Spring naar bijdragen

3 dagen en 3 nachten


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Desid:

Nee dat verwacht ik niet, omdat je standpunt niet houdbaar is. Maar dat heb je zelf nog niet helemaal door geloof ik.

Er wordt denk ik verwezen naar de hoogtijdagen uit (o.a.) Leviticus 23. Is dat de kwestie: sabbatten zijn hoogtijdagen, maar niet alle hoogtijdagen zijn sabbatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Interessante uitleg. Ik dacht altijd dat Jezus op de derde dag opstond in de zin van: vrijdag stierf Hij (dag 1), zaterdag was Hij nog dood (dag 2), en op de derde dag, de zondag, stond Hij op uit de

Het getal 7 kan je zien als het getal dat onze natuurlijke werkelijkheid weergeeft. Het getal acht staat daarboven, het overstijgt het. Naast het getal 7 is het getal 8 binnen het jodendom dan ook bel

Dus als jij vandaag (zondag) één dag terug telt kom je uit bij zondag en niet zaterdag? Andere vraag: hoeveel dagen geleden is woensdag?

461Ef8umj6B2iGevONzppzqPUIJkqN0k-2GTinQH

De zo genoemde grote sabbat

Markus 15:40 Er stonden ook vrouwen op een afstand toe te kijken, onder wie Maria Magdalena en Maria, de moeder van Jakobus de Mindere en van Joses, en Salomé, 41 die in Galilea steeds met hem waren meegegaan om hem van dienst te zijn, en veel andere vrouwen die met hem waren meegekomen naar Jeruzalem.42 Het was al laat in de middag, en omdat het voorbereidingsdag was, de dag vóór de sabbat......

14 Nisan viel dus op vrijdag daags voor de Sabbat, op het schema is te zien dat 2 jaren daaraan voldoen 36 en dus 33.

Het jaar 36 is onwaarschijnlijk, het was het laatste jaar van Tiberius

Link naar bericht
Deel via andere websites

2fQ2cZBkAmV5OkgPPdj1ZPO-YZey3pzeVAUw-rMr

Het is onbegrijpelijk dat verschillende uitleggers op internet of in boeken gaan googelen en rommelen met cijfers De schrift geeft een aantal constanten met betrekking tot de volgorde zelfs een kind kan eruit opmaken dat 

  • Jezus op een donderdag in hechtenis genomen werd
  • Dat hij op een vrijdag stierf
  • dat de Sabbatsdag zaterdag erop volgde
  • Dat hij zondagmorgen een opstanding kreeg
bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

2fQ2cZBkAmV5OkgPPdj1ZPO-YZey3pzeVAUw-rMr

Het is onbegrijpelijk dat verschillende uitleggers op internet of in boeken gaan googelen en rommelen met cijfers De schrift geeft een aantal constanten met betrekking tot de volgorde zelfs een kind kan eruit opmaken dat 

  • Jezus op een donderdag in hechtenis genomen werd
  • Dat hij op een vrijdag stierf
  • dat de Sabbatsdag zaterdag erop volgde
  • Dat hij zondagmorgen een opstanding kreeg

De schrift geeft nog een constante: het teken van Jona, waaraan je verhaal niet voldoet. Je hebt al eens uitgelegd dat je niet geloofd dat 'heart of the earth' Zijn graf is? 

De hoge dag als eerste dag van de ongezuurde broden moet een Sabbath geweest zijn. Ik weet dat Desid dit betwist maar dan klopt het teken van Jona wel.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

De schrift geeft nog een constante: het teken van Jona, waaraan je verhaal niet voldoet.

Jawel hoor, want "x dagen en x nachten" is gewoon een stijlfiguur voor "x dagen".

Als je dat niet accepteert, moet je accepteren dat Matteüs zichzelf tegenspreekt, want Matteüs heeft het ook over opstanding 'op de derde dag'.

7 minuten geleden zei Hermanos2:

De hoge dag als eerste dag van de ongezuurde broden moet een Sabbath geweest zijn. Ik weet dat Desid dit betwist maar dan klopt het teken van Jona wel.

Dat is de omgekeerde wereld. Pure inlegkunde.

Er is in geen enkel evangelie sprake van meer dan één sabbat rond het sterven van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

De schrift geeft nog een constante: het teken van Jona, waaraan je verhaal niet voldoet. Je hebt al eens uitgelegd dat je niet geloofd dat 'heart of the earth' Zijn graf is? 

De hoge dag als eerste dag van de ongezuurde broden moet een Sabbath geweest zijn. Ik weet dat Desid dit betwist maar dan klopt het teken van Jona wel.

 

Dag @antoon, in Leviticus wordt 'Holy Convocation' gebruikt ivm de Sabbath. Ik vind dat we de suggestie van Michael Rood een kans moeten geven. In de week van Jezus' kruisdood was de donderdag zo'n Holy Convocation. Dus mogelijk /waarschijnlijk een Sabbath. In de lijn van de Schrift zeer goed mogelijk. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

qDmgIr16bYu2dFS4pzyRd3oOuIiLvUHy6F6X1-T7

We hebben nog meer harde gegevens Belangrijk is om precies de datum van de geboorte te weten, daar kunnen we dan op voortborduren

SLEUTELDATUMS
Keizer Augustus 41e jaar=  augustus 03/ augustus 02 
Keizer Augustus 42e jaar=  augustus 02/ augustus 01 
12 Augustus 30bc de dood van Cleopatra, 29bc is het 1e jaar daarna 
02bc is het 28e jaar na 29bc 

Eusebius  stelt:
Het (geboorte van Jezus) was het 42e jaar van de regering van Augustus en het 28e jaar na de onderwerping van Egypte en de dood van  Cleopatra
Eusebius laat het 28e jaar na de zelfmoord van Cleopatra Parallel gaan met het 42e jaar van Keizer Augustus.
Het 42e jaar van Augustus besloeg de periode van augustus 2 bc. tot augustus 1 bc. blijkt  dat Jezus in het najaar geboren moet zijn zijn. 

Eusebius stelt ook dat Augustus nog 15 jaar leefde na de geboorte, ook dat klopt zie onderse image     ik fixeer de geboorte van Jezus op 2 Tishri, 3730 Joodse kalender dat was tevens het feest der trompetten in dat jaar, er zijn meer uileggers die hier rekening mee houden, let op het is geen officieel standpunt van het WTG maar onmogelijk is het niet volgens mij, hier kom ik zeker op terug.                            

Geboorte op Zondag 31aug. 02 bc Joods  02 Tishrie   3730  Jul. dag= 1720934.5  Dag der trompetten

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hermanos2:

Dag @antoon, in Leviticus wordt 'Holy Convocation' gebruikt ivm de Sabbath. Ik vind dat we de suggestie van Michael Rood een kans moeten geven. In de week van Jezus' kruisdood was de donderdag zo'n Holy Convocation. Dus mogelijk /waarschijnlijk een Sabbath. In de lijn van de Schrift zeer goed mogelijk. 

Nee dat is allemaal fantasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei antoon:

Het is onbegrijpelijk dat verschillende uitleggers op internet of in boeken gaan googelen en rommelen met cijfers De schrift geeft een aantal constanten met betrekking tot de volgorde zelfs een kind kan eruit opmaken dat 

  • Jezus op een donderdag in hechtenis genomen werd
  • Dat hij op een vrijdag stierf
  • dat de Sabbatsdag zaterdag erop volgde
  • Dat hij zondagmorgen een opstanding kreeg

Dat is niet zo onbegrijpelijk. Die uitleggers zitten met de 3 dagen en 3 nachten. 
En een kind begrijpt dat als je op vrijdag sterft en zondag opstaat,  dit dan 2 dagen en 2 nachten is.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet zo onbegrijpelijk. Die uitleggers zitten met de 3 dagen en 3 nachten. 
En een kind begrijpt dat als je op vrijdag sterft en zondag opstaat,  dit dan 2 dagen en 2 nachten is.

Het begon met lijden en dat was op donderdagavond, het zijn gewoon 3 dagdelen en 3 nachtdelen,  er staat niet dat er een directe associatie van Jona  is met alleen  leggen in een graf, Jona zat ook niet in een graf.

  1. Donderdag avond op Vrijdagavond =1
  2. Vrijdagavond op Zaterdagavond
  3. Zaterdag avond tot Zondagmorgen is in ieder geval 3 nachten bij elkaar geteld

 

  1. Donderdag was een dagdeel
  2. Vrijdag een hele dag
  3. Zaterdag ook een hele dag

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei antoon:

Het begon met lijden en dat was op donderdagavond.

Leuk gevonden. Tellen vanaf donderdag.  Maar het tellen gaat gewoon vanaf vrijdag, want toen werd er gestorven.

2 uur geleden zei antoon:

er staat niet dat er een directe associatie van Jona  is met alleen  leggen in een graf, Jona zat ook niet in een graf.

Er is wel een directie associatie met Jona. Volgens de bijbel zei Jezus "zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart der aarde zijn".
He is dus erg vreemd om te stellen dat die associatie er niet is.

 

Markus heeft het over 3 dagen ná de dood: Markus 8:31 “En Hij begon hun te onderwijzen, dat de Zoon des mensen veel moest lijden en verworpen worden door de oudsten en de overpriesters en de schriftgeleerden en gedood worden en na drie dagen opstaan”. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei antoon:

Het begon met lijden en dat was op donderdagavond, het zijn gewoon 3 dagdelen en 3 nachtdelen,  er staat niet dat er een directe associatie van Jona  is met alleen  leggen in een graf, Jona zat ook niet in een graf.

  1. Donderdag avond op Vrijdagavond =1
  2. Vrijdagavond op Zaterdagavond
  3. Zaterdag avond tot Zondagmorgen is in ieder geval 3 nachten bij elkaar geteld

 

  1. Donderdag was een dagdeel
  2. Vrijdag een hele dag
  3. Zaterdag ook een hele dag

 

Stop maar, je bent af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt mij zeer maar er staat absoluut niet dat Jezus 3 volle dagen en nachten  in een graf zou leggen of 3 dagen dood zou zijn, wel staat er een direct verband met lijden sterven en opstanding. Ook als je bekend ben met Bijbelse uitdrukkingen dan moet het binnenste van de aarde een aha erlebnis  doen opkomen naar binnen gekeerd kan associatie met een dodencel uitdrukken.Vergeet ook niet dat de Emmausgangers en Jezus op de eerste dag van de week, dus zondag spraken over de derde dag, het wordt bij mijn weten later nergens door kerkvaders  of onderzoekers uit die tijd ter discussie gebracht, overigens geef ik toe dat voor de Emmausgangers de donderdag dan blijkbaar niet meetelt, we hebben gewoon het getuigenis van de geschiedenis zeer duidelijk en getuigenis van de Bijbel, toch kan ik de scepsis van velen wel begrijpen

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

Aanvulling, ook de Emmaus gangers spraken over veroordeling door hogepriesters  berechting en dood in verband met de derde dag sinds dat alles gebeurde, ik denk dat wij ons teveel fixeren op 3 dagen dood in een graf.

Maar even iets anders, chronologie biedt ook veel aanknopingspunten. Doop Jezus  Donderdag  06  oktober  29 ad  10  Tishrie  3760  Juliaanse dag  1731928.5  Verzoendag , deze datum is ongeveer  30 jaar na de geboorte, ook omdat het verzoendag was 10 Tishrie vind ik het aannemelijk om deze dag in beschouwing te nemen, waarbij gezegd dat ik geen harde bewijzen heb dat het juist deze dag was, de schrift laat zich hier niet over uit

29 is ook het 15e jaar van Tiberius, Johannes moet ongeveer in de lente begonnen zijn met dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

Het spijt mij zeer maar er staat absoluut niet dat Jezus 3 volle dagen en nachten  in een graf zou leggen of 3 dagen dood zou zijn, wel staat er een direct verband met lijden sterven en opstanding. Ook als je bekend ben met Bijbelse uitdrukkingen dan moet het binnenste van de aarde een aha erlebnis  doen opkomen naar binnen gekeerd kan associatie met een dodencel uitdrukken.Vergeet ook niet dat de Emmausgangers en Jezus op de eerste dag van de week, dus zondag spraken over de derde dag, het wordt bij mijn weten later nergens door kerkvaders  of onderzoekers uit die tijd ter discussie gebracht, overigens geef ik toe dat voor de Emmausgangers de donderdag dan blijkbaar niet meetelt, we hebben gewoon het getuigenis van de geschiedenis zeer duidelijk en getuigenis van de Bijbel, toch kan ik de scepsis van velen wel begrijpen

 

 

38 minuten geleden zei antoon:

Aanvulling, ook de Emmaus gangers spraken over veroordeling door hogepriesters  berechting en dood in verband met de derde dag sinds dat alles gebeurde, ik denk dat wij ons teveel fixeren op 3 dagen dood in een graf.

Maar even iets anders, chronologie biedt ook veel aanknopingspunten. Doop Jezus  Donderdag  06  oktober  29 ad  10  Tishrie  3760  Juliaanse dag  1731928.5  Verzoendag , deze datum is ongeveer  30 jaar na de geboorte, ook omdat het verzoendag was 10 Tishrie vind ik het aannemelijk om deze dag in beschouwing te nemen, waarbij gezegd dat ik geen harde bewijzen heb dat het juist deze dag was, de schrift laat zich hier niet over uit

29 is ook het 15e jaar van Tiberius, Johannes moet ongeveer in de lente begonnen zijn met dopen.

As ik deze tegenstrijdige reacties van @antoon lees valt het direct op dat de eerste er eentje is van "Kan niet, spijt me zeer, maar staat er absoluut niet"  en je tweede post een weergave is van jouw mening over een datum die "het spijt me @antoon, absoluut niet in de bijbel staat".
Hoe krom kan iemand redeneren zeg. Als je anderen een bepaalde denktrant verwijt, hanteer die dan zelf ook niet. 
Hiermee zet je jezelf volledig buiten spel, zonder dat ik maar 1 letter dieper hoef in te gaan op wat je schrijft.

Om dat laatste dan toch maar te doen, mag ik je nogmaals wijzen op Markus 8 waar staat: "gedood en na 3 dagen weer opstaan".
Of, om jouw woorden te gebruiken over 'een kind begrijpt dat'.
Een kind begrijpt dat als je op vrijdag dood gaat, het op zondag 'na 2 dagen' is.
Daar is geen chronologie voor nodig over zaken die niets met 3 dagen en 3 nachten te maken heeft.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is jouw mening, ik herken de Bijbelse argumenten die ik gaf hier totaal niet in, maar ik laat ik het bij, ik kom wel terug op het gegeven, ook theologisch wat betreft dag der trompetten en verzoendag.

Je haalt Markus aan, Markus heeft het over lijden veroordeling en dood, precies zo als de Emaus gangers de volgorde hanteerden en spraken over de derde dag van deze gebeurtenissen, Ik begrijp je donders goed, toch heeft het zijn om woord voor woord te beschouwen en  te overdenken, met veel zaken in de schrift kan je weleens tot een betere conclusie komen.

Ook belangrijk is hoe je het leest, de schrift is niet overal totaal rechtstreeks duidelijk in, zoals ook de olijfboom en de boeven naast hem aan de paal. Lees je het met geloof of ongeloof kan ook veel uitmaken, je leest allebei dan hetzelfde, maar de interpretatie kan verschillend zijn. 

Ook de vertaler kan ten goede of ten slechte invloed op de interpretatie van de lezer bewerken, ik lees altijd verschillende vertalingen. 

Inderdaad schrijft Markus achter de dood "na drie dagen" Toch begrepen de Emausgangers het als 3 dagen na de gebeurtenissen, dus opstanding na de veroordeling gepaard met lijden en dood, ook  niet vergeten hij haalde ook de overpriesters en de schriftgeleerden aan, net als de Emausgangers

ik kan ook schrijven, ik heb een brief verstuurd, ben uitgenodigd , heb mijn solicitatie uiteengezet op kantoor  na 3 dagen ben ik aangenomen

je kan eruit halen 3 dagen na op kantoor gekomen te zijn, de schrijver van de brief kan ook bedoelen 3 dagen na de brief, ik weet dat het eerste veel meer voor de hand ligt, maar het tweede niet uitgesloten, daarom onderzoek en beschouw ik altijd alle punten in de Bijbel en daarbuiten die ermee te maken hebben en kom heel  gewoon tot de conclusie zoals ik eerder schreef.

Als 2/3 verzen discutabel zijn of lijken  met het overige van de Bijbel, maar bij nadere beschouwing 7 of 8 verzen een goede chronologie weergeven en die warrige teksten insluiten, ga ik toch voor die meer laatste om veemde  teksten te verklaren, dat werkt gewoon.

 

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei antoon:

Ik begrijp je donders goed, toch heeft het zijn om woord voor woord te beschouwen en  te overdenken, met veel zaken in de schrift kan je weleens tot een betere conclusie komen.

Dan beschouw ik woord voor woord.
Gedood - en - na - drie - dagen - weer - opgestaan.
Nou, mijn conclusie blijft hetzelfde : drie dagen vanaf vrijdag is maandag.

14 uur geleden zei antoon:

ik lees altijd verschillende vertalingen. 

In alle talen is drie dagen na vrijdag: maandag.
Nu ja, monday, Monntag, Lundi etc.

14 uur geleden zei antoon:

ik kan ook schrijven, ik heb een brief verstuurd, ben uitgenodigd , heb mijn solicitatie uiteengezet op kantoor  na 3 dagen ben ik aangenomen

je kan eruit halen 3 dagen na op kantoor gekomen te zijn, de schrijver van de brief kan ook bedoelen 3 dagen na de brief, ik weet dat het eerste veel meer voor de hand ligt, maar het tweede niet uitgesloten, daarom onderzoek en beschouw ik altijd alle punten in de Bijbel en daarbuiten die ermee te maken hebben en kom heel  gewoon tot de conclusie zoals ik eerder schreef.

Erg mooi, maar we hebben het nu niet over solliciteren. Maar opstaan uit de dood kan alleen nadat je dood bent gegaan.  

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De zin van dit soort haarkloverij is voor mij al even onbegrijpelijk als de zotte disputen of nou zaterdag of zondag de rustdag zou moeten zijn. Hilarisch wanneer je toch weet dat de dagen van de week in de tijd waarin Genesis gesitueerd wordt nog helemaal geen namen hadden. Het doet er dus absoluut niet toe hoe die zevende dag vierduizend jaar later zou worden genoemd. Rust is goed voor een mens. En na een X aantal dagen, in christelijk perspectief is dat dan zes dagen, is het goed om een pauzedag te hebben. In christelijke termen is dat dan de zevende dag, want je hebt dan zes dagen gewerkt. Tijd voor rust. Ongeacht op welke naamdagen het werk plaatsvond. 
 

Hoewel het mij ten enen malen ontgaat wat er  zo gewichtig  is op de hoeveelste dag er precies werd opgestaan  vond ik hier een aardig artikel hierover, met name de commentaren. https://bijbelenzo.wordpress.com/2012/10/20/op-welke-dag-stierf-jezus/  Wat Ik er zo leuk aan vind, is dat de mensen die die commentaren schrijven gewoon de vastgeroeste christelijke denkgeest doorbreken en durven te stellen dat Jezus in het opstandingsverhaal niet op vrijdag maar op woensdag stierf.  Of dat de Sabbat in het verhaal niet de zaterdag was maar een andere weekdag.    

Er is een steeds kleiner aantal verstarde geesten die ieder woord uit de Bijbel als onaantastbaar beschouwen. Er zijn er veel meer die gevoel voor de symboliek in de bijbel hebben.   De bijbel, als letterlijk woord een dwangbuis, als een reeks verhalen vol symboliek een inspiratiebron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Johannes 20:26

NBG-51 (en nog een heleboel vertalingen): na acht dagen

NRSV, NIV: A week later

GNB, NBV, BGT: een week later

WV2012: na acht dagen* *een week later

GNAB: Eine Woche später

PDV2017: Le dimanche suivant

NFC: Une semaine plus tard

Er bestaat algemene overeenstemming over het feit dat 'na acht dagen' betekent 'een week later'. Wij zouden zeggen: zeven dagen later. Maar in de oudheid telde men inclusief, dus als je op zondag zegt acht dagen later is dat 1 zo 2 ma 3 di 4 wo 5 do 6 vr 7 za 8 zondag.

Dus drie dagen later is in onze manier van tellen twee dagen later.

 

 

5 minuten geleden zei Zola:

de vastgeroeste christelijke denkgeest doorbreken

Het is juist andersom. Het schema vrijdag zaterdag zondag blijkt duidelijk uit de evangeliën, en het andere schema is populair bij fundamentalisten die geen oog hebben voor de cultuur van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Erg mooi, maar we hebben het nu niet over solliciteren. Maar opstaan uit de dood kan alleen nadat je dood bent gegaan.  

 

Klopt, wat ook klopt is dat er een goede verklaring staat bij het gedeelte van de Emmausgangers, klaarblijkelijk telden de Joden niet altijd zo als wij doen, zij rekenden alle gebeurtenissen bij elkaar en gingen dan vanaf dag 1 uit, het komt ons heel  vreemd in de oren, weet ik, toch ben ik er geheel content mee dat de schrift ook weleens de schrift uitlegt.  

https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1974249?q=jezus+3+dagen+in+graf&p=par

Hier geeft het WTG een verklaring, na het stukje over roken, hoewel ik niet met alles van het WTG helemaal eens ben, ook hier wijk ik ietsje af, geeft het verlag een duidelijk beeld, vind ik wel.

6 uur geleden zei Zola:

De zin van dit soort haarkloverij is voor mij al even onbegrijpelijk als de zotte disputen of nou zaterdag of zondag de rustdag zou moeten zijn

Het is geen haarkloverij en al helemaal niet van de zotte, nuchter de schrift onderzoeken in kleine en grotere dingen kan je geest van geloof behoorlijk versterken, bij mij , en ik weet zeker dat er zeer velen zo over denken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor hen die geloven dat Jezus op en donderdag stierf 14 nisan dan op een donderdag in dat geval
Maria Magdalena en Salóme kochten dan de specerijen donderdagavond of vrijdag morgens waarom wachten zij dan tot zondag morgen vroeg om naar het graf te gaan en dan zelfs  ineens gehaast.

Idem dito voor hen die geloven dat het een woensdag was

Jezus stierf gewoon op 124 nisan een vrijdag, hieraan passen al de gebeurtenissen en profetie tot op de dag

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2019 om 21:48 zei Thinkfree:

Hier graag meningen over Jezus sterven en opstaan.

De dag bij Joden begon met de zonsondergang of 18:00 uur (naar onze dagverdeling), en bij de bepaling van de duur van een of andere gebeurtenis werd er een deel van de dag altijd als de hele dag inbegrepen. Zo wordt met de eerste dag van Jezus' verblijf in het graf het einde van vrijdag bedoeld, vóór zonsondergang (hij stierf op het kruis, werd daarvan afgehaald en begraven tussen 15:00 en 18:00 uur); van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag ging een volledige tweede dag voorbij en vanaf zonsondergang op zaterdag begon de derde dag. Alle voorspellingen van de Heer dat Hij op de derde dag zal opstaan (vgl. Johannes 2, 19-22; Matteüs 16, 21, enz.), - dat wil zeggen, niet na drie dagen, maar op de derde dag, - zijn volledig in overeenstemming hiermee; dus aan het begin van de derde dag volgens de joodse indeling is Hij opgestaan.

En wat de nachten betreft, bleef Jezus' lichaam wel 2 nachten in het graf, niet 3. Zijn verwijzing naar Jona is slechts een gelijkenis, vergelijking, maar geen precieze voorspelling. De voorspelling moet exact in alle details worden vervuld, maar de vergelijking (realiteit vergeleken met een beeld daarvan) mag alleen op de belangrijkste contactpunten samenvallen. We zoeken in de gelijkenissen van de Heer ook niet naar een precieze overeenkomst tussen het hoofdidee van de gelijkenis met al haar kleinste details. In dit geval is het in de gelijkenis van Jona dus niet nodig om te zoeken naar de overeenstemming tussen al haar details met de werkelijke tijd dat Jezus in het graf was. Deze gelijkenis werd verteld aan de Farizeeën en Schriftgeleerden, die een teken eisten, daarom is het noodzakelijk om het vanuit dit oogpunt te bekijken. Christus heeft hen een teken ontzegd en het is alsof Hij zei hen: „Uw voorouders kregen een teken in de persoon van de profeet Jona; hij werd in de zee geworpen en als dood, gestorven, beschouwd; na drie dagen en drie nachten werd hij echter levend aangespoeld op de oever; u zult ook een soortgelijk teken krijgen: u zult Mij kruisigen en u zult denken dat u voor altijd van Mij af bent; maar u vergist zich: ik zal op de derde dag opstaan!"

Jesus-Final-Week-Diagram-RGB-1-1024x1024

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Je houdt je goed bij de betekenis, derde dag is in de Bijbel vaak inclusief de dag dat het begon, vrijdag, zaterdag en op zondag kon men zeggen dat het de derde dag is dat al die dingen gebeurden en iedereen het ook zo begreep.

Ook wordt er over het binnenste van de aarde geschreven, Bijbels gezien is het misschien mogelijk dat een nacht in de dodencel  gerekend kan worden, het is niet hard te maken maar ook uitdrukkingen die profeten maakten geven iets van opgesloten naar binnen gekeerd, Ezechiel noemde de natie na de inname door Nebukadrezar in een profetisch raadsel ook een rank  naar binnen gekeerd, ook de profetische boom die omgehakt werd (7 tijden profetie), doet die gedachte opkomen.

Aarde heeft in de schrift ook de betekenis van een de zogenaamde stabiele wereld van regeringen onder Satan, Jezus zat in het binnenste van de aarde. Verder zeggen wij ook dingen als  "ik ben 3 dagen bezig geweest", desnoods 3 dagen en nachten, maar als er gedeelten van dagen bedoelt worden zal niemand er over vallen

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit verband ook deze passage eens onder de loupe .

Romeinen 10:6 Maar de rechtvaardigheid die voortkomt uit geloof zegt: ‘Zeg niet in je hart: “Wie zal opstijgen naar de hemel?”  namelijk om Christus naar beneden te brengen. 7 Of: “Wie zal neerdalen in de afgrond?” namelijk om Christus uit de dood naar boven te brengen.’ 

Afgrond wordt in de bijbel gebruikt voor dood, ook voor inactiviteit, maar ook voor  inactiviteit en dood tot gevolg, voor eeuwig maar vaak ook voor tijdelijk . Als je het op Jezus van toepassing zou brengen als in een afgrond zou je je misschien iets minder focussen op 72 uur letterlijk dood. Niet bijzonder indrukwekkend toch aardig om te lezen

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid