Spring naar bijdragen

3 dagen en 3 nachten


Aanbevolen berichten

Heel vreemd: voordat ik dit typte stond er dat @antoon drie dagen geleden voor het laatst iets in dit topic heeft getypt:

antoon3dagen.jpg

Dit is vanuit het scherm https://www.credible.nl/forum/74-bijbelstudie/ bekeken.

3 d = drie dagen. Het is nu zaterdag. Als ik drie dagen terug tel dan kom ik uit bij woensdag. De laatste tekst van @antoon is echter van dinsdag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Interessante uitleg. Ik dacht altijd dat Jezus op de derde dag opstond in de zin van: vrijdag stierf Hij (dag 1), zaterdag was Hij nog dood (dag 2), en op de derde dag, de zondag, stond Hij op uit de

Het getal 7 kan je zien als het getal dat onze natuurlijke werkelijkheid weergeeft. Het getal acht staat daarboven, het overstijgt het. Naast het getal 7 is het getal 8 binnen het jodendom dan ook bel

Dus als jij vandaag (zondag) één dag terug telt kom je uit bij zondag en niet zaterdag? Andere vraag: hoeveel dagen geleden is woensdag?

19 uur geleden zei Bastiaan73:

 

 

19 uur geleden zei Bastiaan73:

d = drie dagen. Het is nu zaterdag. Als ik drie dagen terug tel dan kom ik uit bij woensdag. De laatste tekst van @antoon is echter van dinsdag!

Het is nu zondag de derde dag sinds vrijdag de Joden telden inclusief de dag der eerste gebeurtenissen, wij doen dat vaak ook.

Jezus is zeer waarschijnlijk geboren op de dag der trompetten, Belangrijke aankondigingen werden met trompetten of zoals anderen het noemden met bazuinen gedaan.

  • Geboorte op Zondag 31aug. 02 bc Joods  02 Tishrie   3730  Jul. dag= 1720934.5  Dag der trompetten
  • Doop Jezus  Donderdag  06  oktober  29 ad  10  Tishrie  3760  Juliaanse dag  1731928.5  Verzoendag

Aspecten van verzoendag
Slechts op één dag in het jaar, op de Verzoendag, mocht de hogepriester het Allerheiligste van de tabernakel of van de tempel binnengaan (Heb 9:7; Le 16:2, 12, 14, 15). 

Vervolgens wierp de hogepriester het lot over twee geitebokjes van de vergadering der zonen van Israël, die beide even gaaf en zonder gebrek waren (Le 16:5, 7). De hogepriester deed dit om te bepalen welke van de twee als zondeoffer aan Jehovah geofferd zou worden en welke als de ’bok voor Azazel’ zou dienen, die beladen met hun zonden de wildernis ingestuurd zou worden Bron WTG
https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200000462
 

Er zijn er meer, maar je ziet dingen die met Jezus te maken zouden kunnen hebben. dit onder voorbehoud dus, ik zoek verder en raadpleeg sites. en boeken, zeer waarschijnlijk zal ik het nooit kunnen claimen als harde waarheid, want de bijbel vermeld gewoon niet dat het specifiek die dagen waren, ikzelf in ieder geval vind het te frappant om eraan voorbij te gaan, er komt nog meer overigens.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Het is nu zondag de derde dag sinds vrijdag de Joden telden inclusief de dag der eerste gebeurtenissen, wij doen dat vaak ook.

Nee, dat doen wij niet vaak ook. 
Het is de tweede dag sinds vrijdag.
We zeggen dan ook dat het een jaar geleden is sinds de zomer van 2019, en twee jaar sinds de zomer van 2018.
We zeggen niet dat de zomer van 2019 twee jaar geleden is.
Met dagen is dat precies hetzelfde, dus loop niet te woord goochelen om de 3 dagen en 3 nachten recht te praten.

3 uur geleden zei antoon:

Jezus is zeer waarschijnlijk geboren op de dag der trompetten

Volledig uit de duim gezogen. Dit lat maar weer eens zien dat je bewering 'ik geef slechts de inhoud van de Bijbel weer' waardeloos is, en je geen zin uit de Bijbel aan kunt halen zonder daar een eigen invulling aan te geven.

3 uur geleden zei antoon:

want de bijbel vermeld gewoon niet dat het specifiek die dagen waren, ikzelf in ieder geval vind het te frappant om eraan voorbij te gaan, er komt nog meer overigens

Zonder dat het je bedoeling is, laat je hier zien dat je hersens nog werken zoals dat zou moeten: ze zijn voortdurend op zoek om alle info die binnen komt, in bestaande patronen te laten passen. Vroeger was dat noodzakelijk om te kunnen vluchten bij mogelijk gevaar. Je legt dus verbanden, ook al blijken die er bij nadere beschouwing niet te zijn.  
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:
22 uur geleden zei Bastiaan73:

d = drie dagen. Het is nu zaterdag. Als ik drie dagen terug tel dan kom ik uit bij woensdag. De laatste tekst van @antoon is echter van dinsdag!

Het is nu zondag de derde dag sinds vrijdag de Joden telden inclusief de dag der eerste gebeurtenissen, wij doen dat vaak ook.

Dus als jij vandaag (zondag) één dag terug telt kom je uit bij zondag en niet zaterdag?

Andere vraag: hoeveel dagen geleden is woensdag?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees voorgaande redeneringen  zou ik willen  zeggen. lees ook eens de Joden telden gewoon inclusief de 1e dag der gebeurtenis, blijkt uit de Emmaus gangers, lijhkt mij toch vrij duidelijk

https://broedersinchristus.nl/ten-derden-dage-opgewekt-1

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1959086?q=derde+dag&p=par 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Het is je mening, ik heb de betekenis in voorgaande post precies uitgelegd

Niet elke post van mij is een mening. In dit geval heb ik gewoon de feiten weer gegeven.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:
5 uur geleden zei antoon:

Het is nu zondag de derde dag sinds vrijdag de Joden telden inclusief de dag der eerste gebeurtenissen, wij doen dat vaak ook.

Nee, dat doen wij niet vaak ook. 
Het is de tweede dag sinds vrijdag.
We zeggen dan ook dat het een jaar geleden is sinds de zomer van 2019, en twee jaar sinds de zomer van 2018.
We zeggen niet dat de zomer van 2019 twee jaar geleden is.
Met dagen is dat precies hetzelfde, dus loop niet te woord goochelen om de 3 dagen en 3 nachten recht te praten.

5 uur geleden zei antoon:

Jezus is zeer waarschijnlijk geboren op de dag der trompetten

Volledig uit de duim gezogen. Dit lat maar weer eens zien dat je bewering 'ik geef slechts de inhoud van de Bijbel weer' waardeloos is, en je geen zin uit de Bijbel aan kunt halen zonder daar een eigen invulling aan te geven.

5 uur geleden zei antoon:

want de bijbel vermeld gewoon niet dat het specifiek die dagen waren, ikzelf in ieder geval vind het te frappant om eraan voorbij te gaan, er komt nog meer overigens

Zonder dat het je bedoeling is, laat je hier zien dat je hersens nog werken zoals dat zou moeten: ze zijn voortdurend op zoek om alle info die binnen komt, in bestaande patronen te laten passen. Vroeger was dat noodzakelijk om te kunnen vluchten bij mogelijk gevaar. Je legt dus verbanden, ook al blijken die er bij nadere beschouwing niet te zijn.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je er niet mee eens ben, niet genoeg overtuigend vind  dan verzoek ik om niet in het wild te schreeuwen, je mag een andere mening hebben, maar aan de uitleggingen uit de schrift genomen ligt het echt niet.

Bijvoorbeeld 

Elke 7e jaar is een sabbatsjaar, vanwaar berekenen. dat is dan weer de vraag
163 bc was het eerste jaar na Sabbatsjaar 164bc.
(1) 163
(2) 162 
(3) 161 
(4) 160
(5) 159
(6) 158
(7) 157 Sabbatsjaar 157 gerekend  inclusief het 1e jaar van de cyclus

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Dus als jij vandaag (zondag) één dag terug telt kom je uit bij zondag en niet zaterdag?

Andere vraag: hoeveel dagen geleden is woensdag?

Deze vraag van jou die je gisteren, zondag, stelde, slaat wel de spijker op de kop, @Bastiaan73

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 minuten geleden zei antoon:

163 bc was het eerste jaar na Sabbatsjaar 164bc.
(1) 163
(2) 162 
(3) 161 

Dit klopt dan weer wel. 
Maar als we van de jaren dagen maken, ga je ineens wartaal uitslaan:

5 uur geleden zei antoon:

Het is nu zondag de derde dag sinds vrijdag

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

Elke 7e jaar is een sabbatsjaar, vanwaar berekenen. dat is dan weer de vraag
163 bc was het eerste jaar na Sabbatsjaar 164bc.
(1) 163
(2) 162 
(3) 161 
(4) 160
(5) 159
(6) 158
(7) 157 Sabbatsjaar 157 gerekend  inclusief het 1e jaar van de cyclus

Alleen hanteren de Joden een andere jaartelling. Wat voor ons nu 2020 is is bij de Joden het jaar 5780. Ons jaar 0 is bij de Joden het jaar 3760. Jouw rijtje wordt dan:

(1) 163 --> 3597
(2) 162 --> 3598
(3) 161 --> 3599
(4) 160 --> 3600
(5) 159 --> 3601
(6) 158 --> 3602
(7) 157 --> 3603

164 voor Christus = 3596.

3596 + 7 = 3603. Een gewone optelsom dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Bastiaan73:

(1) 163 --> 3597
(2) 162 --> 3598
(3) 161 --> 3599
(4) 160 --> 3600
(5) 159 --> 3601
(6) 158 --> 3602
(7) 157 --> 3603

164 voor Christus = 3596.

Inderdaad zo kan je ook rekenen, het nieuwe Joodse jaar begon op 1 Tishri voor ons ongeveer augustus / september 

Ik dacht vanmorgen aan de ontbindingsstaat van een lichaam, Lazarus was 4 dagen dood en stonk al, over Jezus wordt geschreven dat hij de ontbinding niet zou zien, indien hij letterlijk 72 uur dood zou zijn, zal binnen die termijn het lichaam waarschijnlijk beginnen te ontbinden, door de gedeeltelijk dagen/ nachten zal het waarschijnlijk niet gebeurd zijn, vandaar dat de schrijver onder inspiratie schreef dat zijn lichaam de ontbinding niet zou zien. Handelingen 2:27

https://www.overledenenzorgpro.nl/01004.html

Verschillende vertalingen

Zie ook Psalm 16:10

 

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

over Jezus wordt geschreven dat hij de ontbinding niet zou zien, indien hij letterlijk 72 uur dood zou zijn, zal binnen die termijn het lichaam waarschijnlijk beginnen te ontbinden, door de gedeeltelijk dagen/ nachten zal het waarschijnlijk niet gebeurd zijn

Wat een gebrek aan kennis weer. Ontbinding begint direct na de dood. Ontbinding wacht geen 72 uur.

 

Van dezelfde site: 

Citaat

 

Ontbindingsproces: Het lichaam direct na overlijden
Spoedig na het intreden van de dood treden in het dode menselijke lichaam een aantal verschijnselen op.
Al deze verschijnselen staan bekend als de aanvang van het ontbindingsproces.
Het gaat hierbij om de volgende verschijnselen:
Livor mortis (lijkvlekken)
Rigor mortis (lijkstijfheid)
Algor mortis (lijkkoude)
Indroging / uitdroging.

 

https://www.overledenenzorgpro.nl/01003.html

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij bent ook vermoeiend

Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood. zie de link die ik gaf, dus niet exact op het  moment van sterven, jij noemt verschijnselen die wel meteen optreden

Putrefactie (decompositie / verrotting / ontbinding)Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de kanttekeningen bij de Statenvertaling haalde ik nog het volgende.

In Ester 4:16 staat dat Ester oproept om drie dagen en nachten te vasten, waarna zij naar de koning zou gaan. In 5:1 staat dat ze dat ook precies zo doet, op de derde dag. M.a.w. volgens het bijbelse spraakgebruik is 'drie dagen en drie nachten' een aanduiding voor een aaneengesloten periode waarin een bepaalde actie zich voltrekt, waarbij het begin en eind van die actie op respectievelijk de eerste en de derde dag geplaatst is.

Mensen die dus drie dagen en drie nachten als 6 x 12 uur lezen, gaan tegen de Bijbel in.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites

WTG Handelingen 2:27 -13:35 -  2:31 waarbij Psalm 16:10 wordt aangehaald 

  • Handelingen 2:27  want u zult me niet achterlaten in het Graf, en u zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, tot ontbinding overgaat.
  • Handelingen 13:35 Daarom staat er ook in een andere psalm: “U zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, tot ontbinding overgaat.”
  • Handelingen 2:31 Daarom voorzag hij de opstanding van de Christus en sprak hij erover. Hij zei dat de Christus niet achtergelaten zou worden in het Graf en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan.

 

  • Psalm 16:10 Want u zult me niet achterlaten in het Graf. U zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, de kuil ziet.

 

Handelingen 2:27 diverse vertalingen

  • NBG  Omdat Gij mijn ziel niet aan het dodenrijk zult overlaten, noch uw heilige ontbinding doen zien.
  • STATEN   Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige [over] geven, om verderving te zien
  • HERZIENE  want U zult mijn ziel in het graf niet verlaten en Uw Heilige niet overgeven om ontbinding te zien.
  • NIEUWE want u zult mij niet overleveren aan het dodenrijk en het lichaam van uw trouwe dienaar zal niet tot ontbinding overgaan.
  • GEWONE TAAL  Want God zal mij terughalen uit de dood. Hij zal ervoor zorgen dat mijn lichaam bewaard blijft.

De schrift is wel heel duidelijk, er is een afbakening een begrenzing in het proces na het sterven waarna het tot bederf en ontbinding overgaat, wij zullen inderdaad zeggen na de dood van iemand, hij gaat tot ontbinding over, ik denk dat de Bijbel gelijk heeft,  en ook hoe wij het zeggen.  Boed toevoer stopt de cellen sterven af de een na de ander dat is op te merken, bederf en stank niet dat is na enkele dagen ook afhankelijk van de temperatuur, de bijbel schrijvers onder inspiratie weten echt wel  waar ze het over hebben namelijk de  info van de Schepper himself, zover ik weet zijn de passages ook niet aangevochten door wetenschappers .

 

Handelingen 13:32 is ook het lezen waard

32 Daarom vertellen wij jullie het goede nieuws over de belofte die aan de voorvaders is gedaan. 33 God heeft die voor ons, hun kinderen, volledig vervuld door Jezus op te wekken, zoals in de tweede psalm staat geschreven: “Jij bent mijn zoon, vandaag ben ik je vader geworden.” 34 En dat hij hem uit de dood heeft opgewekt om nooit meer terug te keren tot vergankelijkheid, heeft hij op de volgende manier gezegd: “Ik zal jullie de uitingen van loyale liefde geven die aan David beloofd zijn, die betrouwbaar zijn.” 35 Daarom staat er ook in een andere psalm: “U zult niet toelaten dat wie loyaal is aan u, tot ontbinding overgaat.” 36 David heeft in zijn tijd dienst voor God gedaan en is gestorven en bij zijn voorvaders gelegd. Hij is wél tot ontbinding overgegaan. 37 Maar degene die God heeft opgewekt, is niet tot ontbinding overgegaan.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-7-2020 om 12:35 zei antoon:

Jij bent ook vermoeiend

Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood. zie de link die ik gaf, dus niet exact op het  moment van sterven, jij noemt verschijnselen die wel meteen optreden

Putrefactie (decompositie / verrotting / ontbinding)Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood.

 

Mij niet de schuld geven, ik verwijs gewoon naar wat er op de site staat waar jij mee komt.
Niet na 3 dagen dus, maar direct na de dood.

12 uur geleden zei antoon:

de bijbel schrijvers onder inspiratie weten echt wel  waar ze het over hebben namelijk de  info van de Schepper himself, zover ik weet zijn de passages ook niet aangevochten door wetenschappers .

Nu draai je het wel om. Het is aan de wetenschappers om elk stukje tekst dat iemand uit zijn duim zuigt te weerleggen.
Ik denk ook niet dat er veel wetenschappers zijn die er behoefte aan hebben om de bewering 'een lijk gaat pas na 3 dagen stinken' te weerleggen.
Het is andersom: als iemand een bewering doet, mag hij die eerst zelf onderbouwen.
Daarna is het aan anderen om die onderbouwing te weerleggen. 
Laat ik het zo zeggen: het is niet voor niks dat in het Midden-Oosten het gebruikelijk is om een overledene zo snel mogelijk te begraven.   

Op 6-7-2020 om 12:35 zei antoon:

Jij bent ook vermoeiend

Het gevoel is geheel wederzijds.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-7-2020 om 12:35 zei antoon:

Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood. zie de link die ik gaf, dus niet exact op het  moment van sterven, jij noemt verschijnselen die wel meteen optreden

 

 

Op 6-7-2020 om 12:06 zei Dat beloof ik:

Ontbindingsproces: Het lichaam direct na overlijden 
Spoedig na het intreden van de dood treden in het dode menselijke lichaam een aantal verschijnselen op.
Al deze verschijnselen staan bekend als de aanvang van het ontbindingsproces.
Het gaat hierbij om de volgende verschijnselen:
Livor mortis (lijkvlekken)
Rigor mortis (lijkstijfheid)
Algor mortis (lijkkoude)
Indroging / uitdroging.

Ontbindingsproces: Het lichaam direct na overlijden,  moet je in de contexst van het overige lezen

Dit proces begint binnen drie dagen na het intreden van de dood.

onderstreept of bold van je quote is van mij.

Toch niet zo moeilijk te begrijpen, lijkt mij. Het punt IS dat bewust of onbewust hier veel dingen niet wil begrijpen, niet wil lezen of een vooroordeel hebt, een  enkele keer heb je weleens een punt, dat zie ik ook, daar kan op ingegaan worden. Heb ik er een probleem mee met wat jij hier uitbazuint, nee integendeel,  hierdoor word je genoopt om verder te zoeken en dan blijkt nogal eens  dat het punt wat je hebt wankel is.. Maar ik heb geen behoefte om hierop door, temeer daar het duidelijk is, volgende keer kom ik met een constante "14 nisan" en de prachtige dwarsverbindingen met eerder genoemde datums, zowel chronologisch als theologisch

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Ontbindingsproces: Het lichaam direct na overlijden,  moet je in de contexst van het overige lezen

Welke context ? De enige context hier is een dode. En het lichaam begint direct na overlijden te ontbinden.
In dat proces zijn er verschijnselen die meestal na 3 dagen ziet (maar gezien de warmte in de regio, daar veel eerder).
Jij pakt alleen die verschijnselen van dat ontbindingsproces, en stelt daarbij daarbij dat het hele proces pas na 3 dagen begint.

Die redenatie klopt domweg niet, want het hele proces begint al direct na overlijden. Zowel chronologisch als theologisch.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Direct na het intreden van de dood begint het ontbindingsproces. De eerste fase hiervan bestaat bij mensen altijd uit:

  • Livor mortis - lijkvlekken: na het overlijden zakt het bloed door de zwaartekracht (hypostase) en doordat de bloedcirculatie is gestopt, naar de laagst gelegen delen van het lichaam: deze kleuren daardoor paarsblauw (lijkvlekken), waar de hoger gelegen gedeelten bleek worden.
  • Rigor mortis - lijkstijfheid: normaal gesproken zal na ongeveer 1 tot 4 uur na het overlijden lijkstijfheid optreden. Door chemische processen worden de na overlijden verslapte spieren stijf. Rigor mortis treedt als eerste op in de extremiteiten zoals de armen, de benen en het hoofd. Ook vormt zich kippenvel doordat rigor mortis optreedt in de in de huid gelegen spiertjes. Acht uur na het overlijden is deze lijkstijfheid volledig; na 48 uur neemt ze weer af als gevolg van diverse afbraakprocessen in het lichaam. Als er bij mensen sprake was van overlijden door of tijdens een lichamelijke stresssituatie (zoals een hartaanval tijdens het hardlopen) zal rigor mortis spoediger intreden dan wanneer het lichaam voorafgaand aan het overlijden in een toestand van rust verkeerde. In tegenstelling tot wat wel wordt gedacht, zal rigor mortis bij een hoge omgevingstemperatuur spoediger optreden dan in geval van koude. Dat komt doordat de onderliggende chemische reactie bij hogere temperatuur sneller optreedt. (De lijkstijfheid betreft geen samentrekking van het spierweefsel maar een irreversibel chemisch proces.)
     
  • Algor mortis - lijkkoude: na het overlijden begint het lichaam af te koelen, door het uitvallen van stofwisselingsprocessen die warmte produceren. Ongeveer 12 uur na het overlijden voelt het lichaam koud aan, omdat het lichaam dan de temperatuur van de omgeving heeft aangenomen. Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de kleding en isolatie (waaronder het vetgehalte) van het lichaam. Lippen worden rimpelig (door uitdroging), oogbollen worden dof (doordat geen traanvocht meer wordt gemaakt en knipperen achterwege blijft), haar lijkt door te groeien (in eerste instantie doordat haar door rigor mortis bij de huid rechtop gaat staan en in latere fase door indroging en verschrompeling van de huid), de nagels lijken door de indroging en verschrompeling van de huid te groeien (dit vindt na verloop van tijd plaats). De mythe dat het haar en de nagels van een overledene zouden blijven doorgroeien is op voornoemde verschijnselen gebaseerd.

Vervolgens bestaan drie mogelijkheden waarop het lichaam tot verdere ontbinding kan overgaan.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dood#Ontbinding

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Bastiaan73:

Direct na het intreden van de dood begint het ontbindingsproces.

Dat is mij volkomen duidelijk. 
Maar @antoon echter niet, want hij schreef:

Op 6-7-2020 om 09:17 zei antoon:

over Jezus wordt geschreven dat hij de ontbinding niet zou zien, indien hij letterlijk 72 uur dood zou zijn, zal binnen die termijn het lichaam waarschijnlijk beginnen te ontbinden, door de gedeeltelijk dagen/ nachten zal het waarschijnlijk niet gebeurd zijn, vandaar dat de schrijver onder inspiratie schreef dat zijn lichaam de ontbinding niet zou zien. Handelingen 2:27

Door zijn redenatie van gedeeltelijke dagen en nachten, denkt hij dat de ontbinding nog niet was begonnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:
47 minuten geleden zei Bastiaan73:

Direct na het intreden van de dood begint het ontbindingsproces.

Dat is mij volkomen duidelijk. 
Maar @antoon echter niet, want hij schreef:

Op 6-7-2020 om 09:17 zei antoon:

over Jezus wordt geschreven dat hij de ontbinding niet zou zien, indien hij letterlijk 72 uur dood zou zijn, zal binnen die termijn het lichaam waarschijnlijk beginnen te ontbinden, door de gedeeltelijk dagen/ nachten zal het waarschijnlijk niet gebeurd zijn, vandaar dat de schrijver onder inspiratie schreef dat zijn lichaam de ontbinding niet zou zien. Handelingen 2:27

Door zijn redenatie van gedeeltelijke dagen en nachten, denkt hij dat de ontbinding nog niet was begonnen. 

Vanuit de wetenschap bekeken is dit onmogelijk maar vanuit het christelijke geloof bekeken is het lichaam van Jezus natuurlijk een uitzondering op de regel/natuurwetten. Het hele christelijke geloof is gebaseerd op de opstanding van Jezus uit de dood.

De NCV vertaalt Handelingen 2:27 zo:

27 Want U zal mijn ziel niet in de steek laten tot in het Onwaarneembare, noch zal U Uw Rechtschapene geven ontbinding waar te nemen.

Het volgende commentaar van A.E. Knoch staat erbij:

De dood is een terugkeer. De geest keert terug naar God, Die hem gaf (Pred, 12:7). De ziel keert terug naar het ongeziene. Het lichaam keert terug naar de grond (Pred. 12:7; vergelijk Gen. 3.19). In het geval van onze Heer beval Hij Zijn geest aan de Vader (Luk. 23.46). Hier spreekt hij van Zijn ziel in het ongeziene. Maar Zijn lichaam keerde niet terug naar de grond. Hierin verschilt Zijn dood met die van anderen. Er was geen verval of ontbinding die de dood van anderen vergezeld. Ook Zijn opstanding was uniek. Anderen, die levend gemaakt worden, zullen niet opstaan met hetzelfde lichaam dat in het graf werd gelegd, maar God zal elk een lichaam geven dat Hem een genoegen doet (1Kor. 15:38). Maar Hij stond op met hetzelfde lichaam dat onze zonden droeg, zuiver, smetteloos en zelfs niet aangetast door de hand van de dood.

Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Handelingen/Handelingen2.htm

Het is en blijft een geloofskwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Desid:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

het Onwaarneembare

Wat een rare vertaling. Er staat gewoon Hades, het dodenrijk.

Citaat:

hadés: Hades, the abode of departed spirits

Original Word: ᾍδης, ου, ὁ
Part of Speech: Noun, Masculine
Transliteration: hadés
Phonetic Spelling: (hah'-dace)
Definition: Hades, the abode of departed spirits
Usage: Hades, the unseen world.

86 hádēs (from 1 /A "not" and idein/eidō, "see") – properly, the "unseen place", referring to the (invisible) realm in which all the dead reside, i.e. the present dwelling place of all the departed (deceased); Hades.

Met Google vertaald:

hadés: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten

Oorspronkelijk woord: ᾍδης, ου, ὁ
Woordsoort: zelfstandig naamwoord, mannelijke
transliteratie: hadés
Fonetische spelling: (hah'-dace)
Definitie: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten
Gebruik: Hades, de ongeziene wereld.

86 hádēs (van 1 / A "niet" en idein / eidō , "zie") - eigenlijk de "onzichtbare plaats", verwijzend naar het (onzichtbare) rijk waarin alle doden verblijven, dat wil zeggen de huidige woonplaats van alle vertrokken (overleden); Hades.

Bron: https://biblehub.com/greek/86.htm

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Bastiaan73:

Citaat:

hadés: Hades, the abode of departed spirits

Original Word: ᾍδης, ου, ὁ
Part of Speech: Noun, Masculine
Transliteration: hadés
Phonetic Spelling: (hah'-dace)
Definition: Hades, the abode of departed spirits
Usage: Hades, the unseen world.

86 hádēs (from 1 /A "not" and idein/eidō, "see") – properly, the "unseen place", referring to the (invisible) realm in which all the dead reside, i.e. the present dwelling place of all the departed (deceased); Hades.

Met Google vertaald:

hadés: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten

Oorspronkelijk woord: ᾍδης, ου, ὁ
Woordsoort: zelfstandig naamwoord, mannelijke
transliteratie: hadés
Fonetische spelling: (hah'-dace)
Definitie: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten
Gebruik: Hades, de ongeziene wereld.

86 hádēs (van 1 / A "niet" en idein / eidō , "zie") - eigenlijk de "onzichtbare plaats", verwijzend naar het (onzichtbare) rijk waarin alle doden verblijven, dat wil zeggen de huidige woonplaats van alle vertrokken (overleden); Hades.

Bron: https://biblehub.com/greek/86.htm

Ja dus? Nooit van de etymologische drogreden gehoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-7-2020 om 11:16 zei Desid:

Wat een rare vertaling. Er staat gewoon Hades, het dodenrijk.

23 uur geleden zei Bastiaan73:

Citaat:

hadés: Hades, the abode of departed spirits

Original Word: ᾍδης, ου, ὁ
Part of Speech: Noun, Masculine
Transliteration: hadés
Phonetic Spelling: (hah'-dace)
Definition: Hades, the abode of departed spirits
Usage: Hades, the unseen world.

86 hádēs (from 1 /A "not" and idein/eidō, "see") – properly, the "unseen place", referring to the (invisible) realm in which all the dead reside, i.e. the present dwelling place of all the departed (deceased); Hades.

Met Google vertaald:

hadés: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten

Oorspronkelijk woord: ᾍδης, ου, ὁ
Woordsoort: zelfstandig naamwoord, mannelijke
transliteratie: hadés
Fonetische spelling: (hah'-dace)
Definitie: Hades, de verblijfplaats van overleden geesten
Gebruik: Hades, de ongeziene wereld.

86 hádēs (van 1 / A "niet" en idein / eidō , "zie") - eigenlijk de "onzichtbare plaats", verwijzend naar het (onzichtbare) rijk waarin alle doden verblijven, dat wil zeggen de huidige woonplaats van alle vertrokken (overleden); Hades.

Bron: https://biblehub.com/greek/86.htm

2 uur geleden zei Desid:

Ja dus? Nooit van de etymologische drogreden gehoord?

Is het dodenrijk waarneembaar volgens jou?

Mocht je principiële bezwaren hebben tegen de vertaalkeuze van de NCV dan verwijs ik je naar https://www.concordante-publicaties.nl/contact/ ?

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid