Spring naar bijdragen
TTC

Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Aanbevolen berichten

Een van de kenmerken van OPS-lijders is het dagelijks getuige zijn van weerzinwekkende omstandigheden en de pijnlijke invloed daarvan op het innerlijke, zich uitend op deze of gene manier. Onderzoek hiernaar kan leiden tot overweldigende resultaten waardoor een en ander nog intenser ervaren wordt, dit is tegelijk een kwestie van bewustwording. Eigenlijk gaat dit hand in hand, onderzoek en introspectie geeft namelijk steeds meer inzicht in het hoe en waarom voor de weerzinwekkende omstandigheden waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dit is ook de reden waarom ik soms angstig en zorgwekkend toekijk wanneer mensen zeggen dat ze met herstel of bewustwording bezig zijn, het zou immers ook goed kunnen dat je tot een aantal diepe inzichten komt die je ‘pardoes’ in een ‘psychose’ laten belanden. Technisch is dat vrij eenvoudig om aan te tonen, op dat moment zal er echter nog weinig dialoog mogelijk zijn door de maar al te vaak zeer heftige emoties die het losmaakt. Vandaar ook, bezin eer je begint.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd bijzonder gevonden, men zegt dat inspiratie van binnenuit komt. Eigenlijk wil dit zeggen van overal en van iedereen, niet enkel uit je persoonlijke zelf. Verbondenheid krijgt op deze manier een veel dieperliggende betekenis, als een inspiratiebron die nergens en overal is maar jammer genoeg ook gekaapt kan worden voor ego- en etnocentrische doeleinden. Het idee van co-creatie lijkt daarom de belofte in zich te herbergen dat een harmonieuzer samenleving tot de mogelijkheden behoort, dit kan logischerwijs steeds vlotter verlopen als ook steeds meer mensen aansluiten op deze beweging. Ja, zoiets wekt beslist warme gevoelens op, als een stroom die schijnbaar uit het niets oprijst en een mondiale ethische upgrade en herstel mogelijk maakt. Wonderbaarlijk, niet?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

We could all go mad, in a way we already are, minus the promise. But what if there were another route to hypersanity, one that, compared with madness, was less fearsome, less dangerous, and less damaging? What if, as well as a backdoor way, there were also a royal road strewn with sweet-scented petals? After all, Diogenes did not exactly go mad. Neither did other hypersane people such as Socrates and Confucius, although the Buddha did suffer, in the beginning, with what might today be classed as depression. (bron)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

We could all go mad, in a way we already are, minus the promise. But what if there were another route to hypersanity, one that, compared with madness, was less fearsome, less dangerous, and less damaging? What if, as well as a backdoor way, there were also a royal road strewn with sweet-scented petals? After all, Diogenes did not exactly go mad. Neither did other hypersane people such as Socrates and Confucius, although the Buddha did suffer, in the beginning, with what might today be classed as depression. (bron)

Ik heb het artikel in je bronvermelding met weerzin gelezen. Je begrijpt hieruit dat ik het met de schrijver van het artikel oneens ben. De zin "100.000.000 normale mensen zijn in de laatste vijftig jaar omgebracht door normale mensen" getuigt m.i. van een ernstig gebrek aan historische kennis en van een voor mij onbevattelijke naïviteit. Hitler, Stalin, Mao en Pot waren geen normale mensen. Het waren bezeten mensen. De mensen in Litouwen die het leuk vonden om Joden met koevoeten en stalen staven de hersenen in te slaan waren geen normale mensen maar bezetenen. De mensen die net deden of ze niet wisten wat er aan het gebeuren was kan ik nog wel als normaal zien. Angst is een slechte raadgever maar wel menselijk. De mensen die hun uiterste best deden om anderen te redden waren geen psychiatrische probleemgevallen maar gewoon normale mensen die hun angst overwonnen.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb het artikel in je bronvermelding met weerzin gelezen. Je begrijpt hieruit dat ik het met de schrijver van het artikel oneens ben. De zin "100.000.000 normale mensen zijn in de laatste vijftig jaar omgebracht door normale mensen" getuigt m.i. van een ernstig gebrek aan historische kennis en van een voor mij onbevattelijke naïviteit. Hitler, Stalin, Mao en Pot waren geen normale mensen. Het waren bezeten mensen. De mensen in Litouwen die het leuk vonden om Joden met koevoeten en stalen staven de hersenen in te slaan waren geen normale mensen maar bezetenen. De mensen die net deden of ze niet wisten wat er aan het gebeuren was kan ik nog wel als normaal zien. Angst is een slechte raadgever maar wel menselijk. De mensen die hun uiterste best deden om anderen te redden waren geen psychiatrische probleemgevallen maar gewoon normale mensen die hun angst overwonnen.

Ik zal wel weer verkeerd zijn, dat mensen worden afgeschilderd als gevaarlijke monsters zonder door te hebben dat zoiets te wijten kan zijn aan dat fenomeen ‘angst voor vrijheid’. Het wordt er natuurlijk niet makkelijker op wanneer dat idee ook in de omgeving begint te circuleren, de betrokkene, die zich onrechtmatig behandeld voelt en zich verweert tegen dit onrecht, kan zich net daardoor misschien ook als een monster gaan gedragen. En erger, vanuit het standpunt voorbij aan deze angst lijken diegenen die je als een gevaarlijk monster beschouwen misschien zelf als des duivels, alsof je nietsvermoedend en goedbedoelend soortgelijk gedrag kan overnemen in een poging om je hiertegen te verweren. En wat denken we dat er zou kunnen gebeuren als beide partijen zich hier niet eens bewust van zijn? Koppijn? Nee, dergelijke situaties zijn werkelijk niet om te lachen, en al zeker niet wanneer je hier onwetend en onmachtig het slachtoffer van wordt. Kortom, ik denk niet dat ‘open dialoog’ zo makkelijk is dan het vaak wordt voorgesteld, we zouden logischerwijs dan ook al een goed begrip moeten hebben over wat die angst voor vrijheid nu precies inhoudt, niet? 

bewerkt door TTC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ik zal wel weer verkeerd zijn, dat mensen worden afgeschilderd als gevaarlijke monsters zonder door te hebben dat zoiets te wijten kan zijn aan dat fenomeen ‘angst voor vrijheid’. Het wordt er natuurlijk niet makkelijker op wanneer dat idee ook in de omgeving begint te circuleren, de betrokkene, die zich onrechtmatig behandeld voelt en zich verweert tegen dit onrecht, kan zich net daardoor misschien ook als een monster gaan gedragen. En erger, vanuit het standpunt voorbij aan deze angst lijken diegenen die je als een gevaarlijk monster beschouwen misschien zelf als des duivels, alsof je nietsvermoedend en goedbedoelend soortgelijk gedrag kan overnemen in een poging om je hiertegen te verweren. En wat denken we dat er zou kunnen gebeuren als beide partijen zich hier niet eens bewust van zijn? Koppijn? Nee, dergelijke situaties zijn werkelijk niet om te lachen, en al zeker niet wanneer je hier onwetend en onmachtig het slachtoffer van wordt. Kortom, ik denk niet dat ‘open dialoog’ zo makkelijk is dan het vaak wordt voorgesteld, we zouden logischerwijs dan ook al een goed begrip moeten hebben over wat die angst voor vrijheid nu precies inhoudt, niet? 

Het is geen angst voor vrijheid. Het is angst voor afkeuring, hoon, baanverlies, degradatie en erger.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Het is geen angst voor vrijheid. Het is angst voor afkeuring, hoon, baanverlies, degradatie en erger.

Wat bedoel je hier precies met angst voor vrijheid?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Wat bedoel je hier precies met angst voor vrijheid?

Dat mag je zelf uitleggen want het kwam van jou.

...zonder door te hebben dat zoiets te wijten kan zijn aan dat fenomeen ‘angst voor vrijheid’.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Een van de kenmerken van OPS-lijders is het dagelijks getuige zijn van weerzinwekkende omstandigheden en de pijnlijke invloed daarvan op het innerlijke, zich uitend op deze of gene manier. Onderzoek hiernaar kan leiden tot overweldigende resultaten waardoor een en ander nog intenser ervaren wordt, dit is tegelijk een kwestie van bewustwording. Eigenlijk gaat dit hand in hand, onderzoek en introspectie geeft namelijk steeds meer inzicht in het hoe en waarom voor de weerzinwekkende omstandigheden waar je dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dit is ook de reden waarom ik soms angstig en zorgwekkend toekijk wanneer mensen zeggen dat ze met herstel of bewustwording bezig zijn, het zou immers ook goed kunnen dat je tot een aantal diepe inzichten komt die je ‘pardoes’ in een ‘psychose’ laten belanden. Technisch is dat vrij eenvoudig om aan te tonen, op dat moment zal er echter nog weinig dialoog mogelijk zijn door de maar al te vaak zeer heftige emoties die het losmaakt. Vandaar ook, bezin eer je begint.

Volgens mij heb je wat teveel met je neus boven de verf gehangen met je psychoseverheerlijking. Ik snap werkelijk niet dat de moderatie dit soort nonsens tolereert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Dat mag je zelf uitleggen want het kwam van jou.

...zonder door te hebben dat zoiets te wijten kan zijn aan dat fenomeen ‘angst voor vrijheid’.

Je zei dat het geen angst voor vrijheid is, vandaar de vraag wat je hier dan zelf mee bedoelt. Het is term naar het werk van Erich Fromm.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij heb je wat teveel met je neus boven de verf gehangen met je psychoseverheerlijking. Ik snap werkelijk niet dat de moderatie dit soort nonsens tolereert.

Het gaat niet over psychoseverheerlijking.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

Je zei dat het geen angst voor vrijheid is, vandaar de vraag wat je hier dan zelf mee bedoelt. Het is term naar het werk van Erich Fromm.

Wel, ik ken het niet. Ik was al op mijn zestiende de deur uit en heb altijd gedaan wat ik zelf wilde. Haat en sadisme zijn rechtstreeks afkomstig van de duivel en zijn handlangers maar als je niet in die bovennatuurlijke wereld gelooft moet je er uiteraard andere oorzaken voor bedenken. Floris Bakels schrijft over zijn ervaringen in de concentratiekampen dat niet iedereen in God geloofde maar wel in de duivel en demonen. Je kon ze voortdurend aan het werk zien. Het heeft niets menselijks meer als je niet kunt stoppen met schoppen als je slachtoffer al lang is overleden, om maar eens iets te noemen. Dat zijn gewoon demonische manifestaties en daar is helemaal niets Freudiaans aan. 

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Willempie:

Wel, ik ken het niet. Ik was al op mijn zestiende de deur uit en heb altijd gedaan wat ik zelf wilde. Haat en sadisme zijn rechtstreeks afkomstig van de duivel en zijn handlangers maar als je niet in die bovennatuurlijke wereld gelooft moet je er uiteraard andere oorzaken voor bedenken. Floris Bakels schrijft over zijn ervaringen in de concentratiekampen dat niet iedereen in God geloofde maar wel in de duivel en demonen. Je kon ze voortdurend aan het werk zien. Het heeft niets menselijks meer als je niet kunt stoppen met schoppen als je slachtoffer al lang is overleden, om maar eens iets te noemen. Dat zijn gewoon demonische manifestaties en daar is helemaal niets Freudiaans aan. 

Het is werkelijk zo, bij beperkte- en/of begrensde rationaliteit worden tal van beschikbare opties buiten het collectieve besluitvormingsproces gehouden waardoor een reeks perverse effecten tot normaliteit verheven worden, en binnen die context wordt goedwillend naar oplossingen gezocht zonder doorbraak. Het toelaten van derde orde veranderingen kan hier dan wel soelaas bieden maar is makkelijker gezegd dan gedaan, in hoeverre begrepen zelfs als bedreigend ervaren voor diegenen die hier niet mee vertrouwd zijn. Vanop een afstand bekeken is deze situatie tragisch absurd en een poging wagen hieraan iets te verhelpen quasi onmogelijk, niet door het gemis aan inspiratie en sociale alternatieven maar door het gebrek aan aandacht en de bereidheid tot co-creatieve samenwerking. Ergo, het is rationeel doordacht niet zo moeilijk om je bewust te worden van wat de gevolgen zijn van onwetendheid, het doet hartenpijn om er elke dag getuige van te zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei TTC:

Het is werkelijk zo, bij beperkte- en/of begrensde rationaliteit worden tal van beschikbare opties buiten het collectieve besluitvormingsproces gehouden waardoor een reeks perverse effecten tot normaliteit verheven worden, en binnen die context wordt goedwillend naar oplossingen gezocht zonder doorbraak. Het toelaten van derde orde veranderingen kan hier dan wel soelaas bieden maar is makkelijker gezegd dan gedaan, in hoeverre begrepen zelfs als bedreigend ervaren voor diegenen die hier niet mee vertrouwd zijn. Vanop een afstand bekeken is deze situatie tragisch absurd en een poging wagen hieraan iets te verhelpen quasi onmogelijk, niet door het gemis aan inspiratie en sociale alternatieven maar door het gebrek aan aandacht en de bereidheid tot co-creatieve samenwerking. Ergo, het is rationeel doordacht niet zo moeilijk om je bewust te worden van wat de gevolgen zijn van onwetendheid, het doet hartenpijn om er elke dag getuige van te zijn.

Vergeet de demonische invloeden niet. Zonder die serieus te nemen kunnen we er altijd over blijven denken en praten zonder er ooit iets van te begrijpen. Er is werkelijk niets menselijks aan mensenhaat en sadisme. Het is gewoon duivels, zoals Jezus ook onomwonden zei. De uitdrukking "addergebroed" mag sommigen zeer tegen de borst stuiten maar Hij spreekt gewoon de onverbloemde en harde waarheid. Als we God en/of mensen haten zijn we van de duivel. Punt.

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Willempie:

Vergeet de demonische invloeden niet. Zonder die serieus te nemen kunnen we er altijd over blijven denken en praten zonder er ooit iets van te begrijpen. Er is werkelijk niets menselijks aan mensenhaat en sadisme. Het is gewoon duivels, zoals Jezus ook onomwonden zei. De uitdrukking "addergebroed" mag sommigen zeer tegen de borst stuiten maar Hij spreekt gewoon de onverbloemde en harde waarheid. Als we God en/of mensen haten zijn we van de duivel. Punt.

Onwetendheid heeft zo z'n gevolgen, mensen alsmaar schrik aanjagen ook.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:

Onwetendheid heeft zo z'n gevolgen, mensen alsmaar schrik aanjagen ook.

We hoeven niet onwetend te zijn. God heeft ons de Bijbel gegeven en die is uitermate duidelijk. God heeft ons geschapen met een vrije wil en we kunnen er voor kiezen Hem te gehoorzamen of niet. Die keuze heeft wel ernstige consequenties en die worden ons ook duidelijk in de Bijbel uitgelegd. We kunnen dat serieus nemen of niet maar onwetendheid is niet nodig en geen excuus. Onwetendheid komt vooral voort uit ongeïnteresseerdheid, hetgeen een ernstige zonde tegen de Schepper is. Voor wat betreft mensen schrik aanjagen beschouw ik dat meer als waarschuwen. Het zijn ernstige zaken waarover we het hebben en onze keuzes hebben ernstige gevolgen, voor onszelf maar ook voor de rest van de schepping. Het is dus ontzettend belangrijk het uiterst serieus te nemen en ons niet te laten misleiden en verblinden door de duivel. 

bewerkt door Willempie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Willempie:

We hoeven niet onwetend te zijn. God heeft ons de Bijbel gegeven en die is uitermate duidelijk. God heeft ons geschapen met een vrije wil en we kunnen er voor kiezen Hem te gehoorzamen of niet. Die keuze heeft wel ernstige consequenties en die worden ons ook duidelijk in de Bijbel uitgelegd. We kunnen dat serieus nemen of niet maar onwetendheid is niet nodig en geen excuus. Onwetendheid komt vooral voort uit ongeïnteresseerdheid, hetgeen een ernstige zonde tegen de Schepper is. Voor wat betreft mensen schrik aanjagen beschouw ik dat meer als waarschuwen. Het zijn ernstige zaken waarover we het hebben en onze keuzes hebben ernstige gevolgen, voor onszelf maar ook voor de rest van de schepping. Het is dus ontzettend belangrijk het uiterst serieus te nemen en ons niet te laten misleiden en verblinden door de duivel. 

Bij beperkte- en/of begrensde rationaliteit worden tal van beschikbare opties buiten het cognitieve speelveld gehouden, hebben die voorbeelden al meermaals gegeven maar dan blijkt dat die interesse plots heel iets anders wordt. En zo komen we eenvoudig tot die angst voor vrijheid, alsof er een verkramping plaatsvindt wanneer die vrijheid zich aanbiedt. Vanuit dat perspectief bekeken wordt ook die misleiding des te transparanter, zelfs op een manier dat het bijna ongeloofwaardig wordt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Bij beperkte- en/of begrensde rationaliteit worden tal van beschikbare opties buiten het cognitieve speelveld gehouden, hebben die voorbeelden al meermaals gegeven maar dan blijkt dat die interesse plots heel iets anders wordt. En zo komen we eenvoudig tot die angst voor vrijheid, alsof er een verkramping plaatsvindt wanneer die vrijheid zich aanbiedt. Vanuit dat perspectief bekeken wordt ook die misleiding des te transparanter, zelfs op een manier dat het bijna ongeloofwaardig wordt.

Er is maar één manier om werkelijk vrij te worden en dat is om Jezus in ons hart toe te laten en Hem te gehoorzamen. Alleen dan worden we werkelijk mens en waarlijk vrij. De rest is niets anders dan illusionair.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

Er is maar één manier om werkelijk vrij te worden en dat is om Jezus in ons hart toe te laten en Hem te gehoorzamen. Alleen dan worden we werkelijk mens en waarlijk vrij. De rest is niets anders dan illusionair.

Het gaat nu even over deze profane wereld, over mensen op deze aarde die geen weet hebben van de beschikbare alternatieven en daar dan ook geen nuchter oordeel over kunnen vormen. Aan escapisme hebben we nu geen nood, illusoire pijn doet ook pijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei TTC:

Bij beperkte- en/of begrensde rationaliteit worden tal van beschikbare opties buiten het cognitieve speelveld gehouden, hebben die voorbeelden al meermaals gegeven maar dan blijkt dat die interesse plots heel iets anders wordt. En zo komen we eenvoudig tot die angst voor vrijheid, alsof er een verkramping plaatsvindt wanneer die vrijheid zich aanbiedt. Vanuit dat perspectief bekeken wordt ook die misleiding des te transparanter, zelfs op een manier dat het bijna ongeloofwaardig wordt.

 

3 minuten geleden zei TTC:

Het gaat nu even over deze profane wereld, over mensen op deze aarde die geen weet hebben van de beschikbare alternatieven en daar dan ook geen nuchter oordeel over kunnen vormen. Aan escapisme hebben we nu geen nood, illusoire pijn doet ook pijn.

Meneer de alwetende. Bij jou geen gebrek aan rationaliteit zekers en de moedigste man op aarde... Die cognitie van jou kunnen anderen een voorbeeld aan nemen. Je lijkt Jezus wel! Jezus met fantoompijnen.

bewerkt door Kaasjeskruid

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Meneer de alwetende. Bij jou geen gebrek aan rationaliteit zekers en de moedigste man op aarde... Die cognitie van jou kunnen anderen een voorbeeld aan nemen. Je lijkt Jezus wel! Jezus met fantoompijnen.

Technici noemen het wellicht pro- en retroactieve inhibitie, het in herinnering brengen van wat je vergeten bent door obstakels uit de weg te ruimen, aan te vullen of te vervangen. Naargelang in welke richting je wenst te evolueren of zoeken kan dit tot verrassende resultaten leiden, doch geen garantie. Zo kan het zoeken naar jezelf aanvankelijk misschien starten als een romantisch verlangen naar transcendente liefde en waarachtige geborgenheid maar ook ontaarden in een nachtmerrie die je naar de dood leidt, niet in letterlijke zin maar in de vorm van het dis-identificeren van diegene die je denkt te zijn. In dat geval ben je zelf het obstakel dat uit de weg geruimd dient te worden, om op die manier te ontdekken wie of wat je al was van voor je geboorte. In hoeverre dit binnen de ambitie ligt mag het nu al duidelijk zijn dat een dergelijke oefening ook tot heel wat verwarring kan leiden, zelfs in die zin dat je er ook levenslang pijnlijk in verstrikt kan blijven zitten. Van romantiek tot nachtmerrie, wees voorzichtig.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Technici noemen het wellicht pro- en retroactieve inhibitie, het in herinnering brengen van wat je vergeten bent door obstakels uit de weg te ruimen, aan te vullen of te vervangen.

Pseudoherinneringen worden over het algemeen voortgebracht door aanmoedigen van voorstellingen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. Kan heel beschamende situaties opleveren, voor zowel het vermeende slachtoffer als de onschuldige zogenaamde dader. Ik vind je maar een rare praatjesmaker die volgens mij muurvast zit in zijn  eigen gefantaseerde wereldje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Pseudoherinneringen worden over het algemeen voortgebracht door aanmoedigen van voorstellingen van gebeurtenissen die nooit hebben plaatsgevonden. Kan heel beschamende situaties opleveren, voor zowel het vermeende slachtoffer als de onschuldige zogenaamde dader. Ik vind je maar een rare praatjesmaker die volgens mij muurvast zit in zijn  eigen gefantaseerde wereldje.

Zo eenvoudig is het allemaal niet, wie heeft het aan de bron allemaal verzonnen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid