Spring naar bijdragen

De Bijbel, gezondheid en genezing


Aanbevolen berichten

28 minuten geleden zei thom:

Waarom denk je dat niet ieder mens wordt aangesproken met deze tekst? Het is een rake tekst, die een mens direct zou kunnen laten inkeren. 

Of be-keren, omkeren zo je wilt, en zijn visie op het leven radicaal herziet. Dus gaat het iedereen aan.

Romeinen is een brief geschreven door Paulus aan de Christelijke gemeente (mensen die dus al bekeerd waren en de Heilige Geest hadden ontvangen) te Rome. Deze mensen hoefden niet bekeerd te worden, maar ontvingen onderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 349
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Beter een schamel bezit en ontzag voor de HEER dan grote rijkdom en veel onrust. Spreuken 15:16 Dat herken ik enorm.. ik kijk vaak om me heen, zie al die welvaart, al die afleiding in mi

Ik weet niet hoe jullie hierop komen, dus ik kan niet navolgen of de aanleiding reden geeft voor zorg, maar ik reageer wel. Lijden is wel degelijk een gericht geven. Een brandweerman geeft zijn leve

Zelfs groter dan de Zijnen. Dus kom maar op en laat maar zien die hordes uit de dood opgewekte mensen, complete ziekenhuizen die failliet gaan wegens gebrek aan patiënten etc... Praatjes vullen g

22 minuten geleden zei thom:

En wat vind jij van de tekst?

Ze spreekt mensen aan die al bekeerd waren en niet iedereen in de wereld.

En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil. En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont. (Rom.8:10-11, SV)

Het woord "indien" impliceert dus dat er ook een toestand bestaat waarin dit niet het geval is.

https://www.encyclo.nl/begrip/indien

Op voorwaarde dat Christus in ulieden is.

Op voorwaarde dat de Geest in u woont.

Blijkbaar bestaat er ook een toestand waarin dit niet het geval is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Precies. En dan komen er vragen bij diegene. Of een inzicht.

Misschien dat Tomega zich nu iets afvraagt over dat ´ indien Christus in ulieden is´.

Nee hoor, jij gelooft dat de Heilge Geest en/of Jezus standaard in ieder mens is ingebakken. Wat dus blijkbaar niet het geval is in de door jou aangehaalde Bijbelverzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei thom:

Oké, dan zal ik Romeinen schrappen. En 1 Kor. En Joh. 17. Openbaring. Psalmen.

hmm.. Galaten ook maar..

Waarom niet? Gooi alles overboord, en begin wat overblijft zodanig serieus te nemen, dat je een basis hebt.
Want ook nu gooi je van alles overboord, maar dan uitsluitend op aansturen van de geesten die gezag hebben in jou.

Maar; je kunt ook gewoon kritisch blijven bij wat je in Romeinen krijgt, en dan tot voortschrijdend inzicht komen.

Romeinen 8:11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft,
ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont
.

Zo zij dan bekend, dat de heilige Geest in je woont, opdat je menselijke ziel wordt geholpen om elke dag opnieuw
een opstanding te beleven in de Geest van God, die Christus voor je heeft verdiend en bewerkt.
Als mens heb je dan hulp nodig: van de Geest, van van de Schrift, en van de gemeente Gods.
Want wie gaat rusten in wat hij al heeft; dat wat hij had wordt hem ook afgenomen.
Terwijl wie helemaal niets had, maar niet ophoudt met zoeken, ook alles zal vinden.

En zo zie je maar dat dwaling en zuivere leer soms een zó nauwe verbinding hebben,
dat benoeming ervan lijkt als een luie gemeenschappelijke bordestrap.
En je weet pas als de geesten zich openbaren, als die zich openbaren,
of het een onschuldig bij elkaar langspraten is. Of toch een aanschurken tegen duivelse dwalingen, 
waarin Boeddhisme, en bijbel, en privé opvattingen vrijelijk door elkaar heen lopen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei thom:

Goed zo.

Jezus is dus de Zaaier. Jezus zit niet per definitie in elk mens maar zaait het zaad van Zijn Waarheid wel in elk mens. Echter slechts als het zaad in goede aarde valt, sterft, opkomt en groeit (wedergeboorte) is Jezus pas in je hart aanwezig en gaat men vrucht dragen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei thom:

Het schrappen zou jou uitkomen, omdat dan de teksten verdwijnen die jou niet uitkomen. 

Wat een draaiorgel ben jij.

Jij zegt heel demonstratief teksten te gaan schrappen, en legt dan mij in de mond dat ik ze wil schrappen omdat die teksten mij niet uitkomen,
en dan noem je mij een draaiorgel. Dat is niet zo zuiver van jou.

1 uur geleden zei thom:

Galaten 4:19 Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge.

De tekst bewijst dat de leer continu aandacht behoeft. Paulus heeft barenspijn van het opnieuw moeten onderrichten van zijn geestelijke kinderen.
Een gestalte krijgen is niet dat de god die de mens is, ontwaakt. Maar een gestalte krijgen is dat de mens die mens is, zich gaat voegen en gedragen naar de nieuwe bestemming van de mens, zodat Christus zichtbaar wordt in die mens.

Dat is dus geen bezit en geen hoedanigheid van zijn, maar dat is een doel en een oogmerk en een bestemming en een hoedanigheid van commitment.
En dat wat wel bezit is, is de juridische status van de besteming al bereikt hebben, en de garantie dat ook in dit leven alles zal medewerken ten goede, en wel om te beginnen met de troost en zekerheid dat de ziel reeds telt en geldt als gered en verbonden met God van nu tot in de eeuwigheid.

Met ondertussen nog steeds de scheppingsorde: er is een God, een enige God, en er is de mens. God is Vader van alle mensenkinderen, die zal zijn als Man van de volwassen mensenkinderen met wie hij in een gemeenschap zal zijn. En de mens is het maaksel, niet een god, dat tot waarlijk kind van God wordt door Christus, en zal samenleven met God. De mens is dus als aan God gelijk geworden, in onmiskenbare ondergeschiktheid. Tegelijk blijft God de enige almachtige God waarvoor alle ziel zich zal buigen.

Is dit nu nodeloos geneuzel in abstractie, of raakt dit inderdaad wezenskenmerken van jouw boeddhistische insteek?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Dan is Christus toch in de mens?

Nee Thom, als we Christus niet binnenlaten in ons hart, is Christus niet in de mens. Zo gemakkelijk is het helaas niet.

 

Openbaringen 3:20   

Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

59 minuten geleden zei thom:

Eigenlijk ben ik wel klaar met jou en je gezever. Gegroet.

Laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen. De Heer is nabij.  Filippenzen 4:5

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

De ander de ruimte geven, totdat iemand je wil overheersen. Dan stopt het.

Daar ligt veel te veel spanningsveld. Als hier iemand onwaarheden vertelt op een vriendelijke wijze, vindt ik dat niet vriendelijk en hoeft dat van mij geen ruimte te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als hier iemand onwaarheden vertelt op een vriendelijke wijze, vindt ik dat niet vriendelijk en hoeft dat van mij geen ruimte te 

Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld.

Kolossenzen 3:12 

 

Succes Kaasjeskruid!

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

Een interessante preek over leven, over bloeiend leven! Misschien kan je er iets van leren?

Wou je mij bekeren? Hehehe. Beetje summier beeld van de Heilige Geest geeft hij weer. Met zijn druppeltjes uit een infuus. Volgens mij mogen we met volle teugen genieten van stromen Levend water, dat klinkt toch heel anders.

Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien. (Joh.7:28, SV)

Het infuus wil je niet aanliggen, daar heb ik ervaring mee. Heb hem gauw verwijderd toen ik bijkwam uit de narcose en heb sloten water gedronken.

9 minuten geleden zei Nicky O:

Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld.

Kolossenzen 3:12 

 

Succes Kaasjeskruid!

Komt goed, werk in uitvoering. Dat gaat niet van de ene op de andere dag allemaal he. Zo hebben we allemaal onze leercurve. Overigens ben ik heel wat milder tegen geloofsgenoten, waar het hoofdstuk in eerste instantie over gaat. Minder tolerant sta ik tov buitenstaanders die menen hun valse waarheden en leugens door te moeten drukken. Ben hier niet in de Gemeente he.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Een interessante preek over leven, over bloeiend leven! 

De spreker hier zegt ware dingen.. dat het al mis kan gaan in de knop en hoe triest dat is.. en de organische groei.

Het 'vloertje' van Zijn erkenning en Zijn liefde is echt ontzettend voorzichtig uitgedrukt.. maar deze spreker benadrukt heel mooi dat de vrucht het karakter van God is dat Zichzelf in ons zichtbaar maakt. Het karakter.. dat schetst Hem ook echt als onze levende God, dat is heel mooi!

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei WdG:

Een interessante preek over leven, over bloeiend leven! Misschien kan je er iets van leren?

Het heeft me iig aangezet om de druif eens wat beter onder de loep te nemen. Het betreft een liaanachtige klimplant die niet zonder steun kan groeien. Althans niet goed en stort op den duur in. Snoeien van een druif is best een secure aangelegenheid. Het snoeien van gezond hout, zoals Buwalda het neerzet, vind ik wat kort door de bocht. Het hout mag dan gezond lijken, maar het is wel wildgroei wat gesnoeid moet worden. Wildgroei is niet gezond voor de plant, dus in hoeverre kan men spreken over gezond hout? Deze wildgroei (loten) kan ook vruchten dragen, tot drie trossen aan toe. Echter als men deze wildgroei zijn gang laat gaan, dan ontstaat er een fragiele plant met veel te veel vrucht en blad en dus te weinig zonlicht voor de vruchten en verhoogde kans op schimmels vanwege te vochtige omstandigheden, dit komt het vruchtdragen niet ten goede en alle vruchten lijden hieronder; ze zullen klein zijn en niet of nauwelijks afrijpen. Ook het snoeien moet voorzichtig gedaan worden, want verkeerd snoeien kan te grote wonden opleveren waar de plant aan kan doodbloeden of waar ziektes de kans krijgen om de plant binnen te dringen. Die wildgroei betreft niet werken uit de Geest, maar werken uit eigen wil. Waar wij denken dat het goed is om te groeien, heeft God een beter zicht op het geheel en bepaald anders. Dat is niet leuk om te ervaren wellicht, want we bedoelen het immers goed, maar wel noodzakelijk. Indien goed gesnoeid, en wat mogen wij anders verwachten van God, dan is er sprake van een wonde, maar ze zal genezen.

Voorheen is mij geleerd dat het snoeien het wegnemen van zonden betreft. In principe is eigengereidheid ook een zonde. Het is onze eigen zondige wil die gesnoeid wordt. Dus dat is wat ik vanavond heb geleerd. Bedankt voor de aanzet hoor.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Echter als men deze wildgroei zijn gang laat gaan, dan ontstaat er een fragiele plant met veel te veel vrucht en blad en dus te weinig zonlicht voor de vruchten en verhoogde kans op schimmels vanwege te vochtige omstandigheden, dit komt het vruchtdragen niet ten goede en alle vruchten lijden hieronder; ze zullen klein zijn en niet of nauwelijks afrijpen.

En wie heeft volgens jou die druif zo ontworpen?

10 uur geleden zei Nicky O:

maar deze spreker benadrukt heel mooi dat de vrucht het karakter van God is dat Zichzelf in ons zichtbaar maakt.

Een beetje vreemde opmerking van de spreker dan, in dit verband.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Voorheen is mij geleerd dat het snoeien het wegnemen van zonden betreft. In principe is eigengereidheid ook een zonde. Het is onze eigen zondige wil die gesnoeid wordt. Dus dat is wat ik vanavond heb geleerd. Bedankt voor de aanzet hoor.

Misschien moet je je niet teveel op zonden richten. Om misverstanden te voorkomen: ik ben niet voor zondigen. Het ligt natuurlijk eraan vanuit welk startpunt je e.e.a. bekijkt. De duivel klaagt ons aan. Leven vanuit Gods Genade betekent dat we ons in feite niet meer op de zonde zouden moeten richten. We zijn dood voor de zonde, toch??! Snoeien is nodig om te groeien, en vanuit die groei zal men minder zondigen. Dat geloof ik wel. Kon je je verder vinden in de preek van Ido?

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei WdG:

Misschien moet je je niet teveel op zonden richten.

Juist wel, want dat is hetgeen waar we aan moeten sterven. Ik ben van mening dat de Heilige Geest je wijst op zonden, vaak heb je ze zelf niet eens door. De eigen wil is wat wordt gesnoeid, en deze is zondig van aard. Uiteraard behoort men zich ook te richten op de vruchten, die groeien niet door met de armen over elkaar in de kerkbanken/stoelen te zitten.

46 minuten geleden zei WdG:

Kon je je verder vinden in de preek van Ido?

Ik vind hem behoorlijk tegenstrijdig als het aankomt op genezing en de wil van God. Het is het een of het ander wat mij betreft: of iedereen die geloofd in God geneest lichamelijk, of niet iedereen geneest lichamelijk. Ik krijg bij hem niet duidelijk of hij nu geloofd dat iedereen kan genezen of dat het Gods wil ook kan zijn dat niet iedereen geneest. Voorts ben ik van mening dat het een wonderen en tekenen spektakel betreft daar bij Mozaiek0318 waar ik wel klaar mee ben. Korte termijn bevrediging en sensatiezucht is wat heerst. Ook het concept van Koninkrijk Nu staat mij tegen, de hemel op aarde is een utopie wat mij betreft. Hun hang naar het organic church gebeuren gaat ten koste van reeds bewezen paradigma's en de beoogde verschuiving werkt dwalingen in de hand. Cabaretier zou nog wel een beroep voor hem kunnen zijn.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Juist wel, want dat is hetgeen waar we aan moeten sterven. Ik ben van mening dat de Heilige Geest je wijst op zonden, vaak heb je ze zelf niet eens door. De eigen wil is wat wordt gesnoeid, en deze is zondig van aard. Uiteraard behoort men zich ook te richten op de vruchten, die groeien niet door met de armen over elkaar in de kerkbanken/stoelen te zitten.

Een interessant punt. Geloof je dat de Heilige Geest een "ding dong" is die iedere keer wanneer je "zondigt" belt? Pak het Bijbelcitaat er maar eens bij, en lees het eens in de context. Ik zeg niet dat je (on)gelijk hebt, ik vraag je alleen even het citaat erbij te pakken.

Citaat

Ik vind hem behoorlijk tegenstrijdig als het aankomt op genezing en de wil van God. Het is het een of het ander wat mij betreft: of iedereen die geloofd in God geneest lichamelijk, of niet iedereen geneest lichamelijk. Ik krijg bij hem niet duidelijk of hij nu geloofd dat iedereen kan genezen of dat het Gods wil ook kan zijn dat niet iedereen geneest. Voorts ben ik van mening dat het een wonderen en tekenen spektakel betreft daar bij Mozaiek0318 waar ik wel klaar mee ben. Korte termijn bevrediging en sensatiezucht. Ook het concept van Koninkrijk Nu staat mij tegen, de hemel op aarde is een utopie wat mij betreft. Hun hang naar het organic chrurch gebeuren gaat ten koste van reeds bewezen paradigma's en de beoogde verschuiving werkt dwalingen in de hand. Cabaretier zou nog wel een beroep voor hem kunnen zijn.

Je punt is duidelijk. Laten we het eens anders benaderen. Twee vragen: 1. Geloof je dat iedereen vergeven wordt? 2. Geloof je dat Jezus voor de zonden van de hele wereld, verleden, heden, toekomst, gestorven is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Geloof je dat iedereen vergeven wordt?

Nee.

4 minuten geleden zei WdG:

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de hele wereld, verleden, heden, toekomst, gestorven is?

Ja.

7 minuten geleden zei WdG:

Geloof je dat de Heilige Geest een "ding dong" is die iedere keer wanneer je "zondigt" belt?

Ik weet niet hoe dat zich afspeelt in jou hoofd, maar ik heb daar geen deurbel zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Nee.

Ja.

Duidelijke antwoorden, en ik ben het met je eens. Jezus is dus voor de zonden van de hele wereld, verleden, heden, toekomst, gestorven. Toch wordt niet iedereen vergeven. Dat betekent dat op de een of andere manier het gegeven dat het beschikbaar is (de vergeving) omgezet moet worden naar de daadwerkelijke vergeving. Ik ben van mening dat geloof [dat betekent Jezus aannemen als God en Verlosser!] de enige manier is om het werk van Jezus om te zetten naar het ontvangen van het eeuwige leven.

Feitelijk kan het dus zijn - om even een getallen-voorbeeld te gebruiken - dat ik 10.000 keer gezondigd heb, jij hebt 5.000 keer gezondigd en een moslim - die ook in "God" gelooft, heeft slechts 10 keer gezondigd. Jij en ik zijn rechtvaardig in Christus en hebben dus het eeuwige leven ontvangen. De moslim is niet rechtvaardig in Christus, ondanks het feit dat hij veel minder heeft gezondigd dan jij of ik. De moslim zal de eeuwigheid in de hel door moeten brengen, in de wetenschap dat hij vergeven is van al zijn zonden, op een zonde na: Jezus niet aanvaarden als God en Verlosser. Dat is de enige zonde die NIET vergeven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei WdG:

Duidelijke antwoorden, en ik ben het met je eens. Jezus is dus voor de zonden van de hele wereld, verleden, heden, toekomst, gestorven. Toch wordt niet iedereen vergeven. Dat betekent dat op de een of andere manier het gegeven dat het beschikbaar is (de vergeving) omgezet moet worden naar de daadwerkelijke vergeving. Ik ben van mening dat geloof [dat betekent Jezus aannemen als God en Verlosser!] de enige manier is om het werk van Jezus om te zetten naar het ontvangen van het eeuwige leven.

Ja. Maar dat geloof in God garandeert niet een fysiek gezond leven. Als men ziek wordt of blijft, dan ligt dat niet per se aan ongeloof, zoals het met vergeving van zonden wel het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja.

We zijn het op dit punt dus eens. Dan:

Citaat

Maar dat geloof in God garandeert niet een fysiek gezond leven.

Daar kunnen we het later over hebben. Ik zeg niet dat je (on)gelijk hebt.

Citaat

Als men ziek wordt of blijft, dan ligt dat niet per se aan ongeloof

Daar ben ik het mee eens. Het KAN wel aan ongeloof liggen, maar zeker niet per se! Er zijn natuurlijk nog tal van andere oorzaken. Om eens over na te denken: ik denk dat je het met me eens bent dat een ongezonde levensstijl (bijvoorbeeld overgewicht, roken) tot gezondheidsproblemen kan leiden. Dan:

Citaat

zoals het met vergeving van zonden wel het geval is.

zou het ook kunnen dat een ongezonden "levensstijl", zoals zondigen, tot veroordeling kan leiden? Mijn antwoord is NEE. Immers, we hebben eerder geconstateerd dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Dan is de vraag - en de vraag betreft een wedergeboren Christen: waarom enerzijds roken of overgewicht tot ziekte kan leiden, maar anderzijds zondigen niet tot de hel leidt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid