Spring naar bijdragen

3 dagen en 3 nachten


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei antoon:

Ik tel volgens de kalender en de vertalingen dat zondag een rustdag  geworden is klopt, maar heeft hier weinig  mee te maken lijkt mij, de Joden hadden ook 7 dagen tot 7 dagen, dus vergeet even de zondag  maar tel volgens de Joodse kalender, je komt op dezelfde berekening.

 

 

Jij zegt « de 1e dag is natuurlijk zondag », terwijl de Schrift zegt « sabbat », dat is onze zaterdag.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Interessante uitleg. Ik dacht altijd dat Jezus op de derde dag opstond in de zin van: vrijdag stierf Hij (dag 1), zaterdag was Hij nog dood (dag 2), en op de derde dag, de zondag, stond Hij op uit de

Het getal 7 kan je zien als het getal dat onze natuurlijke werkelijkheid weergeeft. Het getal acht staat daarboven, het overstijgt het. Naast het getal 7 is het getal 8 binnen het jodendom dan ook bel

Dus als jij vandaag (zondag) één dag terug telt kom je uit bij zondag en niet zaterdag? Andere vraag: hoeveel dagen geleden is woensdag?

7 minuten geleden zei Willempie:

De sabbat is de zevende dag van de week. De zondag is de eerste dag van de week. Dat is nu nog steeds zo trouwens.

Moeilijk te plaatsen. Als zondag de rustdag is van de 7 dagen creatie is maandag toch de eerst dag? Tenzij zaterdag sabbat is dan is zondag de eerste dag van de week.

maarja naargelang wat je gelooft he, lang als christen de sabbat op zaterdag gehouden. Nu gewoon de hele week door :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Moeilijk te plaatsen. Als zondag de rustdag is van de 7 dagen creatie is maandag toch de eerst dag? Tenzij zaterdag sabbat is dan is zondag de eerste dag van de week.

Op zaterdag is de sjabbat, de rustdag; de zevende dag na de zes dagen van schepping. De zondag volgt daarop als de eerste dag van de week.

In het christendom wordt de zondag nu wel gebruikt als rustdag, maar het is de vraag of je dan ook de zondag als laatste dag moet zien.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Sjofar:

Op zaterdag is de sjabbat, de rustdag; de zevende dag na de zes dagen van schepping. De zondag volgt daarop als de eerste dag van de week.

In het christendom wordt de zondag nu wel gebruikt als rustdag, maar het is de vraag of je dan ook de zondag als laatste dag moet zien.

De zondag is een eigen feestdag, waarin we de dood en opstanding van Christus vieren en waarin we, net als op elke belangrijke feestdag, geen zwaar werk verrichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

maarja naargelang wat je gelooft he, lang als christen de sabbat op zaterdag gehouden. Nu gewoon de hele week door :)

Nee, dit is één van die zaken die niets met geloof hebben te maken. Zondag was duizenden jaren geleden al de eerste dag van de week en is dat nu officieel nog steeds, al zijn er mensen die het willen veranderen naar de maandag. De betekenis van de zondagsviering is niet dezelfde als die van de sabbat. De christelijke betekenis is dat je de week met een rustdag mag beginnen. Dat is diep maar we moeten de zaken niet door elkaar gaan halen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

De zondag is een eigen feestdag, waarin we de dood en opstanding van Christus vieren en waarin we, net als op elke belangrijke feestdag, geen zwaar werk verrichten.

En zie je de zondag dan als de eerste of de laatste dag van de week?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Sjofar:

Dat kende ik nog niet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Het klopt wel. De achtste dag verwijst naar een nieuwe wereld, net zoals de Bijbelse getallen vijf, vijftig en vijfhonderd. De besnijdenis vindt ook plaats op de achtste dag. De achtste dag past eigenlijk nog niet in deze wereld maar verwijst alvast naar iets nieuws, net zoals de dertiende maand. Wat het zegt is dat het allemaal nog niet helemaal klopt in deze wereld maar dat het wel helemaal gaat kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik stel voor dat de zondag voortaan als de vierde dag wordt beschouwd. Aangezien de zon volgens Genesis op de vierde dag werd gemaakt.

Dan is de woensdag voortaan voor iedereen de rustdag. Deal?

Ik stel voor dat we de betekenis van de scheppingsdagen eens goed tot ons laten doordringen want dan zie je wat wat het inhoudt om opnieuw geboren te worden en hoe de geestelijke groei na die geboorte plaatsvindt. Dan zie je hoe God werkt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Ik stel voor dat we de betekenis van de scheppingsdagen eens goed tot ons laten doordringen want dan zie je wat wat het inhoudt om opnieuw geboren te worden en hoe de geestelijke groei na die geboorte plaatsvindt. Dan zie je hoe God werkt. :)

Dat klinkt interessant Willem maar dan heb ik blijkbaar iets gemist. Wat is volgens jou de (geestelijke?) betekenis van de scheppingsdagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Willempie:

Nee, dit is één van die zaken die niets met geloof hebben te maken. Zondag was duizenden jaren geleden al de eerste dag van de week en is dat nu officieel nog steeds, al zijn er mensen die het willen veranderen naar de maandag. De betekenis van de zondagsviering is niet dezelfde als die van de sabbat. De christelijke betekenis is dat je de week met een rustdag mag beginnen. Dat is diep maar we moeten de zaken niet door elkaar gaan halen.  

Zo heb ik dat niet geleerd op de christelijke scholen. Zondag is de zevende dag, de rustdag. Maar ik wil daarmee niet zeggen dat zondag daarom de laatste dag is, waar die christelijke betekenis vandaan komt is ook nieuw. Mensen gaan die zaken dan niet bewust uit elkaar halen he

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zo heb ik dat niet geleerd op de christelijke scholen. Zondag is de zevende dag, de rustdag. Maar ik wil daarmee niet zeggen dat zondag daarom de laatste dag is, waar die christelijke betekenis vandaan komt is ook nieuw. Mensen gaan die zaken dan niet bewust uit elkaar halen he

https://nl.wikipedia.org/wiki/Week

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Ok helder. Daar gaat ons 3e gebod “heilig steed de dag des Heeres”. Constantijn is de Heer niet.

Citaat

Het christendom nam de joodse opvatting over, maar maakte van de zondag de belangrijkste dag van de week, omdat men op die dag samenkwam. In de vierde eeuw stelde Constantijn de zondag in als algemene rustdag. Een klein deel van het christendom, de zevendedagsadventisten, is daarentegen (in de 19e eeuw) teruggekeerd naar de zaterdag als rustdag.

wikipedia

 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zo heb ik dat niet geleerd op de christelijke scholen. Zondag is de zevende dag, de rustdag. Maar ik wil daarmee niet zeggen dat zondag daarom de laatste dag is, waar die christelijke betekenis vandaan komt is ook nieuw. Mensen gaan die zaken dan niet bewust uit elkaar halen he

Dan heb je dat verkeerd geleerd. De Joden onderhielden de sabbat op de zaterdag, welke de zevende dag is. Zondag is de eerste dag.

48 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ok helder. Daar gaat ons 3e gebod “heilig steed de dag des Heeres”. Constantijn is de Heer niet.

Volgens mij hebben de eerste Christenen geen sabbat meer onderhouden. Zeker de niet-Joodse Christenen niet. Daarom werd de zaterdag losgelaten als sabbat. Zondag was meer een 'handige' dag voor de meeste Christenen om bij elkaar te komen. Dat de zondag de 'opstandingsdag' was en dat ze daarom op die dag bij elkaar kwamen is geen bewijs voor bij mijn weten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De zevendedagsadventisten vieren de wekelijkse rustdag van God (sabbat) op zaterdag – de zevende dag van de week (aldus de zevendedagsadventisten) – in plaats van op zondag, zoals de meeste andere christenen. De Tien Geboden, waarin de sabbat als rustdag wordt genoemd, liggen aan deze opvatting ten grondslag."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsadventisten#Sabbatsrust

"De zevendedagsbaptisten of Zevendedags Baptisten zijn baptisten die de eredienst en wekelijkse rustdag niet op zondag houden, maar op sabbat (zaterdag). Zij doen dit op basis van het oudtestamentische vierde gebod, waarin de zevende dag van de week als rustdag wordt genoemd."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zevendedagsbaptisten

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Willempie:

Het klopt wel. De achtste dag verwijst naar een nieuwe wereld, net zoals de Bijbelse getallen vijf, vijftig en vijfhonderd. De besnijdenis vindt ook plaats op de achtste dag. De achtste dag past eigenlijk nog niet in deze wereld maar verwijst alvast naar iets nieuws, net zoals de dertiende maand. Wat het zegt is dat het allemaal nog niet helemaal klopt in deze wereld maar dat het wel helemaal gaat kloppen.

Oké, een soort nieuwe betekenis van de achtste dag dus? En bij de nieuwe betekenis wordt dan ook de achtste dag niet alleen als de achtste dag gezien, maar ook als de achtste dag van de week?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Volgens mij hebben de eerste Christenen geen sabbat meer onderhouden. Zeker de niet-Joodse Christenen niet.

Onjuist. De heidense volkeren kenden geen wekelijkse rustdag. Die rustdag, de sabbat dus, is door Joden geïntroduceerd in de Romeinse wereld en overgenomen door christenen en niet-christenen. Dat kun je nog zien aan de namen voor die dag in bijvoorbeeld Italië, Spanje, Portugal, Frankrijk en Duitsland. In landen die later zijn gekerstend en/of geïnfiltreerd door Joden is die dag vernoemd naar Saturnus maar in de voornoemde landen wordt de zaterdag nog steeds de sabbat genoemd of een verbastering daarvan. De sabbat is dus honderden jaren de enige rustdag in de week geweest, totdat die door de Romeinse keizer, die niet zoveel ophad met het jodendom om het zachtjes uit te drukken, de sabbat verving door de zondag. 

31 minuten geleden zei Sjofar:

Oké, een soort nieuwe betekenis van de achtste dag dus? En bij de nieuwe betekenis wordt dan ook de achtste dag niet alleen als de achtste dag gezien, maar ook als de achtste dag van de week?

Niet op een utilistische manier natuurlijk want dat is in deze wereld nog niet mogelijk, maar wel op een profetische wijze. De achtste dag wordt dan gezien als de eerste dag van iets geheel nieuws. Er zijn veel voorbeelden van te vinden in de Bijbel maar dan gaan we van het onderwerp af.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2019 om 21:48 zei Thinkfree:

Hier graag meningen over Jezus sterven en opstaan.

Om een lang verhaal kort te houden, ik deel de gegeven informatie in dit filmpje gebaseerd op de bijbels als waar.

Duur ongeveer 7 minuten

 

 

 

 

Deze opvatting is onjuist. Het is allang weerlegd door talloze bijbeluitleggers.

Je moet starten bij wat het meest duidelijk is. En dat is, dat Jezus op de derde dag is opgestaan. Volgens de evangeliën stierf Jezus op de dag vóór sabbat, en stond hij op op de dag ná sabbat. Dus vrijdag is hij gestorven, en op de derde dag, zondag, opgestaan.

Hiermee is alles in het NT in overeenstemming. Ik leg graag uit hoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Desid:

Deze opvatting is onjuist. Het is allang weerlegd door talloze bijbeluitleggers.

Je moet starten bij wat het meest duidelijk is. En dat is, dat Jezus op de derde dag is opgestaan. Volgens de evangeliën stierf Jezus op de dag vóór sabbat, en stond hij op op de dag ná sabbat. Dus vrijdag is hij gestorven, en op de derde dag, zondag, opgestaan.

Hiermee is alles in het NT in overeenstemming. Ik leg graag uit hoe.

Ik zou zeggen, begin maar. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus werd op een vrijdagmorgen (het derde uur) gekruisigd (Marcus 15:25). Vrijdag telt mee dus is dat de eerste dag. Zaterdag: tweede dag. De opstanding op zondag was de derde dag. Het aantal dagen klopt dan maar het aantal nachten (twee; van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag) lijkt dan niet te kloppen. Een uitleg/verklaring:

Citaat

De Heere Jezus lag in het graf "drie dagen en drie nachten", nl. vrijdag, waar volgens de Bijbel ook de donderdagnacht bij hoort (want de dag begint bij de avond ervoor; zie Gen. 1:5), zaterdag, bestaande uit de nacht van vrijdag en de dag van zaterdag; en zondag waartoe de nacht van zaterdag behoort en de prille morgen van de zondag. Dus: donderdagnacht en vrijdag: 1e nacht en dag (ook al was pas op vrijdag de kruisiging);
vrijdagnacht en zaterdag: 2e nacht en dag; zaterdagnacht en zondag: 3e nacht en dag.

Prof. dr. M. J. Paul

Bron: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16722/drie-dagen-en-drie-nachten-in-het-graf/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid