Spring naar bijdragen

God, de eeuwige wiskundige muzikant


Aanbevolen berichten

God, de eeuwige wiskundige muzikant

Zo ervoer ik het Goddelijke tijdens een psychose:

Stel dat God zou bestaan, dan zou het universum Zijn kenmerk zijn. God moet een, naar menselijke maatstaven, wiskundige en ingenieur zijn die eeuwig onverstaag verder doet bij het maken van perfect symmetrisch harmonische muziek in het universum. Mocht God bestaan, zo zou Hij zijn werk zelf zo kunnen ervaren. Ik had zo eens een psychose waarin eeuwig muziek voorkwam en waar op harmonische muziek wiskundige zinnen ritmisch bleven verschijnen, zin, na zin. Het werd ondragelijk.

Eeuwige muziek van voor mensen een teveel aan wiskunde en fysica die met elkaar in verweving blijven gaan. Oneindig bombastisch wiskunde/fysica/chemie producerend die in interactie met al het voorgaande dat gemaakt was, perfect wiskundig klopte. Het werd mij een ondraaglijke dans van de constructie der dingen in het universum in mijn psychotische ervaring. Vooral het oneindig blijven doorgaan was ondragelijk. Dat is Gods goddelijke kant, zeg maar.

Muziek die maar blijft doorgaan bij de aanmaak van het heelal. Die wiskundig perfect harmonisch is en de mooiste akkoorden speelt. Een onmenselijk met elkaar in perfecte harmonie zijnd orkest. Dat is onmenselijk. Dat is Goddelijk. Zo ervoer ik dat.

Wie God hierin op een dag denkt te kunnen evenaren door het universum als interagerend geheel te kunnen bevatten, moet de menselijke emotie volledig opzijzetten, en wordt daarmee een Goddelijke mathematicus of natuurkundige.

Dat kunnen wij mensen onmogelijk aan. 

Neen, God (gesteld voor even dat Hij/Zij zou bestaan) heeft immers een onmenselijke (Goddelijke) kant. Als eeuwige ingenieur, die ingewikkelde mathematisch perfecte natuurkunde door elkaar heen weeft en ze perfect gezamenlijk doet kloppen. 

Tegen alle menselijke emotie in.

Dit is waar wij verbluft over zouden moeten zijn. Verwonderd en met enige afstand, onze plaats zouden moeten kunnen beseffen in dit universum. Dat besefte ik tijdens mijn psychose. Dat wij ver van Gods Goddelijke kant (als ingenieur) staan en hem dus ook niet moeten proberen te evenaren.

Niet zozeer de wetenschap die de dingen beschrijft doet ons inzien dat het Bouwwerk intelligent is. Maar dat alles wat gemaakt is, klopt met al het voorgaande en er mee in harmonie is, maakt het een superintelligent Meesterwerk.

Ik wilde dit even meedelen op dit forum.

bewerkt door MaartenV
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei MaartenV:

Maar dat alles wat gemaakt is, klopt met al het voorgaande en er mee in harmonie is, maakt het een superintelligent Meesterwerk.

Zeker bestaat God en Hij is inderdaad geniaal! Zo geniaal, dat kan ons brein nooit bevatten. Het is mooi dat je het thema muziek aankaart. Ik kan de Heilige Geest ervaren in mijn lichaam en Hij reageert vaak als ik klassieke muziek luister.   

Je hebt het over wiskunde, dat is inderdaad 1 aspect van Zijn schepping, maar er zijn nog zo veel meer aspecten. Denk bijvoorbeeld eens aan al die lichamelijke processen, iedere cel die in beweging is.. al die gedachten, al die keuzes en al die gedragen van elke mens. Hoe het ene het ander beïnvloedt. Dat kunnen wij eenvoudige wormpjes nooit bevatten..

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-4-2019 om 09:24 zei MaartenV:

Zo ervoer ik het Goddelijke tijdens een psychose

Een psychose is een psychiatrisch toestandsbeeld waarbij de patiënt gedurende een zekere periode het contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose

Wat je ook hebt ervaren, het was dus niet echt.
Nog vragen ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Wat is echt als alles veranderlijk is.

Weer een woordenspelletje. Leuk spreekwoord, maar niet alles is veranderlijk. Een psychose is een psychiatrisch toestandsbeeld waarbij de patiënt gedurende een zekere periode het contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is. En dat blijft zo.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een psychose is een psychiatrisch toestandsbeeld waarbij de patiënt gedurende een zekere periode het contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is. En dat blijft zo.

Leuk dat je dit als onveranderlijk beschouwt; gedurende een zekere periode.

Daarvoor en daarna is het dus anders.. ?

Een psychose is altijd psychiatrisch toestandsbeeld waarbij de patiënt gedurende een zekere periode het contact met de werkelijkheid geheel of gedeeltelijk kwijt is.
Wanneer is 'daarvoor' en 'daarna', ofwel: wanneer was en wanneer wordt die definitie van psychose anders ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wanneer is 'daarvoor' en 'daarna', ofwel: wanneer was en wanneer wordt die definitie van psychose anders ?

Als die zekere periode weer veranderd is.

Zelden iemand zo slap zien lullen en om de brij heen draaien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Dat beloof ik:
28 minuten geleden zei thom:
31 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wanneer is 'daarvoor' en 'daarna', ofwel: wanneer was en wanneer wordt die definitie van psychose anders ?

Als die zekere periode weer veranderd is.

Zelden iemand zo slap zien lullen en om de brij heen draaien.

Thom gaat uit van absoluuts, dat beloof ik gelooft er niet in, terwijl hij juist nu een psychose wegzet als absoluut.

Thom geeft enkel aan dat, dat beloof ik.. ingaat tegen zijn eigen geloof.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoe kun je dat verenigen met de E,T ?

Dat is helemaal niet aan de orde. De E.T gaat over de ontwikkeling van leven en de verscheidenheid aan diersoorten en heeft hier niets mee te maken.
Jij hangt in het kader van jouw geloof allerlei zaken aan de E.T op die daar niets mee te maken hebben. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Hoe kun je dat verenigen met de E,T ?

Dat is helemaal niet aan de orde. De E.T gaat over de ontwikkeling van leven en het ontstaan van diersoorten en heeft hier niets mee te maken.
Jij hangt in het kader van jouw geloof allerlei zaken aan de E.T op die daar niets mee te maken hebben

Als jij je hele hebben en houwen baseert op evolutie, en anderen dat leert als waarheid, kun je omogelijk stellen dat er andere absolute waarheden buiten die theorie zijn.

Dat is een contradictie in zichzelf

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is helemaal niet aan de orde. De E.T gaat over de ontwikkeling van leven en het ontstaan van diersoorten en heeft hier niets mee te maken.
Jij hangt in het kader van jouw geloof allerlei zaken aan de E.T op die daar niets mee te maken hebben

Als jij je hele hebben en houwen baseert op evolutie, en anderen dat leert als waarheid, kun je omogelijk stellen dat er andere absolute waarheden buiten die theorie zijn.

Dat is een contradictie in zichzelf

Zoals ik dus al schreef. De E.T gaat over de ontwikkeling van leven en de verscheidenheid aan diersoorten. Daar gaat het over. Meer behelst het niet. Het gaat niet over andere zaken, zoals in dit geval, de definitie van een psychose. Daar heeft het dus niets mee te maken. 

Ik baseer dus niet mijn hele hebben en houwen daar op, zoals gelovigen wél hun hele hebben en houden op hun geloof baseren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Ik baseer dus niet mijn hele hebben en houwen daar op, zoals gelovigen wél hun hele hebben en houden op hun geloof baseren. 

Dus jij hebt geen houvast, hoe kun je anderen dan vertellen waar aan vast te grijpen, terwijl jijzelf nog zoekende bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

De E.T gaat over de ontwikkeling van leven en de verscheidenheid aan diersoorten. Daar gaat het over. Meer behelst het niet. Het gaat niet over andere zaken, zoals in dit geval, de definitie van een psychose.

Maar de ET zou wel moeten verklaren hoe een psychose er kan zijn. De ET zegt namelijk hoe het leven is steeds verder is ontwikkeld, en bij die ontwikkeling hoort natuurlijk ook de ontwikkeling van het menselijk brein. En dan moet de ET dus ook verklaren hoe dat brein psychoses heeft kunnen veroorzaken vanaf een bepaald moment tijdens de evolutie. Of denk je dat het brein ook op een andere manier dan door wat de ET zegt gevormd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Sjofar:

Maar de ET zou wel moeten verklaren hoe een psychose er kan zijn. De ET zegt namelijk hoe het leven is steeds verder is ontwikkeld, en bij die ontwikkeling hoort natuurlijk ook de ontwikkeling van het menselijk brein. En dan moet de ET dus ook verklaren hoe dat brein psychoses heeft kunnen veroorzaken vanaf een bepaald moment tijdens de evolutie. Of denk je dat het brein ook op een andere manier dan door wat de ET zegt gevormd is?

Het brein is niet de oorzaak van psychoses, dat is een verkeerde aanname van je. Psychoses horen bij een psychiatrische ziekte, die kan op allerlei manieren ontstaan. Dat gaat door invloeden van buitenaf op het brein, niet door het brein zelf.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sjofar:

Maar de ET zou wel moeten verklaren hoe een psychose er kan zijn. De ET zegt namelijk hoe het leven is steeds verder is ontwikkeld, en bij die ontwikkeling hoort natuurlijk ook de ontwikkeling van het menselijk brein. En dan moet de ET dus ook verklaren hoe dat brein psychoses heeft kunnen veroorzaken vanaf een bepaald moment tijdens de evolutie. Of denk je dat het brein ook op een andere manier dan door wat de ET zegt gevormd is?

Dat is het vak van psychologie :) Zijn alle geestelijke ontwikkelingen genetisch gebonden? Evolutie is genetische verandering. 

14 uur geleden zei nikie90:

Ik vraag me dan af of dat de creatie wiskundig gemaakt is maar dat is juist onze waarneming en studie van de creatie, Hij zei laat er licht zijn en het was zo 

Zonder twijfel God is een meesterlijk wiskundige. Of dacht je dat het hier om randomiteit zou gaan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid