Spring naar bijdragen

Overbevolkte aarde?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 487
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, zo is het volgens mij toch niet helemaal. Ik citeer uit deze pdf die op het internet te vinden is: Er komt niet opeens CO2 vrij als de plant doodgaat maar je produceert wel CO2 als je

Ik zou niet weten waarom het juist mij aan het denken behoort te zetten. Als je met 'moeten kiezen' één van die denominaties bedoelt: nee hoor dat moet ik helemaal niet.

ik heb veel compassie met de gewone mensen daar. Ik heb er lang gewoond en veel op gereisd. Het zijn voor het overgrote deel lieve mensen die alles voor je over hebben. De corrupte leiders die de boel

Posted Images

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar dit waren onschuldigen waaronder kinderen. Sedert wanneer mag een mens doden in naam van God? Alleen als die mens zich liet misleiden door de valse profeet gaat die geloven dat dat mag. 

Maar je kan dat nooit zeker weten. Mijn buurman oogt ook heel onschuldig, wie weet heeft hij honderden skeletten in zijn kast. Laat het oordeel dus bij Gd  

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Een zegen???? Wel dan wens ik het je oprecht toe. 

Hoe zal Gd iemand belonen die voor Hem sterft? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei nikie90:

Maar stel je hebt een rechtvaardig mens die sterft voor Gd of iemand die niemand kwaad heeft gedaan, dan is hij rechtvaardig en zal beloond worden 

Ik denk niet dat een persoon die onschuldig was en vermoord werd, ook echt beloond wordt. Als deze in God geloofde wel ja.

19 minuten geleden zei nikie90:

Maar wij kunnen niet weten wat iemand op zijn kerfstok heeft staan. Iemand kan rechtvaardig blijken terwijl die veel skeletten in zijn kast heeft hangen 

Als bijvoorbeeld een moordenaar sterft in een auto-ongeluk, is dat denk ik niet direct een straf van God.

11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat gevolgen uit de erfzonde verward worden met straffen van God. God straft niet, het is ons duidelijk gemaakt en de weg is getoond. We moeten hier sterven in Christus om daarna het eeuwige leven te krijgen in Zijn koninkrijk. Tot de Armageddon is de duivel hier gewoon heer en meester. 

In het OT is in ieder geval regelmatig gestraft door God. Het NT is daar inderdaad minder mee gevuld. Daar wordt vooral over het eindoordeel gesproken.

11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Christus heeft de duivel aan het kruis verslagen, maar de mens heeft dat individueel niet gedaan. Zelfs de diepst gelovige mensen kunnen door ellende getroffen worden. Als iemand doodgaat door onrechtvaardigheid is dat niet het werk van God. Bij het laatste oordeel zal God dat wellicht wel vergelden, maar tot dan heersen de goddozen. Het is wat het is. 

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Al durf ik niet uit te sluiten dat God nu op aarde niet meer straft. Hij gaat niet alle onrechtvaardigheden nu al bestraffen, maar misschien gebeurt er soms wel iets als dat voor de toekomst belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Sjofar:

Ik denk niet dat een persoon die onschuldig was en vermoord werd, ook echt beloond wordt. Als deze in God geloofde wel ja.

Ik wel ongeacht of hij/zij in Gd geloofde als deze werkelijk onschuldig was

Maar is het bijvoorbeeld niet in Gd willen geloven maar liever in leugens onschuldig? Zo ingewikkeld kan het allemaal zijn 

Is er een beloning voor mensen die wel in Gd geloven en hun handelingen recht(er) maken? Ja ook. Alles is eerlijk bij Gd. De één verdient meer de ander weer minder. Gd is geen communist en behandeld de kwade met de goede niet als gelijke 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei nikie90:

Ik wel ongeacht of hij/zij in Gd geloofde als deze werkelijk onschuldig was

Stel dat een klein kind sterft. Bijna ieder mens zou het in het paradijs toelaten als de macht daarover in mensenhanden zou liggen. Ik denk echter niet dat dat kind sowieso gered is. God doorgrondt denk ik het hart van dat kind al op zijn of haar jonge leeftijd.

Misschien is er wel een soort van beloning, al zou het denk ik eerder een vergoeding zijn. Ik denk niet dat God zomaar het paradijs geeft aan een onschuldige gestorvene. Waar zou je daarbij dan ook de grens trekken? Wanneer is iemand onschuldig gestorven?

5 minuten geleden zei nikie90:

Gd is Gd van de hele aarde en alle inwoners, niet alleen christenen

God wil de God zijn voor alle mensen. Maar als iemand God niet wil in zijn of haar leven, dan laat God hem of haar daar vrij in kiezen, hoe pijnlijk ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit deze discussie af, ge prikkelt mij met uw redenatie. In die redenaties hebben we geen rechtssysteem meer nodig. Laat alles maar gebeuren, inch’allah.

19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat blinkt daar nog aan ?
Niets.
Die dus niet.

Hebben ze alle natuurrampen dan niet overleefd? Welk gebouw van vandaag zou die test door tijd doorstaan? Ze staan er nog echt hoor, ga maar kijken hoe ze blinken. En ik zou nog tientallen kunnen benoemen. Maar die discussies voer ik liever niet met u. Waarvoor dank.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Sjofar:

Misschien is er wel een soort van beloning, al zou het denk ik eerder een vergoeding zijn. Ik denk niet dat God zomaar het paradijs geeft aan een onschuldige gestorvene. Waar zou je daarbij dan ook de grens trekken? Wanneer is iemand onschuldig gestorven?

 

Het zal allemaal een eerlijke afweging zijn naar onze handelingen 

Ik denk ook niet Gd zomaar het paradijs geeft. 

Onschuldig is denk ik ook niet vaak van toepassing. Weinig mensen hebben nooit bedrieglijk, corrupt  gehandeld. Als ze ergens voor sterven waarin ze onschuldig zijn betekent niet dat ze onschuldig waren in andere zaken 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:
19 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat blinkt daar nog aan ?
Niets.
Die dus niet.

Hebben ze alle natuurrampen dan niet overleefd? Welk gebouw van vandaag zou die test door tijd doorstaan? Ze staan er nog echt hoor, ga maar kijken hoe ze blinken.

Om op de vraag welk gebouw de test door tijd zou doorstaan: een heleboel gebouwen. Probleem is dat de meeste mensen alleen piramiden kennen als oude gebouwen. Als ik zeg "Cairn van Barnenez" zullen  niet veel mensen zegge: "O ja!", maar het is 4800 jaar oud, ruim 2000 jaar ouder dan Gizeh.
Maar dat was niet wat je stelde.
Je stelde:

Citaat

 

Hoe is het beloofde land dan bekomen en waar bracht dat de wereld vandaag?

Daarvoor bouwden ze gebouwen die tot op vandaag blinken en niemand de funtie van weet.

 

Den de piramides blinken niet (meer). Vandaar dat ik zei: die dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Om op de vraag welk gebouw de test door tijd zou doorstaan: een heleboel gebouwen. Probleem is dat de meeste mensen alleen piramiden kennen als oude gebouwen. Als ik zeg "Cairn van Barnenez" zullen  niet veel mensen zegge: "O ja!", maar het is 4800 jaar oud, ruim 2000 jaar ouder dan Gizeh.
Maar dat was niet wat je stelde.
Je stelde:

Den de piramides blinken niet (meer). Vandaar dat ik zei: die dus niet.

Ja hey, iets dat staat te blinken is hier bijna dialect te noemen. Zelfs een mens kan staan blinken. 

Het is een uitspraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei nikie90:

Het zal allemaal een eerlijke afweging zijn naar onze handelingen 

Ik denk ook niet Gd zomaar het paradijs geeft. 

Onschuldig is denk ik ook niet vaak van toepassing. Weinig mensen hebben nooit bedrieglijk, corrupt  gehandeld. Als ze ergens voor sterven waarin ze onschuldig zijn betekent niet dat ze onschuldig waren in andere zaken 

Wat een onzin. Per dag sterven 15.000 kinderen die nog geen 5 jaar zijn. En in mijn ogen zijn die niet bedrieglijk of corrupt.

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ja hey, iets dat staat te blinken is hier bijna dialect te noemen. Zelfs een mens kan staan blinken. 

Het is een uitspraak.

Natuurlijk is het een uitspraak.
Van jou.
Maar waarschijnlijk bedoel je uitdrukking.

Manmanman.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat een onzin. Per dag sterven 15.000 kinderen die nog geen 5 jaar zijn. En in mijn ogen zijn die niet bedrieglijk of corrupt.

Er leven 8 miljard mensen op aarde, en kunnen biljoenen redenen zijn waarom dat gebeurt en voor elk individu is het weer anders. 

Stel dat één ouder heel nalatend is en haar kind sterft, is een logisch vervolg op haar handelingen 

Je snapt me niet. Ik zeg ook niet dat die kinderen niet onschuldig zijn, en in veel gevallen hebben de kinderen er niets mee te maken maar zijn de dupe vanwege de ouders 

Ik zeg juist dat er een eerlijke afweging is in plaats van het kinderachtige oh Gd bestaat niet want mensen sterven 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat een onzin. Per dag sterven 15.000 kinderen die nog geen 5 jaar zijn. En in mijn ogen zijn die niet bedrieglijk of corrupt.

Natuurlijk is het een uitspraak.
Van jou.
Maar waarschijnlijk bedoel je uitdrukking.

Manmanman.

Dat is toch echt een kunst van u alles van de essentie af te drijven om dan op de man te kunnen spelen he? Dacht ik een misantroop te zijn, maar man kan ik een puntje aan jou zuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Dat is toch echt een kunst van u alles van de essentie af te drijven om dan op de man te kunnen spelen he? Dacht ik een misantroop te zijn, maar man kan ik een puntje aan jou zuigen.

Ik herhaal slechts wat je zelf schreef. Als dat je niet bevalt moet je dus bij jezelf klagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei nikie90:

Er leven 8 miljard mensen op aarde, en kunnen biljoenen redenen zijn waarom dat gebeurt en voor elk individu is het weer anders. 

Stel dat één ouder heel nalatend is en haar kind sterft, is een logisch vervolg op haar handelingen 

God gaat volgens mij niet voor iedere dood een reden bedenken. God laat toe, maar God veroorzaakt niet het kwaad. Straffen komen voor, maar niet dat iedereen die vroegtijdig sterft gestraft is voor iets. Iedereen zou dan gestraft kunnen worden met de doodstraf, aangezien we allemaal al wel iets fout hebben gedaan.

Dood is samen met het kwaad na de zondeval in de wereld terecht gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Sjofar:

God gaat volgens mij niet voor iedere dood een reden bedenken. God laat toe, maar God veroorzaakt niet het kwaad. Straffen komen voor, maar niet dat iedereen die vroegtijdig sterft gestraft is voor iets. Iedereen zou dan gestraft kunnen worden met de doodstraf, aangezien we allemaal al wel iets fout hebben gedaan.

 Dood is samen met het kwaad na de zondeval in de wereld terecht gekomen.

In Jesaja zegt Gd wel dat hij beide het goede en het kwade laat gebeuren, maar alles voor rechtvaardige redenen 

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

8 Drupt, gij hemelen! van boven af, en dat de wolken vloeien van gerechtigheid; en de aarde opene zich, en dat allerlei heil uitwasse, en gerechtigheid te zamen uitspruiten; Ik, de HEERE, heb ze geschapen.

en 55

8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Jeremia 26

3 Misschien zullen zij horen, en zich bekeren, een iegelijk van zijn bozen weg; zo zou Ik berouw hebben over het kwaad, dat Ik hun denk te doen vanwege de boosheid hunner handelingen.

Ezechiel 33 omdat het past in de discussie

11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?12 Gij dan, o mensenkind! zeg tot de kinderen uws volks: De gerechtigheid des rechtvaardigen zal hem niet redden ten dage zijner overtreding; en aangaande de goddeloosheid des goddelozen, hij zal om dezelve niet vallen, ten dage als hij zich van zijn goddeloosheid bekeert; en de rechtvaardige zal niet kunnen leven door dezelve zijn gerechtigheid, ten dage als hij zondigt.13 Als Ik tot den rechtvaardige zeg, dat hij zekerlijk leven zal, en hij op zijn gerechtigheid vertrouwt, en onrecht doet, zo zullen al zijn gerechtigheden niet gedacht worden, maar in zijn onrecht, dat hij doet, daarin zal hij sterven.14 Als Ik ook tot den goddeloze zeg: Gij zult den dood sterven! en hij zich van zijn zonde bekeert, en recht en gerechtigheid doet;15 Geeft de goddeloze het pand weder, betaalt hij het geroofde, wandelt hij in de inzettingen des levens, zodat hij geen onrecht doet; hij zal zekerlijk leven, hij zal niet sterven.16 Al zijn zonden, die hij gezondigd heeft, zullen hem niet gedacht worden; hij heeft recht en gerechtigheid gedaan, hij zal zekerlijk leven.

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Sjofar:

In het OT is in ieder geval regelmatig gestraft door God. Het NT is daar inderdaad minder mee gevuld. Daar wordt vooral over het eindoordeel gesproken.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Al durf ik niet uit te sluiten dat God nu op aarde niet meer straft. Hij gaat niet alle onrechtvaardigheden nu al bestraffen, maar misschien gebeurt er soms wel iets als dat voor de toekomst belangrijk is.

God straft niet door ons dierbaren weg te rukken en een lesje te leren. Als de staat zendmasten installeert waarvan kinderen sterven aan hersentumoren, is dat de straf van God of een gevolg van ons gebruik/de erfzonde? Als duizenden mensen afgeslacht worden, is dat God? Of is dat misschien een politiek middel dat bewust in scene is gestoken om aan regime changes te doen? Het is allemaal politiek en dat is het speelveld van de duivel. God biedt daarin bescherming en door de wapenuitrusting van God kunnen we daar wel beter mee omgaan. Maar mensen kunnen je zomaar vermoorden en uw geloof zal veel daders worst wezen als ze lukraak schieten. Bij de christenen in het midden oosten was hun geloof dan weer de oorzaak. Ik kan mijn ogen dan niet geloven dat mensen daar een zegen in zien eerder dan genade toe te passen voor degene die eronder lijden. En genade toepassen kan dus zijn dat je de politiek eist niet meer met de vijand mee te heulen. Door er het werk van God van te maken maak je de duivel God. De IS is geen werk van God maar een gevolg waarvoor wij 2020 jaar geleden gewaarschuwd zijn, maar niemand die het erkennen wil. Ze nemen iedereen in huis en praten dan van een overbevolkte aarde. Neen enkel de Afrikanen en Aziaten doen dat. De blanke kent evenwicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spreuken 11

18 De goddeloze doet een vals werk; maar voor dengene, die gerechtigheid zaait, is trouwe loon.19 Alzo is de gerechtigheid ten leven, gelijk die het kwade najaagt, naar zijn dood jaagt.20 De verkeerden van hart zijn den HEERE een gruwel; maar de oprechten van weg zijn Zijn welgevallen.21 Hand aan hand zal de boze niet onschuldig zijn; maar het zaad der rechtvaardigen zal ontkomen.

 

Jesaja 58

1 De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt; en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let, dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.2 Hij zal ingaan in den vrede; zij zullen rusten op hun slaapsteden, een iegelijk, die in zijn oprechtheid gewandeld heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei nikie90:

In Jesaja zegt Gd wel dat hij beide het goede en het kwade laat gebeuren, maar alles voor rechtvaardige redenen 

 

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

8 Drupt, gij hemelen! van boven af, en dat de wolken vloeien van gerechtigheid; en de aarde opene zich, en dat allerlei heil uitwasse, en gerechtigheid te zamen uitspruiten; Ik, de HEERE, heb ze geschapen.

en 55

8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Ik denk ook dat je Gods straffen op deze aarde niet mag uitsluiten, maar ik denk gewoon niet dat iedere vroegtijdige dood door God veroorzaakt zou zijn.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

God straft niet door ons dierbaren weg te rukken en een lesje te leren. Als de staat zendmasten installeert waarvan kinderen sterven aan hersentumoren, is dat de straf van God of een gevolg van ons gebruik/de erfzonde? Als duizenden mensen afgeslacht worden, is dat God? Of is dat misschien een politiek middel dat bewust in scene is gestoken om aan regime changes te doen? Het is allemaal politiek en dat is het speelveld van de duivel. God biedt daarin bescherming en door de wapenuitrusting van God kunnen we daar wel beter mee omgaan. Maar mensen kunnen je zomaar vermoorden en uw geloof zal veel daders worst wezen als ze lukraak schieten. Bij de christenen in het midden oosten was hun geloof dan weer de oorzaak. Ik kan mijn ogen dan niet geloven dat mensen daar een zegen in zien eerder dan genade toe te passen voor degene die eronder lijden. En genade toepassen kan dus zijn dat je de politiek eist niet meer met de vijand mee te heulen. Door er het werk van God van te maken maak je de duivel God. De IS is geen werk van God maar een gevolg waarvoor wij 2020 jaar geleden gewaarschuwd zijn, maar niemand die het erkennen wil. Ze nemen iedereen in huis en praten dan van een overbevolkte aarde. Neen enkel de Afrikanen en Aziaten doen dat. De blanke kent evenwicht.

Dood en ellende is volgens mij ook in het algemeen veroorzaakt door de duivel, die wij hebben binnengelaten in de wereld. Ik denk alleen wel dat straffen nog kan voorkomen. In het OT gebeurde het in ieder geval, en ik ken geen teksten in het NT waar duidelijk in staat dat God niet meer straft op aarde. Ken jij zulke Bijbelteksten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Psalm 52

3 Wat beroemt gij u in het kwaad, o gij geweldige? G-ds goedertierenheid duurt toch den gansen dag.4 Uw tong denkt enkel schade als een geslepen scheermes, werkende bedrog.5 Gij hebt het kwade liever dan het goede, de leugen, dan gerechtigheid te spreken. Sela.6 Gij hebt lief alle woorden van verslinding, en een tong des bedrogs.7 G-d zal u ook afbreken in eeuwigheid; Hij zal u wegrapen en u uit de tent uitrukken; ja, Hij zal u uitwortelen uit het land der levenden. Sela.

Psalm 145

17 Tsade. De HEERE is rechtvaardig in al Zijn wegen, en goedertieren in al Zijn werken.18 Koph. De HEERE is nabij allen, die Hem aanroepen, allen, die Hem aanroepen in der waarheid.19 Resch. Hij doet het welbehagen dergenen, die Hem vrezen, en Hij hoort hun geroep, en verlost hen.20 Schin. De HEERE bewaart al degenen, die Hem liefhebben; maar Hij verdelgt alle goddelozen.21 Thau. Mijn mond zal den prijs des HEEREN uitspreken, en alle vlees zal Zijn heiligen Naam loven in der eeuwigheid en altoos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei nikie90:

Spreuken 11

18 De goddeloze doet een vals werk; maar voor dengene, die gerechtigheid zaait, is trouwe loon.19 Alzo is de gerechtigheid ten leven, gelijk die het kwade najaagt, naar zijn dood jaagt.20 De verkeerden van hart zijn den HEERE een gruwel; maar de oprechten van weg zijn Zijn welgevallen.21 Hand aan hand zal de boze niet onschuldig zijn; maar het zaad der rechtvaardigen zal ontkomen.

 

Dat ontkomen moet je niet zo letterlijk nemen he. De godsvruchtigen winnen het koninkrijk als den boze ze hier het leven ontneemt. Maar dat gevaar voor de dood blijft hier op aarde wel aanwezig he. Stel iemand dierbaar van je sterft bij een aanslag waarvan je weet dat ze door en door goed zijn, ga jij niet ongelooflijk boos zijn als iemand dat een straf van God noemt? Zou je het zo zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat ontkomen moet je niet zo letterlijk nemen he. De godsvruchtigen winnen het koninkrijk als den boze ze hier het leven ontneemt. Maar dat gevaar voor de dood blijft hier op aarde wel aanwezig he. Stel iemand dierbaar van je sterft bij een aanslag waarvan je weet dat ze door en door goed zijn, ga jij niet ongelooflijk boos zijn als iemand dat een straf van God noemt? Zou je het zo zien?

Ik heb nooit zoiets gezegd 

Zoals ik al zei je doet je best me niet te begrijpen en nu zoek je ook nog eens voor een reden me te ontkrachten en legt woorden in mijn mond terwijl je schuilt achter eventueel onschuld van mensen die onthoofd zijn 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Sjofar:

Ik denk ook dat je Gods straffen op deze aarde niet mag uitsluiten, maar ik denk gewoon niet dat iedere vroegtijdige dood door God veroorzaakt zou zijn.

Dood en ellende is volgens mij ook in het algemeen veroorzaakt door de duivel, die wij hebben binnengelaten in de wereld. Ik denk alleen wel dat straffen nog kan voorkomen. In het OT gebeurde het in ieder geval, en ik ken geen teksten in het NT waar duidelijk in staat dat God niet meer straft op aarde. Ken jij zulke Bijbelteksten?

Miscschien had ik niet zo letterlijk mogen zeggen “God straft niet”, maar het was binnen de context van onze discussie bedoelt. Al heb ik het wel eerder letterlijk gezegd en bedoeld. God straft wellicht wel, maar God gaat toch geen christenen afslachten om ze een lesje te leren? Dat is de duivel, en daarom heeft Jezus ons ook gewaarschuwd. Hij wist dat Zijn Woord zou zegevieren en dat daar een tegenpool op zou ontstaan. De tegenstander dus... Zij die ontkennen dat Jezus de Zoon en het Woord in het vlees is. De profetie is niet dat God ons straft in deze tijd, we zijn onder de genade geplaatst en meeste onder ons krijgen de tijd de wereld te aanschouwen en daarop worden wij beoordeeld. 

Ik ben het wel eens dat wij de zonde de wereld in lieten en soms moest God enorm ingrijpen. Maar Zijn Woord is ons openbaart, we weten door de openbaringen en het Evangelie hoe het in zijn verloop gaat. Het is vrij helder, dit is de toorn van de duivel op de aarde en niet God. De toorn werd ernstiger naarmate de tijd verstrijkt, tick tock.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei nikie90:

Spreuken 11

18 De goddeloze doet een vals werk; maar voor dengene, die gerechtigheid zaait, is trouwe loon.19 Alzo is de gerechtigheid ten leven, gelijk die het kwade najaagt, naar zijn dood jaagt.20 De verkeerden van hart zijn den HEERE een gruwel; maar de oprechten van weg zijn Zijn welgevallen.21 Hand aan hand zal de boze niet onschuldig zijn; maar het zaad der rechtvaardigen zal ontkomen.

 

17 minuten geleden zei nikie90:

Jesaja 58

1 De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt; en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let, dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad.2 Hij zal ingaan in den vrede; zij zullen rusten op hun slaapsteden, een iegelijk, die in zijn oprechtheid gewandeld heeft.

 

10 minuten geleden zei nikie90:

Psalm 52

3 Wat beroemt gij u in het kwaad, o gij geweldige? G-ds goedertierenheid duurt toch den gansen dag.4 Uw tong denkt enkel schade als een geslepen scheermes, werkende bedrog.5 Gij hebt het kwade liever dan het goede, de leugen, dan gerechtigheid te spreken. Sela.6 Gij hebt lief alle woorden van verslinding, en een tong des bedrogs.7 G-d zal u ook afbreken in eeuwigheid; Hij zal u wegrapen en u uit de tent uitrukken; ja, Hij zal u uitwortelen uit het land der levenden. Sela.

 

10 minuten geleden zei nikie90:

Psalm 145

17 Tsade. De HEERE is rechtvaardig in al Zijn wegen, en goedertieren in al Zijn werken.18 Koph. De HEERE is nabij allen, die Hem aanroepen, allen, die Hem aanroepen in der waarheid.19 Resch. Hij doet het welbehagen dergenen, die Hem vrezen, en Hij hoort hun geroep, en verlost hen.20 Schin. De HEERE bewaart al degenen, die Hem liefhebben; maar Hij verdelgt alle goddelozen.21 Thau. Mijn mond zal den prijs des HEEREN uitspreken, en alle vlees zal Zijn heiligen Naam loven in der eeuwigheid en altoos.

 

Bij al deze citaten ligt het eraan hoe je 'dood' en 'rechtvaardige' opvat.

Ik denk dat de benaming 'dood' is gebruikt voor datgene dat je na de dood overkomt. Dat is wel vaker zo bedoeld in de Bijbel. In deze context past dat ook volgens mij.

Met een 'rechtvaardige' wordt volgens mij iemand bedoeld die God wel kent en/of nooit iets fout heeft gedaan (wat onmenselijk en eigenlijk irrelevant zou zijn).

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Miscschien had ik niet zo letterlijk mogen zeggen “God straft niet”, maar het was binnen de context van onze discussie bedoelt. Al heb ik het wel eerder letterlijk gezegd en bedoeld. God straft wellicht wel, maar God gaat toch geen christenen afslachten om ze een lesje te leren? Dat is de duivel, en daarom heeft Jezus ons ook gewaarschuwd. Hij wist dat Zijn Woord zou zegevieren en dat daar een tegenpool op zou ontstaan. De tegenstander dus... Zij die ontkennen dat Jezus de Zoon en het Woord in het vlees is. De profetie is niet dat God ons straft in deze tijd, we zijn onder de genade geplaatst en meeste onder ons krijgen de tijd de wereld te aanschouwen en daarop worden wij beoordeeld. 

Ik ben het wel eens dat wij de zonde de wereld in lieten en soms moest God enorm ingrijpen. Maar Zijn Woord is ons openbaart, we weten door de openbaringen en het Evangelie hoe het in zijn verloop gaat. Het is vrij helder, dit is de toorn van de duivel op de aarde en niet God. De toorn werd ernstiger naarmate de tijd verstrijkt, tick tock.

Ja, de duivel zorgt in het algemeen voor dood en ellende. Maar soms is iets in toekomstig perspectief nodig, en dan denk ik dat God ook wel straft. God strafte in ieder geval in het OT, en God is nog altijd Ik ben Die Ik ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Sjofar:

Ik denk dat de benaming 'dood' is gebruikt voor datgene dat je na de dood overkomt. Dat is wel vaker zo bedoeld in de Bijbel. In deze context past dat ook volgens mij.

Ik denk niet dat het waarschijnlijk is dat alles hier metaforisch bedoeld is 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid