Spring naar bijdragen
Kaasjeskruid

De gave van het geloof.

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Dolce Vita:

Dus als een ongelovige vrijwilliger jou strakjes liefdevol jouw steunkousen aan komt trekken, omdat je oud bent en het je hart anders niet meer lukt om het vocht uit jouw benen te pompen, dan wou jij beweren dat dat dode werken zouden zijn?

Het zijn werken die mijn leven wellicht veraangenamen en het zal de vrijwilliger misschien een goed gevoel geven, maar redden zullen ze hem/haar niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

We hebben het niet over een gebrek maar over ketterij. Verschijn je als een ketter voor God dan kan je het schudden.

Wat is ketterij.

De Katharen werden ketters genoemd.

Ketters voor de kerk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Wat is ketterij.

De Katharen werden ketters genoemd.

Ketters voor de kerk.

De Katharen werden ketters genoemd. Dat komt van het Griekse katharos wat "rein" betekent. In de Bijbel treffen we het woord airetikos. Het Engelse woord heretic komt hier vandaan, wat dus ook ketter betekent. Alles wat tegen de RKK was, werd ketters genoemd.

Wat mij betreft is een ketterij een leerstelling waarbij men bewust fundamentele geloofswaarheden ontkent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dode werken dus.

Inderdaad, dat zijn naar mijn mening dode werken. Nogmaals: ik geloof zeker dat er mensen zijn die oprecht hun best doen, oprecht een elfstedentocht gaan zwemmen, omdat ze denken goed te doen. Ik geloof dat mensen oprecht goede bedoelingen hebben. Maar, zonder geloof baat het helemaal niks! Een rechtvaardige draagt vrucht, al heeft hij of zij slechts eenmaal een minste broeder gevoed! Een onrechtvaardige kan nog zoveel goede werken doen, als er eenmaal gefaald wordt - en dat gebeurt sowieso - dan wordt deze daarop afgerekend. Rechtvaardigen vallen niet onder het oordeel, onrechtvaardigen wel. Werken zonder geloof zijn inderdaad dode werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Ook niet waar. Je weet er net als ik er niks van. Laat het gewoon met rust, als je er geen kijk op hebt. Dat doe ik ook.

Wat jij doet is voor mij  bepaald geen voorbeeld. Dus je matigt je nogal wat aan nu.   Ik heb er meer kijk op dan jij je in je stoutste dromen kunt voorstellen.

Citaat

Dit gebeurd trouwens ook in de Rooms Katholieke Kerk, het bidden in tongen.

Tongentaal is een realiteit maar niet zoals dat gebeurt in de zogenaamde charismatische clubjes. Echte tongentaal wordt altijd uit gelegd. In de zogenaamde charismatische groepje is dat niet het geval. Dat is dan ook niet echt en vindt meestal plaats door groepsdwang. 

Wat Paulus over klanktaal schreef in zijn Korintebrief laat aan helderheid niets te wensen over. 

Citaat

1 Kor. 14, 9-12 Zo is het ook met u: als u met uw tong geen verstaanbare taal spreekt, hoe kan men dan begrijpen wat u zegt? Uw woorden verwaaien in de wind.  Er zijn in de wereld ik weet niet hoeveel talen, en geen enkele kan zonder klanken. Maar als ik de betekenis van een klank niet ken, blijf ik voor de spreker een vreemde, en hij voor mij. Ook u moet dus, als u zo op geestelijke gaven gesteld bent, zien uit te blinken in dingen die de gemeente tot nut zijn.

Met zaken als tongentaal moet men goed op zijn hoede zijn en er beter zich helemaal verre van houden. Bidden tot onze Lieve Heer kun je gewoon in de taal van het land waar je geboren bent. 

bewerkt door Dolce Vita

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het zijn werken die mijn leven wellicht veraangenamen en het zal de vrijwilliger misschien een goed gevoel geven, maar redden zullen ze hem/haar niet.

Inderdaad. Humanisten of moslims kunnen ook dat soort werken doen. Bovendien is het gewoon hun werk. Veel "vrijwilligers", met al hun goede bedoelingen, doen hun "vrijwilligerswerk" eerder om de tijd door te komen, dan om "goed te doen".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat mij betreft is een ketterij een leerstelling waarbij men bewust fundamentele geloofswaarheden ontkent.

Dus; verschijn je voor jou als een ketter, dan kan je het schudden.

Voor God is het weer een ander verhaal begrijp ik, want Die ziet het hart aan.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dan zal ik je attenderen op de misstand en je van harte toewensen dat je daar verandering in weet aan te brengen.

3 minuten geleden zei thom:

Nee, als je voor God verschijnt als ketter, dan ziet God een verdorven hart en is het einde oefening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
5 minuten geleden zei thom:

Nee, dan zal ik je attenderen op de misstand en je van harte toewensen dat je daar verandering in weet aan te brengen.

Nee, als je voor God verschijnt als ketter, dan ziet God een verdorven hart en is het einde oefening.

Het wordt hier maar een enge bedoening.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Het wordt hier maar een enge bedoening.

Dat zou je zo kunnen ervaren, maar getuigt wat mij betreft van een slap geloof.

Eng als beperkt.

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De Katharen werden ketters genoemd. Dat komt van het Griekse katharos wat "rein" betekent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Eng als beperkt.

Geloofsgesprek.nl doet helemaal niet moeilijk over zulke kwesties, daar kan alles! Wellicht een optie voor jou om eens te kijken? Voelt misschien wat breder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Eng als beperkt.

Geloofsgesprek.nl doet helemaal niet moeilijk over zulke kwesties, daar kan alles! Wellicht een optie voor jou om eens te kijken? Voelt misschien wat breder.

Ik zoek alleen geloof.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat zou je zo kunnen ervaren, maar getuigt wat mij betreft van een slap geloof.

Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Reiki, yoga, boeddhisme, islam. Eng?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Levensbeschouwing in dit forum ook. Toch zoekt men iets, of wil men een discussie voeren. Vraag jij je nooit af waarom?

In alle soorten en maten daarzo hoor.

de duivelen geloven het ook...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Levensbeschouwing in dit forum ook. Toch zoekt men iets, of wil men een discussie voeren. Vraag jij je nooit af waarom?

Ik vraag me dat in zijn geheel niet af. Aasgieren zijn in groten getale aanwezig op deze aarde en met maar 1 doel...

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht dat ik op een geloofsforum zat en hierover discussie kon houden.

Het punt is dat je hier op een dogmatisch forum bent. Dat is wel even andere koek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei thom:

Ik dacht dat ik op een geloofsforum zat en hierover discussie kon houden.

Het punt is dat je hier op een dogmatisch forum bent. Dat is wel even andere koek.

Ja, daar ben ik ook achter inmiddels.. 😎

Dat zijn oogkleppen.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar heb je wat meer kans tegen onwrikbare discussiepartners aan te lopen.

Weet ik. Houvast aan de letter. Dat geeft niet, maar je komt er niet mee verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei thom:

Weet ik. Houvast aan de letter. Dat geeft niet, maar je komt er niet mee verder.

Dat zeg jij niet goed. Beter zeg je dat jij er niet verder mee komt. Een dogma is absoluut geen vasthouden aan letters, maar aan de uitleg van die letters. Het grote genot van een dogma is dat ze juist ruimte schept voor verdere verkenning. Maar jij ziet de dogma's het liefst verdwijnen en staat zodoende diametraal tegenover sommige discussiepartners. En ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat jij net zo goed als elk ander mens bepaalde dogma's erop na houd. Zonder dogma's houdt het denken en zelfs samenleven namelijk op.

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Inderdaad. Humanisten of moslims kunnen ook dat soort werken doen. Bovendien is het gewoon hun werk. Veel "vrijwilligers", met al hun goede bedoelingen, doen hun "vrijwilligerswerk" eerder om de tijd door te komen, dan om "goed te doen".

Wat weet jij daarvan???? Ik vind het een grote belediging voor allen die zich inzetten voor anderen. Lees nog maar eens het verhaal van de "barmhartige Samaritaan''.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid