Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Of [SV]: "Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven."

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Wie zegt er dat ik mij ongemakkelijk voel? Ik heb de bereidheid om te vergeven en dat voelt mij prima aan. Nu nog een concrete vraag om vergeving. En dan niet alleen vragen om vergeving, maar ook duidelijk aangeven waarvoor je vergeving wil hebben.

Geloof je dat je God iedere zonde moet opbiechten? En, wat als je een zonde "vergeet"?

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wie zegt er dat ik mij ongemakkelijk voel? Ik heb de bereidheid om te vergeven en dat voelt mij prima aan. Nu nog een concrete vraag om vergeving. En dan niet alleen vragen om vergeving, maar ook duidelijk aangeven waarvoor je vergeving wil hebben.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op https://christenzijn.nl/waarom-zou-ik-iemand-vergeven-die-geen-spijt-heeft

Ik beweer dus niet dat ik het er [volledig] mee [on]eens ben. Ik lees je reactie wel, met veel belangstelling!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 168
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. 2 Petrus

Houdt zo mogelijk, voor zover het van u afhangt, vrede met alle mensen. (Rom.12:18 , SV) Wellicht niet in jou ogen. Maar ik praat jou dan ook niet naar de mond en daar kun jij slecht tegen en mee

De Bijbel is volledig, alles staat er al in. Als er iets wordt toegevoegd door zogenaamde ‘profeten’ dan moet je op je hoede zijn. 2Kor 11:4 waarschuwt  Want als er iemand komt die een ander

1 minuut geleden zei WdG:

Of [SV]: "Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven. Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven."

Geloof je dat je God iedere zonde moet opbiechten? En, wat als je een zonde "vergeet"?

Graag een concrete beschrijving om welke misdaad het gaat. Dat is goed voor diegene die vergeving wil hebben, want dat maakt hem bewust van zijn eigen handelen. Ik vraag God nooit om vergeving van zonden die ik mij niet kan heugen of voor zonden die ik vast in de toekomst bega. Dat vertik ik, want dat werkt gemakzucht in de hand en gaat mij niet helpen om bewuster te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gezegd in het afscheidstopic dat ik wel actief zou zijn voor wie ik helpen kan en dat is voor deze topicstarter o.a. Hij heeft ons gebed nodig.

Maar jullie kunnen ook voor jullie eigen ego hier reageren. Moeten jullie weten.

Ik ga niet met jullie meer in gesprek. Het is klaar. Daarom ben ik ook niet meer verder actief 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei WdG:

Ik ben benieuwd naar jouw visie op https://christenzijn.nl/waarom-zou-ik-iemand-vergeven-die-geen-spijt-heeft

Ik beweer dus niet dat ik het er [volledig] mee [on]eens ben. Ik lees je reactie wel, met veel belangstelling!

Het antwoord staat al gelijk aan het begin:

En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven.” Lucas 17:4.

Er komt dus als het goed is iemand op mij af met berouw over wat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Maar jullie kunnen ook voor jullie eigen ego hier reageren.

Het probleem met jou is dat juist jij voor je eigen ego reageert. Je reageert op mensen, terwijl je vertrokken bent. Waarom? Pure manipulatie waar je mee bezig bent. Kijk daar mee uit.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Het antwoord staat al gelijk aan het begin:

En zelfs indien hij zevenmaal per dag tegen u zondigt en zevenmaal tot u terugkomt en zegt: Ik heb berouw, zult gij het hem vergeven.” Lucas 17:4.

Er komt dus als het goed is iemand op mij af met berouw over wat?

Daar ben ik het uiteraard mee eens. Maar, mijn punt is niet dat we iemand zouden moeten vergeven die berouw heeft [dat is wel duidelijk]. Is het verkeerd iemand te vergeven die geen berouw heeft? Is het beter iemand te vergeven die geen berouw heeft? Of zouden we kwaad moeten zijn op iemand die geen berouw heeft, tot de betreffende persoon berouw heeft?

4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ga niet met jullie meer in gesprek.

Reageer dan ook niet meer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd vergeven, maar dat houdt niet in dat je in nieuwe manipulaties moet trappen. 

En zelf breng ik eigen fouten, als ik ze als ernstig ervaar,  altijd bij het kruis. Ik kan me niet voorstellen dat er gelovigen zijn die dat niet doen. Een kind zoekt in nood of verdriet toch zijn Vader op? Als de relatie goed is doe je dat. Altijd. Ook een volwassen kind doet dat nog bij zijn  aardse vader als iets hem terneer drukt. Dan toch zeker bij de Hemelse Vader:

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed, jullie willen niet bidden voor de topicstarter. Vervuil zijn draad dan ook niet. Uit respect voor de topicstarter.

Ik heb hier puur gereageerd, omdat ik mij zorgen om hem maak en daarom om jullie gebed vraag. Ik heb namelijk contact met hem gehad en hij heeft gebed nodig.

Met jullie bedoel ik iedereen die dit leest. 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die kan je dus niet vergeven, dat is onmogelijk. Niets anders dan wensdenken.

Daar heb jij ook weer gelijk in. 

 

5 minuten geleden zei Gaitema:

Goed, jullie willen niet bidden voor de topicstarter. Vervuil zijn draad dan ook niet. Uit respect voor de topicstarter.

 

 

De verklager der broederen maakt weer overuren. Anderen proberen schuldgevoel aan te praten gaat je niet helpen met je eigen schuldgevoelens. Enkel oprecht berouw Gaitema, bij het kruis brengen. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Goed, jullie willen niet bidden voor de topicstarter. Vervuil zijn draad dan ook niet. Uit respect voor de topicstarter.

Ik heb hier puur gereageerd, omdat ik mij zorgen om hem maak en daarom om jullie gebed vraag. Ik heb namelijk contact met hem gehad en hij heef5 gebed nodig.

Ja, is allemaal prima en wat mij betreft heeft hij contact gezocht met een valse profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

Daar heb jij ook weer gelijk in. 

 

De verklager der broederen maakt weer overuren. Anderen proberen schuld aan te praten zal je niet helpen met je eigen schuldgevoelens. Enkel oprecht berouw Gaitema, bij het kruis brengen. 

Ik kom niet voor mijzelf in dit topic

 Ik doe een oproep tot gebed voor de topicstarter. Hij heeft gebed nodig. 

Maar het is hier aan dovemansoren gericht.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, is allemaal prima en wat mij betreft heeft hij contact gezocht met een valse profeet.

Dat vertel je maar aan Jezus. Hij gaat zich namelijk aan hem openbaren. Zoals hij nodig heeft in zijn nood.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Ik kom niet voor mijzelf in dit topic

 Ik doe een oproep tot gebed voor de topicstarter. Hij heeft gebed nodig. 

Maar het is hier aan dovemansoren gericht.

Vertel eerst maar eens wat er concreet speelt en waar ik concreet voor kan bidden. Tot nu toe ervaar ik het als niets anders dan weer emotripperij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vertel eerst maar eens wat er concreet speelt en waar ik concreet voor kan bidden. Tot nu toe ervaar ik het als niets anders dan weer emotripperij.

Denk je dat ik jou iets deel wat hij mij privé heeft gedeeld? Mooi niet. Je bent ook volstrekt onbetrouwbaar bebleken voor het delen van nood en oproep tot gebed. Toen ik dat van jou nodig had, ben jij er niet voor me geweest. Je hebt me laten vallen als een baksteen.

Verder maak je me uit voor van alles en nog wat, dat lelijk is en beticht je me van alles wat lelijk is. Je bent stekeblind. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vertel eerst maar eens wat er concreet speelt en waar ik concreet voor kan bidden. Tot nu toe ervaar ik het als niets anders dan weer emotripperij.

Ga er niet op in alsjeblieft. Zet een Punt. Het is zuigen en uiterlijk vertoon. 

Laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. (Mat.6)

Als je bidt doe dat in het verborgene, niet op de hoek van de straat waar iedereen het ziet, zoals de farizeeën doen. (Schriftplaats weet ik ff niet)

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dolce Vita:

Ga er niet op in alsjeblieft. Zet een Punt. Het is zuigen en uiterlijk vertoon.

Bemoei je er niet mee, je drijft alleen maar mensen uit elkaar hier. Je bent voor mij ook door de mand gevallen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Gaitema:

Bemoei je er niet mee, je drijft alleen maar mensen uit elkaar hier. Je bent voor mij ook door de mand gevallen.

Ik ben blij want ik hoor niet in jouw mand.  Jij hoort jezelf in de mand te doen en Christus de riem te geven.

Ik zie niet graag een herhaling van vervloekingen en drama’s en daarom vraag ik of Kaas er niet op ingaat. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Kaasjeskruid:
7 uur geleden zei Gaitema:

Ik kom niet voor mijzelf in dit topic

 Ik doe een oproep tot gebed voor de topicstarter. Hij heeft gebed nodig. 

Maar het is hier aan dovemansoren gericht.

Vertel eerst maar eens wat er concreet speelt en waar ik concreet voor kan bidden. Tot nu toe ervaar ik het als niets anders dan weer emotripperij.

 

7 uur geleden zei Gaitema:

Denk je dat ik jou iets deel wat hij mij privé heeft gedeeld? Mooi niet. Je bent ook volstrekt onbetrouwbaar bebleken voor het delen van nood en oproep tot gebed. Toen ik dat van jou nodig had, ben jij er niet voor me geweest. Je hebt me laten vallen als een baksteen.

Verder maak je me uit voor van alles en nog wat, dat lelijk is en beticht je me van alles wat lelijk is. Je bent stekeblind. 

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen het compleet onzin vinden om te bidden voor iemand die ze niet kennen én daarnaast ok niet weten waaróm. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei WdG:

Daar ben ik het uiteraard mee eens. Maar, mijn punt is niet dat we iemand zouden moeten vergeven die berouw heeft [dat is wel duidelijk]. Is het verkeerd iemand te vergeven die geen berouw heeft? Is het beter iemand te vergeven die geen berouw heeft? Of zouden we kwaad moeten zijn op iemand die geen berouw heeft, tot de betreffende persoon berouw heeft?

Ter aanvulling:

Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven. (Luk.17:3-4, SV)

Hier zit een bepaalde volgorde in die men dan het beste ook kan volgen. Het is belangrijk om je vergevingsgezind op te stellen. Evenzo is het belangrijk om je broeder aan te durven spreken op zijn zondige gedrag. En natuurlijk behoort men de ander niet de grond in te trappen en met zijn neus door de pis te halen. Dat getuigt ook niet van een liefdevolle en vergevingsgezinde houding. En men zal ook moeten oppassen dat er niet een puntbalk in eigen ogen zit die ervoor zorgt dat het aanspreken op gedrag teruggekaatst kan worden en zodoende als boter op eigen hoofd gaat werken. Ik probeer iig eerlijk maar duidelijk te zijn. Ik heb geen hekel aan Gaitema, maar stoor me wel degelijk aan sommige gedragingen. En het lijkt mij oneerlijk om hem daar niet mee te confronteren.

Wacht uzelven.

Hou je in dus en weeg de zaak goed af. Laat je niet leiden door emoties als woede en frustratie. Deze staan een vergevingsgezinde houding alleen maar in de weg.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ter aanvulling:

Wacht uzelven. En indien uw broeder tegen u zondigt, zo bestraf hem; en indien het hem leed is, zo vergeef het hem. En indien hij zevenmaal daags tegen u zondigt, en zevenmaal daags tot u wederkeert, zeggende: Het is mij leed; zo zult gij het hem vergeven. (Luk.17:3-4, SV)

Hier zit een bepaalde volgorde in die men dan het beste ook kan volgen. Het is belangrijk om je vergevingsgezind op te stellen. Evenzo is het belangrijk om je broeder aan te durven spreken op zijn zondige gedrag. En natuurlijk behoort men de ander niet de grond in te trappen en met zijn neus door de pis te halen. Dat getuigt ook niet van een liefdevolle en vergevingsgezinde houding. En men zal ook moeten oppassen dat er niet een puntbalk in eigen ogen zit die ervoor zorgt dat het aanspreken op gedrag teruggekaatst kan worden en zodoende als boter op eigen hoofd gaat werken. Ik probeer iig eerlijk maar duidelijk te zijn. Ik heb geen hekel aan Gaitema, maar stoor me wel degelijk aan sommige gedragingen. En het lijkt mij oneerlijk om hem daar niet mee te confronteren.

Wacht uzelven.

Hou je in dus en weeg de zaak goed af. Laat je niet leiden door emoties als woede en frustratie. Deze staan een vergevingsgezinde houding alleen maar in de weg.

Hierover zijn we het volkomen met elkaar eens. Waar ik het echter over heb is het vergeven op zich, zie het als een hartsgesteldheid. Ik heb geen hekel aan wie dan ook, en zeker stoor ik me ook aan bepaald gedrag van genoemde persoon, en zeker is het eerlijk hem daarop aan te spreken. Maar, voor mij staat dit LOS van het gegeven dat ik hem niks kwalijk neem. Misschien heeft hij wel berouw van zijn daden, maar vraagt hij niet om vergeving? Dat zou ook nog kunnen, toch? En zelfs als hij er geen berouw van heeft, dan is het m.i. nog juist hem wel te vergeven. Vergeven - en dan heb ik het over mensen onder elkaar - betekent niet dat er geen gevolgen hoeven te zijn, of dat je verder moet zwijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei WdG:

Maar, voor mij staat dit LOS van het gegeven dat ik hem niks kwalijk neem.

Wat heet kwalijk nemen? Je mag toch aangeven dat iets niet zo hoort? En dat is volgens mij de definitie van kwalijk nemen.

26 minuten geleden zei WdG:

Misschien heeft hij wel berouw van zijn daden, maar vraagt hij niet om vergeving? Dat zou ook nog kunnen, toch?

Dat kan en dan heeft de ander daar dus het eea in te leren. En dat gaat niet als deze niet wordt aangesproken op zijn gedrag. Diegene zal dan moeten leren dat vragen om vergeving van levensbelang is. Net zoals het van levensbelang is om een vergevingsgezinde hartsgesteldheid te hebben.

26 minuten geleden zei WdG:

En zelfs als hij er geen berouw van heeft, dan is het m.i. nog juist hem wel te vergeven. Vergeven - en dan heb ik het over mensen onder elkaar - betekent niet dat er geen gevolgen hoeven te zijn, of dat je verder moet zwijgen.

Ik vind dat je vergeving en een vergevingsgezinde houding (hartsgesteldheid) door elkaar haalt. Zonder de bereidheid om te vergeven kan er net zo min vergeven worden als dat iemand niet om vergeving vraagt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn excuus dat ik mijn geestelijke wapenuitrusting niet aanhad en mij door jullie liet vervloeken, om vervolgens uit mijn slof te schieten.

Verder is alles off topic hier. De Topic opener heeft jullie verder ook niet meer nodig, denk ik. Laat het bidden voor hem maar zitten. Dat doen wij wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Daar sta ik toch anders in. Ik ben bereid om te vergeven, maar vergeving kan pas worden gedaan als er om wordt gevraagd. Dat manteltje van de liefde ken ik zo ondertussen wel en wordt voornamelijk gebruikt om zaken mee onder het tapijt te vegen.

Toch geeft Jezus ons een heel ander voorbeeld:

 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot. Lucas 23:34

Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. Lucas 6:37

Bidden voor andere mensen en het vergeven van hun zonden zijn prachtige zaken van het Christen- zijn. We laten Zijn licht schijnen over onze medemens: ik doe het veelvuldig en met veel liefde. Het kan nooit genoeg zijn, naar mijn mening. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Nicky O:

Toch geeft Jezus ons een heel ander voorbeeld:

 En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot. Lucas 23:34

En die mensen zijn vergeven en bevinden zich dus in de hemel? Het is de wens van Jezus, maar het gaat uiteindelijk om wat God de Vader wil. En door het werk van Jezus is dit mogelijk geworden en is er vergeving beschikbaar. Jezus heeft in de hof van Getsemane ook gebeden of deze drinkbeker toch voorbij mocht gaan. Is dat gebeurt? Gelukkig niet denk ik dan maar.

God is duidelijk: Hij wil dat we ons bekeren en om vergeving vragen. Onwetendheid is geen excuus bij God. Vergeven is oordelen, onrecht benoemen en veroordelen. Te beginnen met die van jezelf.

Lees maar eens de vergelijking van de verloren zoon, https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/15.html

Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; (Luk.15:18, SV)

9 uur geleden zei Nicky O:

Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. Lucas 6:37

Oordeel niet schijnheilig!

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.4:27, SV)

En iemand veroordelen tot de hel heb jij mij niet zien doen, dat is niet aan mij.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Nicky O:

Bidden voor andere mensen en het vergeven van hun zonden zijn prachtige zaken van het Christen- zijn. We laten Zijn licht schijnen over onze medemens: ik doe het veelvuldig en met veel liefde. Het kan nooit genoeg zijn, naar mijn mening. 

Ik vind dat je heel selectief Bijbel leest en dat waar jij je blijkbaar niet in kan vinden gewoon negeert.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

?

 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En die mensen zijn vergeven en bevinden zich dus in de hemel? Het is de wens van Jezus, maar het gaat uiteindelijk om wat God de Vader wil. En door het werk van Jezus is dit mogelijk geworden en is er vergeving beschikbaar. Jezus heeft in de hof van Getsemane ook gebeden of deze drinkbeker toch voorbij mocht gaan. Is dat gebeurt? Gelukkig niet denk ik dan maar.

God is duidelijk: Hij wil dat we ons bekeren en om vergeving vragen. Onwetendheid is geen excuus bij God. Vergeven is oordelen, onrecht benoemen en veroordelen. Te beginnen met die van jezelf.

Lees maar eens de vergelijking van de verloren zoon, https://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/15.html

Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: Vader, ik heb gezondigd tegen den Hemel, en voor u; (Luk.15:18, SV)

Oordeel niet schijnheilig!

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.4:27, SV)

En iemand veroordelen tot de hel heb jij mij niet zien doen, dat is niet aan mij.

Mijn vrouw een valse profeet noemen is het zelfde. Mij een oplichter noemen is het zelfde. Zeggen dat ik mensen heb opgelicht en dat je hen gesproken hebt is zelfs een leugen uit de afgrond van de hel. Dat heb ik nog nooit gedaan. Zeggen dat ik alles verzonnen heb is pure blindheid en achterdocht. 

WdG komt er over heen met zijn welvaartsevangelie die denkt dat ik even door slim denken en mijn overspannen vrouw die in de WIA zit aan het werk te zetten + even mijn dochter met PVL de handen op te leggen, we allemaal op eens een IQ krijgen van VWO niveau, stinkend rijk worden en nooit meer ziekte of pijn te verduren krijgen.

Dit forum is werkelijk betreurenswaardig. En jullie met Dolce Vita vliegen elkaar ook geregeld in de haren. Eensgezind in Christus zijn jullie niet. Jullie bevechten elkaar en halen elkaar naar beneden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid