Spring naar bijdragen

De drieëenheid voor Nicea


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Plume:

Ja Christus in iedereen.  Dat  van God in iedereen. Belangrijk verschil anders ga je mensen dienen naar hun vlees. Iets wat we in religies zien gebeuren.

Waar het op neer komt is dat iemand die claimt God lief te hebben automatisch wandeld naar zijn geboden, in Christus. Het grote gebod verwijst naar de 10 geboden, zie romeinen:

 

8 minuten geleden zei Plume:

9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 432
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Terwijl de Schrift ons God als een drie-eenheid presenteert? B.v. Rom. 3:20 « Want uit Hem (als Vader) en door Hem (als Zoon) en tot Hem (als Geest) zijn alle dingen ... ». Dit word bevestigd door 1 K

Heb je ooit een wetenschappelijke studie gedaan? Terwijl men dogmatisch is van nature, wil dat niet zeggen dat je zomaar alles mag beweren, je moet het kunnen staven met argumenten (en zoals ik aangee

Dat is natuurlijk maar de vraag. De eerste christenen waren helemaal de weg kwijt door de vernietiging van Tempel en Jeruzalem in het jaar 70. Als je hun brieven leest is dat duidelijk genoeg. Zowat n

Posted Images

9 minuten geleden zei Thinkfree:

Waar het op neer komt is dat iemand die claimt God lief te hebben automatisch wandeld naar zijn geboden, in Christus. Het grote gebod verwijst naar de 10 geboden, zie romeinen:

 

 

Dan heb je het echt niet begrepen als je nu nog met geboden op de proppen blijft komen. Je kunt geen twee Heren blijven dienen. Het is of religie of Bevrijding. Een van de twee.  Religie is uit het vlees. Wie Zichzelf kent Heeft de Naaste (Christus in ieder mens) lief.  Wie Zichzelf niet kent, kan niet van de naaste houden als zichzelf want hij kan dan niet van zichzelf houden.

Logos 67

Jezus zei:
Wie alles weet maar niet zichzelf kent,
die mist het Al.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Plume:

Dan heb je het echt niet begrepen als je nu nog met geboden op de proppen blijft komen. Je kunt geen twee Heren blijven dienen. Het is of religie of Bevrijding. Een van de twee. 

Het is juist wie heb je lief God of satan? Iemand die Gods geboden als juk ervaart staat er nog onder en heeft God niet lief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Het is juist wie heb je lief God of satan? Iemand die Gods geboden als juk ervaart staat er nog onder en heeft God niet lief.

Je denkt nog steeds vanuit je vlees. Als je dood bent naar het vlees kun je van geen gebod meer spreken. De Wet en al zijn inzettingen is dood.   Maar het staat jou natuurlijk vrij je vast te trachten te houden aan religie.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Plume:

Je denkt nog steeds vanuit je vlees. Als je dood bent naar het vlees kun je van geen gebod meer spreken. De Wet en al zijn inzettingen is dood.

Kortom Christus is gekomen om jouw toestemming te geven in het zondigen? Want zonder wet bestaat er geen zonde, wat is dan het oordeel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nou, ik lees hier dat alleen de Vader God is. En dat wordt op verschillende plaatsen in het NT gezegd oa door Jezus zelf. (Joh 17:3), 1Kor 8:5, 1Tim 2:5 (Want er is één God en één Middelaar tussen God en mensen, een mens, Christus Jezus.) Jezus is hier Middelaar tussen God en de mensen. Je kunt geen middelaar zijn als je de persoon zelf bent.

Precies, Jehova had Zijn heerlijkheid afgelegd om als kindje Jezus geboren te worden. Zoals ik al eerder heb gezegd, Jezus was als mens ondergeschikt aan de Vader want Hij had Zich ontledigd Fil. 2:7, was in de gestaltenis Gods 2:6. Daarom lezen we in het O.T. dingen als Jer. 23:5 « Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit (Christus) zal verwekken; Die zal Koning zijnde regeren, en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid doen op de aarde », ook Jesaja heeft het hierover « Te dien dage zal des HEEREN SPRUIT (Christus) zijn tot sieraad en heerlijkheid, en de vrucht der aarde tot voortreffelijkheid en tot versiering dengenen, die het ontkomen zullen in Israel. », Jes. 4:2. Dit gaat over Jehova zoals blijkt uit b.v. Psa. 104:1 « Loof Jehova, O mijn ziel! O Jehova, mijn Elohiym! Gij zijt zeer groot, Gij zijt bekleed met majesteit en heerlijkheid », in het N.T. lezen we « ... opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld », Joh. 17:24 over Christus evenals 1 Pet. 1:17 « Want Hij heeft van God den Vader eer en heerlijkheid ontvangen, als zodanig een stem van de hoogwaardige heerlijkheid tot Hem gebracht werd: Deze is Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb » . Hoe nu dan met Exo. 20:3? « Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben »? Overtreed God hier Zijn eigen wet? Dacht 't niet.

Wat de meeste niet snappen is dat alleen ten bate van de Schepping het Beeld Gods schepping is geworden, Hij was het dus niet. Dat was Jehova, El, Elohiym, vandaar dat Satan — die het ook niet geloofde — dacht dat hij de plaats van El in kon nemen, Jes. 14:13 « En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden ».

Wat lezen we in het N.T. « Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard ». Jehova heeft zich aan Abraham vertoond, Gen. 18, waar we lezen in v. 13 « En de Jehova zeide tot Abraham: Waarom heeft Sara gelachen ... » en in het N.T. in Hand. 7:2 « En hij zeide: Gij mannen broeders en vaders, hoort toe: de God der heerlijkheid verscheen onzen vader Abraham, nog zijnde in Mesopotamie, eer hij woonde in Charran ».

2 uur geleden zei sjako:

Thomas zei helemaal hier niet dat Jezus God was. Hij dankte God.

Nog een tekst die je door een getinte bril leest, net als Jes. 43:10 wat staat er letterlijk?

« Ἀπεκρίθη Θωμᾶς καὶ εἶπεν αὐτῷ Ὁ Κύριός μου καὶ the Θεός μου »

« Antwoordde Thomas en zei tot Hem De Heer van mij en de God van mij »

Aristarkos

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Plume:
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Waar het op neer komt is dat iemand die claimt God lief te hebben automatisch wandeld naar zijn geboden, in Christus. Het grote gebod verwijst naar de 10 geboden, zie romeinen:

Dan heb je het echt niet begrepen als je nu nog met geboden op de proppen blijft komen. Je kunt geen twee Heren blijven dienen. Het is of religie of Bevrijding. Een van de twee.  Religie is uit het vlees.

@Plume hoe lees jij Johannes 13:

34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.

35 Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.

Johannes 14:

15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Johannes 15:

10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.

11 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde.

12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Thinkfree:

Jouw messias moet nog komen.

Nee, jij bent nog niet wederom geboren Think”free” en weet nog niet wat dat inhoudt. Misschien in woorden maar niet in je zijn. Dus predik je de wet in plaats van de gekruisigde Christus.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Bastiaan73:

@Plume hoe lees jij Johannes 13:

34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.

35 Hieraan zullen allen weten, dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander.

Johannes 14:

15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.

21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Johannes 15:

10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.

11 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij en uw blijdschap vervuld worde.

12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad.

?

Mooi Bastiaan.   Jezus sprak dit tegen de Joodse discipelen die net als de Jehova’s  getuigen en andere want-to-be-Joden van nu nog steeds niet geloofden dat Jezus God is, de Vader zelfs.  De discipelen waren nog niet wederomgeboren. Dat kon ook niet want Christus was nog niet opgestaan.  Jezus moest de andere pleitbezorger (van dezelfde soort, de Heilige Geest) nog sturen.

Sjako, let je even op? Want getuigen en andere want to be Joden roepen ook altijd dat niemand God kan zien omdat je dan dood neer zou vallen, en dan komen ze weer met het Oude Testament op de proppen. Alsof het nog nooit Kerst, Pasen en Pinksteren is geweest: 

Johannes 14, 7. Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen en vanaf nu kunnen jullie hem want jullie hebben hem zelf gezien. 8. Daarop zei Filippus: Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet. 9. Jezus zei: ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10. Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is?

[.....]15. Als je mij lief hebt, houd je dan aan mijn geboden. 16. Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17. de geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.18. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19. Nog een korte tijd  en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20. Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen en ik zal mij aan hem bekend maken.

bewerkt door Plume
Typo gecorrigeerd
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Aristarkos:
  • dien Ik uitverkoren heb; opdat gij het weet, en Mij gelooft, en verstaat, de meeste geloven en verstaan niet;
  • dat Ik Dezelve ben, dat voor Mij geen God geformeerd is, en na Mij geen zijn zal. Hoe duidelijk is deze tekst voor hen die Hem geloven en verstaan?

Je blijft dingen zien die er niet staan. Hier wordt niks gezegd dat Jehovah geformeerd is. Wat er wel staat is dat er geen God voor Hem is geformeerd of na Hem is geformeerd. Dat moet je zien buiten de tijd. Jehovah is er altijd geweest. En dat kan van geen enkele andere God gezegd worden, niet voor Hem of na Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Je blijft dingen zien die er niet staan. Hier wordt niks gezegd dat Jehovah geformeerd is. Wat er wel staat is dat er geen God voor Hem is geformeerd of na Hem is geformeerd. Dat moet je zien buiten de tijd. Jehovah is er altijd geweest. En dat kan van geen enkele andere God gezegd worden, niet voor Hem of na Hem.

OK, dank je wel.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Je blijft dingen zien die er niet staan. Hier wordt niks gezegd dat Jehovah geformeerd is. Wat er wel staat is dat er geen God voor Hem is geformeerd of na Hem is geformeerd. Dat moet je zien buiten de tijd. Jehovah is er altijd geweest. En dat kan van geen enkele andere God gezegd worden, niet voor Hem of na Hem.

Jij ziet dingen niet die er wel staan en die Aristarkos je heel helder heeft aangewezen en uitgelegd.  Maarja, religie is van de wereld en de wereld kan Hem niet ontvangen. (Joh.14,17)
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Plume:

Johannes 14, 7. Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen en vanaf nu kunnen jullie hem want jullie hebben hem zelf gezien. 8. Daarop zei Filippus: Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet. 9. Jezus zei: ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan op de Vader te mogen zien? Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is?

Daarop zei Fili̱ppus: ‘Heer, laat ons de Vader zien, dan zijn we tevreden.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Zelfs nu ik al zo lang bij jullie ben, heb je me nog niet leren kennen, Fili̱ppus? Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien. Hoe kun je dan zeggen: “Laat ons de Vader zien”?  10 Geloof je niet dat ik in eendracht ben met de Vader en de Vader in eendracht is met mij? De dingen die ik tegen jullie zeg, spreek ik niet uit mezelf, maar het is het werk van de Vader, die in eendracht met mij blijft.  11 Geloof me dat ik in eendracht ben met de Vader en de Vader in eendracht is met mij. Geloof het anders op grond van het werk zelf.  12 Echt, ik verzeker jullie: wie in mij gelooft, zal ook de dingen doen die ik doe, en hij zal nog grotere dingen doen, want ik ga naar de Vader.
 

Misschien is dit een wat duidelijker vertaling. Jezus zegt hier niet dat Hij letterlijk de Vader is. Hij is de volmaakte weerspiegeling van Zijn Vader. Hij is exact hetzelfde als Zijn Vader in voornemen, doel etc.  Dit idee vind je terug in diverse verzen.

Johannes 12:45 En wie mij ziet, ziet ook hem die mij heeft gestuurd.  

Kol 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van de hele schepping.

Hebreeën 1:3 Hij is de weerspiegeling van Gods glorie en zijn volmaakte evenbeeld, en door zijn krachtige woord houdt hij alle dingen in stand. Nadat hij ons van onze zonden had gereinigd, heeft hij plaatsgenomen aan de rechterhand van de Majesteit hoog daarboven.  4 Hij is dus beter geworden dan de engelen in die mate dat hij een naam heeft geërfd die hun naam overtreft. 5 Tegen wie van de engelen heeft God bijvoorbeeld ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden’? Of: ‘Ik zal zijn vader worden, en hij zal mijn zoon worden’?  6 Maar als hij zijn Eerstgeborene de bewoonde aarde weer binnenleidt, zegt hij: ‘En al Gods engelen moeten hem eer bewijzen.’

15 minuten geleden zei Aristarkos:

OK, dank je wel.

Ik vind je echt een aardige vent en je hebt een aardige manier van discussieren, maar ik ben het echt niet met je eens. 
Jesaja 44:6 zegt

Dit zegt Jehovah,de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste.Er is geen andere God dan ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei sjako:

 

 

 

Dit zegt Jehovah,de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste.Er is geen andere God dan ik.

Je blijft de dingen verdraaien.  Niet Aristarkos maar jij en jouw genootschap hangen polytheïsme aan en het is voor iedereen helder hoe je de dingen verdraait Sjako. Voor de laatste keer stel ik je de vraag, wat is Jezus volgens jouw geloof:

a) God
b) een God
c) een bijzonder mens/profeet

Graag gewoon antwoord zonder ellenlange riedeltjes kerkleer. 

 

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei sjako:

Ik vind je echt een aardige vent en je hebt een aardige manier van discussieren, maar ik ben het echt niet met je eens. 
Jesaja 44:6 zegt

Dit zegt Jehovah,de Koning van Israël en zijn Terugkoper, Jehovah van de legermachten: “Ik ben de eerste en ik ben de laatste.Er is geen andere God dan ik.

Dat is dan wederzijds Sjako, zoals ik al in een eerder post heb gezegd. Er is echter een punt dat doorgaan met discussiëren vruchteloos is. Als je deze draad eens rustig terug leest dan zie dat ik talloze Schriften citeer en jij komt met over het algemeen met weinig Schriften en de mening van JG terug. B.v. het citaat hierboven, wat staat er in het N.T. over Christus? Joh. 1:50 « Nathanael antwoordde en zeide tot Hem: Rabbi! Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de Koning Israels ». Rev. 1:11 «  Zeggende: Ik ben de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste ... ». Zijn er dan twee eerste en laatste en twee Koningen Israëls? Nee, zoals ik al de hele week probeer uit te leggen Jehova is Christus in Zijn voorbestaan en dat wil er bij de JG niet in.

De drie-eenheid of drie-vuldigheid is moeilijk als we er zelf over gaan filosoferen — wat mij verweten word — en ik laat de Schrift spreken. Zoals hierboven. En ik vind eigenlijk dat ik er genoeg over heb gezegd.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Plume:

Zo treurig dit te lezen.

Dit ge-jammer is toch vooral het gevolg van dingen lezen die ik niet schrijf. Tip: als je mij niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking of bedenk een invulling van mijn woorden waar je wel blij van wordt. Nu is het gesip aan de zijlijn waarmee je jezelf bevestigt. Het komt op me over dat je aandacht vraagt. Wat is er aan de hand?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Peter79:

Dit ge-jammer is toch vooral het gevolg van dingen lezen die ik niet schrijf. Tip: als je mij niet begrijpt, vraag dan om verduidelijking of bedenk een invulling van mijn woorden waar je wel blij van wordt. Nu is het gesip aan de zijlijn waarmee je jezelf bevestigt. Het komt op me over dat je aandacht vraagt. Wat is er aan de hand?

Citaat

Het liefhebben van God is gelukkig niet strijdig met het liefhebben van de naaste (Mattheus 22:39 HSV): U zult uw naaste liefhebben als uzelf. En zo kan je dat gebod natuurlijk ook toepassen voor iedereen die qua positie tussen God en mensen in zit. Als Jezus volmaakt de wil van zijn Vader doet, hoef je nooit tussen die twee te kiezen. In de praktijk zijn Jezus en de Vader altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

Goed hoor Peter79. Vergeet vooral de geboden niet. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Plume:

Goed hoor Peter79. Vergeet vooral de geboden niet.

Je geeft er hiervoor blijk van dat je weet dat Johannes het woord gebod gebruikt met het oog op zijn hoorders. Toch doe je alsof jij de enige bent die weet heeft van betekenisverschuivingen. Dat maakt je een onprettige gesprekspartner.

 

#edit: waarvan direct acte. Maar doe geen moeite, ik reageer niet meer op je.

bewerkt door Peter79
escalerende reactie hieronder
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Peter79:

Je geeft er hiervoor blijk van dat je weet dat Johannes het woord gebod gebruikt met het oog op zijn hoorders. Toch doe je alsof jij de enige bent die weet heeft van betekenisverschuivingen. Dat maakt je een onprettige gesprekspartner.

Vergeet vooral de geboden niet. Anders kun je altijd de ad hominem nog proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid