Spring naar bijdragen
Bastiaan73

Filmscenes

Aanbevolen berichten

Ik zou nooit naar een beschamende gevecht willen kijken als het om twee kwaadaardige mannen gaat met hun gekwetste trots en eergevoel. Maar deze film 'Bloodsport' gaat voor mij over de strijd tussen goed en kwaad, in de zin van deugdzaamheid versus gemeenheid. De personage Frank Dux (Jean-Claude van Damme) werd als kind getraind door Senzo Tanaka in de krijgskunst. Later besluit Dux om aan de illegale vechtwedstrijd in Hong Kong deel te nemen in plaats van de gestorven eigen zoon van Tanaka. Dat doet hij uit dankbaarheid voor meneer Tanaka en om hem te eren, want hij beschouwd hem als zijn eigen vader. Tijdens de vechtwedstrijden gedraagt Frank Dux zich eerlijk en met medeleven voor zijn tegenstanders, in tegenstelling tot zijn opponenten. En uiteindelijk wint hij met grote spirituele en fysieke inspanning.

Deze film was altijd inspirerend voor mij. Hij heeft me aangespoord om me in de oosterse krijgskunsten te verdiepen om al het positieve en deugdzame te leren die aan de oosterse krijgskunst inherent is: onzelfzuchtige toewijding, respect voor alle levende wezens, absolute eerlijkheid, dienstbaarheid, dankbaarheid, zelfbeheersing, het spiritueel overstijgen van jezelf met al je tekortkomingen, passies en onvolmaaktheid, door tot empirische besef te komen dat de kern van je wezen is niet je vlees en bloed, ook niet je oppervlakkige denkprocessen en gevoelens, en ook niet je dierlijke instincten; de kern van je wezen ligt dieper en is van spirituele aard. De oosterse  krijgskunst is geen religie voor mij, maar een manier van leven, een weg om mezelf te kennen, te transcenderen (overstijgen), en om in vrede en harmonie te leven met de schepping. 

In praktijk echter niet elke leraar en school kunnen ideaal geschikt zijn voor deze doelstelling.

Vertaling uit het Engels: 

Frank Dux: - Leer mij, ik kan het!

Senzo Tanaka: - Jij bent geen Japanner! Jij bent geen Tanaka!

- U leerde mij elke bruikbare techniek te gebruiken, nooit te beperken tot één stijl, een open geest hebben.

- Waarom?

- Om u te eren, shidoshi (leraar). 

...

- Praktiseer totdat je kan mediteren en niets kan je afleiden, zodat je niks ziet en voelt, behalve je energie.

bewerkt door Modestus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid