Spring naar bijdragen

Rentmeesterschap


Aanbevolen berichten

Lieve Christenen

Met de ontwikkelingen op het gebied van de opwarming van de aarde, de ontbossing, de plasticsoep en het gebruik van bestrijdingsmiddelen die er voor zorgen dat de hoeveelheid insecten in Nederland met 70% gedaald is ten aanzien van 1900, vraag ik mij het volgende af. Waarom hoor ik vanuit de christelijke partijen, (de kerkelijke, en politieke) zo weinig tot niets over het behoud van onze aarde? Als je er vanuit gaat dat de aarde door God geschapen is, hoe kan je dan als rechtgeaarde Christen toestaan dat dit geschenk van god zo misbruikt en mishandeld wordt? Waarom staan de kerken en de christenen niet vooraan in het milieu debat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Omdat de opwarming van de aarde een zeer gevoelig debat is wat vooral misbruikt wordt burgers geld uit de zak te slaan.

Wel, de aarde warmt al millennia op. What’s new pussycat? Dat greenhouse effect van Venus is ook totaal niet te vergelijken met co2 op aarde. Ene vulkaan spat deftig uit en we hebben meer co2 dan

In tegenstelling tot wat dat Wikipedia verhaal zegt is er onder wetenschappers geen overeenstemming over de oorzaken van de opwarming van de aarde hoewel de enorme uitstoot van CO2 er zeker ook aan bi

Hoor je het niet tijdens de dienst of viering? Merkwaardig het komt namelijk regelmatig aan bod in veel kerken waar ik kom (PKN en RKK).

 

Het CDA heeft rentmeesterschap overigens als een van de pijlers.

https://www.cda.nl/standpunten/uitgangspunten/

 

Christenen staan niet vooraan omdat activistisch links vooraan staat elkaar te overschreeuwen om aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom stemmen SGP CDA en CU dan tegen het eerder ingaan van een verbod op kolencentrales ?

(https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2019Z13860&did=2019D28528)

(Dit is slechts een voorbeeld)

Zou de stem van christelijk Nederland niet juist die van links moeten overschreeuwen, en/of juist met deze partijen op dit vlak de handen ineen slaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Kwelling:

Lieve Christenen

Met de ontwikkelingen op het gebied van de opwarming van de aarde, de ontbossing, de plasticsoep en het gebruik van bestrijdingsmiddelen die er voor zorgen dat de hoeveelheid insecten in Nederland met 70% gedaald is ten aanzien van 1900, vraag ik mij het volgende af. Waarom hoor ik vanuit de christelijke partijen, (de kerkelijke, en politieke) zo weinig tot niets over het behoud van onze aarde? Als je er vanuit gaat dat de aarde door God geschapen is, hoe kan je dan als rechtgeaarde Christen toestaan dat dit geschenk van god zo misbruikt en mishandeld wordt? Waarom staan de kerken en de christenen niet vooraan in het milieu debat?

Omdat de opwarming van de aarde een zeer gevoelig debat is wat vooral misbruikt wordt burgers geld uit de zak te slaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Omdat de opwarming van de aarde een zeer gevoelig debat is wat vooral misbruikt wordt burgers geld uit de zak te slaan.

Er is qua opwarming van de aarde geen debat meer onder de mensen die er verstand van hebben (lees wetenschappers, er is onder hun een consensus van 99% dat deze door de mens wordt veroorzaakt). Verder denk ik het argument dat deze kennis wordt gebruikt om burgers geld uit de zak te slaan ongefundeerd is, dat het iedereen geld gaat kosten dat mag duidelijk zijn. Dit is echter een gevolg van de rekening die we eerder met z'n allen niet hebben willen betalen, neem als voorbeeld de gaswinning in Groningen. De rekening van de welvaart die dat heeft opgeleverd wordt nu betaald door mensen die niet meer in hun huis kunnen wonen, die vervolgens weer gecompenseerd moeten worden met gemeenschapsgeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kwelling:

Er is qua opwarming van de aarde geen debat meer onder de mensen die er verstand van hebben (lees wetenschappers, er is onder hun een consensus van 99% dat deze door de mens wordt veroorzaakt). Verder denk ik het argument dat deze kennis wordt gebruikt om burgers geld uit de zak te slaan ongefundeerd is, dat het iedereen geld gaat kosten dat mag duidelijk zijn. Dit is echter een gevolg van de rekening die we eerder met z'n allen niet hebben willen betalen, neem als voorbeeld de gaswinning in Groningen. De rekening van de welvaart die dat heeft opgeleverd wordt nu betaald door mensen die niet meer in hun huis kunnen wonen, die vervolgens weer gecompenseerd moeten worden met gemeenschapsgeld.

Wel, de aarde warmt al millennia op. What’s new pussycat?

Dat greenhouse effect van Venus is ook totaal niet te vergelijken met co2 op aarde. Ene vulkaan spat deftig uit en we hebben meer co2 dan een mens op jaren uitstoten kan. De bomen leven er maar van op. 

Het is allemaal zo tegenstrijdig en de politiek is het instrument waarmee de duivel u misleidt.

Ik leg meer wakker van 5G dan het klimaat. Om het klimaat aan te pakken is een internationaal burgerpact nodig. Geen politiek. Maar zoiets viraal laten gaan zal niet vanzelfsprekend zijn. Ik ga alleszins mijn leven niet in handen van de politiek leggen, en al zeker niet dat van mijn nabestaanden. 

Het is net door die economie eerst te zetten dat alles kapot gaat, mass extinction is reeds gaande. Repent broeder, het is niet 5 voor 12 maar al 5:00 en de zon begint haar eerste licht op een nieuwe wereld te werpen. No way back. It is inevitable.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wel, de aarde warmt al millennia op. What’s new pussycat?

Dat greenhouse effect van Venus is ook totaal niet te vergelijken met co2 op aarde. Ene vulkaan spat deftig uit en we hebben meer co2 dan een mens op jaren uitstoten kan. De bomen leven er maar van op. 

Het is allemaal zo tegenstrijdig en de politiek is het instrument waarmee de duivel u misleidt.

Ik leg meer wakker van 5G dan het klimaat. Om het klimaat aan te pakken is een internationaal burgerpact nodig. Geen politiek. Maar zoiets viraal laten gaan zal niet vanzelfsprekend zijn. Ik ga alleszins mijn leven niet in handen van de politiek leggen, en al zeker niet dat van mijn nabestaanden. 

Het is net door die economie eerst te zetten dat alles kapot gaat, mass extinction is reeds gaande. Repent broeder, het is niet 5 voor 12 maar al 5:00 en de zon begint haar eerste licht op een nieuwe wereld te werpen. No way back. It is inevitable.

Nergens heb ik het over venus, verder voor 1840 heb je gelijk, daarna stoot de mens vele malen meer Co2 uit dan alle vulkanen bij elkaar. volcano-v-fossilfuels-1750-2013-lrg_0.pn

 

De aarde warmt niet al millennia op sterker nog we hebben korter dan een half millennium geleden een mini ijstijd gehad; https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_IJstijd

 

En als laatste ik sta liever niet aan de kant en doe liever iets, al is het een druppel op de gloeiende plaat, ik heb als mens de morele plicht om voor mijn omgeving te zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kwelling:

Nergens heb ik het over venus, verder voor 1840 heb je gelijk, daarna stoot de mens vele malen meer Co2 uit dan alle vulkanen bij elkaar. volcano-v-fossilfuels-1750-2013-lrg_0.pn

 

De aarde warmt niet al millennia op sterker nog we hebben korter dan een half millennium geleden een mini ijstijd gehad; https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_IJstijd

 

En als laatste ik sta liever niet aan de kant en doe liever iets, al is het een druppel op de gloeiende plaat, ik heb als mens de morele plicht om voor mijn omgeving te zorgen.

Laat mij u dan meteen met de neus op de essentie duwen: hoe kan co2 een greenhouse effect veroorzaken als dat onzichtbaar is? Graag concreet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kwelling:

Jammer, zou je willen uitleggen waarom? Hebben christenen niet de taak om voor de schepping te zorgen? Dat is namelijk de kern van mijn vraag. Daar wil ik graag antwoord op.

 

Ja JIJ ga je dan uw autonomie afgeven aan goddelozen?

bewerkt door Fundamenteel
Autonomie is beter gezegd
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Laat mij u dan meteen met de neus op de essentie duwen: hoe kan co2 een greenhouse effect veroorzaken als dat onzichtbaar is? Graag concreet.

Lees eerst even dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikasgas

als je dan nog vragen hebt beantwoord ik ze graag. ( ik moet nu weg kom vanavond weer terug)

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Ja JIJ ga je dan uw autonomie afgeven aan goddelozen?

Juist niet daarom pleit ik ervoor dat de christelijke partijen vooraan staan in het debat

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kwelling:

Lees eerst even dit https://nl.wikipedia.org/wiki/Broeikasgas

als je dan nog vragen hebt beantwoord ik ze graag. ( ik moet nu weg kom vanavond weer terug)

En waarom dan co2 taksen? Leg de bedrijven die die broeigassen uitstoten de btw op? En dan nog, hoe gaat geld de uitstoot verminderen? Het is zich verrijken op de ondergang van de aarde.

Dan zetten ze de noordzee vol met windmolens, maar de biodiversiteit gaat erdoor dood, de rotorbladen zijn niet recycleerbaar en stoten niet alleen co2 bij de productie uit maar vooral van die broeigassen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

In tegenstelling tot wat dat Wikipedia verhaal zegt is er onder wetenschappers geen overeenstemming over de oorzaken van de opwarming van de aarde hoewel de enorme uitstoot van CO2 er zeker ook aan bijdraagt. Waar wel overeenstemming over is, is dat de milieuvervuiling dusdanige vormen aangenomen heeft dat er vol ingezet moet worden op een duurzamere samenleving. Probleem daarbij is dat je dat niet in je eentje kan doen. Ook niet als klein landje zoals Nederland en België. Zeker niet met de VVD in de regering in Nederland want bij die partij draait het nu eenmaal allemaal om geld.

In de kerk hoor ik echter vaak genoeg om op persoonlijke schaal zoveel mogelijk te doen op het gebied van duurzaamheid. Of over de slavenarbeid waarmee onze kleding gemaakt wordt. Etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kwelling:

Waarom hoor ik vanuit de christelijke partijen, (de kerkelijke, en politieke) zo weinig tot niets over het behoud van onze aarde?

Omdat het christendom in principe een apocalyptische godsdienst is. In zijn diepste wezen kan een christen niet wachten tot alles op zijn einde komt en het koninkrijk van christus binnen gestapt kan worden. Dus maatregelen omdat uit te stellen zijn uit den bozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kwelling:

Waarom stemmen SGP CDA en CU dan tegen het eerder ingaan van een verbod op kolencentrales ?

(https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2019Z13860&did=2019D28528)

(Dit is slechts een voorbeeld)

Dat is een vrij simpele; omdat er op korte termijn geen enkel alternatief is en het een verspilling van kapitaal is. Onze kolencentrales zijn met de hoogste standaard gebouwd en berekend op een x aantal jaren dienst.

We kunnen ze sluiten, gevolg is dat we uit Duitsland energie moeten importeren. Die gaan het vervolgens opwekken met verouderde bruinkoolcentrales. Gevolg is onder de streep meer milieuvervuiling en hogere kosten voor de burgers. 

1 uur geleden zei Kwelling:

Zou de stem van christelijk Nederland niet juist die van links moeten overschreeuwen, en/of juist met deze partijen op dit vlak de handen ineen slaan?

Politiek dien je realistisch te voeren en niet activistisch. Tenminste als je rentmeesterschap serieus neemt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mullog:

Omdat het christendom in principe een apocalyptische godsdienst is. In zijn diepste wezen kan een christen niet wachten tot alles op zijn einde komt en het koninkrijk van christus binnen gestapt kan worden. Dus maatregelen omdat uit te stellen zijn uit den bozen.

Ik denk dat je wat te veel rondhangt in wat marginale christelijke groeperingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thorgrem:

Ik denk dat je wat te veel rondhangt in wat marginale christelijke groeperingen. 

Dat denk ik ook want het rentmeesterschap betekent in mainstream christendom juist dat we goed voor de schepping moeten zorgen, ongeacht wanneer de apocalyps plaatsvindt. En goed rentmeesterschap hoef je van enige politieke partij niet te verwachten omdat bij de eerste de beste regeringsonderhandelingen er een gedrocht van een compromis gezocht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei dingo:

Dat denk ik ook want het rentmeesterschap betekent in mainstream christendom juist dat we goed voor de schepping moeten zorgen, ongeacht wanneer de apocalyps plaatsvindt. En goed rentmeesterschap hoef je van enige politieke partij niet te verwachten omdat bij de eerste de beste regeringsonderhandelingen er een gedrocht van een compromis gezocht wordt.

Perfect wordt het niet. Maar ik heb 100 keer liever het Nederlandse polderen dat een twee of een partijen stelsel waarbij er geen compromis nodig is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad veel christenen zijn niet constant met de eindtijd bezig, zijn niet bezig met wachten tot deze aarde kapot gaat. Maar ze hebben wel de taak om voor deze schepping te zorgen, in de Bijbel heet dat "goed rentmeesterschap''Het kerkgenootschap waar ik uit kom en weer terug ben was 25 jaar geleden al heel bewust bezig met de milieu problematiek. Ze starten een wereld winkel en wordt alleen Max Havelaar koffie geschonken na de kerkdienst en men wordt aangespoord met de fiets of lopend naar de kerk te gaan als dat kan. Juist in veel kerken wordt daar ook in preken aandacht aan geschonken.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Met zo'n reactie ben ik hier in dit topic meteen klaar dan.

Ik snap je want het is helemaal nog niet duidelijk wat de oorzaken zijn van klimaat veranderingen. "Opwarming" is al weer een achterhaalde term. Men spreekt nu over klimaatverandering. Het klimaat is duidelijk aan het veranderen maar we kunnen net zo goed een nieuwe ijstijd ingaan. Milieuvervuiling is een ander onderwerp en daar kunnen wij mensen wel invloed op uitoefenen.

1 uur geleden zei Mullog:

Omdat het christendom in principe een apocalyptische godsdienst is. In zijn diepste wezen kan een christen niet wachten tot alles op zijn einde komt en het koninkrijk van christus binnen gestapt kan worden. Dus maatregelen omdat uit te stellen zijn uit den bozen.

Onzin. de mens wordt in de Bijbel voortdurend opgeroepen verantwoording te nemen en de Bijbel vertelt ons heel duidelijk dat alles dat wij doen en zeggen en denken ontzettende gevolgen heeft. Er is in het christendom geen sprake fatalisme, zoals bijvoorbeeld wel het geval is binnen de islam.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Schip dat onderzoek moest doen naar hittegolf op Antarctica zit vast in het ijs. Er was geen probleem mogelijk mits je de huidige modellen gelooft, echter kon de 20000pk ijsbreker het niet trekken en liep vast. Een missie van 175 miljoen euro en geen resultaat, alleen dan dat je niet mag uitgaan van de huidige modellen. Het ijs is zelfs dikker dan normaal voor de maanden juli.

https://ef-magazin.de/2019/07/19/15402-forschungsschiff-bleibt-im-unerwartet-dicken-arktischen-eis-stecken-festgefahren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is allemaal net zoiets achterlijks als dat we geld moeten betalen om ons inkomen verplicht op onze bankrekening te mogen moeten laten storten.  Anders gezegd dat we geld moeten betalen aan de bank die ons geld mag bewaren voor ons.

Volslagen absurd maar iedereen vindt dat maar normaal. 

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid