Spring naar bijdragen

Rentmeesterschap


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Noel2:

De hoop om met een rechtvaardig beleid een wereld vol vrede te krijgen is toch van alle tijden?

JG doen niet aan politiek omdat dit nooit tot gewenste resultaat leidt. Enkel Gods Koninkrijk kan dit echt oplossen. Het is een wereldwijd probleem. Als je hier een ton CO2 bespaart dan komt er in China 2 ton bij. Het is dweilen met de kraan open. Bovendien is het milieu al zover heen dat het vrijwel onomkeerbaar is. Maar dat betekent niet dat je als geen Christen geen goed rentmeesterschap moet hebben voor de aarde. Ik heb persoonlijk allerlei energiebesparende technieken in huis zoals slimme stekkers, zuinige apparatuur, heb geen auto, scheidt mijn afval goed etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Omdat de opwarming van de aarde een zeer gevoelig debat is wat vooral misbruikt wordt burgers geld uit de zak te slaan.

Wel, de aarde warmt al millennia op. What’s new pussycat? Dat greenhouse effect van Venus is ook totaal niet te vergelijken met co2 op aarde. Ene vulkaan spat deftig uit en we hebben meer co2 dan

In tegenstelling tot wat dat Wikipedia verhaal zegt is er onder wetenschappers geen overeenstemming over de oorzaken van de opwarming van de aarde hoewel de enorme uitstoot van CO2 er zeker ook aan bi

17 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Noel2:

De hoop om met een rechtvaardig beleid een wereld vol vrede te krijgen is toch van alle tijden?

JG doen niet aan politiek omdat dit nooit tot gewenste resultaat leidt. Enkel Gods Koninkrijk kan dit echt oplossen. Het is een wereldwijd probleem. Als je hier een ton CO2 bespaart dan komt er in China 2 ton bij. Het is dweilen met de kraan open. Bovendien is het milieu al zover heen dat het vrijwel onomkeerbaar is. Maar dat betekent niet dat je als geen Christen geen goed rentmeesterschap moet hebben voor de aarde. Ik heb persoonlijk allerlei energiebesparende technieken in huis zoals slimme stekkers, zuinige apparatuur, heb geen auto, scheidt mijn afval goed etc.

Ik zou niet weten wat er mis is met de wens van Noel2, en waarom de reactie hierop "we doen niet aan politiek" luidt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

JG doen niet aan politiek omdat dit nooit tot gewenste resultaat leidt. Enkel Gods Koninkrijk kan dit echt oplossen. Het is een wereldwijd probleem. Als je hier een ton CO2 bespaart dan komt er in China 2 ton bij. Het is dweilen met de kraan open. Bovendien is het milieu al zover heen dat het vrijwel onomkeerbaar is. Maar dat betekent niet dat je als geen Christen geen goed rentmeesterschap moet hebben voor de aarde. Ik heb persoonlijk allerlei energiebesparende technieken in huis zoals slimme stekkers, zuinige apparatuur, heb geen auto, scheidt mijn afval goed etc.

Doen jullie niet aal politiek? Ik krijg de laatste tijd van @antoon een heel ander beeld

Verder vind ik het nogal laf om je terug te trekken met als excuus Gods koninkrijk. Die 144.000 gezalfden van jullie zouden nu misschien  al eens aan de weg moeten gaan timmeren.

Op 1-8-2019 om 16:22 zei Thorgrem:

Ik denk dat je wat te veel rondhangt in wat marginale christelijke groeperingen. 

Klopt, alhier ?. Er zijn diverse mensen hier op dit forum die dit soort geluiden laten horen @antoon, @sjako (maar die tellen eigenlijk niet want dat zijn JG's) maar ook @Willempie, @Dolce Vita en volgens mij zelfs @Fundamenteel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

JG doen niet aan politiek omdat dit nooit tot gewenste resultaat leidt. Enkel Gods Koninkrijk kan dit echt oplossen. Het is een wereldwijd probleem. Als je hier een ton CO2 bespaart dan komt er in China 2 ton bij. Het is dweilen met de kraan open. Bovendien is het milieu al zover heen dat het vrijwel onomkeerbaar is. Maar dat betekent niet dat je als geen Christen geen goed rentmeesterschap moet hebben voor de aarde. Ik heb persoonlijk allerlei energiebesparende technieken in huis zoals slimme stekkers, zuinige apparatuur, heb geen auto, scheidt mijn afval goed etc.

Ik zie wel de wijsheid van niet streven naar menselijk beleid, omdat dit nooit het gewenste effect heeft. Ik denk echter dat alles aan God overlaten in essentie ook menselijk beleid is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik zou niet weten wat er mis is met de wens van Noel2, en waarom de reactie hierop "we doen niet aan politiek" luidt. 

Omdat @Noel een politieke oplossing zoekt en die is er volgens mij niet.

2 uur geleden zei Mullog:

Verder vind ik het nogal laf om je terug te trekken met als excuus Gods koninkrijk. Die 144.000 gezalfden van jullie zouden nu misschien  al eens aan de weg moeten gaan timmeren.

Het is niet laf. Het is een gebod om geen deel van de wereld te zijn. Heb al vaker uitgelegd dat de Bijbel dat hoererij noemt. En ik neem mijn verantwoordelijkheid door op het milieu te letten. De 144.000 zijn nog niet compleet, maar ik denk wel dat er nu al aan een oplossing gewerkt wordt. Een duurzame oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Waarom zou je dat willen? Ik hoop dat Gods Koninkrijk snel komt.

Omdat wij middenin die eindtijd leven waarin christenen het haantje zijn. De christelijke genocide verzwijgen maakt niet dat ze niet plaatsneemt he :) In de stad hier wekelijks groepsverkrachtingen of aanrandingen. Dat wil niemand he.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wil daaraan toevoegen @sjako niet alleen de christenen maar ook de ongelovigen. We verkeren in staat van oorlog maar men steekt de kop in het zand. Alsof het allemaal maar normaal is. Misschien is dat omdat ik compleet van het lotje getikt ben, laar ik vind het alles behalve normaal. Het is niet omdat je in God gelooft je alles in Zijn handen moet leggen. Als de gefaalde politiek ons dit aandoet en telkens meer van die waanzin veroorzaakt, mag er gerust aan de alarmbel getrokken worden. De groep die het hoofd in het zand steekt is reeds een minderheid geworden. Ik nodig 1 ieder uit die praatjes van hier eens te proberen in een discussie op de social media. Meningen als de mijne floreren en verdrijven politici die ons dit aandoen als ware het boze geesten. Waartoe wij alle recht hebben want onze bondgenoot is de waarheid en wij genieten vrijheid van meningsuiting. Je kan me haten, verbannen, ridiculiseren eender wat; dat doet de situatie enkel hier verdwijnen maar niet daarbuiten. Je kan van credible een bubbel maken of je kan de pellen van de ogen halen en eens kijken wat er gaande is in het Avondland. Extreem rechts veroorzaakt dat niet, zij benoemen dat.

Wie deze huidige gang van zaken verder voor zichzelf en diens nabestaanden wenst moet vooral verder op partijen stemmen die denken dat propere lucht te koop is door u in uw koopkracht te treffen. Ieder het zijne, ik het mijne.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat bij  mij wel in gedachten is Fundamenteel is dat de moderatie alleen de topic "uitlokken van discussie" gemachtigd heeft om over politiek na te denken en te uitten, en naar mijn mening terecht, ik begrijp je frustratie maar je zou daar dingen kunnen zeggen, waarbij gezegd, waarheid noemen maar ook op de woorden letten om niet het doel voorbij te schieten.

Ik denk erover om daar een antwoord te geven op de dingen die je noemt

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:
13 uur geleden zei Mullog:

Verder vind ik het nogal laf om je terug te trekken met als excuus Gods koninkrijk. Die 144.000 gezalfden van jullie zouden nu misschien  al eens aan de weg moeten gaan timmeren.

Het is niet laf. Het is een gebod om geen deel van de wereld te zijn. Heb al vaker uitgelegd dat de Bijbel dat hoererij noemt. En ik neem mijn verantwoordelijkheid door op het milieu te letten. De 144.000 zijn nog niet compleet, maar ik denk wel dat er nu al aan een oplossing gewerkt wordt. Een duurzame oplossing.

Niet deelnemen aan de wereld kan slechts door volledig inzicht, wat niet te onderscheiden is met deelnemen aan de wereld.:-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Niet deelnemen aan de wereld kan slechts door volledig inzicht, wat niet te onderscheiden is met deelnemen aan de wereld.:-)

1 Johannes 5:19 zegt het volgende

19 Wij weten dat we uit God voortkomen, maar de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.

In Lukas 4:6 zegt de duivel het tegen Jezus en Jezus ontkende de uitspraak van satan niet:

Toen zei de Duivel tegen hem: ‘Ik zal je de macht geven over al deze koninkrijken met hun pracht en praal, want die is mij in handen gegeven en ik geef die aan wie ik maar wil. 

Efeziërs 2:2

Bovendien heeft God jullie levend gemaakt, hoewel jullie dood waren door jullie overtredingen en zonden.  2 Jullie volgden daarmee eens de weg van deze wereld en de heerser over de macht van de lucht, de geest die nu actief is in ongehoorzame mensen.

Zodra je meedoet met politiek sta je dus onder invloed van de ‘goddeloze’. En dat kan dus niet voor een Christen. Een Christen kan de mensen in de wereld helpen door prediking zodat zij straks gered kunnen worden uit deze wereld. Vervolgens moeten we ook voor deze aarde zorgen, want dat is de opdracht voor de mens.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei sjako:

Zodra je meedoet met politiek sta je dus onder invloed van de ‘goddeloze’. En dat kan dus niet voor een Christen. Een Christen kan de mensen in de wereld helpen door prediking zodat zij straks gered kunnen worden uit deze wereld. Vervolgens moeten we ook voor deze aarde zorgen, want dat is de opdracht voor de mens.

Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd. Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen. Want de oversten zijn niet tot een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben; Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet. (Rom.13:1-4, SV)

Jij zet aan tot burgerlijke ongehoorzaamheid... Als christen heb je gewoon gehoorzaam te zijn aan de door God aangestelde overheden. Als deze overheden besluiten de door God gegeven macht te misbruiken, dan gaat gehoorzaamheid aan God voor op die aan mensen. Ook je uitlatingen over dat koninkrijken in de macht van de duivel zouden zijn, slaat werkelijk nergens op. De duivel is een grote leugenaar en als hij zegt dat ze in zijn macht liggen, dan liegt hij! Dat is zo voor de hang liggend dat Jezus daar verder inderdaad geen woorden aan vuil heeft gemaakt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

1 Johannes 5:19 zegt het volgende

19 Wij weten dat we uit God voortkomen, maar de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.

In Lukas 4:6 zegt de duivel het tegen Jezus en Jezus ontkende de uitspraak van satan niet:

Toen zei de Duivel tegen hem: ‘Ik zal je de macht geven over al deze koninkrijken met hun pracht en praal, want die is mij in handen gegeven en ik geef die aan wie ik maar wil. 

Efeziërs 2:2

Bovendien heeft God jullie levend gemaakt, hoewel jullie dood waren door jullie overtredingen en zonden.  2 Jullie volgden daarmee eens de weg van deze wereld en de heerser over de macht van de lucht, de geest die nu actief is in ongehoorzame mensen.

Zodra je meedoet met politiek sta je dus onder invloed van de ‘goddeloze’. En dat kan dus niet voor een Christen. Een Christen kan de mensen in de wereld helpen door prediking zodat zij straks gered kunnen worden uit deze wereld. Vervolgens moeten we ook voor deze aarde zorgen, want dat is de opdracht voor de mens.

 

 

Eigenlijk niet zo raar dat dat allemaal gezegd wordt. Het christendom was toen een kleine sekte Vanuit dat perspectief is het helemaal waar wat er staat. Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. Feitelijk is het standpunt dat je inneemt daarmee een teken van onvermogen de verandering te begrijpen en erop te acteren.

bewerkt door Mullog
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jij zet aan tot burgerlijke ongehoorzaamheid... Als christen heb je gewoon gehoorzaam te zijn aan de door God aangestelde overheden. Als deze overheden besluiten de door God gegeven macht te misbruiken, dan gaat gehoorzaamheid aan God voor op die aan mensen. Ook je uitlatingen over dat koninkrijken in de macht van de duivel zouden zijn, slaat werkelijk nergens op. De duivel is een grote leugenaar en als hij zegt dat ze in zijn macht liggen, dan liegt hij! Dat is zo voor de hang liggend dat Jezus daar verder inderdaad geen woorden aan vuil heeft gemaakt.

Dus als je niet aan politiek doet is dat burgerlijke ongehoorzaamheid? Onzin natuurlijk. De tekst die jij aanhaalt betekent heel wat anders dan jij denkt. Er moet een vorm van regering zijn en die moeten we gehoorzamen. Ze worden in een relatieve hoge positie geplaatst door God. In de tijd van Jezus waren dat de Romeinen. Maar geen Christen maakte deel uit van die regering, laat staan dat gingen doden voor die regering. Je moet het in de goede context zien. 1 Tim 2:1 zegt het ook

Allereerst dring ik erop aan dat er smeekbeden, gebeden, voorbeden en dankzeggingen worden gedaan voor alle soorten mensen,  2 ook voor koningen en iedereen met een hoge positie, zodat we een kalm en rustig leven kunnen blijven leiden met volledige toewijding aan God en ernst. 

We moeten dus bidden voor de regeringen, niet omdat we hun beleid steunen, maar omdat er beslissingen genomen worden waardoor we een kalm en rustig leven hebben, zodat we onze taak, het verkondigen van Gods Koninkrijk, zo ongestoord mogelijk kunnen uitvoeren.

57 minuten geleden zei Mullog:

Het christendom was toen een kleine sekte 

Dat wordt nu nog wel eens gezegd ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Het christendom telt op wereldniveau 2,4 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie (wiki). Hij die dat zegt moet dan maar eens leren tellen :-) 

2,4 miljard inderdaad,  en misschien   meer dan 100voudige daarvan hebben we door de jaren aan tijdschriften boeken en Bijbels onder de mensen gebracht, noem je dat ook klein

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei antoon:

Noemt men ons nog steeds  klein, dat vraag ik mij af

Ik had het over wat @sjako schreef

23 uur geleden zei sjako:

1 Johannes 5:19 zegt het volgende

19 Wij weten dat we uit God voortkomen, maar de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.


Als Johannes schrijft dat de hele wereld in de macht ligt van de goddelozen dan heeft hij het over zijn tijd. Een tijd waarin de Romeinen aan de macht waren, die een heel legioen aan goden aanbaden als ze dat zo uitkwam en die vanuit zijn perspectief goddelozen waren. We hebben het dan over eind van de eerste eeuw. Toen was het christendom niet veel meer dan een in een aantal steden bestaande kleine geloofsgemeenschap.

Dat jullie dit abusievelijk op deze tijd projecteren is jullie ding.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei thom:

Het gaat niet over tijd of over een tijd, maar over welke natuur; de aardse of de hemelse.

Dat is de betekenis die jij eraan geeft. Het enige wat ik beweer is dat de schrijver, wie dat ook geweest moge zijn, alleen maar beschrijft wat hij om zich heen ziet. In de middeleeuwen zou deze zin (1 Johannes 5:19) bijvoorbeeld nooit zo geschreven zijn omdat de vrijwel de hele bekende wereld bestuurd werd door christenen. Daar zou een zin geschreven zijn die iets zou roepen over het weer onder christelijk bestuur brengen van Jeruzalem of iets dergelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Mullog:

Als Johannes schrijft dat de hele wereld in de macht ligt van de goddelozen dan heeft hij het over zijn tijd. Een tijd waarin de Romeinen aan de macht waren, die een heel legioen aan goden aanbaden als ze dat zo uitkwam en die vanuit zijn perspectief goddelozen waren. We hebben het dan over eind van de eerste eeuw. Toen was het christendom niet veel meer dan een in een aantal steden bestaande kleine geloofsgemeenschap.

Of het tegenwoordig zoveel beter is. Clowns als Trump en Johnsen staan aan de macht. Puttin onderdrukt net als in de tijd van de Sovjet Unie zijn mensen. Kim Jung Un heeft als hobby raketje lanceren terwijl zijn volk verhongerd. Valse religie viert hoogtij, alles draait om IK. Moet ik nog even doorgaan?

2 minuten geleden zei Mullog:

In de middeleeuwen zou deze zin (1 Johannes 5:19) bijvoorbeeld nooit zo geschreven zijn omdat de vrijwel de hele bekende wereld bestuurd werd door christenen

Je bedoelt de RKK met zijn aflatenverkopen, heksenverbrandingen, inquisitie etc. Dat waren geen Christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Of het tegenwoordig zoveel beter is. Clowns als Trump en Johnsen staan aan de macht. Puttin onderdrukt net als in de tijd van de Sovjet Unie zijn mensen. Kim Jung Un heeft als hobby raketje lanceren terwijl zijn volk verhongerd. Valse religie viert hoogtij, alles draait om IK. Moet ik nog even doorgaan?

Van mij mag je doorgaan zolang als je wilt :-) Dat verandert niets aan het feit dat Johannes het over zijn tijd heeft. Het is echt helemaal niet moeilijk om elk willekeurig geschrift te pakken en dan een (symbolische) verwijzing naar welke tijd dan ook te maken.

Ik ben De waanzinnige veertiende eeuw van Barbara Tuchman aan het lezen (kan het je zeer aanbevelen). Als je dat leest dan is iedere opmerking op dit forum van de strekking "dat de tekenen duidelijk zijn" een lachertje in vergelijking met wat de mensen in die tijd overkwam. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Je bedoelt de RKK met zijn aflatenverkopen, heksenverbrandingen, inquisitie etc. Dat waren geen Christenen.

Fout, fout, fout! Dat waren wel degelijk christenen. Wat jij hier doet is een periode van de kerkelijke geschiedenis ontkennen omdat die je niet bevalt. Het christendom heeft zich ook ontwikkeld op basis van wat in die tijd allemaal gebeurde. Als dat niet gebeurd was hat het christendom er anders uitgezien, ook wat jullie JG's pretenderen te zijn. Gedane zaken nemen geen keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Van mij mag je doorgaan zolang als je wilt :-) Dat verandert niets aan het feit dat Johannes het over zijn tijd heeft. Het is echt helemaal niet moeilijk om elk willekeurig geschrift te pakken en dan een (symbolische) verwijzing naar welke tijd dan ook te maken.

Nee, Johannes had het over het algemeen over alle tijden heen. Je negeert gewoon wat satan tegen Jezus zei toen Hij verzocht werd door satan. Jegens één daad van aanbidding van satan zou hij de hele wereld in Jezus handen geven. Maar Jezus weigerde dat natuurlijk, maar Hij zei niet dat satan dat niet kon. 

In Lukas 4:6 zegt de duivel het tegen Jezus en Jezus ontkende de uitspraak van satan niet:

Toen zei de Duivel tegen hem: ‘Ik zal je de macht geven over al deze koninkrijken met hun pracht en praal, want die is mij in handen gegeven en ik geef die aan wie ik maar wil. 

Dit lijkt me toch heel duidelijk wie de huidige maatschappij in handen heeft, in Jezus tijd en ook nu. 

Johannes 12:31

Nu wordt deze wereld geoordeeld. Nu zal de heerser van deze wereld worden verdreven.

(De heerser is hier satan de duivel)

Efe 2:2 Bovendien heeft God jullie levend gemaakt, hoewel jullie dood waren door jullie overtredingen en zonden.  2 Jullie volgden daarmee eens de weg van deze wereld en de heerser over de macht van de lucht, de geest die nu actief is in ongehoorzame mensen.

De wereld en de heerser over de macht van de lucht etc is hier natuurlijk niet de Romeinen, maar satan.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid