Spring naar bijdragen

De 'hel', verzonnen door mensen of een werkelijkheid


Aanbevolen berichten

Dat er inderdaad vrede  en rust is in het komend vredesrijk. Staat in sterk  contrast met de woelige wereld van nu die over wonnen is door het bloed van het lam, in dit opzicht is het ook in de ogen van God  een eeuwigdurende herinnering, er is ook een vacuüm opgelost, geen geestelijk of menselijk wezen kan nu nog Gods wegen ter discussie stellen, bijna 5000 jaar onder satan is genoeg geweest om iedereen in telaten zien, dat alleen Gods heerschappij vrede kan brengen.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 515
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Seriously Modestus? ?‍♂️

Sjako legt het netjes uit, ik voor mij, wat mijn instelling is "wat leert de BIjbel"  daar hou ik mij bij, de schrift leert geen hel, vagevuur of nog andere dingen die hier terloops verkondigd worden,

Er staan meer dingen middels beeld spraak bv. Het bloed van Abel roept om wraak, bloed kan niet spreken, maar bedoelt is dat Goddelijke gerechtigheid vergelding wil, Genesis 4: 10-11. Ergens staat ook

4 minuten geleden zei antoon:

Dat er inderdaad vrede  en rust is in het komend vredesrijk. Staat in sterk  contrast met de woelige wereld van nu die over wonnen is door het bloed van het lam, in dit opzicht is het ook in de ogen van God  een eeuwigdurende herinnering, er is ook een vacuüm opgelost, geen geestelijk of menselijk wezen kan nu nog Gods wegen ter discussie stellen, bijna 5000 jaar onder satan is genoeg geweest om iedereen in telaten zien, dat alleen Gods heerschappij vrede kan brengen.

Hoe zie je dat concreet gebeuren zonder in louter metaforische beschouwingen te hervallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet de schepper, er staan wel aanwijzingen in de schrift, Satan of het kwaad zal geen invloed meer hebben, de mensen zullen naar een volmaakte staat groeien, volmaakt in die zin dat je een mentale en fysieke gezondheid zal krijgen, het werk van hun handen zullen zij geheel verbruiken staat er, nu is het zo dat we een mooi  huis kunnen bouwen, maar tenslotte zal toch een ander het gaan bewonen, God beloofd eeuwig leven, we zullen er dan dus altijd van genieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei antoon:

Dat weet de schepper, er staan wel aanwijzingen in de schrift, Satan of het kwaad zal geen invloed meer hebben, de mensen zullen naar een volmaakte staat groeien, volmaakt in die zin dat je een mentale en fysieke gezondheid zal krijgen, het werk van hun handen zullen zij geheel verbruiken staat er, nu is het zo dat we een mooi  huis kunnen bouwen, maar tenslotte zal toch een ander het gaan bewonen, God beloofd eeuwig leven, we zullen er dan dus altijd van genieten.

Ja, Antoon kan eindelijk blijven genieten van zijn geheel ecologisch verantwoorde huisje voorzien van high tech zonnepanelen, met daarachter een beste moestuin met een kweekkas waar je U tegen zegt. Lekker allemaal nieuwe soorten plantjes in elkaar knutselen en dan 's avonds geheel ongestoord met de sloffen aan op de bank genieten van een zelfgemaakt biologisch biertje waar hij niet van naar de wc moet. En de rook die hij ziet komt uit zijn schoorsteen en doet hem niet herinneren aan Sodom en Gomorra.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dat doe ik hier toch!

Zeg je nu niet gewoon wat anderen al eens geschreven hebben?

Citaat

Deze geestelijke wereld fungeert niet alleen als bestaansgrond, maar biedt de mens ook een zingevend kader. De ziel is als het ware ingebed in een grotere en hogere geestelijke wereld die normerend werkt en de ziel aanzet tot zelfontwikkeling om zo to evolueren tot het evenbeeld van zijn geestelijke oergrond. Ik laat hier in het midden hoe deze Oergrond genoemd wordt – binnen een universele religie draagt zij vele namen, waarvan God, Jahweh en Allah er maar enkele zijn. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Zeg je nu niet gewoon wat anderen al eens geschreven hebben?

Er is niets nieuws onder de zon.

Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon. (Pred.1:9, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei antoon:

Dat weet de schepper, er staan wel aanwijzingen in de schrift, Satan of het kwaad zal geen invloed meer hebben, de mensen zullen naar een volmaakte staat groeien, volmaakt in die zin dat je een mentale en fysieke gezondheid zal krijgen, het werk van hun handen zullen zij geheel verbruiken staat er, nu is het zo dat we een mooi  huis kunnen bouwen, maar tenslotte zal toch een ander het gaan bewonen, God beloofd eeuwig leven, we zullen er dan dus altijd van genieten.

Je zou dan verwachten dat iedereen zich hetzelfde ethisch besef en handelen aanmeet dan jezelf? Is dat niet voor een andere wereld?

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Er is niets nieuws onder de zon.

Eventjes vergeten dan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Slaapverwekkend is het in ieder geval wel, lijkt wel op een dode religie.

Het betreft toch echt dode mensen die constant aan de realiteit dienen te worden herinnerd. Religie bestaat uit dode werken. Het geloof van Jezus Christus maakt levend!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het betreft toch echt dode mensen die constant aan de realiteit dienen te worden herinnerd. Religie bestaat uit dode werken. Het geloof van Jezus Christus maakt levend!

Dat wordt ook al eeuwen gezegd.

Citaat

Door via gnosis het manifesteren van het schone, het goede en het ware na te streven, kan de mens opnieuw zin- en betekenisgeving ervaren – als individu en als wereldburger. Deze reactivering van de religieuze functie in gnostische zin is in deze visie van fundamenteel belang om de vernietiging van onze fysieke leefwereld tegen te gaan. Daarnaast biedt het heroriënteren op universele, gnostische denkbeelden tegenwicht aan een eenzijdige materialistische benadering van de werkelijkheid. Omdat ware gnosis universeel is, biedt zij tevens een gemeenschappelijke leidraad voor zin- en betekenisgeving, waardoor de atomisering en het met leugens inkleuren van de objectieve werkelijkheid wordt gestopt. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-3-2019 om 15:03 zei sjako:

Geregeld komt in discussies het idee van een 'hel' naar voren. Ik, als Jehovah's Getuige, gelooft niet in een hel. Het is al meer besproken, maar blijkbaar is er toch een behoefte om dit weer eens te bespreken. Hoe kan je een God van liefde rijmen met een God die iemand eeuwig in een brandend vuur gooit omdat hij een paar zonden heeft begaan in die korte periode dat hij hier op aarde is. Wat is bijv dat Meer van Vuur uit Openbaring. Wilt het zeggen dat een eeuwig vuur een eeuwige marteling geeft? Wat wordt er bedoeld met dat het Meer van Vuur de Tweede dood betekent? Wat houden de termen Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus in, allemaal termen die verkeerd vertaald worden met 'hel'. 

Interessant, ik wist niet dat Jehovah's Getuigen er zo over denken. Over hoe het er voor de mensen die niet bij God horen uit gaat zien, wordt weinig verteld in de Bijbel, dus ik begrijp wel dat de meningen verdeeld zijn.

Ik geloof persoonlijk dat de mensen die niet bij God horen, een straf krijgen waarbij ze ook bewust de straf meemaken. Jezus spreekt dan ook over 'jammeren en knarsetanden', wat duidt op grote spijt en enorm ongeluk, wat je alleen maar kan hebben als je je bewust bent van je straf.

Ik betwijfel of God echt de mensen in de hel zou martelen, ik denk eerder dat die martelingen vanzelf van binnenuit ontstaan. Daar bedoel ik mee dat de duivel en de andere gevallen engelen samen met de mensen daar aanwezig, allemaal elkaar kwellen. De hel is namelijk volgens mij een plek die volledig verlaten is door God, een plek waar God niet meer naar omkijkt, wat wij ons nu eigenlijk niet kunnen voorstellen. Dan krijg je automatisch de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:
5 uur geleden zei antoon:

Er staan meer dingen middels beeld spraak bv. Het bloed van Abel roept om wraak, bloed kan niet spreken, maar bedoelt is dat Goddelijke gerechtigheid vergelding wil, Genesis 4: 10-11. Ergens staat ook de rook van hun pijniging blijft zichtbaar, openbaring 14:10-11 , bedoellt is dat rook symbolisch is en de voorgaande vernietiging weergeeft ter herinnering aan alle geslachten zie ook Jesaja 34:9, de staat Edom kan niet in een hel geworpen zijn waar ze alsmaar pijn heeft, nee ze verdween, dat was ook de rook of herinnering aan alle geslachten.

Zo zie je maar, de Schrift legt zichzelf uit.

Nee, antoon legt het uit volgens zijn visie en interpretatie (eigenlijk die van de WTG). De Bijbel is multi-interpretabel en nergens staat wanneer iets een bepaalde beeldspraak is of wanneer iets letterlijk genomen moet worden. Gevolg: honderden denominaties en niemand is het met elkaar eens. Zie dit forum.

bewerkt door Appie B
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Sjofar:

Ik betwijfel of God echt de mensen in de hel zou martelen, ik denk eerder dat die martelingen vanzelf van binnenuit ontstaan. Daar bedoel ik mee dat de duivel en de andere gevallen engelen samen met de mensen daar aanwezig, allemaal elkaar kwellen. De hel is namelijk volgens mij een plek die volledig verlaten is door God, een plek waar God niet meer naar omkijkt, wat wij ons nu eigenlijk niet kunnen voorstellen. Dan krijg je automatisch de hel.

Zo zie ik de hel ook. Er wordt niet actief door God gemarteld of zo, omdat Hij daar niet is. Daar is enkel de honger naar macht, daar is enkel hoogmoed, hebzucht, jaloezie en lelijkheid. Ik denk dat de roman 1984 nog behoorlijk treffend het "helse leven" omschrijft:

Er zal geen lachen bestaan, afgezien van hoongelach om een verslagen vijand. Er zal geen kunst bestaan, geen literatuur, geen wetenschap. Wanneer wij almachtig zijn, zullen we geen behoefte meer hebben aan wetenschap.
Er zal geen onderscheid bestaan tussen mooi en lelijk. Er zal geen nieuwsgierigheid bestaan, geen levensvreugde. Alle genoegens zullen zijn vernietigd.
Maar steeds [...] zal er de opwinding van de overwinning zijn, de sensatie dat je een hulpeloze vijand vertrapt. Als je een beeld van de toekomst wil, stel je dan een laars voor die een menselijk gezicht intrapt - zonder ophouden.
[...]
Het zal evenzeer een wereld van doodsangst zijn als een wereld van triomf.

De enige beul die er is, ben je waarschijnlijk zelf. Die nog liever zichzelf kwelt dan dat je ook maar één seconde in het verschrikkelijke, verterende licht van Gods liefde zou moeten staan. Het licht dat heiligen zo verheugd en gelukzalig maakt, maar jou enkel aanklaagt, pijnigt en jouw trots wil krenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Sjofar:

Ik geloof persoonlijk dat de mensen die niet bij God horen, een straf krijgen waarbij ze ook bewust de straf meemaken. Jezus spreekt dan ook over 'jammeren en knarsetanden', wat duidt op grote spijt en enorm ongeluk, wat je alleen maar kan hebben als je je bewust bent van je straf.

Er zal een opstanding plaatsvinden van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Ze staan op uit de doodslaap. Als ze hun oordeel ontvangen dan zullen ze inderdaad knarsetanden. Maar dan ontvangen ze hun straf: de tweede dood. Als je de toestand van de doden aanneemt zoals in de Bijbel staat, dan is dat een terugkeren van niet bestaan.

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Doden weten niets, geen kennis en bewustzijn. De tweede dood is de ultieme straf. God is niet rancuneus dat Hij tot in de eeuwigheid mensen martelt. 

6 uur geleden zei Appie B:

Nee, antoon legt het uit volgens zijn visie en interpretatie (eigenlijk die van de WTG). De Bijbel is multi-interpretabel en nergens staat wanneer iets een bepaalde beeldspraak is of wanneer iets letterlijk genomen moet worden. Gevolg: honderden denominaties en niemand is het met elkaar eens. Zie dit forum.

Hij heeft het prima uitgelegd vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Er zal een opstanding plaatsvinden van rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Ze staan op uit de doodslaap. Als ze hun oordeel ontvangen dan zullen ze inderdaad knarsetanden. Maar dan ontvangen ze hun straf: de tweede dood. Als je de toestand van de doden aanneemt zoals in de Bijbel staat, dan is dat een terugkeren van niet bestaan.

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat.  6 Ook hun liefde, hun haat en hun jaloezie zijn al vergaan. Ze hebben geen deel meer aan wat er onder de zon wordt gedaan.

Toch spreekt Jezus over 'jammeren en knarsetanden' wanneer Hij het over de straf zelf heeft, zoals al eerder geciteerd is uit de Bijbel:

13 uur geleden zei Bastiaan73:

Toch staat ook bijv. deze akelige zin in de Bijbel:

Citaat

Mattheüs 8:12 

NBG: Maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

NWV: terwijl de zonen van het Koninkrijk eruit gegooid zullen worden, de duisternis in. Daar zullen ze jammeren en knarsetanden.

 

25 minuten geleden zei sjako:

God is niet rancuneus dat Hij tot in de eeuwigheid mensen martelt.

Daar heb ik deze mening over:

7 uur geleden zei Sjofar:

Ik betwijfel of God echt de mensen in de hel zou martelen, ik denk eerder dat die martelingen vanzelf van binnenuit ontstaan. Daar bedoel ik mee dat de duivel en de andere gevallen engelen samen met de mensen daar aanwezig, allemaal elkaar kwellen. De hel is namelijk volgens mij een plek die volledig verlaten is door God, een plek waar God niet meer naar omkijkt, wat wij ons nu eigenlijk niet kunnen voorstellen. Dan krijg je automatisch de hel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:
17 uur geleden zei Appie B:

Nee, antoon legt het uit volgens zijn visie en interpretatie (eigenlijk die van de WTG). De Bijbel is multi-interpretabel en nergens staat wanneer iets een bepaalde beeldspraak is of wanneer iets letterlijk genomen moet worden. Gevolg: honderden denominaties en niemand is het met elkaar eens. Zie dit forum.

Hij heeft het prima uitgelegd vind ik.

Niet verwonderlijk dat jij dat vindt, aangezien je dezelfde denominatie aanhangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Sjofar:

Toch spreekt Jezus over 'jammeren en knarsetanden' wanneer Hij het over de straf zelf heeft, zoals al eerder geciteerd is uit de Bijbel:

Het jammeren en knarsetanden  is dus tijdelijk. Als ze bij het laatste oordeel te horen krijgen dat je de Tweede dood te wachten staat en het Paradijs misloopt dan ga je je jammeren en wellicht knarsetanden van angst. Het Meer van Vuur betekent de tweede dood. Het staat er letterlijk zo. 

Openbaring 20:14

De dood en het Graf werden in het meer van vuur gegooid. Dit meer van vuur betekent de tweede dood.

Jeremia 7:31 laat zien dat mensen door het vuur laten gaan niet een in Zijn hart opkomt. 

Ze hebben de offerhoogten van To̱feth gebouwd, in het Dal van de Zoon van Hi̱nnom, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet had geboden en wat zelfs nooit in mijn hart was opgekomen.”

Hij laat Zijn schepselen niet onnodig lijden, ook niet als ze zonden hebben begaan

3 uur geleden zei Appie B:

Niet verwonderlijk dat jij dat vindt, aangezien je dezelfde denominatie aanhangt.

De Bijbel legt zichzelf altijd uit. Dus als er staat dat de rook tot in alle eeuwigheid zal opstijgen moet je gaan zoeken naar een soortgelijke uitspraak en bekijken wat het daar betekent. En dat heeft @antoon uitstekend gedaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Het jammeren en knarsetanden  is dus tijdelijk. Als ze bij het laatste oordeel te horen krijgen dat je de Tweede dood te wachten staat en het Paradijs misloopt dan ga je je jammeren en wellicht knarsetanden van angst.

Waar moet men angst voor hebben dan? Dat ze iets mislopen wat ze toch niet meer kunnen ervaren? Een kort moment van angst en een eeuwigheid niets ervaren is geen straf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar moet men angst voor hebben dan? Dat ze iets mislopen wat ze toch niet meer kunnen ervaren? Een kort moment van angst en een eeuwigheid niets ervaren is geen straf.

Denk jij ook niet vrolijk zou zijn. Dus de doodstraf is in jou optiek geen straf? Ik vind het eigenlijk heel raar dat jij dat zo beziet. Jij wilt dus gerechtigheid door iemand tot in de eeuwigheid te folteren voor een zonde die die hij in zijn korte leventje heeft begaan. Ik hoop dat je ogen open gaan en ziet dat dit geen gerechtigheid kan zijn. Het is een kwalijke gedachte dat in Dantes inferno is bedacht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Denk jij ook niet vrolijk zou zijn. Dus de doodstraf is in jou optiek geen straf? Ik vind het eigenlijk heel raar dat jij dat zo beziet. Jij wilt dus gerechtigheid door iemand tot in de eeuwigheid te folteren voor een zonde die die hij in zijn korte leventje heeft begaan. Ik hoop dat je ogen open gaan en ziet dat dit geen gerechtigheid kan zijn. Het is een kwalijke gedachte dat in Dantes inferno is bedacht. 

Wat kan mij het nou schelen dat ik de doodstraf zou krijgen als ik daarna toch niets meer ervaar. Het zou zelfs als een verlossing bezien kunnen worden. Nee, die zogenaamde straf van jullie is een lachertje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid