Spring naar bijdragen

Christendom en de doodzonde


Aanbevolen berichten

Nou ben ik door een Christelijke vriend op FB geraadpleegd om op YouTube
naar filmpjes/preken te kijken van Joseph Prince .
Best leerzaam eerlijk gezegd .

Maar kom dan toch op een vraag uit .

In andere vormen van geloof waaronder katholieken betekend het overtreden van de 10 geboden
de doodstraf .
Heel moeilijk om Jezus zijn liefde nog terug te winnen.

Heb ook een pastoor gesproken hierover van de Christelijke kerk die ik zelf bezoek.
Deze zegt weer dat er voor alle zondes al is betaald door de Here Jezus .

Geloof zelf wel als je er niet mee bekent bent en je het geloof gaat volgen
en je laat dopen dat alles je vergeven is.
Maar ga je dan toch de fout in dan hang je .

Wat weten jullie hierover ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een doodzonde in katholieke context betekent dat je welbewust God de rug toekeert door je handelen en zo de band met Hem doorsnijdt. Als je echter berouw hebt daarvan, dan kun je de zonde biechten, dus aan God belijden ten overstaande van de priester, en er vergeving voor krijgen krachtens het Offer van Christus. De band met God is dan weer hersteld.
Wanneer je het doopsel ontvangt, dan verkrijg je altijd vergeving van alle zonden die je voor die tijd begaan hebt en wordt je ook verlost van de erfzonde. Het doopsel kun je echter slechts eenmalig ontvangen; daarna is het sacrament van de biecht dus het aangewezen middel om vergeving te krijgen.

Te onderscheiden van de doodzonde is de dagelijkse zonde, ofwel de pekelzonde. Dit zijn niet zulke ernstige zonden die je niet zozeer bewust begaat, maar meer uit zwakheid van de geest. Deze zonden worden vergeven door oprecht berouw en door ter communie te gaan.
Zij verbreken niet de band met God, maar kunnen (uiteindelijk) wel tot doodzonden leiden als je niet met Gods hulp en genade oprecht naar heiligheid streeft.
Alleen katholieken kunnen echter biechten en ter communie gaan. Niet-katholieken zullen op eigen, meer indirecte wijzen hun zonden met God moeten uitpraten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus dan zou vloeken een doodzonde zijn? Want dat staat in de 10 geboden. 

Dat moord, verkrachting, abortus, bewust zondes begaan zonder berouw doodzondes zijn lijkt me wel sterk. Kom jij oprecht tot inkeer en tot biecht bij Christus zal Hij daar zeker gehoor aan geven. Maar ik benadruk wel heel sterk dat je dit oprecht moet doen en dan de signalen op uw pad volgen via de sturing van de Heilige Geest. God does not pussyfoot around.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dus dan zou vloeken een doodzonde zijn? Want dat staat in de 10 geboden. 

Dat moord, verkrachting, abortus, bewust zondes begaan zonder berouw doodzondes zijn lijkt me wel sterk. Kom jij oprecht tot inkeer en tot biecht bij Christus zal Hij daar zeker gehoor aan geven. Maar ik benadruk wel heel sterk dat je dit oprecht moet doen en dan de signalen op uw pad volgen via de sturing van de Heilige Geest. God does not pussyfoot around.

Je moet inderdaad oprecht berouw hebben en het voornemen niet meer te zondigen, wil je een geldige biecht kunnen spreken. En zeker bij zware zonden, zoals jij noemt, kan het niet anders dan dat oprechte berouw pijn doet, je een diepe schaamte en zelfhekel brengt. Maar uiteindelijk ook vertrouwen en liefde op God. Want God is geen doetje inderdaad, maar Hij is ook niet uit op vernietiging van de zondaar, maar altijd op diens redding.
Nu zal een priester misschien niet altijd kunnen peilen of je berouw oprecht is, vooral niet als je goed kunt acteren, maar God houd je niet voor de gek. Als je een onoprechte biecht spreekt, dan bega je alleen maar een extra doodzonde, namelijk heiligschennis, en heeft niet de priester een probleem als hij oprecht meende dat je berouw had, maar jijzelf.

Doodzonden zijn niet per se gelinkt aan de tien geboden, hoewel uiteindelijk elke zonde wel daarnaar te herleiden is. Het gaat bij doodzonden vooral om de ernst van de daad en de bewuste keuze God met je gedrag de rug toe te keren. Sommige zonden zijn alreeds slecht in zichzelf, maar bij andere zonden hangt de slechtheid ook af van de situatie waarin je de zonde pleegde.
Je kunt daardoor nooit per ongeluk een doodzonde begaan. Het is altijd een bewuste keuze, ofwel begaan uit schuldige onwetendheid.
Als je dus per ongeluk een ferme vloek eruit gooit, dan is dat niet meteen een doodzonde. En als vloeken zodanig in je repertoire zit, dat je het maar moeilijk kan loslaten en het voor jou eigenlijk ook een wat loze term is, dan is dat ook geen doodzonde. Wel iets om eventueel aan te werken, maar het kan niet méér kwaad dan wanneer je bijvoorbeeld af en toe toch een gebakje eet als je aan de lijn bent.
Maar als je daadwerkelijk God vervloekt, als je werkelijk welbewust zijn Naam lastert of er welbewust misbruik van maakt om je eigen zin door te drijven, dan bega je wél een doodzonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Ted1974:

Ik ben dus zelf geen katholiek maar een Christenen.
Zit wel vol schaamte en spijt steeds de verkeerde afslag te hebben genomen.
Voel me erg slecht en wil niks liever dan weer normaal mijn diensten kunnen volgen
en God in mijn leven hebben.

Tsja, dat krijg je als je gelovig bent. De schaamte en angst krijg je er gratis bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja het ligt vrij gecompliceerd.

Aan de ene kant zijn er mensen die denken dat een volledig gelovig leven kan worden verknald door een één zonde aan het eind.
Aan de andere kant zijn er mensen die denken dat een volledig zondig leven kan worden goed gemaakt door bekering vlak voor de dood.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid