Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Bastiaan73:
12 uur geleden zei thom:
12 uur geleden zei Nicky O:

A.. kijk aan! Het klopt m.i. dat we herEnigd worden vanaf het moment dat we geloven, maar het is niet onze vleselijke natuur om dat te doen.

Maar wat wordt herenigd? Of wakker, of opgewekt, of weder-geboren? Datgene wat uit God is. 

Daarom koester ik de teksten waarin staat 'van', omdat het geloof niet anders kán zijn dan uit God. Geloven in, kan pas als het geloof ván bewust is geworden. Dan heeft het geloof zich als het fundament liggen in die mens.

In reactie op het vet gemaakte: wellicht kunnen we het ontvangen 'geloof' ook zien als het 'zaad' uit de gelijkenis van de zaaier. Dat zaad van God wordt in de mens gezaaid en als die mens 'goede aarde' is zal het zaad ontkiemen en groeien. Toch?

Ik moet ook aan dit vers uit Johannes 12 denken:

24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft zij op zichzelf; maar indien zij sterft, brengt zij veel vrucht voort.

Wat gezaaid wordt, is het Woord. Dat zie ik dan weer als het kloppen op de Deur, waar Nicky het over had. Het opendoen, is het Woord horen, ontvangen en zij die dit omarmen, herkennen, of bewaren, is de goede grond.

Zolang het geloof niet geraakt wordt door het Woord, zal alles bij het oude blijven. Dus als men tot het geloof komt, geraakt door het Licht, en vandaaruit de werken ondergaat.. groeit in Hem. Door overgave van het natuurlijke leven; de begeerte van het ik. Het is weer die 180 graden ommekeer wat mogelijk is door het geloof te aanvaarden (..) omdát er een keus is gekomen door inwerking van het Woord, of het Licht, of.. de Geest.

24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Indien het tarwegraan in de aarde niet valt, en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort.

25 Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven.

26 Zo iemand Mij dient, die volge Mij; en waar Ik ben, aldaar zal ook Mijn dienaar zijn. En zo iemand Mij dient, de Vader zal hem eren.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Maar waar plaatst dit het geloof dan als we ervan uitgaan dat de aanval uit de “oude mens” komt en niet vanuit de vorstendommen uit de donkere zijde?

Het geloof is het centrum van de mens, in het hart; de Godsvonk, een voor dood achtergebleven oorspronkelijkheid, residu, van wat de mens eens was. Dat is wat de Deur kan opendoen.

Dat moet gewekt worden, door het Woord.

De oude mens, of het natuurlijke, de duisternis zo men schrijft, is het bestaan van deze wereld, waaruit het leeft, neemt en geeft; het dualistische rijk, de Matrix; het rijk van Lucifer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Het geloof is het centrum van de mens, in het hart; de Godsvonk, een voor dood achtergebleven oorspronkelijkheid, residu, van wat de mens eens was. Dat is wat de Deur kan opendoen.

Dat moet gewekt worden, door het Woord.

De oude mens, of het natuurlijke, de duisternis zo men schrijft, is het bestaan van deze wereld, waaruit het leeft, neemt en geeft; het dualistische rijk, de Matrix; het rijk van Lucifer.

Ik heb zelfs diepgewortelde gelovigen zien vallen die door de deur liepen en middenin de kamer zaten. 

Je hebt theorie en er is praktijk he. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb zelfs diepgewortelde gelovigen zien vallen die door de deur liepen en middenin de kamer zaten. 

Je hebt theorie en er is praktijk he. :)

Absoluut Fundamenteel. Het is een smalle weg. 🚵‍♂️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Fundamenteel:
46 minuten geleden zei thom:

Absoluut Fundamenteel. Het is een smalle weg. 🚵‍♂️

Ik ga zo hard naar de hel 🙀

Hahaha..ik voel het hier ook stiekum juichen ergens in je.. 😎

Begrijp me goed, in positieve zin hèh.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei thom:

De geestelijke ziel is toch het centrum van de mens? Geloof is vertrouwen; een 'leap of faith'.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

De geestelijke ziel is toch het centrum van de mens? Geloof is vertrouwen; een 'leap of faith'.

De mens is eerder het centrum van de ziel. De ziel heeft het lichaam nodig, en het lichaam is dan ook eigenlijk de creatie van de ziel. Om letterlijk in te kunnen wandelen. 🙂 Met het lichaam krijgt ook de ziel zijn vorm weer, en is een groot wezen met veel dadendrang doorheen de mens.

Dit wezen is wat zich over moet geven, plaats moet maken, overgave aan de Christus-ziel, de wedergeborene, de Nieuwe ziel, Neo.

Dus heb Mij lief met heel uw wezen.. gaat diep.

112

Jezus zei:
Wee het vlees dat afhangt van de ziel;
wee de ziel die afhangt van het vlees.

Thomas Evangelie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:
19 minuten geleden zei Bastiaan73:

De mens is eerder het centrum van de ziel. De ziel heeft het lichaam nodig, en het lichaam is dan ook eigenlijk de creatie van de ziel.

Bedoel je een soort kosmische Ziel of individuele zielen? Ik weet in elk geval dat mijn ziel niet de maker van mijn lichaam is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:
2 uur geleden zei thom:

De mens is eerder het centrum van de ziel. De ziel heeft het lichaam nodig, en het lichaam is dan ook eigenlijk de creatie van de ziel.

Bedoel je een soort kosmische Ziel of individuele zielen? Ik weet in elk geval dat mijn ziel niet de maker van mijn lichaam is.

Ik lees het in de teksten, dat wij in wezen onderdeel zijn van deze natuur, zowel ziel als lichaam, omdat wij daarin onderworpen zijn. 

Wat opgewekt wordt, is het geestelijk lichaam, wat uiteindelijk, als grootste doel de openbaring (..) van Jezus Christus is. 

De kosmische Ziel, is in wezen Christus, de kosmische Liefde. 

1 Kor.15
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
Rom.8
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;
21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

En zo, is het aan de ene kant een ijdel zooitje hier, maar aan de andere kant een genadetijd, waarin de ziel tot inkeer kan komen.

7

Jezus zei:
De leeuw die mens wordt,
gegeten door de mens,
is gezegend.
De leeuw die mens wordt,
gegeten door de leeuw,
is armzalig.

Thomas Evangelie

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid