Spring naar bijdragen

Autistische discriminatie


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zo moet men mij wel eens vaker bij naam noemen voordat ik een reactie geef. Niet omdat de ander mij niet interesseert, maar omdat ik ergens anders mee bezig ben.

Dat is niet autistisch, maar gewoon een typisch mannelijke eigenschap. ?

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 125
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is geen autistenhumor.

Klopt. Net zoals je van een blinde ook mag verwachten dat deze wel de hulpmiddelen gebruikt die de samenleving voor hem gemaakt heeft, om zich toch zo goed mogelijk door het verkeer te bewegen. Maar

Autisme is geen stoornis en heeft niets van doen met gedragsproblematiek. Wat wel kan bestaan zijn autisten met een gedragsproblematiek. Het beste maakt men hierin onderscheid. Autisten verwerken info

2 minuten geleden zei Robert Frans:

Mannen hebben autisme, vrouwen hebben borderline. Algemeen bekend. :E

Hele domme onwetende uitspraak. Gevaarlijk ook. Beter niet zulke grapjes over maken, want dan weet men van beide fenomenen werkelijk niet wat het inhoudt.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Robert Frans:

Niet als je het met een korreltje zout neemt en er niet te humorloos mee omgaat. ;)

Daar is niet iedereen toe in staat, als je begrijpt wat ik bedoel.  Net als op andere social media is het handig te bedenken wat men waar zegt. Contextgevoeligheid (iets wat bij mensen met autisme van nature minder aanwezig is).

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Er zijn er die dat serieus menen.

Ik ben er daar niet een van. En mijns inziens blijft humor en een gezonde mate van relativering erg belangrijk in dit soort discussies en ook in de omgang met elkaar.

1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Daar is niet iedereen toe in staat, als je begrijpt wat ik bedoel.  Net als op andere social media is het handig te bedenken wat men waar zegt. Contextgevoeligheid.

Zoiets moet je dan ook niet overal zomaar zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik ben er daar niet een van. En mijns inziens blijft humor en een gezonde mate van relativering erg belangrijk in dit soort discussies en ook in de omgang met elkaar.

oke, bedankt voor de toelichting. Ik neem je opmerking nu met een korreltje zout. Autisten en grapjes gaan vaak niet zo best samen, dezen worden vaak letterlijk opgevat.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

oke, bedankt voor de toelichting. Ik neem je opmerking nu met een korreltje zout.

Zoals Herman Finkers in een van zijn shows zegt:

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost. Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze. Dit meen ik niet serieus; het is maar een grapje. Want anders is het niet waar. Als ik dus zeg ‘de waarheid ligt in het niet-serieuze’, dan is dat slechts waar als ik het niet meen. Maar wél waar.

;);)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Zoals Herman Finkers in een van zijn shows zegt:

Humor is een moment van inzicht waarbij tegenstellingen in het leven heel even zijn opgelost. Dus: in humor ligt de waarheid; niet in het serieuze. Dit meen ik niet serieus; het is maar een grapje. Want anders is het niet waar. Als ik dus zeg ‘de waarheid ligt in het niet-serieuze’, dan is dat slechts waar als ik het niet meen. Maar wél waar.

;);)

Heel omslachtige manier van concreet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Heel omslachtige manier van concreet zijn.

Persoonlijk zie ik dat citaat van Finkers zo dat het inderdaad verwijst naar waarheid, maar een waarheid van hogere orde. Naar de bestaansgrond van ieder mens. Zeg maar het goddelijke.  De transcendente waarheid, transcendent = alles overstijgend.

Hij verwijst niet naar iets concreets, maar naar iets metafysisch. Meta-fysica = datgene wat áchter het natuurlijke aanwezig is.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Persoonlijk zie ik dat citaat van Finkers zo dat het inderdaad verwijst naar waarheid, maar een waarheid van hogere orde. Naar de bestaansgrond van ieder mens. Zeg maar het goddelijke.  De transcendente waarheid, transcendent = alles overstijgend.

Het is geen autistenhumor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dolce Vita:

Nee, zeker niet nee. ?

Autistenhumor is bijvoorbeeld de bus instappen met de hond en een meisje tegenkomen die de hond heel leuk vind. Op de vraag wat voor hond het is antwoorden: een heel asielig hondje. Het meisje begreep dit direct en lag in een deuk. Waarschijnlijk een andere autist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een voorbeeld van iets typisch voor autisme: een leerling van me zei als klein kind tegen zijn moeder steeds dat hij buikpijn had.  Wat bleek, hij had dan geen buikpijn maar honger.  Het interpreteren van fysieke signalen verloopt vaak ook een beetje anders, moet geleerd worden. Zijn  moeder moest hem leren wat honger was.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dolce Vita:

Beter niet zulke grapjes over maken, want dan weet men van beide fenomenen werkelijk niet wat het inhoudt.

Zag deze toevoeging nog. Maar geldt dat dan ook voor jouw opmerking over 'typisch mannelijke eigenschappen?' Het schijnt mij nu toe dat grappen over vrouwelijke eigenschappen meer taboe zouden zijn dan over mannelijke eigenschappen, maar ik kan mij daarin natuurlijk vergissen.

Ik weet wel dat vaak de hardste grappen over stoornissen/aandoeningen niet zelden worden gemaakt door degenen die het zelf hebben of op andere wijze ermee te maken hebben. Humor kan een enorm belangrijk middel zijn om juist je gevoelens erover te verwerken. Dat geldt ook bij bijvoorbeeld rampen, dat men na enige tijd er grappen over maakt om juist de ernst ervan te benadrukken en even lucht te creëren in het verdriet.
Dat betekent niet dat elke grap leuk is of leuk gevonden zou moeten worden, maar ik denk wel dat ze gemaakt mogen worden. Op het gepaste moment natuurlijk, dat blijft altijd, maar toch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Autistenhumor is bijvoorbeeld de bus instappen met de hond en een meisje tegenkomen die de hond heel leuk vind. Op de vraag wat voor hond het is antwoorden: een heel asielig hondje. Het meisje begreep dit direct en lag in een deuk. Waarschijnlijk een andere autist.

:#  

Wat ik zo enorm leuk vond aan het werken met kinderen met autisme is hun vaak briljante humor en ook hun vermogen tot out-of-the-box denken.   

5 minuten geleden zei Robert Frans:

Zag deze toevoeging nog. Maar geldt dat dan ook voor jouw opmerking over 'typisch mannelijke eigenschappen?' Het schijnt mij nu toe dat grappen over vrouwelijke eigenschappen meer taboe zouden zijn dan over mannelijke eigenschappen, maar ik kan mij daarin natuurlijk vergissen.

Wat ik zei was wel grappig  maar geen grapje. Kijk eens in welke context ik dit zei tegen wie?  Ik gaf juist aan dat wat Kaasjeskruid opnoemde, niet iets typisch autistisch is maar een mannelijke eigenschap. Geconcentreerd met iets bezig zijn en in staat zijn al het andere tijdelijk te blocken. En Kaasjeskruid antwoordde daarop " kun je nagaan, een mannelijke autist", daarmee erop wijzende dat dat in combinatie met autisme nog versterkt wordt.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

:#  

Wat ik zo enorm leuk vond aan het werken met kinderen met autisme is hun vaak briljante humor en ook hun vermogen tot out-of-the-box denken.   

Ja, maar de rest van de bus verklaart je voor dom omdat je volgens hun geen antwoord geeft op de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dolce Vita:

:#  

Wat ik zo enorm leuk vond aan het werken met kinderen met autisme is hun vaak briljante humor en ook hun vermogen tot out-of-the-box denken.   

Wat ik zei was wel grappig maar geen grapje. En kijk eens in welke context ik dit zei tegen wie?  Ik gaf juist aan dat wat Kaasjeskruid opnoemde, niet iets typisch autistisch is maar een mannelijke eigenschap. Geconcentreed met iets bezig zijn en in staat zijn al het andere tijdelijk te blocken.

Maar dat kun je dan ook andersom redeneren, alsof mannen autistisch zijn. Vandaar dat ik daar op voortborduurde. Maar goed, de standpunten hierover zijn denk ik duidelijk. Denk dat we het wel nu kunnen laten rusten hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Robert Frans:

Maar dat kun je dan ook andersom redeneren, alsof mannen autistisch zijn. Vandaar dat ik daar op voortborduurde. Maar goed, de standpunten hierover zijn denk ik duidelijk. Denk dat we het wel nu kunnen laten rusten hier.

Okay.  Maar ik redeneerde niet andersom.  Sorry, ik reageerde misschien iets te sterk op jouw uitspraak. Ik was even te contextgevoelig en kan dan door mijn eigen basishandicap (HSP) en levensgeschiedenis (door bijkomend zeer verkeerd behandelde overspannenheid in een chronisch psychotisch proces  terechtgekomen) ook autistiform reageren. Mijn excuses.  Ofschoon ik er achter sta (zowel borderliners als autisten in mijn takenpakket gehad), begrijp ik dat je het anders opvatte dan ik het bedoelde en had ik het milder willen formuleren.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vraag voor autisten onder ons; -ik weet dat niet alle autisten hetzelfde gedrag vertonen- klopt het dat autisten vaker op fora schrijven, mijn ervaring is dat het klopt. Ik ben geen autist maar feestjes en alle ander soort gezellig heden ben ik vrij snel beu en kruip dan liever voor mijn laptop. Oh ja,  ik heb wel wat angststoornissen. ;) #ooiteennormaalmensgezienenhoebevielhet#

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lobke:

Een vraag voor autisten onder ons; -ik weet dat niet alle autisten hetzelfde gedrag vertonen- klopt het dat autisten vaker op fora schrijven, mijn ervaring is dat het klopt.

Vaker dan mensen zonder autisme waag ik te betwijfelen. Maar als ze aanwezig zijn, dan hoor je waarschijnlijk wel veel van ze. Het werkt namelijk isolement doorbrekend terwijl er van direct fysiek contact geen sprake is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid