Spring naar bijdragen

Heilige Geest volgens het jodendom


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is een utopie om te denken dat men niet in hokjes zit. Het enige gevolg van uit een hokje stappen is dat je een nieuwe/andere binnengaat.

Ik pas zeker niet in het hokje dat jij voor mij bestemt. Je doet me een beetje denken aan de overlevering van Sodom en Gomorra. Iedere vreemdeling werd opgemeten en als die niet voldeed aan de standaard werd er een stuk van hem of haar afgehakt. De boodschap van die overlevering zal je hopelijk duidelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bedankt voor je naslag werk.

God doet alles en zorgt er zelfs voor dat wij Hem kunnen liefhebben. Er is gewoon niets wat wij kunnen doen voor ons behoud! Wat een geruststellende gedachte.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.  Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen do

Zojuist zei Willempie:

Ik pas zeker niet in het hokje dat jij voor mij bestemt. Je doet me een beetje denken aan de overlevering van Sodom en Gomorra. Iedere vreemdeling werd opgemeten en als die niet voldeed aan de standaard werd er een stuk van hem of haar afgehakt. De boodschap van die overlevering zal je hopelijk duidelijk zijn.

Excuses Willem, je zoekt excuses en zet mij nu bewust in een negatief licht. Ik bevind mij niet in Sodom en Gomorra maar ben er juist uit weggevlucht. Ik raad je dringend aan hetzelfde te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Excuses Willem, je zoekt excuses en zet mij nu bewust in een negatief licht. Ik bevind mij niet in Sodom en Gomorra maar ben er juist uit weggevlucht. Ik raad je dringend aan hetzelfde te doen.

Ik pas niet in een hokje en zeker niet in die jij voor mij hebt bestemd. Ik heb niets tegen jou en probeer je niet in een negatief licht te plaatsen. Ik heb alleen het idee dat jij zelf in een hokje zit en het niet kan verdragen als anderen vrij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ik pas niet in een hokje en zeker niet in die jij voor mij hebt bestemd. Ik heb niets tegen jou en probeer je niet in een negatief licht te plaatsen. Ik heb alleen het idee dat jij zelf in een hokje zit en het niet kan verdragen als anderen vrij zijn.

Niemand is vrij om te doen en te laten wat hij zelf wil en zal dat ook nooit worden. Het lijkt mij dan ook een nutteloze bezigheid om jaloers te zijn op anderen die zichzelf zogenaamd vrij hebben verklaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niemand is vrij om te doen en te laten wat hij zelf wil en zal dat ook nooit worden. Het lijkt mij dan ook een nutteloze bezigheid om jaloers te zijn op anderen die zichzelf zogenaamd vrij hebben verklaard.

Ieder mens is vrij om eigen keuzes te maken. Dit is geheel in overeenstemming met de Bijbel. Je ziet het dus gewoon verkeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus wat ik hier nu bespeur is strijd tegen elkaar onder de kudde van Jezus. Een patroon van dat iedereen zegt dat de ander moet bekeren, terwijl die zelf al bekeerd is. Klopt dat, zo samen gevat?

Ik denk namelijk dat jullie allemaal al bekeerd zijn en op een persoonlijke ontwikkeling ten aanzien van Jezus Christus staan. 

11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Kom op Willem, dit getuigt van naar eigen hand zetten van de geloofsbelijdenis van Nicea welke in leven is geroepen om juist de Drie-Eenheid te bevestigen en een duidelijk tegengeluid te geven aan het Arianisme.

Lekker belangrijk wat die geestelijk blinde leiders bedachten, omdat ze het geloofswerk van de gelovigen niet aan Jezus toe vertrouwden, maar het zelf meenden te moeten opstellen ? 

9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat ik ook aandraag, het zal door jou ontkent en gebagatelliseerd worden. Jij bent een hardnekkige judaist die weigert God te zien zoals Hij is.

Volgens jouw geloof. 

6 uur geleden zei Willempie:

Ik pas niet in een hokje en zeker niet in die jij voor mij hebt bestemd.

In mijn hokje ben je welkom. We drinken levend water, eten het hemelde Manna, Gods Woord en hebben een gepassioneerde voorkeur voor de God die Liefde is!  ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei WdG:

Nee, helaas niet.

Maar ook jij stookt flink mee in deze draad. Je lijkt partij te kiezen, terwijl je het toch moet weten dat dit vervloekingen met zich mee brengt. We dienen elkaar te zegenen en niet te vervloeken, staat er in het boek wat je me cadeau gaf. Wat hier gebeurd, is dat christenen elkaar bevechten en zo vervloekingen over elkaar uitspreken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie dit ook in de draad over het ontmaskeren van satan. De reacties leggen pijnlijk bloot, dat christenen daar ernstig moeite mee hebben. Satans aanvallen gaat hoofdzakelijk gepaard met het aanklagen van broeders en zusters en hij misbruikt ons daarvoor.

In de EO Visie las ik eens dit: "door angst, ontmoediging en intimidatie slaagt satan er vaak ik om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Kom op Willem, dit getuigt van naar eigen hand zetten van de geloofsbelijdenis van Nicea welke in leven is geroepen om juist de Drie-Eenheid te bevestigen en een duidelijk tegengeluid te geven aan het Arianisme.

Een politiek doel had dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Al in het jaar 180 nC. schreef Theophilus van Antiochië over de Drie-Eenheid. Je kunt niet een bepaald punt uit deze ontwikkeling nemen en uitvergroten en de rest van het proces ontkennen of stopzetten.

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over. 

Philo (20 v.Chr. - 50 n.Chr.) had - onder invloed van Plato's Timaeus - de Joodse Bijbel zo gelezen dat God de kosmos had geschapen door zijn Woord (Logos), de eerstgeboren zoon van God. Als alternatief, of door verdere emanatie van dit Woord, schiep God door zijn scheppende kracht en zijn koninklijke macht, waarbij deze zowel als zijn krachten werden beschouwd als van hem onderscheiden tussenpersonen, waardoor hij als het ware metafysische afstand tot de materiële wereld kreeg. Justinus beschreef de goddelijke oorsprong van de Logos (= de voormenselijke Jezus) met drie metaforen (licht van de zon, vuur van vuur, de spreker en zijn spraak), die alle voorkomen in Philo of Numenius. Justinus nam ook de stelling van Philo over dat de Griekse filosofen hun wijsheid van Mozes hadden ontvangen, beweerde dat Plato in zijn dialoog Timaeus de Zoon (Logos) besprak als "de kracht naast de eerste God". En Justinus vond in Plato's tweede brief de vermelding van een derde, de Heilige Geest.[35] Net als bij de midden-platonisten is Justinus' triade hiërarchisch opgebouwd. Zijn opzet is daarom niet "echt" trinitarisch. De ene God is niet de drie, maar één van hen en de belangrijkste, de uiteindelijke bron van de tweede en derde. Justinus en andere, latere tweede-eeuwse christenen die door het platonisme werden beïnvloed namen het concept van een goddelijke transcedentie over van het platonisme, in het licht waarvan "niemand met maar de minste intelligentie zou durven beweren dat de Schepper van alle dingen zijn verheven plaats boven de sterren zou hebben verlaten om zichzelf te vertonen op een klein stukje van de aarde".[36][37]

Bron: Wikkepedia

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Bij de JG absoluut. Eigen politiek, met eigen regels en wetten.

Niet alleen bij de JG, bij elke stroming.

3 minuten geleden zei sjako:

Als alternatief, of door verdere emanatie van dit Woord, schiep God door zijn scheppende kracht en zijn koninklijke macht, waarbij deze zowel als zijn krachten werden beschouwd als van hem onderscheiden tussenpersonen, waardoor hij als het ware metafysische afstand tot de materiële wereld kreeg.

Dat klinkt heel mooi, maar wat bedoel je nu precies? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Bij de JG absoluut. Eigen politiek, met eigen regels en wetten.

In het Christendom heb je nu eenmaal regels en wetten die anders zijn dan de wereld. Ze zijn allemaal gebaseerd op de Bijbel.

De Christelijke regels gelden gewoon voor christenen in deze wereld en zijn niet 'anders dan deze wereld'.  Christenen leven nu eenmaal in deze wereld. Dat is een gegeven. Daar zijn ze onlosmakelijk mee verbonden en daarmee ook met al het andere leven op deze wereld. Ze kunnen wel doen alsof ze er van los staan maar dat is niet zo. 
Beetje lastig te accepteren voor een aantal mensen, maar niets aan te veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Niet alleen bij de JG, bij elke stroming.

Het is de Heilige Geest die bij de wedergeboorte (tot geloof komen) Gods wet in de harten van Zijn kinderen legt. Deze wet heeft niets met politiek uit te staan.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

Zal het je nog sterker vertellen. Plato had het er al over.

Zijn godsbegrip van het “Absolute” staat diametraal ten opzichte van wat de Bijbel leert over de kwestie van de Drie-Eenheid. Bij hem was het de gnosis die regeerde en dit resulteerde enkel in een vertroebelde geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is de Heilige Geest die bij de wedergeboorte (tot geloof komen) Gods wet in de harten van Zijn kinderen legt. Deze wet heeft niets met politiek uit te staan.

Dat klopt. Wat je nu schrijft heeft alleen maar te maken met beeldspraak die helaas maar al te vaak letterlijk wordt genomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Dat klopt. Wat je nu schrijft heeft alleen maar te maken met beeldspraak die helaas maar al te vaak letterlijk wordt genomen.

Heb je Gods wet ook in je hart zitten dan? Wat versta jij onder Gods wet?

Politiek heeft alles te maken met belangentegenstellingen in samenlevingen en de behartiging daarvan. In het Christendom draait het niet om de behartiging van eigen belangen, maar om die van God. En de belangen van God worden gediend in Zijn eigen Koninkrijk, die niet van deze aarde is. God vraagt ons niet om die belangen middels wereldse politiek op te dringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heb je Gods wet ook in je hart zitten dan? Wat versta jij onder Gods wet?

Ja hoor eens, JIJ komt er mee, en dan moet IK gaan uitleggen wat er onder wordt verstaan ???
Maar vooruit dan maar.
1 ding: ik kan het wel uitleggen, maar dan stop je na  misschien weer na 1 zin en trek je verkeerde conclusies.
Mijn uitleg moet je dus helemaal lezen, en dan heb je hem.
Daar komt ie dan, wat ik versta onder Gods wet:

Er is geen eenduidig begrip, geen algemeen geaccepteerde versie van Gods wet ( nu dus niet stoppen maar door lezen). Gods wet is een term die door gelovigen wordt gebruikt om de regels te duiden die zij, op individuele basis, zichzelf opleggen. Gods wet is dus voor elke gelovige anders. En dat zie je dan ook op dit forum: zoveel deelnemers, zoveel interpretaties van Gods wet. 

Wat jij Gods wet noemt, heb ik dus ook, ik noem het alleen niet Gods wet, ik noem het wat het is: persoonlijke moraal.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

Ja hoor eens, JIJ komt er mee, en dan moet IK gaan uitleggen wat er onder wordt verstaan ???
Maar vooruit dan maar.
1 ding: ik kan het wel uitleggen, maar dan stop je na  misschien weer na 1 zin en trek je verkeerde conclusies.
Mijn uitleg moet je dus helemaal lezen, en dan heb je hem.
Daar komt ie dan, wat ik versta onder Gods wet:

Er is geen eenduidig begrip, geen algemeen geaccepteerde versie van Gods wet ( nu dus niet stoppen maar door lezen). Gods wet is een term die door gelovigen wordt gebruikt om de religieuze regels te duiden die zij, op individuele basis, zichzelf opleggen. Gods wet is dus voor elke gelovige anders. En dat zie je dan ook op dit forum: zoveel deelnemers, zoveel interpretaties van Gods wet. 

Ik vroeg je niet om mij uit te leggen wat Gods wet is. Ik vroeg je wat jij eronder verstaat. Bedankt daarvoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid