Spring naar bijdragen

alverzoening


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Lobke:

Als alverzoening waar zou zijn is dat het mooiste bericht om te horen. Want om alleen in God te geloven omdat je anders bang bent in de hel te komen is m.i geen liefde. Dat is angst, en als God alleen angst oproept dan kun je niet spreken van een goede Vader. Mijn aardse vader was een goede liefdevolle vader, de Hemelse vader moet toch minstens die kwaliteiten hebben.

Het is gewoon eerlijk en getuigt van liefde om beide zijden van de medaille te belichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Zou je dan consequent willen zijn en het goede voorbeeld geven door dan ook gewoon je mond te houden over mijn vermeende oordelen?

Als nu alverzoening waar zou zijn, waarom zou er dan überhaupt een Bijbel bestaan? Het zou toch absolute onzin zijn om een Bijbel te schrijven met allerlei waarschuwingen en een verhaaltje over Jezus,

Ik heb inderdaad weleens filmpjes van straatevangelisten gezien, waarbij ze voorbijgangers deze vraag stellen. Zodra de voorbijganger dan ook maar iets kleins toegeeft, zoals het weleens denken aan ee

2 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik kan daar geen oordeel over geven, heb je nog iets van berouw of innerlijk verlangen naar God ?

(Je bent hier niet weg te slaan dus er moet nog iets roken van binnen)

Ik vind dat altijd zo flauw om alleen maar te denken dat mensen minstens nog een verlangen hebben naar God als ze hier posten. Er kunnen meer redenen zijn, houden van de discussie over het geloof, misstanden bekritiseren etc.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Ik vind dat altijd zo flauw om alleen maar te denken dat mensen minstens nog een verlangen hebben naar God als ze hier posten. Er kunnen meer redenen zijn, houden van de discussie over het geloof, misstanden bekritiseren etc.

 

Jawel, enkel hou ik de hoop hoog. Of er rookt iets of men trolt.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Nee, waarbij ik mij baseer op Hebreeën 6

op basis waarvan het voor mij persoonlijk onmogelijk is om aan iets van alverzoening deel te nemen. En ik zal niet de enige zijn :-)

Persoonlijk lees ik dat hoofdstuk anders. De context vind ik vrij duidelijk erop wijzen dat het gaat om ernstige daden van gelovigen die  tegen het geloof en tegen de leiding van de Heilige Geest ingaan.  En daarbij is het niet zo dat de relatie met God niet hersteld kan worden, maar wel zo dat de gevolgen van je daad niet kunnen worden weggenomen.  Het kan niet worden vergeven, betekent dat je de gevolgen zult moeten dragen van je daad.  Een gelovige die een moord begaat, die krijgt te maken met gevangenisstraf, ondanks dat God hem heeft aangenomen als zijn kind.   Je kunt dat in mijn optiek vergelijken met een vader die een kind heeft dat tot kattenkwaad geneigd is.  Als het kind wel zacht van hart is kan de vader dat  afhandelen door  een stevig gesprek en verder niet.  Maar als datzelfde kind een overval met geweld pleegt op een winkel, dan kan zijn vader, ofschoon vader en kind van elkaar houden, dat niet zonder meer vergeven, er moet dan straf volgen, ook al zou die vader bijvoorbeeld gevangenisdirecteur zijn, zijn kind zal moeten zitten.  Het kind wist wat het deed, het wist dat zijn vader het niet goedkeurt, en hij wist dat het niet goed is.  Maar het betekent niet dat vader en kind geen relatie houden. Het kind moet alleen wel de straf ondergaan, en dat is in het voorbeeld dan gevangenisstraf.  Maar God gaat ook daarin met hem mee. Mattheüs 25,36 "Ik zat gevangen en jullie kwamen naar Mij toe".

Andere, kleinere zonden, of onbedoelde zonden,  die kunnen als ze worden ingezien en bij het kruis gebracht, worden vergeven. Die hebben dan geen (grote) gevolgen meer. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik geloof niet dat er mensen bestaan die sterven en nog nooit van Jezus hebben vernomen. Ik geloof wel dat er mensen bestaan die bewust de waarheid ten onder houden. De waarheid die ook wordt verkondigd door het geweten dat bij elk mens aanwezig is.

Ik ken lieve mensen die het geloof of gelovigen niet bekritiseren maar die het gewoon allemaal niets zegt. Ongeïnteresseerdheid? Bij sommigen wel. Bij anderen heeft het weer te maken met slechte ervaringen. Daarbij bedenk ik dat ik zeer bevoorrecht ben doordat God mij letterlijk bij de kladden heeft gegrepen en gered. Anderen hebben dat voorrecht niet. Dat is niet mijn verdienste. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Nou dat eerste kan ik begrijpen, het tweede gebeurd hier al jaren en niet alleen door zgn atheïsten.

Een goed filter is nodig inderdaad, verder bestaan er geen perfecte mensen buiten Jezus om. 

Al zijn het maar een paar straaltjes licht, die zijn sterker dan de donkerste duisternis.

1 minuut geleden zei Lobke:

Hoe leggen jullie de volgende tekst uit?

~~God alles in allen~~

Dat gaat op bij de nieuwe mens in de nieuwe schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Lobke:

Hoe leggen jullie de volgende tekst uit?

~~God alles in allen~~

 

Dat is één van de vele argumenten waarop ik doelde. Een ander is dat het niet God's wil is dat er ook maar één mens verloren gaat. Zou God's wil dan niet uiteindelijk toch geschieden? Ik heb een rotsvast vertrouwen in de liefde en rechtvaardigheid van onze hemelse Vader.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Hoe leggen jullie de volgende tekst uit?

~~God alles in allen~~

En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen. (1Kor.15:28,SV)

Die uitdrukking slaat op de verhouding Jezus als dienstknecht t.o.v. de Godheid en betreft de mensen die Hem aangenomen hebben als Heiland en Verlosser, Zijn Gemeente dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik kan daar geen oordeel over geven, heb je nog iets van berouw of innerlijk verlangen naar God ?

(Je bent hier niet weg te slaan dus er moet nog iets roken van binnen)

Ik herhaal, wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Toen ik hier kwam rookte er nog wel iets van binnen, maar dit forum heeft dat restje smeulend brandhout vakkundig gedoofd. Nu ben ik hier nog slechts om af en toe inbreng te doen in discussies waar mij dat gepast lijkt en omdat ik daar gewoon lol in heb.  

 

13 minuten geleden zei Dolce Vita:

De context vind ik vrij duidelijk erop wijzen dat het gaat om ernstige daden van gelovigen die  tegen het geloof en tegen de leiding van de Heilige Geest ingaan.  En daarbij is het niet zo dat de relatie met God niet hersteld kan worden, maar wel zo dat de gevolgen van je daad niet kunnen worden weggenomen.

Dat vind ik inlegkunde. Ook aan jou de vraag wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Dat is één van de vele argumenten waarop ik doelde. Een ander is dat het niet God's wil is dat er ook maar één mens verloren gaat. Zou God's wil dan niet uiteindelijk toch geschieden? Ik heb een rotsvast vertrouwen in de liefde en rechtvaardigheid van onze hemelse Vader.

Gods wil is dat iedereen behouden wordt en Hij geeft daar dan ook de mogelijkheid toe. Echter Hij zal niemand dwingen om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Lobke:

Als alverzoening waar zou zijn is dat het mooiste bericht om te horen.

Het mooiste bericht dat ik gehoord heb, is dat Jezus voor mij aan het Kruis gestorven is. Als iets anders waar zou zijn, en jij zou dat het mooiste bericht vinden, dan devalueer je Gods offer in feite.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Gods wil is dat iedereen behouden wordt en Hij geeft daar dan ook de mogelijk toe. Echter Hij zal niemand dwingen om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

En zo is het precies!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Ik herhaal, wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Toen ik hier kwam rookte er nog wel iets van binnen, maar dit forum heeft dat restje smeulend brandhout vakkundig gedoofd.

Spijt me van onze onkunde, zolang de zon nog staat is er hoop ook voor jouw weet dat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Daarbij bedenk ik dat ik zeer bevoorrecht ben doordat God mij letterlijk bij de kladden heeft gegrepen en gered. Anderen hebben dat voorrecht niet. Dat is niet mijn verdienste. 

Iedereen wordt door Hem bij de kladden gegrepen. Er zijn mensen die willens en wetens het Werk van de Persoon de Heilige Geest afwijzen. Veel mensen verzetten zich tegen alle pogingen van de Heilige Geest om hen naar het geloof in Christus te voeren. Stefanus zei tegen de mensen die op het punt stonden hem te vermoorden: "Hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, u verzet u altijd tegen de Heilige Geest; zoals uw vaderen deden, zo doet u ook" en in Handelingen 28 deed Paulus een soortgelijke uitspraak tegenover een groep mensen die het evangelie afwezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Gods wil is dat iedereen behouden wordt en Hij geeft daar dan ook de mogelijkheid toe. Echter Hij zal niemand dwingen om van deze mogelijkheid gebruik te maken.

Dat geloof ik ook. Toch staan er wel aanwijzingen in de Bijbel dat uiteindelijk iedereen voor Hem zal buigen. Of dat dan vrijwillig zal zijn.........?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En, het is inderdaad niet onze verdienste. Het is wel onze keuze het aan te nemen of het niet aan te nemen = afwijzen.

Zojuist zei Willempie:

Dat geloof ik ook. Toch staan er wel aanwijzingen in de Bijbel dat uiteindelijk iedereen voor Hem zal buigen. Of dat dan vrijwillig zal zijn.........?

Inderdaad. Bij het oordeel zal iedereen voor Hem buigen!

"Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn."

Zelfs de mensen in de hel zullen inzien dat Jezus onze God is!

"En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dat geloof ik ook. Toch staan er wel aanwijzingen in de Bijbel dat uiteindelijk iedereen voor Hem zal buigen. Of dat dan vrijwillig zal zijn.........?

Dat staat er inderdaad:

Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders. (Fil.2:10-11, SV)

Het beste doet men dit voordat het te laat is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Mullog:

Ik herhaal, wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Toen ik hier kwam rookte er nog wel iets van binnen, maar dit forum heeft dat restje smeulend brandhout vakkundig gedoofd. Nu ben ik hier nog slechts om af en toe inbreng te doen in discussies waar mij dat gepast lijkt en omdat ik daar gewoon lol in heb.  

 

Dat vind ik inlegkunde. Ook aan jou de vraag wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Je kunt maar 1 keer bekeerd worden. Daarna zul je gewoon zelf moeten terugkeren naar de Waarheid, die je al weet. Dus jezelf bekeren. De Heilige Geest heb je dan al.  De Heilige Geest bekeert je 1 maal, maar jij moet je je hele verdere leven lang blijven bekeren als je bent afgedwaald van de Waarheid. Zo simpel is het.  Vader het spijt me, vergeef me, U bent Goed.   En " Engel van God, die mijn bewaarder zijt, aan wie de goddelijke goedheid mij heeft toevertrouwd, verlicht, bewaar, geleid en bestuur mij. Amen"  Dat kun je zelfs bidden in bijvoorbeeld de gevangenis.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Mullog:

Wat voor zin heeft dat, ofwel wat begrijp jij niet aan "...kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd..."?

Je kunt beter het hele stuk even lezen dan dit (beangstigende) gedeelte. Ook voor jou is er nog steeds een weg terug. Maar ik hoop dat je dan minder fanatiek, ruziezoekend en eigenwijs wordt dan "wij". :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei WdG:

Er zijn mensen die willens en wetens het Werk van de Persoon de Heilige Geest afwijzen. 

De Heilige Geest is niet alleen een Persoon maar ook een kracht, dat is al aangetoond en besproken. Mensen die het zien als een kracht gaan niet per definitie tegen Gods Werk in.

Citaat

Veel mensen verzetten zich tegen alle pogingen van de Heilige Geest om hen naar het geloof in Christus te voeren.

Daar weten wij helemaal niets van.  Wij doorgronden geen harten en wij doorgronden ook God de Heilige Geest niet. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dolce Vita en @Willempie


IK baseer mij op onderstaande redenatie.

Citaat

 

  • 4: Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest,
  • 5: wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft
  • 6: en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

 

Fanatiek ruzie makend en eigenwijs als jullie (het zal een stap in de goede richting zijn :-) ) vind ik de redenering van @Dolce Vita niet meer dan gegoochel met woorden in een niet zo geslaagde poging onder dit oordeel uit te komen. En Willempie, vers 7 en 8 geven ook geen reden tot optimisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Mullog:

@Dolce Vita en @Willempie


IK baseer mij op onderstaande redenatie.

Fanatiek ruzie makend en eigenwijs als jullie (het zal een stap in de goede richting zijn :-) ) vind ik de redenering van @Dolce Vita niet meer dan gegoochel met woorden in een niet zo geslaagde poging onder dit oordeel uit te komen. En Willempie, vers 7 en 8 geven ook geen reden tot optimisme.

Welnu, er is ook geen kerk die jou niet binnenlaat als je besluit terug te willen keren naar je geloof.  

Zolang er leven is, is er tijd voor bekering. Door jezelf.  Je kent de Weg immers.

47 minuten geleden zei WdG:

 

"En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij"

Daar staat inderdaad alle tong.  Niet enkele tong en niet alle lippen, nee alle tong. Dit gebeurt van ganser harte dus en niet tegen de zin in.  Ooit zullen dus alle mensen zich van ganser harte dankzij God met God verzoend hebben.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid