Spring naar bijdragen

De gave van het geloof.


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn ervaring is dat ik in tijden van voorspoed God heel gemakkelijk vertrouw, maar als ik mijn huis uit moet of werk verlies of dergelijk onheil mee maak, bemerk ik dat ik vaak mijn vertrouwen in Jezus verloor. Ik begon in de nood aan Zijn Leiding te twijfelen.

Dat is best jammer. Ik zie het zo: God is Liefde. Hij heeft het beste met ons voor. Stel dat iemand God het meest vertrouwt in tijden van ellende, maar in tijden van voorspoed niet [ik heb het dus niet over jou!], dan zou het kunnen dat die persoon juist ellende meemaakt. Het gaat God immers om vertrouwen. Eigenlijk zouden de kerken vol moeten zitten bij economische voorspoed, als Nederland wereldkampioen wordt, als iedereen enorm veel te eten en te consumeren heeft. De praktijk leert helaas dat de kerken volzitten bij rampen, aanslagen, enz.

Citaat

Satan zei tegen God: " geen wonder dat hij in U gelooft, want het gaat hem goed! Neem alles van hem maar weg en hij zal zijn geloof in U vast verliezen."

Correct, als je daar op doelt. Over Job is nog veel meer te zeggen, natuurlijk....

Citaat

Ik moet zeggen, ik heb vaak in de nood het geloof verloren. Niet het geloof dat Jezus voor mij aan het kruis gegaan is en ook niet dat ik in de hemel kom, maar mijn vertrouwen in Gods leiding raakte ik kwijt. Ik twijfelde aan Hem.

Dan zijn we weer bij het begin. God [Heilige Geest] verstrekt niet voor niets Zijn Gaven!

Ken je het boek van Lee Strobel (Bewijs genoeg)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 564
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En groot gelijk heeft ze. De Heilige Geest klopt aan de deur van elk hart, maar wacht totdat er open gedaan wordt en beukt Zichzelf niet ongewenst een weg naar binnen.

Ik beweer dan ook niet dat men zondaren moet mijden als de pest. Maar ik weet wel zeker dat Jezus niet de kroeg in dook om onder het genot van een biertje eens te filosoferen over Zijn functie in deze

6 minuten geleden zei WdG:

Dat is best jammer. Ik zie het zo: God is Liefde. Hij heeft het beste met ons voor. Stel dat iemand God het meest vertrouwt in tijden van ellende, maar in tijden van voorspoed niet [ik heb het dus niet over jou!], dan zou het kunnen dat die persoon juist ellende meemaakt. Het gaat God immers om vertrouwen. Eigenlijk zouden de kerken vol moeten zitten bij economische voorspoed, als Nederland wereldkampioen wordt, als iedereen enorm veel te eten en te consumeren heeft. De praktijk leert helaas dat de kerken volzitten bij rampen, aanslagen, enz.

Correct, als je daar op doelt. Over Job is nog veel meer te zeggen, natuurlijk....

Dan zijn we weer bij het begin. God [Heilige Geest] verstrekt niet voor niets Zijn Gaven!

Ken je het boek van Lee Strobel (Bewijs genoeg)?

Nee, nog niet. Ik heb nog een hele stapel liggen. Heb een boek van jou uit over zegeningen en vervloekingen. Ben nu met Wilkin van der Kamp bezig over de laatste uren van Jezus tot aan de kruiziging en nog een ander onbekende schrijver over bevrijdingspastoraat.

Maar ik moet wat toe voegen: "Als ik geen nood had gekend, had God minder wonderen kunnen doen. Juist Zijn voorzienigheid in nood deed mijn geloof aansterken en maakt het dat ik nu sterker door noden heen ga. In de storm leer je op de Heilige Geest te vertrouwen. Zo'n sterk geloof zou ik weer niet hebben gehad, als alles alleen maar goed zou gaan. Het is dus wel Gods manier van doen. Eerst donderde ik in elkaar en vervolgens rees ik door Zijn helpende hand weer op, sterker dan voor de nood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Een gave is een geven, aan de ander. Dienen zou je kunnen zeggen. God dienen.

Het woord der wijsheid, is voor de ander. Het woord der kennis idem. Het geloof... dus ook voor de ander.

Gave der gezondmaking... voor de ander. 

Een Christen zonder geloof bestaat niet.

Joh. 17

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Toch heb ik de ervaring in tijden van nood soms weinig tot geen geloof in Gods leiding te hebben gehad. Geloof wordt je dan door God geschonken om weer door te kunnen. Vaak is het ook de hoop wat je overeind houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

De hoop komt voort uit het geloof.

In mijn geval hoopte ik dat God me zou helpen, maar ik twijfelde er aan. Ik heb ook een  neef die me eens zei: "Ik geloof niet in God, maar hoop wel dat Hij bestaat."

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei thom:

Ik bedoel er dit mee; als het geloof van Jezus Christus is, dan is alles wat daaruit voortkomt, in relatie met het geloof. Zo ook de hoop.

De hoop op een beter leven, om gezondheid, om welvaart is bij iedereen standaard ingebakken; om te overleven, en wel zo plezierig mogelijk.

Logisch.

Maar is dat die hoop die tussen geloof en Liefde zich gevestigd heeft?

Als het geloof het fundament is, zal alles wat zich daarop vestigt, te maken hebben als voorbereiding op de Liefde.

De hoop is de periode van werken die volgen vanuit het geloof, om tot godsvrucht te komen.

En daarin huist de Liefde.

 

Het staat in relatie met elkaar. Dan is het ook zo dat geloof kan groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Ik begrijp die uitdrukking wel. Maar zie eerder het bouwwerk opgetrokken worden in die beeldspraak; de innerlijke Tempel, en dat is het hemels lichaam.

1 Kor. 3

11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.

12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;

13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.

14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.

15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt, en de Geest Gods in ulieden woont?

17 Zo iemand den tempel Gods schendt, dien zal God schenden; want de tempel Gods is heilig, welke gij zijt.

Maar dan nog, God bouwt op. We zijn er niet direct. God grijpt van alles aan in ons leven, om van ons een nieuwe schepping te maken.

Concreet: ik leerde Gods trouw en almacht kennen om ons werkelijk te leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

 

Niet maar dan nog, het is precies wat er gebeurt. Daarom is Geest de werkzaamheid Gods. Het is Gods Geest aan het werk.

Hoe anders kunnen er werken ontstaan uit het geloof van Jezus Christus.

Daar heb je de dode werken, en de werken vanuit het geloof.

Wat ons rest is juist die overgave van wat wij denken te kunnen betekenen, als een '' overwinnaar met Hem''. Hoezo met. Het is óf Hij, óf ik.

Overgave, als de rups, die zich voorbereid door het weefsel te weven, waarin de rups zich overgeeft, en de Vrije zijn gedaante vrij kan maken.

 

 

De rups is een mooi beeld wat je aanhaalt. Ik ben het in wat je hier zegt het met je eens. Zo wordt het een vlinder in een cocon. Hij moet kracht zetten om er uit te breken. Door dat kracht zetten stroomt de bloed in de vleugels en kan het daardoor vliegen. De weerstand van een cocon is ook beeldend voor de weerstand die we in ons leven ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-6-2019 om 21:00 zei Gaitema:

De rups is een mooi beeld wat je aanhaalt. Ik ben het in wat je hier zegt het met je eens. Zo wordt het een vlinder in een cocon. Hij moet kracht zetten om er uit te breken. Door dat kracht zetten stroomt de bloed in de vleugels en kan het daardoor vliegen. De weerstand van een cocon is ook beeldend voor de weerstand die we in ons leven ervaren.

Toch klopt het niet.. de mens verandert niet van gedaante door het geloof. Door het geloof komt God in de mens met Zijn heilige Geest, dat maakt de mens een tempel vanaf dát moment. 

Op 22-6-2019 om 20:52 zei thom:

Hoe anders kunnen er werken ontstaan uit het geloof van Jezus Christus.

Het gaat erom te geloven ín Jezus, dat Jezus God ís, dat Hij onze Redder ís. Als we dát niet geloven, zal ons hart gesloten blijven en vindt Zijn Geest ging ingang.

 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Nicky O:

Toch klopt het niet.. de mens verandert niet van gedaante door het geloof. Door het geloof komt God in de mens met Zijn heilige Geest, dat maakt de mens een tempel vanaf dát moment. 

De mens groeit in tijden van moeite geestelijk. :)

16 minuten geleden zei Nicky O:

Het gaat erom te geloven ín Jezus, dat Jezus God ís, dat Hij onze Redder ís. Als we dát niet geloven, zal ons hart gesloten blijven en vindt Zijn Geest ging ingang.

 

Dat is waar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Nicky O:

Het gaat erom te geloven ín Jezus, dat Jezus God ís, dat Hij onze Redder ís. Als we dát niet geloven, zal ons hart gesloten blijven en vindt Zijn Geest ging ingang.

Maar wij hebben het geloof door genade ontvangen:

Ja, aan die genade dankt gij uw heil, door het geloof; niet aan uzelf, Gods gave is het; niet aan uw prestaties, niemand mag zich verhovaardigen.  Efeziërs 2: 8-9

 

@thom is dat wat je bedoelt met het geloof van Jezus?

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Toch klopt het niet.. de mens verandert niet van gedaante door het geloof. Door het geloof komt God in de mens met Zijn heilige Geest, dat maakt de mens een tempel vanaf dát moment.

Het zou niet best zijn als de wedergeboorte een proces was. De wedergeboorte is een instant gebeuren die een directe verandering van hart bewerkstelligd. Kijk maar naar de man naast Jezus aan het kruis. Wat voor tijd had deze man om wedergeboren te worden middels een proces? Geen! Op het moment dat hij beseft in hetzelfde oordeel te zijn en beleed dat Jezus onschuldig was en hij vroeg of Jezus aan hem wou denken in Zijn koninkrijk, antwoordde Jezus:

Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

Geen proces, geen cocon, geen rupsje, geen gefladder, geen gezeur! 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Nicky O:

Toch klopt het niet.. de mens verandert niet van gedaante door het geloof. Door het geloof komt God in de mens met Zijn heilige Geest, dat maakt de mens een tempel vanaf dát moment. 

Het gaat erom te geloven ín Jezus, dat Jezus God ís, dat Hij onze Redder ís. Als we dát niet geloven, zal ons hart gesloten blijven en vindt Zijn Geest ging ingang.

 

Er zijn mensen die denken dat wedergeboorte een "pad" is. Je kunt volgens sommigen het pad via reiki of yoga bewandelen, of met boeddha of allah, via de islam, en op die manier komen we allemaal op onze eindbestemming aan. Volgens sommigen zijn er dus vele wegen. De Bijbel leert ons echter dat Jezus DE ENIGE WEG is. Jezus is de Waarheid, de Weg, het Leven! Jezus is dus niet "een" Weg. Laat je dus niet misleiden of verkeerd informeren door mensen die yoga of reiki een warm hart toedragen. Zeker moet je ook die mensen liefhebben en op Jezus wijzen. Zeker moet je voor die mensen bidden. Wedergeboorte is een moment! Het gebeurt in een ondeelbaar moment. Het is het logische gevolg van het aanvaarden van Jezus Christus als God en Verlosser. Daarna volgt een proces: het vernieuwen van het denken. Sommigen noemen dit ook wel heiliging [naar mijn mening hetzelfde]. De Heilige Geest [Persoon van de Drie-ene God!] gaat dan IN de mens werken. Voor andere "goden", zoals boeddha, reiki, yoga, islam, e.d. is geen ruimte meer.

Laat je dus niks wijs maken: er is GEEN andere Weg dan Jezus Christus. Het is een leugen van satan mensen wijs te maken dat ook via reiki, boeddha of islam deze weg bewandeld kan worden. Zeker worden mensen op dat soort wegen ook aangeraakt door God of bereikt met het evangelie. Dat kan omdat iemand over Christus vertelt, getuigt, het kan ook door een aanraking van de Heilige Geest in een droom of visioen. Maar, in alle gevallen is het niet "dankzij" wegen als yoga, reiki, boeddha en andere occulte zaken, maar ONDANK dit soort occulte zaken. Gods Genade is overal aanwezig. Zijn Aanbod is voor iedereen. Ieder mens kan Zijn aanbod aanvaarden, en dan is de wedergeboorte een feit, in een ondelbaar moment, dus geen proces of andere fraai uitziende fabels.

46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geen proces, geen cocon, geen rupsje, geen gezeur! 

Uitstekende samenvatting!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zal best, maar niet het pad van de wedergeboorte.

Een pad van wedergeboorte bestaat niet. Dergelijke discussies voeren heeft geen enkele zin. Een ondeelbaar moment is per definitie geen pad.

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Nicky O:

Het gaat erom te geloven ín Jezus, dat Jezus God ís, dat Hij onze Redder ís. Als we dát niet geloven, zal ons hart gesloten blijven en vindt Zijn Geest ging ingang.

Fascinerend. De Heilige Geest is tot alles in staat, maar kan niet bij ons binnen komen als we dat niet willen. Dan is zijn macht dus behoorlijk beperkt. Valt dat niet tegen ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Een pad van wedergeboorte bestaat niet. Dergelijke discussies voeren heeft geen enkele zin. Een ondeelbaar moment is per definitie geen pad.

Ik geloof dat God voorafgaand aan de wedergeboorte Zich absoluut met de mens bezighoud en dat ieder mens vroeg of laat geleid wordt naar de keuze voor of tegen Hem. Maar op het moment dat die keuze wordt gemaakt komt gelijk de Heilige Geest in je wonen en ben je gered! Daar hoeven wij niet eerst onszelf voor te verbeteren en dat kunnen wij zelfs niet eens!

Dan begint het proces van de heiliging, of zoals jij het zegt; het vernieuwen van het denken en handelen.

1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Fascinerend. De Heilige Geest is tot alles in staat, maar kan niet bij ons binnen komen als we dat niet willen. Dan is zijn macht dus behoorlijk beperkt. Valt dat niet tegen ? 

Nee. Jij dwingt je vrouw toch ook niet om van jou te houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Fascinerend. De Heilige Geest is tot alles in staat, maar kan niet bij ons binnen komen als we dat niet willen. Dan is zijn macht dus behoorlijk beperkt. Valt dat niet tegen ? 

Nee. Jij dwingt je vrouw toch ook niet om van jou te houden?

Nee, ik ben haar man, ik ben God niet.
Ik heb haar geen regels opgelegd zoals Ik ben de Heer uw God,  Gij zult geen andere goden hebben,  Gij zult geen afgodsbeelden maken.
Als ik dat wél had gedaan, dan zorgde ik wel dat ze helemaal in mijn macht zou zijn.
Eng zou dat zijn he?

Inderdaad!

 

Wat ik wilde duidelijk maken is dat de macht van de HG dus erg beperkt is.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik geloof dat God voorafgaand aan de wedergeboorte Zich absoluut met de mens bezighoud en dat ieder mens vroeg of laat geleid wordt naar de keuze voor of tegen Hem. Maar op het moment dat die keuze wordt gemaakt komt gelijk de Heilige Geest in je wonen en ben je gered! Daar hoeven wij niet eerst onszelf voor te verbeteren en dat kunnen wij zelfs niet eens!

Natuurlijk is dat zo. Ieder NIET wedergeboren mens bevindt zich op een "pad" waarop keuzes gemaakt kunnen worden. Er is slechts EEN juiste keuze: Jezus als God en Verlosser te aanvaarden. Lee Strobel, als atheist, bevond zich op een pad waarop hij dacht te kunnen bewijzen de Bijbel te weerleggen. Hij dacht aan te kunnen tonen dat de Bijbel het niet bij het juiste eind had. Hij had die behoefte, omdat zijn vrouw Christen geworden was. Op dat pad kwam Strobel in aanraking met mensen die juist het tegengestelde bewezen, waar Strobel naar op zoek was. Aan het eind kon Strobel niet anders dan erkennen dat de Bijbel waar was. Echter, hij was geen Christen, hij was nog niet wedergeboren, dat inzicht had hij. Toen maakte hij de keuze. Het boek "Bewijs genoeg" van Strobel is een absolute aanrader.

Zo kunnen er ook mensen op het pad van reiki wandelen, of op het pad van verslaafde, of moordenaar of welk ander verschrikkelijk pad dan ook. God is met alle mensen bezig. God handelt met mensen, en pakt ze ook zeker aan. Ieder mens krijgt kansen genoeg om Hem te aanvaarden, maar nogmaals, ONDANKS het pad waarop men loopt. En, inderdaad, een reiki-master, een moordenaar, een yogi of moslim-fundamentalist hoeft zich niet te verbeteren om de keuze te maken. Ik zie het als volgt: schone mensen hoeven ook geen bad te nemen. Na de wedergeboorte mogen we het bad in, en zal God ons verbeteren, soms zelfs hardhandig, maar altijd liefdevol.

Citaat

Dan begint het proces van de heiliging, of zoals jij het zegt; het vernieuwen van het denken en handelen.

Inderdaad. Na de wedergeboorte. Dus als we al over "paden" spreken:

 

1. Pad van de ongelovige, waar God Zich met mensen bezighoudt, ONDANKS de paden waarop mensen zich bevinden.

2. MOMENT = ondeelbaar moment: WEDERGEBOORTE = KEUZE om Jezus Christus te aanvaarden als God en Verlosser.

3. Pad van heiliging ofwel het vernieuwen van het denken. Hoe? Voeden met Gods Woord, etc. Heilige Geest laten werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee, ik ben haar man, ik ben God niet.
Ik heb haar geen regels opgelegd zoals Ik ben de Heer uw God,  Gij zult geen andere goden hebben,  Gij zult geen afgodsbeelden maken.
Als ik dat wél had gedaan, dan zorgde ik wel dat ze helemaal in mijn macht zou zijn.
Eng zou dat zijn he?

Inderdaad!

Wat ik wilde duidelijk maken is dat de macht van de HG dus erg beperkt is.

God legt niemand Zijn regels op en handelt enkel vanuit liefde. Deze liefde mag men beantwoorden en men kiest er vrijwillig voor om God gehoorzaam te zijn of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, ik ben haar man, ik ben God niet.

Op het moment dat iemand voor God kiest wordt deze lid van Zijn Gemeente en dus van Zijn Bruid!

Daar gaat het mij niet om. Ik reageerde op de opmerking van @Nicky O, waar uit volgde dat de HG niet tot een mens KAN doordringen als die dat niet wil en daaruit blijkt dat de macht van de HG slecht erg beperkt is. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.

1 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei thom:

Ik lees hier een aardig pad in.. 

Dat zal best, maar niet het pad van de wedergeboorte.

Schreef je niet eerder, dat tot geloof komen wedergeboren worden is?

Te confronterend wellicht.

Woordenspel zonder inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar gaat het mij niet om. Ik reageerde op de opmerking van @Nicky O, waar uit volgde dat de HG niet tot een mens KAN doordringen als die dat niet wil en daaruit blijkt dat de macht van de HG slecht erg beperkt is. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.

God zou dat wellicht best kunnen, maar Hij kiest er bewust voor om dat niet te doen. Dat maakt God niet machteloos. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God zou dat wellicht best kunnen, maar Hij kiest er bewust voor om dat niet te doen. Dat maakt God niet machteloos. 

Het is het algemene gezwets en gespot. "Een God" die niet "alles kan" zou niet almachtig zijn? Dan begrijpen mensen niet de term "almacht".

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei WdG:

Het is het algemene gezwets en gespot. "Een God" die niet "alles kan" zou niet almachtig zijn? Dan begrijpen mensen niet de term "almacht".

Er is maar 1 ding wat God niet kan; God kan geen ding doen dat tegen Zijn natuur in gaat, tegen Zijn morele karakter. En dat is geen zwakte maar juist Zijn kracht waarmee Hij het kwade overwint.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid