Spring naar bijdragen

Christus alleen


Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei sjako:

Sterker nog: het betekent Jehovah redt. (Katholieke encyclopedie)

Dit dan weer niet. Als je zo nodig Hebreeuws wil toepassen, doe het dan wel correct. Je weet best wel, of zou dat ondertussen moeten kunnen weten, dat het Hebreeuws geen klinkers kent. De (foutieve) transliteratie "Jehovah" komt voor het eerst voor in een Duitse vertaling, vermoedelijk veroorzaakt doordat Jahweh door de Duitsers toen ongeveer zo werd uitgesproken, en is later overgenomen in andere vertalingen. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp. Waarom probeer je trouwens dit gesprek op een zijspoor zetten met zaken die er totaal niet toe doen?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 99
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inderdaad, broeder! We zijn geen slachtoffers! Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem, die ons heeft liefgehad!  

Volgens mij predikt hij (heb in het verleden weleens een preek van hem geluisterd op YouTube) vooral tegen het soort christendom in Amerika, dat leert dat je enkel maar een zondaarsgebed hoeft op te z

Christ Alone is een documentaire over wat volgens een zoon van mijn voormalige wijkdominee de moeite waard is om te kijken, over wat volgens hem het ware evangelie is. Iets wat je in deze tijd door vo

14 minuten geleden zei sjako:

Waar liegen wij over dan?

Sterker nog: het betekent Jehovah redt. (Katholieke encyclopedie)

Ik oordeel zelf niet over anderen. Het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan, denk ik altijd. Daar waar je verwacht dat God niet kan komen, komt God zomaar toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

in de SV met kanttekeningen staat bij '(7)de HEERE God' in Genesis 2:4 de volgende kanttekening:

7 Na de voleinding van het werk der schepping wordt hier allereerst God de Naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den Zelfstandige, Zelfwezende, van Zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid, en den Oorsprong of Oorzaak van het wezen aller dingen; waarom ook deze Naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuws het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Klopt, in de Statenvertaling staat het diverse malen. Vroeger stond het zelfs op het schutblad van de SV. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Ik oordeel zelf niet over anderen. Het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan, denk ik altijd. Daar waar je verwacht dat God niet kan komen, komt God zomaar toch.

Ondanks mijn afschuw van de WTG organisatie, de leiding van de JG's in New York bedoel ik dus, hetgeen ik nooit onder stoelen of banken steek, zal ik het niet aandurven om te stellen dat JG's, zoals Sjako bijvoorbeeld, geen christenen zijn. Hoogstens ben ik van mening dat ze door een groepje zelf aangestelde tirannetjes in een soort slavernij worden gehouden. Daarin is het WTG echter verre van uniek. Maar hoe kan ik nu oordelen over individuele JG's v.w.b hun persoonlijke geloof en relatie met Jezus?

41 minuten geleden zei Bastiaan73:

@Kaasjeskruid in de SV met kanttekeningen staat bij '(7)de HEERE God' in Genesis 2:4 de volgende kanttekening:

7 Na de voleinding van het werk der schepping wordt hier allereerst God de Naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den Zelfstandige, Zelfwezende, van Zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid, en den Oorsprong of Oorzaak van het wezen aller dingen; waarom ook deze Naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuws het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=1&hf=2&ind=1#startg

Ja, en die informatie is waarschijnlijk goed bedoeld maar aantoonbaar onjuist. Want er staat in het Hebreeuws niet JEHOVAH. Sterker nog: Dat is niet eens een Hebreeuwse naam. Er staat JHWH en omdat ons geen enkele juiste uitspraak van die naam bekend is, wordt het in onze Bijbels met Here of Heere aangeduid. In het Hebreeuws wordt de Naam niet uitgesproken maar in plaats daarvan gebruiken ze bij voorlezing vaak Adonai, hetgeen eveneens Here betekent.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Willempie:
40 minuten geleden zei sjako:

Sterker nog: het betekent Jehovah redt. (Katholieke encyclopedie)

Dit dan weer niet. Als je zo nodig Hebreeuws wil toepassen, doe het dan wel correct. Je weet best wel, of zou dat ondertussen moeten kunnen weten, dat het Hebreeuws geen klinkers kent. De (foutieve) transliteratie "Jehovah" komt voor het eerst voor in een Duitse vertaling, vermoedelijk veroorzaakt doordat Jahwe door de Duitsers toen ongeveer zo werd uitgesproken, en is later overgenomen in andere vertalingen. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp. Waarom probeer je trouwens dit gesprek op een zijspoor zetten met zaken die er totaal niet toe doen?

@sjako zet dit gesprek niet op een zijspoor; het liep nou eenmaal zo door een aantal reacties.

Jezus of Iésous is de Griekse variant van het Hebreeuwse Yehoshua. Volgens https://biblehub.com/hebrew/3091.htm is Yehoshua een samentrekking van Yhvh and yasha. Yasha betekent verlossen. Wat het dichtst bij 'het origineel' komt (Jehovah of Jahweh) kan @Levi wellicht toelichten? Al wordt dit wellicht lastig omdat Joden die Naam niet mogen uitspreken dus of 'uittypen' dan wel mag weet ik niet.

19 minuten geleden zei Willempie:

Ja, en die informatie is waarschijnlijk goed bedoeld maar aantoonbaar onjuist. Want er staat in het Hebreeuws niet JEHOVAH. Sterker nog: Dat is niet eens een Hebreeuwse naam. Er staat JHWH en omdat ons geen enkele juiste uitspraak van die naam bekend is, wordt het in onze Bijbels met Here of Heere aangeduid. In het Hebreeuws wordt de Naam niet uitgesproken maar in plaats daarvan gebruiken ze bij voorlezing Adonai, hetgeen eveneens Here betekent.

Toen je dit typte was ik net datgene aan het typen dat hierboven staat :lol:

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Ondanks mijn afschuw van de WTG organisatie, de leiding van de JG's in New York bedoel ik dus, hetgeen ik nooit onder stoelen of banken steek, zal ik het niet aandurven om te stellen dat JG's, zoals Sjako bijvoorbeeld, geen christenen zijn. Hoogstens ben ik van mening dat ze door een groepje zelf aangestelde tirannetjes in een soort slavernij worden gehouden. Daarin is het WTG echter verre van uniek. Maar hoe kan ik nu oordelen over individuele JG's v.w.b hun persoonlijke geloof en relatie met Jezus?

Ja, en die informatie is waarschijnlijk goed bedoeld maar aantoonbaar onjuist. Want er staat in het Hebreeuws niet JEHOVAH. Sterker nog: Dat is niet eens een Hebreeuwse naam.

Precies: wie niet tegen ons is, is voor ons. Volgens mij zei Jesjoea iets dergelijks. 

De naam die ons gegeven wordt zijn de letters van het werkwoord "zijn", in tegenwoordige tijd, verleden en toekomst. Het uitspreken daarvan is om die reden al onmogelijk. Mensen die er wat klinkers tussen strooien doen per defenitie af aan de grootheid van de Eeuwige. 

bewerkt door Levi
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Waar liegen wij over dan?

Bekijk de documentaire maar en dan vooral rond minuut 7:30. Dat meisje schaart jullie niet zomaar onder de mensen die zelf aan het werk zijn voor hun eigen heil. En daarmee dus heilloos en hopeloos bezig zijn.

51 minuten geleden zei Bastiaan73:

@Kaasjeskruid in de SV met kanttekeningen staat bij '(7)de HEERE God' in Genesis 2:4 de volgende kanttekening:

7 Na de voleinding van het werk der schepping wordt hier allereerst God de Naam van JEHOVAH gegeven, betekenende den Zelfstandige, Zelfwezende, van Zichzelven zijnde van eeuwigheid tot eeuwigheid, en den Oorsprong of Oorzaak van het wezen aller dingen; waarom ook deze Naam den waren God alleen toekomt. Onthoud dit eens voor al: waar gij voortaan het woord HEERE met grote letters geschreven vindt, dat aldaar in het Hebreeuws het woord JEHOVAH of korter JAH staat.

Bron: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=1&hf=2&ind=1#startg

Dat is niets meer dan een klinkerinvulling van een naam die wij niet kunnen uitspreken. Wat is je punt?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Levi:

Mensen die er wat klinkers tussen strooien doen per defenitie af aan de grootheid van de Eeuwige. 

Je bent het toch met me eens dat de uitspraak met klinkers was. Dat de uitspraak Jehovah was zeg ik niet. Maar het is de oudste Nederlandse uitspraak. Heer is een titel en geen naam, dus dat is helemaal fout. Baäl werd ook Heer genoemd. Baäl (Hebreeuws בעל baʿal 'Heer' of 'Meester')

14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bekijk de documentaire maar en dan vooral rond minuut 7:30. Dat meisje schaart jullie niet zomaar onder de mensen die zelf aan het werk zijn voor hun eigen heil. En daarmee dus heilloos en hopeloos bezig zijn.

Dus omdat een meisje iets zegt rond minuut 7:30 liegen wij. Wij zijn niet bezig voor onszelf. Maar voor anderen. Wie kunnen geen eeuwig leven verdienen met prediken, maar een ander die het aanneemt en naar ons luistert kan het wél krijgen. Hoe moeten mensen tot geloof komen als niemand er iets over verteld? In de eindtijd zou het Woord over de hele wereld worden verspreidt en dat is precies wat we doen. Dus ik zie het probleem niet. Maar waarschijnlijk wringt de schoen omdat je eigenlijk wel weet dat je het ook zou moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is niets meer dan een klinkerinvulling van een naam die wij niet kunnen uitspreken. Wat is je punt?

Ondanks dat jouw favoriete bijbelvertaling de naam JEHOVAH als zodanig vermeldt in de kanttekeningen, typ jij het opzettelijk met kleine letters richting Sjako. Christen schrijf je vervolgens ook opzettelijk met een hoofdletter met daar achteraan de uitspraak dat Sjako geen christen zou zijn:

3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Voordat je @Willempie van advies gaat voorzien, is het goed om je te beseffen dat jij een jehova getuige bent en geen Christen.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Een vraag @Kaasjeskruid : schrijf je Jehovah opzettelijk als jehovah dus met een kleine j en Christen opzettelijk met een hoofdletter C?

Inderdaad, die eer krijgen ze niet.

Dat komt op mij over als jezelf verhogen ten koste van iemand anders, die je daarmee lijkt te willen kleineren.

Dat is mijn punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Bastiaan73:

@sjako zet dit gesprek niet op een zijspoor; het liep nou eenmaal zo door een aantal reacties.

Jezus of Iésous is de Griekse variant van het Hebreeuwse Yehoshua. Volgens https://biblehub.com/hebrew/3091.htm is Yehoshua een samentrekking van Yhvh and yasha. Yasha betekent verlossen. Wat het dichtst bij 'het origineel' komt (Jehovah of Jahweh) kan @Levi wellicht toelichten? Al wordt dit wellicht lastig omdat Joden die Naam niet mogen uitspreken dus of 'uittypen' dan wel mag weet ik niet.

Toen je dit typte was ik net datgene aan het typen dat hierboven staat :lol:

Yes, zoals gezegd zijn de letters van de naam de vervoegingen van het werkwoord "zijn" in verleden, heden en toekomende tijd. Door er klinkers aan toe te voegen, verliest het zijn 'volledigheid'. Mijn rabbijn in Jeruzalem zei mij dat de vaak gebruikte vertaling "Ik ben" nog enigszins recht doet, omdat dit van generatie op generatie door de Eeuwige zelf gebruikt wordt. Hij zegt altijd "Ik ben de G'd van Avraham, Jitschak en Ja-akov". Jesjoea wijst ook op dit woordgebruik. Het bijzondere aan "ik ben" is dat in vrijwel iedere taal op de wereld, wanneer men zich aan elkaar voorstelt, je begint met: "Ik ben... Levi, Bastiaan, Sjako, enz." Wanneer je in het Hebreeuws vraagt naar iemands naam, is de betekenis niet slechts "hoe heet je?", maar je vraagt naar de essentie van iemand, het "zijn" van iemand. En hoe bijzonder is het dan dat vrijwel iedereen op de wereld eerst de naam van de Eeuwige noemt, voordat hij zijn eigen naam geeft... Alsof je eerst de verklaring voor je bestaan geeft. Op deze manier geeft zelfs de goddeloze eerst de eer aan de Eeuwige. 

Ik weet dat er een heleboel geruchten de ronde doen over waarom we de naam wel of niet zouden uitspreken en hij wie de uitspraak van de naam wel of niet bekend is. Maar als je hiernaar googled of boeken of geschriften uit het Jodendom raadpleegt, zul je nooit feitelijk bewijs kunnen vinden voor dat soort beweringen. Ik ken een rabbijn die zijn familiestamboom terug kan traceren tot het geslacht van Aharon. Hij behoort tot de hogepriesters en hij heeft mij verzekerd dat er niet stiekem een uitspraak van de naam wordt doorgegeven. Dé zegen die met Jom Kipoer werd uitgesproken en waarmee de Eeuwige zijn naam op het volk legt, vind je in Numeri 6. Dat is de enige manier waarop de naam tot uitdrukking komt en over ons wordt uitgesproken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

Ondanks dat jouw favoriete bijbelvertaling de naam JEHOVAH als zodanig vermeldt in de kanttekeningen, typ jij het opzettelijk met kleine letters richting Sjako. Christen schrijf je vervolgens ook opzettelijk met een hoofdletter met daar achteraan de uitspraak dat Sjako geen christen zou zijn:

Dat komt op mij over als jezelf verhogen ten koste van iemand anders, die je daarmee lijkt te willen kleineren.

Dat is mijn punt.

Dat moet jij lekker allemaal zelf weten. Mensen die een valse Jezus verkondigen krijgen van mij geen hoofdletter. Die jezus die zij bedoelen lijkt nergens op, is imitatie, nepperij, zwendel en bedrog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat moet jij lekker allemaal zelf weten. Mensen die een valse Jezus verkondigen krijgen van mij geen hoofdletter. Die jezus die zij bedoelen lijkt nergens op, is imitatie, nepperij, zwendel en bedrog.

Ik hoop maar voor je dat je gelijk hebt, want anders beledig je Jezus hier wel heel erg. En ik zeg je: je hebt ongelijk, dus ik zou me zorgen gaan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Dus omdat een meisje iets zegt rond minuut 7:30 liegen wij. Wij zijn niet bezig voor onszelf. Maar voor anderen. Wie kunnen geen eeuwig leven verdienen met prediken, maar een ander die het aanneemt en naar ons luistert kan het wél krijgen. Hoe moeten mensen tot geloof komen als niemand er iets over verteld? In de eindtijd zou het Woord over de hele wereld worden verspreidt en dat is precies wat we doen. Dus ik zie het probleem niet. Maar waarschijnlijk wringt de schoen omdat je eigenlijk wel weet dat je het ook zou moeten doen.

Mijn probleem is dat jullie niet werkelijk het evangelie van Jezus prediken maar het WTG. Daardoor scheppen jullie de sterke indruk, als het al niet gewoon waar is, dat het er niet om gaat om mensen via Jezus tot God te leiden maar slechts om leden te werven voor jullie eigen organisatie. Door jou persoonlijk hier wordt die indruk nog eens enorm versterkt door je continue verheerlijking van de (prestaties van) de JG's en het volkomen negeren van de talloze evangelische organisaties die zich bezig houden met de zogenaamde grote opdracht. Je doet net alsof die niet bestaan.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Levi:

Hij zegt altijd "Ik ben de G'd van Avraham, Jitschak en Ja-akov". Jesjoea wijst ook op dit woordgebruik. Het bijzondere aan "ik ben" is dat in vrijwel iedere taal op de wereld, wanneer men zich aan elkaar voorstelt, je begint met: "Ik ben... Levi, Bastiaan, Sjako, enz." Wanneer je in het Hebreeuws vraagt naar iemands naam, is de betekenis niet slechts "hoe heet je?", maar je vraagt naar de essentie van iemand, het "zijn" van iemand. En hoe bijzonder is het dan dat vrijwel iedereen op de wereld eerst de naam van de Eeuwige noemt, voordat hij zijn eigen naam geeft... Alsof je eerst de verklaring voor je bestaan geeft. Op deze manier geeft zelfs de goddeloze eerst de eer aan de Eeuwige. 

 

God noemt zich in Ex. 3:14 ‘Ik ben, die Ik ben’ (NBG), wat trouwens nog beter vertaald kan worden. Maar daarna noemt Hij zijn naam JHWH, waarmee Hij aangeroepen wil worden. Zijn naam is dus niet ‘Ik ben’! Daar komt bij dat Jesjoea niet de enige is die de term ‘Ik ben’ gebruikt om iets over hemzelf te zeggen. Men kan op basis van deze woorden dus niet zeggen dat Jesjoea God is, naar mijn mening. Shalom.

Bron: http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/gelooft-iedereen-in-de-drie-eenheid-anthony-buzzard/

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Mijn probleem is dat jullie niet werkelijk het evangelie van Jezus prediken maar het WTG.

Dat is jou mening. Ik weet wel zeker dat dit het juiste evangelie is. In de laatste dagen wordt de waarheid hersteld en dat is wat hier gebeurd. Andere groeperingen doen ook wel wat evangeliseren, maar als je ziet wat 8,5 miljoen mensen voor elkaar weten boxen: miljarden uren prediking. Ik zou geen andere groepering kunnen noemen die dat ook heeft. 

1 minuut geleden zei Willempie:

Weer een ander onderwerp? Of is dit bewust afleiding?

Nee hoor, ik hou er over op. Maar ik ga geen valse beschuldigingen slikken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Mijn probleem is dat jullie niet werkelijk het evangelie van Jezus prediken maar het WTG. Daardoor scheppen jullie de sterke indruk, als het al niet gewoon waar is, dat het er niet om gaat om mensen via Jezus tot God te leiden maar slechts om leden te werven voor jullie eigen organisatie. Door jou persoonlijk hier wordt die indruk nog eens enorm versterkt door je continue verheerlijking van de (prestaties van) de JG's en het volkomen negeren van de talloze evangelische organisaties die zich bezig houden met de zogenaamde grote opdracht. Je doet net alsof die niet bestaan.

Zo is het nu eenmaal. Een typisch kenmerk van een sekte. In hun ogen zijn wij de dwalers, charlatans, bedriegers en onnozelen. Alleen dat zeggen ze niet, althans hier wordt dat nauwkeurig omzeilt.

Als een jehovas getuige besluit om lid te worden van een andere gemeente, dan volgt er excommunicatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Ik zou geen andere groepering kunnen noemen die dat ook heeft.

Ik denk dat jullie daarvan bewust geen kennis nemen omdat er buiten jullie organisatie geen waarheid bestaat. Ook weer mijn mening. 

 

6 minuten geleden zei sjako:

Nee hoor, ik hou er over op. Maar ik ga geen valse beschuldigingen slikken.

Ik beschuldig jou niet. Ik ben gewoon rechtuit en eerlijk tegen je. Ik wind er geen doekjes om en dat weet je ondertussen. Indien je kritiek op het WTG als beschuldigingen aan jou persoonlijk beschouwt moet je maar bedenken dat je hier niet op een JG forum zit. Wij beschouwen het hier niet als heiligschennis om het WTG als een gevaarlijke en misleidende organisatie te ontmaskeren, net zoals jullie alle andere denominaties afkeuren, al durf je dat hier waarschijnlijk niet openlijk te zeggen. Persoonlijk zie ik het liefst dat jij ook volkomen eerlijk bent en zal me daardoor echt niet beschuldigd voelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei sjako:

God noemt zich in Ex. 3:14 ‘Ik ben, die Ik ben’ (NBG), wat trouwens nog beter vertaald kan worden. Maar daarna noemt Hij zijn naam JHWH, waarmee Hij aangeroepen wil worden. Zijn naam is dus niet ‘Ik ben’! (1)Daar komt bij dat Jesjoea niet de enige is die de term ‘Ik ben’ gebruikt om iets over hemzelf te zeggen. Men kan op basis van deze woorden dus niet zeggen dat Jesjoea God is, naar mijn mening. Shalom. (2)

Bron: http://www.yeshuahatorah.com/wordpress/gelooft-iedereen-in-de-drie-eenheid-anthony-buzzard/

2. Ik zei dat Jesjoea naar dit woordgebruik verwijst - en ik beweer nergens dat hij G'd is. 

1. Ook heb ik niet gezegd dat zijn naam "Ik ben" is. Ik zei dat mijn rabbijn in Jeruzalem deze vaak gebruikte vertaling een passende vind, juist omdat de Eeuwige deze zelf ook hanteerde. 

Over het JG uitgangspunt dat de Eeuwige wil dat zijn naam letterlijk aangeroepen wordt, heb ik niets gezegd. Laat je alsjeblieft niet verleiden om in de verdediging te schieten tegen iedereen, wegens de zotte aantijgingen van een enkeling. Niet iedereen is tegen je. 

bewerkt door Levi
Tekstueel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Noem er eens 1?

Wel eens over het werk van Billy Graham gehoord? Wiens werk vandaag nog steeds doorgaat? En waardoor er waarschijnlijk meer mensen tot geloof zijn gekomen dan door welke evangelist ooit in de geschiedenis van de mensheid? Het is geen wedstrijdje hoor maar de JG's kunnen hier echt niet aan tippen. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat de organisatie van Billy Graham mensen werkelijk tot God leidt en niet tot lidmaatschap van welke menselijke organisatie dan ook. Je vroeg er om één en daarom krijg je er één maar er zijn nog zo ontzettend veel andere dienaren van God en organisaties die het evangelie verkondigen aan miljoenen en miljoenen mensen. Het gaat niet alleen om het onmiddellijke resultaat. Er zijn mensen die zaaien en mensen die oogsten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Wel eens over het werk van Billy Graham gehoord?

Ik heb het over een hele groep die prediken. Jezus zegt niet dat maar één persoon de kastanjes uit het vuur moet halen. En wat voor geloof hebben die mensen dan? Is dat te controleren? Ik denk dat de JG's daar echt wel aan kunnen tippen.  Wie zegt dat Billy Graham wel tot God leidt en wij niet? Billy Graham was ook niet niet zonder commentaar. Hij zou nogal op de hand van de paus zijn, zou antisemitische uitspraken hebben gedaan, niet tolerant naar anders denkenden etc.....

Bovendien hield hij zich niet aan de regel: U hebt gekregen voor niet, geef het voor niet. ..... Hij had een vermogen van 23 miljoen dollar opgebouwd met zijn 'prediking'. Ook is het bedenkelijk hoe hij met regeringsleiders omging. Een Christen behoord neutraal te zijn. Kortom, ik heb zeer m'n bedenkingen bij Billy Graham. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Echter als Paul Washer in minuut 25:10 met zijn schijnheilige tronie beweert dat bijna niemand een Bijbelse begrip van het evangelie heeft, dan rijzen me de haren ten berge!

Paul Washer verkondigt een zgn. “radicaal christendom” [Lordship salvation], het betekent volgens Washer dat wanneer men zich niet in elk gebied van het leven zich voor de volledige 100% aan de Here Jezus geeft je niet gered bent. In feite gelooft hij in een geloof door werken. Je moet dagelijks blijven werken aan je redding. Volgens Washer moet onze redding, ons geloof uitgewerkt worden in werken. Dus, duidelijk NIET Christus alleen.

De Bijbel leert ons dat de redding een geschenk is, dat ons niet meer afgenomen kan worden i.t.t. hetgeen Washer ons wil wijsmaken.

2 uur geleden zei Willempie:

Wel eens over het werk van Billy Graham gehoord? Wiens werk vandaag nog steeds doorgaat? En waardoor er waarschijnlijk meer mensen tot geloof zijn gekomen dan door welke evangelist ooit in de geschiedenis van de mensheid? Het is geen wedstrijdje hoor maar de JG's kunnen hier echt niet aan tippen. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat de organisatie van Billy Graham mensen werkelijk tot God leidt en niet tot lidmaatschap van welke menselijke organisatie dan ook. Je vroeg er om één en daarom krijg je er één maar er zijn nog zo ontzettend veel andere dienaren van God en organisaties die het evangelie verkondigen aan miljoenen en miljoenen mensen. Het gaat niet alleen om het onmiddellijke resultaat. Er zijn mensen die zaaien en mensen die oogsten.

Een mooi interview:

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Paul Washer verkondigt een zgn. “radicaal christendom” [Lordship salvation], het betekent volgens Washer dat wanneer men zich niet in elk gebied van het leven zich voor de volledige 100% aan de Here Jezus geeft je niet gered bent. In feite gelooft hij in een geloof door werken. Je moet dagelijks blijven werken aan je redding. Volgens Washer moet onze redding, ons geloof uitgewerkt worden in werken. Dus, duidelijk NIET Christus alleen.

De Bijbel leert ons dat de redding een geschenk is, dat ons niet meer afgenomen kan worden i.t.t. hetgeen Washer ons wil wijsmaken.

Hij verward proces met bekering en heiliging met wedergeboorte. Hij blijft natuurlijk een calvinist, die hun roots hebben liggen in het RK "geloof en goede werken samen zijn nodig voor uw behoud"  manier van denken. Dat kan heel hardnekkig denken zijn. Als het erop aankomt vind ik het maar vreemd dat ondanks zoveel gelijkenissen het rooms katholicisme toch zo een hot item was tijdens de reformatie. Wat mij betreft is het enige voordeel van die periode geweest dat de Bijbel voor iedereen beschikbaar kwam.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei WdG:

Paul Washer verkondigt een zgn. “radicaal christendom” [Lordship salvation], het betekent volgens Washer dat wanneer men zich niet in elk gebied van het leven zich voor de volledige 100% aan de Here Jezus geeft je niet gered bent. In feite gelooft hij in een geloof door werken. Je moet dagelijks blijven werken aan je redding. Volgens Washer moet onze redding, ons geloof uitgewerkt worden in werken. Dus, duidelijk NIET Christus alleen.

Volgens mij predikt hij (heb in het verleden weleens een preek van hem geluisterd op YouTube) vooral tegen het soort christendom in Amerika, dat leert dat je enkel maar een zondaarsgebed hoeft op te zeggen om voor de rest van je leven gered te zijn. Dat je verder dus feitelijk kunt doen wat je maar wil.
In Nederland is dat christendom niet bijzonder groot geworden, maar in Amerika kom je het behoorlijk vaak tegen, vaak ook gecombineerd met, zoals in dat filmpje al wordt gezegd, een soort therapeutisch deïsme, waarin het feitelijk om zelfverwerkelijking en positief denken gaat met een christelijk sausje.

Dat soort christendom maakt natuurlijk een ernstige karikatuur van de redding en ook van Gods liefde. Ja, het komt van Jezus alleen, nee, je kunt je redding niet verdienen, maar geloven en Hem navolgen is toch véél meer dan enkel wel of niet verdienen? Je hebt toch een actieve, dynamische relatie met Hem?
Het gaat om liefhebben, God en je naasten, om daadwerkelijk in zijn voetsporen te treden naar je eigen roeping, om werkelijk een nieuw mens te worden en de zonde actief te mijden. Als je door het geloof niet veranderd, niet heiliger en liefdevoller wordt, dan is je geloof dood en kun je net zo goed niet geloven.

Het Evangelie en ook de Brieven waarschuwen vaak genoeg dat je niet moet zondigen, dat ontuchtplegers, leugenaars, etc. niet het Rijk Gods binnenkomen, dat geloof zonder werken dood is en dat niet een ieder die "Heer, Heer" zegt zonder meer het Rijk binnenkomt.
Het is een relatie tussen jou en God, een relatie die van beide kanten iets vraagt. Ook al kun je Hem feitelijk niets geven, omdat alles immers al van Hem is, toch zal Hij zich daar niets van aantrekken en juist bijzonder verheugd zijn met alles wat je voor Hem doet en je daar wel degelijk voor belonen met hemelse schatten.

Waarom Hij je die geboden dan opdraagt en waarom Hij je zo laat meewerken aan die relatie met Hem en niet genoegen wil nemen met enkel een zondaarsgebed?
Omdat Hij van je houdt en je het beste gunt. Omdat Hij geen boekhouder is die alleen maar schulden loopt bij te houden, maar graag samen met jou aan de schepping wil blijven werken. Omdat de mens juist op haar gelukkigst is als zij mag delen in zijn scheppende kracht, als zij Gods liefde mag uitdelen en dus voor Hem in zijn wijngaard mag werken. Omdat na de nauwe poort een nauw pad volgt, dat echter schitterende vergezichten biedt voor hen die bereid zijn de moeite te nemen om haar samen met Christus te bewandelen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid