Spring naar bijdragen

De gave van het geloof.


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Gaitema:

Zo moet je geen zout in open wonden gooien en de open wonden in mij hebben te maken met negatieve ervaringen in mijn leven en de zelfdoding van mijn opa op mijn 6 jarige leeftijd.

Kijk naar het Kruis, Gaitema. Die wonden zijn, zelfs als je het niet altijd zo ervaart, genezen door het perfecte Werk van Christus. Laat anderen zeggen wat ze willen. Jij bent de Rust in gegaan, toch? Als satan jou tergt met jouw "verleden", belijd dan dat het VOLBRACHT is, en, herinner satan aan zijn toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 564
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En groot gelijk heeft ze. De Heilige Geest klopt aan de deur van elk hart, maar wacht totdat er open gedaan wordt en beukt Zichzelf niet ongewenst een weg naar binnen.

Ik beweer dan ook niet dat men zondaren moet mijden als de pest. Maar ik weet wel zeker dat Jezus niet de kroeg in dook om onder het genot van een biertje eens te filosoferen over Zijn functie in deze

1 minuut geleden zei WdG:

Kijk naar het Kruis, Gaitema. Die wonden zijn, zelfs als je het niet altijd zo ervaart, genezen door het perfecte Werk van Christus. Laat anderen zeggen wat ze willen. Jij bent de Rust in gegaan, toch? Als satan jou tergt met jouw "verleden", belijd dan dat het VOLBRACHT is, en, herinner satan aan zijn toekomst.

Ja nou, daarom is bidden ook zo belangrijk, zodat Jezus mij dat elke dag mag zeggen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Precies, dat is ook mijn punt.

Ik lees het allemaal net :) 

Al is het volgens mij nu niet zo ver door te drijven dat je moet wachten tot je dood om Hem te ontmoeten. Wanneer Hij hier verschijnt ben ik daar lang van onder de indruk. En dan zie ik Hem niet in het vlees, maar dan word ik zodanig geraakt door een vervulling die mij in ontroering en alle nederigheid nalaat. God spreekt en mijn inziens is dat niet zo subtiel wanneer 1 zich oprecht openstelt. 

Sedert kind ben ik al raar met geloof bezig en dat ontspoorde naar the dark side; er is er maar Ene tot de redding gekomen hoor thom, tijdens mijn leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Ja nou, daarom is bidden ook zo belangrijk, zodat Jezus mij dat elke dag mag zeggen ?

Wandel met God, iedere dag. Richt je op Hem. Het lijken open deuren, maar lang niet iedereen is daar zich bewust van. Ook gelovigen falen. Wat je dan moet doen? Net als Petrus, de Hand van Jezus pakken en weer verder lopen. Als Petrus over water kon lopen, dan kunnen wij zeker met Hem lopen op vaste grond!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei WdG:

Een persoonlijke gedachte inderdaad. Volgens mij is ook de katholieke "leer" niet overeenkomstig met dit idee. Christus onbewust volgen kan in feite niet. Tenzij iemand wel wedergeboren is, dus Christus wel als God en Verlosser aanvaard heeft, maar Hem niet "bewust" volgt. Het is theorie. Een riskante gedachte, waar ik niet teveel hoop uit zou willen putten.

Mjah, de katholieke leer wil hier en daar nog weleens inclusiever zijn dan gedacht. Zij leert immers wel dat als iemand nooit van Christus gehoord heeft, diegene dan op zijn geweten beoordeeld zal worden, en dat je daden wel degelijk van belang zijn in de heilseconomie.
Geloven is immers doen en ook andersom. Ze weet dan ook enkel van mensen die nu in de hemel zijn, niet van mensen in de hel. Zelfs van Judas Iskariot vermoeden we enkel dat hij daar wel zal verblijven, gezien Jezus' zeer scherpe woorden over hen die Hem verraden, maar we weten het simpelweg niet.

Je kan dan ook Christus onbewust volgen door in je eigen levensbeschouwing erg de nadruk te leggen op de dingen waar Christus de nadruk op legde in zijn prediking: vergevingsgezindheid, liefde en mededogen, zachtmoedigheid, vredige overgave aan wat je niet kunt veranderen, soberheid, de bereidheid je leven te geven voor je naasten, etc.
Die dingen an sich zullen je niet redden, want elke redding komt uit Gods genadige hand, maar Christus kijkt mijns inziens bijzonder welgevallig neer op mensen die zó van goede wil zijn en al zó dicht bij Gods Rijk zijn.
Hij zal het ze dan niet moeilijk willen maken om Hem uiteindelijk te ontmoeten en te laten ontdekken dat wat zij al die tijd geloofden, in Hem vervolmaakt is en in Hem gevonden kan worden. Of om ze desnoods buiten hen om te redden als Hij ziet dat ze Hem graag hadden willen volgen als ze Hem werkelijk hadden leren kennen, daar Hijzelf natuurlijk niet gebonden is aan zijn sacramenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei thom:

Ja, tegelijk gepost, is dat niet bijzonder.._O-

Nee, dat wachten tot je dood is nu juist de dooddoener van het dogma.

Als hij verschijnt, is het als Licht in de mens. Dat is in het vlees komen, tot geloof komen.

Maar de openbaring van de Mens, is de uiteindelijke werkelijke verschijning. 

Maar Rom. 8 schrijft over de Christus in u, en de werken daaruit ondergaan, de strijd over het vlees en de Geest. Paulus beschrijft zijn eigen moeilijke wandel daarin, maar tevens getuigt hij van de Geest in hem, door Christus.

Joh. 17 over Hij in ons, opdat Wij één zijn, in Hem.

Er valt niet over te praten over dat proces, want wij zijn immers gered..?

 

?

Ja thuis in mijn eigen cocon/persoonlijke kerk kan ik dat allemaal heel goed met mijn mond belijden. Buiten in the real world is dat nog maar de uitdaging. Eens in the flow of life ben ik snel gegrepen in de waanzin die daar speelt.

Als men schrijft over aanvallen van de duivel kan ik me dat heel goed inbeelden. Er zijn krachten aan werk waar wij maar het raden naar hebben. In morfogenetische termen, we zijn collectief gehijacked als mens door een duistere macht. Als je zou intappen op de ether van dat collectief bewustzijn los van je geconditioneerde gebrainwashte status rest enkel nog angst en insanity. Dat duurt jaren er van te herstellen ? ik praat daar niet veel en graag over. 

God en Zijn engelen werken heel discreet en de duisternis heeft nu de overmacht op onze aarde. Als je het zou aanschouwen als buitenstaander zou men wel zien dat wij (de mensheid) de dood nog lang niet overwonnen hebben, ze komt ons steeds vroeger verzamelen. De ethiek bepaalt al wie wel geboren mag worden, wie niet, welke kwaliteiten gewenst zijn, welke niet. Is eugenetica dan de zondeval ongedaan maken of dieper vallen?

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Robert Frans:

Je kan dan ook Christus onbewust volgen door in je eigen levensbeschouwing erg de nadruk te leggen op de dingen waar Christus de nadruk op legde in zijn prediking: vergevingsgezindheid, liefde en mededogen, zachtmoedigheid, vredige overgave aan wat je niet kunt veranderen, soberheid, de bereidheid je leven te geven voor je naasten, etc.

Of demonen uitdrijven, zieken de handen opleggen, vermanen van schriftgeleerden, kerken reinigen door tafels om te werpen, water in wijn veranderen, wonderbaarlijke spijzigingen, de duivel ontmaskeren en weerstaan, langdurig vasten, wedergeboorte, etc. etc. etc. Je kent de Bijbel waarschijnlijk beter dan de gemiddelde forum-deelnemer. Dan weet je ook dat deze aspecten in Zijn prediking nadrukkelijk aanwezig waren, naast die jij al noemde. Maar, deze dingen maakt je GEEN Christen. Jezus wees mensen af die in Zijn Naam duivelen uitwierpen, profeteerden en zieken genazen. Zo zal Hij ook mensen afwijzen die goede werken doen, die vergevingsgezind zijn, die zachtmoedig zijn. Er moet dus "iets anders" zijn, en, je bevestigt dat zelf gelukkig ook.

Christus maakte ons tevens duidelijk dat Hij de ENIGE Weg is, en, daarmee is Hij of God, of nogal arrogant. Uiteraard weet ik dat Hij God is. Iemand kan dan binnen zijn of haar levensbeschouwing deze zaken doen, maar, de meeste mensen die ik ken zijn best redelijk vergevingsgezind, hebben zeker liefde en mededogen, zijn redelijk zachtmoedig, niet inhalig en doen redelijk veel voor hun buren, voor hun familie en vrienden. Maar, DAT is dus niet wat Christus ons leerde. De meeste mensen zijn - gelukkig - hele redelijke, fijne mensen. Veel "slechte" mensen - in de ogen van de mensen uiteraard - zijn er gelukkig niet. Maar, Gods norm is toch een ander verhaal.

 

Citaat

Die dingen an sich zullen je niet redden, want elke redding komt uit Gods genadige hand, maar Christus kijkt mijns inziens bijzonder welgevallig neer op mensen die zó van goede wil zijn en al zó dicht bij Gods Rijk zijn.

Mensen die "zó dicht bij Gods Rijk zijn", zullen Hem ook aanvaarden. Immers, iemand die niet wedergeboren is, zal Gods Koninkrijk niet kunnen zien.

 

Citaat

Hij zal het ze dan niet moeilijk willen maken om Hem uiteindelijk te ontmoeten en te laten ontdekken dat wat zij al die tijd geloofden, in Hem vervolmaakt is en in Hem gevonden kan worden. Of om ze desnoods buiten hen om te redden als Hij ziet dat ze Hem graag hadden willen volgen als ze Hem werkelijk hadden leren kennen, daar Hijzelf natuurlijk niet gebonden is aan zijn sacramenten.

Ik geloof dat Hij het niemand moeilijk zal maken. De keuze - het is een keuze! - is gemakkelijk te maken: Christus aannemen als God en Verlosser, met als logische gevolg geloofswerken[vrucht], en zeker ook die zaken die jij noemt!

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

Het zal hem wel degelijk helpen om op zijn sterfbed Jezus te ontmoeten.  Wie goed doet, die Goed ontmoet. 

Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend. Er is geen vreze Gods voor hun ogen. (Rom.10:10-18, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Christus maakte ons tevens duidelijk dat Hij de ENIGE Weg is,

Neen.   Jezus heeft gezegd dat Hij de Weg is. Niks enige, maar alleen de. En als iemand een Reikicursus doet, of yoga, of de islam praktiseert, en hij komt op dat pad tot geloof in Christus, dan heeft De Weg met hem of haar gewoon over dat specifieke pad gelopen en dan blijkt iemand dé Weg te hebben gevolgd in dat specifieke pad. De Weg ging dan over dát pad. 

Gods Wegen zijn ondoorgrondelijk. 

15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Maar jij bepaalt niet wie er mijn broeders en zusters zijn.

Nee. En jij bepaalt dat ook niet. God doet dat en als jij het daar niet mee eens bent, bijvoorbeeld omdat er een boeddhist naast je komt te zitten aan het bruiloftsmaal,staat het je, net als de oudste zoon deed, vrij om te vertrekken, maar God houdt van die boeddhist en zal wie Hij Zelf heeft uitgenodigd zeker niet voor jou buitenwerpen!!!

i

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dolce Vita:

Nee. En jij bepaalt dat ook niet. God doet dat en als jij het daar niet mee eens bent, bijvoorbeeld omdat er een boeddhist naast je komt te zitten aan het bruiloftsmaal,staat het je, net als de oudste zoon deed, vrij om te vertrekken, maar God houdt van die boeddhist en zal wie Hij Zelf heeft uitgenodigd zeker niet voor jou buitenwerpen!!!

Waarom zou ik weglopen van een tafel waar ik welkom ben? Als men ervoor kiest om onwaardig deze maaltijd te eten en te drinken, dan zullen daar de consequenties naar zijn. Die consequenties kan ik voor waarschuwen, maar ik zal niet van tafel gaan.

Ik ben van mening dat men bij God mag komen zoals men is, maar men blijft niet zoals men is. En God vraagt wel degelijk van mij om onderscheid te maken tussen wie mijn broeders en zusters zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe. Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen. Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten; Vernieling en ellendigheid is in hun wegen; En den weg des vredes hebben zij niet gekend. Er is geen vreze Gods voor hun ogen. (Rom.10:10-18, SV)

Strikt genomen is dat zo, maar er is nog wel een verschil tussen een weldoener en een Pooier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Strikt genomen is dat zo, maar er is nog wel een verschil tussen een weldoener en een Pooier.

Wat is een "weldoener"? Ik zal je eens een verhaal vertellen, dat ik heb meegemaakt. Een man verloor zijn baan, maar, omdat hij al richting zijn pensioen ging, besloot hij vrijwilligerswerk te gaan doen voor een kerk. Ik ga niet teveel in op de details, maar, waar het om ging is dat hij van mensen producten ontving - gratis. Hij verkocht die producten, de opbrengst ging naar een project van de kerk. Ik was een van de personen die hem producten gaf. Op een bepaald moment was zo'n beetje de helft van wat hij had, om te verkopen, van mij afkomstig. De man was inmiddels een kennis geworden. Op een bepaalde dag was ik bij deze man op bezoek, en ik bekeek wat hij allemaal had verzameld. Ik vroeg hem waar hij dat dacht te verkopen. Hij dacht op markten en via advertenties. Ik vroeg hem wat hij dacht netto ervoor te kunnen ontvangen. Hij noemde een bedrag. Toen bood ik hem aan zijn hele voorraad te kopen voor het DUBBELE van wat hij wilde hebben. De opbrengst zou naar het project in de kerk gaan. De man keek mij teleurgesteld aan. Hij antwoordde: "ik heb hier lang over gedaan dit te verzamelen. Als ik dit nu in een keer aan jou verkoop, dan ben ik mijn positief en baantje kwijt. Ik heb dan geen dagbesteding meer". Ik antwoordde: "maar, je ontvangt het dubbele, en het is voor de kerk". Uiteindelijk kon hij GEEN afstand doen, en is hij het "zelf" gaan verkopen. Het kostte hem heel veel tijd, en het leverde veel minder op dan hetgeen ik bood. Het ging hem dus meer om zijn eigen bezigheid dan om het project. En zo zijn er helaas velen [dus niet allemaal!!!]; wat zijn weldoeners? Wat zijn geloofswerken?

Goede werken, zonder geloof, zijn DODE werken. Er is slechts EEN WEG: Jezus Christus. En, ja, Jezus is de ENIGE Weg. Anders had Hij gezegd dat Hij "een" Weg was. Alle andere wegen lopen dood. De weg van reiki, de weg van yoga, boeddhisme, allemaal doodlopende wegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei thom:

Doof.

Eigenlijk nam je hem door dat aan te bieden, weer af van wat je hem eerst gegeven had.

En daarbij het gevoel dat hij verkeerd bezig is, terwijl je hem voor de helft aan materiaal gaf zodat hij een positief kreeg, en een dagbesteding.

Vreemde voorstelling van zaken betreft weldoeners, en geloofswerken.

 

Exact wat ik meteen dacht. De gever heeft nooit losgelaten wat hij zogezegd gratis gaf.

Zo heb ik een kennis die regelmatig dingen kwam brengen, zoals bijvoorbeeld plantjes. Om vervolgens iedere keer dat ze hier binnenkwam te gaan kijken waar het plantje stond en of ik het wel goed verzorgde, of waar het potje of frutseltje stond dat ze ongevraagd had "gegeven". Maanden en soms jaren na dato nog. Mensen iets geven en ze dan vertellen wat ze ermee moeten doen, is mensen tot slaaf maken.    En in het voorbeeld van WdG nog gekoppeld aan veroordeling ook nog.

1 uur geleden zei WdG:

Wat is een "weldoener"? Ik zal je eens een verhaal vertellen, dat ik heb meegemaakt. Een man verloor zijn baan, maar, omdat hij al richting zijn pensioen ging, besloot hij vrijwilligerswerk te gaan doen voor een kerk. Ik ga niet teveel in op de details, maar, waar het om ging is dat hij van mensen producten ontving - gratis. Hij verkocht die producten, de opbrengst ging naar een project van de kerk. Ik was een van de personen die hem producten gaf. Op een bepaald moment was zo'n beetje de helft van wat hij had, om te verkopen, van mij afkomstig. De man was inmiddels een kennis geworden. Op een bepaalde dag was ik bij deze man op bezoek, en ik bekeek wat hij allemaal had verzameld. Ik vroeg hem waar hij dat dacht te verkopen. Hij dacht op markten en via advertenties. Ik vroeg hem wat hij dacht netto ervoor te kunnen ontvangen. Hij noemde een bedrag. Toen bood ik hem aan zijn hele voorraad te kopen voor het DUBBELE van wat hij wilde hebben. De opbrengst zou naar het project in de kerk gaan. De man keek mij teleurgesteld aan. Hij antwoordde: "ik heb hier lang over gedaan dit te verzamelen. Als ik dit nu in een keer aan jou verkoop, dan ben ik mijn positief en baantje kwijt. Ik heb dan geen dagbesteding meer". Ik antwoordde: "maar, je ontvangt het dubbele, en het is voor de kerk". Uiteindelijk kon hij GEEN afstand doen, en is hij het "zelf" gaan verkopen. Het kostte hem heel veel tijd, en het leverde veel minder op dan hetgeen ik bood. Het ging hem dus meer om zijn eigen bezigheid dan om het project. En zo zijn er helaas velen [dus niet allemaal!!!]; wat zijn weldoeners? Wat zijn geloofswerken?

Goede werken, zonder geloof, zijn DODE werken. Er is slechts EEN WEG: Jezus Christus. En, ja, Jezus is de ENIGE Weg. Anders had Hij gezegd dat Hij "een" Weg was. Alle andere wegen lopen dood. De weg van reiki, de weg van yoga, boeddhisme, allemaal doodlopende wegen.

Kennelijk kun jij niet geloven dat die man van God zijn fijne dagbesteding mag hebben. De enige die in dit verhaal kwaad doet was jijzelf. Want waarom gaf jij dat bedrag niet gewoon rechtstreeks aan de kerk? Dan had de kerk jouw bedrag plús het bedrag van de verkopen van die man ontvangen, die man had zijn fijne dagbesteding en een goed gevoel behouden, en de mensen die die spulletjes van hem hebben gekocht hebben er ook wat aan. Jij had die niet nodig.   Maar nu heb je gewoon zijn genade geroofd. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Wat is een "weldoener"? Ik zal je eens een verhaal vertellen, dat ik heb meegemaakt. Een man verloor zijn baan, maar, omdat hij al richting zijn pensioen ging, besloot hij vrijwilligerswerk te gaan doen voor een kerk. Ik ga niet teveel in op de details, maar, waar het om ging is dat hij van mensen producten ontving - gratis. Hij verkocht die producten, de opbrengst ging naar een project van de kerk. Ik was een van de personen die hem producten gaf. Op een bepaald moment was zo'n beetje de helft van wat hij had, om te verkopen, van mij afkomstig. De man was inmiddels een kennis geworden. Op een bepaalde dag was ik bij deze man op bezoek, en ik bekeek wat hij allemaal had verzameld. Ik vroeg hem waar hij dat dacht te verkopen. Hij dacht op markten en via advertenties. Ik vroeg hem wat hij dacht netto ervoor te kunnen ontvangen. Hij noemde een bedrag. Toen bood ik hem aan zijn hele voorraad te kopen voor het DUBBELE van wat hij wilde hebben. De opbrengst zou naar het project in de kerk gaan. De man keek mij teleurgesteld aan. Hij antwoordde: "ik heb hier lang over gedaan dit te verzamelen. Als ik dit nu in een keer aan jou verkoop, dan ben ik mijn positief en baantje kwijt. Ik heb dan geen dagbesteding meer". Ik antwoordde: "maar, je ontvangt het dubbele, en het is voor de kerk". Uiteindelijk kon hij GEEN afstand doen, en is hij het "zelf" gaan verkopen. Het kostte hem heel veel tijd, en het leverde veel minder op dan hetgeen ik bood. Het ging hem dus meer om zijn eigen bezigheid dan om het project. En zo zijn er helaas velen [dus niet allemaal!!!]; wat zijn weldoeners? Wat zijn geloofswerken?

Waarom heb je hem niet aangeboden om elke dag iets van hem te kopen voor het dubbele?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je weet overduidelijk niet waar het over gaat. Zelfs de gelijkenis vat je niet. 

En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed; En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde. Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden. Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. (Mat.22:11-14, SV)

Dat is wat er gebeurd met mensen die naast mij zitten en onwaardig aanwezig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom zou ik weglopen van een tafel waar ik welkom ben? Als men ervoor kiest om onwaardig deze maaltijd te eten en te drinken, dan zullen daar de consequenties naar zijn.

Je weet overduidelijk niet waar het over gaat. 

Mat.22,1-14 Opnieuw richtte Jezus zich tot hen met gelijkenissen. Hij zei: "Het hemelse koninkrijk is te vergelijken met een koning die het bruiloftsfeest van zijn zoon voorbereidde.

Hij stuurde zijn dienaars om de gasten voor het feest uit te nodigen, maar zij wilden niet komen. Weer stuurde hij dienaars eropuit met de opdracht: Ga naar de genodigden en zeg: Ik heb de maaltijd klaargemaakt, de stieren en de mestkalveren zijn geslacht, alles staat klaar. Kom naar het bruiloftsfeest! Maar zij trokken zich er niets van aan; iedereen ging weg, de een naar zijn akker, de ander naar zijn handel; weer anderen grepen de dienaars vast, mishandelden hen en doodden hen. De koning werd woedend. Hij stuurde zijn troepen op hen af, liet die moordenaars om het leven brengen en hun stad in brand steken. 

Tegen zijn dienaars zei hij: Voor het bruiloftsfeest stond alles klaar, maar de genodigden waren het niet waard. Ga dus naar de kruispunten van de wegen en nodig iedereen die je tegenkomt uit voor de bruiloft.En zij gingen eropuit en zij brachten alle mensen mee die ze tegenkwamen, slechte en goede. Zo liep de bruiloftszaal vol met gasten. Toen de koning binnenkwam om zijn gasten te zien, merkte hij iemand op die geen feestkleding droeg. Vriend, hoe ben je hier binnengekomen zonder je voor de bruiloft gekleed te hebben? vroeg de koning hem. Maar de man zweeg. Toen zei de koning tegen zijn dienaars: Bind hem aan handen en voeten en gooi hem eruit, de duisternis in. Daar zal hij huilen en knarsetanden."
 En Jezus besloot: "Want velen zijn uitgenodigd, maar weinigen zijn uitverkoren."

 

Wat jullie doen is naar de kruispunten van de wegen gaan en iedereen verhinderennaar de Bruiloft te gaan! Niet de opdracht van de Heer uitvoeren en het oordeel aan Hem overlaten. Jullie werpen ze eigenhandig uit voordat ze überhaupt de bruiloftszaal binnen konden gaan.  

 

Mat.25, 14-30 Het Koninkrijk van de hemelen is als iemand die naar het buitenland ging en zijn geld toevertrouwde aan zijn knechten. Zij moesten het beheren zolang hij weg was. Aan de ene knecht gaf hij vijfduizend geldstukken, aan de ander tweeduizend en aan de derde duizend. Hij hield rekening met wat zij konden. Daarna ging hij weg. De man die vijfduizend geldstukken had gekregen, begon er onmiddellijk zaken mee te doen. Hij verdiende er vijfduizend geldstukken bij. De man die tweeduizend geldstukken had gekregen, deed hetzelfde. Hij verdiende er tweeduizend bij. Maar de man die duizend geldstukken had gekregen, groef een gat en stopte het geld voor alle zekerheid in de grond. Na lange tijd kwam de heer terug. Hij riep zijn knechten bij zich om te horen wat zij met het geld hadden gedaan. De man die hij vijfduizend geldstukken had toevertrouwd, gaf hem er tienduizend terug. “Meneer,” zei hij. “Ik heb er vijfduizend bijverdiend.” De heer zei: “Je bent een goede en betrouwbare knecht. Omdat je dit kleine bedrag goed hebt beheerd, zal ik je grote verantwoordelijkheid geven. Deel in mijn vreugde!” Daarna kwam de man die tweeduizend geldstukken had gekregen. “Meneer,” zei hij tegen zijn meester, “u hebt mij tweeduizend geldstukken toevertrouwd. Ik heb er nog eens zoveel bijverdiend.” “Prima,” zei de heer, “je bent een goede en betrouwbare knecht. Je hebt dit kleine bedrag goed beheerd en daarom zal ik je nu veel verantwoordelijkheid geven. Ook jij mag delen in mijn vreugde.” 

Ten slotte kwam de man die duizend geldstukken had gekregen en zei: “Meneer, ik wist dat u een hard mens bent. Ik was bang dat u mij zou afnemen wat ik had verdiend. Daarom heb ik uw geld in de grond verstopt. Hier hebt u het terug.”  De heer antwoordde: “Je bent een slechte, luie knecht. Je wist dus dat ik je je verdienste zou afnemen.  Je had het geld in ieder geval op de bank kunnen zetten. Dan had ik nog rente gekregen. Neem deze man het geld af en geef het aan de man die tienduizend geldstukken heeft. Want wie een goed gebruik maakt van wat hij heeft, zal er nog meer bij krijgen. Meer dan overvloedig. Maar wie niets doet met wat hij heeft, zal zelfs de kleinste verantwoordelijkheid worden afgenomen. Met deze knecht valt niets te beginnen. Gooi hem buiten, in de diepste duisternis. Daar is wroeging en verdriet.”

 

 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Je weet overduidelijk niet waar het over gaat.

 

10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed; En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde. Toen zeide de koning tot de dienaars: Bindt zijn handen en voeten, neemt hem weg, en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal zijn wening en knersing der tanden. Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. (Mat.22:11-14, SV)

Dat is wat er gebeurd met mensen die naast mij zitten en onwaardig aanwezig zijn.

Wie is die mens die geen bruiloftskleed draagt?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom heb je hem niet aangeboden om elke dag iets van hem te kopen voor het dubbele?

Heb ik ook gedaan. Waar het mij hier echter om gaat is dat het hem niet uitsluitend ging om "goed te doen" [het ging trouwens om een weeshuis], maar, het ging hem meer om zijn eigen tijdsbesteding. Ik maakte hem ook duidelijk dat hij gewoon opnieuw kon beginnen, en dat "zijn" project gewoon door kon gaan. Onlangs was een oudere dame bezig met het maken van dekens voor daklozen in Roemenie. Wat zij niet wist is dat de meeste dekens gewoon bij second hand shops terecht komen, en dus nooit bij daklozen aankomen. Toen puntje bij paaltje kwam bleek dat het haar meer ging om "samen bezig zijn" dan iets te doen voor daklozen. Ik heb NIKS tegen "samen bezig zijn". Waar ik wel iets tegen heb is dat er mensen zijn die hard roepen dat ze "goed bezig zijn", terwijl er helemaal niks goeds aan is.

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie is die mens die geen bruiloftskleed draagt?

Is dat een serieuze vraag???? Dacht toch wel dat dit bekend was!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Heb ik ook gedaan.

Indien hij ook dat aanbod weigert, dan zou ik mij ook achter de oren krabben.

5 minuten geleden zei WdG:

Is dat een serieuze vraag???? Dacht toch wel dat dit bekend was!?

Ik vraag het toch ook niet aan jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Indien hij ook dat aanbod weigert, dan zou ik mij ook achter de oren krabben.

Het interesseerde me verder weinig. Ik had nog een website voor hem gemaakt, zodat mensen hem wisten te vinden, en geld en spullen konden doneren. Uiteindelijk is het doodgebloed, omdat hij heel erg weinig verkocht. Hij was meer bezig met verzamelen, organiseren, alles netjes uitstallen. Verkopen ging mondjesmaat. Het ging hem om de bezigheid, zodat hij iets te doen had. Dat mag, maar, roep dan niet dat je "goed bezig bent". En zo zijn er helaas velen. Velen roepen dat ze "goed doen", maar in werkelijkheid is er weinig goeds aan.

Waarom vraag je wie die mens is die geen bruiloftskleed draagt?

Wat heeft het hiermee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid