Spring naar bijdragen

De 'hel', verzonnen door mensen of een werkelijkheid


Aanbevolen berichten

Geregeld komt in discussies het idee van een 'hel' naar voren. Ik, als Jehovah's Getuige, gelooft niet in een hel. Het is al meer besproken, maar blijkbaar is er toch een behoefte om dit weer eens te bespreken. Hoe kan je een God van liefde rijmen met een God die iemand eeuwig in een brandend vuur gooit omdat hij een paar zonden heeft begaan in die korte periode dat hij hier op aarde is. Wat is bijv dat Meer van Vuur uit Openbaring. Wilt het zeggen dat een eeuwig vuur een eeuwige marteling geeft? Wat wordt er bedoeld met dat het Meer van Vuur de Tweede dood betekent? Wat houden de termen Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus in, allemaal termen die verkeerd vertaald worden met 'hel'. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 515
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriously Modestus? ?‍♂️

Sjako legt het netjes uit, ik voor mij, wat mijn instelling is "wat leert de BIjbel"  daar hou ik mij bij, de schrift leert geen hel, vagevuur of nog andere dingen die hier terloops verkondigd worden,

Er staan meer dingen middels beeld spraak bv. Het bloed van Abel roept om wraak, bloed kan niet spreken, maar bedoelt is dat Goddelijke gerechtigheid vergelding wil, Genesis 4: 10-11. Ergens staat ook

5 minuten geleden zei sjako:

Ik, als Jehovah's Getuige, gelooft niet in een hel.

Dat goed recht heb je, sjako. Ik, als Christen, geloof wel in een hel. Ik geloof NIET dat we op basis van angst voor deze vreselijke plek mensen moeten benaderen. Er is immers goed nieuws! Iedereen die Jezus Christus als God en Verlosser aanvaardt, ontvangt het eeuwige leven. En, volgens mij geloof jij op z'n minst in de "eeuwige dood". Je gelooft dat er velen zijn die heel erg lang dood zullen zijn, toch?! Of vergis ik me.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

En, volgens mij geloof jij op z'n minst in de "eeuwige dood". Je gelooft dat er velen zijn die heel erg lang dood zullen zijn, toch?! Of vergis ik me.

Ja die eeuwig straf is de eeuwige dood, geen eeuwige marteling. Paulus zegt ook in Romeinen 6:23 Want de zonde betaalt als loon de dood. Maar God geeft als gave eeuwig leven door Christus Jezus, onze Heer.

Er staat dus niet dat de zonde als loon een eeuwig marteling, of de hel, betaalt. Maar de dood, een toestand van niet bestaan. In het OT zie je ook dat er gesproken wordt van een bewusteloze toestand die wordt vergeleken met een slaap. Jezus spreekt daar ook over. Hij vergelijkt de dood telkens met een slaap. In de loop van het 1000 jarig Rijk zal er een opstanding zijn van rechtvaardige mensen en onrechtvaardige mensen. Halsstarrige onrechtvaardige mensen gaan op den duur naar het Meer van Vuur wat de Tweede Dood betekent. Een dood waaruit geen opstanding meer mogelijk is. Deze dood is voor eeuwig.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Deze dood is voor eeuwig.  

Deze dood is inderdaad voor eeuwig. Is het een "troost" als er dan geen bewustzijn zou zijn (iets dat jij volgens mij gelooft)? Overigens gelooft het overgrote deel van de Christenen wel in een eeuwige hel. In feite is het niet eens zo relevant. Misschien zijn ongelovigen wel "opgelucht" dat ze "slechts" sterven. Feit is dat eeuwig dood hetzelfde is als eeuwig van God gescheiden.

Verder beperk ik me tot de Bijbel, en dus wat God er over zegt. Hij spreekt letterlijk over de eeuwige straf en het eeuwige leven: En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei WdG:

Is het een "troost" als er dan geen bewustzijn zou zijn (iets dat jij volgens mij gelooft)?

Het zal je vader of moeder zijn. Dan zie ik het wel als een  troost dat er geen bewustzijn is in de dood. In het OT is het duidelijk dat je in de dood geen bewustzijn hebt. Naar die toestand gaat een onrechtvaardig terug. Gooi maar eens wat in een vuur en kijk wat er gebeurd. 

25 minuten geleden zei WdG:

Misschien zijn ongelovigen wel "opgelucht" dat ze "slechts" sterven. Feit is dat eeuwig dood hetzelfde is als eeuwig van God gescheiden.

Die ongelovigen (ik noem het onrechtvaardigen, want een onrechtvaardige kan best geloven dat er een God bestaat, maar ze handelen er niet naar) weten heel goed wat ze te wachten staat. In denk niet dat ze het als een opluchting zien als ze weten wat ze mislopen. Het is echt een straf.

29 minuten geleden zei WdG:

Verder beperk ik me tot de Bijbel, en dus wat God er over zegt. Hij spreekt letterlijk over de eeuwige straf en het eeuwige leven: En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Ik ook, een eeuwige straf = een eeuwige dood (zie Romeinen 6)

20 minuten geleden zei thom:

Vind je het ook niet bijzonder dat er niemand onder de mensen is die weet wanneer zij Hem gediend hebben?

Dat weten gelovigen wel. De heilige Geest verteld dat hen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Het zal je vader of moeder zijn. Dan zie ik het wel als een  troost dat er geen bewustzijn is in de dood.

Kinderen van nazi-beulen denken daar misschien anders over. Het zijn persoonlijke emoties. Het valt me trouwens op dat je dit gesprek vanuit een levensbeschouwelijke visie wilt voeren, en niet vanuit een theologische visie. Misschien moeten we het daarom eens verbreden?

Citaat

In denk niet dat ze het als een opluchting zien als ze weten wat ze mislopen. Het is echt een straf.

Ik ga ervan uit dat je "Ik" bedoelt (dus een tikfoutje?). Mocht dat niet zo zijn, dan verneem ik het wel. Het is dus volgens jou wel een troost, maar geen opluchting? Dat begrijp ik niet.

Citaat

Dat weten gelovigen wel. De heilige Geest verteld dat hen. 

vertelt... Inderdaad De Heilige Geest is een Persoon en kan dus spreken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Boeddhisten gaan uit van een "tijdelijke hel". In feite is dat wat ook sommige gelovigen doen. Immers, ongelovigen, of onrechtvaardigen, zullen enige tijd lijden, misschien zelfs straf ontvangen, om daarna vernietigd te worden. Groot verschil met boeddhisten is dat zij geloven dat de hel tijdelijk is, en dat iemands eigen karma hiervoor verantwoordelijk is. Zie https://www.thailandblog.nl/boeddhisme/thaise-boeddhistische-hel/

Is er een verband tussen deze visie en de visie van gelovigen die niet in een eeuwige hel geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Wat houden de termen Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus in, allemaal termen die verkeerd vertaald worden met 'hel'. 

Zeg het maar. Als je stelt dat ze verkeer worden vertaald, moet je een idee hebben wat ze betekenen.
Andersom: Zonder zo'n idee kun je niet de conclusie trekken dat 'hel' de verkeerde vertaling is.

2 uur geleden zei sjako:

Het zal je vader of moeder zijn. Dan zie ik het wel als een  troost dat er geen bewustzijn is in de dood. In het OT is het duidelijk dat je in de dood geen bewustzijn hebt. Naar die toestand gaat een onrechtvaardig terug. Gooi maar eens wat in een vuur en kijk wat er gebeurd. 

Sommige zaken krijgen alleen een hogere temperatuur en blijven in dezelfde samenstelling.
De meeste zaken echter, gaan onder de invloed van de temperatuur een verbinding aan met zuurstof, waardoor er andere zaken ontstaan.

Wat precies wil je hier nu mee zeggen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Die ongelovigen (ik noem het onrechtvaardigen, want een onrechtvaardige kan best geloven dat er een God bestaat, maar ze handelen er niet naar) weten heel goed wat ze te wachten staat. In denk niet dat ze het als een opluchting zien als ze weten wat ze mislopen. Het is echt een straf.

Als je denkt dat het net als slapen is, en dat denk jij:

3 uur geleden zei sjako:

Jezus spreekt daar ook over. Hij vergelijkt de dood telkens met een slaap.

Dan is elke nacht een straf voor jou?
Ik moet eerlijk bekennen: voor mij niet.
En ik denk dat voor jou slaap ook geen straf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Kinderen van nazi-beulen denken daar misschien anders over. Het zijn persoonlijke emoties. Het valt me trouwens op dat je dit gesprek vanuit een levensbeschouwelijke visie wilt voeren, en niet vanuit een theologische visie. Misschien moeten we het daarom eens verbreden?

Ik bezie het natuurlijk in eerste wel vanuit een theologische visie. Hoe ernstig moet een misdaad zijn om iemand de hel toe te wensen? Jehovah zegt:  'Aan Mij is de wraak'. Ik weet dat dit moeilijk is, maar als Christenen moeten we zo denken. In Trouw las vandaag ik dat zeven van mijn broeders in Rusland vreselijk zijn gemarteld. Een plastic zak over hun hoofd, ze moesten zich uitkleden en kregen stroomstoten toegediend. Er komt nu wel een onderzoek. Maar moeten wij die misdadigers het meest vreselijke toewensen of hopen dat die misdadigers ooit het licht zien? Het is niet makkelijk.

2 uur geleden zei thom:

Maar de tekst schrijft anders. Dat is mijn punt.

Sommigen denken of beelden zich het in dat de Geest met hun bezig is. Denk bijv aan de heksen vervolging. Duizenden oude vrouwtjes werden de dood in gejaagd maar de daders dachten er goed aan te doen.

2 uur geleden zei WdG:

Ik ga ervan uit dat je "Ik" bedoelt (dus een tikfoutje?). Mocht dat niet zo zijn, dan verneem ik het wel. Het is dus volgens jou wel een troost, maar geen opluchting? Dat begrijp ik niet.

Ik bedoel ik. Nee, het zal geen opluchting voor ze zijn, omdat ze van tevoren heel goed weten wat ze gaan verliezen. Maar wij geloven dat die opstanding van de onrechtvaardigen niet direct tot vernietiging zal leiden. Zou beetje vreemd zijn. Krijgen ze eerst een opstanding en dan boem gaan ze weer dood. Wellicht krijgen ze een soort van herkansing. God wilt in principe niet dat iemand verloren gaat, maar dat ze allen tot berouw komen.

2 uur geleden zei WdG:

vertelt... Inderdaad De Heilige Geest is een Persoon en kan dus spreken!

De Heilige Geest kan spreken omdat het de Geest van God is die in ons werkt. Geen apart persoon. God is geest en is niet beperkt tot de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Boeddhisten gaan uit van een "tijdelijke hel". In feite is dat wat ook sommige gelovigen doen. Immers, ongelovigen, of onrechtvaardigen, zullen enige tijd lijden, misschien zelfs straf ontvangen, om daarna vernietigd te worden. Groot verschil met boeddhisten is dat zij geloven dat de hel tijdelijk is, en dat iemands eigen karma hiervoor verantwoordelijk is. Zie https://www.thailandblog.nl/boeddhisme/thaise-boeddhistische-hel/

Dat zou je al aan het denken moeten zetten. Boedisme is niet van God afkomstig. Het zijn ideeën die van satan afkomen. Die wilt niet dat iemand Jezus dient. De hel stelt God in een kwaad daglicht. God martelt niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Ik bezie het natuurlijk in eerste wel vanuit een theologische visie. Hoe ernstig moet een misdaad zijn om iemand de hel toe te wensen? Jehovah zegt:  'Aan Mij is de wraak'. Ik weet dat dit moeilijk is, maar als Christenen moeten we zo denken. In Trouw las vandaag ik dat zeven van mijn broeders in Rusland vreselijk zijn gemarteld. Een plastic zak over hun hoofd, ze moesten zich uitkleden en kregen stroomstoten toegediend. Er komt nu wel een onderzoek. Maar moeten wij die misdadigers het meest vreselijke toewensen of hopen dat die misdadigers ooit het licht zien? Het is niet makkelijk.

Verschrikkelijk, maar, met oprecht alle respect, het zegt niks. Zoveel mensen worden vreselijk gemarteld.

Citaat

Sommigen denken of beelden zich het in dat de Geest met hun bezig is. Denk bijv aan de heksen vervolging. Duizenden oude vrouwtjes werden de dood in gejaagd maar de daders dachten er goed aan te doen.

Ook dit zegt niks. Sterker nog, ik geloof dat jij zeer oprecht bent. Ik geloof ook dat jij oprecht het juiste gelooft en doet. Immers, als je dat - als oprecht mens - niet zou doen, zou je wel je visie bijstellen. Tegelijk geloof ik ook dat jij het bij het verkeerde eind hebt. Het gaat dus niet altijd om oprechtheid. Het gaat om de waarheid!

Citaat

Wellicht krijgen ze een soort van herkansing. God wilt in principe niet dat iemand verloren gaat, maar dat ze allen tot berouw komen.

Een herkansing? Een opstanding en daarna misschien een herkansing. Merkwaardige - en on-Bijbelse- visie. Maar, je mag het geloven.

Zojuist zei sjako:

God martelt niet.

Maar Hij vernietigt wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zeg het maar. Als je stelt dat ze verkeer worden vertaald, moet je een idee hebben wat ze betekenen.
Andersom: Zonder zo'n idee kun je niet de conclusie trekken dat 'hel' de verkeerde vertaling is.

Sjeool en Hades betekenen het dodenrijk of het Graf met hoofdletter, de plaats waar zowel goede als slechte mensen naar toe gaan, wachtende op een opstanding. Sjeool en Hades is dezelfde plaats alleen Sjeool is Hebreeuws en Hades Grieks. Dat weten we omdat er teksten worden aangehaald uit het OT en geciteerd worden in het NT, alleen voor Sjeool staat dan Hades.

Gehenna is een vuilnisbelt in het dal van Hinnom vlak bij Jeruzalem. Die werd altijd brandend gehouden en er werden ook misdadigers verbrand. Het stonk er verschrikkelijk. Het was dus heel oneervol om daar terecht te komen. Dus toen Jezus het daar over had wisten de Farizeeën heel goed waar Hij het over had. Het staat symbool voor eeuwige oneervolle vernietiging. 

Tartarus wordt in de canonieke boeken 1x genoemd en is de gevangenis waarin de gevallen engelen worden betuigeld.

Dus als je 4 verschillende woorden vertaald met 1 woord hel, dan krijg je de brandende hel met gevallen engelen die in het dodenrijk ligt. Met de waarheid heeft het dan niks meer te maken omdat er 3 verschillende betekenissen zijn.

12 minuten geleden zei thom:

Het gaat er m.i. om, dat geen mens in de tekst wist wanneer Hij gediend werd. Met andere woorden, het is niet aan de mens Hem te dienen, maar aan de Geest zelf, doorheen de mens, waardoor de Ander (Hijzelf) gediend wordt in de ander. Wat de mens hoogstens kan doen, is overgave wat Hem dienen in de weg staat; maak recht de weg des Heren. 

De Bijbel zegt Nader tot God en God zult tot u naderen. God blijft Zijn uitnodigende hand uitsteken. Als wij naar Zijn hand reiken dan zal Hij die hand vast grijpen. Anders was evangelisatie niet echt zinvol. Als je dan God toelaat gaat Zijn Geest in jou werken en ga je Zijn wil doen. Je krijgt dan de vruchten van de Geest zoals goedheid, volharding etc. Hij veranderd mensen compleet.

15 minuten geleden zei WdG:

Ook dit zegt niks. Sterker nog, ik geloof dat jij zeer oprecht bent. Ik geloof ook dat jij oprecht het juiste gelooft en doet. Immers, als je dat - als oprecht mens - niet zou doen, zou je wel je visie bijstellen. Tegelijk geloof ik ook dat jij het bij het verkeerde eind hebt. Het gaat dus niet altijd om oprechtheid. Het gaat om de waarheid!

Ja, maar dat heb jij ook. De enige referentie die we hebben is de Bijbel. Maar ondanks verschillen is het belangrijk met elkaar in dialoog te blijven en elkaar te begrijpen en niet te veroordelen.

17 minuten geleden zei WdG:

Een herkansing? Een opstanding en daarna misschien een herkansing. Merkwaardige - en on-Bijbelse- visie. Maar, je mag het geloven.

Je kan het niet met zekerheid zeggen natuurlijk, maar het lijkt er wel op. Wat dacht je van al die mensen die nooit van Jezus hebben gehoord en die theoretisch dus onrechtvaardigen zijn. Het is toch een mooie gedachte dat die mensen alsnog voor Jezus kunnen kiezen?

19 minuten geleden zei WdG:

Maar Hij vernietigt wel?

Ja, het Paradijs kan niet gevuld worden met misdadigers.  Ze krijgen dan de tweede dood. Ze waren van tevoren gewaarschuwd. En deze dood zal rechtvaardig zijn omdat God iedereen uit en te na kent.

37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Absoluut onlogisch. Een straf is pas een straf als deze ervaren wordt. Als je niet bestaat kun je ook niets ervaren en is er dus geen sprake van straf.

De dood is de straf zegt de Bijbel. Ik vind het pas onlogisch als God iemand eeuwig zou straffen voor zonden die hij in een kort leventje heeft begaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei WdG:

Verschrikkelijk, maar, met oprecht alle respect, het zegt niks. Zoveel mensen worden vreselijk gemarteld.

Je zult begrijpen dat ik dat persoonlijk anders ervaar, maar dat is begrijpelijk.

https://www.trouw.nl/home/onderzoek-naar-martelingen-jehovah-s-door-russische-politie~a9e7fd58/

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Je zult begrijpen dat ik dat persoonlijk anders ervaar, maar dat is begrijpelijk.

https://www.trouw.nl/home/onderzoek-naar-martelingen-jehovah-s-door-russische-politie~a9e7fd58/

Vat me alsjeblieft niet verkeerd op. Het is vreselijk dat er mensen gemarteld worden. En, wat er met Jehovah's getuigen gebeurt is vreselijk. Gisteren zag ik nog een documentaire over nazi-Duitsland (de archieven van de paus uit die tijd worden mogelijk openbaar?!), waarin ook het vreselijke lijden van Jehovah's getuigen aan de orde kwam. Ik heb daar waarschijnlijk dezelfde gevoelens bij als jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar dat heb jij ook. De enige referentie die we hebben is de Bijbel. Maar ondanks verschillen is het belangrijk met elkaar in dialoog te blijven en elkaar te begrijpen en niet te veroordelen.

Elkaar oordelen is iets anders dan elkaar vermanen. Als jij van mening bent, is het je plicht mij aan te spreken, en andersom ook.

Citaat

Je kan het niet met zekerheid zeggen natuurlijk, maar het lijkt er wel op. Wat dacht je van al die mensen die nooit van Jezus hebben gehoord en die theoretisch dus onrechtvaardigen zijn. Het is toch een mooie gedachte dat die mensen alsnog voor Jezus kunnen kiezen?

Daar geloof ik niet in. Je kunt aan de Schepping al zien dat er een Schepper is. Daarnaast zijn er tal van mensen, denk aan moslims, die dromen krijgen. Ieder mens krijgt een kans, geen herkansing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

De dood is de straf zegt de Bijbel. Ik vind het pas onlogisch als God iemand eeuwig zou straffen voor zonden die hij in een kort leventje heeft begaan.

Dat zou je God kunnen voorleggen als je voor Hem staat tijdens het eindoordeel. Wie weet kom je er wel mee weg...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
3 uur geleden zei sjako:

De dood is de straf zegt de Bijbel. Ik vind het pas onlogisch als God iemand eeuwig zou straffen voor zonden die hij in een kort leventje heeft begaan.

Dat zou je God kunnen voorleggen als je voor Hem staat tijdens het eindoordeel. Wie weet kom je er wel mee weg...

Johannes 5:

Citaat

24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Romeinen 8:

Citaat

1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjako legt het netjes uit, ik voor mij, wat mijn instelling is "wat leert de BIjbel"  daar hou ik mij bij, de schrift leert geen hel, vagevuur of nog andere dingen die hier terloops verkondigd worden, ik kan ook zo een soort God niet de schrift lezen, als je een persoon bv. een  vriend of buurman goed leert kennen dan ga je zijn karakter doorgronden, zijn belevenissen en ingrijpen bij gebeurtenissen beschouwen, zo leer je ook Jezus kennen en weet je wat te verwachten is als hij gaat regeren in het 1000 jarig vredesrijk samen met 144000 metgezellen. Evenzo als je de Hebreeuwse geschriften goed leert kennen alsook Gods voornemen om zijn zoon naar de aarde te sturen voor een  gelijkwaardig  loskoopoffer t.o.v. Adam dan ga je beseffen wat voor God wij hebben, dan is het onlogisch dat hij mensen eeuwig pijnigd, een leerstelling die niet in de Bijbel voorkomt en als er al op gezinspeeld wordt dan dienen we het goed te lezen ook in verhouding tot de andere nabij tegen teksten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Bastiaan73:

24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Er is ook sprake van een oordeel, maar geen eeuwige marteling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

Er is ook sprake van een oordeel, maar geen eeuwige marteling.

Toch staat ook bijv. deze akelige zin in de Bijbel:

Citaat

Mattheüs 8:12 

NBG: Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

NWV: terwijl de zonen van het Koninkrijk eruit gegooid zullen worden, de duisternis in. Daar zullen ze jammeren en knarsetanden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staan meer dingen middels beeld spraak bv. Het bloed van Abel roept om wraak, bloed kan niet spreken, maar bedoelt is dat Goddelijke gerechtigheid vergelding wil, Genesis 4: 10-11. Ergens staat ook de rook van hun pijniging blijft zichtbaar, openbaring 14:10-11 , bedoellt is dat rook symbolisch is en de voorgaande vernietiging weergeeft ter herinnering aan alle geslachten zie ook Jesaja 34:9, de staat Edom kan niet in een hel geworpen zijn waar ze alsmaar pijn heeft, nee ze verdween, dat was ook de rook of herinnering aan alle geslachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei antoon:

Er staan meer dingen middels beeld spraak bv. Het bloed van Abel roept om wraak, bloed kan niet spreken, maar bedoelt is dat Goddelijke gerechtigheid vergelding wil, Genesis 4: 10-11. Ergens staat ook de rook van hun pijniging blijft zichtbaar, openbaring 14:10-11 , bedoellt is dat rook symbolisch is en de voorgaande vernietiging weergeeft ter herinnering aan alle geslachten zie ook Jesaja 34:9, de staat Edom kan niet in een hel geworpen zijn waar ze alsmaar pijn heeft, nee ze verdween, dat was ook de rook of herinnering aan alle geslachten.

Zo zie je maar, de Schrift legt zichzelf uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei antoon:

Ergens staat ook de rook van hun pijniging blijft zichtbaar, openbaring 14:10-11 , bedoellt is dat rook symbolisch is en de voorgaande vernietiging weergeeft ter herinnering aan alle geslachten zie ook Jesaja 34:9, de staat Edom kan niet in een hel geworpen zijn waar ze alsmaar pijn heeft, nee ze verdween, dat was ook de rook of herinnering aan alle geslachten.

In de hemel is er geen herinnering aan het slechte verleden, daar is enkel liefde en blijdschap. Wie moet die rook zien dan om eraan herinnerd te worden? Er staat nog meer in die zin die jij aanhaalt:

En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt. (Op.14:11, SV)

Heeft die rook geen rust dan ofzo? Hoe kan rook rusteloos zijn? Rusteloos is een emotie die ervaren moet worden, anders kan men zich niet rusteloos voelen. Dus daar staat gewoon dat de mensen die ervoor kiezen het beest te aanbidden tot in eeuwigheid rusteloos zullen zijn en pijn zullen voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid