Spring naar bijdragen

fine tuning universum


Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In het Hebreeuws staat daar "tov meod". Dit staat voor neigen naar enkel het goede en de afwezigheid van kwaad. God is geen prutser die werk levert wat voor verbetering vatbaar is. God levert het beste van het beste, oftewel: het absolute beste: perfectie.

 

Neigen naar houdt per definitie in het niet te zijn. Als iets perfect is kan het er niet naar neigen. 

Overigens rekent jouw vertaling wel af met de protestantse mythe uit de Heidelbergse Catechismus dat het schepsel mens  “niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad” zou zijn.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 745
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wedden dat ook deze op den duur dood gaat zonder water.

Het probleem met God als antwoord: Het is niet te falsificeren. Het is natuurlijk slim bedacht door die gelovigen om God alles te kunnen laten doen. Er zijn geen grenzen, hij kan alles. En dat

Ik ook. Laat maar overblijven wat echt is en laat alles wat niet echt is maar verdwijnen, ook in mij.

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Maar toch had hij er spijt van. Waarom dan ?

Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart. (Gen.6:6, SV)

God heeft hier geen spijt zoals wij dat als mensen kunnen hebben. God zegt daar niet; Ooops, foutje. Van God wordt immers ook gezegd:

Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering. (Jak.1:17, SV)

In Genesis 6:6 past God Zich aan aan ons (beperkte) voorstellingsvermogen en het betreft dus een antropomorfe uitspraak. Het doet God pijn en verdriet om te zien wat de mens er van gemaakt heeft, dat is niet Gods bedoeling geweest. Deze uitspraak geeft enkel grote betrokkenheid weer van God bij de mens. En die betrokkenheid is er nog steeds!

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het doet God pijn en verdriet om te zien wat de mens er van gemaakt heeft, dat is niet Gods bedoeling geweest.

Nee, dat staat er niet. Er staat:

8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart. (Gen.6:6, SV)

En dat is wat anders.

Uiteraard is een en ander antropomorf, dar geldt voor heel de Bijbel. Wel opmerkelijk is dat van je van de eerste uitspraak weet te vertellen ¨God bedoelde wat anders dan er staat, Gods wegen gaan ons voorstellingsvermogen te boven" en van de tweede wél weet dat wat er staat, ook preciés is wat er werd bedoeld !
Als je exact weet wat wél en niet zo bedoeld is, gaat een en ander dus helemaal niet jouw voorstellingvermogen te boven.
In dat geval zou je een Bijbelvertaling moeten maken met als ondertitel "met interpretaties Zoals God het bedoeld heeft" .
Onzin natuurlijk. Met dezelfde argumenten die jij gebruikt kan iemand anders het tegenovergestelde beweren: de eerste uitspraak is juist en de tweede antropomorf.
 

Nog los van het gegeven dat áls de zaak niet ging zoals Gods bedoeling was (en dat is wat jij hier beweert), dat dus wel een gegeven is dat Christenen zich goed moeten beseffen: zaken kunnen anders lopen dan Gods bedoeling was. Wat heeft dat voor gevolgen voor jouw beeld van een almachtige, alwetende en algoede God ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nog los van het gegeven dat áls de zaak niet ging zoals Gods bedoeling was (en dat is wat jij hier beweert), dat dus wel een gegeven is dat Christenen zich goed moeten beseffen: zaken kunnen anders lopen dan Gods bedoeling was. Wat heeft dat voor gevolgen voor jouw beeld van een almachtige, alwetende en algoede God ?

God is blijft de Almachtige die er voor gezorgd heeft dat jij en ik en de rest van de mensheid nog steeds op aarde aanwezig zijn. God heeft de zondeval niet gewild, heeft hier door Zijn voorzienigheid rekening mee gehouden in Zijn onveranderlijk besluit, is geduldig en wil niet dat er iemand verloren gaat. Echter er komt een dag dat Hij Zijn plan finaal ten uitvoer zal brengen. Dat is goed nieuws voor hen die in God geloven, maar slecht nieuws voor eigenwijze mensen die van God niks willen weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-7-2019 om 07:24 zei Kaasjeskruid:

God heeft de zondeval niet gewild, heeft hier door Zijn voorzienigheid rekening mee gehouden in Zijn onveranderlijk besluit, is geduldig en wil niet dat er iemand verloren gaat

Als Hij de zondeval niet heeft gewild, alles voorziet en niemand verloren wil laten gaan......... dan had Hij het voorkomen.
Je redenatie klopt dus niet. Dat is slecht nieuws voor mensen die jouw godsbeeld delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als Hij de zondeval niet heeft gewild, alles voorziet en niemand verloren wil laten gaan......... dan had Hij het voorkomen.

Er zit een les voor de eeuwigheid in, alle hemelingen en aardlingen zien nu met eigen ogen Gods perfecte karakter als waarachtig goed. Hij bedriegd niet hij veranderd niet hij is zeeeeer goed voor al zijn trouwe schepsels, 

Zij zien ook hoe koning satan is voor zijn volgelingen , hij martel is ontrouw en is uit op de dood van iedereen.

Die mix wordt ook terug gezien hier op aarde, satan krijgt al meer en meer toestemming te doen wat hij wil, simpelweg omdat de mens daar om vraagt, geef ons barabas.

Eenmaal in leed en pijn, vloekt men de God der goden. Beste @Dat beloof ik elke waarschuwing gegeven reist je na de eeuwigheid in. De ergste pijn is niet het fysieke maar het innerlijke, voor eeuwig van Gods liefde los. Je vroeg barabas dan krijg je die.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kern van het probleem is de vrije wil van de mens. God kon niet anders dan de mens een vrije wil te geven, anders was de schepping niet perfect. Helaas heeft de mens die vrije wil misbruikt, met alle gevolgen van dien. Maar na de zondevol had God direct een plan om Zijn doel, een volmaakte wereld met een volmaakte schepping alsnog te verwezenlijken. En dat is goed nieuws voor mensen die God willen navolgen. Jezus maakt dit mogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sjako:

De kern van het probleem is de vrije wil van de mens. God kon niet anders dan de mens een vrije wil te geven, anders was de schepping niet perfect. Helaas heeft de mens die vrije wil misbruikt, met alle gevolgen van dien. Maar na de zondevol had God direct een plan om Zijn doel, een volmaakte wereld met een volmaakte schepping alsnog te verwezenlijken. En dat is goed nieuws voor mensen die God willen navolgen. Jezus maakt dit mogelijk. 

Dat is al duizende malen uitgelegd, heeft geen zin, dat vingertje blijft wijzen zoals in de tuin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei thom:

Ook terug te zien op aarde schrijf je.

Alsof 'koning satan' ergens anders heerst dan hier?

Efeziërs 6:12
Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

satans leefruimte staat tussen ons en God in

wat dacht jij dat dit zijn dan?

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Thinkfree:

Duistere machten, vele malen sterker dan ons.

Maar neen gij. De duivel is sterker dan ons. Niet de mens ergo politiekers. 

Ken je die foto niet? “people don’t realize their true power” ? Dat is een plank die voor 2/3 over een afgrond hangt. Op het einde boven de afgrond de overheid en aan de andere kant “het volk”. Eigenlijk is het ook echt zo, je hoeft er maar van weg te wandelen en de orde valt. 

Daarom brokkelt de EU uit elkaar en bestaat ze enkel en alleen nog door dictatoriale minderheden die niet verkozenen aanduiden. Zo is die Von Der Leyen aangeduid, niet door een lid die in België de meeste voorkeurstemmen kreeg ons te vertegenwoordigen in Europa hoor.

Ze hebben macht, maar nog niet alle macht en daardoor dienen wij mijn inziens zeer agressief terug te duwen. De duivel bekend maken en het doek eraf rukken met man en macht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zijn nu weer geestelijke overheden

Demonen, satan.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een beeld in je hoofd waaraan je 'moet' voldoen?

Nee, geestelijke strijd tegen het kwaad.

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het verschil met een psychose ?

Orde en wanorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat zijn nu weer geestelijke overheden

Demonen, satan.

Psychoses dus.

1 uur geleden zei Thinkfree:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is het verschil met een psychose ?

Orde en wanorde.

Het verschil tussen geestelijke overheid en een psychose is: 
Orde en wanorde.
Probeer het nog eens en dan duidelijk. Hier is geen touw aan te knopen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het verschil tussen geestelijke overheid en een psychose is: 
 Orde en wanorde.
Probeer het nog eens en dan duidelijk. Hier is geen touw aan te knopen. 

Kwaad is een realiteit, 

Ja, En pindakaas is gemaakt van pinda's.

Maar wat is nu het verschil tussen geestelijke overheid en een psychose, vroeg ik.  Het is nu wel duidelijk dat je het onderscheid niet kunt duiden, je komt alleen maar met nietszeggende woorden. En dat komt omdat er geen verschil is. Het is hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar wat is nu het verschil tussen geestelijke overheid en een psychose,

Psychose is een geestelijke toestand die alleen op dat moment door die persoon beleefd wordt.

Geestelijke overheid zijn krachten, demonen geopenbaard door Gods woord als zijnde doende het kwaad, beleden door miljarden.

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Thinkfree:

demonen geopenbaard door Gods woord als zijnde doende het kwaad, beleden door miljarden.

Misschien had God ze dan moeten laten waar ze waren.

Als ik dit lees twijfel ik aan jullie geestelijke vermogens. Neem mij dat niet kwalijk want dat word mij ingegeven door een demon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Psychose is een geestelijke toestand die alleen op dat moment door die persoon beleefd wordt.

Geestelijke overheid zijn krachten, demonen geopenbaard door Gods woord als zijnde doende het kwaad, beleden door miljarden.

Nergens in de Bijbel staat geestelijke overheid genoemd. Volledig zelf verzonnen.

Dat er geen verschil is bevestig je nog eens nu. Want als iemand zegt een demoon in zich te hebben, is hij op dat moment ook de enige die dat beleefd. 
Door het anders te noemen, geef je jezelf het idee dat het iets religieus is en iets anders dan een psychose. Niets is minder waar. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nergens in de Bijbel staat geestelijke overheid genoemd. Volledig zelf verzonnen.

12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

alles achter die maar duidt absoluut niet op vlees en bloed, waar het wel op duidt zijn de geestelijke boosheden in de lucht  welke zijn overheden en machten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid