Spring naar bijdragen

Enorme aanslag in Sri Lanca op kerken


Aanbevolen berichten

30 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Bastiaan73:

Jehovah/Jahweh ziet graag bloed. Hij zal dus wel aan z'n trekken zijn gekomen vandaag, al valt het aantal doden volgens zijn standaard een beetje tegen.

Hoe haal je het in je hoofd dat Jehovah hier van zou genieten. Shame on you.

(Psalmen 68:22) Voorzeker zal God den kop Zijner vijanden verslaan, den harigen schedel desgenen, die in zijn schulden wandelt.

(Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

(Jeremia 13:15) En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

(Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

(Deuteronomium 20:16-17)  Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft.

(Deuteronomium 7:22-23) En de HEERE, uw God, zal deze volken voor uw aangezicht allengskens uitwerpen; haastelijk zult gij hen niet mogen te niet doen, opdat het wild des velds niet tegen u vermenigvuldige. En de HEERE zal hen geven voor uw aangezicht, en Hij zal hen verschrikken met grote verschrikking, totdat zij verdelgd worden.

(Numerie 31:7)  En zij streden tegen de Midianieten, gelijk als de HEERE Mozes geboden had, en zij doodden al wat mannelijk was.

Etc. etc.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wij zullen anderen niet beletten hun feest te vieren en als er zoiets gebeurd voelen wij met hen mee.

Het is extra vreselijk, omdat Pasen juist ook voor deze gelovigen zo'n belangrijke, mooie feestdag is. Een beetje alsof op je verjaardag je dierbare overlijdt. Dat is altijd even verschrikkelijk natuu

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Psalmen 137:9) Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Heb er één uitgeplukt.

Psalm 137

O dochter van Babel! die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn, die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt.

9 Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Openbaring 17

ik zal u tonen het oordeel der grote hoer, die daar zit op vele wateren;

2 Met welke de koningen der aarde gehoereerd hebben, en die de aarde bewonen zijn dronken geworden van den wijn harer hoererij.

 

5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, namelijk Verborgenheid; het grote Babylon, de moeder der hoererijen en der gruwelen der aarde.

6 En ik zag, dat de vrouw dronken was van het bloed der heiligen, en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verwonderde mij, als ik haar zag, met grote verwondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:
15 uur geleden zei Bastiaan73:

Het gekke is dat ik als eenvoudig mens kan vergeven zonder dat er bloed moet vloeien. Een oprecht sorry en een eventuele knuffel zijn genoeg.

Je begrijpt niks van de heiligheid van God.

Kun jij buiten de bijbel om, dus puur met je eigen ratio, uitleggen waarom er bloed zou moeten vloeien om te kunnen vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Regering Sri Lanka: radicaal-islamitische NTJ zat achter aanslagen, met hulp van internationaal terroristisch netwerk

De bloedige aanslagen op kerken en hotels in Sri Lanka waarbij zondag 290 mensen omkwamen, zouden het werk zijn van de radicaal-islamitische groepering National Thowheeth Jama’ath (NTJ). Dat meldt de Sri Lankaanse minister van Volksgezondheid Rajitha Senaratne maandag tijdens een persconferentie. 

Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/regering-sri-lanka-radicaal-islamitische-ntj-zat-achter-aanslagen-met-hulp-van-internationaal-terroristisch-netwerk~bec8ead0/

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Kun jij buiten de bijbel om, dus puur met je eigen ratio, uitleggen waarom er bloed zou moeten vloeien om te kunnen vergeven?

De vraag was aan @Sjako maar sta me alsjeblieft toe hier ook iets over te zeggen. Om te beginnen is dit een bijzonder interessant onderwerp voor studie maar natuurlijk alleen maar als het je werkelijk interesseert. Ten tweede zijn dit soort "geestelijke" zaken slechts geestelijk te vatten. Zolang we vast blijven zitten in onze Grieks-Hellenistische, causale, natuurwetenschappelijke denkwereld en we van alles alleen maar de buitenkant bekijken zonder ooit door te (willen) dringen tot de verborgen betekenis van alles, dan is dat alleen maar erg jammer. Indien we wel het verlangen hebben om dingen te begrijpen legt de Bijbel zichzelf heus wel uit, niet alleen in de beelden of verhalen maar ook in de betekenis van de woorden zelf en zelfs door de gebruikte letters, die getallen zijn. Ik heb weinig zin om mijn tijd en energie te verspillen maar allereerst staat bloed in de Bijbel voor de "nefesh" en voor het leven. Bloed vergieten staat gelijk aan doden. En als je van het woord "adam" (mens) 1-4-40, de "alef", de 1, afhaalt blijft er "dam" over en dat betekent bloed. En als je de "alef" afhaalt van "emeth", 1-40-400 (waarheid) blijft er "meth" over en dat betekent dood. Ik weet niet of dit je interesseert. Indien wel is er nog veel meer over de betekenis van bloed te vertellen en waarom dat te maken heeft het bedekken van overtredingen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb weinig zin om mijn tijd en energie te verspillen

Ehm... Je reageert uit jezelf.

5 minuten geleden zei Willempie:

maar allereerst staat bloed in de Bijbel voor de "nefesh" en voor het leven. Bloed vergieten staat gelijk aan doden.

Daarom snap ik het dus niet. Waarom moet er bloed vloeien om te kunnen vergeven? Kun je dat met je eigen ratio beredeneren?

6 minuten geleden zei Willempie:

En als je van het woord "adam" (mens) 1-4-40, de "alef", de 1, afhaalt blijft er "dam" over en dat betekent bloed. En als je de "alef" afhaalt van "emeth", (waarheid) blijft er "met" over en dat betekent dood.

Het kan aan mij liggen maar ik kan hier geen touw aan vastknopen. Wat wil je hiermee zeggen? Bloed waarheid met dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Ehm... Je reageert uit jezelf.

Daarom snap ik het dus niet. Waarom moet er bloed vloeien om te kunnen vergeven? Kun je dat met je eigen ratio beredeneren?

Het kan aan mij liggen maar ik kan hier geen touw aan vastknopen. Wat wil je hiermee zeggen? Bloed waarheid met dood?

Ik hou mijn bek al weer. :# Waar het hart vol van is, hé. Ik betwijfel of je werkelijk antwoord wilt. Het heeft trouwens niets met de aanslagen te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Kun jij buiten de bijbel om, dus puur met je eigen ratio, uitleggen waarom er bloed zou moeten vloeien om te kunnen vergeven?

Heb ik al vaker gedaan, maar misschien nu op een iets andere wijze. Om het te begrijpen moet je snappen wat heiligheid inhoudt. Heiligheid is absolute reinheid of zuiverheid, exclusiviteit en afgezonderdheid. God verdraagt geen onheiligheid. 

Vlak na de schepping was alles heilig, 'en Hij zag dat het goed was' staat er in de Bijbel. De mens kon dus in volmaakte vrijheid met God leven. Hij ging niet dood, werd niet ziek, alles was volmaakt. De mens werd verleidt door satan en koos voor een weg buiten God om. Daarom was de mens niet meer heilig en kon niet meer in de nabijheid van God zijn. De mens was als een afgeplukte bloem en ging op den duur dood en diezelfde eigenschappen gaf de mens, Adam en Eva, weer door aan hun kinderen. Daarom gaat de mens, geschapen als een volmaakt heilig wezen, dood en wij nu nog steeds. Om dit weer in evenwicht te brengen moest er dus een offer gebracht worden dat gelijk staat aan Adam. Adam en Eva konden niet zo maar worden weggenomen en dat God opnieuw zou beginnen. Er was door satan een strijdvraag opgeworpen: had God het recht om als Souverein te heersen of konden mensen (of eigenlijk satan) het misschien beter? Op die vraag moest antwoord worden gegeven. 

Maar ja, alle mensen waren behept met die erfzonde. Er was geen mens zonder zonde, net als Adam voordat hij zondigde. Daarom stuurde Hij uit liefde Zijn Zoon naar de aarde als mens, een volmaakt mens. Als volmaakt mens kon Hij wél de schuld vereffenen, een overeenkomstig zoenoffer wordt dat genoemd in de Bijbel. Door de sterven werd Jehovah's volmaakte vereiste voor heiligheid weer hersteld. Het enige wat wij moeten doen is er geloof in stellen en er naar leven. 

In de tussentijd moest wel de weg naar de Christus worden veilig gesteld. Uit het volk Israël zou de Messias komen. Dat was Gods voornemen. Maar dan moet er wel een volk Israël zijn. Daarom moesten alle vijanden van Israël worden verdelgd om Israël veilig te stellen. Het ging om miljarden levens. Daarom had God geen moeite met zeer on-heilige volken te verslaan. Het moest gebeuren want anders geen Israël en geen Messias. Israël zou verdelgd worden door die volken of ze zouden de verkeerde gewoontes overnemen. Het is niet zo dat Jehovah er genoegen in had. Het was een noodzakelijk kwaad. 

20 minuten geleden zei Willempie:

En als je de "alef" afhaalt van "emeth", 1-40-400 (waarheid) blijft er "meth" over en dat betekent dood. Ik weet niet of dit je interesseert. Indien wel is er nog veel meer over de betekenis van bloed te vertellen en waarom dat te maken heeft het bedekken van overtredingen.

Lijkt mij heel interessant. Stukje verdieping is altijd goed. Wij zitten hier omdat we meer willen leren en niet om ons gelijk te halen oid. Verschillende visies zal je altijd houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Willempie:

Ik hou mijn bek al weer. :# Waar het hart vol van is, hé. Ik betwijfel of je werkelijk antwoord wilt. Het heeft trouwens niets met de aanslagen te maken.

Wat mij betreft heb je een mond Willem. Ik wil zeker wel een antwoord maar een begrijpelijk antwoord. Dat de o.t. god van de bijbel bloed wil zien is me duidelijk. Het heeft in zoverre met de aanslagen te maken dat het overal in de wereld elke keer weer neerkomt op vergelding; bloedwraak. Oog om oog, tand om tand. Terwijl ik puur menselijk kan bedenken: spijt/berouw --> vergeving --> vrede. Maar zo simpel kan het blijkbaar niet zijn.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Bastiaan73:

Kun jij buiten de bijbel om, dus puur met je eigen ratio, uitleggen waarom er bloed zou moeten vloeien om te kunnen vergeven?

Heb ik al vaker gedaan, maar misschien nu op een iets andere wijze. Om het te begrijpen moet je snappen wat heiligheid inhoudt. Heiligheid is absolute reinheid of zuiverheid, exclusiviteit en afgezonderdheid. God verdraagt geen onheiligheid. 

Over goed lezen gesproken beste Sjako. Ik vroeg 'buiten de bijbel om'. Ik ben gestopt met lezen na 'God verdraagt geen onheiligheid'. Alleen al deze zin is iets dat je niet zelf hebt ontdekt of ervaren maar je aan hebt laten praten. Ik kan niks meer met dit soort betekenisloze zinnen. Als een omnipotent opperwezen iets niet kan verdragen is dat een beperking van dat omnipotente opperwezen en dus per definitie tegenstrijdig met de eigenschap 'omnipotentie'.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Daarom snap ik het dus niet. Waarom moet er bloed vloeien om te kunnen vergeven? Kun je dat met je eigen ratio beredeneren?

Er zal toch straf moeten zijn voor diegenen die niet vergeven worden. En de straf op zonde is de dood, ofwel een leven (vgl.bloed) zonder God, en door God verlaten is Jezus geweest. Vind je dat een te ernstige straf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Ik wil zeker wel een antwoord maar een begrijpelijk antwoord.

Mijn valkuil is dat ik vaak te snel wil. Ik geef trainingen en cursussen en steeds moet ik weer gecorrigeerd worden. Dan neem ik blijkbaar te snel aan dat de ander over meer kennis beschikt dan werkelijk het geval is.

Terug naar de basis dus. Vind jij dat er recht dient te geschieden? Zegt rechtvaardigheid je iets? Zou een mens die anderen schade doet dat ongestraft moeten mogen doen?

Jouw opmerking dat de God van de Bijbel bloed wil zien is volkomen onterecht maar dat kun je nu blijkbaar nog niet zien. Het enige dat God wil zien is dat het in orde komt tussen ons en Hem.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Willempie:

Zou een mens die anderen schade doet dat ongestraft moeten mogen doen?

Nee. De realiteit is echter helaas dat het vóórkomt dat bepaalde misdadigers met hun misdaden wegkomen en niet gestraft worden. In elk geval niet tijdens hun leven. Ons gevoel voor rechtvaardigheid hoopt dan op de juiste mate van vergelding na hun leven. Een passend oordeel van een god of iets als karma.

Over iemand als Corrie ten Boom:

"In 1947 kwam een van haar voormalige kampbewaarders uit Ravensbrück na een bijeenkomst bij haar. Ook hem schonk ze de vergeving waar hij om vroeg. Ook de verpleegkundige van Betsie schonk ze op een later moment vergeving."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Corrie_ten_Boom#Na_de_oorlog

Ik weet niet of ik dat ook zou kunnen maar ik neem m'n petje voor haar af. Hoe raar zou het nou zijn als Corrie ten Boom had gezegd: 'ik vergeef je pas als je eerst ergens in je lichaam snijdt en bloed laat vloeien'?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe raar zou het nou zijn als Corrie ten Boom had gezegd: 'ik vergeef je pas als je eerst ergens in je lichaam snijdt en bloed laat vloeien'?

Dat zou inderdaad raar zijn als Corrie heel goed wist dat het kwaad in ons allemaal schuilt en niet alleen maar in de ander. Corrie begreep maar al te goed dat Jezus niet alleen voor haar Zijn bloed had laten vloeien maar ook voor de ander. Het offer is al gebracht en het bloed heeft al gevloeid en daarom hoeft het niet nogmaals gedaan te worden. 

Ik raad jou en iedereen hier haar boeken zeer aan. Ze was een eenvoudige vrouw maar beschikte over bovennatuurlijke wijsheid.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 17 (NBV)

3 (...) Indien een van je broeders of zusters zondigt, spreek die dan ernstig toe; en als ze berouw hebben, vergeef hun.

4 En als ze zevenmaal op een dag tegen je zondigen en zevenmaal naar je terugkeren en zeggen: “Ik heb berouw,” dan moet je hun vergeven.’

Vergeving tussen mensen kan dus zonder bloed. Woorden van Jezus zelf (als we Lucas mogen geloven) van vóór de kruisiging, vóórdat er sprake was van het bloed van Jezus.

3 uur geleden zei sjako:

Vlak na de schepping was alles heilig, 'en Hij zag dat het goed was' staat er in de Bijbel.

Ik heb toch nog een zin verder gelezen en het woord 'alles' vet gemaakt. Vraag: ook de slang?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Vergeving tussen mensen kan dus zonder bloed. Woorden van Jezus zelf (als we Lucas mogen geloven) van vóór de kruisiging, vóórdat er sprake was van het bloed van Jezus.

Het vergoten bloed van het Lam is universeel. Het is niet tijdsgebonden. Het bestaat al vóór de schepping. Het Lam is het eerste sterrenbeeld. Het is de hoeksteen van het hele universum.

 

19 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb toch nog een zin verder gelezen en het woord 'alles' vet gemaakt. Vraag: ook de slang?

De slang speelt inderdaad ook een rol in het geheel, in het plan van God dus. De slang dient om ons tot God te keren. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Het vergoten bloed van het Lam is universeel. Het is niet tijdsgebonden. Het bestaat al vóór de schepping. Het Lam is het eerste sterrenbeeld.

Het vergoten bloed van Jezus bestond al vóór de schepping?

Ram is het eerste sterrenbeeld. Maar Chinezen zullen wellicht Lam zeggen.

8 minuten geleden zei Willempie:

Het is de hoeksteen van het hele

... ?

8 minuten geleden zei Willempie:

De slang speelt inderdaad ook een rol in het geheel, in het plan van God dus.

Dat de slang een rol speelt in Genesis 3 is evident. Het gaat om de woorden 'alles heilig':

3 uur geleden zei sjako:

Vlak na de schepping was alles heilig, 'en Hij zag dat het goed was' staat er in de Bijbel.

Dan was de slang dus ook heilig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Het vergoten bloed van Jezus bestond al vóór de schepping?

Ja.

 

4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ram is het eerste sterrenbeeld. Maar Chinezen zullen wellicht Lam zeggen.

Oorspronkelijk was het Lam.

 

6 minuten geleden zei Bastiaan73:

Dan was de slang dus ook heilig.

Heilig betekent: apart gezet. 

7 minuten geleden zei Bastiaan73:

... ?

De hoeksteen van het universum.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de sociale media hebben hillary clinton en barrack houssein osama verwezen naar de slachtoffers als “paasaanbidders”. Dit om het woord christen te omzeilen.

waanzin hoe Christchurch de wind van voren kreeg, wat dan echt incidenten zijn. Maar daadwerkelijk terreur tegen het christendom jaar en dag onder de mat gevaagd wordt. Zo ook de christelijke genocide in het oosten. Wee als daar ooit transparantie rond komt. Waar ook een legioen aan bezig is. Wee wee wee

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Fundamenteel:

Op de sociale media hebben hillary clinton en barrack houssein osama verwezen naar de slachtoffers als “paasaanbidders”. Dit om het woord christen te omzeilen.

waanzin hoe Christchurch de wind van voren kreeg, wat dan echt incidenten zijn. Maar daadwerkelijk terreur tegen het christendom jaar en dag onder de mat gevaagd wordt. Zo ook de christelijke genocide in het oosten. Wee als daar ooit transparantie rond komt. Waar ook een legioen aan bezig is. Wee wee wee

Namen worden met een hoofdletter geschreven. Het zijn Hillary en Barack Obama. 
Niet osama en ook niet houssein. Voluit is het Barack Hussein Obama II.

Obama: The attacks on tourists and Easter worshippers in Sri Lanka are an attack on humanity. On a day devoted to love, redemption, and renewal, we pray for the victims and stand with the people of Sri Lanka.

Clinton: On this holy weekend for many faiths, we must stand united against hatred and violence. I'm praying for everyone affected by today's horrific attacks on Easter worshippers and travelers in Sri Lanka.

Beiden hebben het er over om te bidden. Typisch Trumpiaans om hierover te vallen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid