Spring naar bijdragen

De gezalfde(n)


Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei sjako:

Nee hoor. Die groep die uit de grote verdrukking komt komt uit alle natieën, talen etc dus zijn niet (enkel) Joden. Begrijpend lezen!

Wellus, nietus, wellus, nietus... dat is het spelletje wat jullie graag mogen spelen bij het WTG. Wat jij geloofd moet je zelf weten. Ik geloof niet dat de 144.000 uit de grote menigte komt. Die 144.000 zijn joden die tot geloof zijn gekomen en gaan evangeliseren over de gehele wereld. De gemeente is reeds opgenomen en God gaat nu verder met het herstel van Israel. Vandaar de 144.000 verzegelden uit alle stammen van Israel.

En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls. Uit het geslacht van Juda waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Ruben waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Gad waren twaalf duizend verzegeld; Uit het geslacht van Aser waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Nafthali waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Manasse waren twaalf duizend verzegeld; Uit het geslacht van Simeon waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Levi waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Issaschar waren twaalf duizend verzegeld; Uit het geslacht van Zebulon waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Jozef waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Benjamin waren twaalf duizend verzegeld. (Op.7:4-8, SV)

12x12.000=144.000 joden

Deze Joden zijn “verzegeld”, wat inhoudt dat zij een bijzondere bescherming van God genieten tegen alle Goddelijke oordelen en tegen de Antichrist, zodat zij hun opdracht tijdens de periode van de grote verdrukking kunnen uitvoeren (zie Openbaring 6:17, waarin mensen zich afvragen wie de toorn kan doorstaan). De verdrukking is een toekomstige periode van zeven jaar, waarin God Zijn oordeel zal vellen over de mensen die Hem afwijzen. Het is een periode waarin Hij Zijn plan voor de redding van het volk Israël zal voltooien. Dit alles zal plaatsvinden in overeenstemming met Gods openbaring aan de profeet Daniël (Daniël 9:24-27). De 144.000 Joden zijn een soort “eerste opbrengst” (Openbaring 14:4) of een verlost Israël, zoals dat eerder werd voorspeld (Zacharia 12:10; Romeinen 11:25-27). Hun zending zal bestaan uit het evangeliseren van de wereld en het verkondigen van het evangelie tijdens de verdrukking. Als gevolg van hun bediening zullen vele miljoenen hun geloof in Christus stellen (“Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam.”, Openbaring 7:9).

Na dezen (de 144.000) zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm takken waren in hun handen. En zij riepen met grote stem, zeggende: De zaligheid zij onzen God, Die op den troon zit, en het Lam. (Op.7:9-10, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om dit verband uit te leggen heb je eerst een stukje geschiedenis nodig:   -          1000 v Chr.      Koning David regeert over alle 12 stammen -          930 v Chr.       De noordelij

Hou toch op, Gods genade is voor iedereen geheel onverdiend, daarbij staat de 1 echt niet boven de ander. En ja God deelde die genade ook al uit voor Christus zijn tijd.

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus? Kolossenzen 1: 18 En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles

1 uur geleden zei sjako:

Hier koppel je toch de twee groepen aan elkaar (de 144.000 (eerste groep) die tijdens de grote verdrukking (tweede groep) tot geloof zullen komen. Maar dat kan dus niet omdat de tweede groep uit alle natiën, talen etc komen.

Het koppelen kan wel,

 

Lees maar mee:

En ik zag een andere engel opkomen van waar de zon opgaat, met het zegel van de levende God. En hij riep met luide stem tegen de vier engelen aan wie het gegeven was de aarde en de zee schade toe te brengen, en zei: Breng geen schade toe aan de aarde, en ook niet aan de zee en de bomen, totdat wij de dienaren van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben. En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld waren: [de 144.000 uit alle stammen van Israël]. Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand. En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam!

 

Dus eerst hoort Johannes van 144.000 verzegelden, daarna ziet hij wie die 144.000 zijn.

 

Wat Openbaring zegt is niet anders dan dat het ware Israel bestaat uit iedereen die in Jezus gelooft, zoals ook in Galaten verwoord: Want gij zijt ALLEN zonen van God, door het geloof in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk; gij ALLEN zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, DAN zijt gij zaad van Abraham en naar de belofte erfgenamen” (Gal. 3:26-29 NBG51).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de dagen na kerst vieren we het feest van de Onnozele Kinderen (onnozel = hier oud woord voor onschuldig). Hiermee gedenken wij de kinderen die volgens Matteüs door Herodus werden vermoord, uit angst voor het pasgeboren Kindje. Zij zijn dus feitelijk de eersten die omwille van Christus stierven.
In katholieke streken waar Sinterklaas niet voornamelijk de dienst uitmaakt, is het ook een echt kinderfeest, waar de kinderen voor een dag de baas zijn in huis.
De liturgie past echter vervolgens onderstaande tekst juist op deze kinderen toe:

Weer keek ik, en zie, daar stond het Lam op de berg Sion, en met Hem honderdvierenveertigduizend. Die droegen zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven.
En ik hoorde uit de hemel een geluid als het gedruis van vele wateren en het dreunen van de donder. En het geluid dat ik hoorde, was de klank van citerspelers die op hun citers speelden.
En zij zongen een nieuw lied, staande voor de troon en voor de vier dieren en de oudsten. En niemand kon het lied leren dan alleen de honderdvierenveertigduizend vrijgekochten van de aarde.
Dezen zijn het die zich niet met vrouwen hebben bevlekt; maagden zijn het en zij volgen het Lam waarheen het ook gaat. Zij zijn vrijgekocht als de eerstelingen van de mensheid, voor God en het Lam.
En in hun mond is geen leugen gevonden: zij zijn zonder smet.

-Openbaringen 14,1-5

Nu doet de liturgie dat enkel ter illustratie en niet om aan te geven of zij werkelijk die hondervierenveertigduizend zouden zijn; zo werkt liturgie immers niet. Zij is immers expressie en geen theologisch tractaat. Waarschijnlijk zijn er ook niet eens zoveel kinderen vermoord destijds (en sommigen betwijfelen of het überhaupt wel echt gebeurd is).
Maar ik zat te denken: zou dat niet absoluut schitterend zijn, echt heel typisch voor het Evangelie, wanneer zou blijken dat het wél gewoon echt kinderen zijn? Misschien niet per se enkel deze Onnozele Kinderen, maar gewoon kinderen in het algemeen?

Eigenlijk zou me dat helemaal niet verbazen. De tekst leent zich daar op zich heel mooi voor en we weten allemaal hoe hoog Christus kinderen acht.
Het zou ons grote mensen misschien zelfs beschaamd kunnen doen staan: we zien onszelf zo graag als koningen en priesters en discussiëren graag over wie de belangrijkste, de grootste zou zijn, maar daar staan we dan tegenover zo'n grote groep argeloze kinderen, misschien wel vermoord door grotemensenhanden...
Natuurlijk houd ik het braaf bij de traditionele uitleg, die dus alle christenen insluit, maar heel stiekem hoop ik eigenlijk wel dat het kinderen zijn en we lekker allemaal ongelijk hebben. En het liefst nog die Onnozele Kinderen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Peter79:

Waarom is het noodzakelijk? Hoe leg je dat verband?

Om dit verband uit te leggen heb je eerst een stukje geschiedenis nodig:

 

-          1000 v Chr.      Koning David regeert over alle 12 stammen

-          930 v Chr.       De noordelijke stammen scheiden zich af en worden het Koninkrijk van Israël. De zuidelijke stammen worden het Koninkrijk van Juda.

-          722 v Chr.       De Assyriërs nemen de noordelijke stammen in ballingschap en verspreiden hen onder ‘de volken’. Er wordt nooit meer iets van hen vernomen.

-          586 v Chr.       De Babyloniërs nemen de zuidelijke stammen in ballingschap

-          538 v Chr.       De zuidelijke stammen, de Yehuda-ieten, oftewel de joden, keren terug uit ballingschap.

 

 

Twee dingen zijn hier belangrijk, ten eerste: Israëlieten zijn niet per definitie joden. Joods zijn alleen degenen die komen uit het zuidelijke koninkrijk Juda. Ten tweede, alleen de joden uit het zuidelijk koninkrijk keerden terug uit ballingschap. De noordelijke stammen werden weggevoerd en daar werd nooit meer iets van vernomen.

 

Die noordelijke stammen worden ook wel ‘The Lost Tribes of Israël’ genoemd. In het OT is dit een terugkerend thema bij diverse profeten, bijv. bij zowel Jeremia en Jesaja zie je dat God beloofd om deze stammen terug te brengen. Hij belooft het herstel van geheel Israël. Dit herstel slaat niet op elke Israëliet, want sommigen zullen Hem verwerpen, maar het slaat op het herstel van alle stammen van het noordelijk en zuidelijk koninkrijk. Zie Jer. 31:31, waarbij de Heer beloofd dat er een nieuw verbond gesloten zal worden met Juda en Israël. (zie ook andere profeten bijv. Jes. 11:11-13; Jer. 30:3; Hos 11:8-11).

 

Maar goed, God heeft dit wel beloofd maar het lijkt bijna onmogelijk om dit te laten vervullen. Alle noordelijke stammen waren inmiddels door gemengde huwelijken e.d. geassimileerd in de volken. Hoe kunnen deze dan terugkeren?

 

Dat wordt verklaard door Paulus in Hnd 9:15. Want: waarom verkondigt hij het evangelie onder de heidenen? Omdat dáár de verspreide stammen van het noordelijk koninkrijk zich bevinden. Daarom zegt Paulus ook in Rom 11:25-26: “Ik moet u een geheim openbaren: de verharding die over een deel van Israël gekomen is, duurt slechts totdat de massa van de heidenvolken is binnengegaan. En zo zal tenslotte heel Israël gered worden, volgens de woorden van de Schrift: Uit Sion zal de Redder komen en Hij zal de goddeloosheid uit Jakob verwijderen.”

 

Hoe heeft dit alles dan betrekking op de 144.000? De redding van de 144.000 is het teken dat God zijn belofte heeft gehouden, nl. dat alle twaalf stammen zullen worden gered. Overigens is dit ook terug te vinden in andere vroegchristelijke literatuur. De 144.000 en de grote menigte zijn dus de redding van alle stammen van Israël plus de volken. De nieuwe exodus!

 

In de eerste exodus werd Israël gered van de Egyptenaren. In de nieuwe exodus keert Israël terug naar God en ditmaal komen de volken mee. Dat blijkt ook uit het feit dat men in Openbaringen palmtakken in de hand heeft. Want bij het herstel van de Tempel had men deze ook (Neh. 8:15; 1 Macc 13:51).

2 uur geleden zei Peter79:

P.S. fijn om je weer eens te zien reageren.

Dank! Dat is wederzijds.... Ik dacht, laat ik maar weer eens een kijkje nemen...

bewerkt door St. Ignatius
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei St. Ignatius:

Twee dingen zijn hier belangrijk, ten eerste: Israëlieten zijn niet per definitie joden. Joods zijn alleen degenen die komen uit het zuidelijke koninkrijk Juda. Ten tweede, alleen de joden uit het zuidelijk koninkrijk keerden terug uit ballingschap. De noordelijke stammen werden weggevoerd en daar werd nooit meer iets van vernomen.

 

Die noordelijke stammen worden ook wel ‘The Lost Tribes of Israël’ genoemd. In het OT is dit een terugkerend thema bij diverse profeten, bijv. bij zowel Jeremia en Jesaja zie je dat God beloofd om deze stammen terug te brengen. Hij belooft het herstel van geheel Israël. Dit herstel slaat niet op elke Israëliet, want sommigen zullen Hem verwerpen, maar het slaat op het herstel van alle stammen van het noordelijk en zuidelijk koninkrijk. Zie Jer. 31:31, waarbij de Heer beloofd dat er een nieuw verbond gesloten zal worden met Juda en Israël. (zie ook andere profeten bijv. Jes. 11:11-13; Jer. 30:3; Hos 11:8-11).

 

Maar goed, God heeft dit wel beloofd maar het lijkt bijna onmogelijk om dit te laten vervullen. Alle noordelijke stammen waren inmiddels door gemengde huwelijken e.d. geassimileerd in de volken. Hoe kunnen deze dan terugkeren?

Dank je wel dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreide en heldere uitleg te geven. Ik heb aan de uitleg van de terugkeer van de tien stammen nooit genoeg aandacht besteed, besef ik nu. Het lot van de 10 stammen is nauw verweven met het heil voor de heidenen. Ik lees met een nieuwe focus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei St. Ignatius:

Twee dingen zijn hier belangrijk, ten eerste: Israëlieten zijn niet per definitie joden. Joods zijn alleen degenen die komen uit het zuidelijke koninkrijk Juda. Ten tweede, alleen de joden uit het zuidelijk koninkrijk keerden terug uit ballingschap. De noordelijke stammen werden weggevoerd en daar werd nooit meer iets van vernomen.

Ik denk dat dit een missconceptie is, zeker in het N.T. word met Joden Israëlieten bedoelt, van alle stammen. Paulus praat in zijn brieven over « de Jood », Israel en « de Griek », de heiden. Als de Jood alleen van Judah is, dan hebben alle andere heidenen pech, dan is wat Paulus schrijft alleen voor de Griek, dus Griekenland. Dit is natuurlijk niet waar zoals je uit Col. 3:11 kunt lezen « Waarin niet is Griek en Jood , besnijdenis (Jood) en voorhuid (Griek), barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen ».

Van de stam van Aser word gezegd dat er in ieder geval 1 persoon in Israël was, « Anna ... een dochter van Fanuel, uit de stam van Aser » Lucas 2:36. Paulus zegt dat hij van de stam van Benjamin is. Paulus gaat in zijn reizen naar de stammen in diaspora, die overal Joden worden genoemd. De 10 stammen leven onder de heidenen als Joden, vele weten helemaal niet uit welke stam ze komen.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet wel dat zowel gezalfden als ongezalfden, heidenen als joden, grieken, papoea pygmeeën, aboriginals enz. allemaal bruine poep en rood bloed hebben. Dit hele topic is onzinnig gemiereneuk. Wie het aan een kind kan uitleggen vind ik een knappe jongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik weet wel dat zowel gezalfden als ongezalfden, heidenen als joden, grieken, papoea pygmeeën, aboriginals enz. allemaal bruine poep en rood bloed hebben. Dit hele topic is onzinnig gemiereneuk. Wie het aan een kind kan uitleggen vind ik een knappe jongen.

Galaten 3:27-28 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Fundamenteel:

Galaten 3:27-28 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

Tadaa.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik weet wel dat zowel gezalfden als ongezalfden, heidenen als joden, grieken, papoea pygmeeën, aboriginals enz. allemaal bruine poep en rood bloed hebben. Dit hele topic is onzinnig gemiereneuk. Wie het aan een kind kan uitleggen vind ik een knappe jongen.

Wat ik me afvraag is waar je klaarblijkelijke irritatie vandaan komt. Paulus schrijft in 2 Tim. 3:16 « Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is ». Het is nou eenmaal zo dat topics van de OP afdwalen, dat brengt Schrift studie onvermijdelijk met zich mee.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Aristarkos:

Ik denk dat dit een missconceptie is, zeker in het N.T. word met Joden Israëlieten bedoelt, van alle stammen.

Je hebt hier gelijk in. 
Tijdens de 390 jaar die op de dood van Salomo en de verdeling van het verenigde koninkrijk volgden tot aan de verwoesting van Jeruzalem in 607 v.G.T., werd de uitdrukking „Israël” gewoonlijk alleen toegepast op de tien stammen die onder de heerschappij van het noordelijke koninkrijk stonden (2Kon 17:21-23). Maar nadat een overblijfsel van alle twaalf stammen uit de ballingschap was teruggekeerd en tot aan de tweede verwoesting van Jeruzalem in 70 G.T., omvatte de uitdrukking „Israël” weer alle nakomelingen van Jakob die toen leefden. De leden van alle twaalf stammen werden wederom „heel Israël” genoemd. — Ezr 2:70; 6:17; 10:5; Ne 12:47; Han 2:22, 36. Bron: inzicht in de schrift

De 144.000 zijn geen letterlijke Israëlieten. De namen van de twee laatste stammen wijken ook af van het natuurlijke Israël. En je zou je ook nog af kan vragen waarom de Joden nog een zo vooraanstaande positie hadden omdat ze massaal de Messias hadden afgewezen. De 144.000 vormen ook het Nieuwe Jeruzalem. Het is raar dat alleen Joden in de ze stad zouden komen. Bovendien kan je prima aantonen dat ze ook de Bruid van Jezus vormen. De 144.000 moet derhalve dus meer nationaliteiten bevatten dan alleen Joden. Anders is dat slecht nieuws voor de andere Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:

Je hebt hier gelijk in. 
Tijdens de 390 jaar die op de dood van Salomo en de verdeling van het verenigde koninkrijk volgden tot aan de verwoesting van Jeruzalem in 607 v.G.T., werd de uitdrukking „Israël” gewoonlijk alleen toegepast op de tien stammen die onder de heerschappij van het noordelijke koninkrijk stonden (2Kon 17:21-23). Maar nadat een overblijfsel van alle twaalf stammen uit de ballingschap was teruggekeerd en tot aan de tweede verwoesting van Jeruzalem in 70 G.T., omvatte de uitdrukking „Israël” weer alle nakomelingen van Jakob die toen leefden. De leden van alle twaalf stammen werden wederom „heel Israël” genoemd. — Ezr 2:70; 6:17; 10:5; Ne 12:47; Han 2:22, 36. Bron: inzicht in de schrift

Precies, het feit dat « Israël » naar Assyrië werd gevoerd en Judah naar Babylon betekent niet dat deze scheiding absoluut was, priesters mochten b.v. alleen Levieten zijn en die waren in Jerusalem.

49 minuten geleden zei sjako:

De 144.000 zijn geen letterlijke Israëlieten. De namen van de twee laatste stammen wijken ook af van het natuurlijke Israël. En je zou je ook nog af kan vragen waarom de Joden nog een zo vooraanstaande positie hadden omdat ze massaal de Messias hadden afgewezen. De 144.000 vormen ook het Nieuwe Jeruzalem. Het is raar dat alleen Joden in de ze stad zouden komen. Bovendien kan je prima aantonen dat ze ook de Bruid van Jezus vormen. De 144.000 moet derhalve dus meer nationaliteiten bevatten dan alleen Joden. Anders is dat slecht nieuws voor de andere Christenen.

Ik begrijp dat jouw geloof dit je leert, ik denk daar heel anders over en ik denk dat je dat wel weet. Ik laat de Schrift mij vertellen wat de 12 stammen van Israël zijn, b.v. Gen. 49:28 waar Jakob — hun letterlijke vader — zegt « Al deze stammen van Israel zijn twaalf; en dit is het, wat hun vader tot hen sprak, als hij hen zegende; hij zegende hen, een iegelijk naar zijn bijzonderen zegen ». Ook geloof ik Gods woord als Hij zegt in Jes. 14:1 « Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen, en Hij zal Israël nog verkiezen, en Hij zal hen in hun land zetten; en de vreemdeling (dus heiden) zal zich tot hen vervoegen, en zij zullen het huis van Jakob aanhangen ». Het huis van Jakob is altijd het letterlijke Israël.

Het feit dat de 144.000, 12000 uit elke stam van Israël zijn en God de moeite neemt dit zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te vertellen in Rev. 7:4 — 8 « ... honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israels » en dan elke stam noemt. Volgens de Schrift zijn er alleen maar letterlijke Israëlieten. Rom. 9:6 praat dan ook niet over een letterlijk en spiritueel of geestelijk Israel maar zegt eenvoudig dat er « goede » en « slechte » Israëlieten zijn, hij zegt daar « ... want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Aristarkos:

Volgens de Schrift zijn er alleen maar letterlijke Israëlieten.

Dat is dus niet waar

Maar het is niet zo dat het woord van God gefaald heeft. Want niet allen die van Israël afstammen, zijn ook echt ‘Israël’.  7 Ook zijn ze niet allemaal kinderen omdat ze Abrahams nageslacht zijn, want: ‘Wat je nageslacht genoemd zal worden, zal via Isaäk zijn.’  8 Dat wil zeggen: de natuurlijke afstammelingen zijn niet echt de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als het nageslacht gerekend.

Met andere woorden het nageslacht van Abraham zou wel lopen via het natuurlijke volk Israël, maar de ‘kinderen van de belofte’ zijn ook de volken die via Christus tot redding komen. Deze kinderen van de belofte is het beloofde volk dat via Abraham zou ontstaan en daar horen dus ook de ‘heidense’ volken bij. Zie ook Galaten 4:28

Broeders, jullie zijn kinderen van de belofte, net als Isaäk.

Het totale Israël inclusief deze heidenen worden het Israël Gods genoemd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dat is dus niet waar

Maar het is niet zo dat het woord van God gefaald heeft. Want niet allen die van Israël afstammen, zijn ook echt ‘Israël’.  7 Ook zijn ze niet allemaal kinderen omdat ze Abrahams nageslacht zijn, want: ‘Wat je nageslacht genoemd zal worden, zal via Isaäk zijn.’  8 Dat wil zeggen: de natuurlijke afstammelingen zijn niet echt de kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als het nageslacht gerekend.

Met andere woorden het nageslacht van Abraham zou wel lopen via het natuurlijke volk Israël, maar de ‘kinderen van de belofte’ zijn ook de volken die via Christus tot redding komen. Deze kinderen van de belofte is het beloofde volk dat via Abraham zou ontstaan en daar horen dus ook de ‘heidense’ volken bij. Zie ook Galaten 4:28

Broeders, jullie zijn kinderen van de belofte, net als Isaäk.

Het totale Israël inclusief deze heidenen worden het Israël Gods genoemd. 

Ik lijk wel een papegaai, dat is dus niet waar. ? De lijn van belofte loopt via Abraham — Izaak — Jakob en zijn 12 zonen, waar jij de heidenen hier vandaan haalt is mij een raadsel.

Aristarkos

1 minuut geleden zei thom:

Als dat in 2 Tim. staat, staat het niet in de Schrift.

? Moet ik dan 2 Tim uit mijn Bijbel scheuren?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Aristarkos:

Dit is natuurlijk niet waar zoals je uit Col. 3:11 kunt lezen « Waarin niet is Griek en Jood , besnijdenis (Jood) en voorhuid (Griek), barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen ». 

Aristarkos

 

14 uur geleden zei Fundamenteel:

Galaten 3:27-28 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.

Bedoel je dit?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Aristarkos:

Ik lijk wel een papegaai, dat is dus niet waar. ? De lijn van belofte loopt via Abraham — Izaak — Jakob en zijn 12 zonen, waar jij de heidenen hier vandaan haalt is mij een raadsel.

Het staat er toch gewoon. Paulus heeft het hier tegen Christenen in oa Galatië. Daar zegt hij dat zei de kinderen van de belofte (aan Abraham) zijn. Galatië ligt in wat we nu Turkije noemen. Het waren dus geen Joden, maar de ‘heidenen’. De heidenen zijn de niet-Joden. Ook zegt dat Paulus dat de Joden niet beter zijn dan deze vreemde natiën. Allemaal kunnen ze tot het Israël Gods behoren. Je afkomst maakt niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Daar zegt hij dat zei de kinderen van de belofte (aan Abraham) zijn.

Zij. Zei is een vervoeging van het werkwoord zeggen.
Maar hoe dan ook. Zo'n belangrijke verandering in de geloofsleer, en dan niet van God of Jezus? Erg bedenkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Zij. Zei is een vervoeging van het werkwoord zeggen.
Maar hoe dan ook. Zo'n belangrijke verandering in de geloofsleer, en dan niet van God of Jezus? Erg bedenkelijk.

Bedankt voor de correctie. Nederlands blijft lastige taal.
Zo bedenkelijk is het niet want al eerder in de Bijbel wordt al gezegd dat er een nieuw verbond zou komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:
54 minuten geleden zei Aristarkos:

Ik lijk wel een papegaai, dat is dus niet waar. ? De lijn van belofte loopt via Abraham — Izaak — Jakob en zijn 12 zonen, waar jij de heidenen hier vandaan haalt is mij een raadsel.

Het staat er toch gewoon. Paulus heeft het hier tegen Christenen in oa Galatië. Daar zegt hij dat zei de kinderen van de belofte (aan Abraham) zijn. Galatië ligt in wat we nu Turkije noemen. Het waren dus geen Joden, maar de ‘heidenen’. De heidenen zijn de niet-Joden. Ook zegt dat Paulus dat de Joden niet beter zijn dan deze vreemde natiën. Allemaal kunnen ze tot het Israël Gods behoren. Je afkomst maakt niet uit.

1 uur geleden zei sjako:

Met andere woorden het nageslacht van Abraham zou wel lopen via het natuurlijke volk Israël, maar de ‘kinderen van de belofte’ zijn ook de volken die via Christus tot redding komen. Deze kinderen van de belofte is het beloofde volk dat via Abraham zou ontstaan en daar horen dus ook de ‘heidense’ volken bij. Zie ook Galaten 4:28

Kinderen van de belofte: via Sara --> Isaak. Kinderen naar het vlees: via Hagar --> Ismaël.

Isaak: vader van Jacob. Jacob = Israël.

Zie ook Galaten 4:

22 Er staat immers geschreven, dat Abraham twee zonen had, een bij de slavin (=Ismaël) en een bij de vrije (=Isaak).
23 Maar die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte.
24 Dit is iets, waarin een diepere zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is Hagar.
25 Het [woord] Hagar betekent de berg Sinai in Arabie. Het staat op een lijn met het tegenwoordige Jeruzalem, want dat is met zijn kinderen in slavernij.
26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij; en dat is onze moeder.

Belofte aan Abraham was vóór de invoering van de besnijdenis. Romeinen 4:

6 Gelijk ook David de mens zalig spreekt, aan wie God gerechtigheid toerekent zonder werken:
7 Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn.
8 Zalig de man, wiens zonde de Here geenszins zal toerekenen.
9 Geldt deze zaligspreking dan de besnedene of ook de onbesnedene? Wij zeggen immers: Het geloof werd Abraham tot gerechtigheid gerekend.
10 Hoe werd het hem dan toegerekend? Was hij toen besneden of onbesneden? Niet besneden, maar onbesneden.
11 En het teken der besnijdenis ontving hij als het zegel der gerechtigheid van dat geloof, dat hij in zijn onbesneden staat bezat. Zo kon hij een vader zijn van alle onbesneden gelovigen, opdat hun de gerechtigheid zou worden toegerekend,
12 En een vader van de besnedenen, voor hen namelijk, die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook treden in het voetspoor van het geloof, dat onze vader Abraham in zijn onbesneden staat bezat.
13 Want niet door de wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Bedankt voor de correctie. Nederlands blijft lastige taal.
Zo bedenkelijk is het niet want al eerder in de Bijbel wordt al gezegd dat er een nieuw verbond zou komen. 

En dus moeten we iedereen die daar op in haakt en zijn eigen visie propageert maar gelijk idealiseren?

Weliswaar staat er in de Bijbel dat er een nieuw verbond zou komen (Jeremia 31: 31 en 32) maar staat óók bij dat dit gesloten wordt met de huizen van Israel en Judea.... niet met de WTG in New York.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei sjako:

Het staat er toch gewoon. Paulus heeft het hier tegen Christenen in oa Galatië. Daar zegt hij dat zei de kinderen van de belofte (aan Abraham) zijn. Galatië ligt in wat we nu Turkije noemen. Het waren dus geen Joden, maar de ‘heidenen’. De heidenen zijn de niet-Joden. Ook zegt dat Paulus dat de Joden niet beter zijn dan deze vreemde natiën. Allemaal kunnen ze tot het Israël Gods behoren. Je afkomst maakt niet uit.

Maar heeft Paulus het tegen heidenen of tegen Joden in diaspora? Indien tegen heidenen, waarom praat hij dan over de wet? B.v. Gal 2:16 of 2:19 « Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou », de heidenen wisten niks van de wet, meestal nog steeds niet of Gal. 3:2 « ... hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs  », zie ook 3:5, 3:10, 3:11 ... 4:4, 4:5, 4:21 « Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet? » en zo heel Galaten door. Daarom schrijft Paulus dingen als « ... eerst den Jood, en ook den Griek » Rom. 1:16. De brieven aan Galatië, Romeinen, Thessalonicensen en Korinthe schreef hij gedurende de Handelingen en wat lezen we in de Handelingen? Hand. 13:14 « En zij (Paulus & Co), van Perge het land doorgaande, kwamen te Antiochie, een stad in Pisidie; en gegaan zijnde in de synagoge op den dag des sabbats, zaten zij neder ». Eerst de Jood, ook den Griek.

Aristarkos

1 uur geleden zei thom:

Ja. Dan vervalt het hele studiemateriaal in wezen van de Schrift met al zijn stammen toch?

Stel dat iemand hier niets mee te maken heeft, en woont inderdaad op Paaseiland, en tot geloof komt.. wat is de bijdrage van de Schrift hierin vraag ik mij af, als deze mens in Christus is.

Daarbij wil ik de tekst van Tim. anders lezen, dan dat de Schrift de 1e 5 boeken van de Bijbel zouden zijn.

Er staat;

15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.

16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.

En dat kan alle Schrift zijn, geïnspireerd door de Geest, dat hervonden wordt door datgene wat uit God is, en Deze laat groeien in ons.

Nu is voor mij deze tekst van Tim. waardevol en voedend.

Begrijp ik hieruit dat voor jou Israël heeft afgedaan?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Israël als land? Dat heeft voor mij nooit enige waarde gehad.

 

Ik ben benieuwd hoe je dan teksten verklaart waar God Abraham — en dus Israël — het gehele land Canaan belooft, een land dat Israël nog nooit heeft bezeten. Sommige denken dat Salomo dat heeft bezeten maar het Hebreeuws weerspreekt dat. De belofte is gedaan in Gen. 15:18 we lezen daar « Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier  (nahar) van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath ». Over Salomo lezen we in 2 Kron. 7:8 « Salomo hield ook ter zelfder tijd het feest zeven dagen, en gans Israel met hem, een zeer grote gemeente, van den ingang af van Hamath, tot de rivier (nachal) van Egypte ».

De nahar van Egypte is de Nijl, the nachar van Egypte is de Sichor Joz. 13:3, nooit heeft Israël het gehele land bezeten tot aan de Nijl en zeker Abraham niet, die zal eerst moeten opstaan. Voor God heeft Israël dus wel degelijk waarde en een toekomst zoals ook blijkt uit Mat. 19:28 « En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels ». Dit gebeurd na de wederkomst, nu is Israel nog steeds Lo-Ammi, niet Mijn volk.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid