Spring naar bijdragen

De Bijbel, gezondheid en genezing


Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei WdG:

als jij gelooft dat je ellende "moet" meemaken, of dat je daardoor in je geloof gesterkt wordt of bent, dan zij dat zo.

Het ligt veel genuanceerder.

Ik geloof dat God het lijden toestaat om de mens tot bekering te laten komen of om de mens weer dichter naar Hem toe te trekken op momenten dat iemand wegglijdt. Lijden hoort bij het leven na de zondeval.. maar het lijden in Hém is als geven.

2 uur geleden zei WdG:

Dat betekent dat God voorziet in mijn levensonderhoud, gezondheid, vrede en geluk. Ik kan en wil het niet anders lezen. Ik geloof in en vertrouw op God in alles!

Dat betekent dat hij dus in Alles voorziet. Doordat ik mijn lijden zie als geven, is de Liefde van Hem volledig waarheid geworden. 

Hierdoor overstijg ik het vlees en de wereld, in overgave van Zijn wil.

 Snap je dat?

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 349
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beter een schamel bezit en ontzag voor de HEER dan grote rijkdom en veel onrust. Spreuken 15:16 Dat herken ik enorm.. ik kijk vaak om me heen, zie al die welvaart, al die afleiding in mi

Ik weet niet hoe jullie hierop komen, dus ik kan niet navolgen of de aanleiding reden geeft voor zorg, maar ik reageer wel. Lijden is wel degelijk een gericht geven. Een brandweerman geeft zijn leve

Zelfs groter dan de Zijnen. Dus kom maar op en laat maar zien die hordes uit de dood opgewekte mensen, complete ziekenhuizen die failliet gaan wegens gebrek aan patiënten etc... Praatjes vullen g

38 minuten geleden zei Nicky O:

Het ligt veel genuanceerder.

Ik geloof dat God het lijden toestaat om de mens tot bekering te laten komen of om de mens weer dichter naar Hem toe te trekken op momenten dat iemand wegglijdt. Lijden hoort bij het leven na de zondeval.. maar het lijden in Hém is als geven.

Ga heen, u geschiede naar uw geloof!

We verschillen van mening. Ik kijk naar het Kruis, en ik weet wat lijden betekent. Genade is gratis, maar niet goedkoop. Jezus heeft geleden, ik hoef dat niet nogmaals te doen. Blijft staan dat de verlossing van de zonde het allerbelangrijkste is. Als jij gelooft dat je dichter bij God komt door het lijden, dan zal het zo geschieden. Ik geloof dit echter niet. Ik geloof dat Jezus ALLES voor mij gedragen heeft. Ik ben "zelf" totaal NIKS.

Citaat

 

Dat betekent dat hij dus in Alles voorziet. Doordat ik mijn lijden zie als geven, is de Liefde van Hem volledig waarheid geworden. 

Hierdoor overstijg ik het vlees en de wereld, in overgave van Zijn wil.

 Snap je dat?

 

Ik zie het lijden niet als "geven". Kan je het ook Bijbels onderbouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei WdG:

Ik zie het lijden niet als "geven". Kan je het ook Bijbels onderbouwen?

Ik zal eens de Bijbel induiken voor je..

Dan mag je mij vertellen hoe jij omgaat met verdriet, teleurstelling, lichamelijke klachten, relatie problemen?

Ik ben erover aan het nadenken.. ergens heb je gelijk dat het lijden wegvalt in de Geest, enorm verlicht wordt toch in ieder geval. 

Maar als ik zeg dat ik mijn lijden zie als geven, moet ik het misschien beter af geven, in plaats van me eraan over te geven. 

Hoe denken jullie hierover?

 

 

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Nicky O:

Dan mag je mij vertellen hoe jij omgaat met verdriet, teleurstelling, lichamelijke klachten, relatie problemen?

Ik ben erover aan het nadenken.. ergens heb je gelijk dat het lijden wegvalt in de Geest, enorm verlicht wordt toch in ieder geval. 

Maar als ik zeg dat ik mijn lijden zie als geven, geef ik het misschien af.

 

Je noemt een aantal zaken. Ken ik verdriet? Ik ben niet van steen. Natuurlijk gebeuren er verdrietige zaken. Ik ben verdrietig wanneer iemand Jezus niet kent. Maar, ook dit verdriet kan ik bij God neerleggen. Als iemand het Woord niet wil horen, dan vind ik troost bij Jezus' Woorden:

En als iemand u niet ontvangt en niet naar uw woorden luistert, vertrek dan uit dat huis of die stad en  schud het stof van uw voeten.

Teleurstelling ken ik eigenlijk weinig. Relatieproblemen heb ik niet, omdat ik gezegend ben ik mijn relaties. Omgeving is belangrijk. Desondanks kunnen mensen problemen ondervinden. God HEEFT ze opgelost. Wij moeten slechts de oplossing aanvaarden! En, lichamelijke klachten? Tja, wat zegt de Bijbel?

De HEERE zal alle ziekte van u weren, Ik ben de HEERE, uw Heelmeester, door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen, enz. enz. enz.

Ik geloof, net zoals Abraham, in Gods Woorden. God is geen leugenaar. Soms lijken de dingen anders te gaan, maar, wanneer we ons op de belofte blijven focussen, en niet op hoe het "lijkt", zullen we gezegend door het leven gaan. Wat zegt Jezus?

En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Jezus spreekt dus over alle dingen! Denk je dat onder alle dingen ook "troost", "gezezing", enz. enz. geldt?

Wanneer we om vergeving bidden, vergeeft God ons, toch? Waarom zou het met genezing of oplossing van een probleem anders zijn? Stopt Gods Werk bij de vergeving?? Lees de teksten uit de openingspost nog maar eens. God is niet een abstract iets. De Heilige Geest, de Vader en de Zoon vormen de enige Drie-ene God, een Persoon, waar we een relatie mee (kunnen) hebben, een God die voor ons zorgt, ons vergeeft, geneest, van ons houdt ALLES voor ons doet en gedaan heeft!

Link naar bericht
Deel via andere websites

U zult niet vrezen voor het beangstigende van de nacht, voor de pijl die overdag aan komt vliegen, voor de pest, die in het donker rondgaat, voor het verderf dat midden op de dag verwoest. Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komen. Slechts met uw ogen zult u het aanschouwen, u zult de vergelding aan de goddelozen zien. Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, zodat u uw voet aan geen steen stoot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:
3 uur geleden zei Nicky O:

Het ligt veel genuanceerder.

Ik geloof dat God het lijden toestaat om de mens tot bekering te laten komen of om de mens weer dichter naar Hem toe te trekken op momenten dat iemand wegglijdt. Lijden hoort bij het leven na de zondeval.. maar het lijden in Hém is als geven.

Ga heen, u geschiede naar uw geloof!

We verschillen van mening. Ik kijk naar het Kruis, en ik weet wat lijden betekent. Genade is gratis, maar niet goedkoop. Jezus heeft geleden, ik hoef dat niet nogmaals te doen. Blijft staan dat de verlossing van de zonde het allerbelangrijkste is. Als jij gelooft dat je dichter bij God komt door het lijden, dan zal het zo geschieden. Ik geloof dit echter niet. Ik geloof dat Jezus ALLES voor mij gedragen heeft. Ik ben "zelf" totaal NIKS.

Ik weet niet hoe jullie hierop komen, dus ik kan niet navolgen of de aanleiding reden geeft voor zorg, maar ik reageer wel.
Lijden is wel degelijk een gericht geven. Een brandweerman geeft zijn leven over aan het lijden van het vuur, in hoop en verwachting dat hij er een leven mee redt. Een apostel geeft zijn leven over aan de heersers van deze wereld, in hoop en verwachting dat Christus ermee is geëerd en gediend. Een kapitein wil echt wel van boord als hij aan de reling staat van het zinkende schip, maar hij blijft vanwege de norm dat de machinist eerst van boord moet. De soldaat gaat naar het front terwijl hij weet dat hij waarschijnlijk niet levend terug zal keren. Dat is liefde en/of dat is de wet.
Lijden krijgt pas een gouden randje als het wordt omarmd in overgave.  Dat is geen suffe zelfkastijding of dwangmatig opgelegd moeten, maar zoals Jezus het noemde: er is geen grotere liefde, dan een die zijn leven stelt voor dat van een vriend. En dat kan ook wettig, aangezien je eigen leven reeds is gered in het geloof in Christus, en mitsdien is gewaarborgd voor de eeuwigheid. 

Stel dat je moet lijden om het evangelie, maar kunt kiezen om dat lijden te ontgaan. Kun je dan dat lijden wettig ontgaan door te zeggen dat Jezus al voor je heeft geleden? Als het zo gesteld is, zal er nooit meer een gelovige sterven voor de waarheid van het evangelie, en krijgt elk lijden van elke apostel een klank van nutteloosheid en fatalistische melodramatiek.  

Lijkt me niet erg gewenst, en ook niet erg bevorderlijk voor de goede geestelijke moraal.

37 minuten geleden zei thom:

De vier edele waarheden

De eerste waarheid: Er is lijden

De tweede waarheid: Het lijden heeft een oorzaak

De derde waarheid: De oorzaak van het lijden kan opgeheven worden

De vierde waarheid: Door het achtvoudige pad te volgen wordt het lijden beëindigd

wiki

Richt je niet naar Boedha en zelfverlossing, door God in je vlees te zoeken,
maar naar Christus de Verlosser, die de Enige weg is van waarheid tot het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Stel dat je moet lijden om het evangelie, maar kunt kiezen om dat lijden te ontgaan. Kun je dan dat lijden wettig ontgaan door te zeggen dat Jezus al voor je heeft geleden?

Inderdaad zullen we moeten lijden om het evangelie. Maar, dat heeft niks te maken met gezondheid en/of genezing. Christenen worden regelmatig belachelijk gemaakt, bespot, omdat ze het evangelie verkondigen. Of je dat wettig lijden kan ontgaan door te zeggen dat Jezus al voor mij geleden heeft? In feite wel. De Bijbel is duidelijk!

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven.

En, alles betekent ook alles! God beschermt mij, ook als ik het evangelie verkondig. Ook als ik faal, is hij met mij.

Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komen.

De vraag is of we dit geloven? Vertrouwen we daadwerkelijk in God en Zijn Woord?

5 minuten geleden zei Tomega:

Richt je niet naar Boedha en zelfverlossing, door God in je vlees te zoeken,
maar naar Christus de Verlosser, die de Enige weg is van waarheid tot het leven.

En dit spreekt natuurlijk voor zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Dat betekent dat hij dus in Alles voorziet. Doordat ik mijn lijden zie als geven, is de Liefde van Hem volledig waarheid geworden. 

Hierdoor overstijg ik het vlees en de wereld, in overgave van Zijn wil.

@Tomega dit is wat ik eerder schreef.. waarmee ik ook bedoelde te zeggen dat liefde geven is. 

Toch raakte ik vandaag in verwarring toen WdG mij vroeg om bijbelteksten te zoeken.  Het lijkt erop dat God het niet van ons vraagt.. toch wil ik het, maar het is de moeilijke weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei WdG:

Inderdaad zullen we moeten lijden om het evangelie. Maar, dat heeft niks te maken met gezondheid en/of genezing. Christenen worden regelmatig belachelijk gemaakt, bespot, omdat ze het evangelie verkondigen. Of je dat wettig lijden kan ontgaan door te zeggen dat Jezus al voor mij geleden heeft? In feite wel. De Bijbel is duidelijk!

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven.

En, alles betekent ook alles! God beschermt mij, ook als ik het evangelie verkondig. Ook als ik faal, is hij met mij.

Pas toe wat je zegt: Het heeft helemaal niets te maken met gezondheid en/of genezing. Wie van de Vader bidt in Christus' Naam, kan niet meer zijn eigen vlees willen beschermen. Zijn gezondheid en zijn genezing is geestelijk niet meer zo gewenst. Maar dat wat hij met zijn lichaam in gezondheid wilde bereiken, dàt is gewenst, Maar daar is zijn eigen lichaam en leven niet voor nodig. Sterker nog, als het uitsluitend via de mens kan gebeuren, moet God eerst het menselijke uitschakelen als bewijs dat de mens zichzelf nooit kan verheffen in plaats van God. Zelfs de heiligen niet. Ook Christus zelf wilde wel dat de drinkbeker van lijden Hem voorbij zou gaan. Ook Paulus wilde wel dat die doorn van hem weggenomen werd. Maar God leerde hun dat de kruisweg een weg is die bestaat uit het vrijwillig kruisigen van het eigen vlees. Gods genade is de mens genoeg.

Daarin dan lichamelijke gezondheid en fysieke genezing centraal stellen als iets van God, miskent de boodschap van het evangelie. Het evangelie zou met terugwerkende kracht al het lijden van de apostelen teniet doen als gewenst en nuttig. Maar het evangelie leert ons dat de genezingen dienen om te laten zien en om te doen geloven, dat het echt waar is dat er een toekomst zal zijn van genezing en herstel van volmaaktheid. Zalig zij die de tekenen zien, en zich niet ergeren aan het Koninkrijk  van God, liet Jezus aan Johannes de Doper boodschappen. Als dat niet met grote tekenen van waarheid zou zijn gebracht, zou het een evangelie zijn van woord en niet van kracht. Maar nu het evangelie is begeleid en bevestigd niet met woorden, maar met grote Kracht en wonderlijke tekenen van bewijs, is ook de tegenstander argumentloos gesteld, en kan de gemeente van God zich veilig overgeven aan het Woord als richtsnoer en bron van waarheid voor dit leven.

Daar behoor jij toch ook toe?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎10‎-‎3‎-‎2019 om 13:19 zei Nicky O:
Op ‎10‎-‎3‎-‎2019 om 08:18 zei Dat beloof ik:

2: Dit heeft God niet voorspeld. Dat staat niet zo in Genesis. Dood? Ja. Ziekte en lijden? Nee. Het staat er simpelweg niet.

Genesis 3: 16-19     

En tot de vrouw heeft Hij gezegd: `Zeer zwaar zal ik maken de lasten van uw zwangerschap: met pijn zult gij kinderen baren. Naar uw man zal uw begeerte uitgaan, hoewel hij over u heerst.' En tot de man heeft Hij gezegd: `Omdat gij hebt geluisterd naar uw vrouw en hebt gegeten van de boom die Ik u had verboden, zal de grond vervloekt zijn omwille van u! Zwoegend zult gij van hem eten, alle dagen van uw leven. Distels en doornen zal hij voortbrengen, met veldgewas moet gij u voeden. In het zweet zult ge werken voor uw brood, tot gij terugkeert naar de grond, waaruit gij zijt genomen: gij zijt stof, en tot stof keert gij terug.'

Daar staat dus, zoals ik al zei, niets over ziekte en lijden. Er staat dat de man hard moet werken, dat is wat anders.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

Zijn gezondheid en zijn genezing is geestelijk niet meer zo gewenst. Maar dat wat hij met zijn lichaam in gezondheid wilde bereiken, dàt is gewenst, Maar daar is zijn eigen lichaam en leven niet voor nodig. Sterker nog, als het uitsluitend via de mens kan gebeuren, moet God eerst het menselijke uitschakelen als bewijs dat de mens zichzelf nooit kan verheffen in plaats van God. Zelfs de heiligen niet.

Sorry, zou je dit nog eens in andere woorden willen uitleggen? Bedoel je hiermee dat we ons kruis moeten oppakken in geestelijke zin?

Ik ben het met je eens dat Jezus genas om te bewijzen dat Hij God is. Hij zette Zijn woord kracht bij.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-3-2019 om 12:34 zei Robert Frans:

Deze gelovigen kunnen dus niet aanvaarden dat God simpelweg vaak níét geneest op de wijze zoals zij dat voor zich zien, omdat Gods genezing dieper gaat dan enkel het fysieke gebeuren. Hij geneest van hoogmoed, wanhoop, onrust, kwade neigingen en ten diepste dus van de zonde. Door die genezing wordt lijden op den duur geen lijden meer, maar iets dat je sterker maakt en je band met God doet toenemen.

Ik onderstreep dit nogmaals.

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

U zult niet vrezen voor het beangstigende van de nacht, voor de pijl die overdag aan komt vliegen, voor de pest, die in het donker rondgaat, voor het verderf dat midden op de dag verwoest. Al zullen er duizend vallen aan uw zijde en tienduizend aan uw rechterhand – bij u zal het onheil niet komen. Slechts met uw ogen zult u het aanschouwen, u zult de vergelding aan de goddelozen zien. Want U, HEERE, bent mijn toevlucht. De Allerhoogste hebt u tot uw woning gemaakt. Geen onheil zal u overkomen, geen plaag zal uw tent naderen. Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, zodat u uw voet aan geen steen stoot.

Daar lees ik dat ondanks dat ziekte en onheil ons kan overkomen, wij zeker zullen weten dat deze ziekte of onheil ons niet bij God vandaan weet te trekken. Die macht heeft lijden niet meer over ons. In het lijden mogen wij zeker weten dat we veilig zijn bij God.

Looft, gij volken! onzen God; en laat horen de stem Zijns roems. Die onze zielen in het leven stelt, en niet toelaat, dat onze voet wankele. Want Gij hebt ons beproefd, o God! Gij hebt ons gelouterd, gelijk men het zilver loutert; Gij hadt ons in het net gebracht; Gij hadt een engen band om onze lenden gelegd; Gij hadt den mens op ons hoofd doen rijden; wij waren in het vuur en in het water gekomen; maar Gij hebt ons uitgevoerd in een overvloeiende verversing. (Psalm 66:8-12, SV)

Het leven hier op deze aarde is niet ons einddoel. Hier hebben wij te maken met ziekte, onheil en lijden, maar uiteindelijk zullen we het Beloofde Land in gaan en nooit meer lijden. Sterven is vrij worden, definitief.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan krijgt genezing een andere betekenis:

Genees de ander, help je naaste zich vrij te maken van onrust, boosheid, wanhoop, kwade neigingen en diepe zonden door Zijn woord te verkondigen en de ander lief te hebben als jezelf. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Nicky O:

Nu heeft genezing een andere betekenis:

Genees de ander, help je naaste zich vrij te maken van onrust, boosheid, wanhoop, kwade neigingen en diepe zonden door Zijn woord te verkondigen en de ander lief te hebben als jezelf. 

En voorheen was het dan de bedoeling om de ander ziek te maken of te laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:
3 uur geleden zei Tomega:
5 uur geleden zei thom:

De vier edele waarheden
De eerste waarheid: Er is lijden
De tweede waarheid: Het lijden heeft een oorzaak
De derde waarheid: De oorzaak van het lijden kan opgeheven worden
De vierde waarheid: Door het achtvoudige pad te volgen wordt het lijden beëindigd

wiki

Richt je niet naar Boedha en zelfverlossing, door God in je vlees te zoeken,
maar naar Christus de Verlosser, die de Enige weg is van waarheid tot het leven.

'God in je vlees te zoeken'..hmm..dat lees ik veel in de Bijbel hoor Tomega.
Misschien een eye-opener voor je? Rom.8

Absoluut, maar anders dan je denkt.
Je had je nog niet zo openlijk gemanifesteerd als een natuurgodsdienstgelovige met een christelijk sausje.  

Op 2-3-2019 om 23:00 zei Tomega:
Op 2-3-2019 om 20:00 zei thom:
Op 2-3-2019 om 19:48 zei Tomega:
Op 2-3-2019 om 17:56 zei thom:

Ik bedoel meer het bezit als eigendom. Van wie het geloof is.
- de verlossing, die in Christus Jezus is;
- rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
-verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,

Als je het zo ziet, dan is:
- de Verlossing die in Christus is, Christus' eigen verlossing;
- het geloof van Jezus, een geloof als Jezus ook heeft;
- gelijkvormig zijn aan Jezus, een opdracht om net als Jezus, de redding die Jezus onderging, ook te ondergaan.

 Hoe bedoel je ´als je het zo ziet´? Er staat wat er staat.

Zeker; maar fijner was geweest als geconstateerd werd dat er een ruis in de communicatie was.
- Jouw verlossing is wat Christus heeft verdiend. 
- Christus' hoefde niet verlost te worden, want hij was volkomen rechtvaardig onder de wet.
- De mens zal nooit aan Jezus gelijk zijn, en zal ook nooit zijn eigen redding kunnen bewerken. 

Niemand komt tot God; tenzij Christus' offer voor hem kan gelden.

Hier bracht je redelijk omfloerst een zelfverlossende religie met Christus als voorbeeld, maar met een suggestie dat het aan mijn voorbarig concluderen lag.
Want je gaf als antwoord:

Op 2-3-2019 om 23:17 zei thom:

Ik snap jouw schrijven vaak niet. Het lijkt erop dat je altijd een eigen versie maakt, terwijl het klip en klaar aangediend wordt in de teksten die ik je gaf.

Over ruis gesproken..

Laten we dan klip en klaar onze ongeruistheid tonen:
Ruis heb jij met je schepper en met een goed begrijpen van de Schrift, als je meent dat de mens z'n eigen redding kan bewerkstelligen.
Ruis heb je met alle christenen, als je een boedhist bent met een christelijke mantel.
Ruis heb je met de wereld, als je het christendom brengt als een verbijzondering van het boedhisme. 

1Johannes 2:1-4
Jezus Christus, den Rechtvaardige; En Hij is een verzoening voor onze zonden;
en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

2 uur geleden zei thom:

Hem belijden met de mond, en het hart dat het geloof heeft.

Duidelijk toch?

Ik vraag mij eigenlijk af, waar jullie het dan al die tijd over hebben dan iets anders dan God in het vlees.. oftewel God in de mens.

Nee, het gaat niet over God die ontwaakt in mensen. Maar het gaat steeds over de kinderen van God.
God neemt de mens aan als Zijn kinderen. En dat doet Hij exclusief in Zijn eniggeboren Zoon, Jezus Christus.
En al het belijden met de mond en met het hart, dat gaat dus daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Nicky O:

Waar lees je dan wel de oorsprong van de ziekte in de Bijbel?

 

Jouw bewering was dat ziekte door de zondeval kwam.  Welnu,  ik heb laten zien dat dit nergens uit Genesis volgt. De vraag die je nu stelt doet er helmaal niet toe. 

Jij echter,  denkt dat God alles schiep. Dus ook de ziektes.  Daaruit volgt een tiranniek Godsbeeld,  heel erg om dat te hebben. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:
8 uur geleden zei Tomega:

Laten we dan klip en klaar onze ongeruistheid tonen:
Ruis heb jij met je schepper en met een goed begrijpen van de Schrift, als je meent dat de mens z'n eigen redding kan bewerkstelligen.
Ruis heb je met alle christenen, als je een boedhist bent met een christelijke mantel.
Ruis heb je met de wereld, als je het christendom brengt als een verbijzondering van het boedhisme. 

Ik heb nooit gemeend of geschreven dat de mens zijn eigen redding kan bewerkstelligen. 
De rest van de ruis komt ook uit je eigen koker, omdat je iemand direct bestempeld als boedhist na plaatsen van 1 groot inzicht van wijsheid.

Er is één God. Dat is de God die zich aan de wereld heeft geopenbaard als de God van Abraham en Isaäk.
Er is één natuur, die zich openbaart in alle soorten van machten en krachten die zich in die natuur bevinden.
Er is één mens die door vermenigvuldiging een mensheid is geworden van vele zielen.
Er is één Zoon van God die als Zoon van mensen het traject heeft afgelegd om God en mensheid bij elkaar te brengen.

In het boedhisme is géén almachtige Persoon die God is, die zichzelf openbaart omdat die God iets is dat schemert in de mensen.
In het boedhisme is God, dat wat in de mens opgewekt wordt en de mens tot zijn god-zijn brengt.
In het boedhisme is Christus een voobeeldig mens, om de god in de mens te ontdekken en te vinden.
In het boedhisme is Christus niet de enige verlosser van alle andere mensen.

Technisch kun je christendom en boedhisme over elkaar heen leggen, zelfs zodanig dat je soms geen verschillen ziet.
Technisch is ook in het boedhisme te verdedigen dat de mens zichzelf niet verlost,
want het is immers God in de mens die ontwaakt.
Maar het Boeddhisme heeft geen enige almachtige God,
en geen eniggeboren Zoon van God die moest sterven voor de mensheid.
Theologisch is het een zuiver geval van wolf in schaapskleren.

1 uur geleden zei thom:
8 uur geleden zei Tomega:

Laten we dan klip en klaar onze ongeruistheid tonen:
Ruis heb jij met je schepper en met een goed begrijpen van de Schrift, als je meent dat de mens z'n eigen redding kan bewerkstelligen.
Ruis heb je met alle christenen, als je een boedhist bent met een christelijke mantel.
Ruis heb je met de wereld, als je het christendom brengt als een verbijzondering van het boedhisme. 

Ik heb nooit gemeend of geschreven dat de mens zijn eigen redding kan bewerkstelligen. 
De rest van de ruis komt ook uit je eigen koker, omdat je iemand direct bestempeld als boedhist na plaatsen van 1 groot inzicht van wijsheid.

So true. Dat komt uit mijn koker. En daar was aanleiding voor.
En als het goed is rolt er nu uit of waar je je distancieert van je boeddhistische inbreng, en waar je je distancieert van de bijbel. 
Maar misschien ook volgt jouw eenduidig Christus-belijden in erkenning van het gezag van de bijbel,
tot mijn erkentenis van mijn vooringenomenheid ten aanzien van jouw gescharrel op de rand van het christendom.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei thom:

Theologisch is dogmatisch.

Ik heb het over het geloof van Jezus Christus.

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Het is dogmatisch. Zonder de dogmatiek is de ene natuurgodsdienst niet minder of meer dan de andere.
Het zijn slechts de natuurverschijnselen waarin de geestelijke natuurwetten tot uitdrukking komen.
En wat daarin iets is van van de Almachtige God die bewust de aarde heeft gemaakt, is dogmatiek.
Want, dat is bekendgemaakt door God Zelf aan de mensheid, en aan Gods eigen volk, en aan even zoveel
als via Gods volk worden geroepen en gebracht tot de bron van kennis, die het eeuwige leven geeft.

Ook de natuurlijke mens ontschuldigt zich en beschuldigt zich, schrijft Paulus. Dus ook voor het Boeddhisme
geldt dat de geestelijke natuurwetten kunnen worden overtreden of nageleefd. 
En ook natuurgodsdiensten kunnen naderen tot Gods genade, zoals ongelovigen kunnen naderen tot God 
door recht, waarheid en vrede lief te hebben en te dienen.

Maar de waarheid is dogmatisch.
De leer van Christus is dogmatiek.
De geboden van God zijn voorschriften.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

De leer van Christus is Geest.

De rest is ijdelheid.

Ach, je had ook kunnen zeggen: recht is alles; de rest is ijdelheid.
Of je had ook kunnen zeggen: barmhartigheid is alles, de rest is ijdelheid.
Want alles wat echt is, verdient bescherming.

Maar wat Geest is, is het branden vanuit het binnenste in het hart. Dat is het hart dat ontbrandt.
En of het de heilige Geest is, of een andere geest dat het hart doet ontvlammen, is niet altijd duidelijk.
Check maar aan eens bij Saul.

Alles wat in de Geest is, behoeft beproeving van de geesten of die uit God zijn.
Maar daar is de beproeving méér dan geest:
1. het verstand,
2. kennis van de schriften,
3. bezield begrip van de samenhang,
4. een onderwerpend laten richten door het gezag van de schrift van God en van de Wet van God

De leer van Christus is daarom bij uitstek géén Geest,
Maar het is wat is overgeleverd aan de mensheid,
als een betrouwbaar getuigenis van God,
over aard en bestemming van de mens.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid