Spring naar bijdragen

Het koninkrijk is hier, op aarde.


Aanbevolen berichten

Interessant stuk dat stelt dat het koninkrijk hier op aarde is en we niet naar boven hoeven te staren.

Citaat

Het Thomas-evangelie staat dicht bij de opvatting van Lucas, en benadrukt de spirituele dimensie van 'het koninkrijk'. In uitspraak 113 van het Thomas-evangelie stelt Jezus dat het koninkrijk niet in de toekomst ligt, en ook niet in de hemel, maar 'uitgespreid is over de aarde, maar de mensen zien het niet'. De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat. Thomas 113:

Zijn leerlingen zeiden tot hem:

  • Wanneer zal het koninkrijk komen?

Jezus zei:

  • Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
  • Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
  • Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
  • maar de mensen zien het niet.

Met deze premisse in het achterhoofd, waarom zien mensen het dan niet?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Interessant stuk dat stelt dat het koninkrijk hier op aarde is en we niet naar boven hoeven te staren.

Citaat

Het Thomas-evangelie staat dicht bij de opvatting van Lucas, en benadrukt de spirituele dimensie van 'het koninkrijk'. In uitspraak 113 van het Thomas-evangelie stelt Jezus dat het koninkrijk niet in de toekomst ligt, en ook niet in de hemel, maar 'uitgespreid is over de aarde, maar de mensen zien het niet'. De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat. Thomas 113:

Zijn leerlingen zeiden tot hem:

  • Wanneer zal het koninkrijk komen?

Jezus zei:

  • Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
  • Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
  • Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
  • maar de mensen zien het niet.

Met deze premisse in het achterhoofd, waarom zien mensen het dan niet?

Misschien heb je zelf het antwoord al gegeven: 'we' verwachten het van boven; van buiten.

Lucas 17 lijkt op logion 113 maar daar zijn het de Farizeeën die de vraag stellen:

20 En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.

21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Misschien heb je zelf het antwoord al gegeven: 'we' verwachten het van boven; van buiten.

Lucas 17 lijkt op logion 113 maar daar zijn het de Farizeeën die de vraag stellen:

20 En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.

21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Ja, het ligt in onze handen als we daar expressie aan geven, heel eenvoudig eigenlijk.

19 minuten geleden zei Fundamenteel:

We have fallen (asleep) and can’t get up

Wat belet je om recht te staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei TTC:

Wat belet je om recht te staan?

Om dat te vatten begrijp je best de filosofie achter The Matrix. Het is hier geen koninkrijk Gods. Clearly. Dat wij dat in en rond onszelf kunnen vinden is wel zo, maar de kracht waaraan de mens zich onderwerpt heeft geen goede intenties of interesses. Dat wiegt ons in slaap door consumptie en mind control. Alle tech wordt daarop aangepast. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Fundamenteel:

Om dat te vatten begrijp je best de filosofie achter The Matrix. Het is hier geen koninkrijk Gods. Clearly. Dat wij dat in en rond onszelf kunnen vinden is wel zo, maar de kracht waaraan de mens zich onderwerpt heeft geen goede intenties of interesses. Dat wiegt ons in slaap door consumptie en mind control. Alle tech wordt daarop aangepast. 

Het duurt niet lang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:
1 uur geleden zei TTC:

Wat belet je om recht te staan?

Om dat te vatten begrijp je best de filosofie achter The Matrix. Het is hier geen koninkrijk Gods. Clearly. Dat wij dat in en rond onszelf kunnen vinden is wel zo, maar de kracht waaraan de mens zich onderwerpt heeft geen goede intenties of interesses. Dat wiegt ons in slaap door consumptie en mind control. Alle tech wordt daarop aangepast. 

'Ignorance is bliss...'

Wordt dat dan geen self fulfilling prophecy, als je je aan die 'Matrix' onderwerpt en deze als een absolute onveranderlijke waarheid beschouwt?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Interessant stuk dat stelt dat het koninkrijk hier op aarde is en we niet naar boven hoeven te staren.

Met deze premisse in het achterhoofd, waarom zien mensen het dan niet?

Het is aardig om even het origineel ernaast te leggen zodat je kunt zien dat de auteur van eThomas in eLucas heeft zitten shoppen:

Q-lite:

Jesjoea zei:

De Heerschappij van God komt niet door observatie.

Ze moeten niet stellen "Hij kan waargenomen worden in de wildernis, noch in de binnenste, geheime vertrekken (van tempels?).

Want de Heerschappij is in jullie!

Thomas:

Zijn leerlingen zeiden tot Hem:

Wanneer zal de Heerschappij komen?

Jeshoea zei:

De Heerschappij komt niet door het te verwachten.

Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.

Nee, de Heerschappij is uitgespreid over de aarde

maar de mensen zien het niet.

Lucas

Toen de Farizeeen bij hem informeerden wanneer de Heerschappij van God zal komen,

antwoorde Hij hen,

De Heerschappij van God komt niet door observatie,

noch zullen ze stellen, kijk hier! of kijk daar!

Want de Heerschappij van God is in jullie.

Matteus:

Als ze ooit tegen jullie zeggen,

'Hij kan waargenomen worden in de wildernis', ga er niet heen, 'Hij kan waargenomen worden in de binnenste, geheime vertrekken', geloof het niet!

-----

Het is een beetje vreemd dat de auteur van Thomas er "uitgespreid over de aarde" van heeft gemaakt, maar ook dat Mattheus het "in jullie" heeft weggelaten.

Wat je in deze vergelijkingen mist is dat dit gezegde door aLucas is omgevormd tot een vrij betekenisloos geworden intro-tje voor een langere tekst over de wederkomst van en het oordelen door Christus. Dit verklaart ook waarom aLucas er geen moeite mee had om er wezenlijke dingen uit weg te laten die er bij eMatteus nog wel in zitten. aMatteus op zijn beurt laat weer dat andere onmisbare deel van het gezegde weg (dat de Heerschappij in het zelf gezocht moet worden).

Veel mystici zoeken de wildernis, zoals het oerwoud of afgelegen bergstreken (met grotten) op om zich op God te richten, maar Jezus stelt hier dat dit niet van belang is, omdat God in het innerlijke zelf schuilgaat en je je dus niet moet richten op een bepaalde plek om God te zoeken en dus ook niet in de speciale geheime of heilige vertrekken van gebouwen.

Je kunt hier goed zien dat Q-lite oorspronkelijker is dan eThomas en dat eThomas gebruik maakte van eLucas en mogelijk ook eMatteus, maar nooit van Q-lite.

Voor christenen is de Heerschappij van God niet langer een doel dat gezocht moet worden in het 'zelf', maar een toekomstverwachting geworden over de mythische wederkomst van Jezus Christus. De esoterische oorsprong van het begrip is ingeruild voor een exoterische religieuze fantasie.

aThomas wilde terug naar de esoterische relatie met Jeshoea en de Heerschappij van God, maar had helaas Q-lite niet meer tot zijn beschikking. Hij is toen met die twee andere evangelies aan de slag gegaan om een soort particuliere, vrije reconstructie te maken van het verloren gegane gezegdenevangelie. 

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei zendeling:

Veel mystici zoeken de wildernis, zoals het oerwoud of afgelegen bergstreken (met grotten) op om zich op God te richten, maar Jezus stelt hier dat dit niet van belang is, omdat God in het innerlijke zelf schuilgaat en je je dus niet moet richten op een bepaalde plek om God te zoeken en dus ook niet in de speciale geheime of heilige vertrekken van gebouwen.

Er is zoeken en vinden, net zoals de zoeker het gezochte is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei WdG:

Ook op aarde? Of slechts op aarde? Ik geloof daadwerkelijk dat het koninkrijk op aarde is. Volgens mij leert de Bijbel ons dat ook?!

Slechts op aarde betwijfel ik, er zijn namelijk nog 100.000.000.000.000.000.000.000 sterren gekend met planeten rond. Kan me zelfs voorstellen dat ze daar boeken hebben die in een begrijpelijke taal geschreven zijn, en waar vrede is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei zendeling:

Het is aardig om even het origineel ernaast te leggen zodat je kunt zien dat de auteur van eThomas in eLucas heeft zitten shoppen:

Q-lite:

Jesjoea zei:

De Heerschappij van God komt niet door observatie.

Ze moeten niet stellen "Hij kan waargenomen worden in de wildernis, noch in de binnenste, geheime vertrekken (van tempels?).

Want de Heerschappij is in jullie!

Thomas:

Zijn leerlingen zeiden tot Hem:

Wanneer zal de Heerschappij komen?

Jeshoea zei:

De Heerschappij komt niet door het te verwachten.

Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.

Nee, de Heerschappij is uitgespreid over de aarde

maar de mensen zien het niet.

Lucas

Toen de Farizeeen bij hem informeerden wanneer de Heerschappij van God zal komen,

antwoorde Hij hen,

De Heerschappij van God komt niet door observatie,

noch zullen ze stellen, kijk hier! of kijk daar!

Want de Heerschappij van God is in jullie.

Matteus:

Als ze ooit tegen jullie zeggen,

'Hij kan waargenomen worden in de wildernis', ga er niet heen, 'Hij kan waargenomen worden in de binnenste, geheime vertrekken', geloof het niet!

-----

Het is een beetje vreemd dat de auteur van Thomas er "uitgespreid over de aarde" van heeft gemaakt, maar ook dat Mattheus het "in jullie" heeft weggelaten.

Wat je in deze vergelijkingen mist is dat dit gezegde door aLucas is omgevormd tot een vrij betekenisloos geworden intro-tje voor een langere tekst over de wederkomst van en het oordelen door Christus. Dit verklaart ook waarom aLucas er geen moeite mee had om er wezenlijke dingen uit weg te laten die er bij eMatteus nog wel in zitten. aMatteus op zijn beurt laat weer dat andere onmisbare deel van het gezegde weg (dat de Heerschappij in het zelf gezocht moet worden).

Veel mystici zoeken de wildernis, zoals het oerwoud of afgelegen bergstreken (met grotten) op om zich op God te richten, maar Jezus stelt hier dat dit niet van belang is, omdat God in het innerlijke zelf schuilgaat en je je dus niet moet richten op een bepaalde plek om God te zoeken en dus ook niet in de speciale geheime of heilige vertrekken van gebouwen.

Je kunt hier goed zien dat Q-lite oorspronkelijker is dan eThomas en dat eThomas gebruik maakte van eLucas en mogelijk ook eMatteus, maar nooit van Q-lite.

Voor christenen is de Heerschappij van God niet langer een doel dat gezocht moet worden in het 'zelf', maar een toekomstverwachting geworden over de mythische wederkomst van Jezus Christus. De esoterische oorsprong van het begrip is ingeruild voor een exoterische religieuze fantasie.

aThomas wilde terug naar de esoterische relatie met Jeshoea en de Heerschappij van God, maar had helaas Q-lite niet meer tot zijn beschikking. Hij is toen met die twee andere evangelies aan de slag gegaan om een soort particuliere, vrije reconstructie te maken van het verloren gegane gezegdenevangelie. 

Wat bedoel je met die lettertjes vóór Lucas e.a.? eLucas aMattheüs eThomas?

Ik vind het persoonlijk een onduidelijk verhaal; je suggereert dat 'Q-lite' een concrete bestaande bron was/is en noemt het zelfs 'het origineel'? Als het echt zou (hebben) bestaan zou er veel meer aandacht aan zijn besteed. En je doet ook net alsof je erbij was toen het werd geschreven. Dat bedoel ik niet onaardig maar baseer ik op de laatste alinea. Je maakt een vage hypothetische 'bron' (Q-lite; wat dat ook moge betekenen) tot iets dat je bij wijze van spreken bij bol.com als kant en klaar betrouwbaar eBook zou kunnen downloaden.

Verklaar ajb nader wat je boodschap nou precies is.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Wat bedoel je met die lettertjes vóór Lucas e.a.? eLucas aMattheüs eThomas?

Ik vind het persoonlijk een onduidelijk verhaal; je suggereert dat 'Q-lite' een concrete bestaande bron was/is en noemt het zelfs 'het origineel'? Als het echt zou (hebben) bestaan zou er veel meer aandacht aan zijn besteed. En je doet ook net alsof je erbij was toen het werd geschreven. Dat bedoel ik niet onaardig maar baseer ik op de laatste alinea. Je maakt een vage hypothetische 'bron' (Q-lite; wat dat ook moge betekenen) tot iets dat je bij wijze van spreken bij bol.com als kant en klaar betrouwbaar eBook zou kunnen downloaden.

Verklaar ajb nader wat je boodschap nou precies is.

'e' staat voor evangelie en 'a' staat auteur. Mag ik je erop wijzen dat Q door de meeste theologen wordt aanvaard als een essentieel onderdeel voor de oplossing van het synoptische vraagstuk? Theologen die het zonder Q als verloren gegane tekst denken te kunnen stellen zijn in de minderheid. Mijn boodschap is duidelijk genoeg. Als je specifieke vragen hebt, wil ik die graag beantwoorden. Misschien dat je het dan wat beter gaat begrijpen. Q-lite is dus ook wat jouw tekst betreft leidend, de andere zijn afgeleide teksten, die mede gevormd zijn door de motieven van de bewerkers van oudere teksten. Als je interesse hebt in de boodschap van Jezus zelve moet je derhalve liever bij het origineel zijn (en niet bij eThomas of de christelijke evangelieverhalen).

3 uur geleden zei TTC:

Er is zoeken en vinden, net zoals de zoeker het gezochte is.

Met het woord 'opzoeken' bedoelde ik hier dat zij zich daarheen verplaatsen omdat zij menen dat de Heerschappij daar (makkelijker) te vinden zou zijn. Jezus spreekt dit tegen. Het gezegde is in de evangelieverhalen zodanig bewerkt geraakt, dat geen christen nog de oorspronkelijke betekenis begrijpt. In mijn ogen zijn de leringen van Jezus geweld aangedaan.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Slechts op aarde betwijfel ik, er zijn namelijk nog 100.000.000.000.000.000.000.000 sterren gekend met planeten rond. Kan me zelfs voorstellen dat ze daar boeken hebben die in een begrijpelijke taal geschreven zijn, en waar vrede is. 

Space is not what you think it is. 

22 uur geleden zei Bastiaan73:

'Ignorance is bliss...'

Wordt dat dan geen self fulfilling prophecy, als je je aan die 'Matrix' onderwerpt en deze als een absolute onveranderlijke waarheid beschouwt?

 

Zucht.  Een film bevat subliminale boodschappen, je vertaalt wat je ziet beter niet naar de letterlijke waarheid. Het is in het verborgene en waar gelijkgezinden zonder het uit te spreken elkaar in terugvinden. Zulke mensen die “red pilled” zijn voelen elkaar aan zonder woorden uit te spreken.

22 uur geleden zei TTC:

Het duurt niet lang.

Kijk om u heen, de mensheid is gevallen. Het hek is van de dam. De slechte krachten beïnvloeden een reeds machtige orde op aarde. We are born in a prison we can not smell, see or feel, a prison for our mind.

De creatie is van God. Maar we leven niet meer instinctief en gevoelsmatig naar God toe, ergo we loochenen onze natuur. We vermoorden de natuur en daarmee onszelf. As in the days of Noah.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei zendeling:

Met het woord 'opzoeken' bedoelde ik hier dat zij zich daarheen verplaatsen omdat zij menen dat de Heerschappij daar (makkelijker) te vinden zou zijn. Jezus spreekt dit tegen. Het gezegde is in de evangelieverhalen zodanig bewerkt geraakt, dat geen christen nog de oorspronkelijke betekenis begrijpt. In mijn ogen zijn de leringen van Jezus geweld aangedaan.

Ja, we kunnen heel de kosmos afschuimen en niets vinden, tot we de binnenweg nemen zoals Jezus zei. Er zijn zelfs mensen die denken dat zoiets eenvoudig is, met veel blazoengeschal pretenderen ze daar iets van te kennen maar sterven durven ze niet.

5 uur geleden zei Fundamenteel:

Space is not what you think it is. 

Het zijn allemaal Duivels, wellicht gefrustreerd omdat ze niet meer weten wie ze in werkelijkheid zijn. Lastig, gelukkig geldt dat voor de meerderheid waardoor het normaal begint te lijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei TTC:

Er zijn zelfs mensen die denken dat zoiets eenvoudig is, met veel blazoengeschal pretenderen ze daar iets van te kennen maar sterven durven ze niet.

Ik ben er immuun voor geworden, voor zulk new age geblaat. Spiritualiteit als "quick-fix" voor van alles en nog wat.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-3-2019 om 07:08 zei TTC:

Interessant stuk dat stelt dat het koninkrijk hier op aarde is en we niet naar boven hoeven te staren.

Citaat

Het Thomas-evangelie staat dicht bij de opvatting van Lucas, en benadrukt de spirituele dimensie van 'het koninkrijk'. In uitspraak 113 van het Thomas-evangelie stelt Jezus dat het koninkrijk niet in de toekomst ligt, en ook niet in de hemel, maar 'uitgespreid is over de aarde, maar de mensen zien het niet'. De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat. Thomas 113:

Zijn leerlingen zeiden tot hem:

  • Wanneer zal het koninkrijk komen?

Jezus zei:

  • Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
  • Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
  • Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
  • maar de mensen zien het niet.

Met deze premisse in het achterhoofd, waarom zien mensen het dan niet?

Omdat:

- Mensen inzien dat het een premisse is
- Mensen inzien dat de zin "De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat."  onzin is, omdat geloof altijd een innerlijke ervaring is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei zendeling:

Ik ben er immuun voor geworden, voor zulk new age geblaat. Spiritualiteit als "quick-fix" voor van alles en nog wat.

Ja, sterven durven ze niet, het is dan ook veel blazoengeschal. Jezus wist dit ook al, het is vandaag niet anders.

2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Omdat:

- Mensen inzien dat het een premisse is
- Mensen inzien dat de zin "De gnostische uitleg daarvan is, dat de boodschap van de Jezus van het Thomas-evangelie niet zozeer over geloof, maar over een innerlijke ervaring gaat."  onzin is, omdat geloof altijd een innerlijke ervaring is.

Ja, het is de belachelijkheidswaarde in het kwadraat, alsof ze het met intellect bevroeden zouden kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Fundamenteel:

En wie heerst nu in dat koninkrijk? 

Dat fragment van de matrix is spot on. 

Christus heerst in het Koninkrijk. In de wereld heerst saten, deze vreselijke leugenaar is de god van de wereld. Let dus op dat ik onderscheid maak tussen aarde en wereld!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-3-2019 om 07:31 zei Bastiaan73:

21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Een vertaal probleem. Het Koninkrijk is niet binnen ulieden, maar onder ulieden. Jezus was op dat moment op aarde en onder de mensen. Dus Hij bedoelde dat Hij op dat moment als Koning van het Koninkrijk onder de mensen was op dat moment.

Op 28-3-2019 om 19:58 zei WdG:

Ook op aarde? Of slechts op aarde? Ik geloof daadwerkelijk dat het koninkrijk op aarde is. Volgens mij leert de Bijbel ons dat ook?!

Nee, dat leert de Bijbel niet. Hoe verklaar je dan bijv Daniël hoofdstuk 2. Daar wordt duidelijk Gods Koninkrijk voorgesteld als een echt Koninkrijk hier op aarde en dat alle overige koninkrijken zal wegvagen. Aan de andere kant staan we nu al onder Koning Jezus. We merken nu al de uitwerking. De wereld van nu staat onder satan. We staan dus als het ware op een eilandje op deze aarde. Gods Koninkrijk is veel en veel groter dan de kerk. Het zal alle regeringen vervangen. Dat leert de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee, dat leert de Bijbel niet. Hoe verklaar je dan bijv Daniël hoofdstuk 2. Daar wordt duidelijk Gods Koninkrijk voorgesteld als een echt Koninkrijk hier op aarde en dat alle overige koninkrijken zal wegvagen. Aan de andere kant staan we nu al onder Koning Jezus. We merken nu al de uitwerking. De wereld van nu staat onder satan. We staan dus als het ware op een eilandje op deze aarde. Gods Koninkrijk is veel en veel groter dan de kerk. Het zal alle regeringen vervangen. Dat leert de Bijbel.

Zou het kunnen dat we langs elkaar heen praten? Ik geloof dat satan de "god" van de wereld is. Ik denk dat jij dat ook gelooft?! Daarnaast geloof ik dat Jezus al regeert over mijn leven. Ik hoop dat jij dat ook gelooft?! Dat betekent dat Jezus mijn Koning is. En, omdat ik op aarde leef, is Zijn Koninkrijk dus [ook] op aarde. Volgens mij gaan jullie zelfs nog een stapje verder. Denk aan het feit dat jullie politiek totaal niet actief zijn. De meeste [alle?] Jehovah's getuigen stemmen niet eens. Waarom niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Zou het kunnen dat we langs elkaar heen praten? Ik geloof dat satan de "god" van de wereld is. Ik denk dat jij dat ook gelooft?! Daarnaast geloof ik dat Jezus al regeert over mijn leven. Ik hoop dat jij dat ook gelooft?! Dat betekent dat Jezus mijn Koning is. En, omdat ik op aarde leef, is Zijn Koninkrijk dus [ook] op aarde. Volgens mij gaan jullie zelfs nog een stapje verder. Denk aan het feit dat jullie politiek totaal niet actief zijn. De meeste [alle?] Jehovah's getuigen stemmen niet eens. Waarom niet?

Denk je niet dat Jezus iets krachtiger is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid