Spring naar bijdragen

Avondmaal of eucharistie


Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?  

14 leden hebben gestemd

  1. 1. Voor wie is het avondmaal of de eucharistie bestemd?

    • Iedereen!
    • Slechts de 144.000 uitverkorenen. Dat leert de Bijbel ons.
    • Iedereen die gedoopt is!
    • Niemand!
    • Iedereen die lid is van een kerk.
      0
    • Iedere Christen!
    • Het juiste antwoord staat er niet tussen.


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het Avondmaal m.i. is niet bedoeld om een omgeving te creëren waarin wonderen en tekenen kunnen gebeuren. Het gaat erom het grote wonder van Jezus dood en opstanding te herdenken.

Ook dit ben ik met je eens. Het is inderdaad niet om deze reden ingesteld. De reden heb je al eerder aangegeven, waar ik het mee eens ben. Ik spreek hier echter over het gevolg. En, zoals aangegeven wordt er wel degelijk een verband gelegd tussen het avondmaal en ziekte, dus ook gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gebruik deze site nooit, sjako! Ook "jouw" leraars komen hier slecht af. Probeer op basis van argumenten de leer te verdedigen of te weerleggen. Verlaag jezelf niet tot het niveau van deze site. Los v

Zoals Jakobus zegt: het geloof werkt samen met de werken. Christus aannemen als Verlosser en God is inderdaad genoeg. De rest is een logisch gevolg. Een appelboom brengt appels voort, daar hoeft de bo

Had Jezus het in Mattheüs 19:28 niet gewoon tegen zijn twaalf apostelen? Wordt anders lastig; twaalf tronen en waarschijnlijk veel meer dan twaalf (wannabe) koningen. Of gaan ze dan omstebeurt op die

19 minuten geleden zei WdG:

Ook dit ben ik met je eens. Het is inderdaad niet om deze reden ingesteld. De reden heb je al eerder aangegeven, waar ik het mee eens ben. Ik spreek hier echter over het gevolg. En, zoals aangegeven wordt er wel degelijk een verband gelegd tussen het avondmaal en ziekte, dus ook gezondheid.

Is het uitblijven van tucht een wonder?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat is in de RKK de standaard? Voor de gewone 'schapen' alleen hosties en voor de priester een hostie én wijn? Of is dit per RK parochie verschillend en zo ja waarom? 

In de praktijk wordt aan de gelovigen inderdaad enkel de hostie uitgereikt, hoewel in oosters-katholieke kerken ook de wijn wordt uitgereikt. De gelovige krijgt dan het stukje brood (de oosters-katholieken en -orthodoxen gebruiken gerezen brood) en een beetje wijn middels een lepel toegediend, direct op de tong.
Sommige "gewone" parochies laten echter nog weleens gelovigen de hostie in de wijn dopen, maar dat is een liturgisch misbruik. Áls men zo onder twee gedaanten de communie wil uitreiken, dan moet de hostie door de uitreiker in de wijn worden gedoopt en bij de communicant meteen op de tong worden gelegd.
De geconsecreerde hostie is echter al ten volle het Lichaam van Christus, daar Christus' Lichaam ondeelbaar is. De priester en de anderen op het altaar ontvangen echter wel ook de wijn; voor de priester is dat zelfs verplicht.

De reden voor de enkelvoudige uitreiking is dat de geconsecreerde wijn niet bewaard kan worden na de mis vanwege verzuring en daarom tijdens de mis geheel genuttigd moet worden. Het is dan lastig inschatten hoeveel wijn je dan zou moeten klaarzetten, zodat je na de laatste uitreiking niet met nog een halfvolle kelk zit (en een dronken priester daarna ;)).
Maar persoonlijk vind ik uitreiking onder twee gedaanten wel mooier, vollediger. De gewone uitreiking doet echter ook voor mij niets af aan wat de eucharistie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Is het uitblijven van tucht een wonder?

Volgens mij had ik het niet over wonderen, toch? Ik ben het wel met Paulus eens: het onwaardig gebruiken van het avondmaal resulteert in meer zieken. Dat betekent naar mijn mening dat het waardig gebruiken van het avondmaal resulteert in minder zieken. Als dat niet zo zou zijn, was de opmerking van Paulus inhoudsloos. Als de wijze van vieren van het avondmaal geen invloed zou hebben gehad op de gezondheid, zou Paulus niks gezegd hebben. Het waardig gebruiken van het avondmaal resulteert dus in meer gezonde mensen. Hoe dit te werk gaat, is eigenlijk niet relevant. Misschien zijn het zieke mensen die genezen? Het kunnen ook gezonde mensen zijn die niet ziek worden. Feit is dat er een verband is tussen het avondmaal, ziekte en gezondheid. In een gemeente waar het avondmaal onwaardig wordt gebruikt zijn - volgens Paulus - veel zieken en zwakken en sterven mensen zelfs vroegtijdig.

39 minuten geleden zei Thinkfree:

Precies, en jezelf hierin geestelijk te versterken tot vertroosting voor hen die hem liefhebben.

Een iegelijk onderzoeke zichzelve 

Je ziet het dus als een persoonlijke overweging? Hoe zou zo'n "zelf-onderzoek" er volgens jou uit moeten zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

"kan" of "zal"? En, wat is het verschil tussen een Christen die wel of een Christen die niet de Heilige Geest ontvangen heeft? Als ik dit zo lees, kan je eigenlijk ook niet om de gaven van de Geest heen. Onlangs zag ik een documentaire over een Katholieke priester die de gave van genezing ontvangen had, en (genezings)diensten organiseerde. Hij bidt met en voor (zieke) mensen. Helaas ben ik de naam van de priester vergeten. Als ik me niet vergis had vroeger iedere parochie een eigen bisschop, die middels handoplegging de gaven ontvangen had. Klopt dat? De gaven van de Geest zijn dus actief in de Kerk. Zou je daarom eigenlijk niet veel meer wonderen verwachten? Helaas worden dergelijke diensten, incl. duivelsuitdrijvingen [in de Katholieke Kerk] vaak afgedaan alszijnde demonisch.

De heilige Geest wordt door het heilig Vormsel uitgedeeld door de bisschop, hoewel de bisschop een priester speciaal verlof kan geven om in zijn naam het Vormsel toe te dienen. Zo ben ik ook door mijn eigen pastoor destijds gevormd.
Kinderen worden echter over het algemeen in groepen door de bisschop zelf gevormd.
Heel vroeger, in de eerste eeuwen, had inderdaad elke kerk een bisschop (ook wel opziener genoemd destijds), maar naarmate de Kerk groeide en zo de verschillende gemeenschappen, vertrouwden de bisschoppen hun verschillende parochies steeds meer toe aan de priesters. En dit is nog steeds het geval: niet de parochie, maar het bisdom is de kleinste zelfstandige kerkeenheid en de priesters beloven bij hun wijding dan ook absolute gehoorzaamheid aan de bisschop.

Het verschil is dat de vormeling het zegel van de heilige Geest in de ziel ontvangt en Hem dus permanent meedraagt. Dit betekent niet dat Hij door niet-gevormden niet zou kunnen werken, maar voor de vormeling wordt de Geest een heilige Bron van levend Water dat hem voortdurend bemoedigd en kracht geeft.
Alleen de doodzonde zou de vruchten van de Geest kunnen doodslaan, maar dat kan door belijdenis en vergeving weer hersteld worden. Het merkteken blijft echter voor altijd op je ziel getekend, net zoals die van het doopsel.
Het vormsel wordt onder gebed toegediend door handoplegging en door zalving met speciaal daarvoor gemaakte en gewijde chrisma-olie. Je krijgt dan een (welriekend :)) kruisje daarmee op je voorhoofd getekend.

En ja, wij kennen de gaven van de Geest. We wekken doden op door het doopsel, delen de heilige Geest uit door het vormsel, genezen mensen van het kwaad door het doopsel en de biecht, verkondigen het Evangelie door ons getuigenis en sterken en genezen de zieken door de ziekenzalving.
Maar de belangrijkste gaven zijn die van zachtmoedigheid, geduld, wijsheid, inzicht, lankmoedigheid en liefde.
Dit is niet bedoeld als flauwe opmerking of zo, dit is wat wij écht zo geloven. De échte genezing is die van de ziel, is de vereniging met Christus, met zijn Offer en zijn Verrijzenis. Al het andere, wonderlijke genezingen en verschijningen incluis, komen daaruit voort en vinden daarin hun doel en bestemming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:
42 minuten geleden zei Thinkfree:

Precies, en jezelf hierin geestelijk te versterken tot vertroosting voor hen die hem liefhebben.

Een iegelijk onderzoeke zichzelve 

Je ziet het dus als een persoonlijke overweging? Hoe zou zo'n "zelf-onderzoek" er volgens jou uit moeten zien?

Waarom is iemand gewassen in christus bloed ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Robert Frans:

De échte genezing is die van de ziel, is de vereniging met Christus, met zijn Offer en zijn Verrijzenis. Al het andere, wonderlijke genezingen en verschijningen incluis, komen daaruit voort en vinden daarin hun doel en bestemming.

Dank voor je uitleg, en, misschien verbaast het je. Ik ben het grotendeels met je eens. De echte genezing is m.i. de genezing van de ziel. Kennen jullie het begrip "wedergeboorte"? De wedergeboorte is het grootste wonder. Jezus zegt niet voor niets [vrij vertaald] dat je beter arm, ziek en ellendig het Koninkrijk van God binnen kunt gaan, dan gezond, rijk en welvarend de hel in geworpen kan worden.

Overigens zijn er wel degelijk "gewone" katholieke gelovigen met gaven, o.a. de gave van genezing. Hoe zit dat?

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het zijn gewoon gezonde mensen die niet ziek worden.

Dat zou heel goed kunnen. Ik neig ernaar dat ook te geloven. Het waardig gebruiken van het avondmaal voorkomt dus ziekte.

4 minuten geleden zei Thinkfree:

Waarom is iemand gewassen in christus bloed ?

Ter vergeving van zonden.

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Robert Frans:

In de praktijk wordt aan de gelovigen inderdaad enkel de hostie uitgereikt, hoewel in oosters-katholieke kerken ook de wijn wordt uitgereikt. De gelovige krijgt dan het stukje brood (de oosters-katholieken en -orthodoxen gebruiken gerezen brood) en een beetje wijn middels een lepel toegediend, direct op de tong.
Sommige "gewone" parochies laten echter nog weleens gelovigen de hostie in de wijn dopen, maar dat is een liturgisch misbruik. Áls men zo onder twee gedaanten de communie wil uitreiken, dan moet de hostie door de uitreiker in de wijn worden gedoopt en bij de communicant meteen op de tong worden gelegd.
De geconsecreerde hostie is echter al ten volle het Lichaam van Christus, daar Christus' Lichaam ondeelbaar is. De priester en de anderen op het altaar ontvangen echter wel ook de wijn; voor de priester is dat zelfs verplicht.

De reden voor de enkelvoudige uitreiking is dat de geconsecreerde wijn niet bewaard kan worden na de mis vanwege verzuring en daarom tijdens de mis geheel genuttigd moet worden. Het is dan lastig inschatten hoeveel wijn je dan zou moeten klaarzetten, zodat je na de laatste uitreiking niet met nog een halfvolle kelk zit (en een dronken priester daarna ;)).
Maar persoonlijk vind ik uitreiking onder twee gedaanten wel mooier, vollediger. De gewone uitreiking doet echter ook voor mij niets af aan wat de eucharistie is.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het zijn gewoon gezonde mensen die niet ziek worden.

We moeten trouwens wel uitkijken dat we niet teveel speculeren. Ik pak toch nog even de woorden van Paulus, en nogmaals, ik ben het volkomen met Paulus eens:

Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen.

We zien dus dat veel zwak of ziek zijn. Er staat dus niet dat ze gezond waren en ziek worden. Er staat ook niet dat dit niet zo is. We weten het niet precies. Er staat dat veel zwak en ziek zijn. Dat kan dus inderdaad betekenen dat het gezonde mensen waren, die ziek worden. Paulus constateert dat ze ziek zijn en noemt dat. Het kan ook zijn dat het zieke mensen waren, die niet genezen. Het enige dat er staat is dat omdat het avondmaal onwaardig gebruik wordt, velen ziek en zwak zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

We moeten trouwens wel uitkijken dat we niet teveel speculeren. Ik pak toch nog even de woorden van Paulus, en nogmaals, ik ben het volkomen met Paulus eens:

Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen.

We zien dus dat veel zwak of ziek zijn. Er staat dus niet dat ze gezond waren en ziek worden. Er staat ook niet dat dit niet zo is. We weten het niet precies. Er staat dat veel zwak en ziek zijn. Dat kan dus inderdaad betekenen dat het gezonde mensen waren, die ziek worden. Paulus constateert dat ze ziek zijn en noemt dat. Het kan ook zijn dat het zieke mensen waren, die niet genezen. Het enige dat er staat is dat omdat het avondmaal onwaardig gebruik wordt, velen ziek en zwak zijn.

Over speculeren gesproken... Paulus zegt daar niet dat zieke mensen nog zieker zijn geworden en dat bijna dode mensen sterven. Je probeert je hemel op aarde filosofie te leggen in dit schrijven. Dat is pas speculeren en je reinste vorm van inlegkunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Over speculeren gesproken... Paulus zegt daar niet dat zieke mensen nog zieker zijn geworden en dat bijna dode mensen sterven.

Dat klopt, en dat zeg ik ook niet. Het enige dat ik zeg is dat het waardig vieren van het avondmaal resulteert in minder zieken en zwakken. Dat zegt Paulus ook. Er is dus een verband tussen avondmaal, ziekte en gezondheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Dat klopt, en dat zeg ik ook niet. Het enige dat ik zeg is dat het waardig vieren van het avondmaal resulteert in minder zieken en zwakken. Dat zegt Paulus ook. Er is dus een verband tussen avondmaal, ziekte en gezondheid.

En dat verband is: beter voorkomen dan genezen. Echter als God besluit tucht in te zetten is dat wel ter genezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat verband is: beter voorkomen dan genezen. Echter als God besluit tucht in te zetten is dat wel ter genezing.

Paulus schrijft hier niet over tucht. Hij benoemt slechts dat veel ziek en zwak zijn, omdat ze het avondmaal onwaardig gebruiken. Waarom zijn mensen ziek? Omdat ze niet gezond zijn en/of niet genezen. Zo simpel is het. De mensen drinken en eten zichzelf dus een oordeel.

Besef je eigenlijk wel dat ons burgerschap in de hemelen is? Ik geloof niet in de hel-op-aarde filosofie. Inderdaad, satan is de "god" van de wereld. Dat betekent niet dat deze leugenaar "mijn" god is. Mijn God is Jezus Christus, en daarom ben ik nu al een hemelburger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Paulus schrijft hier niet over tucht. Hij benoemt slechts dat veel ziek en zwak zijn, omdat ze het avondmaal onwaardig gebruiken. Waarom zijn mensen ziek? Omdat ze niet gezond zijn en/of niet genezen. Zo simpel is het. De mensen drinken en eten zichzelf dus een oordeel.

Besef je eigenlijk wel dat ons burgerschap in de hemelen is? Ik geloof niet in de hel-op-aarde filosofie. Inderdaad, satan is de "god" van de wereld. Dat betekent niet dat deze leugenaar "mijn" god is. Mijn God is Jezus Christus, en daarom ben ik nu al een hemelburger.

Als God zegt dat ze een oordeel over zich halen, van wie komt dat oordeel dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Sjofar:

Als jij gelooft dat die 144.000 mensen mogen regeren, dan gaan er dus enkel Joden regeren, wat me niet helemaal logisch lijkt.

Dat zijn geen natuurlijke Joden. Wij als Christenen zijn allemaal Israël.

7 uur geleden zei Robert Frans:

Er is dus geen redenen om gelovigen uit te sluiten van het verbond met Christus, op een handjevol na. Elke christen kan door handoplegging de heilige Geest ontvangen en deelnemen aan de eucharistie.

Er wordt niemand uitgesloten, maar er is wel een uitverkiezing van degenen die met Jezus gaan mee regeren. De RKK zou het misschien heiligen noemen. Niet iedereen gaat regeren of als priester fungeren. Openbaring is duidelijk. Niet iedereen is geschikt trouwens. De 144.000 zijn niet meer of beter. We zijn één kudde onder één herder, maar ieder heeft zijn taak en bestemming.

6 uur geleden zei Mullog:

Waarom of waarvoor is er leiding nodig?

Omdat God een God van orde is. Als het anders was gelopen zou voor die miljarden mensen ook een leiding moeten zijn geweest. Anders krijg je een anarchie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat verband is: beter voorkomen dan genezen. Echter als God besluit tucht in te zetten is dat wel ter genezing.

Ik denk dat ze zichzelf een oordeel eten en drinken. Ook nu ben ik het eens met Paulus. Je hoeft het trouwens niet eens te zijn met Paulus: Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei WdG:

Toch stelt Kaasjeskruid naar mijn mening een zeer zinvolle vraag! Hoe kunnen we het voorkomen? Het staat niet voor niets geschreven...

Door niet van de wijn te drinken en het brood te eten als je daar niet toe gemachtigd bent. Simpel zat. Als je gezalfd bent met Heilige Geest dan weet je dat voor 1000% zeker. Daar is geen twijfel. Als je ook maar een beetje twijfelde behoor je niet tot de gezalfde klasse.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei WdG:

Ik denk dat ze zichzelf een oordeel eten en drinken. Ook nu ben ik het eens met Paulus. Je hoeft het trouwens niet eens te zijn met Paulus: Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel.

Dat klinkt heel stom. Zoals je het nu probeert te pushen lijkt het alsof de mens zichzelf gaat oordelen en ziek maakt. Je snapt toch hopelijk wel dat de mens daar niet voor zal kiezen. Dat oordeel komt van God en van niemand anders. Men haalt zich het oordeel van God op de hals.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Nee, maar het zijn er ook niet meer zoveel. Een gezalfde is niet altijd een JG. Die worden al vanaf de eerste eeuw verzameld.

Waarom nodig je mij uit aan een lege tafel dan? Wat een onzin om te gaan tafelstaren.

18 uur geleden zei sjako:

Het is natuurlijk wel gepast als de niet gezalfde Christenen bij het avondmaal aanwezig zijn om hun waardering te tonen. Op 19 april vanaf 20:30 is iedereen van harte uitgenodigd om dit mee te maken in een plaatselijke Koninkrijkszaal.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Omdat God een God van orde is. Als het anders was gelopen zou voor die miljarden mensen ook een leiding moeten zijn geweest. Anders krijg je een anarchie.

Leiding nodig veronderstelt dat er besluiten genomen worden, besluiten veronderstellen keuzes, keuzes veronderstellen verschillende meningen, verschillende meningen veronderstellen onenigheid en onenigheid in combinatie met besluiten leidt tot ontevredenheid.

Dat paradijs van jou is misschien zo paradijselijk nog niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat klinkt heel stom. Zoals je het nu probeert te pushen lijkt het alsof de mens zichzelf gaat oordelen en ziek maakt. Je snapt toch hopelijk wel dat de mens daar niet voor zal kiezen. Dat oordeel komt van God en van niemand anders. Men haalt zich het oordeel van God op de hals.

Ik zit toch meer op de lijn van Paulus. Hij verwoordt het naar mijn mening uitstekend. Tja, de mens maakt domme keuzes, dat is waar. Ik lees gewoon wat er staat: Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken, en velen zijn ontslapen.

Als iemand rookt, en ziek wordt, is dat dan een oordeel van God? Misschien wel, misschien niet. Zo lees ik ook de woorden van Paulus. Wie op onwaardige manier eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel, en daarom zijn velen zwak, ziek en sterven vroegtijdig. Het is heel simpel oorzaak - gevolg, niks meer, niks minder. Je probeert een straffende God te promoten. En, dat staat er dus niet. Lees wat er staat! Ik zeg dus niet dat het een oordeel van God is. Ik beweer ook niet dat het niet zo is, ik laat het in het midden. Ik hou het bij de constatering van Paulus: onwaardig gebruik. Gevolg: zieken, zwakken en vroegtijdig sterven. Ik ben het met Paulus eens.

52 minuten geleden zei sjako:

Door niet van de wijn te drinken en het brood te eten als je daar niet toe gemachtigd bent. Simpel zat. Als je gezalfd bent met Heilige Geest dan weet je dat voor 1000% zeker. Daar is geen twijfel.

Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. We denken anders over de wedergeboorte, dat is het enige verschil, in dit geval. Ik beperk de gezalfden dus niet tot de 144.000. Ook ik weet het - om het in jouw termen uit te drukken - voor 1000% zeker. Volgens jou ga ik dus over jou regeren?!

51 minuten geleden zei sjako:

Een gezalfde is niet altijd een JG.

Klopt. Ik ben een gezalfde. Wat betekent dat voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid