Spring naar bijdragen

Galaten 6:10 Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik zou me er niet op blindstaren. Productiever is te bezinnen op hoe je goed kan doen voor diegenen die je al reeds als vredevolle mensen herkende.

Ik vraag het jullie omdat ik als Christen in de praktijk nog weinig ervaring heb..ben pas net een jaar geleden gedoopt, kom net kijken?. Merk wel dat mijn huis me erg dierbaar is, is ook een hele fijne, eenvoudige en lichte plek, waar de deur niet platgelopen wordt, behalve door de vriendjes van mijn zoontje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En als Hij nog tot de scharen sprak, ziet, Zijn moeder en broeders stonden buiten, zoekende Hem te spreken. En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan daar buiten, zoekende U te spre

Je bent nooit zeker en moet er soms inspringen om te leren uit die ervaring. Ik zou me er niet op blindstaren. Productiever is te bezinnen op hoe je goed kan doen voor diegenen die je al reeds als vre

1 minuut geleden zei Nicky O:

Ik vraag het jullie omdat ik als Christen in de praktijk nog weinig ervaring heb..ben pas net een jaar geleden gedoopt, kom net kijken?. Merk wel dat mijn huis me erg dierbaar is, is ook een hele fijne, eenvoudige en lichte plek, waar de deur niet platgelopen wordt, behalve door de vriendjes van mijn zoontje.

Hoe sta je er dan tegenover dat andere christenen, voornamelijk Amerikanen, zo negatief naar het katholicisme kijken? Is de manier waarop je gevormd wordt ook niet belangrijk? Wellicht belangrijker dan de doop. En je vormsel is meer dan een kruisje krijgen op je voorhoofd he. Dat is leren wat Christus leerde en daarnaar leven, zonder compromis. 

Al ben ik zeker geen referentie voor het christendom :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is de manier waarop je gevormd wordt ook niet belangrijk?

Door Jezus, De Schrift en de sacramenten laat ik mij leiden. Wat mensen in Amerika zeggen, interesseert me niet zoveel..

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Door Jezus, De Schrift en de sacramenten laat ik mij leiden. Wat andere mensen zeggen, interesseert me niet zoveel. 

Ik doe dat ook, maar dan niet katholiek noch protestants maar individueel. 

Toch kan je niet rond de grip van het katholicisme in het Vaticaan he. Vind jij dat de paus de titel “heilige vader” waardig is? Ze noemen zichzelf als paus doorheen de eeuwen echt God he.

Mattheüs 25:5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. 

Gedenk 24:4 eerder. Maar rijm nu wat het Vaticaan doet met deze tekst:

Mattheüs 23:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Vind jij dat de paus de titel “heilige vaderwaardig is?

Zolang het met kleine letter is, heb ik er geen moeite mee. Maar ik ken de goede man niet persoonlijk om me er een goede mening over te vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Nicky O:

Ik hoef de paus toch niet vader te noemen. Ik heb maar 1 Vader en dat is God, de Almachtige, mijn Redder en mijn Rots, Hij die Liefde is.

Maar als je u laat vormen door diegene die de paus wel vader noemen, zijn zijnwellicht de misleiders/verleiders waarvoor Christus waarschuwde? Toch belangrijk dat uw gemeenschap Christus’ leer aanleert en niet een verdraaide variant? Zoals beeldjes van Maria etc aanbidden? Ik heb daar een zeer lijpe docu over gepost in satan is lucifer. Mijn vermoedens rond het katholicisme waren compleet terecht, maar vond de woorden niet tot ik er dieper in hakte. En dan ben ik nog niet klaar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Vraag: zijn er mensen die we uit de weg moeten gaan? Jezus bevond zich toch tussen de zondaars.

Om ze het evangelie te verkondigen. Niet voor een gezellig bakje koffie. Slechte omgang bederft goede zeden. Ook dat staat in de Bijbel:

Dwaalt niet. Kwade samensprekingen verderven goede zeden. (1Kor.15:33, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Om ze het evangelie te verkondigen. Niet voor een gezellig bakje koffie. Slechte omgang bederft goede zeden. Ook dat staat in de Bijbel:

Dwaalt niet. Kwade samensprekingen verderven goede zeden. (1Kor.15:33, SV)

Hartelijk dank Kaasjeskruid! Ik wou dat iemand me een jaar geleden deze vers had laten lezen.. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

Hartelijk dank Kaasjeskruid! Ik wou dat iemand me een jaar geleden deze vers had laten lezen.. ?

Het leven als Christen maakt dat we keuzes moeten maken, ook tussen wie we bevrienden. Het beste zijn dit broeders en zusters dunkt mij. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we zondaren altijd moeten mijden en dat er niet vriendelijk tegen gedaan hoeft te worden. Een kwestie van intentie; met welke intentie ga ik een relatie aan met de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:
13 uur geleden zei Nicky O:

Vraag: zijn er mensen die we uit de weg moeten gaan? Jezus bevond zich toch tussen de zondaars.

Om ze het evangelie te verkondigen. Niet voor een gezellig bakje koffie. Slechte omgang bederft goede zeden.

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het leven als Christen maakt dat we keuzes moeten maken, ook tussen wie we bevrienden. Het beste zijn dit broeders en zusters dunkt mij. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we zondaren altijd moeten mijden en dat er niet vriendelijk tegen gedaan hoeft te worden. Een kwestie van intentie; met welke intentie ga ik een relatie aan met de ander.

Hoe lezen jullie Mattheüs 9:

10 En het geschiedde toen Hij in het huis aanlag, zie, vele tollenaars en zondaars kwamen en lagen mede aan met Jezus en zijn discipelen.
11 En toen de Farizeeen dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars?
12 Hij hoorde het en zeide: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig maar zij, die ziek zijn.
13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

en Lucas 6:

32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij voor? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben.
33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij voor? Ook de zondaars doen dat.
34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij voor? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen.
35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.
36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Bastiaan73:

Hoe lezen jullie Mattheüs 9:

en Lucas 6:

?

Ik lees daarin dat er verschillende soorten van omgang zijn en dat in elke manier van omgaan met anderen liefde aan de basis behoort te liggen. Jezus eet niet met tollenaars en zondaars om Zijn buik te vullen en de noodzakelijke sociotalk uit te wisselen onder het genot van een sixpack bier bijvoorbeeld. Echter Hij brengt ze wel het evangelie; een daad van liefde. Hij gaat dus op een bepaalde manier met ze om en verschuilt Zich niet in een ivoren toren. Maar Hij wordt niet besmet door Zich in te laten met de praktijk van de zondaar. Vandaar mijn opmerking over intentioneel handelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Heb je een hond om die het evangelie te verkondigen, of om een andere reden ? 

Die hond heeft een baas nodig.

Dus niet om hem het evangelie te verkondigen.
Deze zin was dus zonder waarde?:

Citaat

Het leven als Christen maakt dat we keuzes moeten maken, ook tussen wie we bevrienden

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Dus niet om hem het evangelie te verkondigen.
Deze zin was dus zonder waarde?:

Een hond is geen mens. Wat een rare gedachte om dieren het evangelie te gaan verkondigen. Een hond is een hond en geen vriend. Ik ben dan gewoon een vriendelijke baas voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Bastiaan73:

35 Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.

Dit is waar ik dagelijks mee te maken heb; het is geen zelf gekozen vriendschap, maar ik kan het contact niet uit de weg gaan, zal dus goed moeten blijven doen.

@Kaasjeskruid soms kom je er niet onderuit en wordt je geduld op de proef gesteld. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Nicky O:

Dit is waar ik dagelijks mee te maken heb; het is geen zelf gekozen vriendschap, maar ik kan het contact niet uit de weg gaan, zal dus goed moeten blijven doen.

Een vriendschap lijkt mij een relatie op vrijwillige basis. Je moet helemaal niks. Er lijkt sprake te zijn van een emotioneel appel. Een bodemloze put kun je niet vullen.

31 minuten geleden zei Nicky O:

soms kom je er niet onderuit en wordt je geduld op de proef gesteld. 

Dat is waarschijnlijk de lijdzame houding die het probleem in stand houd van een onevenwichtige verplichte vriendschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is waarschijnlijk de lijdzame houding die het probleem in stand houd van een onevenwichtige verplichte vriendschap.

Jezus is heel duidelijk in Lucas 6:35  Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbaren en bozen.
36 Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is

Ik zal proberen niet langer te mopperen, in de Geest kan ik dit dilemma prima dragen. Nu is de kunst de hele dag in de Geest te zijn. Misschien lukt dat beter na Pinksteren, dan krijg ik het Vormsel.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
41 minuten geleden zei Nicky O:

Dit is waar ik dagelijks mee te maken heb; het is geen zelf gekozen vriendschap, maar ik kan het contact niet uit de weg gaan, zal dus goed moeten blijven doen.

Een vriendschap lijkt mij een relatie op vrijwillige basis. Je moet helemaal niks. Er lijkt sprake te zijn van een emotioneel appel. Een bodemloze put kun je niet vullen.

41 minuten geleden zei Nicky O:

soms kom je er niet onderuit en wordt je geduld op de proef gesteld. 

Dat is waarschijnlijk de lijdzame houding die het probleem in stand houd van een onevenwichtige verplichte vriendschap.

Geduld is niet altijd even makkelijk in de praktijk en heeft altijd een tijdsaspect en met iets onaangenaams te maken. Toch? Voor leuke, aangename dingen hebben we geen geduld nodig.

'Dulden' = 'ondergaan' = 'verdragen' = 'lijden'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid