Spring naar bijdragen

komende 1000 jarige rijk en eindoordeel


Aanbevolen berichten

De duivel wordt duizend jaar lang gevangen gehouden

1 Toen zag ik een engel uit de hemel komen. Hij had de sleutel van de bodemloze put en een grote ketting in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de oude slang (dat is de duivel en de satan) en bond hem voor 1000 jaar vast. 3 Hij gooide hem in de bodemloze put en deed die boven hem dicht en op slot. Zo kon hij 1000 jaar lang de volken op aarde niet meer verleiden. Na die 1000 jaar zou hij nog een korte tijd worden losgelaten.
.
4 En ik zag tronen. Daar gingen mensen op zitten die als rechters over de wereld moesten rechtspreken. Ik zag ook de zielen van de mensen die waren onthoofd omdat ze in Jezus en in Gods Woord geloofden. Zij hadden niet het beest en het beeld van het beest aanbeden. Ze hadden het merkteken van het beest niet op hun voorhoofd of op hun hand willen hebben. Zij waren weer levend geworden en heersten 1000 jaar lang als koningen, samen met Christus. 5 De andere doden waren nog niet levend geworden. Zij zouden pas weer levend worden als de 1000 jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding van de doden. 6 Het is heerlijk voor de mensen als ze opstaan in de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priesters van God en van Christus zijn. En ze zullen samen met Hem 1000 jaar lang als koningen heersen.

De duivel overwonnen

7 Als de 1000 jaar voorbij zijn, zal de duivel uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan zal hij op pad gaan om de volken van de hele wereld te verleiden en op te stoken. Die volken zijn koning Gog met zijn land Magog. Hij zal de legers van de volken verzamelen voor de strijd. Die legers zijn zo ontelbaar als het zand langs de zee. 9 Ze komen van over de hele wereld aanzetten. Samen omsingelen ze het legerkamp van de gelovigen, de stad waarvan God houdt. Maar ze worden verbrand door vuur van God uit de hemel. 10 En de duivel, die hen had verleid, wordt in de zee van brandende zwavel gegooid. Dat is dezelfde zee waarin ook het beest en de leugen-profeet zijn gegooid. Daar zullen ze voor eeuwig pijn lijden, dag en nacht.

De tweede opstanding en het oordeel

11 En ik zag een grote witte troon en Hem die op die troon zit. De hemel en de aarde vluchtten voor Hem weg en werden nooit meer gezien. 12 En ik zag de doden, belangrijke en gewone mensen, klein en groot, voor God staan. En er werden boeken opengedaan. En er werd nog een ander boek opengedaan: het Boek van het Leven. En de doden werden geoordeeld naar wat er in de boeken over hen stond opgeschreven. Alles wat ze hadden gedaan, stond er in. 13 Alle doden kwamen tevoorschijn: uit de zee, uit de dood en uit het dodenrijk. Ze werden allemaal geoordeeld, iedereen naar wat hij had gedaan. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de zee van brandende zwavel gegooid. Dat is de tweede dood: de zee van vuur. 15 En als iemands naam niet opgeschreven stond in het Boek van het Leven, werd hij in de zee van vuur gegooid.

 

Waar gaat dit allemaal over? Wanneer speelt dit af? Wie komen er waar en wanneer? Is het eindoordeel het zelfde als die van Mattheüs 25:32-46?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

1 Toen zag ik een engel uit de hemel komen. Hij had de sleutel van de bodemloze put en een grote ketting in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de oude slang (dat is de duivel en de satan) en bond hem voor 1000 jaar vast. 3 Hij gooide hem in de bodemloze put en deed die boven hem dicht en op slot. Zo kon hij 1000 jaar lang de volken op aarde niet meer verleiden. Na die 1000 jaar zou hij nog een korte tijd worden losgelaten.

Als de put geen bodem heeft kan hij er langs de andere kant weer uit.

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

4 En ik zag tronen. Daar gingen mensen op zitten die als rechters over de wereld moesten rechtspreken. Ik zag ook de zielen van de mensen die waren onthoofd omdat ze in Jezus en in Gods Woord geloofden. Zij hadden niet het beest en het beeld van het beest aanbeden. Ze hadden het merkteken van het beest niet op hun voorhoofd of op hun hand willen hebben. Zij waren weer levend geworden en heersten 1000 jaar lang als koningen, samen met Christus. 5 De andere doden waren nog niet levend geworden. Zij zouden pas weer levend worden als de 1000 jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding van de doden. 6 Het is heerlijk voor de mensen als ze opstaan in de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priesters van God en van Christus zijn. En ze zullen samen met Hem 1000 jaar lang als koningen heersen

Dit vormt een groot probleem voor het beeld dat veel gelovigen hebben van een ziel. Uit dit stukje blijkt namelijk dat je een ziel wél kunt zien en dat een ziel er zelfs hetzelfde uitziet als het bijbehorende lichaam, anders zou je ze niet kunnen herkennen.

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

De duivel overwonnen

7 Als de 1000 jaar voorbij zijn, zal de duivel uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan zal hij op pad gaan om de volken van de hele wereld te verleiden en op te stoken. Die volken zijn koning Gog met zijn land Magog. Hij zal de legers van de volken verzamelen voor de strijd. Die legers zijn zo ontelbaar als het zand langs de zee. 9 Ze komen van over de hele wereld aanzetten. Samen omsingelen ze het legerkamp van de gelovigen, de stad waarvan God houdt. Maar ze worden verbrand door vuur van God uit de hemel. 10 En de duivel, die hen had verleid, wordt in de zee van brandende zwavel gegooid. Dat is dezelfde zee waarin ook het beest en de leugen-profeet zijn gegooid. Daar zullen ze voor eeuwig pijn lijden, dag en nacht.

Oeps, Koning Gog en zijn land Magog bestaan niet meer! Klein probleempje dan toch.
 

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

En ik zag een grote witte troon en Hem die op die troon zit. De hemel en de aarde vluchtten voor Hem weg en werden nooit meer gezien. 12 En ik zag de doden, belangrijke en gewone mensen, klein en groot, voor God staan. En er werden boeken opengedaan. En er werd nog een ander boek opengedaan: het Boek van het Leven. En de doden werden geoordeeld naar wat er in de boeken over hen stond opgeschreven. Alles wat ze hadden gedaan, stond er in. 13 Alle doden kwamen tevoorschijn: uit de zee, uit de dood en uit het dodenrijk. Ze werden allemaal geoordeeld, iedereen naar wat hij had gedaan. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de zee van brandende zwavel gegooid. Dat is de tweede dood: de zee van vuur. 15 En als iemands naam niet opgeschreven stond in het Boek van het Leven, werd hij in de zee van vuur gegooid.

Dat kan natuurlijk niet. Als alles wat ze hebben gedaan er in staat, kan het niet zo zijn dat iemand er niet in staat.

 

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

Waar gaat dit allemaal over? Wanneer speelt dit af? Wie komen er waar en wanneer? Is het eindoordeel het zelfde als die van Mattheüs 25:32-46?

Ik hoop je een beetje te hebben gerust gesteld door uit te leggen dat de verhalen van geen kanten kloppen. Rustig maar. Het is hemelvaart, iedereen is vrij, neem een bak koffie en geniet van de dag. De soep wordt niet zo heet gegeten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei thom:
40 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik hoop je een beetje te hebben gerust gesteld door uit te leggen dat de verhalen van geen kanten kloppen

Je leest slordig waardoor er onjuiste conclusies getrokken worden, en de vertaling vind ik ook niet lekker. Geef mij maar het SV.

Dat is een soort kleuterachtig 'nietes'.
Leg dan tenminste uit waarom er onjuiste conclusies worden getrokken, onderbouw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

Waar gaat dit allemaal over? Wanneer speelt dit af? Wie komen er waar en wanneer? Is het eindoordeel het zelfde als die van Mattheüs 25:32-46?

Dat is een heel uitgebreide vraag. Misschien het beste om het per punt te beantwoorden.

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

Toen zag ik een engel uit de hemel komen. Hij had de sleutel van de bodemloze put en een grote ketting in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de oude slang (dat is de duivel en de satan) en bond hem voor 1000 jaar vast. 3 Hij gooide hem in de bodemloze put en deed die boven hem dicht en op slot. Zo kon hij 1000 jaar lang de volken op aarde niet meer verleiden. Na die 1000 jaar zou hij nog een korte tijd worden losgelaten.

Bij Jesus wederkomst breekt het 1000-jarig Rijk aan. Jezus zal dan als Koning gaan regeren over deze wereld. Het zal een vredesrijk zijn. In vers 2 wordt satan gebonden dus krachteloos gemaakt. De mensheid wordt zonder invloed van satan weer tot genezing gebracht. Christenen krijgen dan een opstanding tot leven. Niet-Christenen een opstanding tot oordeel. Deze krijgen dus ook een kans om God te gaan dienen en Jezus als hun Messias aan te nemen.

Na 1000 jaar wordt satan eventjes los gelaten. Er zullen mensen, die niet geschikt zijn voor Gods Koninkrijk, afvallen en de Tweede dood ondergaan. Daarna, geeft Jezus het Rijk weer over aan God.

Het probleem is dat veel Christenen denken dat ze gelijk na hun dood naar de hemel gaan of naar een hel. Maar dit is niet waar laat deze teksten zien. Het gebeurd pas na Jezus wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:
Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

Toen zag ik een engel uit de hemel komen. Hij had de sleutel van de bodemloze put en een grote ketting in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de oude slang (dat is de duivel en de satan) en bond hem voor 1000 jaar vast. 3 Hij gooide hem in de bodemloze put en deed die boven hem dicht en op slot. Zo kon hij 1000 jaar lang de volken op aarde niet meer verleiden. Na die 1000 jaar zou hij nog een korte tijd worden losgelaten.

Bij Jesus wederkomst breekt het 1000-jarig Rijk aan. Jezus zal dan als Koning gaan regeren over deze wereld. Het zal een vredesrijk zijn. In vers 2 wordt satan gebonden dus krachteloos gemaakt. De mensheid wordt zonder invloed van satan weer tot genezing gebracht. Christenen krijgen dan een opstanding tot leven. Niet-Christenen een opstanding tot oordeel. Deze krijgen dus ook een kans om God te gaan dienen en Jezus als hun Messias aan te nemen.

Na 1000 jaar wordt satan eventjes los gelaten. Er zullen mensen, die niet geschikt zijn voor Gods Koninkrijk, afvallen en de Tweede dood ondergaan. Daarna, geeft Jezus het Rijk weer over aan God.

Het probleem is dat veel Christenen denken dat ze gelijk na hun dood naar de hemel gaan of naar een hel. Maar dit is niet waar laat deze teksten zien. Het gebeurd pas na Jezus wederkomst.

Dat laat de kwestie van de afwezige bodem onaangeroerd. Waarom dat ontwijken, @sjako ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Domme, oerdomme grapjas! Heeft een zwart gat een bodem, alwetende?

Pas op he, moderator @sjako heeft laatst al iemand er op gewezen dat uitschelden niet mag.
Verder ben ik niet alwetend en ik pretendeer dat ook niet. 
Maar goed dan, het gaat hier niet om een zwart gat maar om een put.
En zoals wij allen weten, als de bodem van een put afwezig is, kun je er aan die kant uit.

4 minuten geleden zei thom:
25 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is een soort kleuterachtig 'nietes'.

Misschien een logische reactie op jouw 'klopt van geen kant'.

Als ik alleen dat had geschreven, was dat kleuterachtig van mij geweest. Maar ik schreef dat niet, ik heb onderbouwd uitgelegd waarom een en ander niet klopte. Uw reactie is dus niet logisch, maar blijft kleuterachtig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Pas op he, moderator @sjako heeft laatst al iemand er op gewezen dat uitschelden niet mag.
Verder ben ik niet alwetend en ik pretendeer dat ook niet. 
Maar goed dan, het gaat hier niet om een zwart gat maar om een put.
En zoals wij allen weten, als de bodem van een put afwezig is, kun je er aan die kant uit.

Ik dacht dat een complimentje op z'n tijd geen kwaad kon. Een bodemloze put is een tamelijk correcte omschrijving van een gat. Heeft een zwart gat een bodem of niet? En als je eruit kunt, kun jij dan even aangeven hoe lang het duurt om er weer uit te komen? Ik ga maar even mee met jouw wijze en goed doordachte bijdragen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als de put geen bodem heeft kan hij er langs de andere kant weer uit.

De put zie ik als beeldspraak.

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit vormt een groot probleem voor het beeld dat veel gelovigen hebben van een ziel. Uit dit stukje blijkt namelijk dat je een ziel wél kunt zien en dat een ziel er zelfs hetzelfde uitziet als het bijbehorende lichaam, anders zou je ze niet kunnen herkennen.

Er zijn altijd al mensen geweest die engelen, demonen, Jezus en geesten kunnen zien. Na de dood gaan we er van uit dat iedereen in ieder geval geesten kunnen zien.

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Oeps, Koning Gog en zijn land Magog bestaan niet meer! Klein probleempje dan toch.
 

Waarom een probleem?

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat kan natuurlijk niet. Als alles wat ze hebben gedaan er in staat, kan het niet zo zijn dat iemand er niet in staat.

Er waren meerdere boeken geopend. Daaruit kon het ook gelezen worden en wederom is dit beeldspraak.

 

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik hoop je een beetje te hebben gerust gesteld door uit te leggen dat de verhalen van geen kanten kloppen. Rustig maar. Het is hemelvaart, iedereen is vrij, neem een bak koffie en geniet van de dag. De soep wordt niet zo heet gegeten.

Ik ben niet bang meer :)

9 uur geleden zei sjako:

Dat is een heel uitgebreide vraag. Misschien het beste om het per punt te beantwoorden.

Bij Jesus wederkomst breekt het 1000-jarig Rijk aan. Jezus zal dan als Koning gaan regeren over deze wereld. Het zal een vredesrijk zijn. In vers 2 wordt satan gebonden dus krachteloos gemaakt. De mensheid wordt zonder invloed van satan weer tot genezing gebracht. Christenen krijgen dan een opstanding tot leven. Niet-Christenen een opstanding tot oordeel. Deze krijgen dus ook een kans om God te gaan dienen en Jezus als hun Messias aan te nemen.

Na 1000 jaar wordt satan eventjes los gelaten. Er zullen mensen, die niet geschikt zijn voor Gods Koninkrijk, afvallen en de Tweede dood ondergaan. Daarna, geeft Jezus het Rijk weer over aan God.

Het probleem is dat veel Christenen denken dat ze gelijk na hun dood naar de hemel gaan of naar een hel. Maar dit is niet waar laat deze teksten zien. Het gebeurd pas na Jezus wederkomst.

Ik kom hier denk ik nog op terug. Ik heb zo geen antwoord paraat.

7 uur geleden zei thom:

Bij deze vertaling is de 2e dood een handeling; een schoon schip maken, het tijdelijke of vergankelijke vernietigen..

Terwijl in de andere vertaling , het als een bestemming gelezen wordt.

Dan is de eerste dood daarin geen dood als einde verhaal, geen hel als eindbestemming, geen zee als water maar als de wereld van het dualisme, materialisme, en als tussenstation/genadetijd waarin gewacht wordt..

Reïncarnatie is hierin ook een logische cyclus voor de ziel in die wachttijd.. 

 

 

Wat versta je onder die wachttijd? De 2de dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Nee, die wachttijd is nu, waarin de dood heerst, een leven 'onder de wet' waarin ''het Leven schijnt maar niet begrepen wordt''; de periode tot aan het 1000 jarig rijk. De 1000 jaar is een periode waarin het Leven heerst. (''en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.'' ) Na dit rijk komt er volgens de tekst nog een kans, maar zal het zwaarder worden omdat dan alles uit de kast wordt getrokken, de duivel een kleine tijd ontbonden worden, en de uiteindelijke schifting plaatsvinden zogezegd van vergankelijk en onvergankelijk.

Oké, en reïncarnatie is van hier naar het duizendjarige rijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als de put geen bodem heeft kan hij er langs de andere kant weer uit.

De put zie ik als beeldspraak.

Waar zit Satan dan, volgens jou?

2 uur geleden zei Gaitema:

Er zijn altijd al mensen geweest die engelen, demonen, Jezus en geesten kunnen zien. Na de dood gaan we er van uit dat iedereen in ieder geval geesten kunnen zien.

Er zijn altijd mensen geweest die anderen wijs maakten dat ze engelen etc. konden zien. Dat is iets heel anders. 

2 uur geleden zei Gaitema:

Er waren meerdere boeken geopend. Daaruit kon het ook gelezen worden en wederom is dit beeldspraak.

Beeldspraak, mooi allemaal. Iedereen kan dat dus zelf interpreteren en niemand weet wie het bij het rechte eind heeft.

2 uur geleden zei Gaitema:

Ik ben niet bang meer :)

Gelukkig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Nee, reïncarnatie, dat is de wachttijd.

Volgens mij gaan we straks naar de hemel en komen bij Jezus uit ?

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waar zit Satan dan, volgens jou?

Dat verteld de bijbel ons niet letterlijk. 

Citaat

Er zijn altijd mensen geweest die anderen wijs maakten dat ze engelen etc. konden zien. Dat is iets heel anders. 

Je had het over wat we geloven. Nou, dat deel ik.

Citaat

Beeldspraak, mooi allemaal. Iedereen kan dat dus zelf interpreteren en niemand weet wie het bij het rechte eind heeft.

Het is ook knap lastig allemaal. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dit vormt een groot probleem voor het beeld dat veel gelovigen hebben van een ziel. Uit dit stukje blijkt namelijk dat je een ziel wél kunt zien en dat een ziel er zelfs hetzelfde uitziet als het bijbehorende lichaam, anders zou je ze niet kunnen herkennen.

Er is geen enkel probleem. Dit gedeelte is symbolisch. Bovendien wordt met ‘ziel’ de hele mens bedoelt. 

Openbaring 6:9 Toen hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren wegens het woord van God en wegens het getuigenis dat ze hadden gegeven.  

Als het hier letterlijk bedoelt zou worden dan zou het wel heel druk worden onder dat altaar.

13 uur geleden zei Gaitema:

Er zijn altijd al mensen geweest die engelen, demonen, Jezus en geesten kunnen zien. Na de dood gaan we er van uit dat iedereen in ieder geval geesten kunnen zien

Nee, de mensen krijgen een opstanding leert de Bijbel. Je kan ze niet alleen zien, maar ook weer in je armen sluiten.

Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

En ik zag tronen. Daar gingen mensen op zitten die als rechters over de wereld moesten rechtspreken. Ik zag ook de zielen van de mensen die waren onthoofd omdat ze in Jezus en in Gods Woord geloofden. Zij hadden niet het beest en het beeld van het beest aanbeden. Ze hadden het merkteken van het beest niet op hun voorhoofd of op hun hand willen hebben. Zij waren weer levend geworden en heersten 1000 jaar lang als koningen, samen met Christus. 5 De andere doden waren nog niet levend geworden. Zij zouden pas weer levend worden als de 1000 jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding van de doden. 6 Het is heerlijk voor de mensen als ze opstaan in de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priesters van God en van Christus zijn. En ze zullen samen met Hem 1000 jaar lang als koningen heersen.

De mensen die hier op de tronen gaan zitten zijn de 144.000 uitverkorenen. Hiervan wordt gezegd dat ze als koningen en priesters zullen meeregeren samen met Christus. Mensen zonder merkteken, hebben zich niet ingelaten met satans’s wereld en Christus aangenomen als hun Redder en Messias. Zij zijn de eerstelingen die al een opstanding krijgen in de hemel wanneer Christus (voor aardlingen nog onzichtbaar) tegenwoordig is. Pas later in Christus regering zal Hij op aarde wederkomen. Niet om er op rond te wandelen, maar om deze wereld te oordelen en voor te bereiden op Gods Koninkrijk. De eerste opstanding is dus in de hemel en gaat over de 144.000. De overige doden krijgen een opstanding in de ‘tweede’. Waarschijnlijk eerst de getrouwe Christenen en later niet Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei sjako:

Er is geen enkel probleem. Dit gedeelte is symbolisch. Bovendien wordt met ‘ziel’ de hele mens bedoelt. 

Openbaring 6:9 Toen hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren wegens het woord van God en wegens het getuigenis dat ze hadden gegeven.  

Als het hier letterlijk bedoelt zou worden dan zou het wel heel druk worden onder dat altaar.

 Wel,  dat is een hele stap: Concluderen dat als iets niet kan,  het symbolisch moet zijn bedoeld. Gefeliciteerd. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-6-2019 om 06:44 zei Dat beloof ik:

Wel,  dat is een hele stap: Concluderen dat als iets niet kan,  het symbolisch moet zijn bedoeld. Gefeliciteerd. 

Openbaring is een en al symboliek. Om het te kunnen begrijpen heb je altijd Gods Geest nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Op 22-5-2019 om 10:00 zei Gaitema:

Is het eindoordeel het zelfde als die van Mattheüs 25:32-46?

Ja, alleen in Mattheüs 25:32-46 benadrukt Jezus één van de aspecten van het Oordeel. De antwoorden op de rest van je vragen vind je in mijn thema 'Het boek der Openbaring en haar betekenis'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid