Spring naar bijdragen
sjako

De 'hel', verzonnen door mensen of een werkelijkheid

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei thom:

Die is grappig! 😀

Uiteindelijk krijgen jullie er toch schaamte en spijt van 

Je weet dat het waar is, de vraag is waarom jullie je er tegen verzetten 

bewerkt door nikie90

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei nikie90:

Uiteindelijk krijgen jullie er toch schaamte en spijt van 

Je weet dat het waar is

Waarover nikie90 want ik volg je niet. Wat is waar? En wie zijn jullie?

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei nikie90:
24 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb er steeds meer moeite mee om het letterlijk te nemen. En of de schepper van alles dat bestaat zich überhaupt druk zou maken over het reilen en zeilen op dit zandkorreltje genaamd Aarde, in een klein zonnestelseltje in een relatief klein sterrenstelsel genaamd Melkweg in een relatief klein cluster genaamd de Lokale Groep, in een onmetelijk groot universum.

Maar G-d houdt van eerlijkheid en waarheid. Waarom zou G-d niet waarachtig handelen zelfs als het slechts om ons gaat? Als iemand heel zijn leven bijvoorbeeld onderdrukt is geweest, en/of er is bedrieggelijk tegenover hem gehandeld, of noem maar een scenario, zal G-d niet rechtvaardig oordelen? 

'Maar G-d houdt van eerlijkheid en waarheid' is een geloofsuiting, gebaseerd op een tekst in een boek. Tenzij God het jou persoonlijk heeft geopenbaard.

Ik hou de mogelijkheid open dat wat de mens God noemt wellicht een projectie is. Een daaruit volgende vraag is waar dat projectiemechanisme in de mens dan vandaan komt.

Als iemand heel zijn leven bijvoorbeeld onderdrukt is geweest, en/of er is bedrieglijk tegenover hem of haar gehandeld, dan zou het mooi zijn als er rechtvaardigheid, gerechtigheid zal zijn. Ons gevoel voor gerechtigheid hoopt dan op een God, die het allemaal eerlijk zal laten verlopen. In het oosten gaan ze meer uit van oorzaak-gevolg; karma.

Maar laten we inderdaad hopen of zelfs geloven dat er een rechtvaardige God is, die iedereen individueel zal beoordelen en rekening houdt met ieders nature en nurture.

12 minuten geleden zei TTC:

De aarde vullen, prachtig doel.

Eigenlijk is de aarde al gevuld; met magma en in de kern vloeibaar en vast ijzer.

bewerkt door Bastiaan73

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Bastiaan73:

'Maar G-d houdt van eerlijkheid en waarheid' is een geloofsuiting, gebaseerd op een tekst in een boek. Tenzij God het jou persoonlijk heeft geopenbaard.

Ik hou de mogelijkheid open dat wat de mens God noemt wellicht een projectie is. Een daaruit volgende vraag is m.i. waar dat projectiemechanisme in de mens dan vandaan komt.

Als iemand heel zijn leven bijvoorbeeld onderdrukt is geweest, en/of er is bedrieglijk tegenover hem of haar gehandeld, dan zou het mooi zijn als er rechtvaardigheid, gerechtigheid zal zijn. Ons gevoel voor gerechtigheid hoopt dan op een God, die het allemaal eerlijk zal laten verlopen. In het oosten gaan ze meer uit van oorzaak-gevolg; karma.

Maar laten we inderdaad hopen of zelfs geloven dat er een rechtvaardige God is, die iedereen individueel zal beoordelen en rekening houdt met ieders nature en nurture.

Het is wat de Thora ons openbaart dat G-d van eerlijkheid en rechtvaardigheid houdt 

Alles wat we weten van G-d komt uit de Thora. 

Als karma een schip is wie stuurt het schip dan? De Thora openbaart dat G-d de aarde richt en gemaakt heeft, dus dan bestuurt G-d het schip natuurlijk 

bewerkt door nikie90

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei nikie90:

Alles wat we weten van G-d komt uit de Thora.

Het evangelie van Johannes is voor mij al duidelijk genoeg. Ik lees niets uit de Thora.

Maar je schreef dat 'wij er uiteindelijk tocht spijt van krijgen'.

Best hoogmoedig.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

Het evangelie van Johannes is voor mij al duidelijk genoeg.

Je bent vast een heilig tzadik die in de wereld die komen zal met 10 kronen beloond zal worden want je hebt het boek van johannes gelezen 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Bastiaan73:

Eigenlijk is de aarde al gevuld; met magma en in de kern vloeibaar en vast ijzer.

Wat komen we hier dan doen?

bewerkt door TTC

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei nikie90:

Je bent vast een heilig tzadik die in de wereld die komen zal met 10 kronen beloond zal worden want je hebt het boek van johannes gelezen 

Wat bedoel je dan met alles wat we weten over G--d komt uit de Thora? Ik lees alles over God in het Johannes evangelie.

Ik snap je punt niet.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei nikie90:

Ja dus je leest JC letterlijk echt overal in. Dat is niet zo moeilijk dat kan iedereen wel, het probleem echter dat de letterlijke stof je ontgaat dus lees je de zaken eigenlijk niets voor niets.

34 Welgelukzalig is de mens, die naar Mij hoort, dagelijks wakende aan Mijn poorten, waarnemende de posten Mijner deuren.

Is dus niet JC, maar is de mens die aan de poorten van de wijsheid waarneemt. Eigenlijk letterlijk zoals hoe het er geschreven staat. 

22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van Zijn werken van lang geleden. 23  In het verre verleden* ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde. 24  Ik werd voortgebracht* toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water. 25  Voordat de bergen waren neergezet,vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,26  toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt,toen de eerste kluit grond er nog niet was.27  Toen Hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon* aftekende op het watervlak, 28  toen hij daarboven de wolken plaatste,*toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,29  toen hij grenzen stelde aan de zeezodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,*30  toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was,y elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem. 31  Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden,en ik was bijzonder gesteld op de mensen.*

Dit kan dus nooit over de mens gaan. Die was er nog niet eerder dan de aarde. De mens is niet het eerste van Zijn werken, dat was het Woord. Er waren al bronnen toen de mens er nog niet was etc etc. Dit gaat over Gods Zoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

22 Jehovah bracht mij voort als het begin van zijn weg, het eerste van Zijn werken van lang geleden. 23  In het verre verleden* ben ik aangesteld, vanaf het begin, vanaf tijden eerder dan de aarde. 24  Ik werd voortgebracht* toen er nog geen diepe wateren waren, toen er geen bronnen waren, overlopend van water. 25  Voordat de bergen waren neergezet,vóór de heuvels, werd ik voortgebracht,26  toen hij de aarde en haar velden nog niet had gemaakt,toen de eerste kluit grond er nog niet was.27  Toen Hij de hemel maakte, was ik daar, toen hij de horizon* aftekende op het watervlak, 28  toen hij daarboven de wolken plaatste,*toen hij de bronnen van de waterdiepte vestigde,29  toen hij grenzen stelde aan de zeezodat het water zijn gebod niet zou overschrijden, toen hij de fundamenten van de aarde legde,*30  toen was ik naast hem als een meesterwerker. Ik was degene op wie hij bijzonder gesteld was,y elke dag weer.Ik was altijd vrolijk bij hem. 31  Ik was blij over de aarde, die bewoond kon worden,en ik was bijzonder gesteld op de mensen.*

Dit kan dus nooit over de mens gaan. Die was er nog niet eerder dan de aarde. De mens is niet het eerste van Zijn werken, dat was het Woord. Er waren al bronnen toen de mens er nog niet was etc etc. Dit gaat over Gods Zoon.

De wijsheid was in het begin al met G-d en de wijsheid danste voor zijn Aangezicht voordat er ook maar iets geformeerd was 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei nikie90:

Je kan er grappig over doen. Dat is vaak als men niets te melden heeft.

We passen ons makkelijk aan wanneer mensen van religie een karikatuur maken, blijkbaar wil je de aarde vullen met iets anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

We passen ons makkelijk aan wanneer mensen van religie een karikatuur maken, blijkbaar wil je de aarde vullen met iets anders.

Oké oké, maar moet dit nou echt allemaal? Als je het gesprek niet interessant vindt ga dan ergens anders babbelen met je korte nietszeggende berichten die erop gesteld zijn slechts het in diskrediet brengen zonder enige toegevoegde waarde. 

bewerkt door nikie90

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei nikie90:

De wijsheid was in het begin al met G-d en de wijsheid danste voor zijn Aangezicht voordat er ook maar iets geformeerd was 

Joh. 1 vers 1 tm 4

Wij waren daar ook bij. Dat is het mooie aan Johannes.

1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.

2 Dit was in den beginne bij God.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei nikie90:

Er staat dat Hij het eerste van Zijn werken was. Dat zegt het evangelie over Jezus. Johannes oa. Hij wordt het begin van de schepping door God genoemd. Jezus is als eerste voortgebracht door JHWH.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Oké oké, maar moet dit nou echt allemaal? Als je het gesprek niet interessant vindt ga dan ergens anders babbelen met je korte nietszeggende berichten die erop gesteld zijn slechts het in diskrediet brengen zonder enige toegevoegde waarde 

Ja, doe het zo, iemand spreekt je aan op de religieuze nonsens die je verkoopt en dan is de andere diegene die nonsens brengt. Heb je enig idee hoe stereotiep en transparant dergelijke strategieën zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Er staat dat Hij het eerste van Zijn werken was. Dat zegt het evangelie over Jezus. Johannes oa. Hij wordt het begin van de schepping door God genoemd. Jezus is als eerste voortgebracht door JHWH.

Laatste poging dan mbt spreuken 8. 

G-d bracht de wijsheid voort in het begin voordat iets geformeerd werd, en heeft de aarde en de hemel met wijsheid gemaakt 

Spreuken 3:19 De HEERE heeft de aarde door wijsheid gegrond, de hemelen door verstandigheid bereid.

3 minuten geleden zei TTC:

Ja, doe het zo, iemand spreekt je aan op de religieuze nonsens die je verkoopt en dan is de andere diegene die nonsens brengt. Heb je enig idee hoe stereotiep en transparant dergelijke strategieën zijn? 

Waar ben je het mee oneens dan? Kom dan met iets relevants, waar zit je mee, TTC?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

G-d bracht de wijsheid voort in het begin voordat iets geformeerd werd, en heeft de aarde en de hemel met wijsheid gemaakt 

Spreuken 3:19 De HEERE heeft de aarde door wijsheid gegrond, de hemelen door verstandigheid bereid.

Ja, dmv van Christus en dat geeft spreuken 8 aan. Algemeen aanvaarde mening in het Christendom, maakt niet uit wat voor denominatie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei nikie90:

Het is een heerlijkheid om het te kunnen zeggen. Kan jij het zeggen? Zeg is, G-d is één en er is geen ander met Hem

G'd is één. "Hoort Israël. De Here (JHWH) uw God (Elohim) is één." G'd is dus een eenheid. Toch is G'd ook verbonden met Zijn volk, dat Hij immers Zijn vrouw noemt. En Hij heeft ook een Zoon. Dat kun je allemaal in de TeNaCH lezen. 

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar ben je het mee oneens dan? Kom dan met iets relevants, waar zit je mee, TTC?

Heel eenvoudig is dat:

• N : God is EEN
  • T : Als God EEN is, wie ben jij dan?
  • N : Een mens
  • T : Je blijft het maar proberen

In de eerste plaats waardeer je God in z'n volle potentie, na de vraag kieper je God buiten z'n eigen EEN. Met wiens voeten wil je nu spelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Een dergelijk sjema kan niet nagesproken worden door een Christen.

Natuurlijk wel! God's Woord is onveranderlijk. Misschien dat we het niet goed begrijpen. Dat is natuurlijk altijd mogelijk.

25 minuten geleden zei thom:

Het evangelie van Johannes is voor mij al duidelijk genoeg. Ik lees niets uit de Thora.

Maar je schreef dat 'wij er uiteindelijk tocht spijt van krijgen'.

Best hoogmoedig.

"Ik lees niets uit de Thora" klinkt ook best wel hoogmoedig, of eigenwijs, net zoals je het wilt noemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Heel eenvoudig is dat:

• N : God is EEN
  • T : Als God EEN is, wie ben jij dan?
  •  N : Een mens
  • T : Je blijft het maar proberen

In de eerste plaats waardeer je God in z'n volle potentie, na de vraag kieper je God buiten z'n eigen EEN. Met wiens voeten wil je nu spelen?

Volgens mij zit je in je eigen wereldje en verwacht je dat ik je moet volgen?

8 minuten geleden zei sjako:

Ja, dmv van Christus en dat geeft spreuken 8 aan. Algemeen aanvaarde mening in het Christendom, maakt niet uit wat voor denominatie. 

Dus JC is de wijsheid? Of is de wijsheid de wijsheid?

bewerkt door nikie90

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Natuurlijk wel! God's Woord is onveranderlijk. Misschien dat we het niet goed begrijpen. Dat is natuurlijk altijd mogelijk.

Afhankelijk van de interpretatie Willem. Maar de Drie-Ene God is fundamenteel in het Christendom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Volgens mij zit je in je eigen wereldje en verwacht je dat ik je moet volgen?

Wij volgen jou, we hopen oprecht dat de schade beperkt mag blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid