Spring naar bijdragen

Televisie en multimedia en de invloed op kinderen


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Fundamenteel:

De voorhamer op de multimedia? 

Langs een kant kan zo een ding wel handig zijn hoor. Je verstopt dat tot het schoolwerk gedaan is of de kamer is opgeruimd. 

Zolang het je eigen multimedia betreft zou dit een optie kunnen zijn. Andermans spullen zou ik met rust laten.

8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Van zo'n trieste situatie kan zowel in een religie als op Facebook sprake zijn.
Het verschil is dat als het bij een religie gebeurt, de ouders vaak niet bij machte zijn om in te grijpen (zie de schandalen in de RK-kerk en de Jehova's) .

Hiermee wil ik overigens niet insinueren dat dit bij álle religies of álle Facebook pagina's het geval is.

We hebben het hier niet over religie of pagina's, maar over de doorsnee gezinnen waar K3 vaak luidkeels hun onzin staat te schreeuwen met als publiek jonge kinderen die amper van de speen af zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het valt me sowieso op dat mensen nog weleens nauwelijks echt nadenken over wat ze nou eigenlijk (mee)zingen of kijken. Ik bedoel, veel van K3's teksten zouden niet misstaan in een bouquetroman, maar

Verschil alleen wel is dat de voorbeelden die je noemt voornamelijk voor pubers en jong-adolescenten gemaakt waren. K3 is echter heel specifiek gericht op kleuters en kinderen in de onderbouw; hun muz

Die kinderen wordt geleerd juist niet na te denken en worden volgestopt met zaken waar over nagedacht is door mensen die niet het beste met ze voor hebben. Kindjes van 4/5 jaar oud voor K3 zetten is v

22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het verschil is dat als het bij een religie gebeurt, de ouders vaak niet bij machte zijn om in te grijpen (zie de schandalen in de RK-kerk en de Jehova's) .

Bij Facebook wel dan? De ontwikkelingen daarin gaan zo snel, dat het voor ouders nauwelijks nog bij te houden is. En de social media, de televisie en de marketing zijn zo overweldigend aanwezig, zelfs tot op school toe (reclame op school en zelfs in schoolboeken zou mijns inziens echt verboden moeten worden...), dat er heel moeilijk tegenop op te voeden is.
En waar religieuze gemeenschappen nog vrij afgegrensd en relatief kleinschalig zijn, is op social media vrijwel iedereen volstrekt anoniem, worden fouten er massaal nooit vergeten en gaat bijvoorbeeld cyberpesten er de hele dag door, ook buiten de school. Peer pressure is ook op social media vrij heftig aanwezig.

Social media zijn dus een behoorlijk ingewikkeld, ongericht gebeuren geworden waarbij je als ouders echt lang niet alles meer in de hand kunt hebben. En meestal zal er niet veel aan de hand zijn, net zoals in die religieuze gemeenschappen, maar er is wel degelijk ook veel kwaad op social media dat kinderen echt kan beschadigen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Robert Frans:

Bij Facebook wel dan? De ontwikkelingen daarin gaan zo snel, dat het voor ouders nauwelijks nog bij te houden is. En de social media, de televisie en de marketing zijn zo overweldigend aanwezig, zelfs tot op school toe (reclame op school en zelfs in schoolboeken zou mijns inziens echt verboden moeten worden...), dat er heel moeilijk tegenop op te voeden is.
En waar religieuze gemeenschappen nog vrij afgegrensd en relatief kleinschalig zijn, is op social media vrijwel iedereen volstrekt anoniem, worden fouten er massaal nooit vergeten en gaat bijvoorbeeld cyberpesten er de hele dag door, ook buiten de school. Peer pressure is ook op social media vrij heftig aanwezig.

Social media zijn dus een behoorlijk ingewikkeld, ongericht gebeuren geworden waarbij je als ouders echt lang niet alles meer in de hand kunt hebben. En meestal zal er niet veel aan de hand zijn, net zoals in die religieuze gemeenschappen, maar er is wel degelijk ook veel kwaad op social media dat kinderen echt kan beschadigen.

Dan ga je toch gewoon letterlijk naast je kind zitten als deze gebruik wil/mag maken van facebook of andere media. Net zoals met tv kijken. Totdat ze genoeg hebben geleerd en je ze zelfstandig vertrouwd. Je kunt filters plaatsen die ongewenste reclames blokken. Jij hebt de verantwoordelijkheid om met ze te communiceren en behoort dat niet aan facebook over te laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dan ga je toch gewoon letterlijk naast je kind zitten als deze gebruik wil/mag maken van facebook of andere media. Net zoals met tv kijken. Totdat ze genoeg hebben geleerd en je ze zelfstandig vertrouwd. Je kunt filters plaatsen die ongewenste reclames blokken. Jij hebt de verantwoordelijkheid om met ze te communiceren en behoort dat niet aan facebook over te laten.

Mij hoef je niet te overtuigen van het belang van een dergelijke, stevige opvoeding. :) En mijns inziens zouden kinderen pas op social media moeten kunnen, als ze de gevolgen van hun acties beter kunnen overzien, ook normaal kunnen omgaan met fouten die anderen maken, zonder dus die anderen meteen voor het leven te brandmerken, en dus thuis en of op school een fatsoenlijke etiquêtte hebben geleerd daarvoor.

Maar ik ben (gelukkig) slechts een stuurman aan wal, dus geen vader van kinderen. En kan me goed voorstellen dat het voor ouders alleen maar ingewikkelder is geworden om je kind normen en waarden bij te brengen die tot in hun directe omgeving zo massaal worden verkwanseld tot belachelijk gemaakt, en ze op gezonde wijze te weerhouden van slechte invloeden die tot in de huiskamer op soms wel heel geniepige wijze van zich laten merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

Mij hoef je niet te overtuigen van het belang van een dergelijke, stevige opvoeding. :) En mijns inziens zouden kinderen pas op social media moeten kunnen, als ze de gevolgen van hun acties beter kunnen overzien, ook normaal kunnen omgaan met fouten die anderen maken, zonder dus die anderen meteen voor het leven te brandmerken, en dus thuis en of op school een fatsoenlijke etiquêtte hebben geleerd daarvoor.

Maar ik ben (gelukkig) slechts een stuurman aan wal, dus geen vader van kinderen. En kan me goed voorstellen dat het voor ouders alleen maar ingewikkelder is geworden om je kind normen en waarden bij te brengen die tot in hun directe omgeving zo massaal worden verkwanseld tot belachelijk gemaakt, en ze op gezonde wijze te weerhouden van slechte invloeden die tot in de huiskamer op soms wel heel geniepige wijze van zich laten merken.

Internet is de verantwoording van de ouders. Heel simpel. En als ouders zo nodig beiden willen werken en opvoeden aan een ander overlaten (kdv, oppas thuis), dan moeten ze ook niet gaan piepen en internet de schuld geven. Mobieltjes met internet? Vergeet het maar, die krijg je niet van mij. In ieder geval niet voor je zestiende.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Internet is de verantwoording van de ouders. Heel simpel. En als ouders zo nodig beiden willen werken en opvoeden aan een ander overlaten (kdv, oppas thuis), dan moeten ze ook niet gaan piepen en internet de schuld geven. Mobieltjes met internet? Vergeet het maar, die krijg je niet van mij. In ieder geval niet voor je zestiende.

Zeker maar op dat kinderdagverblijf of bij de oppas ( je kunt dat van te voren navragen) komen de kinderen niet met internet in aanraking. Maar het is niet simpel; ja als je geen kinderen hebt lijkt het simpel. 

Ouders die zelf naar pulp kijken, kunnen hun kinderen niet waarschuwen voor diezelfde pulp. Tieners zijn niet gek, en als pa onder het eten zijn mobiel pakt om even te checken wat zeg je dan als tiener?? Precies, niet makkelijk duzzz!! Maar grenzen stellen, ook wat betreft internet gebruik is goed. Want het is ook heel leerzaam, weten wij hier alles van af is heel goed!

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Van zo'n trieste situatie kan zowel in een religie als op Facebook sprake zijn.
Het verschil is dat als het bij een religie gebeurt, de ouders vaak niet bij machte zijn om in te grijpen (zie de schandalen in de RK-kerk en de Jehova's) .

Hiermee wil ik overigens niet insinueren dat dit bij álle religies of álle Facebook pagina's het geval is.

We hebben het hier niet over religie of pagina's, maar over de doorsnee gezinnen waar K3 vaak luidkeels hun onzin staat te schreeuwen met als publiek jonge kinderen die amper van de speen af zijn. 

Je had het over:

Citaat

Die kinderen wordt geleerd juist niet na te denken en worden volgestopt met zaken waar over nagedacht is door mensen die niet het beste met ze voor hebben.

Welnu, dat kan in meerdere situaties, kinderen die amper de speen af zijn en die luidkeels onzin uitschreeuwen waarvan de betekenis zelf niet snappen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Je had het over:

Welnu, dat kan in meerdere situaties, kinderen die amper de speen af zijn en die luidkeels onzin uitschreeuwen waarvan de betekenis zelf niet snappen. 

En dat schreeuwen ze dan door dat ze iemand op tv hetzelfde hebben zien schreeuwen. Precies het punt waarover het gaat dus.

10 minuten geleden zei Lobke:

Zeker maar op dat kinderdagverblijf of bij de oppas ( je kunt dat van te voren navragen) komen de kinderen niet met internet in aanraking.

Niet zo goedgelovig doen Lobke.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Lekker onderuit, en zet hem vaak op de Belg; kabbelend commentaar waarbij je in slaap zakt.. totdat er wat gebeurt en door wat stemverheffing je toch niets mist..?

 

Dat is grappig, dat doen wij (vanuit ouderlijk en grootouderlijk huis) van oudsher met veel andere sportwedstrijden ook, hem op de Belg zetten of even zappen naar de Belg om te horen wat die ervan zegt ?. Hun commentaar is vaak veel leuker. Meestal laten we hem dan staan want “dat taaltje is zooo zacht” ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Nicky O:

Ik zag dit laatst voorbij komen. Mijn zoontje van 5 kijkt wel eens graag tekenfilmpjes.  Graag jullie mening..

 

Inderdaad voor 5 jarigen vind ik dit ook behoorlijk pittig en dan verwacht je zoetigheid van K3. Maar wat denk je van die sprookjes die we vroeger voorlazen; grootmoeder die opgevreten werd door de wolf. Maar dit is beeldmateriaal, kijk hoe je zoontje erop reageert, praat erover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Lobke:

Inderdaad voor 5 jarigen vind ik dit ook behoorlijk pittig en dan verwacht je zoetigheid van K3. Maar wat denk je van die sprookjes die we vroeger voorlazen; grootmoeder die opgevreten werd door de wolf. Maar dit is beeldmateriaal, kijk hoe je zoontje erop reageert, praat erover.

Kijk eerst zelf wat het is en besluit pas daarna of het wat is voor je zoontje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat schreeuwen ze dan door dat ze iemand op tv hetzelfde hebben zien schreeuwen. Precies het punt waarover het gaat dus.

Niet zo goedgelovig doen Lobke.

Nee, ik ben niet goedgelovig, nou ja soms. Wanneer de kinderen van het dagverblijf gehaald worden en pa en moe, moe zijn en eten gaan koken is het de tijd dat de kinderen mogen zappen of gaan zappen.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk eerst zelf wat het is en besluit pas daarna of het wat is voor je zoontje.

Ja je hebt gelijk ik ben een tolerante oma. Maar mijn kleinkinderen spelen het liefst buiten en hebben een vaste tijd dat ze op de pc mogen.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Wanneer de kinderen van het dagverblijf gehaald worden en pa en moe, moe zijn

Precies, pa en ma zijn moe van het werken ipv opvoeden en dus verzaken ze het opvoeden maar. Opvoeden kan je energie geven hoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk eerst zelf wat het is en besluit pas daarna of het wat is voor je zoontje.

Het is wel duidelijk dat je zelf geen kinderen hebt.
24/7 controle over wat je kind te zien krijgt is een utopie.
Je zult er mee moeten leren dat je kind bloot staat aan invloeden van buitenaf.

Opvoeden bestaat er uit dat je je kind daar mee leert omgaan.
Niet dat je je kind volledig voor de buitenwereld af schermt.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Precies, pa en ma zijn moe van het werken ipv opvoeden en dus verzaken ze het opvoeden maar. Opvoeden kan je energie geven hoor!

Dat weet je niet, want je hebt geen kinderen. Als er iets is dat energie vreet, dan is het opvoeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Het is wel duidelijk dat je zelf geen kinderen hebt.
24/7 controle over wat je kind te zien krijgt is een utopie.
Je zult er mee moeten leren dat je kind bloot staat aan invloeden van buitenaf.

Opvoeden bestaat er uit dat je je kind daar mee leert omgaan.
Niet dat je je kind volledig voor de buitenwereld af schermt.

Waar en wil is is een weg. Je kunt je kind ook leren om niet naar alles te kijken wat ze voorgeschoteld krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk eerst zelf wat het is en besluit pas daarna of het wat is voor je zoontje

Precies. Dat is de reden waarom de tv thuis meestal uitgaat en ik zelf een berg onschuldige dvd 's heb gekocht bij de Kringloopwinkel: Smurfen, Ome Willem, Niels Holgerson.. 

bewerkt door Nicky O
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar en wil is is een weg. Je kunt je kind ook leren om niet naar alles te kijken wat ze voorgeschoteld krijgen.

Aha, dat is al weer iets compleet anders dan :

11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Kijk eerst zelf wat het is en besluit pas daarna of het wat is voor je zoontje.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat is niet compleet anders, maar aanvullend. Wat ben je toch aan het piepen man.

Je kind leren om niet naar alles te kijken wat ze voorgeschoteld krijgen is iets totaal anders dan eerst zelf alles controleren en dan bepalen wat je kind krijgt.

En het is duidelijk dat jij dat ook snapt, want je begint met verwijten als 'zit niet zo te piepen'. Dat soort zaken gooi je er altijd in als je in de gaten hebt dat je klem zit. Dan ge je over tot persoonlijke aanvallen. Beetje jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Je kind leren om niet naar alles te kijken wat ze voorgeschoteld krijgen is iets totaal anders dan eerst zelf alles controleren en dan bepalen wat je kind krijgt.

En het is duidelijk dat jij dat ook snapt, want je begint met verwijten als 'zit niet zo te piepen'. Dat soort zaken gooi je er altijd in als je in de gaten hebt dat je klem zit. Dan ge je over tot persoonlijke aanvallen. Beetje jammer.

Wat piep je daar? Ik snap er niks van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Nicky O:
14 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat weet je niet, want je hebt geen kinderen. Als er iets is dat energie vreet, dan is het opvoeden.

Dat zie ik totaal anders.

Natuurlijk, er zijn ook fantastische momenten he ! ?

En die blijven het beste bij, gelukkig. 
De momenten van gebrek aan nachtrust, zorgen, ziekte, etc, die vergeet je wat sneller.

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat piep je daar? Ik snap er niks van.

Dat klopt. Want jij hebt geen kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat klopt. Want jij hebt geen kinderen.

Toch heb ik er heel wat begeleid, met name jonge kinderen met forse gedragsproblematiek. Als jij consequent in het werk staat, dan wordt je niet moe en kun je rekenen op over het algemeen rustige diensten. Tot aan vervelends toe voor de collegae die dat niet zijn en zich maar afvragen hoe ik dat toch doe en waarom zij wel veelal gedonder in de keet hebben. Die ik dan weer kan oplossen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid