Spring naar bijdragen

Wie kan de Heilige Geest voelen?


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei WdG:

Mensen bevinden zich dus niet in de hel omdat ze gezondigd hebben. Mensen bevinden zich in de hel, omdat ze Jezus afwijzen.

En dat is geen zonde? Zonde is tekortkomen. Dat wat wij tekortkomen wordt ruimschoots aangevuld door Jezus. Jezus is Gods standaard van volmaaktheid en door deze af te wijzen blijven we tekort schieten oftewel zondigen! Dat zondigen kan men dan voortzetten in de hel.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 661
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je vraag. Nee, ik was niet gelovig, ben ook niet gelovig opgevoed. Ik geloof dat ik de Geest heb ontvangen door genade. Ik kwam in aanraking met het geloof, ik raakte nieuwsgier

Je begrijpt dat niet omdat je de heiligheid Gods niet wil snappen. Ja, Jezus had kunnen weigeren dat gaf hij ook meerdere keren aan, als hij dat gedaan had was iedereen ten dode opgeschreven.

We sterven uiteindelijk allemaal aan de een of andere ziekte, die meestal het gevolg is van het verval van ons lichaam. Dit te ontkennen is niet wijs. Na je lichamelijke piek nemen je krachten langzaa

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat is geen zonde? Zonde is tekortkomen. Dat wij wij tekortkomen wordt ruimschoots aangevuld door Jezus. Jezus is Gods standaard van volmaaktheid en door deze af te wijzen blijven we tekort schieten oftewel zondigen! Dat zondigen kan men dan voortzetten in de hel.

Zeker is dat een zonde. Zoals ik al aangaf, het is m.i. de enige zonde die niet vergeven wordt. Men MOET Jezus aanvaarden als God en Verlosser. Doet men dat niet dan gaat men inderdaad - zoals jij het verwoordt - eeuwig door met zondigen in de hel. Ik ben het dus met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Juist twee? Slechts twee? Deze twee (en wellicht meer)? Ik lees nergens dat het bij deze twee bleef.

Ja, deze twee mensen van al die blinden, schooiers, lamzakken en bedelaars om wat voor reden dan ook waren zij de enigen die riepen:

Heere, Gij Zone Davids! ontferm U onzer. (Mat.20:30b, SV)

Heere! dat onze ogen geopend worden. (Mat.20:33b, SV)

Ze erkenden hun nood en vroegen om ontferming en dat ze zien konden. Dat kregen ze dus want Jezus werd innerlijk bewogen met barmhartigheid nadat ze hierom gevraagd hadden. Als deze twee blinden nu niets hadden gezegd (zoals er ongetwijfeld een heleboel andere bedelaars waren die van Jezus gehoord hebben en zich niet afhankelijk van Hem opstelden), werd Jezus dan ook innerlijk bewogen met barmhartigheid en had hij ze dan ook genezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, deze twee mensen van al die blinden, schooiers, lamzakken en bedelaars om wat voor reden dan ook waren zij de enigen die riepen:

Heere, Gij Zone Davids! ontferm U onzer. (Mat.20:30b, SV)

Heere! dat onze ogen geopend worden. (Mat.20:33b, SV)

Ze erkenden hun nood en vroegen om ontferming en dat ze zien konden. Dat kregen ze dus want Jezus werd innerlijk bewogen met barmhartigheid nadat ze hierom gevraagd hadden. Als deze twee blinden nu niets hadden gezegd (zoals er ongetwijfeld een heleboel andere bedelaars waren die van Jezus gehoord hebben en zich niet afhankelijk van Hem opstelden), werd Jezus dan ook innerlijk bewogen met barmhartigheid en had hij ze dan ook genezen?

Mogelijk wel, mogelijk niet. Jezus genas ook een demonisch bezeten persoon, die er NIET om vroeg. Ik geloof dus dat mensen wel degelijk kunnen genezen, maar desondanks Jezus NIET aanvaarden als Verlosser. En voor degenen die niet geloven dat Jezus nu niet meer geneest: Jezus genas zeker mensen, die vervolgens HEM de rug toekeerden. Er zijn dus wel degelijk mensen die wel de genezing willen ontvangen, maar de rest niet. DAAROM zegt Jezus ook (dus niet alleen maar):

het is beter voor u verminkt het leven in te gaan dan met twee handen heen te gaan in de hel, in het onuitblusbare vuur

De fysieke genezing is belangrijk. Ik haat ziekte. Ik wens iedereen gezondheid, ik wens dat het allen goed gaat, zowel met hun ziel als met hun lichaam. Maar, boven alles wens ik ieder mens toe dat hij of zij Jezus aanvaardt als God en Verlosser! Tevens:

er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam en kort daarna kwaad van Mij zal kunnen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei WdG:

De fysieke genezing is belangrijk. Ik haat ziekte.

God haat ongerechtigheid, onreinheid, en niets in Zijn heerlijkheid heeft een gebrek. Maar niettemin gaf Hij zijn eerstgeborene Zoon eraan over.
Kennelijk is het dus voor de mens nodig om ook met ziekte te leren omgaan. Om ook daarin te erkennen dat ons vlees niet in onze macht ligt, maar overgegeven is aan de dood. Kennelijk is er een geestelijke norm om het vlees los te laten. Kennelijk valt er iets uit te leren: de haat voor de ziekte hoort samen te gaan met haat voor het vlees, juist wanneer dat gezond en rijk voorzien, geen enkel gebrek of tekort heeft. En ook dat is niet bedoeld als onzinnige zelfkastijding, maar een erkenning dat het vlees geacht wordt gekruisigd te zijn en afgestorven, zodat er geen begeerte is in en naar dat vlees.

De ellende en de dood en ziekte brengen dan geen angstbeelden of haatgevoelens of afkeer meer.
Want de prikkel die erin zit, die verdwijnt.

Lukas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters,
ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dan ben je dus niet genezen en verdwijn je alsnog in de hel.

Zo zou je het kunnen formuleren. Fysieke genezing, hoe die ook tot stand komt, is waardeloos als iemand Jezus niet als God en Verlosser aanvaardt. En, inderdaad, de hel is het gevolg. Dat ben ik volledig met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga even terug naar het onderwerp van de topic.

Romeinen 8: 1-4

DE GAVE VAN DE GEEST
Voor hen dus die in Christus Jezus zijn, bestaat er thans geen vonnis meer. De ‘wet’ van de Geest die in Christus Jezus het leven schenkt, heeft u vrijgemaakt van de wet van de zonde en de dood. Wat de wet niet vermocht, machteloos als ze was door het vlees, dat heeft God bewerkt door zijn Zoon te zenden in de gestalte van het vlees der zonde en ter wille van de zonde: Hij heeft in het vlees zelf de zonde gevonnist, opdat de eis van de wet vervuld zou worden door ons, die niet leven volgens het vlees maar volgens de Geest.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-3-2019 om 21:04 zei Fundamenteel:

Ik wil het geen angst noemen, maar ik maak me oprecht zorgen over onze Europese toekomst en diens leiders. Wanneer verkiezingen gemanipuleerd worden en men importeert massaal de vijand, die minderjarige kinderen vermoordt, wordt het steeds moeilijker diezelfde vijand lief te hebben. 

Niet met politiek bemoeien werkt heel bevrijdend. Christenen zijn geen deel van de wereld. En als iets de wereld is, dan is het wel politiek met zijn gekonkel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Nicky O:

die in Christus Jezus zijn

De vraag is wat het zijn in Christus Jezus is:
die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen,

28 minuten geleden zei Nicky O:

die niet leven volgens het vlees maar volgens de Geest.

Dat is een (ver)taalfout; bedoeld wordt 'volgende' of 'naar' >>
zoals in: die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Zoals het er nu staat, betekent het: 
die volgens het vlees niet leven, maar [wel] volgens de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei WdG:

Zo zou je het kunnen formuleren. Fysieke genezing, hoe die ook tot stand komt, is waardeloos als iemand Jezus niet als God en Verlosser aanvaardt. En, inderdaad, de hel is het gevolg. Dat ben ik volledig met je eens.

Er gaan geen mensen naar de 'hel'. Een geloof gebaseerd op angst ipv liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Er gaan geen mensen naar de 'hel'. Een geloof gebaseerd op angst ipv liefde.

Tja een op angst gebaseerd geloof, het bestaat. Een obsessie met de hel hebben en overal de duivel in zien behalve in de spiegel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Tja een op angst gebaseerd geloof, het bestaat. Een obsessie met de hel hebben en overal de duivel in zien behalve in de spiegel.

Tsja, vreselijk en zo niet wat Jezus voor ogen had. Hierbij een link naar een intersant stuk over de 'hel'.

https://dkaashoek.wordpress.com/2013/04/30/geschiedenis-van-de-hel-de-hel-volgens-de-bijbel-en-de-christelijke-traditie/

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Er gaan geen mensen naar de 'hel'. Een geloof gebaseerd op angst ipv liefde.

De heilige Geest heeft tot taak om de ziel te drijven tot God. In vreugde, in bezieling, in vuur, in hoop, in verwachting.
Maar ook in terreur en schrikaanjaging en in heilige stormen en vreselijk lijden in het geweten.
Dat wil zeggen: de ziel zou daar verdrietig zijn, maar de verharde ziel die voelt dat verdriet niet,
en hij is in staat om de Geest te bedroeven en om zover te komen dat de kandelaar van hem wordt weggenomen.

Hier nu het lijntje doorknippen naar de hel en naar het oordeel, is de lijn met God doorknippen.
Want waar de ziel niets meer fout kan doen, is de prikkel verdwenen om naar de Geest heilig te leven.

"Nu u zo dicht genaderd bent tot Sion, zegt Paulus, verhard uw harten niet als het volk in de woestijn".
De liefde drijft de vrees uit; maar dat is en liefde die de wil 100% gericht heeft op Gods Wil.
Dat is een uitdrijven dat nog moet toenemen, bij een liefde die ook nog voortdurend moet groeien.
Dat is een prces van strijden en heiligen en voortdurend werken. In dat perspectief is de dood en ellende en de hel,
ver weg van de ziel, zoals het westen ver verwijderd is van het oosten.

Maar; dat vereist tegelijk dat ingeval van het willens wijken van Gods Weg en Gods Wil, 
de ziel ook hoort te doen beven vans schrik en vrees. 
Hier nu de vrees wegknippen, is de liefde beroven van de wet.
Opnieuw een prachtig voorbeeld hoe de tijdgeesten van vandaag er een dagtaak van maken,
om Gods Wet tot tegenstander te maken van Gods Liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Tomega:

Hier nu het lijntje doorknippen naar de hel en naar het oordeel, is de lijn met God doorknippen.
Want waar de ziel niets meer fout kan doen, is de prikkel verdwenen om naar de Geest heilig te leven.

Beste @Tomega, om een lijntje door te knippen naar de hel, moet er allereerst wel een lijntje zijn. Wie echt de HG heeft ontvangen of ervaart weet HOE God is. Een en al liefde en rechtvaardigheid. De hel komt niet voor in de Bijbel, alleen door gegoochel met de woorden Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus. Het is één van mijn grootste bezwaren tegen de SV. Het hele gedachtengoed komt niet in de Bijbel voor. Gelukkig zijn er goede vertalingen, zoals NBV en NWV die het helder vertalen. Wie God werkelijk heeft leren kennen hoeft geen stok achter de deur te hebben van een eeuwigdurende pijniging (alleen de gedachte al dat een liefdevolle God zoiets zou doen). De HG geeft je geloofszekerheid. Lees het stuk maar eens van die link die ik heb gegeven. Niet enkel JG hebben deze zienswijze en dat is logisch, want het is de Bijbelse waarheid. Het geloof in een hel waar je eeuwig gepijnigd wordt komt voor uit geloofsonzekerheid. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Dat is een (ver)taalfout; bedoeld wordt 'volgende' of 'naar' >>
zoals in: die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.

Ik gebruik de Willibrord vertaling, ik zal eens kijken naar het Grieks.

5  Διότι εκείνοι που ζουν σύμφωνα με τη σάρκα προσηλώνουν τον νου τους στα πράγματα της σάρκας,+αλλά εκείνοι που ζουν σύμφωνα με το πνεύμα στα πράγματα του πνεύματος.

Vertaal ik het zelf: 

Want degenen die leven in overeenstemming met het vlees, concentreren zich op de dingen van het vlees, +maar degenen die leven in overeenstemming met de geest, op de dingen van de geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een serieus onderwerp. Billy Graham merkte al terecht op dat we wedergeboren moeten worden. De eeuwige hel is een realiteit waar helaas velen terecht komen, omdat ze Jezus afwijzen. Maar, hier spreken we over de Heilige Geest. Hoe kunnen we een relatie met Deze Persoon hebben en ervaren. Het lijkt me een interessante vraag. De Heilige Geest is God, en God leeft in ons. De Heilige Geest is onze Trooster, onze Gids. M.i. is het noodzakelijk de Heilige Geest als Persoon te erkennen, en als zodanig een relatie met Hem te hebben. Zonder die relatie is wedergeboorte eigenlijk niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Nicky O:

Ik gebruik de Willibrord vertaling, ik zal eens kijken naar het Grieks.

5 Διότι εκείνοι που ζουν σύμφωνα με τη σάρκα προσηλώνουν τον νου τους στα πράγματα της σάρκας,+αλλά εκείνοι που ζουν σύμφωνα με το πνεύμα στα πράγματα του πνεύματος.

Vertaal ik het zelf: 

Want degenen die leven in overeenstemming met het vlees, concentreren zich op de dingen van het vlees, +maar degenen die leven in overeenstemming met de geest, op de dingen van de geest.

Google maakt er dit van:

Citaat

Want zij die naar het vlees leven, fascineren hun geest tot de dingen van het vlees, +maar zij die volgens de geest leven in de dingen van de geest.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Nicky O:

Dat mag Bastiaan ?

Romeinen 9: Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Ik concludeer hieruit (niet uit alleen deze tekst) dat Jezus God is. Je hebt kennis van het Grieks. Hoe staat het in de grondtekst? Geloof jij dat Jezus God is? Bevestigen de Griekse teksten dit ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei WdG:

Romeinen 9: Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen,  Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

Ik concludeer hieruit (niet uit alleen deze tekst) dat Jezus God is. Je hebt kennis van het Grieks. Hoe staat het in de grondtekst? Geloof jij dat Jezus God is? Bevestigen de Griekse teksten dit ook?

Ja, de Griekse tekst bevestigt dit zeker. De HSV-vertaling die je gebruikt heeft het best letterlijk vertaalt.

34 minuten geleden zei Nicky O:

Dat komt mooi overeen. Ik heb 15 jaar in Griekenland gewoond, dus heb gelukkig Google niet vaak nodig wat dat betreft 

Interessant, ik dacht dat het oude en het nieuwe Grieks heel verschillend waren (vooral uitspraak, maar ook taal zelf).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid