Spring naar bijdragen

Beseffen dat je Jezus echt nodig hebt.


Aanbevolen berichten

De laatste tijd vind ik het heel erg lastig om de schakeling van hoofd naar hart te maken. Theoretisch gezien geloof ik wel dat God bestaat, en dat Jezus voor mij is gestorven, maar op de één of andere manier kan ik er niet heel erg dankbaar of blij voor zijn, ofzo. 

Het voelt een beetje alsof ik zelf helemaal geen keuze heb gehad of ik wel of niet een zondige aard heb. Ik bedoel, ik kan er toch niks aan doen dat mijn aard zondig is?? Ik ben maar gewoon geboren....

En het voelt nu een beetje alsof het geloof iets is wat je moet accepteren maar ik vind helemaal niet dat ik een eeuwige dood verdien, dus ik vind het heel erg lastig om dat dan heel blij te accepteren. Jezus is voor mij gestorven, maar het voelt niet alsof hij echt mijn straf heeft gedragen want wat heb ik gedaan dat het rechtvaardigt om mij lichamelijk helemaal af te beulen? snap je?

 

Het geloof is er en we moeten het maar accepteren, maar ergens lukt me dat niet zo goed...

En ik zit heel erg met de vrije wil van christenen en hoe vrij deze wil eigenlijk is....

 

Ik wil eigenlijk leren om mij nederig op te stellen en ik wil graag echt helemaal beseffen dat ik zondig ben, straf verdien en dat Jezus mij heeft gered. Tips?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat als het geen kwestie van verdienen/straffen is maar een benadering van natuurwetten natuurbegrippen?

Ik geloof dat wij van nature goed geschapen zijn. Op enkelingen na. Maar algemeen vind ik het heel moeilijk van een zondeval spreken wanneer kinderen beter met elkaar omgaan dan veel volwassenen. Delen, opkomen voor elkaar, niet,liegen, puurheid is een vanzelfsprekendheid bij hen. Volgens mij is ons systeem gewoon door en door ziek en is daar de ziekte. De mens kan de genezing brengen, maar we zijn gevormd door het systeem de schouders op te halen. Tegenwoordig filmen ze uit reflex een ongeval eerder dan hulpdiensten te bellen. We worden wel degelijk beïnvloed door iets slecht en daar eens als buitenstander door gebed of een band met God naar kijken kan tot verheldering leiden. Ik zou er echter niet onder lijden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Meisje93:

De laatste tijd vind ik het heel erg lastig om de schakeling van hoofd naar hart te maken. Theoretisch gezien geloof ik wel dat God bestaat, en dat Jezus voor mij is gestorven, maar op de één of andere manier kan ik er niet heel erg dankbaar of blij voor zijn, ofzo. 

Hallo Meisje. Ik zou je willen aanraden om het in gebed te leggen; draag je vraag voor aan Christus en Hij zal je antwoord geven. Regelmatig het Onze Vader bidden helpt om die nederigheid te ervaren. Ook 's  avonds voor het slapengaan een gewetensonderzoek doen zal je bewustwording aanscherpen, waardoor je Hem weer zult willen opzoeken.

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Meisje93:

De laatste tijd vind ik het heel erg lastig om de schakeling van hoofd naar hart te maken. Theoretisch gezien geloof ik wel dat God bestaat, en dat Jezus voor mij is gestorven, maar op de één of andere manier kan ik er niet heel erg dankbaar of blij voor zijn, ofzo. 

Het voelt een beetje alsof ik zelf helemaal geen keuze heb gehad of ik wel of niet een zondige aard heb. Ik bedoel, ik kan er toch niks aan doen dat mijn aard zondig is?? Ik ben maar gewoon geboren....

En het voelt nu een beetje alsof het geloof iets is wat je moet accepteren maar ik vind helemaal niet dat ik een eeuwige dood verdien, dus ik vind het heel erg lastig om dat dan heel blij te accepteren. Jezus is voor mij gestorven, maar het voelt niet alsof hij echt mijn straf heeft gedragen want wat heb ik gedaan dat het rechtvaardigt om mij lichamelijk helemaal af te beulen? snap je?

 

Het geloof is er en we moeten het maar accepteren, maar ergens lukt me dat niet zo goed...

En ik zit heel erg met de vrije wil van christenen en hoe vrij deze wil eigenlijk is....

 

Ik wil eigenlijk leren om mij nederig op te stellen en ik wil graag echt helemaal beseffen dat ik zondig ben, straf verdien en dat Jezus mij heeft gered. Tips?

 

Vooropgesteld: Je MOET natuurlijk helemaal niets. 

Je hebt een aantal heel goede punten: Je kunt er nu eenmaal ook niets aan doen dat je geboren bent.
Toch zijn er stromingen die vinden dat je moet accepteren dat je vanaf het begin zondig en fout bent. 
Als je dat niet wil accepteren dan heb je daarin groot gelijk.
Doe dat dan ook niet.

Als je toch wil 'beseffen dat je zondig bent en straf verdient' , moet je zelf niet meer nadenken, je dom houden, verder geen commentaar meer geven en gewoon doen wat anderen je opdragen. In dat geval ben je helemaal overgeleverd aan de wil van anderen en zul je worden uitgebuit. Als dát is wat je wilt, sterkte. Ik denk echter niet dat dit is wat je werkelijk wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Meisje93:

Het voelt een beetje alsof ik zelf helemaal geen keuze heb gehad of ik wel of niet een zondige aard heb. Ik bedoel, ik kan er toch niks aan doen dat mijn aard zondig is?? Ik ben maar gewoon geboren....

Hallo @Meisje93!

Klopt. Je bent net als iedereen geboren zonder dat je dat zelf hebt bepaald, zonder dat je daar zelf om gevraagd hebt. Dus dan mag je (vanaf je 18e) ook zelf je eigen keuzes maken. Ik ben van mening dat liefde vrijheid veronderstelt. Als iemand tegen jou zegt: 'jij moet mij liefhebben!'; doe je dat dan gewillig of denk je: dat bepaal ik zelf wel?

12 uur geleden zei Meisje93:

En het voelt nu een beetje alsof het geloof iets is wat je moet accepteren maar ik vind helemaal niet dat ik een eeuwige dood verdien, dus ik vind het heel erg lastig om dat dan heel blij te accepteren.

Heel blij accepteren dat je een eeuwige dood zou verdienen lijkt mij geen gezonde houding. Het lijkt erop dat iemand anders geprobeerd heeft je dit wijs te maken. Klopt dat?

12 uur geleden zei Meisje93:

Ik wil eigenlijk leren om mij nederig op te stellen en ik wil graag echt helemaal beseffen dat ik zondig ben, straf verdien en dat Jezus mij heeft gered. Tips?

Het lijkt erop dat je jezelf vergelijkt met anderen die wél een dergelijk besef menen te hebben. Vervolgens zie je dat vermeende besef niet bij jezelf en denk je dat je iets niet goed doet. Ik weet niet hoe jong je bent maar ik zou die eeuwige straf/hel/verdoemenis en dergelijke akelige termen voorlopig lekker laten voor wat ze zijn. Veel belangrijker zijn zaken als liefde, barmhartigheid, blijdschap.

Galaten 5:

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Mattheüs 11:

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven;
29 Neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;
30 Want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid