Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei thom:

Justem Thinkfree, dat bevestigt wat ik schreef.

Jij schreef dat een christen in genade ook onder de wet staat, dat is niet waar een christen in genade staat boven de wet. En dus boven het oordeel enkel door het geloof in christus Jezus.

Waarbij eerst het geloof en daarna de werken der wet, want immers een geloof zonder werken der wet is ijdel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ben jij een Christen? Wat maakt iemand een Christen?

Aldus spreken de toevallig samengeklonterde atomen.

Matheus18 3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Een wedergeboren mens moet op

Posted Images

48 minuten geleden zei Thinkfree:

Het brengen tot christus.

Vraag aan christus: lucas10

25 En ziet, een zeker wetgeleerde stond op, Hem verzoekende, en zeggende: Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven?

26 En Hij zeide tot hem: Wat is in de wet geschreven? Hoe leest gij?

27 En hij, antwoordende, zeide: Gij zult den Heere, uw God, liefhebben, uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw kracht, en uit geheel uw verstand; en uw naaste als uzelven.

28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geantwoord; doe dat, en gij zult leven.

Dit is het kenmerk van een christen het streven naar Gods perfecte wet (10 geboden) in en door christus

Streven? In de zin van een poging wagen? Staat dit niet in contrast met wat er in vers 28 wordt gezegd:

En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geantwoord; doe dat, en gij zult leven. (Luk.10:28, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Streven? In de zin van een poging wagen? Staat dit niet in contrast met wat er in vers 28 wordt gezegd:

En Hij zeide tot hem: Gij hebt recht geantwoord; doe dat, en gij zult leven. (Luk.10:28, SV)

Als men dat probeert te doen komt men erachter dit niet vanzichzelf te kunnen, brengende tot christus die hem in het hart schrijft.

Jezus zijn bevel is het begin van het bekeringsproces.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei thom:

Het is een weg te gaan; wees heilig want ik ben heilig, van heiliging en heling, van reiniging en innerlijke groei in het geloof;

Het perfect volbrengen van Gods wet (10 geboden) is heilig.

Waar moet een christen naar toe groeien dan denk jij ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

Je stopt bij 28 plak 31 ermaar aan vast meschien begrijp je het dan

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Nogmaals: niet door de wet maar in het geloof bevestigen de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Je stopt bij 28 plak 31 ermaar aan vast meschien begrijp je het dan

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Nogmaals: niet door de wet maar in het geloof bevestigen de wet.

Niet door te streven (want daar krijg je strevertjes van) maar door te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

Wij zijn niet in staat dit perfect te doen, daarom is men ook groeiende, strevende naar die perfectie die pas in de hemel perfect wordt.

Hoe kom je daar nu weer bij? Natuurlijk zijn we in staat om dit perfect te kunnen doen. We mogen immers rekenen op Zijn perfecte liefde die ons in staat stelt om dit perfect te kunnen doen. Daarmee zeg ik niet dat we dit altijd perfect doen, maar we kunnen het wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Hoe kom je daar nu weer bij? Natuurlijk zijn we in staat om dit perfect te kunnen doen. We mogen immers rekenen op Zijn perfecte liefde die ons in staat stelt om dit perfect te kunnen doen. Daarmee zeg ik niet dat we dit altijd perfect doen, maar we kunnen het wel!

Alleen in christus niet uit onszelf.(Y)

Hij plant het zaadje van zijn liefdewet in het hart

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

De wedergeboren mens, moet groeien inderdaad. 

Zo zie ik dat niet.. de wedergeboren mens leeft in Christus omdat hij de Heilige Geest heeft ontvangen. Vanaf dát moment is het belangrijk om de Geest te volgen en daarmee Gods wil te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

Zo zie ik dat niet.. de wedergeboren mens leeft in Christus omdat hij de Heilige Geest heeft ontvangen. Vanaf dát moment is het belangrijk om de Geest te volgen en daarmee Gods wil te doen.

En hoe kijk je aan tegen het heiligingsproces?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Nicky O:

Zo zie ik dat niet.. de wedergeboren mens leeft in Christus omdat hij de Heilige Geest heeft ontvangen. Vanaf dát moment is het belangrijk om de Geest te volgen en daarmee Gods wil te doen.

Matheus18

3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

Een wedergeboren mens moet opgroeien in zijn nieuwe natuur.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Nicky O:

In geloof, onder de genade, in de Geest en volgens de Bijbel te gehoorzamen aan de wil van God.

Dat is een proces waarin je mag groeien toch? Wedergeboorte impliceert de geboorte van een baby, die eerst aan de melk gaat en pas later aan het vaste voedsel. In die context kan men van groeien spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is een proces waarin je mag groeien toch? Wedergeboorte impliceert de geboorte van een baby, die eerst aan de melk gaat en pas later aan het vaste voedsel. In die context kan men van groeien spreken.

Ik zeg eigenlijk: Hoe zuiverder, hoe dichter bij God, hoe jonger de baby, des te minder de zonden. Maar bij nader inzien bedenk ik me dat God een plan heeft met een ieder van ons. In Hem kunnen wij Zijn wil uitvoeren. 

21 minuten geleden zei Thinkfree:

Een wedergeboren mens moet opgroeien in zijn nieuwe natuur.

 

Ja, dit is mooi! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Nicky O:

Ik zeg eigenlijk: Hoe zuiverder, hoe dichter bij God, hoe jonger de baby, des te minder de zonden. Maar bij nader inzien bedenk ik me dat God een plan heeft met een ieder van ons. In Hem kunnen wij Zijn wil uitvoeren. 

Wellicht werpen de volgende Bijbelgedeelten wat meer licht op deze kwestie:

Zo legt dan af alle kwaadheid, en alle bedrog, en geveinsdheid, en nijdigheid, en alle achterklappingen; En, als nieuwgeborene kinderkens, zijt zeer begerig naar de redelijke onvervalste melk, opdat gij door dezelve moogt opwassen; Indien gij anders gesmaakt hebt, dat de Heere goedertieren is. (1Pet.2:1-3, SV)

En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus. Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. (1Kor.2:1-2, SV)

Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Heb.5:12-14, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Heb.5:12-14, SV)

Klopt ook. Onderscheidingsvermogen is van levensbelang en daarom ook een van de vruchten van de Geest. Het is een mooie bijkomstigheid van de wedergeboorte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Klopt ook. Onderscheidingsvermogen is van levensbelang en daarom ook een van de vruchten van de Geest. Het is een mooie bijkomstigheid van de wedergeboorte. 

Simpel dat onderscheidings vermogen is Gods wet

Alles wat onder die wet opereert is kwaad.

Christus is de deur.

Alles wat daarboven opereert is goed.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Matheus18

3 En zeide: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan.

Een wedergeboren mens moet opgroeien in zijn nieuwe natuur.

In welk opzicht moeten we worden als een kind? Het lijkt me niet de bedoeling om zo naïef als een kind te worden, ook lijkt het me geen optie om kinderachtig te doen. Volgens mij heeft dit betrekking op nederigheid en het maken van beslissingen. We behoren ons als een kind afhankelijk op te stellen van onze Vader. In dat opzicht blijven we dus kind.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Thinkfree:

Dit is het kenmerk van een christen het streven naar Gods perfecte wet (10 geboden) in en door christu

Nee, dat staat er dus niet. Er staat dat je God met je hele hart en ziel, kracht moet liefhebben en de naaste als jezelf. Dat is de kern van de Wet van Christus. Als je dat doet onderhoud je op een natuurlijke manier de oude wetten. Als je wettisch naar de oude wet leeft moet je alle wetten van het oude verbond onderhouden, maar Jezus heeft die al vervult. Eigenlijk komt het dan aan op afwijzen van Jezus zoenoffer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
14 uur geleden zei Thinkfree:

Dit is het kenmerk van een christen het streven naar Gods perfecte wet (10 geboden) in en door christu

Nee, dat staat er dus niet. Er staat dat je God met je hele hart en ziel, kracht moet liefhebben en de naaste als jezelf. Dat is de kern van de Wet van Christus. Als je dat doet onderhoud je op een natuurlijke manier de oude wetten

Je leest en qoute maar weet de betekenis niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nee, dat staat er dus niet. Er staat dat je God met je hele hart en ziel, kracht moet liefhebben en de naaste als jezelf. Dat is de kern van de Wet van Christus. Als je dat doet onderhoud je op een natuurlijke manier de oude wetten. Als je wettisch naar de oude wet leeft moet je alle wetten van het oude verbond onderhouden, maar Jezus heeft die al vervult. Eigenlijk komt het dan aan op afwijzen van Jezus zoenoffer.

Wie bedenkt zoiets : Je moet wel de oude wetten 'onderhouden op een natuurlijke manier' , maar als 'wettisch naar de wet leeft' dan doe je het verkeerd.
M.a.w: je wilt je wel aan de wet houden, maar niet letterlijk want dat is fout.
Hoe tegenstrijdig kun je bezig zijn ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Nicky O:

In Christus leven wij onder de genade i.p.v. onder de wet. 

Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven. Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere. (Rom.6:23, SV)

Kunnen wij dan niet meer zondigen? Jawel, en dat zullen we ook best eens doen:

Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal God bidden en Hij zal hem het leven geven, dengenen, zeg ik, die zondigen niet tot den dood. Er is een zonde tot den dood; voor dezelve zonde zeg ik niet, dat hij zal bidden. Alle ongerechtigheid is zonde; en er is zonde niet tot den dood. Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet. (1Joh.5:16-18, SV)

De gevolgen van deze zonden zullen worden weggewist. Dit is zeker geen vrijbrief om erop los te zondigen, maar zou ons dankbaar moeten stemmen en ons meer en meer motiveren om het juiste te doen. Bewust leven uit dankbaarheid, niet uit wetticisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid