Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Desid:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Oh... Waarom dat dan weer niet?

Als je met meer dan een losse flodder komt, wil ik daar best serieus op in gaan. 

Zeg, als je wil gaan trollen, doe dat dan ergens anders.
Jij stelde dat de morgenster de dag aankondigde, en ik vulde dat aan met dat daarna de opgang volgde van de zon, ofwel Sol Invictus.

Mijn "Oh, waarom dan weer niet" was een reactie op jouw simpele  "Eh, nee..."
De losse flodder komt dus van jou, en ik vroeg om meer uitleg door "waarom dan weer niet".
Als je geen uitleg wil of kan geven, zeg dat dan of doe niets. 
Maar om dan te gaan stellen dat ik de losse flodder loslaat, is vrij kinderachtig.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 491
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Eens bracht men Hem een bezetene die blind en stom was. Hij genas hem, zodat de stomme weer sprak en zag. Al het volk was buiten zichzelf en zei: “Zou dit niet de zoon van David zijn?” Maar de Far

Ik heb de eerste  10 minuten van de eerste link gekeken. De goeie man heeft geen idee waar hij het over heeft. Het zou beter zijn als hij bij de bijbel zou blijven. Dat is al verwarrend genoeg, zoals

Posted Images

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Jij stelde dat de morgenster de dag aankondigde, en ik vulde dat aan met dat daarna de opgang volgde van de zon, ofwel Sol Invictus.

Mijn stelling is evident. Jouw stelling komt uit de lucht vallen en heeft niets te maken met wat ik schreef. Dus als je wilt dat ik er serieus op in ga, moet je meer doen dan wat losse flodders de discussie in schieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

Ik doe een poging uw docu te bekijken en probeer duidelijk te maken wat ik daarvan vind, Ik had het beter niet gedaan. 

One liner kan een samenvatting zijn. Maar het draait hier niet rond u.

Het begint ergens vanaf minuut 23 a 25 denk ik. De connectie met Venus (in de RKK) is subliminaal Maria. Ge kunt dan blijven trollen dat die connectie er alleen maar in mijn hoofd is, maar er is veel meer aan het verhaal dan jullie willen begrijpen.  Geen probleem, maar het is arrogant mij dan met de vinger aan te wijzen als ik aantoon dat er wel een connectie is. Die gaat terug tot maar liefst de Soemeriërs. Het is gelinkt aan eerdere mythologie om Romeinen tot het christelijke geloof te lokken. Dat is de connectie.

Maar ik kom er maandag uitgebreid op terug.

7 uur geleden zei Desid:

Hier maak je een methodologische fout.

Je gaat ervan uit, dat elke mogelijk associatie met 'morgenster'/'lichtbrenger' uit de antieke bronnen bij iedereen altijd meespeelde. Dat is onmogelijk.

Het is veel logischer te beginnen bij een minimum: op zijn minst maakt de schrijver een vergelijking tussen Christus en de morgenster. Als er iets meer bedoeld is, moet dat aannemelijk gemaakt worden. Maar dat kan niet. Dus slaan allerlei mythologische verbanden nergens op.

Als je met meer dan een losse flodder komt, wil ik daar best serieus op in gaan. 

Neen, ik ga ervan uit dat de Romeinen hun heidense rituelen en tradities met het christendom mengde en er alzo een heidens geloof van maakten. Dat maken de eerste 5 minuten in die docu reeds duidelijk. Venus was een godin bij de Romeinen.

Maandag meer.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Neen, ik ga ervan uit dat de Romeinen hun heidense rituelen en tradities met het christendom mengde en er alzo een heidens geloof van maakten.

Pure waanzin.

Je kunt van de gekste dingen uitgaan. Maar dat maakt je alleen maar tot een gek. En wat ik hier van je lees, helpt niet bepaald die indruk weg te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Desid:

Omdat ik op school heb gezeten waar ik dingen heb geleerd.

Ja en de school leert ons over de goden van Soemeriërs, Egyptenaren, Babyloniërs en Romeinen? 

School maakt niet dat je gelijk bent aan de masters die in die docu aan bod komen en dan al zeker op het einde. Die links die daar worden gelegd tonen toch werkelijk heel veel gelijkheden met het christendom.

Vraagje Desid: als ik een uur beeldmateriaal omzet naar tekst, gaat u dat dan evenzeer wegtrollen of ga je dat een eerlijke kans geven? Ik typ dat niet op een uur tijd dus ik hoop dat u die effort langs mijn kant dan begrijpt?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja en de school leert ons over de goden van Soemeriërs, Egyptenaren, Babyloniërs en Romeinen? 

Mijn school wel.

 

56 minuten geleden zei Fundamenteel:

School maakt niet dat je gelijk bent aan de masters die in die docu aan bod komen en dan al zeker op het einde. Die links die daar worden gelegd tonen toch werkelijk heel veel gelijkheden met het christendom.

Ehm, ik ben zelf een Master. Je mag mij aanspreken met 'weledelgeleerde'.

 

57 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vraagje Desid: als ik een uur beeldmateriaal omzet naar tekst, gaat u dat dan evenzeer wegtrollen of ga je dat een eerlijke kans geven? Ik typ dat niet op een uur tijd dus ik hoop dat u die effort langs mijn kant dan begrijpt?

Je kunt je beter beperken tot één duidelijk voorbeeld. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Desid:

Mijn school wel.

 

Ehm, ik ben zelf een Master. Je mag mij aanspreken met 'weledelgeleerde'.

 

Je kunt je beter beperken tot één duidelijk voorbeeld. 

Je bent een master dan nog wel, welk vakgebied? Duidelijk niet theologie of het zou erg zijn ?

Je zou moeten weten wat de rkk deed om hun eigen volk (de Romeinen toen) tot het christendom te lokken. Als je nog een voorbeeld vraagt kenmerkt dit je dat niet keek en uit je nek kletst. Hoe kan iets flauwekul zijn wat je niet kijkt en wat zijn mensen die verder halsstarrig ontkennen desondanks de “feiten”? Trollen. Als het flauwekul is vraagt dat wel enige nuance.

Mijn school leerde de connectie met de zonnegod niet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_comparative_mythology

Ik hoop dat iemand met een master kan begrijpen wat ik dan met een connectie bedoel? @Desid

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Je bent een master dan nog wel, welk vakgebied? Duidelijk niet theologie of het zou erg zijn ?

Je zou moeten weten wat de rkk deed om hun eigen volk (de Romeinen toen) tot het christendom te lokken. Als je nog een voorbeeld vraagt kenmerkt dit je dat niet keek en uit je nek kletst. Hoe kan iets flauwekul zijn wat je niet kijkt en wat zijn mensen die verder halsstarrig ontkennen desondanks de “feiten”? Trollen. Als het flauwekul is vraagt dat wel enige nuance.

Mijn school leerde de connectie met de zonnegod niet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_comparative_mythology

Ik hoop dat iemand met een master kan begrijpen wat ik dan met een connectie bedoel? @Desid

Je doet alsof die documentaire de waarheid is. Dat is die niet.

Het is op dit forum niet gewenst dat je per link argumenteert (@moderatie ??). Je moet zelf je standpunt en argumenten inbrengen. Zo lang je dat niet doet, kun je wel verongelijkt gaan zitten mokken. Maar als je een daadwerkelijke discussie wilt, moet je hier op dit forum zelf met een stelling en bijbehorende argumenten komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Desid:

Je doet alsof die documentaire de waarheid is. Dat is die niet.

Het is op dit forum niet gewenst dat je per link argumenteert (@moderatie ??). Je moet zelf je standpunt en argumenten inbrengen. Zo lang je dat niet doet, kun je wel verongelijkt gaan zitten mokken. Maar als je een daadwerkelijke discussie wilt, moet je hier op dit forum zelf met een stelling en bijbehorende argumenten komen. 

Ik bracht mijn inbreng, maar dan was er geen connectie, dan enkel in mijn hoofd.

Nu ik er mijn tanden heb ingezet blijkt die docu wel degelijk gebouwd te zijn op kennis, geen flauwekul.

Het draait hier niet rond u, mij of mijn manier van discussievoeren. Je vroeg een voorbeeld, ik gaf nu een wikipedia vol met voorbeelden en de connectie naar de zonnegod. Jij zegt dat er geen connectie is, maar ze is er wel degelijk. 

Wat meer moet ik brengen om iemand met een zogenaamde master (duidelijk niet in theologie) iets te brengen dat als argument geldt? Ik zal het relevante voor de discussie doorquoten. Laat eens zien wat een master daar waard is aub. Hier kan je dan inpikken op Tammuz en zeggen dat er geen connectie is, maar dan moet je dat wel concreet maken. Als ik even de advocaat van de duivel speel.

Christians also may have adapted the iconography of the Egyptian goddess Isis nursing her son Horus and applied it to the Virgin Mary nursing her son Jesus.[150][151] Some Christians also may have conflated stories about the Egyptian god Osiris with the resurrection of Jesus.[150][151] The title of kosmokrateros ("Ruler of the Cosmos"), which was eventually applied to Jesus, had previously been borne by Serapis.[152] The Church Father Jerome records in a letter dated to the year 395 AD that "Bethlehem... belonging now to us... was overshadowed by a grove of Tammuz, that is to say, Adonis, and in the cave where once the infant Christ cried, the lover of Venus was lamented."[153] This same cave later became the site of the Church of the Nativity.[153] The church historian Eusebius, however, does not mention pagans having ever worshipped in the cave,[153] nor do any other early Christian writers.[153] Peter Welten has argued that the cave was never dedicated to Tammuz[153] and that Jerome misinterpreted Christian mourning over the Massacre of the Innocents as a pagan ritual over Tammuz's death.[153] Joan E. Taylor has countered this argument by arguing that Jerome, as an educated man, could not have been so naïve as to mistake Christian mourning over the Massacre of the Innocents as a pagan ritual for Tammuz.[130] During the sixth century AD, some Christians in the Middle East borrowed elements from poems of Tammuz's wife Ishtar mourning over her husband's death into their own retellings of the Virgin Mary mourning over the death of her son Jesus.[154][155] The Syrian writers Jacob of Serughand Romanos the Melodist both wrote laments in which the Virgin Mary describes her compassion for her son at the foot of the cross in deeply personal terms closely resembling Ishtar's laments over the death of Tammuz.[156]

Dan de referentie naar de zongod:

The Bible never states when Jesus was born,[157][158][159] but, by late antiquity, Christians had begun celebrating his birth on 25 December.[158] In 274 AD, the Roman emperor Aurelian had declared 25 December the birthdate of Sol Invictus, a sun god of Syrian origin whose cult had been vigorously promoted by the earlier emperor Elagabalus.[160][159] Christians may have thought that they could attract more converts to Christianity by allowing them to continue to celebrate on the same day.[159] 25 December also falls around the same time as the Roman festival of Saturnalia, which was much older and more widely celebrated.[161][158] Many of the customs originally associated with Saturnalia eventually became associated with Christmas.[161][158] Early Christians may have also been influenced by the idea that Jesus had died on the anniversary of his conception;[159] because Jesus died during Passover and, in the third century AD, Passover was celebrated on 25 March,[159]they may have assumed that Jesus's birthday must have come nine months later, on 25 December.[159]

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jesus_in_comparative_mythology

Ik discussieer niet door links, ik gebruik ze om aan te tonen dat die connectie er niet alleen in mijn hoofd is. Leert ge dan daar in de unief ook op de professor bleiten/roepen zoals je het hier bij de moderatie doet? 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:Nee.

Wat is de morgenster dan voor niet katholieke christenen ? Wat wordt ermee bedoeld? Duidelijk dat men dat niet letterlijk bedoelt, maar wat is dan de betekenis? Als de docu dan zever is, wat is dan wel de verklaring? :D

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat is de morgenster dan voor niet katholieke christenen ? Wat wordt ermee bedoeld? Duidelijk dat men dat niet letterlijk bedoelt, maar wat is dan de betekenis? Als de docu dan zever is, wat is dan wel de verklaring? :D

Voor deze niet katholiek staat de morgenster voor Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Voor deze niet katholiek staat de morgenster voor Jezus.

 

Als men zegt: Jezus is Christus, de Zoon van God, de Heiland, Koning der koningen etc kan ik me dat perfect voorstellen. Die exegese is me duidelijk. Waarvoor morgenster werkelijk in het christendom staat blijft me wel een raadsel. Tenzij ik dan in de mythologie duik en de connectie leg is er een verklaring, anders niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als men zegt: Jezus is Christus, de Zoon van God, de Heiland, Koning der koningen etc kan ik me dat perfect voorstellen. Die exegese is me duidelijk. Waarvoor morgenster werkelijk in het christendom staat blijft me wel een raadsel. Tenzij ik dan in de mythologie duik en de connectie leg is er een verklaring, anders niet.

En als Jezus zegt:

Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. (Op.22:16, SV)

Dan geloof ik Hem op Zijn Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En als Jezus zegt:

Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. (Op.22:16, SV)

Dan geloof ik Hem op Zijn Woord.

Maar er moet toch meer achter zitten dan louter een ster die de dageraad aankondigt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Waarvoor morgenster werkelijk in het christendom staat blijft me wel een raadsel. Tenzij ik dan in de mythologie duik en de connectie leg is er een verklaring, anders niet.

Dat komt omdat je alleen maar genoegen neemt met complotten.

Als er staat: Ik ben de ware wijnstok; dan is het toch duidelijk dat het erom gaat dat tussen Christus en de wijnstok bepaalde overeenkomsten zijn? Zo ook met Christus als de deur, de goede herder, enzovoort. In dit rijtje past de morgenster: de morgenster is het begin van de dag; de morgenster kondigt het licht aan. Zo ook Christus, die het begin is van de dag van de redding.

20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Hier kan je dan inpikken op Tammuz en zeggen dat er geen connectie is, maar dan moet je dat wel concreet maken.

 

22 minuten geleden zei Fundamenteel:

The Church Father Jerome records in a letter dated to the year 395 AD that "Bethlehem... belonging now to us... was overshadowed by a grove of Tammuz, that is to say, Adonis, and in the cave where once the infant Christ cried, the lover of Venus was lamented."[153] This same cave later became the site of the Church of the Nativity.[153]

Ja so what? 

 

46 minuten geleden zei Fundamenteel:

The Bible never states when Jesus was born,[157][158][159] but, by late antiquity, Christians had begun celebrating his birth on 25 December.[158] In 274 AD, the Roman emperor Aurelian had declared 25 December the birthdate of Sol Invictus, a sun god of Syrian origin whose cult had been vigorously promoted by the earlier emperor Elagabalus.[160][159] Christians may have thought that they could attract more converts to Christianity by allowing them to continue to celebrate on the same day.[159]

Deze informatie is onvolledig en onjuist. Aurelianus 'verklaarde' niets; voor de Romeinen was 25 december allang de dag van de winterzonnewende en dus van de verjaardig van de zon. Verder weten we niet wat christenen in de vroege 4e eeuw in Rome daarover gedacht hebben; daarover is niets overgeleverd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Desid:

Pure waanzin.

Je kunt van de gekste dingen uitgaan. Maar dat maakt je alleen maar tot een gek. En wat ik hier van je lees, helpt niet bepaald die indruk weg te nemen.

Nou, zo'n waanzin is het niet. Je ziet het enkel al aan de kleding van religieuze leiders. Hun mijters bijv komen van de vissengod Dagon, de staf en de hele kledij zijn copiëen van Romeinse kledij. Kerst is een afgeleide van het Romeinse saturnalia. De adventdagen komen er zelfs precies mee overeen. En zo zijn er nog wel meer dingen te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

Nou, zo'n waanzin is het niet. Je ziet het enkel al aan de kleding van religieuze leiders. Hun mijters bijv komen van de vissengod Dagon, de staf en de hele kledij zijn copiëen van Romeinse kledij. Kerst is een afgeleide van het Romeinse saturnalia. De adventdagen komen er zelfs precies mee overeen. En zo zijn er nog wel meer dingen te vinden.

Ik ga dat maandag eens aanbrengen, hoeveel en welke christelijke tradities met de mythologie verbonden zijn. Zo is de echte (?) betekenis achter pasen gewoon huiveringwekkend. 

Word ik misleid of speelt er echt meer? 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Meer dan hoop?

Waarom dat zo symbolisch verwoorden? Dit kon letterlijk maar deed men niet omdat er meer achter schuilt. Zag jij de docu? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Hun mijters bijv komen van de vissengod Dagon

Een fabeltje.

(Grappig trouwens, dat geschifte complotdenkers en WTG-ers opeens onder één hoedje gaan spelen.)

 

4 uur geleden zei sjako:

de staf en de hele kledij zijn copiëen van Romeinse kledij.

Kopieën, kopieën... Je moet wat. De structuur van de gemeentes in het NT is bijvoorbeeld afgeleid van de structuur van cultische verenigingen. De opbouw van de brieven in het NT is afgeleid van de vorm van de Griekse brief. De doop is afgeleid van Joodse reinigingsrituelen. Enzovoort.

 

4 uur geleden zei sjako:

Kerst is een afgeleide van het Romeinse saturnalia.

Dat is onjuist, en daar heb je ook geen enkel bewijs voor.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Word ik misleid of speelt er echt meer? 

666.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Desid:

Een fabeltje.

(Grappig trouwens, dat geschifte complotdenkers en WTG-ers opeens onder één hoedje gaan spelen.

Hij erkende nochtans Jezus als Lucifer. Maar er is geen connectie zeg je dan. Toch blijkt het daar wel degelijk over Venus te gaan, een godin van de Romeinen diens mythologie voorbij de Egyptenaren gaat.

Of wel maken alle andere theologen het zich te moeilijk of jij te gemakkelijk? Maar daar er voldoende gelijkaardigheden zijn met mythes uit het verleden; lijkt het niet vergezocht dat de RKK die mythes mee in het christendom verwerkte meer gelovigen te lokken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Fundamenteel:

Toch blijkt het daar wel degelijk over Venus te gaan

Waaruit blijkt dat het in 2 Petrus 1:19 of in Openbaring over Venus gaat?

19 minuten geleden zei Fundamenteel:

Of wel maken alle andere theologen het zich te moeilijk of jij te gemakkelijk?

Die "alle andere theologen" bestaan alleen in jouw fantasie. Verreweg de meeste theologen gaan niet mee met dit soort gefröbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid