Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Na wat rondgezworven te hebben op dit forum krijg ik het idee dat hier gelovigen (en ongelovigen) uit alle hoeken zitten. Ik ben benieuwd: hoe geven jullie je persoonlijke relatie met God vorm? Kies je ervoor om dagelijks/wekelijks/maandelijks/spontaan tijd apart te zetten en wat doe je in die tijd?

Reden dat ik er nieuwsgierig naar ben is omdat ik merk dat ik op zoek ben naar ideeën. Ik maak fases door, soms schrijf ik graag, soms bid ik hardop, soms maak ik een wandeling waarbij ik Hem uitnodig. En soms weet ik het niet zo goed. Dat vertel ik God dan ook.

Ik vind het interessant om te horen hoe anderen dit doen. Wie weet zitten er gebruiken/gedachten hierover tussen die mij (of elke andere willekeurige lezer) als helpend worden gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bid weinig omdat gebed mij heel diep kan treffen. Wel die ik veel schietgebedjes...

Maar echt tijd met God spenderen, via Christus, maakt me zo mak als een lammetje. Laatste malen kwam ik huilend uit mijn kamer waar mijn dierbaren raar op keken. 

Ik bid stil op de knieën met gevouwen handen en gebogen hoofd. In tijden van euforie met geheven handen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jalikaatje:

Na wat rondgezworven te hebben op dit forum krijg ik het idee dat hier gelovigen (en ongelovigen) uit alle hoeken zitten. Ik ben benieuwd: hoe geven jullie je persoonlijke relatie met God vorm? Kies je ervoor om dagelijks/wekelijks/maandelijks/spontaan tijd apart te zetten en wat doe je in die tijd?

God speelt in elk aspect een rol. Ik probeer mn gedrag naar Gods richtlijnen te leven. We hebben twee bijeenkomsten per week. Woensdag hebben we een soort van school voor bijv openbaar lezen, lezinkjes houden etc en zondag hebben wij een openbare lezing en een studie uit ons tijdschrift de Wachttoren. Vind het ook fijn om om op dit forum van gedachten te wisselen. Daarnaast doe ik ook nog persoonlijke studie.

As weekend is er van vrijdag t/m zondag in Utrecht een groot congres in de jaarbeurs. Daar ben je van harte uitgenodigd om eens langs te komen.

https://www.jw.org/finder?wtlocale=O&pub=co-invpw19&srcid=share

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Jalikaatje:

Na wat rondgezworven te hebben op dit forum krijg ik het idee dat hier gelovigen (en ongelovigen) uit alle hoeken zitten. Ik ben benieuwd: hoe geven jullie je persoonlijke relatie met God vorm? Kies je ervoor om dagelijks/wekelijks/maandelijks/spontaan tijd apart te zetten en wat doe je in die tijd?

Reden dat ik er nieuwsgierig naar ben is omdat ik merk dat ik op zoek ben naar ideeën. Ik maak fases door, soms schrijf ik graag, soms bid ik hardop, soms maak ik een wandeling waarbij ik Hem uitnodig. En soms weet ik het niet zo goed. Dat vertel ik God dan ook.

Ik vind het interessant om te horen hoe anderen dit doen. Wie weet zitten er gebruiken/gedachten hierover tussen die mij (of elke andere willekeurige lezer) als helpend worden gezien.

Zelf bid ik dagelijks een aantal gebeden uit het getijdengebed. Daar is zelfs tegenwoordig een zeer handige app voor die na gratis registratie evenals gratis te downloaden is. Scheelt enorm veel geblader in een dik boek.
In het getijdengebed bid je door de dag heen een aantal psalmen, voorbeden, hymnen en (korte) lezingen, zodat je in vier weken bijna alle psalmen doorgaat. Het zijn eigenlijk een soort minikerkdienstjes die je ook alleen kunt bidden en waar je dan ook je persoonlijke gebeden aan kunt toevoegen.
Daarnaast probeer ik dagelijks het evangelie van de dag te overwegen en ga ik elke zondag naar de mis.

Als je niet het getijdengebed wil bidden, maar wel de psalmen, dan kun je natuurlijk dagelijks steeds de volgende twee of drie psalmen en of psalmgedeelten direct uit de bijbel bidden, ingeleid en of afgesloten met een persoonlijk gebed.
Je begint dan bij Psalm 1, eindigt bij Psalm 150 en gaat dan weer naar Psalm 1.
De kunst is dan om altijd de volgende psalm te bidden, ook als de inhoud niet zou aansluiten op wat je op dat moment voelt. Dus toch gewoon die lofpsalm als je aan Hem twijfelt, of die droeve psalm als je juist vol blijdschap bent.
Je bidt immers dan niet enkel voor jezelf, maar ook voor anderen; je leent hen als het ware je stem. Daarbij kun je de psalmen zien als de gebeden van Jezus zelf, waarin Hij dus direct door jou heen bidt en je als het ware al zijn goddelijke ervaringen - vreugde, lijden, dood, verrijzenis - je eigen maakt.

Uit ervaring weet ik in elk geval dat het dagelijks bidden van de psalmen nooit gaat vervelen, zéker als je ze dus als woorden van Jezus ziet en wel álle psalmen, en dat ze je geloofsleven erg kunnen verrijken en je beeld van God kunnen verdiepen.
Maar hoe en wat je ook bidt, het belangrijkst is dat je het dagelijks doet, ook als je eigenlijk even geen zin hebt en er een vaste tijd voor inruimt. En dat kan al door simpelweg wat vroeger op te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

God speelt in elk aspect een rol. Ik probeer mn gedrag naar Gods richtlijnen te leven. We hebben twee bijeenkomsten per week. Woensdag hebben we een soort van school voor bijv openbaar lezen, lezinkjes houden etc en zondag hebben wij een openbare lezing en een studie uit ons tijdschrift de Wachttoren. Vind het ook fijn om om op dit forum van gedachten te wisselen. Daarnaast doe ik ook nog persoonlijke studie.

As weekend is er van vrijdag t/m zondag in Utrecht een groot congres in de jaarbeurs. Daar ben je van harte uitgenodigd om eens langs te komen.

https://www.jw.org/finder?wtlocale=O&pub=co-invpw19&srcid=share

 

Tijd met God doorbrengen is niet hetzelfde als lidmaatschap van een organisatie. Ik weet wel zeker dat @Jalikaatje op iets heel anders doelt dan waar jij het over hebt. Ik heb er persoonlijk ook een probleem mee dat jij dit forum misbruikt om steeds weer reclame te maken voor het genootschap waarvoor jij hebt gekozen en dat alles dat buiten dat genootschap valt nadrukkelijk verwerpt. Ik kan je zeer aanraden om persoonlijk tijd voor God vrij te maken i.p.v. dit te vervangen door activiteiten. Je ontvangt dan kostbare schatten die het WTG je nooit kan schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik persoonlijk zie niet zo dat Sjako reclame maakt, je zou dan iedere evangelische site ook reclame moeten noemen, door persoonlijke/ medische  redenen ben ik zeer waarschijnlijk niet op dat congres maar ik denk dat als jij erheen gaat met je eigen bijbelvertaling je geen ongerechtigheden zult vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Ik kan je zeer aanraden om persoonlijk tijd voor God vrij te maken i.p.v. dit te vervangen door activiteiten.

Ik doe persoonlijke studie waarbij God als het ware tegen me spreekt. Jij blijft schoppen tegen het WTG terwijl je helemaal niet weet hoe het er aan toegaat vanuit eigen ervaring. Iedere denominatie heeft zijn eigen regels en geloofspunten. Het WTG onderbouwd het allemaal heel erg goed, we gaan met elkaar om als echte broeders en zusters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei sjako:

Ik doe persoonlijke studie waarbij God als het ware tegen me spreekt. Jij blijft schoppen tegen het WTG terwijl je helemaal niet weet hoe het er aan toegaat vanuit eigen ervaring. Iedere denominatie heeft zijn eigen regels en geloofspunten. Het WTG onderbouwd het allemaal heel erg goed, we gaan met elkaar om als echte broeders en zusters.

Tijdens mijn bijbelstudie leerde we over de verloren zoon. De HG kwam toen over me heen. Tijdens al die studies (evangelische kerk) heb ik niet anders dan God ervaren. Nooit sprak God zo duidelijk tegen me toen ik me liet vormen. Toen viel ik... Gelukkig niet verstoten... maar durf niet meer terug gaan nu lol.

In de gemeenschap ervoer ik God sterker dan alleen. Ik begrijp wel wat je wil zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch vraagt onze beste Jalikaatje volgens mij nu juist ook naar ervaringen en tips voor de persoonlijke relatie met God, naast de gemeenschappelijke godsdienstoefeningen binnen de kerk.
De vraag is dan dus eigenlijk vooral hoe jij de persoonlijke, stille tijd met God zelf doorbrengt en wat zij eventueel dan zou kunnen doen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Maar persoonlijke studie is ook belangrijk omdat Hij juist daar letterlijk bijna antwoord geeft.

Onderstreping is van mij.en een kleine correctie van belangrijk, mij overkomt dit ook vaak hoor, geen schande

Ik heb de boekstudie over het boek Openbaring deels gevolgd, nu lees ik iedere dag nog een gedeelte van openbaring en het verklarende boek, ik concentreer mij dus op enkele paginas. Iedere keer merk ik dat de schepper mij steeds meer licht geeft om het te begrijpen en de verbanden te zien, ik ben Jehovah daar dankbaar voor

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor alle respons!

@Fundamenteel jouw reacties klinken vrij heftig en ervaringsgericht. Op welke manier vind jij God in de stilte, of is het altijd een storm? En wanneer je niets zou ervaren, zou jij dan het idee hebben dat God er niet 'is' op dat moment?

@sjako Dank voor de uitnodiging, maar ik heb een kerkgenootschap waar ik mij al thuis weet. Mijn vraag ziet inderdaad op de persoonlijke tijd met God, zonder inmenging van anderen.

@Robert Frans Het Getijdegebed ken ik niet. Dank voor de bron erbij. Het ziet er vrij intensief uit, ik ben benieuwd hoe zoiets bijvoorbeeld met een fulltime baan kan worden gecombineerd. Als dat al mogelijk is. Ik begrijp dat jij er per dag een aantal kiest, maar dus niet vasthoud aan 'altijd alles'?

Het bidden van alleen de Psalmen klinkt als een mooi gebruik. Het genre van de Psalmen leent zich daar voor (vraagt daar juist misschien om). Stel nu dat je een bezwaard hart hebt, je worstelt ergens mee en die dag is een blije Psalm aan de beurt. Bid je dan na die Psalm ook over je eigen zorgen, of niet meer?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Jalikaatje:

Dank voor alle respons!

@Fundamenteel jouw reacties klinken vrij heftig en ervaringsgericht. Op welke manier vind jij God in de stilte, of is het altijd een storm? En wanneer je niets zou ervaren, zou jij dan het idee hebben dat God er niet 'is' op dat moment?

@sjako Dank voor de uitnodiging, maar ik heb een kerkgenootschap waar ik mij al thuis weet. Mijn vraag ziet inderdaad op de persoonlijke tijd met God, zonder inmenging van anderen.

@Robert Frans Het Getijdegebed ken ik niet. Dank voor de bron erbij. Het ziet er vrij intensief uit, ik ben benieuwd hoe zoiets bijvoorbeeld met een fulltime baan kan worden gecombineerd. Als dat al mogelijk is. Ik begrijp dat jij er per dag een aantal kiest, maar dus niet vasthoud aan 'altijd alles'?

Het bidden van alleen de Psalmen klinkt als een mooi gebruik. Het genre van de Psalmen leent zich daar voor (vraagt daar juist misschien om). Stel nu dat je een bezwaard hart hebt, je worstelt ergens mee en die dag is een blije Psalm aan de beurt. Bid je dan na die Psalm ook over je eigen zorgen, of niet meer?

 

 

Via gebed plaats ik me buiten de storm. Door de stilte laat ik God toe in mijn gedachten. Ik weerleg Hem al mijn zorgen en eindig met onze Vader. Als ik God niet ervaar is dat omdat ik Hem loochen en mijn eigen weg ga. Maar dan merk ik wel op dat er door kleine zaken/toevalligheden signalen op me afkomen. 

Toen ik hier een groepsgebed aanvroeg ging ik tot Hem met de focus op slachtoffers en nabestaanden van onrecht in deze wereld. Er kwam een stortbad aan tranen uit mijn wezen en dat voelde achteraf gezien wel heel verlossend. Maar de realiteit grijpt me telkens opnieuw wat mijn kan doen spiralen naar negativiteit. 

De mooiste ervaring die ik had was toen ik enorm diep weg gezakt was in mijn hoofd. Ik voelde Jezus’ aanwezigheid zeer sterk. Ik voelde een warmte alsof Hij me aanraakte en terwijl doorgaf “Leg het bij Mij.” Terwijl ik dat doorkreeg werd ik naar de grond gezogen terwijl alle last uit mijn lichaam verdween. Het was toen een hele donkere periode. Alle inzicht kwam, wat voor gezegend man ik ben door mijn dierbaren. Maar ook hoe egoïstisch ik was.,Toen ben ik gaan huilen op de schouder van mijn vriendin en ben ik mijn alcoholprobleem gaan aanpakken. Ik heb sedert dien nog wel een beetje gedronken, maar niet meer problematisch. Heb er ook geen behoefte naar.... 

Ik zal altijd getuigen door Christus gered te zijn en altijd getuigen dat Hij de weg is. Hoe laag ik ook zak, mijn geloof in Hem is onvervangbaar. Dat omzetten naar praktijk is wel wat moeilijker... 

Het is alsof God me inzichten toereikt, maar de aardse ervaring me daar telkens van weg trekt. Christendom is het mooiste geloof ter aarde, maar tegelijk het moeilijkste. Van alle mensen die zich hier christen noemen kan ik ze eigenlijk op enkele vingers tellen. Ik hoor daar alleszins niet bij :) Net omdat in Zijn voorbeeld lopen zo moeilijk is.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei antoon:

Onderstreping is van mij.en een kleine correctie van belangrijk, mij overkomt dit ook vaak hoor, geen schande

Ik heb de boekstudie over het boek Openbaring deels gevolgd, nu lees ik iedere dag nog een gedeelte van openbaring en het verklarende boek, ik concentreer mij dus op enkele paginas. Iedere keer merk ik dat de schepper mij steeds meer licht geeft om het te begrijpen en de verbanden te zien, ik ben Jehovah daar dankbaar voor

Dat is ook mijn ervaring. Ik bedoel met bijna dat ik natuurlijk geen letterlijke stem hoor, maar dat tijdens m’n studie zaken steeds duidelijker worden. Als je met Gods woord bezig bent zal Gods Geest je helpen het steeds beter te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jalikaatje:

Het Getijdegebed ken ik niet. Dank voor de bron erbij. Het ziet er vrij intensief uit, ik ben benieuwd hoe zoiets bijvoorbeeld met een fulltime baan kan worden gecombineerd. Als dat al mogelijk is. Ik begrijp dat jij er per dag een aantal kiest, maar dus niet vasthoud aan 'altijd alles'?

Je hoeft dan ook lang niet alles te bidden; alleen katholieke geestelijken moeten dat (deels). De meeste gelovigen bidden alleen het morgengebed en het avondgebed. Het morgengebed bid je dan voor het naar werk gaan, het avondgebed voor of na het avondeten. Ook de dagsluiting wordt vaak meegenomen voor het slapen gaan.
Bij echte drukte wordt aangeraden om het avondgebed als het belangrijkste gebed te beschouwen en deze dus sowieso te bidden.
Het bidden van het morgen- en avondgebed duurt gemiddeld vijftien tot twintig minuten, afhankelijk van hoe snel je de woorden uitspreekt en of zingt. De dagsluiting is vaak zo'n tien minuten, afhankelijk van hoe lang je het gewetensonderzoek doet.

1 uur geleden zei Jalikaatje:

Het bidden van alleen de Psalmen klinkt als een mooi gebruik. Het genre van de Psalmen leent zich daar voor (vraagt daar juist misschien om).

In verschillende geloofstradities worden ze als de gebeden van Jezus zélf gezien. Elke psalm licht weer een element uit van zijn leven op aarde, zijn leven nu bij de Vader en zijn heilsplan voor ons. In veel van hun gebeden en erediensten spelen de psalmen dan ook een belangrijke rol, al dan niet berijmd gezongen.

1 uur geleden zei Jalikaatje:

Stel nu dat je een bezwaard hart hebt, je worstelt ergens mee en die dag is een blije Psalm aan de beurt. Bid je dan na die Psalm ook over je eigen zorgen, of niet meer?

Schuift al uw zorgen op Hem af, want Hij heeft zorg voor u.
-
1 Petrus 5,7; WV75 ;)

Laat je dus nooit weerhouden om al je zorgen en al je vragen bij Hem neer te leggen. Het is juist iets heel moois om Hem de lof te prijzen én om Hem te vragen om hulp en troost, of antwoorden op vragen waar je mee zit.
Dat is immers hét kenmerk van een sterk geloof: vol twijfels en vragen zitten, God niet weten te vinden, geen enkele mooie ervaring of gedachte meer binnenkrijgen, maar tóch Hem blijven bidden en dankzeggen.
Je eigen gebeden kunnen zo de woorden van Jezus in de psalmen omlijsten of juist bevragen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je juist in de psalmen antwoorden vindt, of bevestigingen, of troost. En daar kun je Hem dan weer voor danken. :)

En mocht je een dergelijke overgang toch moeilijk vinden, wat let je dan om eerst je eigen gebeden te bidden, de bijbel daarna te openen en dan de volgende psalm te bidden? Je krijgt dan simpelweg de woorden van God aangereikt om die overgang vanzelf te laten gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

In verschillende geloofstradities worden ze als de gebeden van Jezus zélf gezien. Elke psalm licht weer een element uit van zijn leven op aarde, zijn leven nu bij de Vader en zijn heilsplan voor ons. In veel van hun gebeden en erediensten spelen de psalmen dan ook een belangrijke rol, al dan niet berijmd gezongen.

Heb je daar toevallig bronnen over? Ik ken deze gedachte nog niet, dat de Psalmen als gebeden van Jezus worden gezien. Ik ben nieuwsgierig.

1 uur geleden zei Robert Frans:

Schuift al uw zorgen op Hem af, want Hij heeft zorg voor u.
-
1 Petrus 5,7; WV75 ;)

Laat je dus nooit weerhouden om al je zorgen en al je vragen bij Hem neer te leggen. Het is juist iets heel moois om Hem de lof te prijzen én om Hem te vragen om hulp en troost, of antwoorden op vragen waar je mee zit.
Dat is immers hét kenmerk van een sterk geloof: vol twijfels en vragen zitten, God niet weten te vinden, geen enkele mooie ervaring of gedachte meer binnenkrijgen, maar tóch Hem blijven bidden en dankzeggen.
Je eigen gebeden kunnen zo de woorden van Jezus in de psalmen omlijsten of juist bevragen. Het kan dan zomaar gebeuren dat je juist in de psalmen antwoorden vindt, of bevestigingen, of troost. En daar kun je Hem dan weer voor danken. :)

En mocht je een dergelijke overgang toch moeilijk vinden, wat let je dan om eerst je eigen gebeden te bidden, de bijbel daarna te openen en dan de volgende psalm te bidden? Je krijgt dan simpelweg de woorden van God aangereikt om die overgang vanzelf te laten gebeuren.

Ik heb altijd kunnen waarderen hoe jij de tijd neemt om uitgebreid en onderbouwd te reageren, Robert Frans. Dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God weet al wat je wilt vragen zonder dat je het zelf goed onder woorden kan brengen. Soms zit je met iets en weet je niet hoe God te benaderen hierover. Psalmen kunnen je helpen dingen beter in te zien en de goede woorden te vinden. Ik denk niet dat de psalmen woorden van Christus zijn, maar van God, de Vader van Jezus. Dmv de heilige Geest werd vooral David geïnspireerd deze woorden op te tekenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Jalikaatje:

Heb je daar toevallig bronnen over? Ik ken deze gedachte nog niet, dat de Psalmen als gebeden van Jezus worden gezien. Ik ben nieuwsgierig.

In het Evangelie lezen we dat Jezus de psalmen zong en bad met zijn leerlingen, bijvoorbeeld tijdens het laatste Avondmaal. Als jood bad Hij echter sowieso dagelijks een aantal psalmen, zoals joden tot op de dag van vandaag nog steeds driemaal daags doen. Het getijdengebed is ook daarop geworteld.
En natuurlijk kennen we de scéne aan het kruis, waarin Hij de eerste regel van Psalm 22 bidt: 'Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?'
Jezus heeft zo de psalmen geheiligd en zich eigen gemaakt. Natuurlijk heeft Hij ze niet letterlijk geschreven, die eer komt onder meer koning David toe, maar door ze te bidden zijn het alsnog zijn woorden geworden.
Uit ervaring weet ik ook dat als je echt elke psalm als woorden van Jezus gaat zien, je beeld van Hem en van het geloof soms verrassend anders kan worden en je dingen tegenkomt die je niet van Hem zou verwachten, maar die enkel bijdragen aan een dieper verstaan van zijn liefde voor ons en de weg die Hij met jou wil gaan.

Ik kan zelf enkel meer gedetailleerd vanuit de katholieke geloofstraditie spreken, maar ook de oosters-orthodoxen, de anglicanen en (in mindere mate) de luthersen kennen een groot belang toe aan het bidden van de psalmen.
De gereformeerde gemeenten zingen zelfs uitsluitend (berijmde) psalmen tijdens hun erediensten en in grote anglicaanse kathedralen wordt dagelijks volgens een maandschema alle psalmen gezongen.
Nu ken ik zelf geen goede boeken die precies dát helemaal uitwerken, hoewel ik graag van ze hoor. Het is iets wat ik binnen mijn katholieke geloofstraditie geleerd heb van gelovigen, geestelijken incluis, die evenals het getijdengebed bidden en van artikelen die ik her en der tegenkwam op internet.

Tenslotte is het een zeer christologische manier van spreken over de psalmen die je ook gewoon naast je kan neerleggen als het je toch niets zegt. De betekenis van de psalmen is rijk genoeg om er je eigen ervaringen aan vast te knopen en er zijn vele manieren om ze vroom en toegewijd te bidden.
Het belangrijkste om je te beseffen is dat de psalmen als geen ander de hoogten en diepten van het geloof en de godservaring al biddend duiden en je het meest rijke en luisterrijke beeld van God in relatie tot de mens schilderen.
Als je ze bidt, hoe dan ook, dan sluit je je aan bij het gebed van vele gelovigen door alle eeuwen heen en geef je woord en klank aan wat ten diepste niet te verwoorden is. Het zijn en blijven nog altijd gebeden van God zelf, die Hij ons gegeven heeft. Zodat je alsnog ook uitkomt bij God de Zoon. ;)

Wellicht ten overvloede wil ik aangeven dat het bidden van de psalmen natuurlijk niet de enige wijze van bidden hoeft te zijn. Het is slechts een eeuwenoud idee dat ik je wilde meegeven. :)
Er zijn verschillende concrete manieren om tijd met God door te brengen, waaronder ook het gewoon stilzwijgend met Hem verkeren, waarin woorden dan wegvallen en enkel de liefde voor elkaar overblijft.

Het belangrijkste is dat je trouw bent in de weg die je daarin gaat, ook als je met tegenslagen te maken krijgt, zodat de oefeningen uiteindelijk jóú gaan dragen in plaats van andersom en het gebed uiteindelijk je werk zal beïnvloeden en je werk het gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Robert Frans:

Wellicht ten overvloede wil ik aangeven dat het bidden van de psalmen natuurlijk niet de enige wijze van bidden hoeft te zijn. Het is slechts een eeuwenoud idee dat ik je wilde meegeven. :)
Er zijn verschillende concrete manieren om tijd met God door te brengen, waaronder ook het gewoon stilzwijgend met Hem verkeren, waarin woorden dan wegvallen en enkel de liefde voor elkaar overblijft.

Het belangrijkste is dat je trouw bent in de weg die je daarin gaat, ook als je met tegenslagen te maken krijgt, zodat de oefeningen uiteindelijk jóú gaan dragen in plaats van andersom en het gebed uiteindelijk je werk zal beïnvloeden en je werk het gebed.

Hiermee stip je de motivatie aan om dit topic te starten. Er zijn inderdaad zoveel verschillende concrete manieren om tijd met God door te brengen. Ik vraag me er eens af welke manieren er nog meer zijn, naast de manieren die ik mijn leven lang al gebruik. Vandaar dit topic :). En omdat ik denk dat we nog best wat van elkaar kunnen leren, juist wanneer iedereen verschillende geloofsbelevingen/-rituelen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-7-2019 om 11:16 zei Jalikaatje:

Na wat rondgezworven te hebben op dit forum krijg ik het idee dat hier gelovigen (en ongelovigen) uit alle hoeken zitten. Ik ben benieuwd: hoe geven jullie je persoonlijke relatie met God vorm? Kies je ervoor om dagelijks/wekelijks/maandelijks/spontaan tijd apart te zetten en wat doe je in die tijd?

Reden dat ik er nieuwsgierig naar ben is omdat ik merk dat ik op zoek ben naar ideeën. Ik maak fases door, soms schrijf ik graag, soms bid ik hardop, soms maak ik een wandeling waarbij ik Hem uitnodig. En soms weet ik het niet zo goed. Dat vertel ik God dan ook.

Ik vind het interessant om te horen hoe anderen dit doen. Wie weet zitten er gebruiken/gedachten hierover tussen die mij (of elke andere willekeurige lezer) als helpend worden gezien.

Hoe weet je of dat wat jij God noemt, niet neerkomt op een 'imaginary friend'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

moderatie:

1 uur geleden zei Jalikaatje:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Hoe weet je of dat wat jij God noemt, niet neerkomt op een 'imaginary friend'?

Dat is een interessante discussie. Maar niet helemaal op zijn plek in dit topic denk ik :). 

Inderdaad.

Je kunt er eventueel een topic over openen, Bastiaan73

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-7-2019 om 11:16 zei Jalikaatje:

Na wat rondgezworven te hebben op dit forum krijg ik het idee dat hier gelovigen (en ongelovigen) uit alle hoeken zitten. Ik ben benieuwd: hoe geven jullie je persoonlijke relatie met God vorm? Kies je ervoor om dagelijks/wekelijks/maandelijks/spontaan tijd apart te zetten en wat doe je in die tijd?

Reden dat ik er nieuwsgierig naar ben is omdat ik merk dat ik op zoek ben naar ideeën. Ik maak fases door, soms schrijf ik graag, soms bid ik hardop, soms maak ik een wandeling waarbij ik Hem uitnodig. En soms weet ik het niet zo goed. Dat vertel ik God dan ook.

Ik vind het interessant om te horen hoe anderen dit doen. Wie weet zitten er gebruiken/gedachten hierover tussen die mij (of elke andere willekeurige lezer) als helpend worden gezien.

Als je de ervaring hebt dat je vrijheid krijgt van God, is dat iets om zeer dankbaar voor te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Jalikaatje:

Hiermee stip je de motivatie aan om dit topic te starten. Er zijn inderdaad zoveel verschillende concrete manieren om tijd met God door te brengen. Ik vraag me er eens af welke manieren er nog meer zijn, naast de manieren die ik mijn leven lang al gebruik. Vandaar dit topic :). En omdat ik denk dat we nog best wat van elkaar kunnen leren, juist wanneer iedereen verschillende geloofsbelevingen/-rituelen heeft.

Ik kan je nog wel een aantal gebedsvormen uit verschillende geloofstradities aanreiken, met een korte omschrijving erbij. :) Natuurlijk is het goed om zelf verder te zoeken als je meer over een bepaalde gebedsvorm wil weten.

Het mondgebed
De meest eenvoudige manier van bidden, maar soms toch nog best moeilijk. Je spreekt simpelweg een aantal gebeden hardop of fluisterend uit. Liederen zingen kan natuurlijk ook. :) Dat kunnen vaste gebeden zijn, zoals bijvoorbeeld het onzevader, maar ook vrije gebeden die spontaan in je opkomen. Veel gelovigen kennen ook vaste schietgebedjes die ze in bepaalde situaties bidden, zoals voor de maaltijd, voor vertrek of als ze hulp nodig hebben.

De rozenkrans
Katholiek gebed dat voornamelijk bestaat uit het herhalen van vele weesgegroetjes en onzevaders, terwijl je ondertussen een aantal belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Jezus en Maria overweegt. Het is dus meer een meditatievorm, maar voor niet-katholieken vrij ontoegankelijk.

Het Jezusgebed
Deze komt uit de oosters-orthodoxe traditie, maar is vanwege de eenvoud ook redelijk populair bij bepaalde katholieke en protestantse gemeenschappen. Het houdt niet méér in dan het constant herhalen van de bede 'Heer Jezus, Zoon van God, ontferm U over mij, zondaar.' Orthodoxe monniken doen dat zelfs heel de dag door, dus ook tijdens het werk. Voor dat laatste is echter wel een geoefende geest nodig.

Lectio divina
Stamt uit de kloosters en vindt ingang over vrijwel de hele oecumene. Je neemt een niet te lang bijbelgedeelte en leest deze heel langzaam en overwegend. Als een vers je aanspreekt, dan ga je na waarom dat zo is, voordat je verder leest en knoop je er een persoonlijk gebed aan vast. Lectio divina kan op verschillende wijzen gedaan worden; je kunt zelfs nog het gedeelte overschrijven en er persoonlijke aantekeningen bijzetten.

Bijbels dagboek
Vooral een protestantse traditie. Er zijn verschillende boeken op de markt waarin je een jaar lang elke dag een overweging leest en meestal ook een aangegeven bijbelgedeelte. Verschillende protestantse geloofstradities zullen weer eigen accenten leggen en onderwerpen aansnijden, dus je zult een zorgvuldige keuze moeten maken welk boek of welke boeken je wil volgen.

Contemplatie
Komt ook vooral uit de katholieke en oosters-orthodoxe traditie. Wat je hierin doet? Niets. Het is puur zwijgend tegenover God knielen of zitten (of liggen). Een passieve vorm van meditatie dus, waarin woorden wegvallen en de liefde tussen jou en Hem overblijft. Meestal wordt er een icoon, beeld, stuk muziek of een bijbelvers gebruikt om de concentratie weer te herrichten als de gedachten afdwalen. Vergt ook geestelijke oefening en rijping.

Soms kun je gebedsvormen ook in elkaar laten overvloeien, als je geest je daartoe brengt. Het kan best zijn dat je bijvoorbeeld tijdens het bidden van de psalmen ineens stilvalt en even helemaal niets wil zeggen. Of dat je tijdens het lezen uit een dagboek ineens zodanig geraakt wordt door een geciteerd bijbelvers, dat je ineens dáárover diep gaat nadenken. Dat kun je dan ook gewoon laten gebeuren, zonder er meteen iets van te hoeven vinden.

Het belangrijkste is dat je een vorm vindt die bij je geloofsbeleving en de geloofstraditie waar je toebehoort past, óók als het niet zo goed met je gaat. En wat bij jou persoonlijk past, kan zelfs van tijd tot tijd verschillen, afhankelijk van je geestelijke groei. Een geestelijk leidsman of -vrouw vanuit jouw kerk daarover raadplegen is daarbij zeker geen gek idee.
Ook blijft het belangrijk, zoals ik al zei, dat je dagelijks bidt. Ook als je het maar eentonig vindt, ook als je geen mooie gedachten of woorden meer hebt, ook als je aan alles twijfelt. Liever dagelijks een pover gebed, dan af en toe een vurige. Het is immers voedsel voor de ziel, een liefdevolle opdracht van de Heer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid