Spring naar bijdragen

De Heilige Geest als Vriend


Aanbevolen berichten

Het is al aan de orde gekomen: vriend zijn met God. Jezus noemt sommigen "Zijn vrienden". Maar, hoe zit het met de Heilige Geest, een derde Persoon in de Drie-ene God? Hoe kunnen we vriendschap hebben met de Heilige Geest, en wat zegt de Bijbel hierover?

Jezus zegt tegen Zijn discipelen:

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kant ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten. Ik kom tot u.

Het valt mij op dat Jezus tot ons komt in de Heilige Geest, en daarnaast zijn we "wezen", tenzij we de relatie hebben met de Heilige Geest. Alleen dan zijn we geen "wezen". En, als we geen wees zijn, betekent het dat we een kind van God zijn! Ofwel, de Heilige Geest, de derde Persoon in de Drie-ene God, stelt ons in staat te leven als ware zonen van God! Daarom lijkt het me van essentieel belang vriendschap te hebben met God de Heilige Geest! Ik refereer aan de woorden van Paulus:

Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.

Hoe ga je met een Vriend om? Paulus benadrukt nog een aspect in onze relatie met de Heilige Geest:

En bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door wie gij verzegeld zijt tegen de dag der verlossing. Alle bitterheid en gramschap, toorn, getier en gevloek worde uit uw midden gebannen, evenals alle kwaadaardigheid.

Vraag: hoe ziet jouw relatie met de Heilige Geest eruit? Is de Heilige Geest jouw vriend?

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei WdG:

Het is al aan de orde gekomen: vriend zijn met God. Jezus noemt sommigen "Zijn vrienden". Maar, hoe zit het met de Heilige Geest, een derde Persoon in de Drie-ene God? Hoe kunnen we vriendschap hebben met de Heilige Geest, en wat zegt de Bijbel hierover?

Kan men een vriend van Jezus zijn en een vijand van de Heilige Geest of van God de Vader? Het is zeker mogelijk om een vriend van de Heilige Geest te zijn, zoals Abraham vriend van God wordt genoemd.

En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest. (Jak.2:23, SV)

Met de nadruk op genegenheid en nabijheid en het verlangen om hier meer van te krijgen. Het zijn deze aspecten van het vriend zijn die naar voren komen m.i. Implicerend een diepe en gedeelde intimiteit tussen twee metgezellen. Geen relatie die ons voorstellingsvermogen te boven gaat, maar een hele realistische bond tussen God en Zijn vriend, tussen een mens en God die hij zijn Vriend mag noemen. Onze Drie-Ene God, dus ook de Heilige Geest die onze Vriend wil zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kan men een vriend van Jezus zijn en een vijand van de Heilige Geest of van God de Vader?

Ik geloof dat dit onmogelijk is. Het is noodzakelijk een vriend van de Heilige Geest te zijn, zoals het naar mijn mening ook noodzakelijk is te begrijpen dat God vlees geworden is.

Citaat

 

Het is zeker mogelijk om een vriend van de Heilige Geest te zijn, zoals Abraham vriend van God wordt genoemd.

En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest. (Jak.2:23, SV)

Met de nadruk op genegenheid en nabijheid en het verlangen om hier meer van te krijgen. Het zijn deze aspecten van het vriend zijn die naar voren komen m.i. Implicerend een diepe en gedeelde intimiteit tussen twee metgezellen. Geen relatie die ons voorstellingsvermogen te boven gaat, maar een hele realistische bond tussen God en Zijn vriend, tussen een mens en God die hij zijn Vriend mag noemen. Onze Drie-Ene God, dus ook de Heilige Geest die onze Vriend wil zijn.

 

Volledig mee eens. Dit belijdende bewijst naar mijn mening de wedergeboorte. Iemand die dit niet kan belijden, is ook niet wedergeboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid