Spring naar bijdragen

Tweedeling, on the edge


Aanbevolen berichten

Voor wie de stap reeds gezet heeft en de tweedeling misschien als pijnlijk ervaart. 

Citaat

Er ontstaat steeds meer een tweedeling tussen diegenen die blijven vasthouden aan de oude afgescheiden ik-persoonlijkheid, die nog veel persoonlijk- en zielengroepen-karma moet zuiveren, en diegenen die de nieuwe tijdgeest al binnengaan en daarmee een wereld van Vrede, Harmonie en respect voor al het leven, een wereld van interne en externe eenheid neerzetten. Ieder zal hiervoor wel eerst het bewustzijn moeten ontwikkelen. Ook innerlijk kan de verdeling en tweestrijd zich afspelen tussen het aardse en persoonlijke leven en dat van de Eenheid en Overgave (aan de Goddelijke essentie) (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Voor wie de stap reeds gezet heeft en de tweedeling misschien als pijnlijk ervaart. 

 

Waarom gebruik je allemaal van die vage termen? Je kunt het bijvoorbeeld ook consistent in bijbels taalgebruik weergeven:

"Er ontstaat steeds weer een tweedeling tussen diegenen die blijven vasthouden aan de oude mens, die nog moeten leren die af te leggen en hun hart te reinigen, en diegenen die Gods nieuwe wereld al binnengaan en daarmee deel hebben aan een wereld van vrede, gerechtigheid en respect voor al het leven, een wereld waarin alle dingen één zijn. Dit is wel een groeiproces voor eenieder. Ook innerlijk kan de verdeling en tweestrijd zich afspelen tussen het aardse en ik-gerichte leven en het leven van vertrouwen en overgave aan God in Christus door de Geest."

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Voor wie de stap reeds gezet heeft en de tweedeling misschien als pijnlijk ervaart. 

Citaat

Er ontstaat steeds meer een tweedeling tussen diegenen die blijven vasthouden aan de oude afgescheiden ik-persoonlijkheid, die nog veel persoonlijk- en zielengroepen-karma moet zuiveren, en diegenen die de nieuwe tijdgeest al binnengaan en daarmee een wereld van Vrede, Harmonie en respect voor al het leven, een wereld van interne en externe eenheid neerzetten. Ieder zal hiervoor wel eerst het bewustzijn moeten ontwikkelen. Ook innerlijk kan de verdeling en tweestrijd zich afspelen tussen het aardse en persoonlijke leven en dat van de Eenheid en Overgave (aan de Goddelijke essentie) (bron)

 

Of je hebt niet goed gelezen wat er staat, of je hebt daar maling aan.

Er staat onder: 

Citaat

Deze tekst mag gebruikt worden mits in zijn geheel geplaatst en met de volgende bronvermelding:

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Desid:

Waarom gebruik je allemaal van die vage termen? Je kunt het bijvoorbeeld ook consistent in bijbels taalgebruik weergeven:

"Er ontstaat steeds weer een tweedeling tussen diegenen die blijven vasthouden aan de oude mens, die nog moeten leren die af te leggen en hun hart te reinigen, en diegenen die Gods nieuwe wereld al binnengaan en daarmee deel hebben aan een wereld van vrede, gerechtigheid en respect voor al het leven, een wereld waarin alle dingen één zijn. Dit is wel een groeiproces voor eenieder. Ook innerlijk kan de verdeling en tweestrijd zich afspelen tussen het aardse en ik-gerichte leven en het leven van vertrouwen en overgave aan God in Christus door de Geest."

Handig, het zal niet in de woorden liggen maar in het doen, geen woorden maar daden. Maar als het weer tot polarisatie moet leiden, veel succes.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Of je hebt niet goed gelezen wat er staat, of je hebt daar maling aan.

De tweedeling kan inderdaad pijnlijk zijn, alsof iemand dat kan claimen misschien?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Of je hebt niet goed gelezen wat er staat, of je hebt daar maling aan.

De tweedeling kan inderdaad pijnlijk zijn, alsof iemand dat kan claimen misschien?

Zoals gebruikelijk beantwoordt je een simpele vraag met slap geouwehoer. Dat betekent dus dat je geen antwoord hebt. Vraag jezelf eens af hoe dat komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Zoals gebruikelijk beantwoordt je een simpele vraag met slap geouwehoer. Dat betekent dus dat je geen antwoord hebt. Vraag jezelf eens af hoe dat komt.

Het is zoals in de tekst staat, heel transparant is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bicameralism

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bicameralism_(psychology)

Citaat

Richard Dawkins in The God Delusion (2006) wrote of The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind:

“It is one of those books that is either complete rubbish or a work of consummate genius; Nothing in between! Probably the former, but I'm hedging my bets.”

Als je wilt leen ik u dat boek eens uit. Wel is dat geen boek om in te verdwalen, maar vraagt constante aandacht. Doch weinig bla bla en straightforward to the point. Heeft wel een nutty factor, but I love it.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is altijd een tweestrijd, of tweedeling, tussen de vleselijke mens en de geestelijke mens. Je wilt leven naar het geestelijke, maar je vleselijke neigingen zijn sterk. Dat heeft te maken met de hang naar een onbezorgd leven denk ik. Je moet soms tegen je natuur ingaan om aan Gods eisen te voldoen en dat is niet makkelijk. Het is een proces van vallen en opstaan. Telkens als je op je gezicht gaat word je steeds iets sterker lijkt wel. Satan zoekt naar situaties die moeilijk voor jou zijn. Hij pakt je op je zwakke punten. Daarom moeten we elke dag om kracht vragen om je geestelijk te richten. Alleen, vanuit de oude mens, kunnen we het niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sjako:

Er is altijd een tweestrijd, of tweedeling, tussen de vleselijke mens en de geestelijke mens. Je wilt leven naar het geestelijke, maar je vleselijke neigingen zijn sterk. Dat heeft te maken met de hang naar een onbezorgd leven denk ik. Je moet soms tegen je natuur ingaan om aan Gods eisen te voldoen en dat is niet makkelijk. Het is een proces van vallen en opstaan. Telkens als je op je gezicht gaat word je steeds iets sterker lijkt wel. Satan zoekt naar situaties die moeilijk voor jou zijn. Hij pakt je op je zwakke punten. Daarom moeten we elke dag om kracht vragen om je geestelijk te richten. Alleen, vanuit de oude mens, kunnen we het niet. 

Dat is gnostiek wat je hier verkondigt Sjako, was je daar niet tegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Dat is gnostiek wat je hier verkondigt Sjako, was je daar niet tegen?

Dat is helemaal geen gnostiek. Het is filosoferen vanuit een uitspraak van Paulus in Romeinen 7

We weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht aan de zonde. 15  Ik begrijp niet wat ik doe. Want ik doe niet wat ik wil, maar ik doe wat ik haat. 16  Maar als ik doe wat ik niet wil, stem ik ermee in dat de wet goed is. 17  Dan ben ik het niet meer die het doet, maar de zonde die in mij woont. 18  Want ik weet dat er in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, niets goeds woont. Ik wil wel doen wat goed is maar ik kan het niet. 19  Ik doe niet het goede dat ik wil, maar ik doe het slechte dat ik niet wil. 20  Als ik dus doe wat ik niet wil, ben ik het niet meer die het doet, maar de zonde die in mij woont.21  Ik ontdek in mijn geval deze wet: als ik het goede wil doen, is het slechte bij mij aanwezig. 22  De mens die ik vanbinnen ben geniet echt van Gods wet, 23  maar in mijn lichaam* zie ik een andere wet strijd voeren tegen de wet van mijn verstand en mij een gevangene maken van de wet van de zonde, die in mijn lichaam* is. 24  Ongelukkig mens die ik ben! Wie zal mij bevrijden van het lichaam dat deze dood ondergaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Dat is helemaal geen gnostiek. Het is filosoferen vanuit een uitspraak van Paulus in Romeinen 7

We weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht aan de zonde. 15  Ik begrijp niet wat ik doe. Want ik doe niet wat ik wil, maar ik doe wat ik haat. 16  Maar als ik doe wat ik niet wil, stem ik ermee in dat de wet goed is. 17  Dan ben ik het niet meer die het doet, maar de zonde die in mij woont. 18  Want ik weet dat er in mij, dat wil zeggen in mijn vlees, niets goeds woont. Ik wil wel doen wat goed is maar ik kan het niet. 19  Ik doe niet het goede dat ik wil, maar ik doe het slechte dat ik niet wil. 20  Als ik dus doe wat ik niet wil, ben ik het niet meer die het doet, maar de zonde die in mij woont.21  Ik ontdek in mijn geval deze wet: als ik het goede wil doen, is het slechte bij mij aanwezig. 22  De mens die ik vanbinnen ben geniet echt van Gods wet, 23  maar in mijn lichaam* zie ik een andere wet strijd voeren tegen de wet van mijn verstand en mij een gevangene maken van de wet van de zonde, die in mijn lichaam* is. 24  Ongelukkig mens die ik ben! Wie zal mij bevrijden van het lichaam dat deze dood ondergaat?

Duizenden jaren wordt door grote profeten al aangekondigd dat de oude wereld ophoud. Waarom dan soms gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is en onze ziel niet beter voelt/weet!? De oude mens verdwijnt en een hele nieuwe Mens verschijnt op een veel hoger niveau van gevoeligheid, bewustzijn en eenheid en dat moet allemaal geïntegreerd worden in het dagelijks leven. Over de gnosis en de spirituele ontwikkeling van het individu, maar ook over de grote Transformatie voor de hele mensheid en Aarde. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei TTC:

Waarom dan soms gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is en onze ziel niet beter voelt/weet!?

Ja, dat is juist het tegenstrijdige. De mens heeft de neiging de kop in het zand te steken. Tevens zijn we nog in de oude wereld. Je kan je dus daar niet helemaal los van maken. We zijn nu eenmaal een onderdeel van een samenleving. Die twee dingen botsen soms. Maar we moeten het geestelijke altijd voorrang geven boven het vleselijke, ook al is dat soms moeilijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Ja, dat is juist het tegenstrijdige. De mens heeft de neiging de kop in het zand te steken. Tevens zijn we nog in de oude wereld. Je kan je dus daar niet helemaal los van maken. We zijn nu eenmaal een onderdeel van een samenleving. Die twee dingen botsen soms. Maar we moeten het geestelijke altijd voorrang geven boven het vleselijke, ook al is dat soms moeilijk. 

Ja, je kan dat zien aan de Bijbel en dan vooral de passages die men al duizenden jaren niet toepast. We kunnen niet zeggen dat het niet in de Bijbel staat, je kan zelfs in de Bijbel zetten dat mensen onwetend zijn over wat er in de Bijbel staat, het blijft kloppen en naar ieders perceptie invulbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Waarom zijn anti bijbelse mensen zo gefixeerd op de bijbel maar zo blind voor de koran? Ik durf ervoor te wedden dat Appie B en TTC in dezelfde leeftijdscategorie leven en beide crashen op de gefaalde multicul die ze ons in hun tijd poogden te verkopen. 

Niet anti-bijbels, er zijn mensen die de Bijbel honoreren maar dat is blijkbaar een beetje lastig om te moeten (h)erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Niet anti-bijbels, er zijn mensen die de Bijbel honoreren maar dat is blijkbaar een beetje lastig om te moeten (h)erkennen.

Is het dan wijs broeders en zusters daarmee op te zadelen of de kern van het probleem benoemen en daartegen uw betoog houden? Alsof de christen nog bevoegd is in onze samenleving. Men leest een conservatieve tekst uit de bijbel voor, houdt het opzij in het archief en zend het gepast uit om anders gelovigen hun wandaden onzichtbaar te maken.

Duizenden jaren is aldaar wellicht 2 dagen. Dat heb je me zelf eens duidelijk gemaakt (snelheid atomen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is het dan wijs broeders en zusters daarmee op te zadelen of de kern van het probleem benoemen en daartegen uw betoog houden? Alsof de christen nog bevoegd is in onze samenleving. Men leest een conservatieve tekst uit de bijbel voor, houdt het opzij in het archief en zend het gepast uit om anders gelovigen hun wandaden onzichtbaar te maken. Duizenden jaren is aldaar wellicht 2 dagen. Dat heb je me zelf eens duidelijk gemaakt (snelheid atomen).

Cognitieve flexibiliteit kan op verschillende manieren aangewend worden, zelfs vastroesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En als het niets is, dan wordt het wel wat. Of niet.

Zelfs een wereld waarin men kapitale denkfouten niet eens opmerkt maar zich wel elke dag beklaagt over de blindheid van de mens, zo kunnen we de hemel buiten de dampkring plaatsen en de hoop koesteren dan men ons van daaruit gaat komen helpen. Als manifestatie is het een wonder, dat het überhaupt mogelijk is.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Zelfs een wereld waarin men kapitale denkfouten niet eens opmerkt maar zich wel elke dag beklaagt over de blindheid van de mens, zo kunnen we de hemel buiten de dampkring plaatsen en de hoop koesteren dan men ons van daaruit gaat komen helpen. Als manifestatie is het een wonder, dat het überhaupt mogelijk is.

Waarom zou men uit de hemel willen komen? Het is geen pretje op aarde immers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom zou men uit de hemel willen komen? Het is geen pretje op aarde immers.

Hoeft natuurlijk niet, er zijn ook mensen op aarde die weet hebben van die kapitale denkfouten. Die denken dan weer dat ze in een verkeerde wereld terecht zijn gekomen, een aantal pleegt dan ook zelfmoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Hoeft natuurlijk niet, er zijn ook mensen op aarde die weet hebben van die kapitale denkfouten. Die denken dan weer dat ze in een verkeerde wereld terecht zijn gekomen, een aantal pleegt dan ook zelfmoord.

Dat is niet de juiste manier om in de hemel te komen. Door zelfmoord te plegen maak je de wereld een nog lelijkere plek en zadel je anderen ook op met jou probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is niet de juiste manier om in de hemel te komen. Door zelfmoord te plegen maak je de wereld een nog lelijkere plek en zadel je anderen ook op met jou probleem.

Er zijn nogal wat planeten, ik leef nu hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid