Spring naar bijdragen

Oorsprong van moraliteit


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 345
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Biologisch altruïsme is een voorbeeld van moreel gedrag wat aan de basis ligt van de voorbeelden die je geeft. Onder biologisch altruïsme wordt gedrag verstaan waarbij een individu de fitness van een

Puur menselijk bekeken kan de dood ook een verlossing zijn. 'Overlijden' is niet voor niets een synoniem voor dood gaan. Als iemand sterft gaat hij of zij 'over het lijden' heen. Tenzij de hel ec

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk, mooie ronde appelrode billen. Zullen we daar es even lekker op los gaan. Niet gaan huilen, want voor elke traan gelaten is een extra tik te verwachten.

Allez seg, fietsen we toch nog op hetzelfde niveau... en wat zei u eerder in het andere topic? Echter moest ik mij verlagen tot u. Al deed ik dat zonder schelden. Dus dat maakt me automatisch groter. U R so easy ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-4-2019 om 12:45 zei Bastiaan73:

Hoe lezen jullie de volgende tekst van Bram Moerland als mogelijke/alternatieve oorsprong van moraliteit, buiten de bekende bijbel om?

"Door de gnosis is de individuele mens voor zichzelf de hoogste morele autoriteit. De gnosticus is zijn eigen wetgever, maar ook zijn eigen hoogste rechter. Morele gedragsregels voor de samenleving worden door vrije mensen onderling afgesproken, niet door een externe autoriteit opgelegd, vonden de gnostici. Nooit kunnen die maatschappelijke conventies boven de innerlijke autoriteit van de individuele mens geplaatst worden. Er is in de gnostiek dan ook geen centraal kerkelijk leergezag, zoals de kerk van Rome dat is voor de rooms-katholieken. De afwijzing van een centraal leergezag leverde de gnostiek het verwijt op dat het zou leiden tot sociale chaos en anarchie.
Het standaard verwijt tegen de gnostiek is dat het egoïstisch en narcistisch zou zijn. Maar misschien wel de belangrijkste boodschap van de gnostiek is dat alleen een vrij mens in staat is tot waarachtige liefde. En die boodschap is nog steeds actueel. Lees het citaat uit het boek Return to Love van Marianne Williamsen (ten onrechte toegeschreven aan Nelson Mandela, maar wel daardoor wijdverbreid geraakt)."

Bron: https://www.gnostiek.nl/gnostiek/gnostiekP.html#Gnosis

Hoe ik die tekst lees? Als een manifestatie van menselijke en totaal misplaatste hoogmoedigheid. Als opstand tegen de Schepper. Duidelijk genoeg?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Allez seg, fietsen we toch nog op hetzelfde niveau... en wat zei u eerder in het andere topic? Echter moest ik mij verlagen tot u. Al deed ik dat zonder schelden. Dus dat maakt me automatisch groter. U R so easy ?

Grootheidswaanzin komt voor de val.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Dus je hebt niets berouw ? (Niet tegenover mij, maar wat je zei dat mijn beeld over u veranderde)

Ik heb helemaal niets gezegd over e.o.a. veranderend beeld van wie dan ook. Het boeit mij niet hoe u over mij denkt. Noch kan het mij ene jota schelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb helemaal niets gezegd over e.o.a. veranderend beeld van wie dan ook. Het boeit mij niet hoe u over mij denkt. Noch kan het mij ene jota schelen.

Wat ik denk staat niet ter orde. De vraag is of u spijt heeft over uw uitspraken rond de Notre Dam? Uw argument (kosten) was vrij hypocriet want nu kost ze nog meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Wat ik denk staat niet ter orde. De vraag is of u spijt heeft over uw uitspraken rond de Notre Dam? Uw argument (kosten) was vrij hypocriet want nu kost ze nog meer. 

Geen enkele wroeging mijnerzijds! Opdat de notre dame moge wankelen totdat ze erbij neervalt van ouderdom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Eerlijk. Maar daar verloor je wel mijn begrip in onze verschillen. Als u dat niet kan schelen en je tot schelden overgaat als het mij wel kan schelen, zegt meer over u dan mij.

Grote piepert dat u er bent. Schelden is een subjectieve aangelegenheid en daar kan elk een zich wel achter verschuilen. Uw begrip zal mij worst zijn en helemaal niets kunnen schelen. U houdt uw begrip maar mooi voor u zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Grote piepert dat u er bent. Schelden is een subjectieve aangelegenheid en daar kan elk een zich wel achter verschuilen. Uw begrip zal mij worst zijn en helemaal niets kunnen schelen. U houdt uw begrip maar mooi voor u zelf.

Schelden is 1. Schelden om vragen of argumentatie te ontlopen is 2. Wanneer men mij uitscheldt en daarbij sterk van argumentatie is kan ik dat wel verdragen. Anders is echt wel ver onder mijn niveau. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Schelden is 1. Schelden om vragen of argumentatie te ontlopen is 2. Wanneer men mij uitscheldt en daarbij sterk van argumentatie is kan ik dat wel verdragen. Anders is echt wel ver onder mijn niveau. 

Jij lichtgeraakt manneke. Je lijkt wel op manneke pis die alle moeite moet doen om de straal te richten. U en uw niveau kunnen mij de rug op!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2019 om 17:27 zei Nicky O:

De slang was sluw,  maar had pas invloed toen Eva besloot om te luisteren naar de slang. Vanaf dát moment ontving ze de kennis van goed en kwaad en zo ontstond de moraliteit en de mens stelde zichzelf 'gelijk aan God'. 

Precies!

 

Doordat de mens kennis kreeg van goed en kwaad, ging hij zichzelf gelijk stellen aan God. 

In de tekst staat toch dat de Eeuwige zelf zegt: de mens is aan ons gelijk geworden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid