Spring naar bijdragen

Wie is Jezus?  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Wie is Jezus?

    • Ik ben een Christen. Ik geloof dat Jezus mijn Verlosser is. De Bijbel leert ons tevens dat Jezus God is.
    • Ik ben een Christen. Ik geloof dat Jezus mijn Verlosser is. De Bijbel leert ons dat Jezus geschapen is.
    • Ik ben gelovig, maar geen Christen. Ik geloof dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft. Ik geloof niet dat Jezus God is.
      0
    • Ik ben gelovig, maar geen Christen. Ik geloof niet dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft.
      0
    • Ik ben een atheïst. Ik geloof wel dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft. Ik geloof niet dat Jezus God is.
      0
    • Ik ben een atheïst. Ik geloof niet dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft.
    • Ik ben een agnost. Ik geloof wel dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft. Ik geloof niet dat Jezus God is.
      0
    • Ik ben een agnost. Ik geloof wel dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft. Ik geloof ook dat Jezus God is.
      0
    • Ik ben een agnost. Ik geloof niet dat de Bijbelse Jezus geleefd heeft.
      0


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei thom:

De ziel leeft voort, en belichaamd vele malen de mens.

Daar is een mooi liedje over geschreven door Jimmy Webb: Highwayman

I was a highwayman
Along the coach roads I did ride
With sword and pistol by my side
Many a young maid lost her baubles to my trade
Many a soldier shed his life blood on my blade
The bastards hung me in the spring of '25
But I am still alive

I was a sailor
I was born upon the tide
And with the sea I did abide
I sailed a schooner 'round the horn to Mexico
I went aloft to furl the mainsail in a blow
And when the yards broke off they said that I got killed
But I am living still

I was a dam builder
Across the river deep and wide
Where steel and water did collide
A place called Boulder on the wild Colorado
I slipped and fell into the wet concrete below
They buried me in that great tomb that knows no sound
But I am still around..
I'll always be around, and around, and around, and around, and around..

I'll fly a starship
Across the Universe divide
And when I reach the other side
I'll find a place to rest my spirit if I can
Perhaps I may become a highwayman again
Or I may simply be a single drop of rain
But I will remain
And I'll be back again
And again, and again, and again, and again...

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik weet van mensen in concentratiekampen die oneindig meer geloof hadden dan jij en ik samen. Iemand als de priester Titus Brandsma onderging vele martelingen in Dachau en stierf daar uiteindelijk doo

Mijn antwoord staat er niet tussen. Wat nu?

De orthodoxe optie: Ik ben een christen. Jezus is mijn Verlosser. De kerk, geleid door de Geest, belijdt dat Jezus Christus God en mens is in één persoon en dat de ene God gekend wordt in drie hyposta

19 uur geleden zei Bastiaan73:

De bijbel bestaat eigenlijk niet; verschillende codices hebben aangetoond dat bepaalde teksten wel in de ene maar niet in de andere codex voorkomen. Bijvoorbeeld het Comma Johanneum, Marcus 16:9-20 en het gedeelte in Johannes over 'de overspelige vrouw'.

 

De Bijbel bestaat wel omdat die door Zijn Geest is samengesteld, alleen ze hebben getracht de Bijbel te veranderen zodat bepaalde leerstellingen 'bewezen' zouden worden. Door de moderne wetenschap en de vondst van veel oudere Codexen als de TR vallen die teksten nu door de mand en daarmee hun leerstellingen. Want blijkbaar moesten er teksten toegevoegd worden om deze te bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

De Bijbel bestaat wel omdat die door Zijn Geest is samengesteld, alleen ze hebben getracht de Bijbel te veranderen zodat bepaalde leerstellingen 'bewezen' zouden worden. Door de moderne wetenschap en de vondst van veel oudere Codexen als de TR vallen die teksten nu door de mand en daarmee hun leerstellingen. Want blijkbaar moesten er teksten toegevoegd worden om deze te bewijzen.

Waarom heeft Zijn Geest dat dan niet kunnen (of willen?) voorkomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Bastiaan73:

De bijbel bestaat eigenlijk niet; verschillende codices hebben aangetoond dat bepaalde teksten wel in de ene maar niet in de andere codex voorkomen. Bijvoorbeeld het Comma Johanneum, Marcus 16:9-20 en het gedeelte in Johannes over 'de overspelige vrouw'.

Nee, "de" Bijbel bestaat eigenlijk niet. Naast de verschillen die je al noemt wordt ook niet overal dezelfde canon gehanteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

20 minuten geleden zei sjako:
22 minuten geleden zei Trajecto:

Nee, "de" Bijbel bestaat eigenlijk niet. Naast de verschillen die je al noemt wordt ook niet overal dezelfde canon gehanteerd.

Maar er zijn wel goede argumenten waarom de ene vertaling te verkiezen is boven de andere. 

Ja, de vertalingen verschillen ook nog weer. De Statenvertaling is destijds gemaakt om een goede protestantse vertaling te hebben.

De NWV vind ik bijvoorbeeld mooi om te kunnen naslaan als er iets aan de orde is waar over "hel" wordt gesproken in andere vertalingen. In de NWV is dat duidelijker weergegeven door niet verschillende zaken met hel weer te geven.

De Naardense vertaling heeft ook soms iets mooi weergegeven.

Kortom, diverse vertalingen raadplegen om iets uit te pluizen vind ik persoonlijk wel een goed idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei WdG:

Maar, wat die hond betreft: tja, je zult het niet geloven, het is me meerdere keren overkomen [ik ben trouwens een enorme hondenliefhebber], dat iemand een hond op me afstuurde, omdat ik bijvoorbeeld per ongeluk op een grondstuk van iemand kwam. Tot grote verbazing van de eigenaar, deed de hond mij niks. Integendeel, ik aaide de hond en speelde even met de hond. De baas riep de hond, maar, de hond reageerde niet. Pas toen ik de hond terugstuurde, gehoorzaamde het beest. Dus, uitgaande van jouw geloof, zou ik dit niet met je eigen hond doen. De kans is groot dat jij je hond kwijt bent!

Jij doet alsof mensen die in God geloven meer macht over dieren hebben dan mensen die dat niet doen. Dat is geen Bijbelse gedachte. God geeft de mens in zijn algemeen macht om over de dieren te regeren. Zo bestaan er bijzonder goede hondenafrichters die werkelijk kunststukjes uit kunnen halen met honden. Deze mensen doen dat dan wellicht niet met de overtuiging dat deze macht ze door God is gegeven, maar dat doet niks af aan het feit dat ze uitstekend macht kunnen uitoefenen over bv honden.

Maar met WDG kun je gerust het oerwoud in, want olifanten in de must zijn geen probleem voor hem. De must van WDG is ze de baas. En hondenbezitters opgelet: als WDG in de buurt is kun je zomaar je hond kwijt zijn omdat ze in hem de superbaas ontdekken. Echt lachwekkend hoe jij meent te zijn en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat jij raar gaat staan kijken als mijn hond jou alsnog in de billen bijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Maar er zijn wel goede argumenten waarom de ene vertaling te verkiezen is boven de andere.

Het is sowieso één grote ketterij ten opzichte van de bedoelingen van Jesjoea, dus welke vertaling je precies neemt is volkomen om het even.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jij doet alsof mensen die in God geloven meer macht over dieren hebben dan mensen die dat niet doen. Dat is geen Bijbelse gedachte. God geeft de mens in zijn algemeen macht om over de dieren te regeren. Zo bestaan er bijzonder goede hondenafrichters die werkelijk kunststukjes uit kunnen halen met honden. Deze mensen doen dat dan wellicht niet met de overtuiging dat deze macht ze door God is gegeven, maar dat doet niks af aan het feit dat ze uitstekend macht kunnen uitoefenen over bv honden.

Maar met WDG kun je gerust het oerwoud in, want olifanten in de must zijn geen probleem voor hem. De must van WDG is ze de baas. En hondenbezitters opgelet: als WDG in de buurt is kun je zomaar je hond kwijt zijn omdat ze in hem de superbaas ontdekken. Echt lachwekkend hoe jij meent te zijn en ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat jij raar gaat staan kijken als mijn hond jou alsnog in de billen bijt.

Want elke natuur, zowel van wilde dieren en vogels als van kruipende dieren en zeedieren, wordt getemd en is getemd door de menselijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas kan ik niet stemmen. 

Op 1-4-2019 om 19:16 zei WdG:

:

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen:  in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven;  in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden;  op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.

Ik besef dat slechts weinigen in dit forum dit Bijbelvers erkennen. Voor mij hoort het gewoon bij de Bijbel. Ik geloof hierin!

Maar wie doet dit nog? Demonen uitdrijven? Het is tot in ons onderwijs aanwezig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De Bijbel bestaat niet volgens de moderatie, dus dat apocriefe boek staat gelijk aan jullie pseudobijbel.

Ga je me nu vertellen dat je niet weet wat ik bedoelde?

De Bijbel bestaat sowieso uit een reeks van boeken; Bijbelboeken. Die worden dan doorgaans wel in één band gepubliceerd. Maar de canon die men gebruikt is niet steeds gelijk. Zo is de protestantse canon niet gelijk aan de katholieke en elders zijn er nog weer andere. En ook zijn er verschillen wat betreft de brontekst die men gebruikt heeft. En er zijn verschillen bijvoorbeeld omdat men tekstgedeelten wel of niet als latere toevoegingen beschouwt en die dan niet of wel (eventueel via een noot) vermeldt.

Nou ja, allemaal redenen om te besluiten dat als men spreekt van "de" Bijbel, dat wat te veel identiek-zijn van verschillende exemplaren van Bijbelgeschriftenreeksen veronderstelt. Twee exemplaren van een bepaalde uitgave verzorgd door een uitgever, en van dezelfde druk, zijn natuurlijk wel hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Trajecto:

Ga je me nu vertellen dat je niet weet wat ik bedoelde?

De Bijbel bestaat sowieso uit een reeks van boeken; Bijbelboeken. Die worden dan doorgaans wel in één band gepubliceerd. Maar de canon die men gebruikt is niet steeds gelijk. Zo is de protestantse canon niet gelijk aan de katholieke en elders zijn er nog weer andere. En ook zijn er verschillen wat betreft de brontekst die men gebruikt heeft. En er zijn verschillen bijvoorbeeld omdat men tekstgedeelten wel of niet als latere toevoegingen beschouwt en die dan niet of wel (eventueel via een noot) vermeldt.

Nou ja, allemaal redenen om te besluiten dat als men spreekt van "de" Bijbel, dat wat te veel identiek-zijn van verschillende exemplaren van Bijbelgeschriftenreeksen veronderstelt. Twee exemplaren van een bepaalde uitgave verzorgd door een uitgever, en van dezelfde druk, zijn natuurlijk wel hetzelfde.

Of de Bijbel bestaat niet, of alle bijbels zijn waarheid. Dat is wat je volgens mij bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Dat vind jij omdat je toevallig een apocrief boek interessant vind.

Bijna heel het Neuwe Testament is apocrief als je op zoek bent naar de ware Yeshua. Het is een ander geloof, een syncretisch geloof of beter gezegd, een andere ideologie.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Of de Bijbel bestaat niet, of alle bijbels zijn waarheid. Dat is wat je volgens mij bedoeld.

Of je moet de Bijbel lezen met kennis. Behoorlijk wat teksten die in SV staan zijn gewoon later toegevoegd. En nu kan jij wel vinden dat niet zo is, maar dan ga je tegen duizenden wetenschappers in die het echt wel beter weten dan jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

Of je moet de Bijbel lezen met kennis. Behoorlijk wat teksten die in SV staan zijn gewoon later toegevoegd. En nu kan jij wel vinden dat niet zo is, maar dan ga je tegen duizenden wetenschappers in die het echt wel beter weten dan jij.

Welke bijbel? De Bijbel bestaat immers niet volgens jullie, dus ik snap er niets van waar jij je zo druk om maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Je kan beter niet uitgaan van één vertaling of zelfs codex om de waarheid te achterhalen.

Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij bestaat er maar 1 Bijbel die de waarheid zegt. Verschillende codices spreken elkaar op cruciale punten compleet tegen namelijk.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-4-2019 om 09:22 zei WdG:

Ook dit is speculeren natuurlijk.

O nee, dat is zéker geen speculatie. Want zodra je zulke mensen tegenkomt, of alleen al over ze leest of hoort, dan merk je meteen de diepte en rijkwijdte van hun geloof. Dan is dat geen speculeren meer, maar iets dat in je eigen hart resoneert, dat je eigen geest net zo kan verheffen en dat andere gelovigen ook merken. In zo iemand herken je zowel de lijdende als de overwinnende Christus, in alle zachtmoedigheid en vrolijkheid.

Op 2-4-2019 om 09:22 zei WdG:

Echter, het ontbreken van geloof [of ongeloof!] veroorzaakt vaak ook onnodige ellende, zelfs en ook bij diep-gelovige mensen, zoals bij de volgelingen van Jezus Christus! Wat is het verschil tussen het ontbreken van geloof en ongeloof?

Klopt, en die onnodige ellende houdt in dat je je lijden en vreugde niet aan Christus weet op te dragen, maar integendeel verbitterd raakt door je lijden of hoogmoedig door je vreugde. Welvaart is een bron van ellende als zij je van Christus houdt. Lijden is een bron van voorspoed als zij je aan Christus bindt.
Een diep geloof betekent dat zowel het kwade als het goede, zowel het lijden als de vreugde je sterker en gelukkiger maakt, omdat je met Christus bent. Dat je voor alles wat je overkomt dankbaar bent en er rotsvast op vertrouwt dat alles wat God toestaat uiteindelijk tot welzijn is van je ziel.
Het betekent dat niets je meer kan scheiden van Christus, niets je meer verbitterd, hoogmoedig of onverschillig kan maken, omdat je iets meedraagt dat zelfs de duivel je nooit kan afpakken als je trouw blijft.
Rijkdom, voorspoed, gezondheid, vrienden, maar ook ziekte, honger, oorlog en kou, dat gaat allemaal verloren, dat is allemaal slechts tijdelijk, bestemd om je te laten groeien in het geloof, in de liefde tot God en je naasten. Alleen Christus blijft en alleen de verdiensten, de hemelse schatten die je met Hem verwerft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid