Spring naar bijdragen

Wie inspireert je en waarom.


Aanbevolen berichten

Is dit niet een beetje het intrappen van een open deur? Ik ben er geen voorstander van om mensen op een sokkel te plaatsen, tenzij het om Jezus gaat. Maar Hij was daar vast en zeker weer vanaf geklommen en tegen mij gezegd: zo doen we dat niet Sjors. Ik sta niet op een sokkel maar hing aan het kruis. Nu ben Ik verhoogt en heb plaatsgenomen aan de rechterhand van God.

Als er iemand inspireert, dan is dat de Heilige Geest.

Weet jij ook waarom?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Is dit niet een beetje het intrappen van een open deur? Ik ben er geen voorstander van om mensen op een sokkel te plaatsen, tenzij het om Jezus gaat. Maar Hij was daar vast en zeker weer vanaf geklommen en tegen mij gezegd: zo doen we dat niet Sjors. Ik sta niet op een sokkel maar hing aan het kruis. Nu ben Ik verhoogt en heb plaatsgenomen aan de rechterhand van God.

Als er iemand inspireert, dan is dat de Heilige Geest.

Weet jij ook waarom?

Ben het in dezen volkomen met je eens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is voor mij de grootste inspiratie bron. Maar ook mensen als Dietrich Bonhoeffer, Ds Slomp alias Frits de Zwerver, Martin Luther King, en nog velen.

Ds Bonhoeffer verzette zich in de oorlog tegen de nazi's,hij moest het met zijn leven bekopen. Maar het vertrouwen, hoop en zijn geloof werd steeds krachtiger in de gevangenis. Frits de Zwerver ook een aanvoerder van het verzet,ds Martin Luther King -ik heb schijnbaar iets met dominee's, wist ik niet- (I) die geweldloos de rassenstrijd aanging en veel mensen mee kreeg. 

Onze dominee Bakker; die lieve man die geloven voor ons als kind niet heel star en saai liet zijn..  Catechisatie bij hem was een feest, en kende je de Heidelbergse catechismus niet goed, geen probleem volgende week maar. ;) Er was een paar meter verder een frites tent , nou toe maar 5 min eerder weg. Nu ken ik alleen nog zondag 13; wel mooi.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lobke, oh bedoel je het zo. Wat mij inspireert is de herkenning van de Heilige Geest in mensen (en Hun Werk) en situaties (zoals ruimte die wordt gecreëerd voor de Geest). Naast  enkelingen die ik persoonlijk privé ken zijn dat voor mij Antoine Bodar, Ravi Zacharias, Andries Knevel,Tim Keller, een dominee uit een plaatselijke Wesleyaanse kerk (de kerk van de Nazarener), Charles Stanley (van In Touch) en nog een aantal anderen.   Dan gaat het niet om hun menszijn, maar wat van God door hun menszijn heen schijnt cq klinkt. Voorts ook dat wat van Christus is in de yogis in de lijn van Sri Yukteswar en dan met name swami Kriyananda en Nayaswami Asha. 

Kijk ik terug op mijn pad tot aan het moment dat ik tot Christelijk geloof kwam, dan kan ik met terugwerkende kracht heel goed zien hoe Gods Heilige(nde) Geest aldoor met mij meeliep en aan mij werkte door en via “het hart van Boeddha’s leer” (  naar het gelijknamige boek van Thich Nhat Hahn), de karatetrainingen (tot mijn 30e vier keer per week) en tai chi lessen van mijn shihan, paranormaal begaafde mensen die ik ontmoette, en dingen die ik in new age kringen las en vernam. Ook van een Wayne Dyer en een Eckhart Tolle.  En van een Victor Frankl, een Carl Jung, een Cees Schuurman. Allemaal stukjes van de waarheid tonend, steunend, richting wijzers,  die geen van allen hadden kunnen ontbreken. God is Goed.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Familie, vrienden, collega's, Richard Dawkins. Allemaal om verschillende redenen, het zou te ver voeren om al die verhalen hier neer te zetten. 

7 uur geleden zei Dolce Vita:
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Is dit niet een beetje het intrappen van een open deur? Ik ben er geen voorstander van om mensen op een sokkel te plaatsen, tenzij het om Jezus gaat. Maar Hij was daar vast en zeker weer vanaf geklommen en tegen mij gezegd: zo doen we dat niet Sjors. Ik sta niet op een sokkel maar hing aan het kruis. Nu ben Ik verhoogt en heb plaatsgenomen aan de rechterhand van God.

Als er iemand inspireert, dan is dat de Heilige Geest.

Weet jij ook waarom?

Ben het in dezen volkomen met je eens. 

Ik niet. Lobke vraagt om wie je heeft geïnspireerd. Dat kun je gewoon benoemen. Dat is iets anders dan iemand op een sokkel plaatsen.
De neiging om iemand die mij heeft geinspireerd op een sokkel te plaatsen heb ik niet.
Dat je iemand dankbaar bent, wil nog niet zeggen dat je die persoon moet gaan adoreren of er onderdanig aan moet zijn.
Althans, dat is bij mij het geval. Ik begrijp dat er zijn die daar anders over denken, ik vind dat ongezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Corrie ten Boom, dat was een toffe tante. Ik heb twee boeken van haar gelezen. Een over haar tijd in de Tweede Wereldoorlog, een over haar omzwerving op de wereld daarna. En wat ik juist zo kan waarderen is dat ze haar mindere kanten niet toedekt. Ze maakt prachtige dingen mee, maar schrijft ook op dat ze er vaak genoeg gewoonweg geen zin in heeft. Lekker Hollandse dame, maar maakt dingen mee die ik niet achter een Hollandse dame had gezocht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jalikaatje:

Corrie ten Boom, dat was een toffe tante. Ik heb twee boeken van haar gelezen. Een over haar tijd in de Tweede Wereldoorlog, een over haar omzwerving op de wereld daarna. En wat ik juist zo kan waarderen is dat ze haar mindere kanten niet toedekt. Ze maakt prachtige dingen mee, maar schrijft ook op dat ze er vaak genoeg gewoonweg geen zin in heeft. Lekker Hollandse dame, maar maakt dingen mee die ik niet achter een Hollandse dame had gezocht.

 

Ik heb haar nog mogen ontmoeten. Ze was gewoon een echt mens (en kon soms ook, waarschijnlijk door vermoeidheid, lekker geïrriteerd zijn).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Ik heb haar nog mogen ontmoeten. Ze was gewoon een echt mens (en kon soms ook, waarschijnlijk door vermoeidheid, lekker geïrriteerd zijn).

Wauw, wat gaaf! Wil je daar wat over vertellen?

Uit de boeken heb ik begrepen dat ze zich af en toe als echte brombeer kon gedragen. Ik kan zulke eerlijkheid erg waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Jalikaatje:

Wauw, wat gaaf! Wil je daar wat over vertellen?

Uit de boeken heb ik begrepen dat ze zich af en toe als echte brombeer kon gedragen. Ik kan zulke eerlijkheid erg waarderen.

Het moet geweest zijn in de zeventiger jaren. Ze was aanwezig op een weekend van "Verdieping en Activering" in Hilversum. Sidney Wilson, tante Jo (achternaam weet ik niet meer), Jo Doyen, Henk Binnendijk en Corrie ten Boom waren daar regelmatig aanwezig. Corrie ten Boom veroordeelde nooit iemand en verborg haar eigen zonden en zwakheden ook niet. Daarom voelde iedereen zich gewoon comfortabel bij haar. Maar ze sprak eenvoudig en tegelijkertijd diep geestelijk. Haar boekje "Niet ik, maar CHRISTUS" ligt op mijn nachtkastje en ik ben het nu voor de zoveelste maal aan het herlezen. Daar kan geen theologische studie tegenop. En dat ze zich af en toe als een brombeer kon gedragen maakte alleen maar dat je je bij haar niet anders hoefde voor te doen dan je was. Je mocht gewoon jezelf zijn.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Willempie:

Ik heb haar nog mogen ontmoeten. Ze was gewoon een echt mens (en kon soms ook, waarschijnlijk door vermoeidheid, lekker geïrriteerd zijn).

Ik vond dat ze in haar manier van doen iets weg had van Majoor Bosshardt. Ja, ik heb ook een aantal boeken van haar. Natuurlijk ook: "de Schuilplaats." En de film gezien.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid