Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei Willempie:

'Bij Van Leeuwen zijn het grote zeikers, maar ze verkopen wel goede spijkers.'

Enfin, miljoenen mensen wordt economische nonsens verteld en ze geloven het nog ook, en jij begint over balletjes in de lucht houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot be

Zelfactualisatie is een individueel proces dat kan doorlopen worden, het zegt niet dat anderen dat begrijpen door dit proces niet te doorlopen. Perfectionistisch, heeft hoge standaarden voor zi

Mooi geformuleerd Thom. Iets als "Ken uw beperkingen"?

46 minuten geleden zei thom:

Exact. Er wordt niet op ingegaan, maar ontweken. En dit is de laatste reactie naar jou.

Het spel van de zogeheten guna’s is op z’n zachtst gezegd interessant, ons hiervan losmaken is nog een andere kwestie maar niettemin bruikbaar binnen ons hedendaagse tijdsgewricht. Namelijk, wanneer sattva overheerst, is er welvarendheid en welbevinden, opbouw en zuiverheid van intentie. Wanneer rajas overheerst, is er veel energie, vurigheid en transformatie. En wanneer tamas overheerst, is er status quo, stagnatie, en ten slotte intern verval, verrotting, corruptie, en lethargie. Toegegeven, het is misschien een aparte manier om herstel te bevorderen, toch kunnen we van hieruit ook veel hoop koesteren wanneer we dit onze aandacht schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Volgens Abraham H. Maslow voldoet het gedrag van de zelf-geactualiseerde of de psychisch gezonde mens aan een aantal criteria:

  • Tolereren onzekerheid en nemen de realiteit efficiënt waar
  • Accepteren zichzelf en anderen geheel voor wat ze zijn
  • Spontaan en authentiek in gedrag en gedachten
  • Probleem-centrisch in plaats van egocentrisch
  • Heeft gevoel voor humor
  • Is zeer creatief en heeft rijke verbeelding
  • Bestand tegen dogma’s of het aannemen van waarden en gedrag omdat het wordt verlangd door de cultuur, hoewel niet expres onconventioneel
  • Bezorgd en zeer betrokken bij het welzijn van de mensheid
  • Zet zich onvermoeibaar in voor het bevorderen van andermans geluk en welzijn
  • Kan de eenvoudige ervaringen van het leven diep waarderen
  • Diepe, bevredigende interpersoonlijke relaties aangaan met een paar mensen, in tegenstelling tot veel contacten
  • Kijkt objectief naar het leven; ziet zich niet overgeleverd of als slachtoffer van omstandigheden

Geen geringe lijst… En dit is dus de volgende stap die we zetten in het evolutie proces . Dit alles is nu gaande. Het proces van zelfactualisatie voltrekt zich nu in individuen. En als je een (vaag) verlangen voelt, voltrekt het zich ook in jou. (bron)

BTT

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 2-5-2019 om 19:36 zei TTC:

Zelfactualisatie wil niet zeggen dat de weerzin in de wereld plots zou verdwijnen, het maakt des te transparanter waarom die weerzin er is.

 

Op 3-5-2019 om 09:48 zei Fundamenteel:

Eerder omdat iets niet mag zijn en verdwijnt. Je zal het niet on topic vinden maar volgens mij zijn die mensen achter Hitler nooit verslagen en hebben ze nu pionnen in onze EU. 

Beter is niet te verdeeld te geraken. De islam mag hierin de show niet stelen, daar de islam maar een middel van dit bestuur is zoals dat voor Hitler was. 

TTC en Fundamenteel, bedankt voor deze topic. Ik begrijp jullie (sinds gisteren, toen Narcissus zichzelf vond en niet verdronk) volgens mij allebei.  Zoals ik het ervaar en inzicht in heb, is de zelfrealisatie (misschien is dat hetzelfde als actualisatie, ik noem het liever realisatie) het doel van het leven, maar is deze wereld of lijkt deze wereld te zijn, daaraan ronduit vijandig, omdat zij onwetend is.

Zoals ik het beleef heeft "herstel" betrekking op de innerlijke kosmos in jezelf. Daarin vindt m.i. ook het met Christus gekruisigd zijn plaats en tevens opstanding. Dat is hemels.  Dat verandert evenwel niets aan de toestand van deze wereld en je toestand in deze wereld. Wel is het volgens mij zo dat jezelf kennen en in alle facetten liefhebben (wat je kunt door de realisatie dat God je liefheeft), wat door zelfrealisatie uiteindelijk gebeurt, maakt dat gebeurtenissen en mensen geen of minder vat meer kunnen krijgen op je gevoel. Daarbij is het m.i. zaak wel een Narcissus te zijn maar geen narcisT te worden.  Wie zijn wij om aan onszelf te twijfelen, als God van ons houdt. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-5-2019 om 21:36 zei Fundamenteel:

Pogen gnostici dan iets duaal tot een synthese te vormen? Met iets goed en slecht iets gematigd maken bv?

Geen idee. Maar wie de Monade lief heeft, heeft de nondualiteit binnen zichzelf lief. En omdat hij Die liefheeft gunt hij het de ander ook. Iets met vruchten en zaaien. 

(zegt iemand die het nog maar twee dagen geleden ging begrijpen).

Op 30-4-2019 om 18:55 zei TTC:

Er zijn verschillende visies mogelijk.

Dit ging over de vraag wat zelfloochening zou kunnen betekenen, denk de kwestie tussen het valse en ware zelf.

Er is geen waar en vals zelf, enkel waar en vals zelfbeeld.

Op 1-5-2019 om 20:01 zei TTC:

God is niet te begrijpen als een tijd-ruimtelijke manifestatie maar bestaat wel, door het woord God te gebruiken wordt vaak een en ander geconceptualiseerd wat onmogelijk kan voor iets dat non-duaal is. Hieruit volgt dat God een niet-iets is, van waaruit de stelling 'niets bestaat' kan geopperd worden.

De anonieme christen. (Rahner)

Met dank voor de uitleg. *:}

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Dolce Vita:

Geen idee. Maar wie de Monade lief heeft, heeft de nondualiteit binnen zichzelf lief. En omdat hij Die liefheeft gunt hij het de ander ook. Iets met vruchten en zaaien. 

(zegt iemand die het nog maar twee dagen geleden ging begrijpen).

Er is geen waar en vals zelf, enkel waar en vals zelfbeeld.

De anonieme christen. (Rahner)

Met dank voor de uitleg. *:}

Dualiteit is zowat het enige dat mij consequent dient, ik heb het zo niet voor middenwegen en zachte heelmeesters :)

Het is goed of het is slecht. Ik besef wel dat wat goed voor mij is niet altijd goed voor de ander is, of andersom. Maar als iedereen gewoon zichzelf mag zijn en niet klaargestoomd wordt een politiek agenda (economie) te dienen, dan zou onze aarde er veel beter aan toe zijn. 

Heel mijn leven werkte ze eraan dit beeld af te breken en me naar het relativisme te duwen. Ik ben deze mensen dankbaar mij te sterken in mijn overtuigingen :) Solus Christus. Dat is de enige actualisatie waar men dient naar te streven. Er is geen mooiere erfenis voor ons allen nagelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Dualiteit is zowat het enige dat mij consequent dient, ik heb het zo niet voor middenwegen en zachte heelmeesters :)

Het is goed of het is slecht. Ik besef wel dat wat goed voor mij is niet altijd goed voor de ander is, of andersom. Maar als iedereen gewoon zichzelf mag zijn en niet klaargestoomd wordt een politiek agenda (economie) te dienen, dan zou onze aarde er veel beter aan toe zijn. 

Heel mijn leven werkte ze eraan dit beeld af te breken en me naar het relativisme te duwen. Ik ben deze mensen dankbaar mij te sterken in mijn overtuigingen :) Solus Christus. Dat is de enige actualisatie waar men dient naar te streven. Er is geen mooiere erfenis voor ons allen nagelaten.

Ik begrijp het.

Langs dualistische weg dan maar. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dolce Vita:

Er is geen waar en vals zelf, enkel waar en vals zelfbeeld.

Ik denk dat we daar weldra getuige van kunnen zijn, altijd afhankelijk van hoe we dit willen interpreteren. Levensbeschouwelijk ben ik het echter volkomen met je eens, het wil echter niet zeggen dat het zogeheten valse zelf zich niet zal verzetten tegen wat zich evolutionair spontaan aanbiedt. 

Citaat

Het leven speelt zich af in verschillende dimensies. Hoe lager de dimensie hoe lager de energietrilling van alles wat leeft, hoe hoger de dimensie hoe hoger de energietrilling. Moeder Aarde verschuift de komende jaren van de 3e dimensie naar de 5e dimensie. Wat heeft de verhoogde energietrilling voor consequenties voor ons leven op aarde? (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Dolce Vita:

Ik begrijp het.

Langs dualistische weg dan maar. 

 

 

Mooie preek. Ik wou psalm 51 erop nalezen maar hij ontbreekt online bij de oude statenvertaling. Straks eens kijken in de bijbel van de Evangelische kerk. 

Als je gaat relativeren wordt de zonde steeds vager, steeds meer aanvaard, steeds normaler. Zo worden oorlogsdoctrines religies van vrede en beschaafde samenlevingen barbaren. Kortom, dan wordt het zoals het nu is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-6-2019 om 01:40 zei Dolce Vita:

Dat verandert evenwel niets aan de toestand van deze wereld en je toestand in deze wereld. Wel is het volgens mij zo dat jezelf kennen en in alle facetten liefhebben (wat je kunt door de realisatie dat God je liefheeft), wat door zelfrealisatie uiteindelijk gebeurt, maakt dat gebeurtenissen en mensen geen of minder vat meer kunnen krijgen op je gevoel

Ik geloof dat als je door je geloof in de Geest van Jezus leeft, Hij die Liefde is, dat je ik verdwijnt en wordt overgenomen door Hem. Hij is de weg, Hij is het doel, niet wij.. het doel is niet om onszelf te leren kennen. Alleen maar om erachter te komen dat we zondig en geliefd zijn. 

De wereld maakt ons wijs dat het zo belangrijk is om erachter te komen wie wij zijn, zelfonderzoek, zelfkennis. Maar God heeft iedere haar op ons hoofd al geteld. Hij vraagt ons juist om ons naar Hem te richten en klaar te staan voor de ander. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Ik geloof dat als je door je geloof in de Geest van Jezus leeft, Hij die Liefde is, dat je ik verdwijnt en wordt overgenomen door Hem. 

Het zinsdeel "Ik  geloof" tot en met "Liefde is", klopt.  Maar dat je ik zou verdwijnen of moeten verdwijnen is naar mijn ervaring niet correct.  Je moet niet ontkleed maar overkleed worden.  Het kan wel enige tijd zo lijken alsof je ik verdwijnt, maar dat doet het niet. Een mens is zichzelf en moet zichzelf ook worden. Maar dat is een beetje een paradox. 

Citaat

Hij is de weg, Hij is het doel, niet wij..

Nu ervaar je dat even zo, maar jij bent wel degelijk Zijn Doel.... Jij Bent Het! Opdat Hij Zijn Doel kan realiseren is het eerst nodig dat Hij jouw Doel is.  En dat heet nou persoonlijke relatie. Daarin is altijd sprake van wederkerigheid, anders heet het geen relatie. En een gezonde relatie groeit en groeit en groeit, en verdiept zich en verdiept zich en verdiept zich. En in een gezonde wederkerige relatie leert een mens ook zichzelf pas echt goed kennen. 

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Dolce Vita:

En in een gezonde wederkerige relatie leert een mens ook zichzelf pas echt goed kennen

Klinkt heel mooi,  toch zie ik het anders. 

Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. Efeziërs 2:10

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Nicky O:

Klinkt heel mooi,  toch zie ik het anders. 

Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. Efeziërs 2:10

Helemaal waar en niks anders dan wat ik schreef. Wandel de Weg met blijdschap in je hartje.*:}

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-6-2019 om 14:38 zei Nicky O:

Klinkt heel mooi,  toch zie ik het anders. Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid. Efeziërs 2:10

Dat is wat je vandaag ziet gebeuren, Jezus was een kristalmens maar de kristalmensen van vandaag worden niet (h)erkend. Kristalmensen doen niet iets anders dan wat Jezus deed, iedereen kan groeien en zichzelf herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Ik vind de SV daarom zoveel duidelijker, dat kunnen wandelen in het Licht de boodschap is, wat alleen kan door het Licht zelf te hebben ontvangen.

 

De Willibrord vertaalt het zo:

Gods werk zijn wij, geschapen in Christus Jezus, om in ons leven de goede daden te realiseren die God voor ons al bereid heeft.

2 uur geleden zei TTC:

Dat is wat je vandaag ziet gebeuren, Jezus was een kristalmens maar de kristalmensen van vandaag worden niet (h)erkend. Kristalmensen doen niet iets anders dan wat Jezus deed, iedereen kan groeien en zichzelf herinneren.

Vergeef me mijn onwetendheid, wat zijn kristalmensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Nicky O:

Jezus is God zelf, dat is wel even iets anders als welke kristal dan ook.

Ja. Maar hij heeft het zich geen roof geacht in alles aan de mensen gelijk te worden. Ook aan de kristalmens dus. Een kristalmens is iemand die van nature weet of aanvoelt dat ie niet van deze wereld is. Voelen zich van begin af aan een bijwoner in deze wereld. Zijn geen meelopers, volgen de meerderheid niet in het kwaad, zijn daarom eenlingen, meestal eenzaam en onbegrepen, als kind vaak verschoppelingetjes. Zijn authentieke out of the box denkers, rustige bedachtzame observanten van het mensdom en  van alles wat leeft. Ze zijn vriendjes met de natuur, hebben een groot gevoel voor mystiek en zijn meestal vrij makkelijk in de omgang.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid