Spring naar bijdragen

Waarde of gevaar van het geloof


Is het geloof waardevol of gevaarlijk?  

15 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is je visie op het christelijk geloof?

    • Ik ben een christen en vind het geloof erg belangrijk. De Bijbel is het Woord van God.
      6
    • Ik ben een christen, al keur ik de Bijbel op bepaalde plekken af.
      0
    • Ik ben een christen, al ben ik het alleen maar wat betreft normen en waarden. De Bijbel is daar prachtig voor, maar moet je niet letterlijk nemen.
      0
    • Ik ben niet gelovig, maar heb daar niet bewust voor gekozen. Ik zie mezelf als onwetend, en wil geen conclusies trekken rond geloof.
      0
    • Ik ben atheïstisch, maar ik vind het mooi dat mensen levenskracht vinden in hun geloof. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij gelovig wilt zijn.
      0
    • Ik ben atheïstisch en ik vind geloof in het algemeen gevaarlijk. Het houd ons weg van de waarheid, en zou best verboden worden.
      2
    • Ik heb een andere visie.
      7


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Appie B:

Je God erbij betrekken in het maken van theorieën en tot de conclusie komen dat er geen goede reden is om te geloven. In die zin heb je gelijk. En als je wel goede redenen hebt, dan hoor ik die graag.

En als je God erbij wil trekken als verklaring voor iets, dan zul je eerst moeten aantonen dat hij bestaat, voordat hij onderdeel wordt van een 'theorie'.

Je kan God niet echt bewijzen, en dus ook nooit een afgewerkte verklaring van iets waarin God genoemd wordt, bekomen die volledig bewezen is. Dat zegt echter nog niet dat de denkwijze irrationeel is, en zo is het dus niet irrationeel om te speculeren over iets en daar God in te betrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 618
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Een pedofiel is heel iets anders dan een homofiel. Homoseksualiteit is seks tussen mensen met wederzijds goedvinden, dat geldt niet voor pedofielen. Ik vind het een schandalig vergelijk.

Laatst ervaarde ik een kruistocht. M'n gulp bleek open te staan.

Oké, dat clichébeeld bestaat, en het zal vast ook wel voorkomen. De opdringerigheid wordt echter wel over het algemeen vaak flink overdreven. Het is in ieder geval niet gebaseerd op de Bijbel, en dus

9 minuten geleden zei Sjofar:
2 uur geleden zei Appie B:

Je God erbij betrekken in het maken van theorieën en tot de conclusie komen dat er geen goede reden is om te geloven. In die zin heb je gelijk. En als je wel goede redenen hebt, dan hoor ik die graag.

En als je God erbij wil trekken als verklaring voor iets, dan zul je eerst moeten aantonen dat hij bestaat, voordat hij onderdeel wordt van een 'theorie'.

Je kan God niet echt bewijzen, en dus ook nooit een afgewerkte verklaring van iets waarin God genoemd wordt, bekomen die volledig bewezen is. Dat zegt echter nog niet dat de denkwijze irrationeel is, en zo is het dus niet irrationeel om te speculeren over iets en daar God in te betrekken.

Het bestaan van personen, valt op geen enkele wetenschappelijke manier te bewijzen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Sjofar:
2 uur geleden zei Appie B:

Je God erbij betrekken in het maken van theorieën en tot de conclusie komen dat er geen goede reden is om te geloven. In die zin heb je gelijk. En als je wel goede redenen hebt, dan hoor ik die graag.

En als je God erbij wil trekken als verklaring voor iets, dan zul je eerst moeten aantonen dat hij bestaat, voordat hij onderdeel wordt van een 'theorie'.

Je kan God niet echt bewijzen, en dus ook nooit een afgewerkte verklaring van iets waarin God genoemd wordt, bekomen die volledig bewezen is. Dat zegt echter nog niet dat de denkwijze irrationeel is, en zo is het dus niet irrationeel om te speculeren over iets en daar God in te betrekken.

Je kunt prima speculeren en daarvoor de rede gebruiken. Maar om iets daadwerkelijk te geloven, moet je een goede reden hebben om het rationeel te laten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:

Je kunt prima speculeren en daarvoor de rede gebruiken. Maar om iets daadwerkelijk te geloven, moet je een goede reden hebben om het rationeel te laten zijn.

Bedoel je dat je een goede reden moet hebben om iets zelf te geloven, of om de ander iets te laten geloven? Wat betreft dingen die nooit bewezen kunnen worden, denk ik dat je een goede reden hebt om dan af te gaan op de rationele denkwijze (al kan iemand ook om een andere reden tot geloof komen), i.p.v. te wachten op bewijs dat nooit gaat komen. Dat geldt zowel voor jezelf als voor anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Sjofar:

Bedoel je dat je een goede reden moet hebben om iets zelf te geloven

Uiteraard. Waarom zou je iets geloven waarvoor je geen goede reden hebt?

7 minuten geleden zei Sjofar:

of om de ander iets te laten geloven?

Uiteraard ook. Tenminste als je die ander wilt overtuigen. In mijn geval ben ik benieuwd naar jouw reden en vraag ik me af of die voldoende is voor mij.

8 minuten geleden zei Sjofar:

Wat betreft dingen die nooit bewezen kunnen worden, denk ik dat je een goede reden hebt om dan af te gaan op de rationele denkwijze (al kan iemand ook om een andere reden tot geloof komen), i.p.v. te wachten op bewijs dat nooit gaat komen. Dat geldt zowel voor jezelf als voor anderen.

Als er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor je een goede reden hebt, dan is het rationele om niet te geloven. Totdat … je een goede reden (bewijs, het is aangetoond door een redelijke, logische conclusie) hebt. 

Als het bewijs er nooit gaat komen, ofwel; als het nooit zal worden aangetoond, ofwel; je kunt logisch redenerend niet tot die conclusie komen, dan is het niet rationeel om toch te geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Appie B:
14 minuten geleden zei Sjofar:

Bedoel je dat je een goede reden moet hebben om iets zelf te geloven

Uiteraard. Waarom zou je iets geloven waarvoor je geen goede reden hebt?

14 minuten geleden zei Sjofar:

of om de ander iets te laten geloven?

Uiteraard ook. Tenminste als je die ander wilt overtuigen. In mijn geval ben ik benieuwd naar jouw reden en vraag ik me af of die voldoende is voor mij.

14 minuten geleden zei Sjofar:

Wat betreft dingen die nooit bewezen kunnen worden, denk ik dat je een goede reden hebt om dan af te gaan op de rationele denkwijze (al kan iemand ook om een andere reden tot geloof komen), i.p.v. te wachten op bewijs dat nooit gaat komen. Dat geldt zowel voor jezelf als voor anderen.

Als er geen bewijs of iets dergelijks is waardoor je een goede reden hebt, dan is het rationele om niet te geloven. Totdat … je een goede reden (bewijs, het is aangetoond door een redelijke, logische conclusie) hebt. 

Als het bewijs er nooit gaat komen, ofwel; als het nooit zal worden aangetoond, ofwel; je kunt logisch redenerend niet tot die conclusie komen, dan is het niet rationeel om toch te geloven.

Als het zeker is dat het bestaan van God nooit bewezen kan worden, betekent het niet dat het irrationeel is om in God te geloven, als je daar wel andere goede redenen voor hebt. Ook voor mensen die normaal liever bewijs zien, kan een rationele denkwijze al overtuigend zijn. En natuurlijk kan je ook afgaan op andere bewijzen, die dan niet God bewijzen, maar wel Bijbelse gebeurtenissen (hier dieper op ingaan zou een topic op zich verdienen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-4-2019 om 13:03 zei Sjofar:

Als het zeker is dat het bestaan van God nooit bewezen kan worden, betekent het niet dat het irrationeel is om in God te geloven, als je daar wel andere goede redenen voor hebt.

Ok, maar dan zullen die andere redenen rationeel en redelijk moeten zijn. Dus ik ben benieuwd.

Op 12-4-2019 om 13:03 zei Sjofar:

Ook voor mensen die normaal liever bewijs zien, kan een rationele denkwijze al overtuigend zijn. 

De rationele denkwijze pas je toe op de beschikbare kennis. Welke kennis (of bewijs) hebben we t.o.v. het bestaan van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Appie B:

De rationele denkwijze pas je toe op de beschikbare kennis. Welke kennis (of bewijs) hebben we t.o.v. het bestaan van God?

Iedere kubieke nano mm in dit universum blinkt van mathematische onmogelijkheden. Als dit uit het niets door randomiteit kon ontstaan en je dat rationeel wil noemen, be my guest.

Alleen bewustzijn kan ander bewustzijn creëren. Dat is de wetenschap sedert we observeren en proefsgewijs herhalen. Zelfs AI die zich bewust zou worden is dan geschapen door de mens.

Edit : @Appie B wat is er dan rationeel aan “niets” geloven en het denken beter te weten terwijl de grootste geesten ter aarde bekennen daaromtrent niets zeker te weten?

bewerkt door Fundamenteel
Kubieke natuurlijk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Edit : @Appie B wat is er dan rationeel aan “niets” geloven en het denken beter te weten terwijl de grootste geesten ter aarde bekennen daaromtrent niets zeker te weten?

Wat een rare opmerkelijke vraag als je mijn posts een beetje gelezen hebt. Het gaat uit van de verkeerde aanname dat ik in “niets” geloof. Tevens gaat het ervan uit dat ik het denk beter te weten dan de grootste geesten (wie dat dan ook moge zijn?).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Appie B:

Wat een rare opmerkelijke vraag als je mijn posts een beetje gelezen hebt. Het gaat uit van de verkeerde aanname dat ik in “niets” geloof. Tevens gaat het ervan uit dat ik het denk beter te weten dan de grootste geesten (wie dat dan ook moge zijn?).

Ik heb uw vraag beantwoord. Al was ze niet naar mij toe gericht. 

Wat is uw antwoord? Jij gelooft niet in ID en vroeg je af wat er rationeel is om in God te geloven. Ik draaide de vraag maar eens om. 

De wetenschap is dat bewustzijn enkel ander bewustzijn kan scheppen. Leven schept leven, that is the only way en de wetenschappelijke consensus. Is het dan niet eerder irrationeel te geloven dat het leven zichzelf kan assembleren zonder dat daar een sturende kracht achter huist? Laat me naar die kracht als God refereren en beargumenteer nu wat daar irrationeel aan is. Denken dat enkelcelligen naar complexe cellen kunnen evolueren is dan waarop gebouwd? Welke rationaliteit huist er in te claimen dat wij daaruit ontstaan zijn en niet uit een Schepper? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Appie B:

Wat een rare opmerkelijke vraag als je mijn posts een beetje gelezen hebt. Het gaat uit van de verkeerde aanname dat ik in “niets” geloof. Tevens gaat het ervan uit dat ik het denk beter te weten dan de grootste geesten (wie dat dan ook moge zijn?).

Men zegt dat de geest zich identificeert met het object mens dat hierdoor begint te denken dat het bestaat, om vervolgens naar zichzelf te zoeken via Jezus. In niets geloven wordt op die manier wel heel moeilijk gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Men zegt dat de geest zich identificeert met het object mens dat hierdoor begint te denken dat het bestaat, om vervolgens naar zichzelf te zoeken via Jezus. In niets geloven wordt op die manier wel heel moeilijk gemaakt.

Je moet jezelf niet zoeken maar loochenen om tot Christus te komen. Duh. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Appie B:
Op 12-4-2019 om 13:03 zei Sjofar:

Als het zeker is dat het bestaan van God nooit bewezen kan worden, betekent het niet dat het irrationeel is om in God te geloven, als je daar wel andere goede redenen voor hebt.

Ok, maar dan zullen die andere redenen rationeel en redelijk moeten zijn. Dus ik ben benieuwd.

Oké, zolang je weet dat een rationele denkwijze niet overtuigend hoeft te zijn voor een ander.

2 uur geleden zei Appie B:
Op 12-4-2019 om 13:03 zei Sjofar:

Ook voor mensen die normaal liever bewijs zien, kan een rationele denkwijze al overtuigend zijn. 

De rationele denkwijze pas je toe op de beschikbare kennis. Welke kennis (of bewijs) hebben we t.o.v. het bestaan van God?

Er zijn bronnen en mensen ervaren God (of andere bovennatuurlijke dingen). Het is rationeel om dat ook serieus te nemen. Het is bovendien logisch dat het bestaan van God niet echt bewezen kan worden, omdat je anders met een beperkte God te maken zou hebben, die niet boven alles staat (en dan kan God niet alles geschapen hebben). Daar van overtuigd te zijn, is zeker rationeel, aangezien de daarvoor nodige elementen aanwezig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

De mens is een product van de ziel. De ziel is een product van de val. De geest is hierin latent geworden.

Mensen zeggen dat al eeuwen, wat gaat er dan telkens mis?

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je moet jezelf niet zoeken maar loochenen om tot Christus te komen. Duh.

Wie zoek je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat is meer een wat vraag. Misschien heb ik gevonden en stond het mij niet aan?  Nu ben ik wellicht voor eeuwig verdoemd lol

Misschien is dat nu net het goede nieuws, velen laten zich als makke schapen inpalmen onder het mom van religie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid