrijk, over Christus die hij gezien heeft en gehoord en dat de ure nabij is en zo, zou men dan zeggen.

En wat dacht je van het Evangelie zelf?

Citaat

Voor de Grieken was de boodschap van de Gekruisigde een dwaasheid. Immers, hoe kan iemand die zelf gestorven is de Verlosser zijn en een ander van de dood redden? ‘Belachelijk’, horen we ook vandaag mensen zeggen. In de wereld gelden andere ‘wijsheden’. En natuurlijk kende de Heere God al die denkbeelden wel, zowel van de Joden als van de Grieken. Toch heeft Hij de boodschap niet aangepast of in een geloofwaardig jasje gestoken. Integendeel, Paulus zegt in 1 Korinthe 1:21 zelfs dat het God heeft behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.


Wat een belangrijke les ook voor onze tijd, waarin de wetenschap voor de meeste mensen het laatste woord heeft. En waarin talloze christenen proberen de Bijbelse boodschap enigszins in lijn te brengen met die wetenschap, doodsbenauwd om voor dwaas of achterlijk versleten te worden. Maar lieve mensen, wen er nou maar aan, het Evangelie en alles wat de Bijbel zegt, wordt steeds meer voor dwaas versleten, want ouderwets, achterhaald, et cetera. De discrepantie tussen de waarheid van de Bijbel en de ‘waarheid’ van de wereld wordt steeds groter. Dat heeft niet alleen te maken met de mensen, maar ook met de geestelijke machten op de achtergrond. De tegenstander probeert elke gedachte aan God en Zijn autoriteit als Schepper van hemelen en aarde, te ondermijnen en elimineren.

https://www.amen.nl/artikel/1751/evangelie-dwaze-boodschap

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dus al je iemand bent die vriend is me de wereld, dan houdt jouw God van jou zoals je bent, maar tegelijk  is hij je vijand ?

Hij houdt van jou zoals Hij je gemaakt heeft, met of zonder autisme. Daarna heb je de keuze: voor of tegen Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Dat beloof ik:

En als ik nou helemaal geen keuze wil maken? 

Neutraliteit bestaat niet. Als jij niet wil kiezen voor God, kies jij voor jezelf en geef je God niet de eer die Hem toekomt. Niet kiezen is dus tegen Hem kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Neutraliteit bestaat niet. Als jij niet wil kiezen voor God, kies jij voor jezelf en geef je God niet de eer die Hem toekomt. Niet kiezen is dus tegen Hem kiezen.

Zouden atheïsten nu werkelijk niet opgenomen worden mits zij rechtschapen leefden? Ik denk altijd aan dit filmpje bij situaties als dit:

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Prutsfilm, gemaakt door iemand die er werkelijk niets van snapt.

Nou ik vond hel wel goed anders. Voor wie kwam Christus Zijn Kerk oprichten? Voor de Farizeeërs of voor degene die de Farizeeërs reeds afgeschreven hadden?

Ik heb moeite met geloven dat een rechtschapen mens die God nooit vond zijn ticketje verliest. Dat kan ik onmogelijk geloven.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei thom:

Alsof er een andere God in het spel is. En dat denk ik ook.

Dat is natuurlijk niet het geval. De houding van JHWH tov Zijn verbondsvolk was anders dan na het zoenoffer van Zijn Zoon. Enkel Israël was Zijn verbondsvolk onder de Wet. Alles was gericht op de komst van de Messias die uit dat verbondsvolk zou voortkomen. Jehovah kan de hele geschiedenis overzien en iedereen en alles overzien. Dus Hij handelt op een manier wat wij mensjes misschien vreemd vinden of zelfs wreed. Maar alles is gedaan voor het hogere doel: Gods Koninkrijk op aarde herstellen zodat alle mensen gered kunnen worden, ook die voor Jezus zijn gestorven om wat voor reden maar ook. Je kan idd God niet begrijpen, tenminste enigszins want onze kennis is beperkt, als je geen kennis hebt van het OT. Je begrijpt dan niet waarom de Messias moest komen. Trouwens het  grootste ingrijpen door God is nog niet gebeurd. Dat komt nog: de Dag van Jehovah, zoals de OT en ook het Nieuwe dat noemt. Het zal voor niemand makkelijk zijn die tijd te overleven. Maar om dat te begrijpen moet je ook weer kennis hebben van het OT.

15 uur geleden zei Dat beloof ik:

En als ik nou helemaal geen keuze wil maken? 

Denk dat jij je keuze al hebt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

En als ik nou helemaal geen keuze wil maken? 

Denk dat jij je keuze al hebt gemaakt.

Nee. Ik wil geen keuze wil maken. En ik laat mij ook geen keuze opdringen door anderen.
Ik heb een vreselijke hekel aan keuzes als "Dit is mijn standpunt en je bent daar voor of tegen". 
Dan wil ik mensen laten realiseren dat het HUN standpunt is, niet de mijne en dat ik daar helemaal niets mee hoef als ik dat niet wil.
Zo'n keus laat meteen werkelijk ALLLE manieren tot nuancering weg, en dat is eng.
Mensen die alleen zo zwart-wit kunnen redeneren, willen of kunnen niet nuanceren en dat zijn gevaarlijke mensen.
Het leidt er toe dat iedereen in tegengestelde hokjes wordt geplaatst en daaruit volgen conflicten. 
Vandaar mijn écht gemeende reactie: "Als ik nu helemaal geen keuze wil maken", want dat wil ik niet.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee. Ik wil geen keuze wil maken. 

Je zult wel moeten. Ook al denk je dat je geen keuze maakt, dan nog maak je een keuze. Je bent vóór God of je bent tegen Hem. Het is al heel wat dat je een überhaupt een keuze hebt. De vrije wil is een groot goed. Het is de enige manier om echt God lief te kunnen hebben, anders was het een soort van nep-liefde geweest. Gelukkig geeft God je een leven lang de kans voor Hem te kiezen. Dat lijkt soms niet makkelijk en beperkend en dat is het soms ook niet idd, zeker niet in deze laatste dagen. Maar het feit dat je toch veel op dit forum zit geeft bij mij aan dat je wellicht toch zoekend bent. Ik vind wel dat je vaak te stellig bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Ik sla de eerste de beste tekst op ergens in Hebr. om iets te hierover op te zoeken, en lees dan onderstaande waarin juist niet over een verbondsvolk wordt geschreven waaruit de Messias zou voortkomen, maar dat dit volk juist uitgeboerd is zogezegd. Maar nogmaals, het OT boeit mij niet omdat die God vaak niet strookt met wat ik lees in het NT.

Maar tot die tijd dat dit volk ‘uitgeboerd’ was, was het wél Gods verbondsvolk waaruit Jezus is voortgekomen. Nu is het een restant van dit volk die voor Jezus heeft gekozen en de ‘heidenen’. Maar dit ‘uitgeboerde’ volk is nog steeds ook nog ons erfdeel. Je kunt dat niet zomaar terzijde schuiven om het doel van Jezus goed te kunnen begrijpen. Jezus voornaamste doel was het brengen van Zijn zoenoffer én het verkondigen van Gods Koninkrijk dat mogelijk wordt gemaakt door dit zoenoffer. Als je geen kennis hebt van het OT kan je het NT niet begrijpen. Ik zou zeggen volg eens een goede Bijbelstudie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei thom:

Ik begrijp het NT heel goed.

Maar nooit volledig als je het OT niet kent. Het NT is een naadloos vervolg op het OT. Het gaat over dezelfde God. Jezus was als Zoon van God en als Messias het Licht van de mensen idd. Door Jezus zijn wij ontstaan. Hij kent ons beter dan wie dan ook. Hij helpt ons door de Geest van Zijn Vader. Daarom weten we dat Hij met ons is. Het is een zeker weten. We hebben een prachtige toekomst in Gods Koninkrijk wat enkel door Jezus mogelijk wordt gemaakt. Hij maakt ons nu al nieuw, maar straks in elke mogelijke manier. Een volmaakte wereld, zonder oorlog, ziekte, honger etc. In die wereld zal dat licht oogverblindend zijn zo mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee. Ik wil geen keuze wil maken. En ik laat mij ook geen keuze opdringen door anderen.
Ik heb een vreselijke hekel aan keuzes als "Dit is mijn standpunt en je bent daar voor of tegen". 
Dan wil ik mensen laten realiseren dat het HUN standpunt is, niet de mijne en dat ik daar helemaal niets mee hoef als ik dat niet wil.
Zo'n keus laat meteen werkelijk ALLLE manieren tot nuancering weg, en dat is eng.
Mensen die alleen zo zwart-wit kunnen redeneren, willen of kunnen niet nuanceren en dat zijn gevaarlijke mensen.
Het leidt er toe dat iedereen in tegengestelde hokjes wordt geplaatst en daaruit volgen conflicten. 
Vandaar mijn écht gemeende reactie: "Als ik nu helemaal geen keuze wil maken", want dat wil ik niet.

Jij gelooft toch in de ET en liet je die leugen wel opdringen. Van enkelcellige tot mens bv? Ik kan niet genoeg benadrukken dat dit hetzelfde is dan geloven dat God de mens uit klei maakte en leven inblies. 

Maar dan zeg je “ik wil niet kiezen”. Ben je stiekem gelovig ofzo? Lol

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Dolce Vita:

De Heilige Geest kun je zien, kun je horen cq waarnemen, kun je voelen en zeker ook kun je ruiken.  Dat moet je alleen nooit hardop zeggen tegen de verkeerde want dan belt men het busje.  Alleen hooggeplaatste katholieken komen ermee weg.

Ik vergat er nog eentje, je kunt de Heilige Geest ook proeven. Het doordringt iedere vezel die in je is, zo ook de smaak in de mond. Bij de Grote Ommekeer, de Bekering dus, smaakt Het Zoet en Bitter tegelijk.  Naarmate de jaren verstrijken, de geloofsopbouw is voortgegaan, levensheiliging heeft plaatsgevonden en het Geloof van Jezus  ingebed is geworden in een evenwichtig leven verandert de Smaak (en de Geur). Bitterheid verdwijnt en het zoet verandert in Iets uitermate Verfijnds doch nog immer alles doordringend.

Deze smaak , die bij de Grote Bekering bitterzoet is,  zit in je lichaam zelf en doordringt alles. Ook wanneer je eet. Het in die periode altijd proeven, vond ik persoonlijk evenwel bijzonder aangenaam, aangezien ik geen kwaaddenkend persoon was, eerder het tegendeel (ik moest nog leren oordelen). Maar mensen die van nature achterdochtiger zijn, kunnen dit opvatten als dat ze vergiftigd zouden worden. Men noemt dit dan waan, en dat is het ook, met dien verstande dat de waan er slechts kan zijn omdat er geen hond in de buurt is die herkent dat er  een stukje inzicht ontbreekt. In een ontkerkelijkte samenleving, waar het restje christendom zich er vooral druk om maakt om zelf in de ivoren toren maar niet voor gek te worden versleten...

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei thom:

Dat is allemaal NT. Maar dan; de Geest door wie wij roepen; Abba, vader.

Dat is niet alleen de Geest van Zijn Vader, maar de 'onze'. En daarom; wie de Geest heeft, heeft zowel de Zoon als de Vader.

 De Zoon zijn wij in onze oorspronkelijkheid; Geest-Mens, de Heere uit de hemel.

Alleen gezalfde Christenen roepen door de Geest, Abba, Vader. Hierdoor weten ze dat ze gezalfd zijn. Een groot probleem bij veel Christenen is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gezalfde Christenen en Christenen met een aardse hoop. Om het NT goed te kunnen begrijpen moet je dit onderscheid goed zien. Christenen gaan enkel naar de hemel om te gaan meeregeren als koningen samen met Christus. Zeg maar een soort ministers. Zij zijn de kleine kudde. Jezus is gekomen om de hele mensheid los te kopen, dat kan je toch geen kleine kudde noemen toch. Bovendien heeft Openbaring het over een grote menigte die niemand tellen kan. Dat zijn de Christenen die de grote verdrukking overleven. Dat is dus geen kleine kudde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:

Dit schrijf je vaker, 2 soorten Christenen.

Dat vind ik nog steeds een vreemde conclusie. Het komt op mij over als het voetvolk, en de elite bij een maatschappij, als de werkenden en de adel, als zij die het geld binnen moeten halen, en zij die achterover leunen.

 Het 'onze Vader' zal voor het voetvolk zijn, of juist alleen voor de elite.? ?

Er is geen sprake van voetvolk en elite. Iedereen kan Christen worden, maar niet iedereen is gezalfde. Er is een uitverkiezing hiervoor. Zij zijn al gekozen bij de grondlegging van deze wereld, dus de wereld na de zondeval. Als iedereen zou gaan regeren dan is er niemand over om over te gaan regeren. Een koninkrijk heeft een koning, een regering bestaande uit ministers etc, heeft wetten, land en een volk. Dat volk omvat uiteindelijk alle rechtvaardige mensen uit de hele geschiedenis van voor Christus, de meeste Christenen van nu en oprechte mensen van nu.

De verschillende groepen zie je goed terug in de gelijkenis van de schaapskooien in Johannes 10. Jezus heeft het daar over 1 de Joden 2 de andere schapen, dit zijn de  gezalfde Christenen (vers 16)

En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn. Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden.  Tekstverwijzing naar Lukas 12:32

Wees niet bang, kleine kudde, want jullie Vader heeft besloten jullie het Koninkrijk te geven.

Jezus is niet gestorven voor een klein aantal, maar voor de hele mensheid. Die kleine kudde verwijst dus naar een klein aantal, 144.000 weten we uit Openbaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei thom:

En dan de nieuwe aarde bewerken.. Wat versta je daaronder? 

Het beeld dat @sjako iedere keer schetst van het koninkrijk zoals Jezus dat na grote verdrukking gaat stichten is niets anders dan de huidige aarde maar dan zonder ziekte en dood. Daar doe je niets anders dan gewoon je werk (en niet eens tot je erbij neervalt, want dat kan niet meer :-) ), ga je ten eeuwige dagen je huis bouwen, kortom blijf je doen wat je nu doet. Verder niks.

Het probleem is dat wij het penseel niet hebben om de eeuwige zaligheid van het paradijs te schilderen en dan kom je niet verder dan een wat platte beschrijving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

En dat is zo vreemd, want ook weer de eerste de beste tekst uit Openb. die ik opsla hierover staat dit;

Openb. 20

4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

Teken op voorhoofd is de jihaddoek met daarop: la il lah il allah

Teken van het beest is de gruwel in Mekka. De wonde erop die op een vagina lijkt is de zwaardsteek. De kleuren van de 4 paarden vormen de vlag van Arabische landen zoals Palestina of Iran. Toeval of een patroon bovenop de profetie? Laatste ruiter nu, de groene. Iran ...

Openbaringen 19:20 En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt.

Dat gaat over Mohammed en diens anti christ dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

De anti christ doet niets liever dan Hem gelijk willen worden, en zijn rijk als de Zijne willen maken, maar in een afgesloten wereld die de Zijne niet is.

Dat schiet niet op, en dat houdt ook eens op, simpelweg omdat het uit tijdelijkheid bestaat. 

De Islam is een product van de RK. De paus kust de Koran, moet allemaal kunnen in deze wereld.

 

De islam een product van de RK? Vreemde uitspraak. Maar dat de RK een heidense hiërarchie is, is geen christen onbekend die Zijn waarschuwingen voor lief neemt. Ze collaboreren met de islam. maar veroorzaken dat zeker niet.

De profetieën komen uit en het tij keert, Zijn wil zal schieden op aarde als in de hemel. As above, so below. Dat er nu een woelige strijd gaande is zal niemand ontgaan. The best is yet to come.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-3-2019 om 19:35 zei Nicky O:

Ik zou zo graag willen weten of er mensen zijn die de Heilige Geest in hun hart voelen branden.. als een verterend vuur?

Ik heb wel paar keer meegemaakt dat ik door de Heilige Geest werd gewaarschuwd omdat er iets niet pluis was, en een paar wonderen meegemaakt. In eerste geval kreeg ik kippen vel, met de wonderen voelde het alsof ik 'opgetild' werd en een enorm geluks gevoel. Maar branden als een verterend vuur niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid