Spring naar bijdragen

Leven wij in een democratie ?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Mullog:

Welke essentie, je komt zelden met inhoudelijke diepgang en meestal met populistische aantoonbare onzin.  Dus, welke essentie?

Het gesprek heeft simpelweg geen zin. Het enige spijtige is dat mensen afhaken omdat het werkelijk nergens meer inhoudelijk over gaat, er van alles bijgesleept wordt en inhoudelijke antwoorden genegeerd worden en de TS dan denkt dat hij 'gewonnen' heeft. Laat hem lekker in die waan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 290
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ongeboren kinderen wordt het echter wél opgedrongen. Ja, ik weet dat je die niet als partij wil noemen, maar ze zijn er wel. Zij zijn degenen die gedood worden, zij zijn degenen over wiens levenslot b

We leven met the good, the bad and the ugly democratie. Helaas is er niet veel beters voor handen dan dat.

Waar de democratie faalt, is wat mij betreft het probleem dat de meerderheid van de mensen ten eerste intern verdeeld is en vervolgens ook nog eens de rechte weg kwijt is. Je hebt nu VVDers, FvDers, P

 

Op 9-6-2019 om 07:27 zei Fundamenteel:

De EU haat ons ...

 

5 uur geleden zei Fundamenteel:

en met de EU bedoel ik diens leiding

Bedoel je met de leiding de Europese commissie? Of bedoel je de (gekozen) regeringsleiders die met goedkeuring van het (gekozen) Europese parlement de commissie benoemen? Of bedoel je de landelijke (gekozen) politieke partijen die de regering van hun land samenstellen? En zijn dat allemaal mensen die "ons" (wie dat ook moge zijn) haten?

Daarom hebben ze het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat we binnen de EU vrij kunnen reizen, we binnen de EU zonder extra kosten kunnen bellen en internetten, dat we binnen de monetaire unie worden geplukt met de kosten van het wisselen van geld. Persoonlijk vind ik dat allemaal wel goed. Maar oké, er zijn ook nadelen, zoals dat Nederland een netto betaler is, dat wij geen pulsvisserij mogen doen, de kosten voor het periodiek overleg in Straatsburg, dat we ons moeten neerleggen bij besluiten van de meerderheid (goh, het lijke wel democratie ?). Per saldo vind ik voor mijzelf de EU een goede zaak. 

Ik zou het fijn vinden als je kunt aangeven wie ons nu haat (namen en rugnummers) en waarom voor jou de EU nu precies opgedoekt moet worden. Ik kan mij uit een eerder gesprek van ons voorstellen dat jij geen van de voordelen ervaart, is dat volgens jou voldoende om deze dan voor anderen ook maar in het putje te gooien? 

2 uur geleden zei Thorgrem:

Het gesprek heeft simpelweg geen zin. Het enige spijtige is dat mensen afhaken omdat het werkelijk nergens meer inhoudelijk over gaat, er van alles bijgesleept wordt en inhoudelijke antwoorden genegeerd worden en de TS dan denkt dat hij 'gewonnen' heeft. Laat hem lekker in die waan. 

Klopt, maar ik blijf toch de neiging houden inhoudelijk te corrigeren als er feitelijke onwaarheden worden geschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Thorgrem:

Het gesprek heeft simpelweg geen zin. Het enige spijtige is dat mensen afhaken omdat het werkelijk nergens meer inhoudelijk over gaat, er van alles bijgesleept wordt en inhoudelijke antwoorden genegeerd worden en de TS dan denkt dat hij 'gewonnen' heeft. Laat hem lekker in die waan. 

Dit gaat niet over winnen. Maar als ik jullie beantwoord is het maar logisch dat mijn vragen ook beantwoord worden. Dat jullie,tekort schieten moet je dan niet in mij nek draaien. Uw land ontwikkelt anti Semitisch en collaboreert met fascisme. Like it or not. Er was niets democratisch aan dat Marrakeshpact behalve dan dat het wettelijk was.

Mijn vraag opnieuw: hoe maakt dat het democratisch? Je googelde wel een antwoord uit over ons parlement, maar helaas kan google u niet alles voorkauwen he.

17 uur geleden zei Mullog:

 

 

Bedoel je met de leiding de Europese commissie? Of bedoel je de (gekozen) regeringsleiders die met goedkeuring van het (gekozen) Europese parlement de commissie benoemen? Of bedoel je de landelijke (gekozen) politieke partijen die de regering van hun land samenstellen? En zijn dat allemaal mensen die "ons" (wie dat ook moge zijn) haten?

Daarom hebben ze het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat we binnen de EU vrij kunnen reizen, we binnen de EU zonder extra kosten kunnen bellen en internetten, dat we binnen de monetaire unie worden geplukt met de kosten van het wisselen van geld. Persoonlijk vind ik dat allemaal wel goed. Maar oké, er zijn ook nadelen, zoals dat Nederland een netto betaler is, dat wij geen pulsvisserij mogen doen, de kosten voor het periodiek overleg in Straatsburg, dat we ons moeten neerleggen bij besluiten van de meerderheid (goh, het lijke wel democratie ?). Per saldo vind ik voor mijzelf de EU een goede zaak. 

Ik zou het fijn vinden als je kunt aangeven wie ons nu haat (namen en rugnummers) en waarom voor jou de EU nu precies opgedoekt moet worden. Ik kan mij uit een eerder gesprek van ons voorstellen dat jij geen van de voordelen ervaart, is dat volgens jou voldoende om deze dan voor anderen ook maar in het putje te gooien? 

Klopt, maar ik blijf toch de neiging houden inhoudelijk te corrigeren als er feitelijke onwaarheden worden geschreven. 

Dat het nu een bijbelcitaat in Nederlands of een speech in het Engels is, je kan het niet samenvatten. Uw onwetendheid is niet mijn quest.

Met de leiding bedoel ik oa Team Juncker en bondskanselier Merkel. Dan heb je nog Verhofstadt. Maar ook onze individuele politici zitten in hun zak, ze komen nergens als ze hun spel niet meespelen. Tegenstanders worden gedemoniseerd en afgehandeld zoals de nazi dat deden. Ook de media is in zak van dit politiek agenda en toont ons telkens hetzelfde eenzijdige verhaal, hun versie van de feiten. Nooit hun fouten, het is altijd een ander. De schapen onder ons blaten dat na en spiegelen die methodes. “Xenofoob, racist, islamofoob, etc”. Wel deze woorden zijn opgebruikt en we zullen ze eens naar behoren toepassen en kleven waar ze thuishoren. Bij Sigrid Kaag oa. Maar je basht liever mij af dan de doden te veroordelen die met jullie belastingsgeld vermoord zijn. Hebt nog het lef mij hier de loser te noemen en mij dit als democratisch te verkopen? Als de NOS straks Erdogan zijn Turkse propaganda begint te spuwen, ga je die dan ook blindelings volgen? Je beseft toch dat NOS dit al reeds doet? https://nos.nl/op3/artikel/2217684-waarom-de-armeense-kwestie-niet-overal-een-genocide-is.html

Juncker is trouwens niet eens democratisch verkozen maar was de enige verkiesbare die parlementsleden konden kiezen. De uitkomst maakte dus niets uit. Een staatszender die niet neutraal is wordt ook niet gestuurd vanuit de democratie maar de staat. Als de politieke partij verandert, verandert het agenda niet. Daaruit kan ik afleiden dat monarchie en democratie nog niet gescheiden zijn. 

In de volksmond noemen ze die leiding doorheen de EU gewoon “Brussels”. Kom eens wat meer uit uw Nos bubbel en kijk eens wat er werkelijk speelt. Je moet mij geen tekortkomen verwijten als ik wel kan samenvatten wat er niet democratisch aan is.

En mag ik erop wijzen dat ik niet het gespreksonderwerp ben. Waarvoor dank.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Juncker is trouwens niet eens democratisch verkozen maar was de enige verkiesbare die parlementsleden konden kiezen.

Mag ik je vragen waarom ik als een soort van slimme opmerking een echo terug krijg wat ik je zelf vertel? En dan nog fout ook want de commissie wordt benoemd, niet gekozen dus je weet niet eens hoe het werkt  (wat mij er aan doet denken je te vragen om mij nooit meer aan te spreken op begrijpend lezen, want dat heeft geen grond)

18 uur geleden zei Mullog:

Of bedoel je de (gekozen) regeringsleiders die met goedkeuring van het (gekozen) Europese parlement de commissie benoemen?

En waarom noem je Merkel? Die zit niet in de EU anders dan als gekozen regeringsleider van wat ongetwijfeld de grootste economische macht is binnen de EU? 

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Dan heb je nog Verhofstadt.

Die is toch gewoon gekozen? Je hoeft het niet met hem eens te zijn maar klaarblijkelijk zijn er genoeg mensen die het wel met hem eens zijn. Ga dan zelf stemmen, zou ik zeggen.

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Bij Sigrid Kaag oa.

Ik neem aan dat je bedoelt dat ze met Anis al-Qaq, een minister en ambassadeur onder Arafat, getrouwd is. Dat lijkt mij inderdaad een doorslaggevend argument, hadden ze nooit moeten doen want dat geeft allerlei rechtse types een excuus om de hele Nederlandse regering te kakken te zetten. Wat ik mij eigenlijk echt afvraag is hoe zo'n lelijkerd aan toch een best wel goed uitziende vrouw kan komen :-) 

En dan hebben we nog de Armeense kwestie of Armeense genocide. Hoe serieus moet ik je opmerking nemen als ik elders een betoog van je tegenkom wat er praktisch op neer komt dat mensen die lucifer's kopen aanhangers van Satan zijn?

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Als de politieke partij verandert, verandert het agenda niet.

Volg je wel politiek? Ik kan dat nauwelijks geloven als ik dit soort opmerkingen lees. Ik België is er nu toch ook discussie over het opheffen van het cordonne sanitair. Als dat geen agendaverandering is, dan weet ik het niet meer. In Denemarken zijn de populisten min of meer weggevaagd omdat de Sociaal Democraten hun agenda gekaapt hebben. Zelf als de politieke partij niet verandert verandert de agenda. Maar ja, als je de NOS en de VRT niet volgt dan komt dat natuurlijk niet tot je ?

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je moet mij geen tekortkomen verwijten als ik wel kan samenvatten wat er niet democratisch aan is.

Je hebt nergens samengevat wat er niet democratisch is. Je hebt alleen samengevat waar jij het niet mee eens bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Mullog:

Wat ik mij eigenlijk echt afvraag is hoe zo'n lelijkerd aan toch een best wel goed uitziende vrouw kan komen :-) 

Wat dacht je van Trump, geld speelt geen rol placht Olivier B Bommel , altijd te zeggen, maar geld  speelt wel degelijk een rol. Verder heb ik ook weinig vertrouwen in een grote kolos met verschillende landen, ja zolang het goed gaat, zullen er niet zoveel problemen zijn, maar kijk eens als er een zeer zware financiele depressie komt, ik vrees dat men voor eigen straatje/ land zal kiezen met alle gevolgen van dien.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei antoon:

Wat dacht je van Trump, geld speelt geen rol placht Olivier B Bommel , altijd te zeggen

Ja, maar ik heb niet de indruk dat Anis al-Qaq, minister en ambassadeur onder Arafat daar echt een vermogen aan over heeft gehouden (maar hij zal wel wat meer hebben verdiend dan het minimumloon). Blijft de vraag staan..... maar het zal wel echte liefde zijn :-)

36 minuten geleden zei Willempie:

Hij is niet de enige die het spelletje door heeft hoor.

Aha, mijn grote vriend Nigel Farage die de juiste toon weet aan te slaan (net als vriend Boris) om de goedgelovigen en simpele van geest in het VK onder luid gejuich zichzelf in een economische afgrond te laten storten. Altijd een vrolijke noot in de politiek :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Aha, mijn grote vriend Nigel Farage die de juiste toon weet aan te slaan (net als vriend Boris) om de goedgelovigen en simpele van geest in het VK onder luid gejuich zichzelf in een economische afgrond te laten storten. Altijd een vrolijke noot in de politiek :Y

Ja, zo gaat dat in een echte democratie! :) Farage is nu juist wel democratisch verkozen en vertegenwoordigt nu juist wel zijn kiezers. De simpelen van geest volgens jou dus.

1 uur geleden zei Mullog:

onder luid gejuich zichzelf in een economische afgrond te laten storten

Hoe noemde je zoiets ook al weer? Propaganda? De simpelen van geest zien dat toch een beetje anders. :) Die zien bijvoorbeeld dat juist de EU al diverse landen in een economische afgrond heeft gestort. De simpelen van geest in Portugal bijvoorbeeld zien geen enkele uitweg uit die ellende. De goed opgeleide jongeren proberen er maar zo snel mogelijk weg te komen. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Hoe noemde je zoiets ook al weer? Propaganda? De simpelen van geest zien dat toch een beetje anders. :) Die zien bijvoorbeeld dat juist de EU al diverse landen in een economische afgrond heeft gestort. De simpelen van geest in Portugal bijvoorbeeld zien geen enkele uitweg uit die ellende. De goed opgeleiden jongeren proberen er maar zo snel mogelijk weg te komen.

Wat betreft Portugal; dat heeft vooral met de interne democratie te maken. Het land hangt van fraude onder politici aan elkaar. En de wetgeving schiet maar niet op, die staat al jaren stil. Heeft verder niks met Europa te maken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Ja, zo gaat dat in een echte democratie! :) Farage is nu juist wel democratisch verkozen en vertegenwoordigt nu juist wel zijn kiezers.

Klopt, dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar ik mag dan toch wel een mening over zijn politiek hebben?

29 minuten geleden zei Willempie:

De goed opgeleide jongeren proberen er maar zo snel mogelijk weg te komen. 

Wat dan weer mogelijk is omdat ze binnen de EU overal vrij mogen gaan werken. Een mogelijkheid die ze zonder de EU niet gehad zouden hebben. :-) 

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Appie B:

Wat betreft Portugal; dat heeft vooral met de interne democratie te maken. Het land hangt van fraude onder politici aan elkaar. En de wetgeving schiet maar niet op, die staat al jaren stil. Heeft verder niks met Europa te maken. 

Voordat Portugal lid werd van de EU was Portugal arm, in die zin dat de meeste inwoners geen auto hadden, geen wasmachine, geen TV en andere luxe artikelen. Ze konden wel iedere dag in een restaurantje gaan eten, met een fles goede wijn erbij. Er was geen honger. Er waren geen daklozen. De lonen waren laag. De noodzakelijke levensbehoeften waren spotgoedkoop. Het eerste dat het EU lidmaatschap ze heeft opgeleverd is dat de hele (boeren-) middenstand is weggevaagd. Het tweede is dat de prijzen voor de eerste levensbehoeften zijn vervijfvoudigd terwijl de lonen ongeveer zijn verdubbeld. In Portugal daalt de omzet van brood!!! Ja, een heel kleine elitegroep is er inderdaad beter van geworden maar die geven geen ene donder om alle anderen die in erbarmelijke omstandigheden moeten leven.

4 minuten geleden zei Mullog:

Klopt, dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar ik mag dan toch wel een mening over zijn politiek hebben?

Tuurlijk! Maar maak alsjeblieft niet de fout om mensen die er anders over denken als idioten te beschouwen.

 

6 minuten geleden zei Mullog:

Wat dan weer mogelijk is omdat ze binnen de EU overal vrij mogen gaan werken. Een mogelijkheid die ze zonder de EU niet gehad zouden hebben.

Dit is onjuist. Al lang voordat Portugal toetrad tot de EU werkte de helft van de Portugese beroepsbevolking in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland en Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Ja, maar ik heb niet de indruk dat Anis al-Qaq, minister en ambassadeur onder Arafat daar echt een vermogen aan over heeft gehouden (maar hij zal wel wat meer hebben verdiend dan het minimumloon). Blijft de vraag staan..... maar het zal wel echte liefde zijn :-)

Vrouwen vallen meer op macht en status en hebben niet zelden ook een lichte voorkeur voor (een tikje) foute mannen. Daarom bijvoorbeeld al die vele vrouwelijke fans voor beroemde seriemoordenaars, die van hen vrachten aan liefdesbrieven krijgen. Vandaar. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Willempie:

Dit is onjuist. Al lang voordat Portugal toetrad tot de EU werkte de helft van de Portugese beroepsbevolking in Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zwitserland en Nederland.

Op basis van (ik vermoed veelal tijdelijke, maar zeker weten doe ik dat niet) verblijfs- en werkvergunningen die zomaar ingetrokken konden worden. Verder had je het over goed opgeleiden jongeren. De beroepsbevolking waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk de gastarbeiders die in de klote baantjes terecht kwamen.

35 minuten geleden zei Robert Frans:

Vrouwen vallen meer op macht en status en hebben niet zelden ook een lichte voorkeur voor (een tikje) foute mannen.

Cliché alert, cliché alert, cliché alert. En vermoedelijk niet waar want dan zaten de meesten mannen zonder vrouw(H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Willempie:

Voordat Portugal lid werd van de EU was Portugal arm, in die zin dat de meeste inwoners geen auto hadden, geen wasmachine, geen TV en andere luxe artikelen. Ze konden wel iedere dag in een restaurantje gaan eten, met een fles goede wijn erbij. Er was geen honger. Er waren geen daklozen. De lonen waren laag. De noodzakelijke levensbehoeften waren spotgoedkoop. Het eerste dat het EU lidmaatschap ze heeft opgeleverd is dat de hele (boeren-) middenstand is weggevaagd. Het tweede is dat de prijzen voor de eerste levensbehoeften zijn vervijfvoudigd terwijl de lonen ongeveer zijn verdubbeld. In Portugal daalt de omzet van brood!!! Ja, een heel kleine elitegroep is er inderdaad beter van geworden maar die geven geen ene donder om alle anderen die in erbarmelijke omstandigheden moeten leven.

Ja, en sinds de toetreding bij de EU is de welvaart (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Portugal) vooruit gegaan waardoor ze nu wél auto's, wasmachines en tv's hebben. En eten trouwens. En ze gaan nog steeds naar restaurantjes. Daklozen vindt je hoofdzakelijk in de grote steden. Zoals in vrijwel elk land (ook buiten Europa). De problemen die Portugal heeft komen vooral uit eigen land; achterlopende technologie, onderwijs, fraude, infrastructuur. wetgeving … En ook de wereldwijde econimische crisis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Mullog:

Op basis van (ik vermoed veelal tijdelijke, maar zeker weten doe ik dat niet) verblijfs- en werkvergunningen die zomaar ingetrokken konden worden. Verder had je het over goed opgeleiden jongeren. De beroepsbevolking waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk de gastarbeiders die in de klote baantjes terecht kwamen.

Mijn punt is eigenlijk dat de gemiddelde Portugees er behoorlijk op is achteruitgegaan terwijl er maar een zeer kleine elitegroep van de EU profiteert. Portugal was maar een voorbeeld. In een ander EU land, Roemenië, liggen bejaarden op stukken karton op straat te sterven en wonen er groepen kinderen in rioolbuizen. Daar horen wij bijna nooit over. Wat wij horen is dat de EU zo geweldig is voor ons allemaal. Bovendien zijn er diverse Europese landen die niet zijn toegetreden waar het heel behoorlijk gaat. Indien er gezegd wordt dat we weer meer kans op Europese oorlogen krijgen als de EU omvalt vind ik dat een punt. Maar kom niet bij mij aan met economische voordelen voor de gewone mensen. Dat strookt niet met de realiteit.

40 minuten geleden zei Appie B:

waardoor ze nu wél auto's, wasmachines en tv's hebben

waarvan ze inmiddels de afbetalingen niet meer kunnen opbrengen.

 

40 minuten geleden zei Appie B:

En eten trouwens.

Er is tegenwoordig gewoon honger in Portugal. Sociale voorzieningen stellen niets voor. Het minimum loon is dan wel opgetrokken naar € 700.00 per maand (voor diegenen die wit werken want er zijn bijna alleen nog maar zwarte baantjes te krijgen voor minder) maar in de supermarkt ben je inmiddels al meer geld kwijt voor de noodzakelijke levensbehoeften dan in Nederland. Met drie gezinnetjes in een flatje met twee slaapkamers. Je wilt niet eens weten in wat voor ruïnes veel Portugezen wonen. De familiebanden zijn erg sterk en familie zorgt wel voor elkaar. Zo overleven de meesten. Op ieder stukje beschikbare grond kool planten. Vogeltjes eten. Scholen jonge visjes vangen en frituren. Een geluk is nog dat er voldoende amandelen, sinaasappels en citroenen aan de bomen hangen. Maar de omzet van brood daalt!!!

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Willempie:

Er is tegenwoordig honger in Portugal. Sociale voorzieningen stellen niets voor. Het minimum loon is dan wel opgetrokken naar € 700.00 per maand (voor diegenen die wit werken want er zijn bijna alleen nog maar zwarte baantjes te krijgen voor minder) maar in de supermarkt ben je al meer geld kwijt voor de noodzakelijke levensbehoeften dan in Nederland. Met drie gezinnetjes in een flatje met twee slaapkamers. Je wilt niet eens weten in wat voor ruïnes veel Portugezen wonen. De familiebanden zijn erg sterk en familie zorgt wel voor elkaar. Zo overleven de meesten. Op ieder stukje beschikbare grond kool planten. Vogeltjes eten. Scholen jonge visjes vangen en frituren. Een geluk is nog dat er voldoende amandelen, sinaasappels en citroenen aan de bomen hangen. Maar de omzet van brood daalt!!!

De sociale voorzieningen stellen niks voor zeg je. Worden die bepaald door Europa of is dat een nationale aangelegenheid? Precies!

Ik kom regelmatig in Portugal (ook buiten de gebaande paden) en ik heb niet de indruk dat het daar kommer en kwel is. Begrijp me niet verkeerd, het kan een stuk beter, maar om dat zomaar af te schuiven op Europa. De economie ligt daar behoorlijk op z'n reet in vergelijk met de rest van Europa, maar dat is vooral door nationaal toedoen. De regel- en wetgeving loopt daar hopeloos achter en er zijn nu diverse rechtszaken aan de gang tegen lokale en nationale politici vanwege fraude en zelfverrijking. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Mijn punt is eigenlijk dat de gemiddelde Portugees er behoorlijk op is achteruitgegaan terwijl er maar een zeer kleine elitegroep van de EU profiteert. Portugal was maar een voorbeeld. <knip...knip> Maar kom niet bij mij aan met economische voordelen voor de gewone mensen. Dat strookt niet met de realiteit.

Wat we nooit zullen weten is wat er in die landen gebeurd zou zijn als ze geen lid van de EU waren geworden. Voor bijvoorbeeld Portugal geldt in 2017 het onderstaande overzicht (bron)

Citaat

Financiële EU-balans voor Portugal in 2017:

  • Totale bestedingen van de EU in Portugal: 3,976 miljard euro
  • Totale EU-bestedingen in % van het Portugese bruto nationaal inkomen (bni): 2,11%
  • Totale Portugese bijdrage aan de EU-begroting: 1,375 miljard
  • Portugese bijdrage aan de EU-begroting in % van het bni: 0,73%

Dat betekent dat er 2,5 miljard in het land is geïnvesteerd. Er hoewel er vast wel ergens wat aan een of andere strijkstok zal zijn blijven hangen maak je mij niet wijs dat het land als geheel daar niet beter van is geworden. En over die investering hadden ze niet, nooit, nimmer de beschikking gekregen als ze alleen en in hun uppie waren gebleven.

Voor Roemenië gelden de onderstaande cijfers (bron)

Citaat

 

Financiële EU-balans voor Roemenië in 2017:

  • Totale bestedingen van de EU in Roemenië: 4,742 miljard euro
  • Totale EU-bestedingen in % van het Roemeense bruto nationaal inkomen (bni) 2,59%
  • Totale Roemeense bijdrage aan de EU-begroting: 1,229 miljard euro
  • Roemeense bijdrage aan de EU-begroting als % van het bni: 0,67%

 

Maar zoals gezegd. We zullen het nooit weten of ze met of zonder de EU beter af zouden zijn geweest. Maar je uitspraak dat de gemiddelde Portugees (of Roemeen) er op is achteruitgegaan lijkt mij cijfermatig gezien niet hard te maken.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als overkomen dat je gewonnen hebt u het belangrijkste is dan geef ik me gewonnen. @Mullog. Ik verdoe echter mijn tijd niet aan uw onwetenheid. Wat zou de bondskanselier (Merkel) er nu mee te maken hebben he :roll:

Slogans en plaatjes leiden het thema in de politiek zo blijkt, wel ik postte er ook eentje om de situatie te onderstrepen. We worden omvolkt. Nederland en Zweden stemde daar misschien op, de rest niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Mullog:

Volg je wel politiek? Ik kan dat nauwelijks geloven als ik dit soort opmerkingen lees. Ik België is er nu toch ook discussie over het opheffen van het cordonne sanitair. Als dat geen agendaverandering is, dan weet ik het niet meer. In Denemarken zijn de populisten min of meer weggevaagd omdat de Sociaal Democraten hun agenda gekaapt hebben. Zelf als de politieke partij niet verandert verandert de agenda. Maar ja, als je de NOS en de VRT niet volgt dan komt dat natuurlijk niet tot je ?

Je hebt nergens samengevat wat er niet democratisch is. Je hebt alleen samengevat waar jij het niet mee eens bent.

Ik volg de politiek ruimer dan vrt of nos ons meedelen. Ik luister ook naar de andere kant van het verhaal. Wat men met dat cordon doet boeit mij niet. Wellicht worden de socialisten aan Waalse zijde de leidende rol, daar geef ik geen hol om.

Ik hoef dat ook niet aan te tonen, ik stel de vraag wat er democratisch aan is. Dat Marrakeshpact bv. Aan de hand daarvan zie ik hoe slecht jullie de politiek volgen. Ja het parlement handelde wettelijk, maar nogmaals: wat is er democratisch aan?

Je moet de kwestie niet omdraaien he, jullie vinden dat democratisch maar zeggen niet hoe en wat. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je moet de kwestie niet omdraaien he, jullie vinden dat democratisch maar zeggen niet hoe en wat. 

Ik ben het in zover met je eens dat met een cordonne sanitair de wil van een behoorlijk deel van de bevolking genegeerd wordt, dat lijkt geen democratie. Maar wat doet het ertoe God gaat ingrijpen dan zijn we van dat rare links en rechts af

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei antoon:

Ik ben het in zover met je eens dat met een cordonne sanitair de wil van een behoorlijk deel van de bevolking genegeerd wordt, dat lijkt geen democratie. Maar wat doet het ertoe God gaat ingrijpen dan zijn we van dat rare links en rechts af

Daar ging dat over de manier waarop Belziek het Marrakeshpact ondertekende. Nu dat cordon was en is alles behalve democratisch. Maar ik besef dat geen enkele partij ons kan geven wat we willen zolang er een staatshoofd is en een EU die de soevereiniteit opeist. Dus zolang dat er is kan zelfs Vlaams Belang hier niets veranderen. Stapsgewijs heeft de gevestigde orde zich steeds meer ingedekt en ons daarmee benadeeld, de democratie sterft traag maar zeker. Dit is echt een communisme waar staat heer en meester is, strijders omkopen via uitkeringen, paaien, massale geboortes promoten via sociale voordelen, mooie wijken van je eigen volk omtoveren tot ghetto’s en de autochtoon ermee natrappen door dat culturele verrijking te noemen.

Door dat Marrakespact mag daar niets meer over gezegd worden en krijgen wij hier weldra “wir schaffen das” tot in de 4e macht. Van 5000000 naar 10000000000 zal je wel merken en dan is het gedaan met onze sociale welvaart. De kinderen zullen ons dankbaar zijn.

God is inderdaad de heersende macht. God heeft duidelijke richtlijnen gegeven. Ik zou twijfelen zonder de profetieën. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Mullog:

Dat betekent dat er 2,5 miljard in het land is geïnvesteerd.

En weet je toevallig ook hoeveel er in het EU hoofdkantoor in Straatsburg is geïnvesteerd? Om het een beetje in verhouding te zien. :) Maar inderdaad: Het wegennetwerk is verbeterd (en er zijn enorme schandalen geweest over corruptie bij de aanbestedingen). 

 

18 uur geleden zei Mullog:

Maar zoals gezegd. We zullen het nooit weten of ze met of zonder de EU beter af zouden zijn geweest. Maar je uitspraak dat de gemiddelde Portugees (of Roemeen) er op is achteruitgegaan lijkt mij cijfermatig gezien niet hard te maken.

Ik kan cijfers en statistieken niet bestrijden maar ze geven natuurlijk nooit de volledige werkelijkheid weer. De statisticus verdronk bij het oversteken van een rivier die gemiddeld 1,09 meter diep was. Wat ik zie is slechts mijn perspectief.

19 uur geleden zei Appie B:

De sociale voorzieningen stellen niks voor zeg je. Worden die bepaald door Europa of is dat een nationale aangelegenheid? Precies!

Ik kom regelmatig in Portugal (ook buiten de gebaande paden) en ik heb niet de indruk dat het daar kommer en kwel is. Begrijp me niet verkeerd, het kan een stuk beter, maar om dat zomaar af te schuiven op Europa. De economie ligt daar behoorlijk op z'n reet in vergelijk met de rest van Europa, maar dat is vooral door nationaal toedoen. De regel- en wetgeving loopt daar hopeloos achter en er zijn nu diverse rechtszaken aan de gang tegen lokale en nationale politici vanwege fraude en zelfverrijking. 

Zoals ik het zie was er voor de toetreding tot de EU een redelijke maar kwetsbare balans. Na de toetreding werd het volk gek gemaakt met allerlei prachtige beloften voor de toekomst. Het ging ook een tijdje werkelijk beter en iedereen was blij, totdat het kaartenhuis in elkaar begon te storten en de harde werkelijkheid tastbaar werd. Dat was volgens mij zo rond 2006. In 2008 vond de genadeklap plaats. Sinds die tijd heeft de gemiddelde (jonge) Portugees geen hoop meer dat het ooit nog goed komt.

Portugal is inderdaad extreem bureaucratisch en redelijk corrupt. Cynici zouden kunnen stellen (en doen dat dan ook) dat de boel pas werkelijk begon te stagneren toen ze, onder druk of in opdracht van de EC, de wet- en regelgeving consequent gingen toepassen. Vandaar ook al die half voltooide gebouwen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Willempie:

En weet je toevallig ook hoeveel er in het EU hoofdkantoor in Straatsburg is geïnvesteerd?

Nee, maar dat is vast wel ergens te vinden. Wij hebben hier een Betuwelijn lopen, of we zijn met z'n allen rijk van het gas geworden terwijl we de Groningers niet vergoeden voor hun instortende huizen. Je hoeft echt niet ver van huis om grootschalige verspilling en twijfelachtig bestuur tegen te komen. Maar om een of andere reden kruipen we toch met z'n allen naar een grotere welvaart.

Het is mijn overtuiging dat het er zonder de EU nog veel slechter zou zijn. Maar ieder zijn mening.

5 uur geleden zei Willempie:

Ik kan cijfers en statistieken niet bestrijden maar ze geven natuurlijk nooit de volledige werkelijkheid weer.

Dat klopt. Voor individuele gevallen zal nauwelijks zijn aan te geven wat de consequenties van die investeringen zijn geweest (positief noch negatief). Maar het heeft ongetwijfeld mensen werk bezorgt en daarmee inkomen en dat inkomen verspreid zich door de economie en dat zal netto niet tot verslechtering hebben geleid.

5 uur geleden zei Willempie:

Zoals ik het zie was er voor de toetreding tot de EU een redelijke maar kwetsbare balans.

Tot 1974 was Portugal een militaire dictatuur. In 1975 werd het verlost van zijn koloniën en kreeg een min of meer marxistische regime. In 1986 leefde de economie op door de herstelde banden met Frankrijk en de toetreding tot de EU (korte samenvatting van een deel van deze wiki pagina). Feitelijk heb je historisch gezien zeker geen gelijk met deze opmerking.  

5 uur geleden zei Willempie:

Vandaar ook al die half voltooide gebouwen.

In Griekenland liet men expres een gebouw onaf omdat er dan geen OZB belasting betaald hoefde te worden. Je liet gewoon een paar stukken bewapening uit het dak steken en zij dat daar nog wat bovenop moest. Hebben/hadden ze in Portugal niet eenzelfde soort wetgeving?

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei thom:

Fundamenteel ziet het goed; wij, de massa, worden gemanipuleerd en verkeerd voorgelicht door overheden, industrieën, media en instanties.

https://www.niburu.co/index.php?option=com_content&amp;view=article&amp;id=14099:straatlantaarns-zullen-onze-grootste-vijanden-worden&amp;catid=9:binnenland&amp;Itemid=22 

Dan stem je toch op een partij die het daar niet mee eens is en probeer je daar zoveel mogelijk medestanders voor te vinden. En manipulatie komt overal voor, op tv, bij je vrienden, familie, bij de supermarkt waar je boodschappen doet etc.. 

Fundamenteel snapt de basis principes van democratie niet en gaat niet stemmen bij verkiezingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid