Spring naar bijdragen

fine tuning universum


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 745
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wedden dat ook deze op den duur dood gaat zonder water.

Het probleem met God als antwoord: Het is niet te falsificeren. Het is natuurlijk slim bedacht door die gelovigen om God alles te kunnen laten doen. Er zijn geen grenzen, hij kan alles. En dat

Ik ook. Laat maar overblijven wat echt is en laat alles wat niet echt is maar verdwijnen, ook in mij.

3 minuten geleden zei Chaim:

Dit maakt inzichtelijk dat je argument zich aantoonbaar baseert op romantisering van leven. Feitelijk is iedere uitkomst even uniek.

Als ik niet in God zou geloven zou ik eveneens uiterst nihilistisch zijn geworden. Niets maakt wat uit. Het is allemaal om het even. :) 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik vind dat je in onze natuur een zeker evenwicht kan waarnemen. Denk de mens even weg, de natuur herstelt zich. Dat wat is past zich telkens naar de omstandigheden aan. Hoe is dit geen fine tuning? Was er geen fine tuning de aarde zou nooit vatbaar geweest zijn voor leven. Yet here we are, zie ons blinken.

De evolutionaire eigenschappen binnen een universum tonen niets meer aan dan evolutie. Een schepper is een overbodige aanname.

39 minuten geleden zei Willempie:

Als ik niet in God zou geloven zou ik eveneens uiterst nihilistisch zijn geworden. Niets maakt wat uit. Het is allemaal om het even. :) 

Geloof in goden is geen argument, maar godsdienst. Er zijn geen goden te bekennen binnen het universum, noch binnen de wetenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Met iemand bedoelde ik dezelfde persoon. 

Ik ook.
Laat ik het voorbeeld iets vereenvoudigen tot 10 loterij trekking, elk met 10 deelnemers.
Als ik nu tevoren wil voorspellen wie er die 10 trekkingen gaat winnen, 
En ik zeg: Persoon 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1.
Of ik zeg : Persoon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Of ik zeg: Persoon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 9

etc. ectc Neem elke andere volgorde.... er zijn zo'n 10 miljard geloof ik,

De kans dat die volgorde gaat gebeuren, is voor elk van die reeksen exact hetzelfde en heel erg klein.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Chaim:

Niets in natuurwetten suggereert dat ze zijn ontworpen.

Akkoord. Ze zijn er gewoon. Maar als alles is onderworpen aan natuurwetten, kan er dan zoiets als toeval bestaan? Of een vrije wil?

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik ook.
Laat ik het voorbeeld iets vereenvoudigen tot 10 loterij trekking, elk met 10 deelnemers.
Als ik nu tevoren wil voorspellen wie er die 10 trekkingen gaat winnen, 
En ik zeg: Persoon 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 1.
Of ik zeg : Persoon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Of ik zeg: Persoon 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 9

etc. ectc Neem elke andere volgorde.... er zijn zo'n 10 miljard geloof ik,

De kans dat die volgorde gaat gebeuren, is voor elk van die reeksen exact hetzelfde en heel erg klein.

Heel erg klein inderdaad. En als je nu een reeks van duizend maakt? Of van een miljoen? Of een miljard?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Willempie:

Akkoord. Ze zijn er gewoon.

Exact.

Citaat

Maar als alles is onderworpen aan natuurwetten, kan er dan zoiets als toeval bestaan? Of een vrije wil?

Dan komt alles voort uit de bestaande natuurwetten; inclusief de mens en z'n gedetermineerde wil.

Citaat

Heel erg klein inderdaad. En als je nu een reeks van duizend maakt? Of van een miljoen? Of een miljard?

Ieder ander universum zou even onwaarschijnlijk zijn geweest en geen zou unieker of beter zijn geweest dan de andere.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Chaim:

De evolutionaire eigenschappen binnen een universum tonen niets meer aan dan evolutie. Een schepper is een overbodige aanname.

Geloof in goden is geen argument, maar godsdienst. Er zijn geen goden te bekennen binnen het universum, noch binnen de wetenschap.

Evolutie bedoelde ik niet. 

Maar evolutie is ook een goed voorbeeld. is het aanpassen van datgene je het meeste gebruikt dan geen fine tuning? Kijk naar het hoef van een paard, dat is helemaal aangepast op datgene het paard het meeste doet, namelijk lopen. 

En als de herstellende natuur geen fine tuning is, hoe moet ik dit dan zien. 

39 minuten geleden zei Chaim:

Niets in natuurwetten suggereert dat ze zijn ontworpen.

Maar het tegendeel suggereert het ook niet. 

52 minuten geleden zei Chaim:

Dit maakt inzichtelijk dat je argument zich aantoonbaar baseert op romantisering van leven. Feitelijk is iedere uitkomst even uniek.

Zei de levende ? dat wat niet is kan het ons niet melden he

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Chaim:

Dan komt alles voort uit de bestaande natuurwetten

Een wet schept niets, dat je dat niet snapt.

Daarbij getuigd de wetenschap dat wetten voorkomen uit intelligentie zie de mensen en haar wetten. De meest logische conclusie voor de wetten in het universum verwijzen dan ook naar een intelligentie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Fundamenteel:

Evolutie bedoelde ik niet. Maar evolutie is ook een goed voorbeeld. Is het aanpassen van datgene je het meeste gebruikt dan geen fine tuning? Kijk naar het hoef van een paard, dat is helemaal aangepast op datgene het paard het meeste doet, namelijk lopen. En als de herstellende natuur geen fine tuning is, hoe moet ik dit dan zien. 

Natuurwetten. Het hoef van het paard komt voort uit natuurlijke selectie: dat wat functioneert wordt behouden, dat wat niet functioneert gaat verloren. Geen goden vereist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mullog:

Dit is niet de fine-tuning die de TS in dit topic bedoeld.

Maar ik oa wel. Sorry he lol

3 minuten geleden zei Chaim:

Natuurwetten. Het hoef van het paard komt voort uit natuurlijke selectie: dat wat functioneert wordt behouden, dat wat niet functioneert gaat verloren. Geen goden vereist.

Natuurlijke selectie had daar niets mee te maken eh.  Dat hoef is zo geëvolueerd en niet geselecteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Thinkfree:

Een wet schept niets, dat je dat niet snapt.

Een ad hominem voegt geen argument toe.

Citaat

Daarbij getuigd de wetenschap dat wetten voorkomen uit intelligentie zie de mensen en haar wetten. De meest logische conclusie voor de wetten in het universum verwijzen dan ook naar een intelligentie.

 

Wetenschappelijke wetten zijn uitspraken die een reeks natuurlijke fenomenen beschrijven of voorspellen. Deze wetten veronderstellen geen goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Op grond van wat we weten is dat zeer plausibel

Weer zo'n claim die nergens op slaat.

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

- Complexiteit houdt niet automatisch dat er een ontwerp achter zit.

Enige oplossing want tijd en toeval breken af. Probeer maar eens bij je huis die gemaakt is door intelligentie. Jij zegt tijd en toeval maken het mooier en complexer, ik zeg het wordt een krot.

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een heel kleine kans is niet hetzelfde als absoluut onmogelijk.

? klopt.

6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Natuurlijk is dat mogelijk, als je jezelf een doel stelt dan heb je een doel; vrij simpel.

Kan niet als het doelloos is, slimmerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chaim:

Natuurlijke selectie maakt deel uit van evolutie.

Genetische drift ook. Dat wil niet zeggen dat je alles op 1 hoop kunt smijten he. 

De pollinatie van bloemem door bijen is natuurlijke selectie te noemen. Het hoef van het paard echter niet. 

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Chaim:

Een ad hominem voegt geen argument toe.

Wetenschappelijke wetten zijn uitspraken die een reeks natuurlijke fenomenen beschrijven of voorspellen. Deze wetten veronderstellen geen goden.

Een wet verondersteld een wetgever, omdat men geloofde in een wetgever hebben ze die wetten gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Fundamenteel:

De pollinatie van bloemem door bijen is selectie te noemem. Het hoef van het paard echter niet. 

Natuurlijke selectie is het verschijnsel waarbij het best aangepast genotype overleeft. Zo vindt evolutie plaats en zo is eveneens het paard geëvolueerd. De voorouders van het paard konden slechts lopen op het einde van de derde teen en aan beide kanten: de tweede en vierde tenen. Van Eohippus, naar Orohippus, naar Epihippus, naar Mesohippus, naar Miohippus, naar Kalobatippus, naar Parahippus, naar Merychippus, naar Hipparion, naar Pliohippus, etc. uiteindelijk naar het genus Equus, het moderne paard.

40 minuten geleden zei Thinkfree:

Een wet verondersteld een wetgever, omdat men geloofde in een wetgever hebben ze die wetten gevonden.

Als gezegd, zijn wetenschappelijke wetten uitspraken die een reeks natuurlijke fenomenen beschrijven of voorspellen. Noch de wetenschap, nog wetenschappelijke wetten, noch evolutie, veronderstelt het bestaan van goden.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Kan niet als het doelloos is, slimmerd.

In het heelal is geen doel aan te tonen. Het is echter wel aantoonbaar dat de mensheid eigen doelstellingen en eigen goden heeft gecreëerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Chaim:

Natuurlijke selectie is het verschijnsel waarbij het best aangepast genotype overleeft. Zo vindt evolutie plaats en zo is eveneens het paard geëvolueerd. De voorouders van het paard konden slechts lopen op het einde van de derde teen en aan beide kanten: de tweede en vierde tenen. Van Eohippus, naar Orohippus, naar Epihippus, naar Mesohippus, naar Miohippus, naar Kalobatippus, naar Parahippus, naar Merychippus, naar Hipparion, naar Pliohippus, etc. uiteindelijk naar het genus Equus, het moderne paard.

Als gezegd, zijn wetenschappelijke wetten uitspraken die een reeks natuurlijke fenomenen beschrijven of voorspellen. Noch de wetenschap, nog wetenschappelijke wetten, noch evolutie, veronderstelt het bestaan van goden.

In het heelal is geen doel aan te tonen. Het is echter wel aantoonbaar dat de mensheid eigen doelstellingen en eigen goden heeft gecreëerd. 

Je gaat te kort door de bocht. Maar ik ben discussies over de evolutie beu gestreden. 

Natuurlijke selectie gaat echter niet op bij hoeven. Wie bekend met de ET is weet waarom, wie niet: not my problem. 

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Grappig. Dat is nu precies evolutie.

Dus evolutie is fine tuning in bepaalde gevallen? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je gaat te kort door de bocht. Maar ik ben discussies over de evolutie beu gestreden. 

Natuurlijke selectie gaat echter niet op bij hoeven. Wie bekend met de ET is weet waarom, wie niet: not my problem. 

Dat is een on-onderbouwd statement en voegt geen argument toe. Heb net laten zien dat de voorouders van het paard slechts konden lopen op het einde van de derde teen en aan beide kanten: de tweede en vierde tenen. Daar is via natuurlijke selectie van het best aangepast genotype uiteindelijk de genus Equus met de moderne hoef uit geëvolueerd.

Bovendien heeft evolutie niets met de fine tuning van het heelal te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Chaim:

Dat is een on-onderbouwd statement en voegt geen argument toe. Heb net laten zien dat de voorouders van het paard slechts konden lopen op het einde van de derde teen en aan beide kanten: de tweede en vierde tenen. Daar is via natuurlijke selectie van het best aangepast genotype uiteindelijk de genus Equus met de moderne hoef uit geëvolueerd.

Bovendien heeft evolutie niets met de fine tuning van het heelal te maken.

Kijk Chaim, ik wil best aannemen dat veel mensen dat als natuurlijke selectie willen zien. Je kan dat wellicht onderbouwen met bronnen. 

Maar als natuurlijke selectie een hoef kan vormen, vraag je dan eens af hoe? Dat bloemen van vandaag zoveel nectar hebben is te wijten aan natuurlijke selectie. De bloemen met de beste/meeste nectar trokken de bijen aan. Wat was dan de bepalende factor in selectie op hoeven? Je zegt zelf dat ze eerst tenen hadden, selectie zou dan zijn dat die met tenen niet snel genoeg waren en die zonder tenen rapper waren te ontkomen. Maar die met hoeven evolueerden uit die met tenen. 

Vandaag neemt er een artificiële selectie door de mens plaats op raspaarden. Probeer dat nu eens te zien vanuit de natuur op een hoef? 

Jij hebt trouwens niets laten zien maar bias daarover herkauwt aan mij. Heel andere zaak, nu de nuancering ervan en je hebt goud. 

bewerkt door Fundamenteel
MET hoeven evolueerde uit die met tenen...
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat was dan de bepalende factor in selectie op hoeven? Je zegt zelf dat ze eerst tenen hadden, selectie zou dan zijn dat die met tenen niet snel genoeg waren en die zonder tenen rapper waren te ontkomen. Maar die zonder hoeven evolueerden uit die met tenen. 

Het enige wat je in deze prima analyse vergeet is dat de hoef uit de tenen is geëvolueerd en dat daar de nodige generaties over heen is gegaan. Een half metertje sneller per uur is het verschil tussen gezellig verder grazen of diner voor de plaatselijke poes. 

31 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar ik ben discussies over de evolutie beu gestreden. 

Maar toch kan je het niet laten he :-)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid