Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gesteld dat zelfactualisatie een nieuw doel wordt en onze hersenen als een soort labyrint waarin het individuele zelf gevangen zit, zou het dan ook niet mogelijk zijn dat er binnenwegen zijn om tot be

Zelfactualisatie is een individueel proces dat kan doorlopen worden, het zegt niet dat anderen dat begrijpen door dit proces niet te doorlopen. Perfectionistisch, heeft hoge standaarden voor zi

Mooi geformuleerd Thom. Iets als "Ken uw beperkingen"?

15 uur geleden zei TTC:

Heeft weinig met zelfactualisatie te maken, denk ik.

Met het topic niet. Wel met de mensen die zich constant met deze zaken bezig houden ;) Ze grijpen wanhopig allerlei alternatieven aan, verkondigen deze over de massa, weten alles zo goed te analyseren, .... echter staan ze aan wal.

Zo heb je veel kennis van de bijbel, maar je roept dan wat anderen er niet uit toe passen eerder dan het op jezelf toe te passen. Indien je de stroming in dat paradigma omdraait kan er er misschien iets magisch gebeuren. @TTC

Let maar eens goed op, weldra maak ik een topic aan die dingen als zelfactualisatie, sabbatsjaren, helikoptergeld etc weerhouden. De mensheid is reeds gevormd door het beestensysteem en geconditioneerd dit te banaliseren. Zo deden ze dat ook jaren met de ufo. Men aapt hun systeem na. Zegt het systeem zit, gaan ze zitten. Zegt het zwijg, zwijgen ze. Maar nu is veel wat ze jaren bespotten militair bevestigd. Pandora’s doos gaat open. 

Dus wat baten alternatieven? Het is een zinkend schip redden zonder lasapparatuur aan boort. Only God can save us.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Met het topic niet. Wel met de mensen die zich constant met deze zaken bezig houden ;) Ze grijpen wanhopig allerlei alternatieven aan, verkondigen deze over de massa, weten alles zo goed te analyseren, .... echter staan ze aan wal. Zo heb je veel kennis van de bijbel, maar je roept dan wat anderen er niet uit toe passen eerder dan het op jezelf toe te passen. Indien je de stroming in dat paradigma omdraait kan er er misschien iets magisch gebeuren. Let maar eens goed op, weldra maak ik een topic aan die dingen als zelfactualisatie, sabbatsjaren, helikoptergeld etc weerhouden. De mensheid is reeds gevormd door het beestensysteem en geconditioneerd dit te banaliseren. Zo deden ze dat ook jaren met de ufo. Men aapt hun systeem na. Zegt het systeem zit, gaan ze zitten. Zegt het zwijg, zwijgen ze. Maar nu is veel wat ze jaren bespotten militair bevestigd. Pandora’s doos gaat open. Dus wat baten alternatieven? Het is een zinkend schip redden zonder lasapparatuur aan boort. Only God can save us.

Zelfkennis is het vermogen om de eigen denkwijze, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de eigen geest en van het eigen lichaam te kunnen inschatten en daar rationele conclusies uit te trekken. Het wordt ook wel 'intra-persoonlijke intelligentie' genoemd. Anderzijds is het een feit dat volledige en betrouwbare zelfkennis slechts dankzij de omgang met anderen verkregen kan worden. Ieder persoon heeft in zijn persoonlijkheid facetten die hij alleen in contact met anderen - dus in sociale situaties - kan leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Zelfkennis is het vermogen om de eigen denkwijze, de mogelijkheden en de onmogelijkheden van de eigen geest en van het eigen lichaam te kunnen inschatten en daar rationele conclusies uit te trekken. Het wordt ook wel 'intra-persoonlijke intelligentie' genoemd. Anderzijds is het een feit dat volledige en betrouwbare zelfkennis slechts dankzij de omgang met anderen verkregen kan worden. Ieder persoon heeft in zijn persoonlijkheid facetten die hij alleen in contact met anderen - dus in sociale situaties - kan leren kennen.

En indien deze persoon dan wil leiden, hoe doet deze dat dan het beste? Door voorbeeld. Er is maar 1 weg, dat is zelfloochening. 

Daar werd ik gisteren nog maar eens aan herinnerd toen ik in mijn bijbel las. We kunnen het niet zelf. 

Hebreeën 6:6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Ik vind het overigens fout jezelf af te meten aan interactie met je omgeving. Einstein is zo uit zijn omgeving moeten verhuizen om erger te voorkomen. De hoogst spiritueel ontwikkelden in de geschiedenis zijn ook bespot en trokken zich terug van iedereen om dichtbij God te komen. 

Er zijn natuurlijk,wel signalen van anderen waaruit je kan leren, maar het zou je innerlijke kern nooit mogen aantasten. Want dat is net het probleem, als iedereen een systeem naaapt dat ons als collectief benadeelt is het wijzer alles net andersom te doen.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

En indien deze persoon dan wil leiden, hoe doet deze dat dan het beste? Door voorbeeld. Er is maar 1 weg, dat is zelfloochening. Daar werd ik gisteren nog maar eens aan herinnerd toen ik in mijn bijbel las. We kunnen het niet zelf. Hebreeën 6:6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken. Ik vind het overigens fout jezelf af te meten aan interactie met je omgeving. Einstein is zo uit zijn omgeving moeten verhuizen om erger te voorkomen. De hoogst spiritueel ontwikkelden in de geschiedenis zijn ook bespot en trokken zich terug van iedereen om dichtbij God te komen. Er zijn natuurlijk,wel signalen van anderen waaruit je kan leren, maar het zou je innerlijke kern nooit mogen aantasten. Want dat is net het probleem, als iedereen een systeem naaapt dat ons als collectief benadeelt is het wijzer alles net andersom te doen.

Oppervlakkig gezien zou ik zowat heel de wereld kunnen verwijten voor het eenzame en troosteloze leven dat ik leid, hiermee conformeer ik me aan de gangbare norm en dat alsof ik nooit geleerd zou hebben wat het is om sociaal te zijn. In schijnbare tegenstelling verwijt ik dieperliggend niemand iets, het is vooral vanuit deze diepgang dat m’n vreedzame aspiraties gevoed worden maar ook m’n emoties en gemoedstoestand niet onberoerd laat. Tussen oppervlakte en diepte zit echter een gigantisch scala aan visies en interpretaties die het voor herstelonderzoekers niet makkelijker maken, en dat in hoeverre we al bereid zijn om deze diepte te betreden en ook aan de oppervlakte te brengen. Stille waters, diepe gronden en monddood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Oppervlakkig gezien zou ik zowat heel de wereld kunnen verwijten voor het eenzame en troosteloze leven dat ik leid, hiermee conformeer ik me aan de gangbare norm en dat alsof ik nooit geleerd zou hebben wat het is om sociaal te zijn. In schijnbare tegenstelling verwijt ik dieperliggend niemand iets, het is vooral vanuit deze diepgang dat m’n vreedzame aspiraties gevoed worden maar ook m’n emoties en gemoedstoestand niet onberoerd laat. Tussen oppervlakte en diepte zit echter een gigantisch scala aan visies en interpretaties die het voor herstelonderzoekers niet makkelijker maken, en dat in hoeverre we al bereid zijn om deze diepte te betreden en ook aan de oppervlakte te brengen. Stille waters, diepe gronden en monddood.

Aan de andere hand zijn er mensen die bewust asociaal zijn. Zo houd ik quasi iedereen op afstand, doch ben ik zelden eenzaam. Al voel ik me zelden begrepen, wel heb ik genegenheid en warmte. Enfin, liefde. 

Het punt van een herstelonderzoek is dat het niet zak bijdragen aan wat je werkelijk wil bereiken. Want waar je uw eenheid zoekt is niet van deze wereld, en de mensen die jij wil helpen zullen je ervoor aan het kruis nagelen. Het kerkhof van onze geschiedenis ligt bezaaid met mensen die ooit daadwerkelijk de wereld konden veranderen, of dat wensten te doen.  Enkelen die bereid waren te sterven voor hun doel hebben dat ook maar pas na hun dood bereikt. 

Het enige herstelplan dat ik nog zie voor deze wereld is de christelijke. En dat kan alleen getoond worden door voorbeeld en zodus ieder mens die bij zichzelf begint. We zijn allemaal onderdrukt en onderworpen, er tiert hier geen kracht van genade en liefde. Hoe harder je er tegen duwt, hoe harder het terugduwt en te uitgeputter je wordt.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Fundamenteel:

Aan de andere hand zijn er mensen die bewust asociaal zijn. Zo houd ik quasi iedereen op afstand, doch ben ik zelden eenzaam. Al voel ik me zelden begrepen, wel heb ik genegenheid en warmte. Enfin, liefde. Het punt van een herstelonderzoek is dat het niet zak bijdragen aan wat je werkelijk wil bereiken. Want waar je uw eenheid zoekt is niet van deze wereld, en de mensen die jij wil helpen zullen je ervoor aan het kruis nagelen. Het kerkhof van onze geschiedenis ligt bezaaid met mensen die ooit daadwerkelijk de wereld konden veranderen, of dat wensten te doen.  Enkelen die bereid waren te sterven voor hun doel hebben dat ook maar pas na hun dood bereikt. Het enige herstelplan dat ik nog zie voor deze wereld is de christelijke. En dat kan alleen getoond worden door voorbeeld en zodus ieder mens die bij zichzelf begint. We zijn allemaal onderdrukt en onderworpen, er tiert hier geen kracht van genade en liefde. Hoe harder je er tegen duwt, hoe harder het terugduwt en te uitgeputter je wordt.

Een aantal zegt dat schizotypische mensen alsmaar verwarring stichten, nog veel meer mensen stellen zich echter nooit de vraag waarom ze dat doen en ervaren dat enkel als uitermate lastig en confronterend. Heel misschien zoeken ze enkel wat aandacht om iets te zeggen waar je misschien zelf nog nooit hebt over nagedacht maar wel je levensvreugde kan verhogen. Op die manier lijken ze misschien op hartloze kamikazepiloten die het goede willen cultiveren maar niet in lukken zonder dat een open dialoog tot stand komt. Toegegeven, er zijn veel variaties/strategieën te bedenken en in het beste geval zijn ze zich ook bewust van de schade die ze kunnen aanrichten bij anderen, geen garantie. Nee, het wereldbeeld van doorleefde OPS-lijders is niet altijd even prettig om elke dag te beleven maar dat op zich wordt dan ook maar zelden begrepen, jammer genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe harder je er tegen duwt, hoe harder het terugduwt en te uitgeputter je wordt.

De premisse was ooit, de waarheid komt tot stand door in tijden van crisis onzin maar genoeg te herhalen. De vraag stelde zich of er in deze stelling geen anomalie was gekropen in die zin dat de crisis niet nu net een gevolg was van het herhalen van onzin, zij het misschien niet eens bewust waardoor we telkens opnieuw geconfronteerd worden met dezelfde perverse effecten. Dit zou immers betekenen dat we een systeem onderhouden dat na verloop begint te lijken op een auto-immuunziekte, met inbegrip van allerhande neveneffecten die we misschien niet altijd goed begrijpen maar wel bestrijden omdat ze niet stroken met de normen zoals bepaald binnen het systeem. Een gedegen herstelonderzoek kan beslist helpen, zij het met een netelige kanttekening omdat je misschien dagelijks getuige wordt van iets dat je niet had verwacht alvorens hieraan te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

Oppervlakkig gezien zou ik zowat heel de wereld kunnen verwijten voor het eenzame en troosteloze leven dat ik leid, hiermee conformeer ik me aan de gangbare norm en dat alsof ik nooit geleerd zou hebben wat het is om sociaal te zijn. In schijnbare tegenstelling verwijt ik dieperliggend niemand iets, het is vooral vanuit deze diepgang dat m’n vreedzame aspiraties gevoed worden maar ook m’n emoties en gemoedstoestand niet onberoerd laat. Tussen oppervlakte en diepte zit echter een gigantisch scala aan visies en interpretaties die het voor herstelonderzoekers niet makkelijker maken, en dat in hoeverre we al bereid zijn om deze diepte te betreden en ook aan de oppervlakte te brengen. Stille waters, diepe gronden en monddood.

Dank je voor deze openheid. Het is triest en ik leef met je mee. Je bent hoog opgeleid en bovenmatig intelligent en in een normale wereld zou je verwachten dat je daarin een constructieve rol zou moeten kunnen spelen. Het maakt me verdrietig om het bovenstaande te lezen. Je bent lang niet de enige die niet in deze wereld past maar ik besef dat dit een schrale troost is. Kun je niet eens voorzichtig aansluiting zoeken bij een christelijke gemeente bij jou in de buurt? Het Leger des Heils bijvoorbeeld? Ik noem maar wat. Je zou het dan wel wat tijd moeten geven want mensen moeten nu eenmaal aan elkaar wennen. Maar op den duur zou je kunnen ervaren dat je geestelijke broeders en zusters hebt die je gewoon aanvaarden zoals je bent en dat je samen iets goeds kunt doen. Ik bid voor je.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Willempie:

Dank je voor deze openheid. Het is triest en ik leef met je mee. Je bent hoog opgeleid en bovenmatig intelligent en in een normale wereld zou je verwachten dat je daarin een constructieve rol zou moeten kunnen spelen. Het maakt me verdrietig om het bovenstaande te lezen. Je bent lang niet de enige die niet in deze wereld past maar ik besef dat dit een schrale troost is. Kun je niet eens voorzichtig aansluiting zoeken bij een christelijke gemeente bij jou in de buurt? Het Leger des Heils bijvoorbeeld? Ik noem maar wat. Je zou het dan wel wat tijd moeten geven want mensen moeten nu eenmaal aan elkaar wennen. Maar op den duur zou je kunnen ervaren dat je geestelijke broeders en zusters hebt die je gewoon aanvaarden zoals je bent en dat je samen iets goeds kunt doen. Ik bid voor je.

Een gedegen herstelonderzoek kan beslist helpen, zij het met een netelige kanttekening omdat je misschien dagelijks en extreem bewust getuige wordt van iets dat je zelf in de verste verte niet eens had verwacht alvorens hieraan te beginnen. Het mag dan ook snel duidelijk worden dat zoiets best in alle sereniteit en met zorg behandeld kan worden, ter vermijding van nog veel meer tumult dat geenszins zou stroken met wat de vreedzame en goedbedoelende betrokkenen in alle ernst nu net trachten te zeggen. Kortom, het nuchter beschouwen van de wereld waarin we leven geeft het romantische hier en nu een heel wrange nasmaak voor zij die de verdere ontwikkeling van hun empathische vermogens tot doel hadden gesteld, het bijhorende verdriet ondraaglijk en zonder diepgaander onderzoek jammer genoeg ook onbegrepen door de omgeving. Finaal wordt mogelijkerwijs de innerlijke spanning onbeheersbaar van waaruit deze of gene actie voortvloeit, alsof een herstelonderzoek nu net leidt tot het definitieve failliet van zij die zich hier in alle deskundige bedachtzaamheid aan wagen. Vanaf hier wordt het dan ook vastklampen aan een sprankeltje hoop dat het alsnog goed mag komen maar zonder garantie op succes.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar wat moet er dan goed komen? Wat moet zich herstellen? De wereld? Good luck on that...Zie waar gutmenschen ons brachten.

Als er al zoiets bestaat als hoogheidswaan dan kunnen we ons legitiem de vraag stellen of laagheidswaan ook bestaat, dit niet om het ene beter te laten lijken dan het andere maar als een ernstige vraag binnen het kader van een herstelonderzoek. Al doende komen we terecht bij de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit, hiermee zeggend dat niet iedereen beschikt over dezelfde kennis om een gegeven probleem op te lossen. Hierbij, een werelds probleem kan als megalomaan gezien worden, naar analogie zou dan de oplossing ook megalomaan genoemd kunnen worden. Ik denk dat we hiermee alvast een betere basis hebben om diverse begrippen te relativeren in een sfeer van milde overreding, hiermee zeggend minder stigmatiserend en/of veroordelend voor deze of gene partij. Kortom, open dialoog kan helpen als daartoe de bereidheid gevonden wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Als er al zoiets bestaat als hoogheidswaan dan kunnen we ons legitiem de vraag stellen of laagheidswaan ook bestaat, dit niet om het ene beter te laten lijken dan het andere maar als een ernstige vraag binnen het kader van een herstelonderzoek. Al doende komen we terecht bij de elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit, hiermee zeggend dat niet iedereen beschikt over dezelfde kennis om een gegeven probleem op te lossen. Hierbij, een werelds probleem kan als megalomaan gezien worden, naar analogie zou dan de oplossing ook megalomaan genoemd kunnen worden. Ik denk dat we hiermee alvast een betere basis hebben om diverse begrippen te relativeren in een sfeer van milde overreding, hiermee zeggend minder stigmatiserend en/of veroordelend voor deze of gene partij. Kortom, open dialoog kan helpen als daartoe de bereidheid gevonden wordt.

Laagheidswaanzin bestaat vast en zeker. Maar degene aan top beseffen heel goed met wat ze bezig zijn en al wat jij wil herstellen verloopt net volgens hun plan. Het verstand is er, ze verrijken er alleen zichzelf mee. Dus wat voor ons dan de oplossing is met een herstelonderzoek is voor hun dan weer het probleem.

Bekijk het ook zo. Ooit waren er veel mensen nodig, alles moest snel gebouwd worden, veel mensen betekende snellere groei. Maar nu is dat allemaal zodanig ontwikkelt dat mensen weldra meer geld kosten dan ze werkelijk opbrengen. En toevallig zijn er plots superbacteriën, virussen die mysterieus uit labs verdwijnen, ebola uitbraken, Afrikaanse varkenspest in Europa, ... Ze gaan ons grotendeels uitroeien TTC, hoe dat plan herstellen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Laagheidswaanzin bestaat vast en zeker. Maar degene aan top beseffen heel goed met wat ze bezig zijn en al wat jij wil herstellen verloopt net volgens hun plan. Het verstand is er, ze verrijken er alleen zichzelf mee. Dus wat voor ons dan de oplossing is met een herstelonderzoek is voor hun dan weer het probleem. Bekijk het ook zo. Ooit waren er veel mensen nodig, alles moest snel gebouwd worden, veel mensen betekende snellere groei. Maar nu is dat allemaal zodanig ontwikkelt dat mensen weldra meer geld kosten dan ze werkelijk opbrengen. En toevallig zijn er plots superbacteriën, virussen die mysterieus uit labs verdwijnen, ebola uitbraken, Afrikaanse varkenspest in Europa, ... Ze gaan ons grotendeels uitroeien TTC, hoe dat plan herstellen? 

Zou het kunnen dat men kampt met die elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit van waaruit een en ander volgt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Zou het kunnen dat men kampt met die elementen van beperkte- en/of begrensde rationaliteit van waaruit een en ander volgt?

Als de dood rationeel is en een mensenleven een wegwerpproduct is....

Hoe zouden we zelf zijn met miljarden op de bank en werelddominatie aan de vingertoppen...? Moeilijk in te schatten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Als de dood rationeel is en een mensenleven een wegwerpproduct is.... Hoe zouden we zelf zijn met miljarden op de bank en werelddominatie aan de vingertoppen...? Moeilijk in te schatten. 

Hoe zou je dat te weten kunnen komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Zou het dan ook niet nuttig zijn om eerst gedegen kennis te nemen van dat wat voor iedereen beschikbaar is?

Ik denk dat wij allebei een strijd voeren iets te bereiken en dat “het beschikbare” aantonen niet voldoende is. Ze nagelen u aan uw kruis als je met goede intenties afkomt :) 

Dus hoeveel beschikbare materie moet er nog getoond worden alvorens we beseffen dat het water naar de schelde dragen is? Straks zijn we moe en leggen we er nog het loodje bij. Stay above the wicked and fly :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat wij allebei een strijd voeren iets te bereiken en dat “het beschikbare” aantonen niet voldoende is. Ze nagelen u aan uw kruis als je met goede intenties afkomt. Dus hoeveel beschikbare materie moet er nog getoond worden alvorens we beseffen dat het water naar de schelde dragen is? Straks zijn we moe en leggen we er nog het loodje bij. Stay above the wicked and fly 

Het beschikbare is niet altijd gekend door iedereen, dit kan ook indruisen tegen de eigen opvatting hierover waardoor er enige frictie kan ontstaan. Binnen het kader van zelfactualisatie zijn dit bijzondere aandachtspunten die best niet onderschat kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid