Spring naar bijdragen

Heilige Geest volgens het jodendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je naslag werk.

God doet alles en zorgt er zelfs voor dat wij Hem kunnen liefhebben. Er is gewoon niets wat wij kunnen doen voor ons behoud! Wat een geruststellende gedachte.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.  Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen do

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ja, maar dat maakt Hem nog geen farizeeër.

Messiaanse joden zijn dan als farizeeën? Wellicht ben ik daarin te onwetend, maar opheldering is welkom.

Jezus tafelde toch met iedereen? Wellicht ligt het aan het geestelijke brood dat ik at, maar wat maakt het uit of je nu JG, protestant, katholiek of een Messiaanse jood bent? Of zelfs een moslim.

We zouden beter eens iets iets doen met het geloof eerder dan erover leuteren en lijdend toezien hoe onze samenleving de vernietiging ingereden wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Reken daar maar op. Heb enkele jaren opgetrokken met een messiasbelijdende jood en heb diverse samenkomsten bezocht. Het is gewoon teruggrijpen op de Thora.

Maar als je de genadewet toepast, is het toch maar de spijswetten en de geboden? Jezus heeft het gros uitgeklaard en nieuw licht daarop geschenen. 

Ik heb ook problemen met de wet van Mozes, maar de thora weerlegt wel deels de menselijke geschiedenis. Als de essentie daarin bewaard is gebleven; (creatie, zondeval, vloed, exodus, profetieën van Zijn komst, Zijn komst, nieuw begin, nieuwe kans, eindtijd, wedergeboorte) vind ik het niet zo gek daar naar te grijpen. Maar dan dient Jezus wel voorop te staan via de genadewet. 

Weet niet of dit zo is bij Messiaanse joden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Dat betekent niet dat de Heilige Geest Jezus is.

Jezus maakt gebruik van de Heilige Geest. De Heilige Geest gaat uit van de Vader, maar Jezus heeft de HG gekregen van Zijn Vader. Daarom spreekt de Bijbel ook over de geest van Jezus. Daarmee stuurt Jezus ons direct aan. Dus de HG is geen apart persoon. In het volgende vers gaat de Geest van Jezus uit (dus niet vanuit een derde Persoon)

Handelingen 16:7

Toen ze bij Mysië kwamen, probeerden ze naar Bithynië te gaan, maar de Geest van Jezus stond hun dat niet toe.

 

 

1 uur geleden zei Gaitema:

Onder de joden is het de kracht van God, of terwijl God de Vader zelf. En zo zie je ik het met de Messiaanse joden ook en dat bevalt prima. Rechtstreeks contact met God de Vader te hebben, zonder dat iemand anders er tussen zit.

Zo zien wij dat ook. We hebben niet direct contact met God omdat we bidden in Jezus naam, of bedoel je dat niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik heb ook problemen met de wet van Mozes, maar de thora weerlegt wel deels de menselijke geschiedenis.

Geschiedenis is verleden tijd. Neem nu bv Mark Kinzer, deze man is een van de prominente tegenwoordige messiasbelijdende joden en verkondigt dat christenen en joden een aparte plek in Gods koninkrijk hebben. Dit is volkomen tegengesteld aan wat de Bijbel leert.

Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen. Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. (Rom.10:12-13, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe.

De Statenvertaling heeft het weggelaten. Waarschijnlijk weer een vervalsing. 

Leidse Vertaling, NBV, NBG51, vert. Professor Brouwer, Peter Canisius, NWV vertaalt gewoon de Geest van Jezus. Dus trek je conclusies....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie de zoon heeft heeft het leven, wie de Zoon niet heeft heeft het leven niet. Jakobus waarschuwt door te zeggen "Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt. "Wat zou Jakobus daarmee bedoelen? Ik denk dat er mensen zijn die niet ontvangen, omdat ze kwalijk bidden. Nu zijn er verschillende vormen van kwalijk bidden, en daarnaast is het zo dat "Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven." Mijn Naam = Jezus' Naam. De Vader = God. Waarom dan de waarschuwing van Jakobus? Verschillende redenen. Een van de redenen is het loochenen van de Heilige Geest. Slechts weinigen weten Wie de Heilige Geest is. De Heilige Geest is de derde Persoon van de Drie-ene God. Dat betekent dat de Heilige Geest handelt, niet zoals een kracht, want een kracht handelt niet. De wind waait zonder te denken. De Heilige Geest waait niet zonder te denken. De Heilige Geest verstrekt gaven, de Heilige Geest is onze Trooster, onze Gids, de Heilige Geest onderwijst ons.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Christelijke normen en waarden die worden nageleefd door niet christenen... Dat is gedoemd te mislukken.

Inderdaad. Humanisten zijn daar tot op zekere hoogte goed in. Het is gedoemd te mislukken.

2 uur geleden zei Gaitema:

Onder de joden is het de kracht van God, of terwijl God de Vader zelf. En zo zie je ik het met de Messiaanse joden ook en dat bevalt prima. Rechtstreeks contact met God de Vader te hebben, zonder dat iemand anders er tussen zit.

De Heilige Geest leeft in jou!

Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is.

Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En is dus precies de reden waarom we rechtstreeks tot God de Vader kunnen bidden.

Kon Abraham rechtstreeks tot God de Vader bidden? Leefde de Heilige Geest in Abraham? Wat is het verschil tussen ons en Abraham?

Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Heilige Geest is geen wind.

Gelukkig niet. Wie zegt dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Kon Abraham rechtstreeks tot God de Vader bidden?

Volgens mij zit daar de wet tussen met al zijn rituelen van dien.

2 minuten geleden zei WdG:

Leefde de Heilige Geest in Abraham?

De Heilige Geest bewerkstelligd de wedergeboorte. Van wedergeboorte is geen sprake in het OT.

4 minuten geleden zei WdG:

Wat is het verschil tussen ons en Abraham?

Dat wij wedergeboren kunnen worden.

11 minuten geleden zei WdG:

Gelukkig niet. Wie zegt dat dan?

Om daar achter te komen zal je het negeren op moeten geven. Dan zul je zien dat @thom dit ook niet beweert, maar dat ik mij ongerust maakte dat dit zo opgevat werd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij zit daar de wet tussen met al zijn rituelen van dien.

Volgens mij niet. Abraham leefde niet onder de wet! Abraham was rechtvaardig uit geloof! Wat deed Abraham toen God een verbond sloot?

Citaat

De Heilige Geest bewerkstelligd de wedergeboorte. Van wedergeboorte is geen sprake in het OT.

De Heilige Geest deed en doet natuurlijk nog veel meer. Maar, dit is inderdaad een verschil. We lezen in het OT dat de Heilige Geest kwam en ging. Zou je kunnen stellen dat de Heilige Geest niet IN iemand leefde, maar wel bij iemand was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei thom:

Mijn vorige reactie had ik ondertussen aangevuld.

 KJV;6 Now when they had gone throughout Phrygia and the region of Galatia, and were forbidden of the Holy Ghost to preach the word in Asia, 7 After they were come to Mysia, they assayed to go into Bithynia: but the Spirit suffered them not.

 

King James gaat uit van dezelfde Codex als de SV, de TR. Achterhaald dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En is dus precies de reden waarom we rechtstreeks tot God de Vader kunnen bidden.

En waarom is Jezus dan de Middelaar? Jezus leert ons te bidden in Zijn naam.

29 minuten geleden zei WdG:

Kon Abraham rechtstreeks tot God de Vader bidden? Leefde de Heilige Geest in Abraham? Wat is het verschil tussen ons en Abraham?

Wij hebben Jezus nu als Middelaar. Voor Jezus speelde de priesters een grote rol in Gods aanbidding. Dat is nu niet meer, want we hebben Jezus als Hogepriester.

4 minuten geleden zei thom:

Achterhaald voor wie, vraag ik mij af.

Daar hebben we uitgebreid over gediscussieerd. De TR is bewezen corrupt. We hebben betere codexen, die ouder zijn en die dichter bij het origineel zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

Volgens mij niet. Abraham leefde niet onder de wet! Abraham was rechtvaardig uit geloof! Wat deed Abraham toen God een verbond sloot?

Je hebt gelijk, de wet kwam pas om de hoek kijken ten tijde van Mozes. Het was geloof dat Abraham rechtvaardigde.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-6-2019 om 01:09 zei Gaitema:

moderatie:

Topic verplaatst, want op de plek waar het stond was het niet op zijn plaats.

 

Hoe denken jullie hierover?

 

Bron: Heilige geest (1) - Peter van 't Riet - 2015

Geloven joden in de heilige geest?

Vraag : Geloven joden ook in de Heilige Geest, de Roeach HaKodesj?

Antwoord : Joden geloven niet in de heilige geest. Zij geloven alleen in de Eeuwige, de God van Israël. Naar joodse opvatting is de heilige geest niet een van de personen van het goddelijke wezen (zoals christenen eeuwenlang hebben geloofd). De geest van God is een beeld voor "God aan het werk". Het is een metafoor voor Gods scheppende bemoeienis met de wereld. Het Hebreeuwse woord 'roeach' kun je vertalen met 'adem', 'wind', 'bries'. De wind kun je niet zien, maar je ziet wel zijn uitwerking op de wereld, doordat hij alles in beweging zet. Dat zit ook achter het beeld van de (heilige) geest. Het drukt uit dat je God niet kunt zien, maar wel Zijn uitwerking op de (mensen)wereld. 

Verder is er nog iets van belang om te weten. In het Hebreeuws is 'roeach' een woord dat zowel mannelijk als vrouwelijk is. Dat is niet zo bij de vertalingen ervan: het Griekse woord 'pneuma' is onzijdig, het Latijnse woord 'spiritus' is mannelijk, evenals het Nederlandse woord 'geest'. Zo zie je dat in de loop van de vertalingen de betekenis van het Hebreeuwse begrip is veranderd van een goddelijk verschijnsel in een goddelijke persoon. Dergelijke veranderingen hebben zich overigens bij heel veel Hebreeuwse woorden voorgedaan. Het zou goed zijn als christenen zich daar meer in gingen verdiepen

Als ik puur kijk naar de leringen van Jesjoea zelf (dus niet die van Christenen of Joden), dan gebruikt hij Heilige Geest als een aanduiding voor God en synoniem met Heerschappij ("koninkrijk") van God. In zijn instructie van hoe men niet en wel moet bidden, heeft hij het namelijk bij Mattheus over 'Heerschappij van God", waar hij het in (vroege) Lucas heeft over "Heilige Geest" in een en hetzelfde gezegde afkomstig uit de gezegdenbron ('Q').

Zie: Q 11: 2 / Lukas 11: 2 = Mattheus 6: 9-10a, (10b Sondergut)

Het Hoogste Zelf (de Atman) valt namelijk samen met het Kosmisch Bewustzijn en in het Hoogste Zelf is de Geest heilig (heel) oftewel vrij van dualiteit tussen 'ik' en 'God' (de twee vallen samen als het 'ik' samenvloeit met haar oorsprong bij de algehele zelfrealisatie). Daar, in die Heilige Geest, is de Heerschappij van God, volkomen vrij van de illusie van gedeeldheid die ons schijnbaar gescheiden van God houdt. 

Christenen zijn gaan spelen met dit begrip Heilige Geest en hebben er een nieuwe, andere betekenis aan gegeven zoals ze ook de leringen van Jesjoea in hun geheel hebben omgevormd en aangepast aan hun eigen Christelijke leer (die de leringen van Jesjoea geweld aandoet).

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei WdG:

Wat deed Abraham toen God een verbond sloot?

Ter voorbereiding op dat verbond:

En hij zeide: Heere, HEERE! waarbij zal ik weten, dat ik het erfelijk bezitten zal? En Hij zeide tot hem: Neem Mij een driejarige vaars, en een driejarige geit, en een driejarigen ram, en een tortelduif, en een jonge duif. En hij bracht Hem deze alle, en hij deelde ze middendoor, en hij leide elks deel tegen het andere over; maar het gevogelte deelde hij niet. En het wild gevogelte kwam neder op het aas; maar Abram joeg het weg. En het geschiedde, als de zon was aan het ondergaan, zo viel een diepe slaap op Abram; en ziet, een schrik, en grote duisternis viel op hem. Toen zeide Hij tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is, en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren. Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen; en daarna zullen zij uittrekken met grote have. En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden. En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen. En het geschiedde, dat de zon onderging en het duister werd, en ziet, daar was een rokende oven en vurige fakkel, die tussen die stukken doorging. Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath: (Gen.15:9-18, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei thom:

Mooi Zendeling.

Daarom kan de Zoon zeggen; Ik ben.. de Weg, de Waarheid en het Leven. Omdat Hij.. uit God is.. en weer in God opgaat, verheerlijkt wordt.

Inderdaad. Ik was na 'Heerschappij van God' een belangrijke komma vergeten (inmiddels toegevoegd).

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ter voorbereiding op dat verbond:

En hij zeide: Heere, HEERE! waarbij zal ik weten, dat ik het erfelijk bezitten zal? En Hij zeide tot hem: Neem Mij een driejarige vaars, en een driejarige geit, en een driejarigen ram, en een tortelduif, en een jonge duif. En hij bracht Hem deze alle, en hij deelde ze middendoor, en hij leide elks deel tegen het andere over; maar het gevogelte deelde hij niet. En het wild gevogelte kwam neder op het aas; maar Abram joeg het weg. En het geschiedde, als de zon was aan het ondergaan, zo viel een diepe slaap op Abram; en ziet, een schrik, en grote duisternis viel op hem. Toen zeide Hij tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is, en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren. Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen; en daarna zullen zij uittrekken met grote have. En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden. En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen. En het geschiedde, dat de zon onderging en het duister werd, en ziet, daar was een rokende oven en vurige fakkel, die tussen die stukken doorging. Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath: (Gen.15:9-18, SV)

Dus de vraag wat Abraham deed? Antwoord: "zo viel een diepe slaap op Abram". Waarom sliep Abram? Waarom heette hij toen Abram? Met Wie sloot God de Vader het verbond?

Ik denk dat Abram sliep, omdat God niet met de mens het verbond wilde sluiten. Een dergelijk verbond werd vaker gesloten (vee doormidden delen). Wanneer iemand het verbond brak, zou die persoon hetzelfde lot ondergaan. Dit bleef Abraham bespaard. Toch sloot God een verbond met iemand? Met Wie? In feite met Zichzelf. Ik denk dat God de Vader hier een verbond sloot met God de Zoon. En, zoals we weten is de Zoon, Jezus, Die IS eer Abraham was, zondeloos. Alleen Jezus is in staat dit verbond niet te breken.

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zou men zo kunnen stellen.

Ik geloof dus dat in het OT de Geest op of bij iemand was. David smeekte God de Heilige Geest niet weg te nemen. Bij ons kan de Heilige Geest niet weggenomen worden, omdat we een nieuwe schepping zijn.

20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Je hebt gelijk, de wet kwam pas om de hoek kijken ten tijde van Mozes. Het was geloof dat Abraham rechtvaardigde.

En hoe zat het met Job? Wanneer leefde hij? Wanneer kwam de ommekeer in Jobs leven? Volgens mij toen hij inzag dat hij een Verlosser nodig had!

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei WdG:

Dus de vraag wat Abraham deed? Antwoord: "zo viel een diepe slaap op Abram". Waarom sliep Abram?

Abraham sliep omdat het God alleen is die er uiteindelijk voor zorgt dat het verbond gesloten wordt (vergelijk de slapende discipelen in de hof van Getsemane). Passieve Abraham heeft geen enkele aandeel dan slechts toeschouwer te zijn. De schrik die hem overviel zou je denk ik kunnen vergelijken met de vrees die over de mens komt als Hij God leert kennen. Ontzag dus. Wellicht ook droefheid, want van een successtory is de komende 400 jaar geen sprake. Het volk zal eerst door verdrukking gaan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Abraham sliep omdat het God alleen is die er uiteindelijk voor zorgt dat het verbond gesloten wordt. Passieve Abraham heeft geen enkele aandeel dan slechts toeschouwer te zijn. De schrik die hem overviel zou je denk ik kunnen vergelijken met de vrees die over de mens komt als Hij God leert kennen. Ontzag dus. Wellicht ook droefheid, want van een successtory is de komende 400 jaar geen sprake. Het volk zal eerst door verdrukking gaan.

Ik geloof in de Drie-ene God. Dergelijke verbonden konden niet eenzijdig gesloten kunnen worden. God de Vader sloot een verbond met God de Zoon, dat weten we. Jezus nam letterlijk en figuurlijk jouw plaats in aan het Kruis. Zijn Werk was en is perfect. In den beginnen schiep God... Hij was niet "alleen". Zo werd het verbond gesloten tussen de Vader en de Zoon. Abraham werd in slaap gebracht, zodat God het verbond met een Plaatsvervanger kon sloten. Jezus was de Plaatsvervanger van Abraham. NIEMAND komt tot de Vader dan door de Zoon, dus Abraham ook niet.

In de Schepping zien we al de Drie-ene God aan het werk. God is Dezelfde, gisteren, heden en morgen. Dat betekent dus ook dat de Drie-ene God, en dus ook iedere Persoon van de Drie-ene God Dezelfde is!

Abraham zou het verbond niet kunnen houden. Het gevolg zou dus vreselijk zijn. Daarom werd Abraham in slaap gebracht.

Nu de vraag waarom Abraham Abram heette? En hoe zit het met Sarah? Ook haar naam was anders. Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid